Anotācija (ex-ante)

23-TA-1932: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma “Par padomju un nacistisko režīmu slavinošu objektu eksponēšanas aizliegumu un to demontāžu Latvijas Republikas teritorijā” (turpmāk - Likums) 4. panta (1) daļa.
Ministru kabineta 2022. gada 16. augusta noteikumu Nr. 516 "Valsts budžeta līdzekļu piešķiršanas un izlietošanas, kā arī fizisko un juridisko personu ziedojumu uzskaites un izlietošanas kārtība Latvijas Republikas teritorijā esošo padomju un nacistisko režīmu slavinošo objektu demontāžai" (turpmāk - MK noteikumi) 10. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (turpmāk - Rīkojuma projekts) mērķis ir segt Rīgas valstspilsētas pašvaldībai izdevumus 433 099 euro apmērā, kas radušies saistībā ar Uzvaras parkā bijušā monumenta "Padomju karavīriem – Padomju Latvijas un Rīgas atbrīvotājiem no vācu fašistiskajiem iebrucējiem" pazemes daļas demontāžu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Likuma 3. pantu publiskajā ārtelpā, publiskajā būvē vai publiskas personas iekštelpā (izņemot akreditētus muzejus) aizliegts eksponēt pieminekļus, piemiņas zīmes, piemiņas plāksnes, piemiņas vietas, arhitektoniskus vai mākslinieciskus veidojumus un citus objektus (turpmāk – objekti), kas izvietoti Latvijas teritorijā kopš 1940. gada un atbilst vismaz vienam no šādiem kritērijiem:
1) slavina PSRS vai nacistiskās Vācijas okupācijas varu, ar to saistītu notikumu vai personu;
2) slavina totalitārismu, vardarbību, militāru agresiju, karu un kara ideoloģiju;
3) ietver padomju varas vai nacisma simbolus.

Likuma 4. panta pirmā un otrā daļa nosaka, ka Rīgā, Uzvaras parkā esošais monuments "Padomju karavīriem — Padomju Latvijas un Rīgas atbrīvotājiem no vācu fašistiskajiem iebrucējiem" ir demontējams. 

Likuma 8. panta pirmā daļa nosaka, ka Likuma 4. pantā minēto objektu demontāžu finansē vienādā apmērā no valsts un tās pašvaldības, kuras administratīvajā teritorijā attiecīgais objekts atrodas, budžeta līdzekļiem. Saskaņā ar Likuma 8. panta otro daļu Likuma 4. pantā minēto objektu demontāžu primāri finansē no šim mērķim fizisko un juridisko personu ziedotajiem finanšu līdzekļus, ja tādi ir. Likuma 8. panta trešā daļa nosaka, ka attiecībā uz fizisko un juridisko personu ziedojumiem, kas paredzēti Likuma 3. pantā noteiktajiem kritērijiem atbilstoša objekta demontāžai, nepiemēro likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 14. pantā noteiktos ierobežojumus. Likuma 8. panta ceturtā daļa nosaka, ka valsts budžeta līdzekļu piešķiršanas un izlietošanas kārtību, kā arī fizisko un juridisko personu ziedojumu uzskaites un izlietošanas kārtību Likuma 4. pantā minēto objektu demontāžai nosaka Ministru kabinets.

Atbilstoši iepriekš minētajam, Kultūras ministrija izstrādāja MK noteikumus, kas tika pieņemti 2022. gada 16. augustā. MK noteikumu 6. punkts paredz pašvaldībai, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati (turpmāk – ePārskati) atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus, iesniegt valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu. Saskaņā ar MK noteikumu 8. punktu, Kultūras ministrija, pieaicinot Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes deleģētus speciālistus, vienas nedēļas laikā pēc MK noteikumu 6. un 7. punktā minētās informācijas saņemšanas atbilstoši kompetencei izvērtē pašvaldības iesniegtos valsts budžeta līdzekļu pieprasījumus un apstiprina tos ePārskatos.

Atbilstoši MK noteikumu 9.2. apakšpunktam, Kultūras ministrija 2023. gadā – triju nedēļu laikā pēc 5. punktā minētā valsts budžeta līdzekļu pieprasījuma, attiecībā uz Uzvaras parkā bijušā monumenta "Padomju karavīriem – Padomju Latvijas un Rīgas atbrīvotājiem no vācu fašistiskajiem iebrucējiem" pazemes daļas demontāžu, iesniegšanas informē Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju (turpmāk - VARAM) par izvērtēto un apstiprināto šo MK noteikumu 5. punktā minēto valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu.

Pamatojoties uz MK noteikumu 5., 6., 9., 10. punktu, Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra rīkojumu Nr. 937 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"” un saskaņā ar 2022. gada 19. decembra Finanšu ministrijas rīkojumu Nr. 817 "Par līdzekļu piešķiršanu", 2022. gada 23. decembrī no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" VARAM Rīgas valstspilsētas pašvaldībai pārskaitīja finanšu līdzekļus 389 693 euro apmērā, tai skaitā:
1) 386 286 euro Uzvaras parkā esošā monumenta "Padomju karavīriem – Padomju Latvijas un Rīgas atbrīvotājiem no vācu fašistiskajiem iebrucējiem" virszemes daļas demontāžai;
2) 303 euro Brīvības gatvē 318, Rīgā un  Kalnciema ielā 57, Rīgā ēku fasādes elementu, kuros attēlots sirpis un āmurs, demontāžai;
3) 151 euro Ganību dambī 24, Rīgā plāksnes ar uzrakstu "Aicinājums nākamajām paaudzēm atvērt 2045.gada 9.maijā (tulkojums no krievu valodas) demontāžai;
4) 981 euro Mežaparkā, Ķīšezera krastā pie kuģīšu piestātnes, Rīgā obeliska 374. strēlnieku divīzijai, kas sāka Rīgas atbrīvošanu no vācu fašistiskajiem iebrucējiem, demontāžai;
5) 866 euro Lokomotīves ielā 163, Maskavas ielas malā, Rīgā pieminekļa Sarkanās armijas karavīriem demontāžai;
6) 1 106 euro Ķīšezera krastā, Jaunciema gatvē pie Jaunciema 7.šķērslīnijas, Rīgā piemiņas zīmes - akmens Sarkanās armijas uzbrukuma vietā demontāžai.

Atbilstoši Kultūras ministrijas iesniegtajai informācijai, Uzvaras parkā esošā monumenta "Padomju karavīriem – Padomju Latvijas un Rīgas atbrīvotājiem no vācu fašistiskajiem iebrucējiem" virszemes daļas demontāžai kopā bija nepieciešams finansējums 1 040 958,08 euro apmērā, no fizisko un juridisko personu ziedojumiem tika segti izdevumi 268 385,60 euro apmērā. Tādējādi kopējās demontāžas izmaksas pēc fizisko un juridisko personu ziedoto resursu izlietojuma bija 772 572, 48 euro  un saskaņā ar MK noteikumu 3. punktu, kas paredz, ka no valsts budžeta finansē ne vairāk kā 50 procentus no kopējām demontāžas izmaksām pēc fizisko un juridisko personu ziedoto resursu izlietojuma,  no valsts budžeta līdzekļiem kopā bija nepieciešams finansējums 386 286 euro apmērā.

MK noteikumu 10. punkts nosaka VARAM, pamatojoties uz Kultūras ministrijas apstiprinātajiem valsts budžeta līdzekļu pieprasījumiem, kompensēt pašvaldībām izdevumus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, pieprasot līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".

Saskaņā ar MK noteikumu 3. punktu, valsts finansē ne vairāk kā 50 procentus no kopējām demontāžas izmaksām pēc fizisko un juridisko personu ziedoto resursu izlietojuma. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kultūras ministrija 2023. gada 14. jūlijā (vēstules Nr. 3.3-1/963) VARAM iesniedza informāciju, ka atbilstoši MK noteikumiem ir izskatīts Valsts kases e-pakalpojumā ePārskati saņemtais Rīgas valstspilsētas pašvaldības valsts budžeta līdzekļu pieprasījums par Uzvaras parkā bijušā monumenta "Padomju karavīriem – Padomju Latvijas un Rīgas atbrīvotājiem no vācu fašistiskajiem iebrucējiem" pazemes daļas demontāžu un KM to apstiprina pilnā apmērā.

Saskaņā ar Valsts kases e-pakalpojumā ePārskati Rīgas valstspilsētas pašvaldības iesniegto informāciju, Uzvaras parkā bijušā monumenta "Padomju karavīriem – Padomju Latvijas un Rīgas atbrīvotājiem no vācu fašistiskajiem iebrucējiem" pazemes daļas demontāžas kopējie izdevumi ir 866 196,77 euro apmērā.

Atbilstoši Valsts kases e-pakalpojumā ePārskati pieejamajai informācijai Uzvaras parkā bijušā monumenta "Padomju karavīriem – Padomju Latvijas un Rīgas atbrīvotājiem no vācu fašistiskajiem iebrucējiem" pazemes daļas demontāžai no fiziskām un juridiskām personām ziedojumi netika saņemti.

Tādējādi, atbilstoši MK noteikumu 3. punktam, Rīgas valstspilsētas pašvaldībai kompensējami izdevumi 433 098,39 euro apmērā (kas ir 50 procenti no kopējām demontāžas izmaksām).

Kultūras ministrija 2023. gada 22. augustā saskaņoja VARAM sagatavoto Rīkojuma projektu bez iebildumiem un priekšlikumiem.
Risinājuma apraksts
Līdz ar to VARAM atbilstoši MK noteikumu 10. punktā noteiktajam, sagatavoja Rīkojuma projektu, kas paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 ''Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem'' piešķirt VARAM 433 099 euro pārskaitīšanai Rīgas valstspilsētas pašvaldībai, lai daļēji segtu faktiskos izdevumus, kas Rīgas valstspilsētas pašvaldībai radušies saistībā ar Uzvaras parkā bijušā monumenta "Padomju karavīriem – Padomju Latvijas un Rīgas atbrīvotājiem no vācu fašistiskajiem iebrucējiem" pazemes daļas demontāžu.

VARAM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Rīgas valstspilsētas pašvaldība
Ietekmes apraksts
Rīgas valstspilsētas pašvaldībai bija jānodrošina Uzvaras parkā bijušā monumenta "Padomju karavīriem — Padomju Latvijas un Rīgas atbrīvotājiem no vācu fašistiskajiem iebrucējiem" demontāžu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
433 099
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
433 099
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-433 099
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-433 099
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
433 099
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ekonomiskās klasifikācijas kods 7460 “Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti pašvaldībām”, atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 27. decembra noteikumiem Nr. 1031 “Noteikumi par budžeta izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām”.
Rīgas valstspiisētas pašvaldības finansiālā pamatojuma dokumenti pieejami Valsts kases e-pakalpojumā ePārskati.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pēc Rīkojuma projekta apstiprināšanas, VARAM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Kultūras ministrija, Rīgas valstspilsētas pašvaldība
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktu, Rīkojuma projekts neparedz būtiskas izmaiņas normatīvajā regulējumā un neparedz ieviest jaunas politiskas iniciatīvas.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Valsts kase
  • Kultūras ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi