24-TA-3228: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 30. marta noteikumos Nr. 300 "Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapām un to aizpildīšanas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010.gada 30.marta noteikumos Nr.300 "Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapām un to aizpildīšanas kārtību"" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumu projekts) izstrādāts atbilstoši 2024.gada 4.decembrī pieņemtajam likumam "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"", kas stāsies spēkā 2025.gada 1.janvārī.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts, lai noteiktu akcīzes nodokļa deklarācijas aizpildīšanas kartību, ņemot vērā 2024.gada 4.decembrī pieņemto likumu "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"", attiecībā uz dabasgāzi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saeima 2024.gada 4.decembrī pieņēma likumu "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"", kas no 2025.gada 1.janvāra paredz noteikt dabasgāzei samazinātu akcīzes nodokļa likmi, ja to izmanto par kurināmo un galalietotājs ir Eiropas Savienības Emisiju tirdzniecības sistēmas dalībnieks. Grozījumi paredz piemērot atsevišķu akcīzes nodokļa likmi izmantošanai par kurināmo rūpnieciskās ražošanas un citos ar ražošanu saistītos procesos un tehnoloģiski nepieciešamā klimata nodrošināšanai rūpnieciskās ražošanas telpās.
Lai nodrošinātu deklarāciju aizpildīšanu atbilstoši likuma grozījumiem, nepieciešams precizēt Ministru kabineta 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 "Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapām un to aizpildīšanas kārtību" (turpmāk – MK 2010.gada 30.marta noteikumi Nr.300) dabasgāzes akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapu un tajā norādāmo informāciju.
Kā arī ir nepieciešams veikt tehniskus precizējumus MK 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 3. pielikumā saistībā ar to, ka Tabakas izstrādājumu akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapas 15.punktā “Kopējā akcīzes nodokļa summa (euro) (43. rindas 1., 2., 3. un 4. ailes summa)” kļūdaini nav iekļauta 43.rindas 5. un 6. aile.
Lai nodrošinātu deklarāciju aizpildīšanu atbilstoši likuma grozījumiem, nepieciešams precizēt Ministru kabineta 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 "Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapām un to aizpildīšanas kārtību" (turpmāk – MK 2010.gada 30.marta noteikumi Nr.300) dabasgāzes akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapu un tajā norādāmo informāciju.
Kā arī ir nepieciešams veikt tehniskus precizējumus MK 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 3. pielikumā saistībā ar to, ka Tabakas izstrādājumu akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapas 15.punktā “Kopējā akcīzes nodokļa summa (euro) (43. rindas 1., 2., 3. un 4. ailes summa)” kļūdaini nav iekļauta 43.rindas 5. un 6. aile.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli” paredz atsevišķu akcīzes nodokļa likmi dabasgāzei, kuru izmanto par kurināmo, ja galalietotājs ir Eiropas Savienības Emisiju tirdzniecības sistēmas dalībnieks un paredz piemērot atsevišķu akcīzes nodokļa likmi dabasgāzei, kuru izmanto par kurināmo rūpnieciskās ražošanas un citos ar ražošanu saistītos procesos un tehnoloģiski nepieciešamā klimata nodrošināšanai rūpnieciskās ražošanas telpās. MK 2010.gada 30.marta noteikumi Nr.300 neparedz akcīzes nodokļa atsevišķu deklarēšanas iespēju dabasgāzei, kuru izmanto, par kurināmo:
1) ja galalietotājs ir Eiropas Savienības Emisiju tirdzniecības sistēmas dalībnieks;
2) rūpnieciskās ražošanas un citos ar ražošanu saistītos procesos un tehnoloģiski nepieciešamā klimata nodrošināšanai rūpnieciskās ražošanas telpās.
1) ja galalietotājs ir Eiropas Savienības Emisiju tirdzniecības sistēmas dalībnieks;
2) rūpnieciskās ražošanas un citos ar ražošanu saistītos procesos un tehnoloģiski nepieciešamā klimata nodrošināšanai rūpnieciskās ražošanas telpās.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, Ministru kabineta noteikumu projektā nepieciešams izteikt jaunā redakcijā MK 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 5. pielikumu, papildinot deklarācijas veidlapu ar divām jaunām kolonnām, izdalot akcīzes nodokļa likmi dabasgāzei, kuru izmanto, par kurināmo:
1) ja galalietotājs ir Eiropas Savienības Emisiju tirdzniecības sistēmas dalībnieks;
2) rūpnieciskās ražošanas un citos ar ražošanu saistītos procesos un tehnoloģiski nepieciešamā klimata nodrošināšanai rūpnieciskās ražošanas telpās,
un aktualizēt MK 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 V1.nodaļu, nosakot deklarācijas veidlapas aizpildīšanas kārtību.
1) ja galalietotājs ir Eiropas Savienības Emisiju tirdzniecības sistēmas dalībnieks;
2) rūpnieciskās ražošanas un citos ar ražošanu saistītos procesos un tehnoloģiski nepieciešamā klimata nodrošināšanai rūpnieciskās ražošanas telpās,
un aktualizēt MK 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 V1.nodaļu, nosakot deklarācijas veidlapas aizpildīšanas kārtību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Alternatīvu risinājumu nav
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Nav papildu prasības un nav papildu izmaksas
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Attiecas uz juridiskām personām, kas veic darbības ar dabasgāzi, kas paredzēta izmantošanai par kurināmo.
Tiesiskais regulējums paredz izmaiņas dabasgāzes akcīzes nodokļa deklarācijas, veidlapā no 2025.gada 1.janvāra
Tiesiskais regulējums paredz izmaiņas dabasgāzes akcīzes nodokļa deklarācijas, veidlapā no 2025.gada 1.janvāra
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/5dd32878-12dc-4cf9-8c03-13accf772c71
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Iebildumi un priekšlikumi par projektu nav saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi