Anotācija (ex-ante)

22-TA-68: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 13. maija noteikumos Nr. 308 "Noteikumi par prioritāro institūciju un vajadzību sarakstā iekļautajām institūcijām nepieciešamajiem epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 13. maija noteikumos Nr. 308 “Noteikumi par prioritāro institūciju un vajadzību sarakstā iekļautajām institūcijām nepieciešamajiem epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursiem”” (turpmāk – Noteikumu projekts) paredz:
1) papildināt fizisko personu grupā uzskaitīto personu kategorijas un iekļaut tajā šādas fizisko personu kategorijas, kas no pašvaldības bez atlīdzības var saņemt epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursus - studiju programmu izglītojamie un personāls, kā arī pirmsskolas izglītības programmu izglītojamie, bērnu uzraudzības pakalpojumu, ko sniedz izglītības iestāde, saņēmēji un šajās izglītības iestādēs nodarbinātie, kā arī dziesmu un deju svētku kustības amatierkolektīvu dalībnieki;
2) precizēt centralizēti iegādājamo SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas testu apjomu, to papildinot ar ambulatoro un stacionāro ārstniecības iestāžu, kā arī laboratoriju ārstniecības personu rutīnas testēšanai nepieciešamo SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas testu apjomu 526 892 vienību apjomā; 
3) precizēt centralizēti iegādājamo SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas pašpārbaudes testu apjomu, to papildinot ar izglītības sistēmā izglītojamo un nodarbināto, kā arī publiskā sektora prioritārajās jomās nodarbināto skrīninga testēšanai nepieciešamo SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas pašpārbaudes testu apjomu 10 102 660 vienību apjomā;
4) atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra sēdes protokollēmuma Nr. 2 56. § 4. punktā dotajam uzdevumam, papildināt centralizēti iegādājamo epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu sarakstu ar jaunu resursu kategoriju - respirators FFP2 bez vārsta un noteikt tā iegādes apjomu 1 275 511 vienību apjomā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt fizisko personu grupā, kurām pašvaldības bez atlīdzības īpašumā nodod individuālos aizsardzības līdzekļus un medicīniskās ierīces, iekļaujamās personu kategorijas un centralizēti iegādājamo SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas testu un SARS-CoV-2 vīrusa antigēnu noteikšanas pašpārbaudes testu apjomus, kā arī iekļaut jaunu epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu kategoriju – FFP2 respirators bez vārsta.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd ir novērojams straujš Covid-19 saslimšanas gadījumu pieaugums. Janvāra otrajā nedēļā turpinājies intensīvs jaunatklāto Covid-19 gadījumu skaita pieaugums un, salīdzinot ar nedēļu iepriekš, minētais rādītājs bija par 47,2% augstāks, sasniedzot 15 943 jaunus Covid-19 saslimšanas gadījumus 7 dienās. Vienlaikus Slimību profilakses un kontroles centra (turpmāk – SPKC) sniegtie dati liecina, ka būtiski ir pieaudzis izglītības skrīninga ietvaros apstiprināto jauno Covid-19 gadījumu skaits (janvāra pirmajā nedēļā tie ir bijuši 2% no visiem gadījumiem jeb 267 gadījumi. Savukārt janvāra otrajā nedēļā tie ir bijuši jau 10% no visiem gadījumiem jeb 1 517 gadījumi). Tāpat, saskaņā ar Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (turpmāk – NMPD) sniegto informāciju saistībā ar Covid-19 saslimšanu turpina palielināties slimnīcu ārstniecības personu prombūtne un 2022. gada 17. janvārī prombūtnē atradās jau 366 ārstniecības personas. Straujais saslimstības pieaugums ir saistīts ar jaunā SARS-CoV-2 paveida Omikrona izplatību, kas šobrīd  izraisa lielāko daļu saslimšanas gadījumu. Lai gan jaunais vīrusa paveids rada vieglākas slimības formas, tas ļoti plaši izplatās, strauji pieaugot Covid-19 gadījumu skaitam, lēnām palielinoties arī Covid-19 stacionēto pacientu skaitam. Atzīmējams, ka, ņemot vērā straujo vīrusa izplatīšanos un pieaugošo inficēto personu skaitu, palielinās arī personu skaits, kuram jāievēro pašizolācijas un mājas karantīnas pasākumi, kā arī pieaug laboratoriju noslodze rutīnas asimptomatisko personu testēšanā, tādējādi testēšanas pakalpojumi kļūst grūtāk pieejami personai ar Covid-19 simptomiem, kurai pozitīvs laboratorijā veikts Covid-19 tests ļauj noteikt papildus epidemioloģiskās drošības prasības, mazinot slimības izplatību sabiedrībā, un uzsākt atbilstošu ārstēšanu.

Vienlaikus Ministru kabineta 2021.gada 9.oktobra rīkojumā Nr. 720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” (turpmāk – Rīkojums) ietvertās tiesību normas (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2022.gada 18. janvāra rīkojumu Nr. 37 “Grozījumi Ministru kabineta 2021.gada 9.oktobra rīkojumā Nr. 720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu””) attiecībā uz izglītojamiem paredz, ka izglītojamais, kuram ir apstiprināta inficēšanās ar SARS-CoV-2 vīrusu vai ir pamatotas aizdomas par inficēšanos, ko apliecina pozitīvs antigēna tests (tai skaitā paštests), var neievērot izolācijas nosacījumus, lai piedalītos klātienes izglītības procesā pirmsskolas, pamata un vidējās izglītības programmās, tai skaitā interešu izglītības un profesionālās ievirzes izglītības programmās (izņemot profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides programmas), vai, lai klātienē saņemtu bērnu uzraudzības pakalpojumu, ja kopš inficēšanās vai aizdomu apstiprināšanās pagājušas ne mazāk kā septiņas dienas un vismaz 24 stundas pirms atgriešanās klātienes izglītības procesā vai bērnu uzraudzības pakalpojuma sniegšanas vietā, un ja viņam nav saslimšanas pazīmju. Savukārt, izglītojamais, kurš noteikts kā kontaktpersona, var neievērot mājas karantīnas nosacījumus, lai piedalītos klātienes izglītības procesā pirmsskolas, pamata un vidējās izglītības programmā, tai skaitā interešu izglītības un profesionālās ievirzes izglītības programmās (izņemot profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides programmas), vai lai klātienē saņemtu bērnu uzraudzības pakalpojumu, ja kopš pēdējā kontakta ar inficētu personu tiek ievērots viens no šādiem nosacījumiem:
1. pagājušas ne mazāk kā 10 dienas.
2. septiņu dienu laikā kopš pēdējā kontakta ar inficēto personu katru reizi pirms klātienes mācību uzsākšanas veic rutīnas skrīninga testēšanu izglītības iestādes vadītāja norīkotas atbildīgās personas uzraudzībā atbilstoši SPKC algoritmam.
Attiecībā uz darbiniekiem (amatpersonām) vai izglītojamā asistentiem, kuriem ir apstiprināta inficēšanās ar SARS-CoV-2 vīrusu vai ir pamatotas aizdomas par inficēšanos, ko apliecina pozitīvs antigēna tests (tai skaitā paštests), Rīkojums paredz, ka minētās personas var neievērot pašizolācijas noteikumus, lai veiktu darba pienākumus klātienē, ja tiek ievērotas šādas prasības un pagājis attiecīgs dienu skaits kopš inficēšanās gadījuma vai aizdomu apstiprināšanās:
1. darba pienākumus uzsāk ne agrāk kā astotajā dienā, ja vismaz 24 stundas pirms darba pienākumu atsākšanas darbiniekam (amatpersonai) vai izglītojamā asistentam nav slimības pazīmju un to viņš apliecina darba devējam;
2. 10 dienas lieto ne zemākas klases kā FFP2 respiratoru bez vārsta, ja telpā atrodas vairāk par vienu personu;
3. 10 dienas neveido ciešus kontaktus ar citiem cilvēkiem, neapmeklē sabiedriskas vietas un neizmanto sabiedrisko transportu.
Savukārt attiecībā uz darbiniekiem, kuri noteikti kā kontaktpersonas, Rīkojums nosaka, ka darbinieks (amatpersona) vai izglītojamā asistents var neievērot mājas karantīnas noteikumus, lai veiktu darba pienākumus klātienē, ja līdz desmitajai dienai kopš pēdējā kontakta ar inficēto personu vai personu, par kuru ir pamatotas aizdomas par inficēšanos (turpmāk - inficētā persona), tiek ievērots viens no šādiem Covid-19 testēšanas algoritmiem un izpildītas attiecīgas prasības:
1. iespējami ātrāk pēc pēdējā kontakta ar inficēto personu veic RNS vai antigēna testu un līdz negatīva testa rezultāta saņemšanai ievēro mājas karantīnu. Trešajā vai ceturtajā dienā veic atkārtotu RNS vai antigēna testu, kā arī:
1.1. lieto ne zemākas klases kā FFP2 respiratoru bez vārsta, ja telpā atrodas vairāk par vienu personu;
1.2. neveido ciešus kontaktus ar citiem cilvēkiem, neapmeklē sabiedriskas vietas un izvairās izmantot sabiedrisko transportu;
2. septiņu dienu laikā kopš pēdējā kontakta ar inficēto personu pirms darba dienas vai maiņas sākuma veic skrīninga testēšanu darba devēja vai iestādes vadītāja norīkotas atbildīgās personas uzraudzībā ar antigēna testu.
Vienlaikus Rīkojums paredz, ka darbinieks (amatpersona), kurš iesaistīts sabiedrībai svarīgu funkciju īstenošanā, kā arī cilvēku veselības aizsardzības, drošības, ekonomiskās vai sociālās labklājības nodrošināšanā un kura darba pienākumu pārtraukšana būtiski ietekmētu valsts un sabiedrības pamatfunkciju īstenošanu, un:
1. kuram ir apstiprināta inficēšanās ar SARS-CoV-2 vīrusu vai ir pamatotas aizdomas par inficēšanos, ko apliecina pozitīvs antigēna tests (tai skaitā paštests), var neievērot izolācijas nosacījumus, lai veiktu darba pienākumus klātienē, ja tiek ievērotas šādas prasības un pagājis attiecīgs dienu skaits kopš inficēšanās gadījuma vai aizdomu apstiprināšanās:
1.1. darba pienākumus uzsāk ne agrāk kā ceturtajā dienā, ja vismaz 24 stundas pirms darba pienākumu atsākšanas darbiniekam (amatpersonai) nav slimības pazīmju un to viņš apliecina darba devējam;
1.2. ne agrāk kā trešajā dienā darbinieks (amatpersona) veic RNS vai antigēna testu un testa rezultāts ir negatīvs;
1.3. 10 dienas lieto ne zemākas klases kā FFP2 respiratoru bez vārsta, ja telpā atrodas vairāk par vienu personu;
1.4. 10 dienas neveido ciešus kontaktus ar citiem cilvēkiem, neapmeklē sabiedriskas vietas un neizmanto sabiedrisko transportu;
2. kurš ir noteikts kā kontaktpersona, var neievērot mājas karantīnas nosacījumus, lai veiktu darba pienākumus, ja piecas līdz septiņas dienas pēc pēdējā kontakta ar inficēto personu darbinieks (amatpersona) veic RNS vai antigēna testu un testa rezultāts ir negatīvs, un:
2.1. 10 dienas lieto ne zemākas klases kā FFP2 respiratoru bez vārsta, ja telpā atrodas vairāk par vienu personu;
2.2. 10 dienas neveido ciešus kontaktus ar citiem cilvēkiem, neapmeklē sabiedriskas vietas un neizmanto sabiedrisko transportu.
Papildus, ar Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra sēdes protokollēmuma Nr. 2 56. § 4.punktu Veselības ministrijai tika dots uzdevums, veikt grozījumus Ministru kabineta 2021. gada 13. maija noteikumos Nr. 308 "Noteikumi par prioritāro institūciju un vajadzību sarakstā iekļautajām institūcijām nepieciešamajiem epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursiem" (turpmāk – Noteikumi), nosakot respiratorus FFP2 bez vārsta kā centralizēti iegādājamo epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu un nosakot to iegādes apjomus.

Atbilstoši spēkā esošajam normatīvajam regulējumam, Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs (turpmāk – VALIC) veic epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu, kā arī minēto preču laboratorisko testēšanas pakalpojumu centralizētu iegādi. Centralizēti iegādājamo epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu kategorijas un apjomi ir noteikti Noteikumos.

Ņemot vērā iepriekš minēto, lai iespējami savlaicīgi novērstu Covid-19 infekcijas izplatības uzliesmojumus un mazinātu infekcijas izplatīšanās iespējamību, kā arī nodrošinātu sabiedrībai nozīmīgu funkciju izpildi publiskā sektora prioritārajās jomās, nepieciešams nodrošināt atbilstoša apjoma  SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas pašpārbaudes testu un SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas testu, kā arī FFP2 respiratoru bez vārsta pieejamību, veicot to centralizētu iegādi.   
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Saistībā ar Covid -19 infekcijas vīrusa paveida Omikron strauju izplatību, kā arī jauno tiesisko regulējumu, kas iekļauts Rīkojumā, nepieciešams papildus noteikt epidemioloģiskās drošības pasākumos ar epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursiem apgādājamās fizisko personu kategorijas, kas iekļaujamas Noteikumu 2.5. punktā noteiktajā fizisko personu grupas uzskaitījumā, nosakot, ka šai grupai piederīgi ir arī studiju programmu izglītojamie un personāls, kā arī arī pirmsskolas izglītības programmu izglītojamie, bērnu uzraudzības pakalpojuma, ko sniedz izglītības iestāde, saņēmēji un šajās izglītības iestādēs nodarbinātie. Būtiski epidemioloģiskās drošības uzturēšanai ir pasākumi, lai novērstu infekcijas izplatību līdz ar nodarbinātajiem, kas strādā izglītības iestādē uz pakalpojuma līguma pamata vai ir norīkoti darbā izglītības iestādē, piemēram, ēdināšanas, uzkopšanas, transporta pakalpojumu sniedzēji. Pakalpojuma sniedzēji izglītības iestādēs kā fizisko personu grupa iekļaujama, pamatojoties uz Ministru kabineta 2021.gada 9.novembra sēdē  apstiprinātā informatīvā ziņojuma “Plaša ātro antigēna paštestu izmantošana Covid-19 skrīningam, I. posms” (21-TA-1043) pamata. Minētajā ziņojumā skrīninga nolūkos norādīts SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas pašpārbaudes testu izmantošanas iespējas izglītības iestādēs. Šī ziņojuma  1. tabulā ir norādīts personu loks, kurām būtu jāveic SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas pašpārbaudes tests, tai skaitā vispārizglītojošo, profesionālās izglītības, profesionālās ievirzes un interešu izglītības, pirmskolu izglītības iestāžu pedagogi un atbalsta personāls, kā arī pakalpojumu sniedzēji, kas līgumattiecību izpildes laikā pakalpojuma sniegšanas vietā nonāk saskarē ar izglītojamiem (tai skaitā ēdināšanas, transporta, uzkopšanas pakalpojumu sniedzēji). Līdz ar to, arī Noteikumu 2.5.apakšpunktā fizisko personu grupa ir papildināma ar šādām fizisko personu kategorijām: studiju programmu izglītojamie un personāls, kā arī pirmsskolas izglītības programmu izglītojamie, bērnu uzraudzības pakalpojuma, ko sniedz izglītības iestāde, saņēmēji un šajās izglītības iestādēs nodarbinātie. 
Vienlaikus identificēta nepieciešamība paplašināt fizisko personu grupas uzskaitījumu, tajās iekļaujot arī dziesmu un deju svētku kustības amatierkolektīvu dalībniekus, jo 2023. gadā ir plānoti XXVII Vispārējie Dziesmu un XVII Deju svētki, kas saskaņā ar Dziesmu un deju svētku likumu ir Latvijas kultūras tradīcija un latviešu nacionālās identitātes sastāvdaļa. Lai primāri nodrošinātu nacionālās identitātes ilgtspējību un XXVII Vispārējo Dziesmu un XVII Deju svētku norisi, ir nepieciešams pilnvērtīgi īstenot amatierkolektīvu mēģinājumus jau 2022. gada pavasarī, nodrošinot kvalitatīvu svētku programmu sagatavošanas procesu. Ņemot vērā ilggadīgo pieredzi, lai pilnvērtīgi sagatavotos Dziesmu un deju svētku koncertprogrammu īstenošanai, nepieciešams ar šī gada 1. martu uzsākt normālu amatierkolektīvu mēģinājumu procesu klātienē, ievērojot epidemioloģiskās drošības prasības.
Ņemot vērā to, ka šo fizisko personu kategoriju apgāde ar epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursiem tiks veikta Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 25.panta 41 daļā noteiktajā kārtībā, proti, caur pašvaldībām bez atlīdzības īpašumā nododot fizisko personu grupām paredzētos epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursus, tiks ievērots tiesiskais regulējums, kas noteikts Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumā.
Risinājuma apraksts
1. Noteikumu projekts paredz precizēt noteikumu 2.5. apakšpunkta redakciju, papildinot fizisko personu grupā iekļaujamo fizisko personu kategorijas, kurām pašvaldības bez atlīdzības īpašumā nodod epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursus.  Fizisko personu grupā tiks iekļautas šādas fizisko personu kategorijas: studiju programmu izglītojamie un personāls, kā arī pirmsskolas izglītības programmu izglītojamie, bērnu uzraudzības pakalpojuma, ko sniedz izglītības iestāde, saņēmēji un šajās izglītības iestādēs nodarbinātie, kā arī arī dziesmu un deju svētku kustības amatierkolektīvu dalībnieki. Tādējādi izglītības sektorā papildus jau noteiktajām fizisko personu kategorijām tiks nodrošināta iespēja plašākam fizisko personu lokam saņemt valsts apmaksātus SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas pašpārbaudes testus, kas ļaus mazināt infekcijas izplatību kā izglītības sektorā, nodrošinot epidemioloģiski drošu pakalpojumu saņemšanu, tā arī sabiedrībā kopumā. Vienlaikus Dziesmu un deju svētku kustības amatierkolektīvu dalībnieku nodrošināšana ar SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas pašpārbaudes testiem, nodrošinās drošu un kvalitatīvu XXVII Vispārējie Dziesmu un XVII Deju svētku koncertprogrammu sagatavošanas procesu.
Problēmas apraksts
2. Ņemot vērā saslimstības ar Covid-19 infekcijas paveida Omikron palielināšanos, tai skaitā izglītības un veselības nozarē, kā rezultātā nepieciešams jau savlaicīgi īstenot pasākumus infekcijas izplatīšanās ierobežošanai, kā arī, ņemot vērā laboratoriju noslodzi un kapacitāti, nepieciešams nodrošināt lielāka apjoma SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas pašpārbaudes testu un SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas testu pieejamību noteiktām fizisko personu grupām, tādējādi nodrošinot savlaicīgu diagnostikas pakalpojumu pieejamību un nepieciešamības gadījumā - atbilstošas ārstēšanas pakalpojumu saņemšanu.
Risinājuma apraksts
2. Lai straujas saslimstības ar Covid-19 infekcijas paveida Omikrona pieauguma apstākļos nodrošinātu testēšanas pakalpojumu pieejamību, kā arī epidemioloģiski drošu primāri nepieciešamo pakalpojumu saņemšanu un nepārtrauktu sabiedrībai kritiski svarīgo nozaru darbu, vienlaikus arī mazinot infekcijas izplatību sabiedrībā, ir nepieciešams nodrošināt:
1) SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas testu pieejamību ambulatorajās un stacionārajās ārstniecības iestādēs, laboratorijās un NMPD, kur minētā testa veikšanai un atbilstoša parauga paņemšanai ir pieejams arī nepieciešamais ārstniecības personāls. Šie testi būtu izmantojami ārstniecības personu testēšanai un NMPD hospitalizēto pacientu testēšanai. Saskaņā ar ārstniecības iestāžu sniegto informāciju, 1 nedēļā būtu nepieciešami 131 723 SARS-CoV-2 vīrusa antigēnu noteikšanas testi, tai skaitā ap 2000 ambulatorajām iestādēm 79 330 testi, 43 stacionārajām iestādēm –  30 313  testi, 7 laboratorijām – 8000 testi  un NMPD – 14 080  (7000 NMPD ārstniecības personu testēšanai un 7 080 pacientu testēšanai) testi. Vienlaikus atzīmējams, ka stacionēto pacientu testēšanas izmaksas uz Covid-19 ir jau iekļautas veselības aprūpes pakalpojumu tarifos.
Līdz ar to, ņemot vērā Covid – 19 infekcijas paveida Omikrona straujo izplatīšanos, būtu nosakāms, ka papildus SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas testi tiek iegādāti un nodrošināmi arī ambulatorajām un stacionārajām ārstniecības iestādēm, laboratorijām un NMPD ārstniecības personu testēšanai 4 (četru) nedēļu apjomā – 526 892  vienības. Līdz ar to Noteikumu projekts paredz Noteikumu 4.10. apakšpunktu izteikt jaunā redakcijā, nosakot, ka SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas testu apjoms ir 1 539 682 vienības.
Ņemot vērā pēdējo centralizēti iegādāto SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas testu cenu statistiku, viena SARS-CoV-2 antigēna noteikšanas testa izmaksas provizoriski nosakāmas līdz 1,29 euro, kur 526 892 vienību iegādei papildus būtu nepieciešami līdz  679 691 euro.

2) SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas pašpārbaudes testu, kuriem parauga paņemšanai un rezultātu interpretācijai nav nepieciešams piesaistīt ārstniecības personu (materiāla parauga paņemšanu un rezultātu interpretāciju veic pati persona),  pieejamību izglītības sektoram un publiskā sektora prioritārajās jomās strādājošiem.
Šī brīža Noteikumu 4.12. punkta regulējums nosaka, ka SARS-CoV-2 vīrusa antigēnu noteikšanas pašpārbaudes testu apjoms ir 7 562 344 vienības, tai skaitā 6 306 952 izglītības sektoram un 1 255 392 publiskā sektora prioritārajās jomās. Minētais apjoms tika noteikts 8 nedēļām, ievērojot, ka testi tiek veikti 2 (divas) reizes nedēļā.
Epidemioloģiskajai situācijai negatīvi attīstoties un pieaugot saslimstībai ar Covid-19 infekcijas paveidu Omikrons, tika veikti grozījumi Rīkojumā (skat. informāciju sadaļā “Pašreizējā situācija”), nosakot jaunu  testēšanas algoritmu, kur ņemts vērā gan tas, vai personai ir apstiprināta Covid-19 infekcija, vai viņa ir kontaktpersona u.c. Tāpat secināms, ka, ņemot vērā saslimstības pieaugumu, noteikto testēšanas algoritmu, Noteikumos iekļautais SARS-CoV-2 vīrusa antigēnu noteikšanas pašpārbaudes testu apjoms ir nepietiekams.
Ņemot vērā minēto:
1.Izglītības sektorā SARS-CoV-2 vīrusu antigēna noteikšanas pašpārbaudes testus, ņemot vērā izmaiņas Rīkojumā, kā arī, lai nodrošinātu epidemioloģiski drošu pakalpojumu sniegšanu, būtu nepieciešams veikt 5 (piecas) reizes nedēļā:
1.1. nodarbinātajiem, tai skaitā arī pirmsskolas izglītības iestādēs un augstskolās:
1.1.1. pirmsskolā nodarbinātajiem - 34 649 personas; 173 245 testi 1 nedēļā; 692 980 testi 4 nedēļās;
1.1.2. skolās nodarbinātajiem  - 57 697 personas; 288 485 testi 1 nedēļā ; 1 153 940 testi 4 nedēļās;
1.1.3. augstskolās (kurās liels skaits nodarbību ir attālināti un testēšana varētu tikt veikta 3 reizes nedēļā) nodarbinātajiem - 9 410 personas; 28 230 testi 1 nedēļā ; 112 920 testi 4 nedēļās;
1.1.4. augstskolās (kurās testēšana veikta 5 reizes nedēļā) nodarbinātajiem - 2 010 personas; 10 050 testi 1 nedēļā ; 40 200 testi 4 nedēļās;
1.1.5. sportā - 4 600 personas; 23 000 testi 1 nedēļā ; 92 000 testi 4 nedēļās. 
1.2. izglītojamiem, tai skaitā arī pirmsskolas izglītības iestādēs un augstskolās:
1.2.1. pirmsskolā (tikai karantīnā esošie (20%))- 99 410 personas; 99 410 testi 1 nedēļā; 397 640 testi 4 nedēļās;
1.2.2. pamata un vidējā izglītība, kā arī profesionālajā izglītībā  - 246 994 personas; 1 234 970 testi 1 nedēļā; 4 939 880 testi 4 nedēļās;
1.2.3. studējošie augstskolās (kurās liels skaits nodarbību ir attālināti un testēšana varētu tikt veikta 3 reizes nedēļā) - 65 716 personas; 197 148 testi 1 nedēļā ; 788 592 testi 4 nedēļās;
1.2.4. augstskolās (kurās testēšana veikta 5 reizes nedēļā) studējošie - 7 084 personas; 35 420 testi 1 nedēļā ; 141 680 testi 4 nedēļās.
Lai nodrošinātu ar Rīkojumu apstiprinātā testēšanas algoritma izpildi izglītības sektorā, vienas nedēļas vajadzību nodrošināšanai nepieciešami 2 089 958 SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas pašpārbaudes testi. Ņemot vērā Covid – 19 infekcijas paveida Omikrona izplatīšanos un sniegtās prognozes situācijas attīstībai tuvākajos mēnešos, papildus testi varētu būt nepieciešami februāra vidū un noteiktais testēšanas biežums varētu būt spēkā līdz marta beigām.
Līdz ar to, lai nodrošinātu testēšanu izglītības sektorā 4 nedēļām papildus būtu nepieciešami 8 359 832 paštesti.
2. Publiskā sektora prioritārajās jomās nodarbinātajiem 4 nedēļām, saskaņā ar iesaistīto institūciju sniegto informāciju Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam, būtu nepieciešams nodrošināt šāda apjoma SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas testus:
2.1. Veselības nozarei – 31 220  testi;
2.2. Labklājības resoram – 512 416 testi;
2.3. Iekšlietu resoram -  103 076 testi;
2.4. Tieslietu resoram – 58 920 testi;
2.5. Finanšu resoram -22 552 testi;
2.6. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības resoram – 5 256 testi;
2.7. Pašvaldību sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisijām  - 436 408 testi;
2.8. Biedrībai "Latvijas Sarkanais krusts"- 34 608 testi;
2.9. Aizsardzības resoram – 30 000 testi;
2.10. Zemkopības resoram – 34 368 testi;
2.11. Ekonomikas resoram – 4 448 testi;
2.12. Kultūras resoram – 59 720 testi;
2.13. Ārlietu resoram - 2 000 testi;
2.14. Satiksmes resoram – 87 836 testi.
Turpinot publiskā sektora prioritārajās jomās veikt Covid-19 testēšanu 2 reizes nedēļā ar SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas pašpārbaudes testiem, 4 nedēļām papildus nepieciešams nodrošināt – 1 422 828 testu vienības.
Lai nodrošinātu, kvalitatīvu un epidemioloģiski drošu mēģinājumu norisi gatavojoties XXVII Vispārējiem Dziesmu un XVII Deju svētkiem, nepieciešams veikt Dziesmu un deju svētku kustības amatierkolektīvu dalībnieku testēšanu 2 reizes nedēļā ar SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas pašpārbaudes testiem. Ņemot vērā, ka minēto amatiekolektīvu dalībnieku skaits ir 40 000 personas (testēšanu veic 2 reizes nedēļās), nepieciešams paredzēt, ka šai fizisko personu kategorijai nepieciešami 80 000 testi nedēļā, savukārt  4 nedēļās - 320 000 testi.  
Tādējādi, lai nodrošinātu izglītības sektorā nodarbināto un izglītojamo testēšanu, kā arī publiskā sektora prioritārajās jomās nodarbināto un Dziesmu un deju svētku kustības amatierkolektīvu  dalībnieku testēšanu ir jāparedz, ka papildus nepieciešami  10 102 660 vienības SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas pašpārbaudes testu. Līdz ar to Noteikumu projekts nosaka, ka Noteikumu 4.12.apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, paredzot, ka SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas testu apjoms ir  17 665 004 vienības.
Ņemot vērā to, ka VALIC centralizēti iegādāto viena SARS-CoV-2 vīrusa antigēna  pašpārbaudes testa izmaksas statistiski nosakāmas ap 1,29 euro, papildus  10 102 660   testu vienību iegādei provizoriski būtu nepieciešami līdz  13 032 431 euro.
Problēmas apraksts
3. Ņemot vērā saslimstības ar Covid-19 palielināšanos un Omikrona paveida straujo izplatīšanos, kā rezultātā nepieciešams jau savlaicīgi īstenot epidemioloģiskās drošības pasākumus infekcijas izplatīšanās ierobežošanai, kā arī atsaucoties uz Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra sēdes protokollēmuma Nr. 2 56. § 4.punktā doto uzdevumu, nepieciešams centralizēti iegādājamo epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu kategorijas papildināt ar jaunu resursa kategoriju - respirators FFP2 bez vārsta un noteikt to iegādes apjomu.
Risinājuma apraksts
3. Lai nodrošinātu Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra sēdes protokollēmuma Nr. 2 56. § 4.punktā dotā uzdevuma izpildi, Noteikumu projekts paredz papildināt noteikumus ar 4.2.1 apakšpunktu, paredzot, ka FFP2 respirators bez vārsta tiek noteikts kā centralizēti iegādājamais epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resurss 1 275 511 vienību apjomā. Minētais apjoms ir FFP2 respiratoru bez vārsta skaits, kuru veselības nozare ir iesniegusi Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam un tas varētu būt pietiekams 9 nedēļām.
Nodrošinot FFP2 respiratoru bez vārsta iegādi, tiks nodrošināta lielāka epidemioloģiskā drošība un ārstniecības iestāžu darbības nepārtrauktība.
Ņemot vērā Elektronisko iepirkumu sistēmā šobrīd pieejamo informāciju, provizoriskā vidējā FFP2 respiratora bez vārsta cena ir lēšama 1,08 euro apmērā, līdz ar to  1 275 511 vienības FFP2 respiratoru iegādei varētu būt nepieciešami 1 377 552 euro.
VALIC FFP2 respiratorus bez vārsta centralizēti iegādāsies atklāta konkursa ietvaros.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
  • Ārstniecības iestāžu darbinieki
  • Publiskā sektora prioritārajās jomās nodarbinātie
  • Dziesmu un deju svētku kustības amatierkolektīvu dalībnieki
Ietekmes apraksts
Nodrošināta regulāra testēšanās, izmantojot ātros SARS-CoV-2 antigēna paštestus. 
Juridiskās personas
  • Izglītības iestādes
  • Iestādes publiskā sektora prioritārajās jomās
  • Pašvaldības
Ietekmes apraksts
Regulāra testēšanās, izmantojot SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas testus un SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas paštestus, kā arī individuālo aizsardzības līdzekļu - FFP2 respiratoru bez vārsta lietošana.

 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
15 089 674
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
15 089 674
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-15 089 674
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-15 089 674
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
15 089 674
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra sēdes protokollēmuma Nr. 2 56. §. “Informācija par aktuālo epidemioloģiskās drošības situāciju un veselības aprūpes sistēmas kapacitāti un noslodzi, testēšanu, kā arī situāciju ģimenes ārstu praksēs” un Veselības ministrijas apkoptajiem datiem projekts paredz nodrošināt:
526 892 gab. SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas testu iegādi, lai nodrošinātu ārstniecības personu testēšanu un NMPD hospitalizēto pacientu testēšanu.
Iegādei būtu nepieciešami 526 892 gab. x 1,29 euro = 679 690,68 euro;
papildus jau veiktajām iegādēm 10 102 660 gab. SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanas pašpārbaudes  testu iegādi, lai nodrošinātu izglītības sektora un publiskā sektora prioritārajās jomās strādājošo testēšanu.
Iegādei būtu nepieciešami 10 102 660 gab. x 1,29 euro = 13 032 431,40 euro;
1 275 511 gab. FFP2 respiratoru bez vārsta iegādi, lai nodrošinātu Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra sēdes protokollēmuma Nr. 2 56. § 4.punktā dotā uzdevuma izpildi.
Iegādei būtu nepieciešami 1 275 511 gab. x 1,08 euro = 1 377 551,88 euro.
Lai nodrošinātu augstākminētās iegādes laika periodā no 2022.gada janvāra, nepieciešamos izdevumus ne vairāk kā   15 089 674 euro apmērā, ja piegādātāju piedāvājumos izteiktais cenu piedāvājums atbildīs provizoriskajam cenu apmēram,  Aizsardzības ministrijai sagatavos un noteiktā kārtībā pieprasīs, iesniedzot izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neredzētiem gadījumiem” 2022.gadam. Gadījumā, ja piedāvājumos tiks saņemti finanšu piedāvājumi, kas būs augstāki vai zemāki nekā šajā anotācijā norādīts, Aizsardzības ministrija par to informēs Finanšu ministriju, pieprasot nepieciešamo finansējumu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Aizsardzības ministrija sagatavos Ministru kabineta rīkojuma projektu “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” 2022. gadam.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Kultūras ministrija, Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs
  • Izglītības iestādes, Pašvaldības, ārstniecības iestādes, iestādes publiskā sektora prioritārajās jomās

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekta izpilde neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru un cilvēkresursus.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Regulāra asimptomatisko personu skrīninga testēšana un individuālās aizsardzības līdzekļu izmantošana ļauj samazināt Covid-19 izplatību valstī. 
 

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi