Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-1490: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 15. marta noteikumos Nr. 172 "Noteikumi par informāciju, kas nepieciešama, lai nodrošinātu atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Latvijas Republikas Saeima 2022. gada 5. maijā pieņēma 1. lasījumā Ekonomikas ministrijas izstrādāto likumprojektu "Grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā", vienlaikus to atzīstot par steidzamu. Minētajā likumprojektā ir paredzēta atlīdzība mājsaimniecībai par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu (turpmāk - atlīdzība mājsaimniecībai). Līdz ar to ir nodrošināma centralizēti informācija par šīs atlīdzības izmaksu.
Tāpat ir nosakāma institūciju rīcība gadījumā, kad pastāv šaubas par to, vai persona ir atzīstama par Ukrainas civiliedzīvotāju atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir nodrošināt pašvaldībām iegūt informāciju par atlīdzības mājsaimniecībai piešķiršanu un noteikt institūciju rīcība gadījumā, kad pastāv šaubas par to, vai persona ir atzīstama par Ukrainas civiliedzīvotāju.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Noteikumi stājas spēkā vienlaikus ar grozījumiem Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā, kas paredz atlīdzību mājsaimniecībai par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas Republikas Saeima 2022. gada 5. maijā pieņēma 1. lasījumā Ekonomikas ministrijas izstrādāto likumprojektu "Grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā". Minētajā likumprojektā ir paredzēts, ka mājsaimniecībai, kura savā mājoklī bez maksas izmitina Ukrainas civiliedzīvotājus, kā kompensāciju par papildu izmaksām saistībā ar izmitināšanu ir tiesības līdz 90 dienām saņemt atlīdzību 100 euro mēnesī par pirmo izmitināto personu un 50 euro mēnesī par katru nākamo izmitināto personu, bet ne vairāk kā 300 euro mēnesī par vienā mājoklī (adresē) izmitinātām personām. Lai saņemtu atlīdzību mājsaimniecībai, fiziskā persona – mājokļa īpašnieks vai īrnieks iesniedz pieteikumu par atlīdzību mājsaimniecībai tajā pašvaldībā, kuras administratīvajā teritorijā atrodas mājoklis. Pašvaldība, pamatojoties uz pieteikumu, 10  darbdienu laikā pieņem lēmumu piešķirt atlīdzību mājsaimniecībai vai atteikt tās piešķiršanu. Pašvaldība piešķirto atlīdzību mājsaimniecībai proporcionāli faktiskajam dienu skaitam, kad izmitināti Ukrainas civiliedzīvotāji, pārskaita iesniedzēja norādītajā kredītiestādes maksājumu vai pasta norēķinu sistēmas kontā.

Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likums nosaka, ka sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisija, vienotais valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punkts, vienotais valsts un pašvaldības klientu apkalpošanas centrs vai pašvaldības klientu apkalpošanas struktūrvienība vai arī Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests pieņem Ukrainas civiliedzīvotāju pieteikumus nepieciešamā atbalsta saņemšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu informācijas par atlīdzības mājsaimniecībai piešķiršanu centralizāciju, tādējādi dodot iespēju pašvaldībai pirms attiecīgā lēmuma piešķiršanas pārliecināties par to, vai atlīdzība mājsaimniecībai ir vai nav jau piešķirta, līdz ar to ir izdarāmi attiecīgi grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 15. marta noteikumos Nr. 172 "Noteikumi par informāciju, kas nepieciešama, lai nodrošinātu atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem".
Risinājuma apraksts
Projekts paredz papildināt noteikumus ar 5.1 punktu, nosakot, ja pašvaldība ir piešķīrusi mājsaimniecībai atlīdzību par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu (turpmāk - atlīdzība mājsaimniecībai) atbilstoši šo noteikumu 2.1.7. apakšpunktā norādītajai adresei, tā fiksē šādu informācijur atlīdzības mājsaimniecībai piešķiršanas lēmuma numuru un tā pieņemšanas datumu; institūciju, kura ir pieņēmusi attiecīgo lēmumu par atlīdzības mājsaimniecībai piešķiršanu; laiku, par kuru ir piešķirta atlīdzība mājsaimniecībai; personas vārdu (vārdus), uzvārdu, dzimšanas datumu un Latvijas Republikā piešķirto personas kodu, saistībā ar kuras izmitināšanu piešķirta atlīdzība mājsaimniecībai. Vienlaikus ir norādāms, ka atlīdzības mājsaimniecībai piešķiršana ir piesaistīta Ukrainas civiliedzīvotāja uzturēšanās (izmitināšanas) vietas adresei, līdz ar to tas izslēdz iespēju, ka dažādas personas no šīs mājsaimniecības var pieprasīt šo atlīdzību par izmitināšanu. Tāpat šai adresei ir piesaistīts
attiecīgais atlīdzības mājsaimniecībai piešķiršanas lēmums, tādējādi norādot uz Ukrainas civiliedzīvotāju skaitu, kas ir izmitināti attiecīgajā uzturēšanās (izmitināšanas) vietas adresē.
Ievērojot to, ka noteikumi tiek papildināti ar jaunu punktu, ir izdarāmi arī attiecīgi grozījumi noteikumu 6. un 7. punktā.
Attiecīgi par projekta 5.1 punktā noteiktās informācijas glabāšanu ir norādāms, ka šo informāciju glabā gadu no informācijas iegūšanas brīža. ievērojot to, ka nav pašreiz iespējams prognozēt attiecīgās situācijas turpmāko norisi, tomēr, pieņemot, ka situācija Ukrainā laika gaitā var stabilizētais un Ukrainas civiliedzīvotājiem nepastāvēs vairs vajadzība saņemt atbalstu, ir paredzēts, ka informāciju no iegūšanas brīža glabās ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim.
Problēmas apraksts
Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisija, vienotais valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punkts, vienotais valsts un pašvaldības klientu apkalpošanas centrs vai pašvaldības klientu apkalpošanas struktūrvienība un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, pieņemot pieteikumu par nepieciešamo atbalstu, ir konstatējis, ka personas cenšas ļaunprātīgi iegūt Ukrainas civiliedzīvotājiem paredzēto atbalstu. Lai nodrošinātu šādos gadījumos kvalitatīvu lēmuma par atbalsta sniegšanu pieņemšanu, ir nepieciešams noteikt attiecīgu procedūru.

 
Risinājuma apraksts
Projekts paredz noregulēt sadarbību starp Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi un sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisiju, vienoto valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punktu, vienoto valsts un pašvaldības klientu apkalpošanas centru vai pašvaldības klientu apkalpošanas struktūrvienību, kā arī Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu gadījumos, kad minētajām institūcijām rodas šaubas par to (konkrētajā situācijā ar pieejamo informāciju un zināšanām tās nav iespējams novērst), vai persona atbilst Ukrainas civiliedzīvotāja atbalsta likumā noteiktajiem kritērijiem. Tādējādi tiesiskais regulējums izslēgs gadījumus, ka situācijās, par kurām sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisijai, vienotajam valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punktam, vienotajam valsts un pašvaldības klientu apkalpošanas centram vai pašvaldības klientu apkalpošanas struktūrvienībai, kā arī Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam nebūs pāriecības, vai persona ir Ukrainas civiliedzīvotājs, netiks iekļautas ziņas Fizisko personu reģistrā. Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 27. maija noteikumu Nr. 321 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes nolikums" 3.1. apakšpunktu Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde īsteno patvērumu funkciju. Līdz ar to šādā gadījumā informācija tiks nodota Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei. Saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pastāv divas rīcības situācijas, proti, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, sniedzot atbalstu kā kompetentā institūcija patvēruma jomā, nodrošinās, ka minētās institūcijas pašas pieņems attiecīgo lēmumu par to, vai persona ir vai nav Ukrainas civiliedzīvotājs, vai arī Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde pieņems attiecīgo lēmumu saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 3. pantā noteikto.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pašvaldības
  • Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija


Iesaistītās institūcijas projektā noteiktās normas nodrošinās tām piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi