Anotācija (ex-ante)

22-TA-139: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Iekšlietu ministrijas iniciatīva, lai īstenotu Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 28. novembra regulā (ES) 2018/1862 par Šengenas Informācijas sistēmas (SIS) izveidi, darbību un izmantošanu policijas sadarbībā un tiesu iestāžu sadarbībā krimināllietās un ar ko groza un atceļ Padomes Lēmumu 2007/533/TI un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1986/2006 un Komisijas Lēmumu 2010/261/ES (turpmāk – regula 2018/1862) 32. panta 1. d), e) apakšpunktu un 4. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā" (turpmāk – likumprojekts) izstrādāts, lai īstenotu  likumprojektā "Grozījumi likumā "Par policiju"' un "Grozījumi Nacionālās drošības likumā"  noteiktās prasības par regulas 2018/1862 32. panta 1. d), e) apakšpunktā un 4. punktā noteikto.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Regulas 2018/1862 79. panta 2. punkts.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Personu apliecinošu dokumentu likumā (turpmāk – likums) noteikto,  ja iekšlietu ministrs ir pieņēmis lēmumu par aizliegumu Latvijas pilsonim, nepilsonim, personai, kurai Latvijas Republikā piešķirts bezvalstnieka vai alternatīvais statuss, vai bēglim izceļot no Latvijas Republikas, minētajai personai izsniegtais personu apliecinošais dokuments (personas apliecība) nav ceļošanas dokuments.
Ja iekšlietu ministrs ir pieņēmis lēmumu par aizliegumu personai izceļot no Latvijas Republikas, obligāts personu apliecinošs dokuments Latvijas pilsonim vai nepilsonim ir attiecīgi Latvijas pilsoņa vai nepilsoņa personas apliecība, bet personai, kurai Latvijas Republikā piešķirts bezvalstnieka vai alternatīvais statuss, vai bēglim – uzturēšanās atļauja, kas izsniegta pēc lēmuma par aizliegumu izceļot no Latvijas Republikas paziņošanas.
Likumā ir noteikta arī personu apliecinošu dokumentu nodošanas un izņemšanas kārtība gadījumā, ja iekšlietu ministrs ir pieņēmis lēmumu par aizliegumu Latvijas pilsonim, nepilsonim vai personai, kurai Latvijas Republikā piešķirts bezvalstnieka vai alternatīvais statuss, vai bēglim izceļot no Latvijas Republikas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Regulas 2018/1862 32. panta 1. d) un e) apakšpunktā noteikts, ka pēc izdevējas dalībvalsts kompetentās iestādes lūguma Sistēmā ievada ziņojumus par šādu personu kategorijām:
d) bērni, kuriem jāliedz ceļot un attiecībā uz kuriem pastāv konkrēts un acīmredzams risks, ka tos var aizvest no dalībvalsts teritorijas vai viņi var to atstāt:
i) un kļūt par cietušajiem cilvēku tirdzniecībā, saistībā ar piespiedu laulību, sieviešu dzimumorgānu kropļošanu vai citiem ar dzimumu saistītas vardarbības veidiem;
ii) un kļūt par cietušajiem vai tikt iesaistīti teroristu nodarījumos;
iii) un tikt iesaukti vai iesaistīti bruņotās grupās vai, kuriem var likt aktīvi piedalīties karadarbībā;
e) pilngadīgas neaizsargātas personas, kurām jāliedz ceļot viņu pašu aizsardzības dēļ un attiecībā uz kurām pastāv konkrēts un acīmredzams risks, ka tās var aizvest no dalībvalsts teritorijas vai viņas to var atstāt un kļūt par cietušajiem cilvēku tirdzniecībā vai ar dzimumu saistītā vardarbībā.
Regulas 2018/1862 preambulas 32. un 34. apsvērumā, tostarp, norādīts, ka ziņojumi par bērniem, kuri ir pakļauti riskam, ka vecāki tos var nolaupīt, būtu jāiekļauj Šengenas informācijas sistēmā  pēc kompetento iestāžu – tostarp tiesu iestāžu, kurām saskaņā ar valsts tiesību aktiem ir jurisdikcija lietās par vecāku atbildību, – lūguma. Minētie ziņojumi sistēmā būtu jāiekļauj tikai tad, ja pastāv konkrēts un acīmredzams risks, un ierobežotos apstākļos. Tādēļ ir jāparedz stingri un piemēroti aizsardzības pasākumi un kompetentajai iestādei būtu jāņem vērā bērna personīgie apstākļi un vide, kurā bērns atrodas, kad tā novērtē, vai pastāv konkrēts un acīmredzams risks, ka bērns var tikt nenovēršami un nelikumīgi izvests no dalībvalsts. Šādi ziņojumi sistēmā būtu jāiekļauj, ja ceļojums tiem radītu risku kļūt par cietušajiem cilvēku tirdzniecībā vai saistībā ar piespiedu laulību, sieviešu dzimumorgānu kropļošanu vai citādu ar dzimumu saistītu vardarbību.
Tādējādi ziņojumu par regulas 2018/1862 32. panta 1. d) un e) apakšpunktā norādīto neaizsargāto personu (Latvijas pilsonis, nepilsonis, persona, kurai Latvijas Republikā piešķirts bezvalstnieka vai alternatīvais statuss, vai bēglis) kategorijām būtu jāiekļauj Šengenas informācijas sistēmā, lai liegtu tiem ceļot, proti, izbraukt no Latvijas Republikas.
Pašlaik Nacionālās drošības likuma 18.1 pants paredz iekšlietu ministram kompetenci, pamatojoties uz valsts drošības iestādes atzinumu, pieņemt lēmumu par liegumu izceļot no valsts, ja likumā minētā persona (pilsonis, nepilsonis, persona, kurai Latvijas Republikā piešķirts bezvalstnieka vai alternatīvais statuss, vai bēglis) ārpus Latvijas Republikas plāno iesaistīties bruņotā konfliktā, teroristiskās darbībās vai citās darbībās, kā rezultātā ir pietiekams pamats uzskatīt, ka persona pēc atgriešanās Latvijas Republikā apdraudēs tās nacionālo drošību. Minētais regulējums aptver gadījumus, kad pati persona plāno iesaistīties bruņotā konfliktā, teroristiskās darbībās vai citās darbībās.
Regulas 2018/1862 32. panta 1. d) ii) un iii) apakšpunktā norādītā bērnu kategorija – bērns, kuru var iesaistīt teroristu nodarījumos, iesaistīt bruņotās grupās vai kuram var likt aktīvi piedalīties karadarbībā, atšķiras no Nacionālās drošības likumā ietverto personu kategorijas ar to, ka šo bērnu var iesaistīt piespiedu kārtā, nevis tas labprātīgi tam piekrīt. Tādējādi ir izstrādāti attiecīgi grozījumi Nacionālās drošības likumā attiecībā uz gadījumiem, kad pastarpināti var tikt apdraudēta arī valsts drošība. Vienlaikus riskam var tikt pakļautas ne vien nepilngadīgas personas, bet arī pilngadīgas personas.
Savukārt, lai noteiktu liegumu ceļot par regulas 2018/1862 32. panta 1. punkta d) un e) apakšpunktā minētajām personām gadījumos, kad pastarpināti netiek saskatīts valsts drošības apdraudējums, izstrādāti grozījumi likumā "Par policiju" nosakot, ka Valsts policijas amatpersonai, pildot tai uzliktos pienākumus atbilstoši dienesta kompetencei, ir tiesības likumā noteiktajā kārtībā personai, (turpmāk – neaizsargāta persona), izceļot no Latvijas Republikas, lai draudu novēršanas nolūkā uz laiku to aizsargātu.
Likuma "Par policiju" 12.2 pantā Valsts policijas priekšnieka pilnvarotai amatpersonai paredzēts noteikt kompetenci, ka tai, pamatojoties uz Valsts policijas amatpersonas  atzinuma pamata, ir tiesības likumā noteiktajā kārtībā liegt regulas 2018/1862 32. panta 1. d) un e) apakšpunktā minētajai neaizsargātajai personai izceļot no valsts.
Tādējādi, lai nodrošinātu regulas 2018/1862 32. panta 1. d) un e) apakšpunktā, kā arī 4. punktā  noteikto prasību īstenošanu, ir nepieciešams precizēt likumā ietvertos nosacījumus attiecībā uz rīcību ar personu apliecinošu dokumentu gadījumos, kad Valsts policijas priekšnieka pilnvarotā amatpersona būs pieņēmusi lēmumu par aizliegumu attiecīgajai personai izceļot no Latvijas Republikas.
Risinājuma apraksts
1) Pašlaik likuma 2. panta piektā daļa noteic, ka, ja iekšlietu ministrs ir pieņēmis lēmumu par aizliegumu Latvijas pilsonim, nepilsonim, personai, kurai Latvijas Republikā piešķirts bezvalstnieka vai alternatīvais statuss, vai bēglim izceļot no Latvijas Republikas, minētajai personai izsniegtais personu apliecinošais dokuments (personas apliecība) nav ceļošanas dokuments.
Lai nodrošinātu likumprojektā "Grozījumi likumā "Par policiju"" paredzēto lēmumu par aizliegumu izceļot no Latvijas Republikas īstenošanu, attiecīgi ir precizējams likums.
2) Pašlaik likuma 5. panta trešā daļa noteic, ka personas apliecība izmantojama kā ceļošanas dokuments, dodoties uz ārvalstīm, ja tas paredzēts Latvijas Republikai saistošos starptautiskajos līgumos, izņemot personas apliecību, kura izsniegta uz iekšlietu ministra pieņemtajā lēmumā par aizliegumu izceļot no Latvijas Republikas noteikto laiku un ārzemnieka personas apliecību. [..].
Likumprojekts paredz normu papildināt ar "vai Valsts policijas priekšnieka pilnvarotās amatpersonas" pieņemto lēmumu par aizliegumu izceļot no Latvijas Republikas noteikto laiku.
Minētais nepieciešams, jo likumprojekts "Grozījumi likuma "Par policiju"" 12.2 pants paredz, ka Valsts policija nekavējoties, bet ne vēlāk kā triju darbdienu laikā pēc tam, kad pieņemts lēmums par aizliegumu neaizsargātai personai izceļot no Latvijas Republikas, informē par to Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi.
3) Pašlaik likuma 9. panta sestā daļa noteic, ka, ja iekšlietu ministrs ir pieņēmis lēmumu par aizliegumu personai izceļot no Latvijas Republikas, obligāts personu apliecinošs dokuments Latvijas pilsonim vai nepilsonim ir attiecīgi Latvijas pilsoņa vai nepilsoņa personas apliecība, bet personai, kurai Latvijas Republikā piešķirts bezvalstnieka vai alternatīvais statuss, vai bēglim – uzturēšanās atļauja, kas izsniegta pēc tam, kad paziņots lēmums par aizliegumu izceļot no Latvijas Republikas.
Lai nodrošinātu likumprojekta "Grozījumi likuma "Par policiju"" īstenošanu, likumprojekts paredz papildināt likuma 9. panta sesto daļu attiecībā uz Valsts policijas priekšnieka pilnvarotās amatpersonas pieņemto lēmumu.
Analoģiski veikti arī citi likuma grozījumi, līdztekus iekšlietu ministra noteiktajam aizliegumam izceļot no Latvijas Republikas paredzot arī Valsts policijas priekšnieka vai tā pilnvarotās amatpersonas pieņemto lēmumu par aizliegumu personai izceļot no Latvijas Republikas.
4) Pašlaik likuma 17. panta piektā daļa noteic, ka par lietošanai nederīga personu apliecinoša dokumenta nenodošanu pēc tiesiskā statusa maiņas, pēc iekšlietu ministra pieņemtā lēmuma par aizliegumu personu apliecinoša dokumenta turētājam izceļot no Latvijas Republikas vai par 14 gadiem jaunākas personas personu apliecinoša dokumenta nenodošanu pēc likumiskā pārstāvja statusa zaudēšanas piemēro naudas sodu no trim līdz trīsdesmit naudas soda vienībām.
Likumprojekts paredz papildināt minēto normu, paredzot atbildību personai par lietošanai nederīga personu apliecinoša dokumenta nenodošanu pēc tiesiskā statusa maiņas, ja lēmumu par aizliegumu izceļot pieņēmusi Valsts policijas priekšnieka pilnvarotā amatpersona, kas ir paredzēta tāda pati, kā gadījumā, kad lēmumu ir pieņēmis iekšlietu ministrs.Personu apliecinoša dokumenta nenodošana, saņemot personas apliecību, pēc iekšlietu ministra vai Valsts policijas priekšnieka pilnvarotās amatpersonas pieņemtā lēmuma par aizliegumu personu apliecinoša dokumenta turētājam izceļot no Latvijas Republikas bīstamība izpaužas tajā, ka persona vēl joprojām varētu uzrādīt iepriekšējo personu apliecinošo dokumentu, it īpaši, tādējādi maldinot par savu identitāti un par savu tiesisko statusu, tiesību un atbildības kopumu (piemēram, pārstāvot bērna intereses pēc likumiskā pārstāvja statusa zaudēšanas, vai mēģinot izmantot Latvijas pilsoņa tiesības, lai arī ir iegūta cita valstiskā piederība).
Tādējādi norādāms, ka personu apliecinoša dokumenta esamība, lai pierādītu savu identitāti, tiesisko statusu (tajā skaitā,  noteiktu pienākumu, tiesību un atbildības kopumu), kā arī personu apliecinoša dokumenta kā Latvijas Republikas īpašuma rūpīga glabāšana un nodošana pēc derīguma termiņa beigām izdevējiestādei ir vispārēja, valstiska interese.
Likuma 13. pantā noteikts, kādos gadījumos personai ir pienākums nodot personu apliecinošu dokumentu, kā arī termiņi, kādos tas izdarāms, proti, nekavējoties, bet ne vēlāk kā 10 darbdienu laikā. Minētais nepieciešams, lai nodrošinātu, ka netiek lietots lietošanai nederīgs dokuments (pēc tiesiskā statusa maiņas).
Ievērojot minēto, likumprojektā nepieciešams noteikt atbildību arī par lietošanai nederīga personu apliecinoša dokumenta nenodošanu pēc tiesiskā statusa maiņas, pēc Valsts policijas priekšnieka pilnvarotās amatpersonas pieņemtā lēmuma. Tā kā personu apliecinošam dokumentam, kurš kļūst lietošanai nederīgs, jo mainījies personas tiesiskais statuss, proti, Valsts policijas priekšnieka pilnvarotā amatpersonas pieņēmusi lēmumu par aizliegumu personu apliecinoša dokumenta turētājam izceļot no Latvijas Republikas, tad persona, nenododot personu apliecinošu dokumentu likumā noteiktajā laikā, varētu izmantot to negodprātīgiem mērķiem, piemēram, vēl joprojām pārstāvēt bērna intereses. Līdz ar to gadījumos, kad personu apliecinošs dokuments netiek nodots, jo mainījies personas tiesiskais statuss, nosakāms sods identisks kā par iekšlietu ministra pieņemto lēmumu par aizliegumu personu apliecinoša dokumenta turētājam izceļot no Latvijas Republikas.
Norādāms, ka par lietošanai nederīga personu apliecinoša dokumenta nodošanas nepieciešamību un svarīgumu liecina arī tas, ka saskaņā ar likuma 14. panta pirmo daļu personu apliecinoša dokumenta izdevējiestādei, tās pilnvarotai iestādei, Valsts policijai un Valsts robežsardzei ir tiesības bez termiņa ierobežojuma izņemt personu apliecinošu dokumentu, ja persona lieto dokumentu, kas kļuvis lietošanai nederīgs  vai, mainoties personas tiesiskajam statusam, dokuments nav nodots.
Likuma 17. panta piektās daļas leģitīmais mērķis ir nodrošināt tiesisko kārtību, kas kā tāda ir atzīstama par aizsargājamu labumu, vērtību, kuras apdraudējums vienlaikus apdraud sabiedrības un personas drošību.

Ievērojot to, ka vienlaikus ar likumprojekta virzību tiek virzīti arī grozījumi Šengenas informācijas sistēmas likumā, likumā "Par policiju" un Nacionālās drošības likumā, tad atbilstoši Regulas 79. panta 2. punktam, proti, ka ne vēlāk kā 2021. gada 28. decembrī Komisija pēc tam, kad tā ir pārbaudījusi, vai ir izpildīti minētajā regulā uzskaitītie nosacījumi, pieņem lēmumu, kurā nosaka dienu, kad Šengenas informācijas sistēma sāk darbību, likumprojekta spēkā stāšanās paredzēta datumā, ar kuru Eiropas Komisija par piemērojamu noteiks Regulu 2018/1862.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Vērtēta iespēja neanulēt personu apliecinoša dokumenta kā ceļošanas dokumenta spēku un secināts, ka citi līdzekļi nenodrošinātu leģitīmā mērķa sasniegšanu vienlīdz efektīvi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Vērtēta personas tiesības iespējami mazāk ierobežojošu līdzekļu piemērošanas efektivitāte un izvēlēts iespējami samērīgākais risinājums.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Konceptuāli alternatīvi līdzekļi nav iespējami, jo likumprojekts īsteno Regulas 2018/1862 32. panta 1. d) un e) apakšpunktu, 4. punktu kā tieši piemērojamu tiesību aktu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Persona attiecībā uz kuru iekšlietu ministrs vai Valsts policijas priekšnieka pilnvarota amatpersona būs pieņēmusi lēmumu par liegumu izceļot no Latvijas Republikas.
Ietekmes apraksts
Minētajām personām, attiecībā uz kurām varētu tikt pieņemts lēmums par liegumu izceļot no Latvijas Republikas, administratīvais slogs pašlaik nav nosakāms.
Juridiskās personas
  • Iekšlietu ministrija, Valsts policija, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, Valsts robežsardze, Iekšlietu ministrijas informācijas centrs.
Ietekmes apraksts
Valsts policijai, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei, Valsts robežsardzei, Iekšlietu ministrijas informācijas centram tiesiskā regulējuma ietekme uz administratīvo slogu ir nebūtiska.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
718 034
718 034
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
718 034
718 034
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
718 034
718 034
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
718 034
718 034
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Iekšējā drošības fonda 2014.-2020. gadam projekts "Šengenas informācijas sistēmas pilnveidošana".
Projekta kopējais finansējums 2 327 000 euro (ES PI līdzfinansējums – 2 052 000 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 275 000 euro).
Saskaņā ar 2021. gada 28. maija grozījumiem Nr.1, ar kuriem grozīta Iekšlietu ministrijas un Iekšlietu ministrijas Informācijas centra 2020. gada 12. augusta vienošanās Nr. IC/IDF/2020/2, projekta kopējās izmaksas sastāda 2020. gadā – 18 862 euro, 2021.gadā – 1 477 001 euro un 2022.gadā - 831 137 euro.
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2022. gadam" finansējums projektam "Šengenas informācijas sistēmas pilnveidošana" budžeta apakšprogrammā 70.18.00 "Iekšējās drošības un Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu projektu un pasākumu īstenošana (2014 - 2020)" plānots šādā apmērā: 2022. gadam 718 034 euro.
2022. gadam papildu nepieciešamo finansējumu Iekšlietu ministrija nodrošinās pieprasot finansējuma pārdali, atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas".
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav.
Cita informācija
Nav.

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 16. oktobra noteikumi Nr. 708 "Noteikumi par nederīgo dokumentu reģistru"" projekts.

Pamatojums un apraksts
Nepieciešamība paredzēt, ka gadījumos, kad Valsts policijas priekšnieka pilnvarotā amatpersona būs pieņēmusi lēmumu par liegumu personai izceļot no Latvijas Republikas, personai izsniegtais personu apliecinošais dokuments tiks atzīts par nederīgu.
Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādās Valsts policija.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.2. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par policiju"".

Pamatojums un apraksts
Paredz grozījumus, lai īstenotu Regulas 2018/1862 32. panta 1. punkta d) un e) apakšpunkta, 4. punkta, kā arī 53. panta 4. punkta nosacījumus.
Likumprojektu izstrādās Valsts policija.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.3. Likumprojekts "Grozījumi Nacionālās drošības likumā".

Pamatojums un apraksts
Paredz grozījumus, lai īstenotu Regulas 2018/1862 32. panta 1. ii) un iii) apakšpunkta, 4. punkta, kā arī 53. panta 4. punkta nosacījumus gadījumos, kad līdztekus personas apdraudējumam saskatāms valsts drošības apdraudējums.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.4. Likumprojekts “Grozījumi Šengenas informācijas sistēmas darbības likumā”.

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai paredzētu Regulas 2018/1862 32. panta 1. punkta c), d) un e) apakšpunktā noteiktās ziņojumu kategorijas.
Likumprojektu izstrādās Valsts policija.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.5. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 18. septembra noteikumos Nr. 639 "Kārtība, kādā iekļauj, labo un dzēš ziņojumus Šengenas informācijas sistēmā, kā arī nodrošina papildinformācijas pieejamību SIRENE Latvijas birojam, un kārtība, kādā institūcijas un iestādes apmainās ar papildinformāciju"".

Pamatojums un apraksts
Deleģējums likumprojektā. Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādās Valsts policija.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.6. Ministru kabineta noteikumu projekts "Personu izceļošanas liegumu reģistra noteikumi".

Pamatojums un apraksts
Deleģējums likumprojektā "Grozījumi likumā "Par policiju"" un likumprojektā "Grozījumi Nacionālās drošības likumā".
Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādās Valsts policija.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.7. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra Ministru kabineta noteikumi Nr. 134 "Personu apliecinošu dokumentu noteikumi"".

Pamatojums un apraksts
Nepieciešamība paredzēt, ka gadījumos, kad Valsts policijas priekšnieka pilnvarota amatpersona būs pieņēmusi lēmumu par liegumu personai izceļot no Latvijas Republikas, personai izsniegtais personu apliecinošais dokuments tiks atzīts par nederīgu. Attiecīgi nepieciešams precizēt noteikumus attiecībā uz iekšlietu ministra lēmumu par liegumu personai izceļot no Latvijas Republikas.
Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādās Valsts policija.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.8. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra Ministru kabineta noteikumi Nr. 133 "Noteikumi par valsts nodevu par personu apliecinošu dokumentu izsniegšanu"".

Pamatojums un apraksts
Nepieciešamība paredzēt, ka gadījumos, kad Valsts policijas priekšnieka pilnvarota amatpersona būs pieņēmusi lēmumu par liegumu personai izceļot no Latvijas Republikas, personai izsniegtais personu apliecinošais dokuments tiks atzīts par nederīgu. Attiecīgi nepieciešams precizēt noteikumus nosakot, ka minētajai personai uz lēmumā noteikto termiņu tiks izsniegts personu apliecinošs dokuments (personas apliecība), par kura izsniegšanu personai būs noteikts atbrīvojums no valsts nodevas.
Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādās Valsts policija.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
Ministru kabineta noteikumi tiks virzīti apstiprināšanai Ministru kabinetā pēc tam, kad Latvijas Republikas Saeima otrajā lasījumā būs atbalstījusi attiecīgu likumprojektu virzību.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32018R1862
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 28. novembra regula (ES) 2018/1862 par Šengenas Informācijas sistēmas (SIS) izveidi, darbību un izmantošanu policijas sadarbībā un tiesu iestāžu sadarbībā krimināllietās un ar ko groza un atceļ Padomes Lēmumu 2007/533/TI un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1986/2006 un Komisijas Lēmumu 2010/261/ES.
Apraksts
Regulas 2018/1862 79. panta 2. punkts nosaka, ka ne vēlāk kā 2021. gada 28. decembrī Komisija pēc tam, kad tā ir pārbaudījusi, vai ir izpildīti minētajā regulā uzskaitītie nosacījumi, pieņem lēmumu, kurā nosaka dienu, kad Šengenas informācijas sistēma sāk darbību.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Apvienoto Nāciju Organizācijas 1989. gada 20. novembra Konvencijas par bērna tiesībām 3.pants.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 28. novembra regula (ES) 2018/1862 par Šengenas Informācijas sistēmas (SIS) izveidi, darbību un izmantošanu policijas sadarbībā un tiesu iestāžu sadarbībā krimināllietās un ar ko groza un atceļ Padomes Lēmumu 2007/533/TI un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1986/2006 un Komisijas Lēmumu 2010/261/ES.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
32. panta 1. d) un e) apakšpunkts, 4. punkts
Projekta 1. pants (likuma 2. panta piektā daļa), 2. pants (likuma 5. panta trešā daļa), 3. pants (likuma 9. panta sestā daļa), 4. pants (likuma 10. panta astotās daļas 4. punkts), 5. pants (likuma 13. panta 1.1 daļa).
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Likumprojekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Likumprojekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks aizpildīts pēc sabiedrības līdzdalības termiņa beigām.

6.4. Cita informācija

Nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts policija
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Valsts robežsardze
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Projekts paredz paplašināt Valsts policijas, Valsts robežsardzes, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pienākumus, lai īstenotu regulas 2018/1862 32. panta 1. d), e) apakšpunkta, 4. punkta nosacījumus.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Projekts tiks īstenots esošo cilvēkresursu ietvaros.

7.5. Cita informācija

Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums nav novērtējams, ņemot vērā, ka integrētajā iekšlietu informācijas sistēmā tiek veikta pārbūve atbilstoši Regulā 2018/1862 noteiktajām prasībām.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar likumprojektu paredzēts īstenot regulā 2018/1862 noteiktās prasības par liegumu personai izceļot no Latvijas Republikas, ja par regulas 2018/1862 32. panta 1. d) un e) apakšpunktā minēto personu attiecīgi Valsts policijas priekšnieka pilnvarotā amatpersona saskaņā ar regulas 2018/1862 4. punktu ir pieņēmusi lēmumu par aizliegumu personai izceļot no Latvijas Republikas. Tiesiskais regulējums palīdzēs aizsargāt personu dzīvību, veselību, un drošību.
Minētais veicinās NAP2027 mērķa indikatora [386] "Prioritāte “Vienota, droša un atvērta sabiedrība – pieaug iedzīvotāju īpatsvars, kas izjūt piederību un uzticas Latvijas sabiedrībai un tiesiskai valstij. Tāpēc cilvēki sniedz ieguldījumu savā, savu līdzcilvēku un valsts drošībā, labklājībā un attīstībā, mazinās negodīga rīcība. Cilvēki apzinās Latvijas un ikviena iedzīvotāja lomu globālajos procesos un ir atvērti sadarbībai kopēju izaicinājumu risināšanā. Latvija ir droša un tiesiska valsts. Droša valsts vide kalpo par pamatu labklājībai un attīstībai"" un mērķa indikatora [431] "Cilvēki paļaujas uz valsts dienestiem, kas aizsargā tiesības un drošību, pieaug to cilvēku skaits, kas zina, kā novērst riskus un rīkoties apdraudējuma situācijās, sadarbojoties ar atbildīgajiem valsts dienestiem un palīdzot cits citam. Valsts uztur drošu vidi, tostarp informatīvo vidi, un veido izpratni par apdraudējuma riskiem, to novēršanas un mazināšanas iespējām, stiprinot iedzīvotāju pārliecību un zināšanas. Sabiedrisko drošību nodrošina un tiesībaizsardzību īsteno profesionāls un mūsdienu sabiedrības prasībām atbilstošs personāls. Valsts aizsardzība ir visaptveroša un balstās uz iedzīvotāju un valsts institūciju savstarpējo uzticēšanos un partnerību, kā arī visas sabiedrības gatavību pārvarēt jebkādu apdraudējumu. Latvijā ir radīta droša iekšējā vide iedzīvotājiem un uzņēmējiem" sasniegšanu.
Minētais veicinās NAP2027 prioritāšu Rīcības virziena “Drošība” 149. pamatojumu. 
Latvijas atbildība par ES/Šengenas valstu ārējo robežu. Būtiskākie izaicinājumi uz Latvijas ārējās robežas ir preču (t. sk. narkotiku un ieroču) kontrabanda, pārrobežu organizētā noziedzība, zagtu transportlīdzekļu pārvietošana, nelegālā imigrācija un cilvēktirdzniecība, kas tieši rada sabiedrības veselības apdraudējumus un izraisa zaudējumus tautsaimniecībai[1].

[1] Datu avoti: 2017. gada Eiropas Komisijas paziņojums Eiropas Parlamentam, Eiropadomei un Padomei, Sestais progresa ziņojums virzībā uz efektīvu un patiesu drošības savienību.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekts veicinās neaizsargātu personu, tajā skaitā bērnu, tiesību aizsardzību.
Sistēmā (atbilstoši Regulas 2018/1862 32. pantam kopsakarā ar preambulas 30. apsvērumā norādīto) vajadzētu būt ietvertiem ziņojumiem par pazudušām personām vai par neaizsargātām personām, kam jāliedz ceļot, lai nodrošinātu šo personu aizsardzību vai novērstu sabiedriskās drošības vai sabiedriskās kārtības apdraudējumus. Attiecībā uz bērniem šiem ziņojumiem un attiecīgajām procedūrām būtu jākalpo bērna interesēm saskaņā ar Eiropas Savienības Pamattiesību hartas 24. pantu un Apvienoto Nāciju Organizācijas 1989. gada 20. novembra Konvencijas par bērna tiesībām 3. pantu.
Likumprojekts veicinās skaidru un saskaņotu tiesisko regulējumu, kā arī sniedz tiesisko ietvaru personu aizsardzībai Regulas 2018/1862 32. panta d) un e) apakšpunktā noteiktajos gadījumos.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojektā paredzētais regulējums skars datu subjektus – personas, attiecībā uz kurām Valsts policijas priekšnieka pilnvarotā amatpersona būs pieņēmusi lēmumu par liegumu personai izceļot no Latvijas Republikas. Likumprojekta ietvaros tiks apstrādāti minēto personu dati ceļošanas dokumenta anulēšanai un jauna personu apliecinoša dokumenta izsniegšanai bez tiesībām ceļot.   

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

Nav.
Pielikumi