Anotācija

25-TA-2205: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 6. jūnija noteikumos Nr. 284 "Reģionālās attīstības uzraudzības un novērtēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 6. jūnija noteikumos Nr. 284 "Reģionālās attīstības uzraudzības un novērtēšanas kārtība"" (turpmāk – Noteikumu projekts) ir izstrādāts, pamatojoties uz Reģionālās attīstības likuma 14. panta ceturto punktu, kurā noteikts, ka Ministru kabinets nosaka reģionālās attīstības uzraudzības un novērtēšanas kārtību. Vienlaikus Noteikumu projekta izstrādi nosaka faktiskā situācija, kas izveidojusies pēc institucionālajām izmaiņām valsts pārvaldē – ar Ministru kabineta 2024. gada 20. augusta rīkojumu Nr. 689 "Par Valsts reģionālās attīstības aģentūras reorganizāciju" (turpmāk – MK rīkojums Nr. 689) Valsts reģionālās attīstības aģentūra pārdēvēta par Valsts digitālās attīstības aģentūru (turpmāk – VDAA), un tās līdzšinējais uzdevums nodrošināt analītisko darbu reģionālās attīstības uzraudzības un novērtēšanas jomā nodots Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk – VARAM). Līdz ar to nepieciešams precizēt Ministru kabineta 2023. gada 6. jūnija noteikumus Nr. 284 "Reģionālās attīstības uzraudzības un novērtēšanas kārtība" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 284), lai tie atspoguļotu faktiskos institūciju nosaukumus un atbildības sadalījumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta izstrādes mērķis ir precizēt MK noteikumus Nr. 284, lai aktualizētu institūciju nosaukumus un noteiktu, ka analītisko darbu reģionālās attīstības uzraudzības un novērtēšanas jomā veic VARAM.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK noteikumos Nr. 284 ir noteikta kārtība, kādā tiek veikta reģionālās attīstības uzraudzība un novērtēšana valsts mērogā, tostarp metodiskā nodrošināšana un informācijas tehnoloģiju risinājumu pilnveidošana, kā arī šo funkciju sadalījums starp Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju un Valsts reģionālās attīstības aģentūru.
Vienlaikus, pamatojoties uz Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojuma Nr. 446 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju” (turpmāk – MK rīkojums Nr. 446) 3. punktu, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija no 2024. gada 1. jūlija darbojas ar jauno nosaukumu – Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija. Savukārt ar MK rīkojuma Nr. 689 1. punktu un 3. punktu Valsts reģionālās attīstības aģentūra tika pārdēvēta par Valsts digitālās attīstības aģentūru, un tās līdzšinējā reģionālās attīstības uzraudzības un novērtēšanas analītiskā darba funkcija nodota VARAM.
Līdz ar to pašreiz spēkā esošie MK noteikumi Nr. 284 satur atsauces uz institūciju nosaukumiem un funkciju sadalījumu, kas neatbilst faktiskajai situācijai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar MK rīkojuma Nr. 446 3. punktu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums ar 2024. gada 1. jūliju ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija. Savukārt saskaņā ar MK rīkojuma Nr. 689 1. punktu Valsts reģionālās attīstības aģentūras nosaukums ar 2024. gada 1. septembri ir Valsts digitālās attīstības aģentūra.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projekta 1. punktu tiek precizēts ministrijas nosaukums (uz Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju), savukārt ar Noteikumu projekta 3. punktu tiek precizēts aģentūras nosaukums (uz Valsts digitālās attīstības aģentūra).
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 284 6. punktā ir noteikts, ka analītisko darbu reģionālās attīstības uzraudzības un novērtēšanas jomā veic Valsts reģionālās attīstības aģentūra. Tomēr ar MK rīkojuma Nr. 689 3. punktu šī funkcija ir nodota VARAM, līdz ar to MK noteikumos Nr. 284 nepieciešams precizēt atbildīgo institūciju par analītiskā darba veikšanu.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projekta 2. punktu tiek precizēts, ka analītisko darbu reģionālās attīstības uzraudzības un novērtēšanas jomā turpmāk veic VARAM, nodrošinot normatīvā regulējuma atbilstību faktiskajai institucionālajai situācijai.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 284 31. punktā ir noteikts, ka Centrālā statistikas pārvalde (turpmāk – CSP) informāciju par statistikas tabulu izmaiņām sniedz, izmantojot elektronisko pasta adresi, kas sasaistīta ar reorganizēto Valsts reģionālās attīstības aģentūru. Pēc aģentūras reorganizācijas ir mainīta arī elektroniskā pasta adrese, līdz ar to noteikumu redakcija vairs neatbilst aktuālajai situācijai. Vienlaikus esošais punkta formulējums nosaka ļoti konkrētu informācijas apmaiņas formu – oficiālu vēstuļu sūtīšanu – kas praksē ierobežo automatizētu datu apmaiņu starp CSP un VDAA, kā arī apgrūtina savlaicīgu Reģionālās attīstības indikatoru moduļa (turpmāk – RAIM) darbības uzturēšanu un aktualizāciju. Šāda pieeja neatbilst digitālās pārvaldības principiem un rada lieku administratīvo slogu iesaistītajām institūcijām.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projekta 4. punktu tiek precizēts MK noteikumu Nr. 284 31. punkts, nosakot, ka CSP, VARAM un VDAA sadarbojas un savstarpēji vienojas par informācijas apmaiņas kārtību un tehniskajiem risinājumiem, kas nepieciešami RAIM nepārtrauktas un drošas darbības nodrošināšanai, kā arī statistikas datu aktualizēšanai un izmantošanai RAIM attīstībā. Šis precizējums nodrošina elastīgāku informācijas apmaiņu un ļauj piemērot modernus, automatizētus datu nodošanas mehānismus (piemēram, API), samazinot administratīvo slogu un veicinot efektīvāku sadarbību starp institūcijām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
VRAA reģionālās attīstības uzraudzības un novērtēšanas analītisko funkciju veikšanai iepriekš darbojās atsevišķa struktūrvienība. Reorganizējot VRAA un izveidojot VDAA, minētās funkcijas izpilde ir nodota VARAM, taču bez cilvēkresursu pārdales – ir saglabāts un nodots tikai daļējs finansējums pētījumu un citu analītisko materiālu sagatavošanai. Likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” sagatavošanas procesā jau aprēķināts, ka saņemtais finansējums tiek samazināts (kopējo izdevumu samazinājuma ietvaros valsts pārvaldē), tādēļ analītiskā darba izpilde 2026. gadā būs nodrošināma tikai atlikušā finansējuma apjomā. Ja nākotnē šīs funkcijas finansējums budžeta optimizācijas rezultātā tiks samazināts vēl vairāk, attiecīgi tiks samazināts funkcijas izpildes apjoms vai virzīti grozījumi normatīvajā regulējumā, paredzot funkcijas izslēgšanu no MK noteikumiem Nr. 284.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka Noteikumu projekts neparedz ieviest jaunas politikas iniciatīvas, sabiedrības līdzdalības aktivitātes Noteikumu projekta izstrādē netika organizētas. Vienlaikus norādām, ka Noteikumu projekts pēc tā izsludināšanas būs publiski pieejams Tiesību aktu projektu publiskajā portālā, kur ar to varēs iepazīties jebkurš interesents.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts digitālās attīstības aģentūra
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Ar Noteikumu projekta 2. punktu tiek noteikts, ka VARAM katru gadu veic analītisko darbu reģionālās attīstības uzraudzības un novērtēšanas jomā (iepriekš šī funkcija bija kā VDAA uzdevums).
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts ietekmē teritoriju attīstību, jo precizē institucionālo atbildību par reģionālās attīstības uzraudzības un novērtēšanas analītisko darbu. Funkcijas nodošana VARAM nodrošinās konsekventu un vienotu teritorijas attīstības procesu izvērtēšanu un analīzi dažādos pārvaldības līmeņos.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi