Anotācija (ex-ante)

21-TA-1600: Rīkojuma projekts (Dalība padomē, komisijā, darba grupā)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta ""Par Nacionālā veselības dienesta konsultatīvās padomes sastāvu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Veselības aprūpes finansēšanas likuma 15.panta trešā daļa

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nav attiecināms
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Veselības aprūpes finansēšanas likuma (turpmāk – Likums) 15.panta trešā daļa nosaka, ka Ministru kabinets apstiprina Nacionālā veselības dienesta (turpmāk – Dienests) konsultatīvās padomes (turpmāk – Padome) sastāvu, pamatojoties uz veselības ministra priekšlikumu. Dienesta konsultatīvajā padomē iekļauj pa vienam pārstāvim no Veselības ministrijas, Finanšu ministrijas, Labklājības ministrijas, darba devēju organizācijas, kas ir pārstāvēta Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, darbinieku organizācijas (arodbiedrības), kas ir pārstāvēta Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Latvijas Pašvaldību savienības, biedrības vai nodibinājuma, kas pārstāv pacientu intereses un Latvijas Ārstu biedrības.
Ņemot vērā Padomes būtiskos uzdevumus un mērķi attiecībā uz valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes veicināšanu, Ministru kabineta 2018.gada 3.maija noteikumu Nr.260 „Nacionālā veselības dienesta konsultatīvās padomes nolikums” (turpmāk – Nolikums) 6.punkts paredz, ka  Padomes priekšsēdētājs ir veselības ministrs.
Paredzēts, ka Padomes locekļi no tajā iesaistītajām organizācijām būs augsta līmeņa speciālisti, kas spēs sniegt būtisku ieguldījumu Dienesta darbības atbalstīšanā. Padomes funkcijas un uzdevumi ir noteikti Veselības aprūpes finansēšanas likuma 15.panta ceturtajā daļā un Nolikumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdzšinējais padomes sastāvs apstiprināts ar Ministru kabineta 2018. gada 14. augusta rīkojumu Nr.384 “Par Nacionālā veselības dienesta konsultatīvās padomes sastāvu”. Saskaņā ar Nolikuma 7. punktu Padomes locekļu pilnvaru laiks ir trīs gadi un to nepieciešams atjaunot.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Likumā noteikto, izstrādāts Ministru kabineta rīkojuma „Par Nacionālā veselības dienesta konsultatīvās padomes sastāvu” projekts (turpmāk – Rīkojuma projekts), kurš paredz apstiprināt Padomes sastāvu. Padomes locekļus deleģējušas tās iestādes un organizācijas, kas kā iepriekš norādīts, noteiktas Likuma 15.panta trešajā daļā.
Padomes mērķis ir iesaistīt sabiedrības pārstāvjus veselības aprūpei piešķirtā valsts finansējuma izlietojuma uzraudzībā un veicināt valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību un kvalitāti, atbalstot Dienesta darbību veselības aprūpes finansēšanas jomā. Padomei paredzētas funkcijas vērtēt valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai piešķirtā finansējuma izlietojumu, kā arī veicināt veselības aprūpes finansēšanas un veselības aprūpes finansējuma izlietojuma efektivitāti.
Nolikumā noteikts Padomes locekļu pilnvaru termiņš, kas ir trīs gadi, kā arī reglamentēta Padomes darba organizācija un lēmumu pieņemšanas kārtība. Paredzēts, ka Padome uz sēdēm sanāks ne retāk kā reizi pusgadā un lēmumus tā pieņem ar klātesošo padomes locekļu vienkāršu balsu vairākumu, atklāti balsojot. Atbilstoši Nolikuma 9.punktam Padomes priekšsēdētāja vietnieks tiek ievēlēts no Padomes locekļu vidus, līdz ar to Padomes priekšsēdētāja vietnieks nav norādāms Rīkojuma projektā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Sabiedrība kopumā
Ietekmes apraksts
Tiks sekmēta veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība, pateicoties Padomes konsultatīvajam darbam, sniedzot atbalstu Dienestam veselības aprūpes finansēšanas jomā.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Labklājības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība, Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Pašvaldību savienība, Latvijas Reto slimību alianse, Latvijas Ārstu biedrība
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Aptauja
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iegūta informācija no organizācijām, kas kā Padomes dalībnieki norādīti Likuma 15.panta trešajā daļā, par to deleģētajiem pārstāvjiem.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālais veselības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Nacionālais veselības dienests
neietekmē
Rīkojuma projekts radīs papildu administratīvo slogu Dienestam, kurš nodrošina Padomes sekretariāta funkcijas, kā arī ministrijām un nevalstiskajām organizācijām, kas ir iekļautas Padomes sastāvā. Administratīvā sloga palielināšanās nav vērtējama kā būtiska, ņemot vērā, ka Nolikums paredz, ka Padome sanāk ne retāk kā reizi pusgadā. Jāņem vērā, ka iespējama arī biežāka Padomes sanākšana, tomēr ņemot vērā Padomes konsultatīvās funkcijas un uzdevumus, nav plānots, ka tās notiks biežāk kā pāris reizes gadā.
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekts nemaina Dienesta kompetenci un funkcijas, Padomei ir konsultatīvs raksturs. Esošās institūcijas netiks likvidētas vai reorganizētas.

8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks sekmēta veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība, pateicoties Padomes konsultatīvajam darbam, sniedzot atbalstu Dienestam veselības aprūpes finansēšanas jomā.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi