Anotācija (ex-ante)

22-TA-869: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā Nacionālie bruņotie spēki veic novērošanu, izmantojot drošības tehniskās sistēmas un līdzekļus, kā arī šādas novērošanas rezultātā iegūto datu apstrādi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Saskaņā ar Nacionālo bruņoto spēku likuma 6.1panta septīto daļu Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā Nacionālie bruņotie spēki veic apsargājamo objektu (izņemot valsts drošības iestāžu lietošanā esošos objektus), kā arī to telpu un teritorijas, aizsargjoslu ap apsargājamiem valsts aizsardzības objektiem, aizsargjoslu ap valsts aizsardzībai paredzētajiem navigācijas tehniskajiem līdzekļiem, aizsargjoslu ap militārajiem jūras novērošanas tehniskajiem līdzekļiem, publisku vietu, militāro pasākumu norises vietu un šajās vietās esošo personu novērošanu ar drošības tehniskajām sistēmām un līdzekļiem, kā arī šādas novērošanas rezultātā iegūto datu apstrādi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā Nacionālie bruņotie spēki veic apsargājamo objektu,  kā arī to telpu un teritorijas, aizsargjoslu ap apsargājamiem valsts aizsardzības objektiem, aizsargjoslu ap valsts aizsardzībai paredzētajiem navigācijas tehniskajiem līdzekļiem, aizsargjoslu ap militārajiem jūras novērošanas tehniskajiem līdzekļiem, publisku vietu, militāro pasākumu norises vietu un šajās vietās esošo personu novērošanu ar drošības tehniskajām sistēmām un līdzekļiem, kā arī šādas novērošanas rezultātā iegūto datu apstrādi.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2022.
Pamatojums
Nacionālo bruņoto spēku likuma 6.1 panta septītā daļa.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Nacionālo bruņoto spēku likuma 6.1 pants paredz, ka atsevišķas Nacionālo bruņoto spēku vienības īsteno tādus uzdevumu īstenošanas pasākumus kā personu apsardze, apsargājamo objektu apsardze, militāro pasākumu drošības nodrošināšana, pavada kolonnas un apsargā militāras kravas un veic citus Nacionālo bruņoto spēku kompetencē nodotus uzdevumu īstenošanas pasākumus, kas tiešā veidā saistīti ar iespējama apdraudējuma novēršanu.
Arī citi saistītie normatīvie akti nosaka papildus uzdevumus, ko veic Nacionālie bruņotie spēki, kā piemēram, Ministru kabineta 2009. gada 10. novembra noteikumi Nr.1312 “Noteikumi par darbību ierobežojumiem aizsargjoslās ap valsts aizsardzības objektiem” nosaka aizsargjoslu ap valsts aizsardzības objektiem kontroli, ko realizē Nacionālo bruņoto spēku personālsastāvs, kas īsteno apsardzi, kontrolē apsargājamā objektā un ap šo objektu valsts aizsardzības objekta aizsargjoslā notiekošo, tāpēc būtiski paredzēt tiesības izmantot drošības tehniskās sistēmas un līdzekļus (piemēram, veikt audio un video fiksāciju), novērojot apsargājamos objektos un to aizsargjoslās notiekošo, tostarp, novērotu personas, kas pārvietojas militāro objektu teritorijā vai to tiešā tuvumā – aizsargjoslās.
Minētais regulējums ieskicē tiesisko pamatu, valsts drošības un aizsardzības pasākumu īstenošanas nolūkā veicamajai novērošanai, lai Nacionālo bruņoto spēku personālsastāvs vajadzības gadījumā, spētu nekavējoties reaģēt, lai novērstu likumpārkāpumu vai nesankcionētu darbību, piemēram, aizliegtas darbības aizsargjoslu teritorijā, apsargājamā objekta aprīkojuma bojāšana vai iznīcināšana, personas nepakļaušanās pārtraukt pretlikumīgu darbību gadījumā, veiktu darbības minētā pārkāpuma pārtraukšanai un fiksēšanai.
Ar drošības tehniskajām sistēmām un līdzekļiem noteikumu projektā saprot cita starpā, videonovērošanas sistēmas, lai novērstu potenciālos draudus, mazinātu drošības riskus un atbalstītu seku pārvaldības pasākumu koordināciju.

Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (turpmāk – Regula) 2. panta 2.punkta a. apakšpunktu un skaidrojumu (16) preambulā, Regulu nepiemēro jautājumiem par pamattiesību un pamatbrīvību aizsardzību vai tādu personas datu brīvu apriti, kas saistīti ar darbībām, kuras neietilpst Eiropas Savienības tiesību darbības jomā, piemēram, darbībām attiecībā uz valsts drošību. Šo regulu nepiemēro personas datu apstrādei, ko veic dalībvalstis, rīkojoties saistībā ar Eiropas Savienības kopējo ārpolitiku un drošības politiku.
Ņemot vērā minēto, Regulas prasības neattiecas uz tādu personas datu apstrādi, ko veic: valsts drošības iestādes (Aizsardzības ministrijas resora gadījumā – Militārās izlūkošanas un drošības dienests), kas nacionālās drošības jomā veic izlūkošanu, pretizlūkošanu un operatīvās darbības; citas valsts institūcijas, kuras saskaņā ar likumu pilnvarotas veikt izlūkošanu (Aizsardzības ministrijas resora gadījumā – NBS); valsts institūcijas, darbojoties saistībā ar Eiropas Savienības kopējo ārpolitiku un drošības politiku. Veicot tādu novērošanu un tās rezultātā iegūto personas datu apstrādi, kas neietilpst Eiropas Savienības tiesību darbības jomā, arī ir jāievēro personas datu aizsardzības prasības, jo šāds pienākums izriet no personas konstitucionālajām tiesībām uz privātās dzīves neaizskaramību.

Nacionālo bruņoto spēku veiktās novērošanas rezultātā iegūtie dati var saturēt personas datus (gadījumos, kad persona ir identificējama), tad Regulas izpratnē arī Nacionālie bruņotie spēki (iestāde, kas veic šo videonovērošanu) vāc datus, ir datu pārzinis (atbilstoši Regulā definētajam, ar pārzini plašāk saprot jebkuru Nacionālo bruņoto spēku regulāro spēku vienību, kas ir Nacionālo bruņoto spēku kā iestādes sastāvdaļa) tomēr iegūstamie dati atbilstoši Regulas 2. panta 2. punkta a) apakšpunktam attiecas uz valsts drošību (neietilpst Eiropas Savienības tiesību darbības jomā).
Saskaņā ar Regulas 6.panta pirmās daļas e) apakšpunktu, personas datu apstrāde ir likumīga, kad apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras. Minētā panta 3.punkts noteic, ka b) apakšpunkts noteic, ka šā panta 1. punkta c) un e) apakšpunktā minēto apstrādes pamatu nosaka ar dalībvalsts tiesību aktiem, kas piemērojami pārzinim. Apstrādes nolūku nosaka minētajā juridiskajā pamatā vai – attiecībā uz 1. punkta e) apakšpunktā minēto apstrādi – tas ir vajadzīgs, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras. Minētajā juridiskajā pamatā var būt ietverti konkrēti noteikumi, lai pielāgotu šīs regulas noteikumu piemērošanu, cita starpā vispārēji nosacījumi, kas reglamentē pārziņa īstenotu apstrādes likumību; apstrādājamo datu veidi; attiecīgie datu subjekti; vienības, kurām personas dati var tikt izpausti, un mērķi, kādiem tie var tikt izpausti; apstrādes nolūka ierobežojumi; glabāšanas termiņi; un apstrādes darbības un apstrādes procedūras, tostarp pasākumi, lai nodrošinātu likumīgu un godprātīgu apstrādi, piemēram, citās konkrētās datu apstrādes situācijās, kas paredzētas IX nodaļā. Savienības vai dalībvalsts tiesību akti atbilst sabiedrības interešu mērķim un ir samērīgi ar izvirzīto leģitīmo mērķi.
Tādējādi Regulas izpratnē arī valsts iestāde, kura veic videonovērošanu un vāc datus, var būt datu pārzinis, uz kuru tieši tāpat kā uz visiem pārējiem attiecas šīs Regulas noteikumi. Videonovērošanas pamatojumam jābūt likumīgam un tikai veiktās videonovērošanas mērķa sasniegšanai nepieciešamajā apjomā.



[1] Satversmes tiesa saskaņā ar Eiropas Cilvēktiesību tiesas praksi, secinājusi, ka vārds “likums” ietver ne tikai Saeimas pieņemtus likumus, bet arī citus vispār saistošus (ārējus) normatīvos aktus, ja vien tie atbilst noteiktiem kritērijiem, tostarp ja tie izdoti, pamatojoties uz likumu, ja tie ir publicēti vai citādā veidā pieejami un ja tie ir pietiekami skaidri formulēti, lai adresāts varētu izprast savas tiesības un pienākumus (sk. Satversmes tiesas 2002.gada 20.maija sprieduma lietā Nr.2002-01-03 secinājumu daļu).

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nacionālo bruņoto spēku likuma 6. un 6.1 pantā ir noteikti likumdevēja noteiktie Nacionālo bruņoto spēku uzdevumi un to īstenošanas pasākumi, kas kopsakarā ar Nacionālo bruņoto spēku likuma 2.panta otro daļu tiešā veidā tiek īstenoti sabiedrības interesēs, garantējot valsts drošību un aizsardzību.
Ņemot vērā minēto, Nacionālie bruņotie spēki, veicot tiem uzdotos uzdevumus un to īstenošanas pasākumus, novērošanas laikā veikto personas datu apstrādi veic likumīgi un tā kā tā veikta valsts drošības un aizsardzības nolūkā, uz Nacionālo bruņoto spēku novērošanas rezultātā iegūto datu apstrādi neattiecas Regulas noteikumi.
Regulas 2.panta 2.punkta d) apakšpunkts noteic, ka Regulu nepiemēro personas datu apstrādei, ko veic kompetentā iestādes, lai novērstu, izmeklētu, atklātu  noziedzīgus nodarījumus vai sauktu pie atbildības par tiem, vai izpildītu kriminālsodus, tostarp, lai pasargātu no draudiem sabiedriskajai drošībai un tos novērstu.
Risinājuma apraksts


Ņemot vērā minēto, Nacionālo bruņoto spēku personālsastāvs, kas īsteno apsargājamo objektu apsardzi (karavīri un zemessargi) – lai novērstu likumpārkāpumus apsargājamā objektā vai tā aizsargjoslā un novērstu apsargājamā objekta apdraudējumu, kā arī Militārās policijas amatpersonas, lai novērstu, izmeklētu un atklātu noziedzīgus nodarījumus, administratīvos pārkāpumus, piemērotu un izpildītu kriminālsodus un administratīvos sodus, kā arī veiktu citas procesuālās darbības, personu datu apstrādi veic atbilstoši likumam “Par fizisko personu datu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā”.
Ņemot vērā šādas Nacionālo bruņoto spēku, tostarp Militārās policijas veiktās novērošanas plašo tvērumu, jo ir daudz Nacionālo bruņoto spēku apsargājamo objektu visā valsts teritorijā, kā arī Militārā policija tiesīga pildīt savus pienākumus visā valsts teritorijā, Nacionālo bruņoto spēku ieskatā šāda novērošanas veikšana var skart plašu sabiedrības loku. Tādējādi, lai informētu sabiedrību un izveidotu saistošu ārējo normatīvo regulējumu noteikumu projekta veidā, tiek definēts Nacionālo bruņoto spēku veiktās novērošanas ietvars un vispārējo datu apstrādes principu ievērošanas pamats.
Īstenojot valsts drošības un aizsardzības vajadzības, noteikumi paredz, ka specifisku novērošanas organizāciju Nacionālajos bruņotajos spēkos reglamentē iestādes iekšējā dokumentā.
Noteikumu projekts nosaka, ka informācijai par Nacionālo bruņoto spēku novērošanā izmantojamām drošības tehniskajām sistēmām un līdzekļiem ir informācijas dienesta vajadzībām statuss, ar to uzsverot informācijas par novērošanas tehniskā nodrošinājuma, tā izvietojuma, novērošanas redzamības leņķiem un tam līdzīgi, statusu.
Novērošanas un drošības pasākumu rezultātā iegūtā informācija, pēc būtības ir informācija, kas ir paredzēta ierobežotam personu lokam, jo Nacionālie bruņotie spēki novērošanu veic vienīgi savu uzdevumu īstenošanas ietvaros, nodrošinot valsts drošību un aizsardzību, un tās izpaušana vai nozaudēšana šīs informācijas rakstura un satura dēļ apgrūtina vai var apgrūtināt iestādes darbību. Līdz ar to minētā informācija pilnībā atbilst Informācijas atklātības likuma 5.panta pirmajā daļa noteiktajam. Informācijas atklātības likuma 5.panta otrās daļas 1.punkts paredz iespēju ar likumu noteikt informācijai ierobežotas pieejamības statusu. Vienlaikus minētā likuma 5. panta piektā daļa noteic, ka šā panta trešā un ceturtā daļa neattiecas uz gadījumiem, kad informācijai ierobežotas pieejamības statuss noteikts ar likumu. Ņemot vērā, Nacionālo bruņoto spēku darbības specifiku un novērošanas būtisko nepieciešamību valsts drošības un aizsardzības īstenošanā, kā arī novērošanā iegūto datu aizsargājamo raksturu, nepieciešams noteikt ar likumu, jeb šajā gadījumā, atbilstoši Eiropas Cilvēktiesību tiesas un Satversmes tiesas atzītajam[1], ar Ministru kabineta noteikumiem, novērošanā iegūtu datu statusu ne zemāku kā ierobežotas pieejamības informācija, tādējādi padarot šo informāciju pieejamu ierobežotam personu lokam. Vienlaikus novērošanas rezultātā iegūtajiem datiem atsevišķos gadījumos var būt klasificētas informācijas statuss, šajā gadījumā šādas informācijas aizsardzību nosaka likums “Par valsts noslēpumu”.
Problēmas apraksts
Nacionālie bruņotie spēki atbilstoši Publisku izklaides un svētku pasākumi drošības likumā noteiktajam organizē dažādus publiskus pasākumus, tostarp militārus pasākumus un piemiņas pasākumus, kuros, cita starpā, nodrošina drošību atbilstoši Nacionālo bruņotos spēku likuma 6.1 panta otrās daļas 3.punkta d) apakšpunktam. Minētie pasākumi ir publiski pieejami, tomēr jebkuram sabiedrības loceklim ir jārēķinās, ka šādā Nacionālo bruņoto spēku rīkotajā pasākumā tiks veikta novērošana, gādājot par drošību tā laikā, līdz ar to, izpildot šo Nacionālo bruņoto spēku uzdevumu, novērošanā iegūto datu apstrāde veicama pēc Regulas izņēmuma – nodrošinot vispārējus datu aizsardzības principus, bet nepiemērojot Regulā noteikto, ņemot vērā, ka datu apstrāde notiek drošības nodrošināšanai.
Administratīvās atbildības likuma 115.pants uzskaita iestādes, kuru amatpersonas ir tiesīgas veikt administratīvā pārkāpuma procesu.
Ņemot vērā, ka administratīvā pārkāpuma procesa, kriminālprocesa, operatīvās darbības vai cita procesa, ko veic tiesību aizsardzības iestādes, drošības iestādes vai kompetentās amatpersonas, ietvaros ir iespējams definēt tiesisko pamatu un mērķi, noteikumu projekts minētos subjektus ir definējis kā vienīgos, kam ir tiesības saņemt Nacionālo bruņoto spēku valsts drošības un aizsardzības nolūkā veiktās novērošanas rezultātā iegūto datus, nosakot, ka likumpārkāpumu izmeklēšanas vai drošības iestāžu veikto procesu nozīmīgums ir samērojams ar valsts drošības un aizsardzības interešu nodrošināšanu.
Risinājuma apraksts


Īstenojot Nacionālo bruņoto spēku likuma 6. pantā definētos Nacionālo bruņoto spēku valsts aizsardzības un drošības nodrošināšanas uzdevumus, tostarp, arī kritiskās infrastruktūras un valsts noslēpuma objektu aizsardzību, Nacionālie bruņoties spēki sadarbojas ar kompetentajām iestādēm noziedzīgu nodarījumu, tostarp, pret valsti (Krimināllikuma X. nodaļa) prevencijā un arī izmeklēšanā. Ņemot vērā šīs valsts pastāvēšanai nozīmīgās sabiedrības intereses, Nacionālie bruņoties spēki uzglabā novērošanas rezultātā iegūtos datus (tie var būt arī personas dati, kad persona ir identificējama) ne mazāk kā trīs mēnešus, bet ne vairāk kā gadu, kas ir optimālais termiņš, lai nepieciešamības gadījumā, iegūtos datus izmantotu operatīvās darbības uzdevumu (attiecināmie Operatīvās darbības likuma 2. pantā norādītie uzdevumi) veikšanai, kā arī pietiekamu pierādījumu iegūšanai un nostiprināšanai.
Noteikumu projektā norādītais maksimālais termiņš novērošanas rezultātā iegūto datu, kuros konstatēts valsts drošības apdraudējums, noziedzīgs nodarījums, meklēšanā esoša persona vai transportlīdzeklis, kā arī ēkas, telpu un teritorijas, apsargājamo personu un apsargājamā objekta drošības apdraudējums, glabāšanas termiņš – līdz kriminālprocesa, administratīvo pārkāpumu procesa, administratīvā procesa vai dienesta izmeklēšanas pabeigšanai, bet ne ilgāk kā trīs gadus – noteikts analoģiski kā Ministru kabineta 2017. gada 21. marta noteikumu Nr. 153 “Kārtība, kādā policija veic novērošanu, izmantojot tehniskos līdzekļus, kā arī šādas novērošanas rezultātā iegūto datu apstrādi” 11. punktā, ņemot vērā, ka Nacionālo bruņoto spēku veiktā novērošana valsts drošības un aizsardzības īstenošanai tiešā veidā var ietekmēt noteikumu projektā ietverto amatpersonu veiktās izmeklēšanas un pārbaudes darbības.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Nacionālo bruņoto spēku karavīri un zemessargi.
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums tieši ietekmēs Nacionālo bruņoto spēku karavīrus un zemessargus, kas īsteno apsargājamo objektu apsardzi, kā arī tos sabiedrības locekļus, kas, atrodoties tiešu apsargājamo objektu vai apsargājamu personu tuvumā, vai valsts aizsardzības objekta aizsargjoslā būs pakļauti Nacionālo bruņoto spēku novērošanai.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
2016. gada 27. aprīļa Eiropas Parlamenta un Padomes regulas 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula).

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi