23-TA-2847: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 21. aprīļa noteikumos Nr. 231 "Noteikumi par studiju un studējošo kreditēšanu studijām Latvijā no kredītiestāžu līdzekļiem, kas garantēti no valsts budžeta un starptautisko finanšu institūciju līdzekļiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Kopš 2020.gada augusta ir uzsākta studiju un studējošo kredītu izsniegšana, kas ir garantēti no valsts budžeta līdzekļiem ar portfeļgarantiju, kuru administrē akciju sabiedrība “Attīstības finanšu institūcija “Altum”” (turpmāk – “Altum”). Izglītības un zinātnes ministrija uzrauga jaunā kreditēšanas modeļa darbību, pilnveido to un pēc nepieciešamības virza normatīvā regulējuma grozījumus.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ir nepieciešams pilnveidot normatīvo regulējumu, papildinot to ar kreditēšanas praksē novēroto gadījumu regulējumu: pilnas informācijas iegūšana par invaliditātes grupas piešķiršanu, datu apmaiņas aktualizācija un citi tehniskie precizējumi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2020. gada 21. aprīļa noteikumos Nr. 231 “Noteikumi par studiju un studējošo kreditēšanu studijām Latvijā no kredītiestāžu līdzekļiem, kas garantēti no valsts budžeta un starptautisko finanšu institūciju līdzekļiem” (turpmāk - Noteikumi) 13. punktā ir noteikts, ka studējošā kredīta apmērs vienam studējošam mēnesī ir 350 euro. Taču nepieciešams skaidrāk noteikt, ka tā ir maksimālā summa, tādējādi dodot iespēju studējošajam ņemt arī mazāku ikmēneša studējošā kredīta apmēru, ja tāda ir studējošā izvēle.
Noteikumu 33. punktā ir noteikts, ka, ja kredītņēmējs nepabeidz studijas un tiek izslēgts no studējošo saraksta (eksmatrikulēts) bez diploma, kredītņēmējam aprēķina studiju kredītlīgumā noteiktos procentu maksājumus sākot ar trešā kalendāra mēneša pirmo datumu pēc izslēgšanas; formulējums atšķiras no 22. punkta formulējuma un šie formulējumi ir jāsalāgo.
Saskaroties ar pieteikumiem kredītu dzēšanai invaliditātes gadījumos, “Altum” secināja, ka pēc invaliditātes apliecības nevarēja gūt skaidrību par gadījumu atbilstību Noteikumu 38.punktam, jo invaliditātes apliecība nesniedz informāciju par pirmreizēju invaliditātes iegūšanu vai grupas maiņas datumu. Invaliditātes apliecībā ir redzams tikai apliecības derīguma termiņš, tā tiek piešķirta uz gadu.
Ir noteikts regulējums par datu apmaiņu starp kredītiestādi un VIIS, taču to ir nepieciešams aktualizēt.
Noteikumu 33. punktā ir noteikts, ka, ja kredītņēmējs nepabeidz studijas un tiek izslēgts no studējošo saraksta (eksmatrikulēts) bez diploma, kredītņēmējam aprēķina studiju kredītlīgumā noteiktos procentu maksājumus sākot ar trešā kalendāra mēneša pirmo datumu pēc izslēgšanas; formulējums atšķiras no 22. punkta formulējuma un šie formulējumi ir jāsalāgo.
Saskaroties ar pieteikumiem kredītu dzēšanai invaliditātes gadījumos, “Altum” secināja, ka pēc invaliditātes apliecības nevarēja gūt skaidrību par gadījumu atbilstību Noteikumu 38.punktam, jo invaliditātes apliecība nesniedz informāciju par pirmreizēju invaliditātes iegūšanu vai grupas maiņas datumu. Invaliditātes apliecībā ir redzams tikai apliecības derīguma termiņš, tā tiek piešķirta uz gadu.
Ir noteikts regulējums par datu apmaiņu starp kredītiestādi un VIIS, taču to ir nepieciešams aktualizēt.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2020. gada 21. aprīļa noteikumos Nr. 231 “Noteikumi par studiju un studējošo kreditēšanu studijām Latvijā no kredītiestāžu līdzekļiem, kas garantēti no valsts budžeta un starptautisko finanšu institūciju līdzekļiem” (turpmāk - Noteikumi) 13. punktā ir noteikts, ka studējošā kredīta apmērs vienam studējošam mēnesī ir 350 euro. Taču nepieciešams skaidrāk noteikt, ka tā ir maksimālā summa, tādējādi dodot iespēju studējošajam ņemt arī mazāku ikmēneša studējošā kredīta apmēru, ja tāda ir studējošā izvēle.
Noteikumu 33. punktā ir noteikts, ka, ja kredītņēmējs nepabeidz studijas un tiek izslēgts no studējošo saraksta (eksmatrikulēts) bez diploma, kredītņēmējam aprēķina studiju kredītlīgumā noteiktos procentu maksājumus sākot ar trešā kalendāra mēneša pirmo datumu pēc izslēgšanas; formulējums atšķiras no 22. punkta formulējuma un šie formulējumi ir jāsalāgo.
Saskaroties ar pieteikumiem kredītu dzēšanai invaliditātes gadījumos, “Altum” secināja, ka pēc invaliditātes apliecības nevarēja gūt skaidrību par gadījumu atbilstību Noteikumu 38.punktam, jo invaliditātes apliecība nesniedz informāciju par pirmreizēju invaliditātes iegūšanu vai grupas maiņas datumu. Invaliditātes apliecībā ir redzams tikai apliecības derīguma termiņš, tā tiek piešķirta uz gadu.
Noteikumu 49. punkts nesatur visu informāciju, kas būtu noderīga kredītiestādei datu apmaiņai ar Valsts izglītības informācijas sistēmu (turpmāk – VIIS).
Noteikumu 60. punktā paredzētais termiņš ir jāmaina, kā arī vairs nav aktuāls jautājums par pagaidu piekļuvi “Altum”, jo ir izveidota tiešsaistes datu apmaiņa starp “Altum” un VIIS.
Noteikumu 33. punktā ir noteikts, ka, ja kredītņēmējs nepabeidz studijas un tiek izslēgts no studējošo saraksta (eksmatrikulēts) bez diploma, kredītņēmējam aprēķina studiju kredītlīgumā noteiktos procentu maksājumus sākot ar trešā kalendāra mēneša pirmo datumu pēc izslēgšanas; formulējums atšķiras no 22. punkta formulējuma un šie formulējumi ir jāsalāgo.
Saskaroties ar pieteikumiem kredītu dzēšanai invaliditātes gadījumos, “Altum” secināja, ka pēc invaliditātes apliecības nevarēja gūt skaidrību par gadījumu atbilstību Noteikumu 38.punktam, jo invaliditātes apliecība nesniedz informāciju par pirmreizēju invaliditātes iegūšanu vai grupas maiņas datumu. Invaliditātes apliecībā ir redzams tikai apliecības derīguma termiņš, tā tiek piešķirta uz gadu.
Noteikumu 49. punkts nesatur visu informāciju, kas būtu noderīga kredītiestādei datu apmaiņai ar Valsts izglītības informācijas sistēmu (turpmāk – VIIS).
Noteikumu 60. punktā paredzētais termiņš ir jāmaina, kā arī vairs nav aktuāls jautājums par pagaidu piekļuvi “Altum”, jo ir izveidota tiešsaistes datu apmaiņa starp “Altum” un VIIS.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 13. punktā tiek noteikts, ka studējošā kredīta apmērs vienam studējošam mēnesī nepārsniedz 350 euro;
tiek mainīts 33.punkta formulējums, nosakot, ka kredītņēmējam aprēķina procentus, sākot ar 61. dienu pēc eksmatrikulācijas bez diploma, lai tas būtu vienāds ar 22. punkta formulējumu;
tiek papildināts regulējums, nosakot, ka kredītņēmējs informē kredītiestādi par to, ka viņam ir I vai II invaliditātes grupa, ko apliecina invaliditātes apliecība un Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu Valsts komisijas izziņa par sākotnējās invaliditātes piešķiršanas datumu vai tās mainīšanu no vieglākas uz smagāku;
tiek papildināts 49.punkts, papildinot kredītiestādei no VIIS pieejamās informācijas apjomu ar personas miršanas datumu, studiju pārtraukuma datiem, un studiju programmas datiem, ļaujot efektīvāk pārliecināties par studiju kredīta piešķiršanas un atmaksas nosacījumu izpildi atbilstoši Noteikumiem - pārbaudīt studiju pārtraukuma ilgumu, pārbaudīt studiju programmas vēsturiskos datus un studiju programmas statusu (aktīva/neaktīva);
tiek veikti grozījumi 60.punktā, jo kreditēšanas modeļa īstenošanas pieredze liecina, ka vēl aizvien tiek būtiski pilnveidota VIIS sistēma ar nepieciešamiem uzlabojumiem efektīvākai datu apstrādei kopumā un datu apmaiņai starp VIIS un kredītiestādi. Līdz ar daudziem uzlabojumiem, kas ir notikuši šajā laikā, VIIS automātiskās datu apmaiņas nodrošināšanas izstrāde ministrijai un kredītiestādei nav bijusi prioritāte, jo svarīgāk ir nodrošināt esošo datu kvalitātes, ievades, apstrādes un atspoguļošanas līmeni, lai studējošajiem un augstākās izglītības iestādēm tiktu nodrošināts kvalitatīvs servisa līmenis. Ņemot vērā visus nepieciešamos uzlabojumus, un cik tas ir prasījis resursus gan VIIS, gan kredītiestādes pusē, ministrija un kredītiestāde vienojušies pārcelt šo automātiskās datu apmaiņas ieviešanu uz 2025.gada 1.jūliju.
Noteikumu projektā ietvertie grozījumi neietekmē apstiprināto programmas rādītāju novērtējumu.
Vispārējā informācija par programmas darbības rādītājiem ir atrodama ministrijas sagatavotajā informatīvā ziņojuma projektā "Studiju un studējošo kreditēšanas sistēmas, kas ir garantēta no valsts budžeta līdzekļiem, darbības rezultāti" (22-TA-2305).
tiek mainīts 33.punkta formulējums, nosakot, ka kredītņēmējam aprēķina procentus, sākot ar 61. dienu pēc eksmatrikulācijas bez diploma, lai tas būtu vienāds ar 22. punkta formulējumu;
tiek papildināts regulējums, nosakot, ka kredītņēmējs informē kredītiestādi par to, ka viņam ir I vai II invaliditātes grupa, ko apliecina invaliditātes apliecība un Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu Valsts komisijas izziņa par sākotnējās invaliditātes piešķiršanas datumu vai tās mainīšanu no vieglākas uz smagāku;
tiek papildināts 49.punkts, papildinot kredītiestādei no VIIS pieejamās informācijas apjomu ar personas miršanas datumu, studiju pārtraukuma datiem, un studiju programmas datiem, ļaujot efektīvāk pārliecināties par studiju kredīta piešķiršanas un atmaksas nosacījumu izpildi atbilstoši Noteikumiem - pārbaudīt studiju pārtraukuma ilgumu, pārbaudīt studiju programmas vēsturiskos datus un studiju programmas statusu (aktīva/neaktīva);
tiek veikti grozījumi 60.punktā, jo kreditēšanas modeļa īstenošanas pieredze liecina, ka vēl aizvien tiek būtiski pilnveidota VIIS sistēma ar nepieciešamiem uzlabojumiem efektīvākai datu apstrādei kopumā un datu apmaiņai starp VIIS un kredītiestādi. Līdz ar daudziem uzlabojumiem, kas ir notikuši šajā laikā, VIIS automātiskās datu apmaiņas nodrošināšanas izstrāde ministrijai un kredītiestādei nav bijusi prioritāte, jo svarīgāk ir nodrošināt esošo datu kvalitātes, ievades, apstrādes un atspoguļošanas līmeni, lai studējošajiem un augstākās izglītības iestādēm tiktu nodrošināts kvalitatīvs servisa līmenis. Ņemot vērā visus nepieciešamos uzlabojumus, un cik tas ir prasījis resursus gan VIIS, gan kredītiestādes pusē, ministrija un kredītiestāde vienojušies pārcelt šo automātiskās datu apmaiņas ieviešanu uz 2025.gada 1.jūliju.
Noteikumu projektā ietvertie grozījumi neietekmē apstiprināto programmas rādītāju novērtējumu.
Vispārējā informācija par programmas darbības rādītājiem ir atrodama ministrijas sagatavotajā informatīvā ziņojuma projektā "Studiju un studējošo kreditēšanas sistēmas, kas ir garantēta no valsts budžeta līdzekļiem, darbības rezultāti" (22-TA-2305).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- personas ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Kredītņēmējiem, kas pieteiksies uz kredīta dzēšanu invaliditātes gadījumā saskaņā ar Noteikumu 38. punktu būs jāiesniedz izziņa, kas sniedz informāciju par invaliditātes statusa iegūšanas datumu vai arī invaliditātes grupas maiņu uz I vai II grupu.
Juridiskās personas
- Kredītiestādes
Ietekmes apraksts
Kredītiestādei no VIIS pieejamās informācijas apjoms tiek palielināts.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tiesību akta projekts neparedz jaunas politiskās iniciatīvas un būtiski nemaina esošo regulējumu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu Valsts komisijai būs jāizsniedz izziņa par sākotnējās invaliditātes piešķiršanas datumu vai tās mainīšanu no vieglākas uz smagāku.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekts paredz paplašināt kredītiestādei nododamās informācijas loku no VIIS, tai skaitā informācija par studenta miršanas datumu, studiju pārtraukuma sākuma un beigu datumu un studiju programmas apguves beigšanas datumu. Datu apstrādes pamats ir Augstskolu likuma 79. pants un uz tā otrās daļas pamata izdotie Noteikumi. Informācija par studiju pārtraukuma sākuma un beigu datumu nepieciešama, lai nodrošinātu Noteikumu 22. punktā noteikto, informācija par studiju programmas apguves beigšanas datumu - lai noteiktu, no kura brīža sākt skaitīt termiņu kredīt atmaksai atbilstoši Noteikumu 42. punktam.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi