25-TA-1884: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 421) 6.2. apakšnodaļa par īpašiem līdzekļu pieprasīšanas nosacījumiem pašvaldībām.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Pašvaldībām nepieciešami finanšu līdzekļi 324 107 euro apmērā no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" 2025. gada jūlijā ilgstošu un spēcīgu lietavu laikā radīto postījumu novēršanai pašvaldību īpašumā vai valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar valsts SIA “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs” portālā pieejamo informāciju, kopējais nokrišņu daudzums Latvijā jūlijā bija 107,0 mm, kas ir 41 procents virs mēneša normas (75,7 mm). Visvairāk nokrišņu (183,7 mm) bija Daugavpilī (novērošanas stacijas atrašanās vieta: Nometņu iela 161, Daugavpils). Vidēji Latvijā jūlijā bija 13 diennaktis ar nokrišņu daudzumu vismaz 1 mm. Visvairāk šādu diennakšu bija Zīlānos (novērošanas stacijas atrašanās vieta: Ošu iela 6, Jēkabpils, Jēkabpils novads) – 19 diennaktis.
Saskaņā ar plašsaziņas līdzekļos pieejamo informāciju (https://www.lsm.lv/raksts/zinas/latvija/14.07.2025-lietavu-raditais-posts-augsdaugavas-novada-nodarijis-zaudejumus-ap-pusmiljona-eiro-apmera.a606726/, https://jauns.lv/raksts/zinas/664370-lietavu-postijumi-augsdaugavas-novada-pieaugusi-lidz-pusmiljonam-eiro), 2025. gada jūlijā lietavas nodarījušas būtiskus postījumus daudzviet Latvijā, īpaši Dienvidlatgalē.
2025. gada 24. jūlijā Latgales plānošanas reģions iesniedza operatīvo informāciju (vēstules Nr. 2.4.3/348) par lietavu radītajiem zaudējumiem Augšdaugavas, Balvu, Krāslavas, Preiļu, Līvānu, Ludzas un Rēzeknes novados.
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) norāda, ka pašvaldības pieteikums tiek vērtēts atbilstoši MK noteikumiem Nr. 421 un lēmumu par iesniegtajiem pieteikumiem pieņem VARAM izveidota Iesniegto dokumentu izvērtēšanas un līdzekļu pieprasījuma no valsts budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 02.00.00 programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija), kuras sastāvs apstiprināts ar VARAM 2024. gada 19. janvāra rīkojumu Nr. 1-2/7 “Par iesniegto dokumentu izvērtēšanas un līdzekļu pieprasījuma no valsts budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 02.00.00 programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” pastāvīgās komisijas izveidošanu”.
Atbilstoši MK noteikumu Nr. 421 46. punktam, pašvaldība, iesniedzot pieprasījumu izdevumu kompensēšanai no valsts pamatbudžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, ir atbildīga par iesniegtās informācijas un dokumentu pilnīgumu, patiesumu un atbilstību normatīvajiem aktiem. Tāpat pašvaldībai ir atbildība par iepirkuma procedūras veida izvēli un tās atbilstību publiskā iepirkuma prasībām.
Saskaņā ar plašsaziņas līdzekļos pieejamo informāciju (https://www.lsm.lv/raksts/zinas/latvija/14.07.2025-lietavu-raditais-posts-augsdaugavas-novada-nodarijis-zaudejumus-ap-pusmiljona-eiro-apmera.a606726/, https://jauns.lv/raksts/zinas/664370-lietavu-postijumi-augsdaugavas-novada-pieaugusi-lidz-pusmiljonam-eiro), 2025. gada jūlijā lietavas nodarījušas būtiskus postījumus daudzviet Latvijā, īpaši Dienvidlatgalē.
2025. gada 24. jūlijā Latgales plānošanas reģions iesniedza operatīvo informāciju (vēstules Nr. 2.4.3/348) par lietavu radītajiem zaudējumiem Augšdaugavas, Balvu, Krāslavas, Preiļu, Līvānu, Ludzas un Rēzeknes novados.
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) norāda, ka pašvaldības pieteikums tiek vērtēts atbilstoši MK noteikumiem Nr. 421 un lēmumu par iesniegtajiem pieteikumiem pieņem VARAM izveidota Iesniegto dokumentu izvērtēšanas un līdzekļu pieprasījuma no valsts budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 02.00.00 programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija), kuras sastāvs apstiprināts ar VARAM 2024. gada 19. janvāra rīkojumu Nr. 1-2/7 “Par iesniegto dokumentu izvērtēšanas un līdzekļu pieprasījuma no valsts budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 02.00.00 programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” pastāvīgās komisijas izveidošanu”.
Atbilstoši MK noteikumu Nr. 421 46. punktam, pašvaldība, iesniedzot pieprasījumu izdevumu kompensēšanai no valsts pamatbudžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, ir atbildīga par iesniegtās informācijas un dokumentu pilnīgumu, patiesumu un atbilstību normatīvajiem aktiem. Tāpat pašvaldībai ir atbildība par iepirkuma procedūras veida izvēli un tās atbilstību publiskā iepirkuma prasībām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VARAM līdz 2025. gada 1. augustam saņēma trīs pieteikumus finanšu līdzekļu piešķiršanai no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" no Augšdaugavas novada pašvaldības, Ludzas novada pašvaldības un Preiļu novada pašvaldības par 2025. gada jūlijā lietavu radītajiem postījumiem pašvaldību transporta infrastruktūrai.
1. Augšdaugavas novada pašvaldība
2025. gada 30. jūlijā (precizējumi 2025. gada 1. augustā) Augšdaugavas novada pašvaldība iesniedza VARAM pieteikumu finanšu līdzekļu piešķiršanai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 2025. gada 10. – 11. jūlijā lietavu laikā radītajiem postījumiem pašvaldības transporta infrastruktūrai.
Pamatojoties uz Augšdaugavas novada pašvaldības iesniegto informāciju, 2025. gada 10. – 11. jūlijā lietavu laikā tika bojāti ceļu posmi Augšdaugavas novada Ambeļu, Bebrenes, Biķernieku, Dvietes, Dubnas, Eglaines, Kalkūnes, Kalupes, Naujenes, Pilskalnes, Salienas, Sventes, Vecsalienas un Višķu pagastos. Lietavu laikā cietušo ceļu posmu apsekošanas veiktas 2025. gada 14. jūlijā, kurās piedalījās attiecīgās jomas speciālists un ir pievienotas fotogrāfijas. Iesniegts 2025. gada 25. jūlija līgums Nr. 000.2.1-17.3-2025/279 starp Augšdaugavas novada pašvaldības Centrālo pārvaldi un SIA “Cerva” (reģistrācijas Nr. 41503050131) par būvniecības dokumentācijas – paskaidrojuma raksta izstrādi un saskaņošanu būvvaldē, līguma kopējā summa 1 197,90 euro (ar PVN). Saskaņā ar 2025. gada 29. jūlija sarunu procedūras rezultātiem (iepirkuma identifikācijas Nr. ANPCP 2025/59SP), pretendenti, kuriem piešķirtas līgumu slēgšanas tiesības iepirkumā, ir:
- AS “Daugavpils specializētais autotransporta uzņēmums” (reģistrācijas Nr. 41503002447) par Višķu pagastu apvienības ceļu posmu atjaunošanas darbiem un piedāvāto līgumcenu 153 042,30 euro (bez PVN);
- AS “Daugavpils specializētais autotransporta uzņēmums” par Bebrenes un Subates pagastu apvienību ceļu posmu atjaunošanas darbiem un piedāvāto līgumcenu 52 217 euro (bez PVN);
- SIA “BauForm” (reģistrācijas Nr. 51503067021) par Naujenes, Kalupes, Līksnas, Salienas un Sventes pagastu apvienību ceļu posmu atjaunošanas darbiem un piedāvāto līgumcenu 188 598,96 euro (bez PVN).
Atbilstoši sarunu procedūras rezultātiem iesniegti darbu apjomu saraksti.
Iesniegts Augšdaugavas novada pašvaldības domes 2025. gada 29. jūlija lēmums Nr. 28 “Par 2025.gada 10.-11.jūlija lietavu laikā radīto postījumu novēršanu”, ar kuru Augšdaugavas novada pašvaldība nolemj Valsts kasē ņemt aizņēmumu pašvaldības prioritārā investīciju projekta “2025. gada 10. – 11. jūlija lietavu laikā radīto postījumu novēršana” īstenošanai 128 996 euro apmērā uz 10 gadiem un paredzēt pašvaldības līdzfinansējumu 2025. gada 10. – 11. jūlija lietavu laikā pašvaldības transporta infrastruktūrai radīto postījumu novēršanai no Augšdaugavas novada pašvaldībai piešķirtās mērķdotācijas autoceļiem (ielām) 14 333,92 euro apmērā. Papildu Augšdaugavas novada pašvaldība norāda, ka lietavu laikā bojātie ceļi nebija apdrošināti. Visi 2025. gada 10. – 11. jūlija lietavu laikā cietušie ceļi ir Augšdaugavas novada pašvaldības valdījumā esoši infrastruktūras objekti (iesniegtas pamatlīdzekļu uzskaites kartītes).
Saskaņā ar Augšdaugavas novada pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai atjaunotu 2025. gada 10. – 11. jūlija lietavu laikā cietušos 53 ceļu posmus kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 359 121 euro apmērā.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 421 47. punktu, pašvaldība pieprasījumā minētajam objektam nodrošina līdzfinansējumu radīto zaudējumu novēršanai, proti infrastruktūras objektam, kas nebija apdrošināts ne mazāk kā 30 procentu apmērā. Tādējādi, pamatojoties uz Komisijas augstāk minēto izvērtējumu, Augšdaugavas novada pašvaldībai jānodrošina līdzfinansējumu 107 736 euro apmērā.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Augšdaugavas novada pašvaldībai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 2025. gada 10. – 11. jūlija lietavu laikā cietušo ceļu posmu atjaunošanai nepieciešami finanšu līdzekļi 251 385 euro apmērā.
2. Ludzas novada pašvaldība
2025. gada 31. jūlijā (precizējumi 2025. gada 4. augustā) Ludzas novada pašvaldība iesniedza VARAM pieteikumu finanšu līdzekļu piešķiršanai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 2025. gada jūlijā ilgstošu un spēcīgu lietavu laikā radītajiem postījumiem pašvaldības transporta infrastruktūrai.
Pamatojoties uz Ludzas novada pašvaldības iesniegto informāciju, 2025. gada jūlijā ilgstošu un spēcīgu lietavu laikā tika bojāti ceļu posmi Ludzas novada Ņukšu un Pildas pagastos.
Lietavu laikā cietušo ceļu posmu apsekošanas veikta 2025. gada 25. jūlijā, kurās piedalījās attiecīgās jomas speciālists un ir pievienotas fotogrāfijas. Iesniegtas sertificēta speciālista 2025. gada 26. jūlijā sagatavotas lokālās tāmes Nr. 072025/2 un Nr. 072025/3. Papildu Ludzas novada pašvaldība norāda, ka lietavu laikā bojātie ceļi nebija apdrošināti. Iesniegts 2025. gada 30. jūlija Ludzas novada pašvaldības priekšsēdētāja parakstīts apliecinājums, ka pašvaldība nodrošinās līdzfinansējumu 30 procentu apmērā. Visi 2025. gada jūlijā ilgstošu un spēcīgu lietavu laikā cietušie ceļi ir Ludzas novada pašvaldības valdījumā esoši infrastruktūras objekti (iesniegtas pamatlīdzekļu uzskaites kartītes).
Saskaņā ar Ludzas novada pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai atjaunotu 2025. gada jūlijā ilgstošu un spēcīgu lietavu laikā cietušos divu ceļu posmus kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 28 163 euro apmērā.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 421 47. punktu, pašvaldība pieprasījumā minētajam objektam nodrošina līdzfinansējumu radīto zaudējumu novēršanai, proti infrastruktūras objektam, kas nebija apdrošināts ne mazāk kā 30 procentu apmērā. Tādējādi, pamatojoties uz Komisijas augstāk minēto izvērtējumu, Ludzas novada pašvaldībai jānodrošina līdzfinansējumu 8 449 euro apmērā.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Ludzas novada pašvaldībai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 2025. gada jūlijā ilgstošu un spēcīgu lietavu laikā cietušo ceļu posmu atjaunošanai nepieciešami finanšu līdzekļi 19 714 euro apmērā.
3. Preiļu novada pašvaldība
2025. gada 24. jūlijā (precizējumi 2025. gada 28. jūlijā) Preiļu novada pašvaldība iesniedza VARAM pieteikumu finanšu līdzekļu piešķiršanai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 2025. gada 10. – 11. jūlijā lietavu laikā radītajiem postījumiem pašvaldības transporta infrastruktūrai.
Pamatojoties uz Preiļu novada pašvaldības iesniegto informāciju, 2025. gada 10. – 11. jūlijā lietavu laikā tika bojāti ceļu posmi Preiļu novada Rožkalnu, Rušonas, Vārkavas un Upmalas pagastos.
Lietavu laikā cietušo ceļu posmu apsekošanas veikta 2025. gada 16. jūlijā, kurās piedalījās attiecīgās jomas speciālists un ir pievienotas fotogrāfijas. Iesniegtas sertificēta speciālista 2025. gada 16. jūlijā sagatavotas lokālās tāmes/darbu apjomu saraksti. Iesniegts Preiļu novada pašvaldības 2025. gada 21. jūlija sēdes protokola Nr. 15 (4.§) “Par pieteikuma sagatavošanu finansējuma saņemšanai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” izraksts, ar kuru Preiļu novada pašvaldība nolemj nodrošināt līdzfinansējumu radīto zaudējumu novēršanai 30 procentu apmērā no Preiļu novada pašvaldības budžeta sadaļas Mājokļu un teritorijas apsaimniekošana – CF līdzekļi. Papildu Preiļu novada pašvaldība norāda, ka lietavu laikā bojātie ceļi nebija apdrošināti. Visi 2025. gada 10. – 11. jūlijā lietavu laikā cietušie ceļi ir Preiļu novada pašvaldības valdījumā esoši infrastruktūras objekti (iesniegtas pamatlīdzekļu uzskaites kartītes).
Saskaņā ar Preiļu novada pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai atjaunotu 2025. gada 10. – 11. jūlijā lietavu laikā cietušos 16 ceļu posmus nepieciešami finanšu līdzekļi 75 726 euro apmērā.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 421 47. punktu, pašvaldība pieprasījumā minētajam objektam nodrošina līdzfinansējumu radīto zaudējumu novēršanai, proti infrastruktūras objektam, kas nebija apdrošināts ne mazāk kā 30 procentu apmērā. Tādējādi Preiļu novada pašvaldībai jānodrošina līdzfinansējumu 22 718 euro apmērā.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Preiļu novada pašvaldībai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 2025. gada 10. – 11. jūlijā lietavu laikā cietušo ceļu posmu atjaunošanai nepieciešami finanšu līdzekļi 53 008 euro apmērā.
1. Augšdaugavas novada pašvaldība
2025. gada 30. jūlijā (precizējumi 2025. gada 1. augustā) Augšdaugavas novada pašvaldība iesniedza VARAM pieteikumu finanšu līdzekļu piešķiršanai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 2025. gada 10. – 11. jūlijā lietavu laikā radītajiem postījumiem pašvaldības transporta infrastruktūrai.
Pamatojoties uz Augšdaugavas novada pašvaldības iesniegto informāciju, 2025. gada 10. – 11. jūlijā lietavu laikā tika bojāti ceļu posmi Augšdaugavas novada Ambeļu, Bebrenes, Biķernieku, Dvietes, Dubnas, Eglaines, Kalkūnes, Kalupes, Naujenes, Pilskalnes, Salienas, Sventes, Vecsalienas un Višķu pagastos. Lietavu laikā cietušo ceļu posmu apsekošanas veiktas 2025. gada 14. jūlijā, kurās piedalījās attiecīgās jomas speciālists un ir pievienotas fotogrāfijas. Iesniegts 2025. gada 25. jūlija līgums Nr. 000.2.1-17.3-2025/279 starp Augšdaugavas novada pašvaldības Centrālo pārvaldi un SIA “Cerva” (reģistrācijas Nr. 41503050131) par būvniecības dokumentācijas – paskaidrojuma raksta izstrādi un saskaņošanu būvvaldē, līguma kopējā summa 1 197,90 euro (ar PVN). Saskaņā ar 2025. gada 29. jūlija sarunu procedūras rezultātiem (iepirkuma identifikācijas Nr. ANPCP 2025/59SP), pretendenti, kuriem piešķirtas līgumu slēgšanas tiesības iepirkumā, ir:
- AS “Daugavpils specializētais autotransporta uzņēmums” (reģistrācijas Nr. 41503002447) par Višķu pagastu apvienības ceļu posmu atjaunošanas darbiem un piedāvāto līgumcenu 153 042,30 euro (bez PVN);
- AS “Daugavpils specializētais autotransporta uzņēmums” par Bebrenes un Subates pagastu apvienību ceļu posmu atjaunošanas darbiem un piedāvāto līgumcenu 52 217 euro (bez PVN);
- SIA “BauForm” (reģistrācijas Nr. 51503067021) par Naujenes, Kalupes, Līksnas, Salienas un Sventes pagastu apvienību ceļu posmu atjaunošanas darbiem un piedāvāto līgumcenu 188 598,96 euro (bez PVN).
Atbilstoši sarunu procedūras rezultātiem iesniegti darbu apjomu saraksti.
Iesniegts Augšdaugavas novada pašvaldības domes 2025. gada 29. jūlija lēmums Nr. 28 “Par 2025.gada 10.-11.jūlija lietavu laikā radīto postījumu novēršanu”, ar kuru Augšdaugavas novada pašvaldība nolemj Valsts kasē ņemt aizņēmumu pašvaldības prioritārā investīciju projekta “2025. gada 10. – 11. jūlija lietavu laikā radīto postījumu novēršana” īstenošanai 128 996 euro apmērā uz 10 gadiem un paredzēt pašvaldības līdzfinansējumu 2025. gada 10. – 11. jūlija lietavu laikā pašvaldības transporta infrastruktūrai radīto postījumu novēršanai no Augšdaugavas novada pašvaldībai piešķirtās mērķdotācijas autoceļiem (ielām) 14 333,92 euro apmērā. Papildu Augšdaugavas novada pašvaldība norāda, ka lietavu laikā bojātie ceļi nebija apdrošināti. Visi 2025. gada 10. – 11. jūlija lietavu laikā cietušie ceļi ir Augšdaugavas novada pašvaldības valdījumā esoši infrastruktūras objekti (iesniegtas pamatlīdzekļu uzskaites kartītes).
Saskaņā ar Augšdaugavas novada pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai atjaunotu 2025. gada 10. – 11. jūlija lietavu laikā cietušos 53 ceļu posmus kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 359 121 euro apmērā.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 421 47. punktu, pašvaldība pieprasījumā minētajam objektam nodrošina līdzfinansējumu radīto zaudējumu novēršanai, proti infrastruktūras objektam, kas nebija apdrošināts ne mazāk kā 30 procentu apmērā. Tādējādi, pamatojoties uz Komisijas augstāk minēto izvērtējumu, Augšdaugavas novada pašvaldībai jānodrošina līdzfinansējumu 107 736 euro apmērā.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Augšdaugavas novada pašvaldībai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 2025. gada 10. – 11. jūlija lietavu laikā cietušo ceļu posmu atjaunošanai nepieciešami finanšu līdzekļi 251 385 euro apmērā.
2. Ludzas novada pašvaldība
2025. gada 31. jūlijā (precizējumi 2025. gada 4. augustā) Ludzas novada pašvaldība iesniedza VARAM pieteikumu finanšu līdzekļu piešķiršanai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 2025. gada jūlijā ilgstošu un spēcīgu lietavu laikā radītajiem postījumiem pašvaldības transporta infrastruktūrai.
Pamatojoties uz Ludzas novada pašvaldības iesniegto informāciju, 2025. gada jūlijā ilgstošu un spēcīgu lietavu laikā tika bojāti ceļu posmi Ludzas novada Ņukšu un Pildas pagastos.
Lietavu laikā cietušo ceļu posmu apsekošanas veikta 2025. gada 25. jūlijā, kurās piedalījās attiecīgās jomas speciālists un ir pievienotas fotogrāfijas. Iesniegtas sertificēta speciālista 2025. gada 26. jūlijā sagatavotas lokālās tāmes Nr. 072025/2 un Nr. 072025/3. Papildu Ludzas novada pašvaldība norāda, ka lietavu laikā bojātie ceļi nebija apdrošināti. Iesniegts 2025. gada 30. jūlija Ludzas novada pašvaldības priekšsēdētāja parakstīts apliecinājums, ka pašvaldība nodrošinās līdzfinansējumu 30 procentu apmērā. Visi 2025. gada jūlijā ilgstošu un spēcīgu lietavu laikā cietušie ceļi ir Ludzas novada pašvaldības valdījumā esoši infrastruktūras objekti (iesniegtas pamatlīdzekļu uzskaites kartītes).
Saskaņā ar Ludzas novada pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai atjaunotu 2025. gada jūlijā ilgstošu un spēcīgu lietavu laikā cietušos divu ceļu posmus kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 28 163 euro apmērā.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 421 47. punktu, pašvaldība pieprasījumā minētajam objektam nodrošina līdzfinansējumu radīto zaudējumu novēršanai, proti infrastruktūras objektam, kas nebija apdrošināts ne mazāk kā 30 procentu apmērā. Tādējādi, pamatojoties uz Komisijas augstāk minēto izvērtējumu, Ludzas novada pašvaldībai jānodrošina līdzfinansējumu 8 449 euro apmērā.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Ludzas novada pašvaldībai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 2025. gada jūlijā ilgstošu un spēcīgu lietavu laikā cietušo ceļu posmu atjaunošanai nepieciešami finanšu līdzekļi 19 714 euro apmērā.
3. Preiļu novada pašvaldība
2025. gada 24. jūlijā (precizējumi 2025. gada 28. jūlijā) Preiļu novada pašvaldība iesniedza VARAM pieteikumu finanšu līdzekļu piešķiršanai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 2025. gada 10. – 11. jūlijā lietavu laikā radītajiem postījumiem pašvaldības transporta infrastruktūrai.
Pamatojoties uz Preiļu novada pašvaldības iesniegto informāciju, 2025. gada 10. – 11. jūlijā lietavu laikā tika bojāti ceļu posmi Preiļu novada Rožkalnu, Rušonas, Vārkavas un Upmalas pagastos.
Lietavu laikā cietušo ceļu posmu apsekošanas veikta 2025. gada 16. jūlijā, kurās piedalījās attiecīgās jomas speciālists un ir pievienotas fotogrāfijas. Iesniegtas sertificēta speciālista 2025. gada 16. jūlijā sagatavotas lokālās tāmes/darbu apjomu saraksti. Iesniegts Preiļu novada pašvaldības 2025. gada 21. jūlija sēdes protokola Nr. 15 (4.§) “Par pieteikuma sagatavošanu finansējuma saņemšanai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” izraksts, ar kuru Preiļu novada pašvaldība nolemj nodrošināt līdzfinansējumu radīto zaudējumu novēršanai 30 procentu apmērā no Preiļu novada pašvaldības budžeta sadaļas Mājokļu un teritorijas apsaimniekošana – CF līdzekļi. Papildu Preiļu novada pašvaldība norāda, ka lietavu laikā bojātie ceļi nebija apdrošināti. Visi 2025. gada 10. – 11. jūlijā lietavu laikā cietušie ceļi ir Preiļu novada pašvaldības valdījumā esoši infrastruktūras objekti (iesniegtas pamatlīdzekļu uzskaites kartītes).
Saskaņā ar Preiļu novada pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai atjaunotu 2025. gada 10. – 11. jūlijā lietavu laikā cietušos 16 ceļu posmus nepieciešami finanšu līdzekļi 75 726 euro apmērā.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 421 47. punktu, pašvaldība pieprasījumā minētajam objektam nodrošina līdzfinansējumu radīto zaudējumu novēršanai, proti infrastruktūras objektam, kas nebija apdrošināts ne mazāk kā 30 procentu apmērā. Tādējādi Preiļu novada pašvaldībai jānodrošina līdzfinansējumu 22 718 euro apmērā.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Preiļu novada pašvaldībai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 2025. gada 10. – 11. jūlijā lietavu laikā cietušo ceļu posmu atjaunošanai nepieciešami finanšu līdzekļi 53 008 euro apmērā.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā pašvaldību līdz 2025. gada 1. augustam iesniegtos pieteikumus finanšu līdzekļu piešķiršanai no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", tai skaitā finansiālā pamatojuma dokumentus, VARAM sagatavoja Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" (turpmāk - Rīkojuma projekts), kas paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt VARAM finansējumu 324 107 euro apmērā pārskaitīšanai pašvaldībām, lai segtu izdevumus saistībā ar 2025. gada jūlijā ilgstošu un spēcīgu lietavu laikā radīto postījumu novēršanu pašvaldību īpašumā vai valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem, tai skaitā:
1. Augšdaugavas novada pašvaldībai – 251 385 euro,
2. Ludzas novada pašvaldībai – 19 714 euro,
3. Preiļu novada pašvaldībai – 53 008 euro.
1. Augšdaugavas novada pašvaldībai – 251 385 euro,
2. Ludzas novada pašvaldībai – 19 714 euro,
3. Preiļu novada pašvaldībai – 53 008 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Augšdaugavas novada pašvaldības, Ludzas novada pašvaldības un Preiļu novada pašvaldības iedzīvotāji.
Ietekmes apraksts
2025. gada jūlijā ilgstošu un spēcīgu lietavu laikā tika bojāta pašvaldību transporta infrastruktūra, kas ietekmē pašvaldību iedzīvotāju, kā arī operatīvo dienestu pārvietošanos, nodrošinot pamatvajadzības.
Juridiskās personas
- Augšdaugavas novada pašvaldība, Ludzas novada pašvaldība un Preiļu novada pašvaldība.
Ietekmes apraksts
Pašvaldībām jāatjauno 2025. gada jūlijā ilgstošu un spēcīgu lietavu laikā cietušo transporta infrastruktūru.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
324 107
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
324 107
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-324 107
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-324 107
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
324 107
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ekonomiskās klasifikācijas kods 7460 “Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti pašvaldībām”, atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 27. decembra noteikumiem Nr. 1031 “Noteikumi par budžeta izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām”.
Pašvaldību iesniegtie finansiālā pamatojuma dokumenti un pieprasītā finansējuma apkopojums pieejams papildu dokumentos.
Pašvaldību iesniegtie finansiālā pamatojuma dokumenti un pieprasītā finansējuma apkopojums pieejams papildu dokumentos.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Rīkojuma projekts paredz finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.421 51.punktu, ministrija, pašvaldība vai cits līdzekļu izlietotājs nodrošina, lai mērķis, kuram pieprasīti līdzekļi, tiktu sasniegts līdz n gada beigām (šajā gadījumā līdz 2025. gada beigām) un atbilstoši 53. punktam, ja pašvaldība vai cits līdzekļu izlietotājs, kas nav valsts budžeta iestāde, līdzekļus nav izlietojis, tos līdz n gada beigām pārskaita atpakaļ ministrijai, no kuras līdzekļi saņemti.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.421 51.punktu, ministrija, pašvaldība vai cits līdzekļu izlietotājs nodrošina, lai mērķis, kuram pieprasīti līdzekļi, tiktu sasniegts līdz n gada beigām (šajā gadījumā līdz 2025. gada beigām) un atbilstoši 53. punktam, ja pašvaldība vai cits līdzekļu izlietotājs, kas nav valsts budžeta iestāde, līdzekļus nav izlietojis, tos līdz n gada beigām pārskaita atpakaļ ministrijai, no kuras līdzekļi saņemti.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka Rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Vienlaikus norādāms, ka minētais Rīkojuma projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļās Ministru kabineta sēdes un Tiesību aktu projekti, kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.
Ņemot vērā, ka Rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Vienlaikus norādāms, ka minētais Rīkojuma projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļās Ministru kabineta sēdes un Tiesību aktu projekti, kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Finanšu ministrija
- Augšdaugavas novada pašvaldība, Ludzas novada pašvaldība, Preiļu novada pašvaldība.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
2025. gada jūlijā spēcīgu un ilgstošu lietavu laikā radītie postījumi transporta infrastruktūrai tiks novērsti, lai nodrošinātu drošu pārvietošanos pašvaldību teritorijā kā gājējiem, tā arī transportlīdzekļiem.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
