Anotācija (ex-ante)

22-TA-98: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumos Nr. 788 "Noteikumi par valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta un apbedīšanas pabalsta piešķiršanas un izmaksas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2020.gada 17.decembra noteikumos Nr. 788 "Noteikumi par valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta un apbedīšanas pabalsta piešķiršanas un izmaksas kārtību”" (turpmāk - Grozījumi) izriet no likumā “Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā” (turpmāk – Grozījumi VSPL) (pieņemti Saeimā III galīgajā lasījumā 03.03.2022, izsludināti 15.03.2022) noteiktā attiecībā par valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta (turpmāk - VSNP) izmaksu personai, kura ir  sasniegusi vecumu, kāds saskaņā ar likumu "Par valsts pensijām" noteikts personai, lai tā iegūtu tiesības uz vecuma pensiju  (turpmāk - personas pensijas vecumā), un kura ir nodarbināta, kā arī par datu apmaiņu starp Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru (turpmāk - VSAA) un Ieslodzījuma vietu pārvaldi (turpmāk -  (turpmāk -IeVP) par ieslodzījumā esošajām personām.

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi paredz svītrot normu, kas nosaka, ka VSNP izmaksa  personām pensijas vecumā tiek pārtraukta ar dienu, kad persona uzsāk darba attiecības. Tāpat Grozījumu mērķis ir precizēt normu par datu apmaiņu starp institūcijām par personām,  kuru uzturēšanos tajā pilnībā vai daļēji apmaksā valsts un kurām piešķirts VSNP. Grozījumi paredz precizēt nosacījumus, pie kādiem ir pārtraucama VSNP izmaksa atbilstoši VSPL 20. pantā noteiktajam.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Atbilstoši Grozījumos VSPL noteiktajam, Grozījumu norma par punkta izslēgšanu, kas paredz VSNP izmaksas pārtraukšanu personām pensijas vecumā, ja tā uzsāk darb attiecības,  stāsies spēkā 2022.gada 1.jūlijā.
Grozījumi attiecībā par datu apmaiņu starp VSAA un IeVP stāsies spēkā 2022.gada 1.novembrī, kā to paredz Grozījumi VSPL.
Grozījumi attiecībā  par VSNP izmaksas pārtraukšanu atbilstoši Valsts sociālo pabalstu likuma (turpmāk – VSPL) 20.pantā noteiktajam stāsies spēkā vispārējā kārtībā.
 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
VSNP ir viens no regulāri izmaksājamiem valsts sociālo pabalstu veidiem. Saskaņā ar VSPL 2.pantu valsts sociālie pabalsti ir valsts atbalsts naudas izmaksu veidā, kuru saņem pie noteiktām iedzīvotāju grupām piederīgas personas situācijās, kad šīs personas nespēj gūt ienākumus. Tie tiek finansēti no valsts pamatbudžeta, t.i., no vispārējiem nodokļiem, un to apmērs ir atkarīgs no valsts finansiālajām iespējām. VSNP izmaksu nodrošina VSAA.

Saskaņā ar Grozījumiem  VSPL 13.panta pirmās daļas 1. punktā -  VSNP piešķir personai, kurai nav tiesību saņemt valsts pensiju vai apdrošināšanas atlīdzību sakarā ar nelaimes gadījumu darbā vai arodslimību un  persona ir sasniegusi vecumu, kāds saskaņā ar likumu "Par valsts pensijām" noteikts personai, lai tā iegūtu tiesības uz vecuma pensiju. Attiecīgi Grozījumi VSPL nosaka, ka nodarbinātības fakts vairs nav iemesls, lai personai pensijas vecumā tiktu pārtraukta VSNP izmaksa, ja tā strādā un gūst ienākumus no algota darba. Šobrīd Ministru kabineta 2020.gada 17.decembra noteikumu Nr. 788 "Noteikumi par valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta un apbedīšanas pabalsta piešķiršanas un izmaksas kārtību” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 788) 15. punkts nosaka, ka “ja Valsts sociālo pabalstu likuma 13. panta pirmās daļas 1. punktā minētā persona uzsākusi darba attiecības, valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta izmaksu pārtrauc ar darba attiecību uzsākšanas dienu.”

Atbilstoši VSPL 20.pantā noteiktajam valsts sociālo pabalstu izmaksa tiek pārtraukta uz laiku, kamēr persona, kurai vai par kuru tiek maksāts kāds no regulāri izmaksājamiem valsts sociālajiem pabalstiem, atrodas ieslodzījuma vietā. Šobrīd valsts sociālo pabalstu nepamatotu izmaksu personām, kuras atrodas ieslodzījuma vietā, VSAA var konstatēt tikai gadījumā, ja persona lūdz pārskaitīt kādu no pabalstiem uz ieslodzījuma vietas bankas kontu, tādējādi personai pašai sniedzot informāciju par savu faktisko dzīves vietu, vai saņemot informāciju caur citiem kanāliem, par to, ka persona atrodas ieslodzījuma vietā. Šādās situācijās  VSAA pieprasa  informāciju IeVP par personu   un pēc attiecīgas informācijas saņemšanas pieņem lēmumu par valsts sociālā pabalsta izmaksas pārtraukšanu,  pamatojoties uz VSPL 20.pantā noteikto. MK noteikumu Nr. 788 18.punkts nosaka, ka IeVP saskaņā ar VSAA pieprasījumu piecu darbdienu laikā sniedz informāciju par VSNP saņēmēju. VSAA šo informāciju pieprasa tikai tad, ja tai ir informācija par iespējami nepamatotu valsts sociālā pabalsta izmaksu konkrētajai personai.

VSPL 20.pantā ir noteikti nosacījumi, pie kādiem ir pārtraucama valsts sociālo pabalstu, t.sk. VSNP izmaksa pilngadīgām personām un par bērniem. Tādējādi ir nodrošināta  normu piemērošanas nepārprotamība, VSAA pieņemot lēmumu par kādu no valsts sociālo pabalstu izmaksas pārtraukšanu tā saņēmējam, ja tam zūd tiesības uz valsts sociālo pabalstu, tostarp VSNP, saņemšanu. Līdz ar  Grozījumiem VSPL ir veikti tehniski precizējumi VSPL 20.pantā, nošķirot izmaksas pārtraukšanas nosacījumus par pieaugušām personām un par bērniem. Savukārt MK noteikumu Nr. 788 17.punktā ietvertie nosacījumi par VSNP izmaksas pārtraukšanu šobrīd nav atbilstošs tam, kā to paredz Grozījumi VSPL 20.pantā.
 
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 788 15.punkta redakcija liedz personām pensijas vecumā, kuras ir VSNP saņēmējas, saglabāt tiesības uz VSNP izmaksu, esot darba attiecībās, nosakot, ka VSNP izmaksa ir pārtraucama ar dienu, kad persona uzsāk darba attiecības.



 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka līdz ar Grozījumiem VSPL nodarbinātības fakts vairs nav iemesls, lai personai pensijas vecumā, kura ir darba attiecībās, VSNP izmaksa tiktu pārtaukta, MK noteikumu Nr. 788 15. punktā ietvertā norma ir svītrojama.

 
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka Grozījumi VSPL 20.pantā paredz tehniski precizēt nosacījumus valsts sociālo pabalstu izmaksas pārtraukšanai, normu nepārprotamībai un piemērošanas skaidrībai nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 788 17.punktu, ietverot atsauces uz attiecīgajām VSPL 20.panta daļām, kuras nosaka nosacījumus, pie kādiem ir patraucama VSNP izmaksa tā saņēmējam. Turklāt, ņemot vērā, ka no 2022.gada 1.jūlija tiek svītrota MK noteikumu Nr. 788 15.punktā ietvertā norma, 17. punktā ietvertā atsauce uz 15.punktu nav aktuāla, savukārt atsauce uz 16.punktā ietverto regulējumu par VSNP izmaksas pārtraukšanu apgādnieka zaudējuma gadījumā ar dienu, kad VSNP saņēmējs stājas laulība, nav nepieciešama, lai MK noteikumu Nr.788 17.punktā nedublētu to, ko jau nosaka šo noteikumu 15.punkts. 
 
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr. 788 17. punkts  tiek izteikts jaunā redakcijā, nosakot nosacījumus, pie kādiem VSNP izmaksa ir pārtraucama atbilstoši VSPL  20. panta pirmajā, otrajā un sestajā daļā noteiktajam.

 
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 788 18.punkts nosaka, ka IeVP saskaņā ar VSAA pieprasījumu piecu darbdienu laikā sniedz informāciju par VSNP saņēmēju. Ņemot vērā, ka līdz ar Grozījumiem VSPL tiek noregulēta datu nodošana, saņemšana un apstrāde par ieslodzījuma vietā esošajām personām, kuras ir valsts sociālo pabalstu saņēmējas, t.sk. VSNP saņēmējas,  un kurām attiecīgi valsts sociālo pabalstu izmaksa ir pārtraucama, MK noteikumos Nr.788 nav nepieciešamas noregulēt, kā VSAA pieprasa datus no IeVP par valsts sociālo pabalstu saņēmējiem, tostarp VSNP,  kuri atrodas ieslodzījuma vietā.


 
Risinājuma apraksts
Izteikt MK noteikumu 18.punktu jaunā redakcijā, izslēdzot normu par datu pieprasīšanu un nodošanu starp VSAA un IeVP par ieslodzījumā esošām personām,  nosakot tās stāšanos spēkā ar 2022.gada 1.novembri, kad tiks nodrošināts VSAA un IeVP informāciju sistēmu saslēgums, kā to attiecīgi paredz Grozījumi VSPL. Attiecīgi tiks nodrošināts, ka, personai atrodoties ieslodzījuma vietā, arī VSNP netiek nepamatoti izmaksāts. Tas savukārt neradīs papildu slogu valsts budžetam, ņemot vērā, ka personas atrašanās  ieslodzījuma vietā tiek finansēta no valsts budžeta līdzekļiem. Tādēļ VSNP izmaksa, kas arī tiek nodrošināta no valsts pamatbudžeta, nav pieļaujama.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • pensionāri
Ietekmes apraksts
Grozījumi radīs tiešu pozitīvu ietekmi uz personām  pensijas vecumā, kurām VSNP izmaksa līdz šim tiek pārtraukta, jo persona ir nodarbināta(vidēji 30 personas pensijas vecumā mēnesī VSNP nesaņem, jo atrodas darba attiecībās). Šādas normas atcelšana sekmēs personu pensijas vecumā materiālās situācijas uzlabošanos, jo vienlaikus ar darba algu būs iespējams saņemt arī VSNP, kas ilgtermiņā var radīt arī pozitīvu ietekmi uz mērķa grupas iesaisti darba tirgū, ja pati persona to vēlas un  saskata kā iespēju uzlabot savu materiālo situāciju. Turklāt jāņem vērā, ka personām pensijas vecumā VSNP piešķir tad,  ja personai nav nepieciešamais apdrošināšanas stāžs, lai varētu saņemt vecuma pensiju vismaz minimālajā apmērā – tātad nav vismaz 15 gadu apdrošināšanas stāžs. Vienlaikus ir situācijas, kad personai līdz nepieciešamajam minimālajam apdrošināšanas stāžam vecuma pensijas saņemšanai pietrūkst vien pāris mēneši vai pāris gadi, un šādas normas atcelšana, kas liedz VSNP saņemt kopā ar darba algu, var sekmēt šādu personu iesaisti darba tirgū, nepieciešamā apdrošināšanas stāža uzkrāšanu un pāriešanu vecuma pensiju saņēmēju mērķa grupā.  


 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
430 792 711
0
430 509 402
0
431 842 647
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
406 537 074
0
407 887 770
0
409 231 501
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
24 255 637
0
22 621 632
0
22 611 146
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
430 792 711
93 128
430 509 402
39 240
431 842 647
39 240
39 240
2.1. valsts pamatbudžets
406 537 074
29 421
407 887 770
39 240
409 231 501
39 240
39 240
2.2. valsts speciālais budžets
24 255 637
63 707
22 621 632
0
22 611 146
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-93 128
0
-39 240
0
-39 240
-39 240
3.1. valsts pamatbudžets
0
-29 421
0
-39 240
0
-39 240
-39 240
3.2. speciālais budžets
0
-63 707
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
93 128
0
39 240
0
39 240
39 240
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pamatbudžeta ieņēmumus un izdevumus saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam veido kopsumma no LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” (2022.gadā 406 487 074 euro, 2023.gadā 407 837 770 euro, 2024.gadā 409 181 501 euro) un Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 04.01.00 “Ieslodzījuma vietas” (pieejamie resursi plānotajām IKT risinājumu uzturēšanas izmaksām 50 000 euro apmērā 2022.-2024.gadā), ņemot vērā, ka noteikumu projekta ieviešana ietekmē minēto apakšprogrammu izdevumus.

 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Grozījumos ietverto pasākumu īstenošana tiks nodrošināta Labklājības ministrijai un  Tieslietu ministrijai piešķirto līdzekļu ietvaros.

Attiecībā par IT sistēmu izmaiņu veikšanu noteikumu projektā ietverto normu īstenošanai, VSAA attiecīgo normu īstenošanas pielāgošanu nodrošinās valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” VSAA IT sistēmu uzturēšanai 2022.gadā piešķirto izdevumu ietvaros.
Kopā IT sistēmas pielāgošanai Sociālās apdrošināšanas informācijas sistēmā(SAIS) 2022.gadā nepieciešams finansējums 63 707 euro (noapaļojot līdz pilniem euro), t.sk.:
finansējums saskarsmes izveidei starp VSAA un IeVP  100 cilvēkdienas x 471,9 euro/cd= 47 190,00 euro;
finansējums IT izmaiņām VSNP izmaksas nosacījumu maiņai strādājošām personām pensijas vecumā 35 cilvēkdienas x 471,9 euro/cd=16 516,50 euro,
Attiecībā par plānoto normu, kas paredz atcelt ierobežojumu, ka nodarbinātām un pašnodarbinātām personām VSNP izmaksa tiek pārtraukta uz nodarbinātības laiku, ņemot vērā, ka minētās normas ietekme uz valsts budžeti ir nenozīmīga, normas īstenošana tiks nodrošināta pamatbudžeta apakšprogrammai 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” valsts sociālā nodrošinājuma pabalstam apstiprināto izdevumu ietvaros.
Provizoriskā ietekme:
2022.gadam: 6 mēneši × 109 euro × 30 personas (vidēji mēnesī)= 19 620 euro.
2023 gadam un turpmāk: 12 mēneši x109 eurox30 personas (vidēji mēnesī)=39 240 euro.

Lai nodrošinātu datu apmaiņu starp VSAA uzturēto SAIS un IeVP Ieslodzīto informācijas sistēmu, nepieciešama saskarnes izveide arī  IeVP pusē, kam nepieciešams finansējums 135 stundas x 72,60 euro/st. = 9 801 euro 2022.gadā.
Izdevumi tiks segti no Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 04.01.00 "Ieslodzījuma vietas" pieejamiem resursiem, t.i, plānotajām IKT risinājumu uzturēšanas izmaksām 50 000 euro apmērā no Tieslietu ministrijai budžeta apakšprogrammā 04.01.00 "Ieslodzījuma vietas" pieejamiem resursiem.

 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Grozījumos ietverto pasākumu īstenošana tiks nodrošināta piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ieslodzījuma vietu pārvalde, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/b7a685b4-00e0-4733-96e3-491c8b7c98ad

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Komentāri un priekšlikumi par Grozījumiem netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
  • Ieslodzījuma vietu pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
samazinās
Vērtības nozīme:
6,15
euro
0,50
stundas
1
cilvēki
40
reizes
-123,00
Ņemot vērā nelielo strādājošo personu pensijas vecumā, kuras saņem VSNP, skaitu, kuriem līdz šim ir pārtraukta VSNP izmaksa, pamatojoties uz viņu nodarbinātības faktu, nav paredzamas būtiskas izmaiņas attiecībā uz VSAA administratīvā sloga izmaiņām gada griezumā. Konkrēts lēmums, ko veido VSAA darbinieks par VSNP izmaksas pārtraukšanu, personas lietā netiek pieņemts. Izmaksas pārtraukšana tiek veikta automātiski ar IT programmatūras atbalstu, fiksējot personas nodarbinātības faktu un pārtraucot VSNP izmaksu, savukārt VSAA darbinieks veic lietas kontroli, proti, pārbauda, vai ir korekti pārtraukta VSNP izmaksa. Pieņemot, ka gadā šobrīd no VSAA darbinieku puses tiek kontrolēti aptuveni 40 gadījumi personu lietās, kurām tiek fiksēts nodarbinātības fakts, vienai darbībai, izrietoši no darbības sarežģītības pakāpes, darbiniekam veltot vidēji 30 minūtes (0,5 h), kā arī pieņemot, ka VSAA darbinieka (pabalstu inspektora) vidējā bruto alga ir 984 euro mēnesī, tātad 6,15 euro stundā (984/160=6,15 eurp/stundā), administratīvā sloga samazinājums, svītrojot MK noteikumu Nr. 788 15. punktā ietvertā normu, ir vērtējams kā nebūtisks - par 123 euro/gadā
Ieslodzījuma vietu pārvalde
Kopā
-123,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Tiks nodrošināta operatīvas informācijas apmaiņu starp IeVP un VSAA informācijas sitēmām no 01.11.2022.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nodarbinātības fakta neņemšana vērā, izmaksājot VSNP arī tām personām pensijas vecumā, kuras ir nodarbinātas, sekmēs  šīs mērķa grupas materiālās situācijas uzlabošanos, jo vienlaikus ar darba algu būs iespējams saņemt arī VSNP, kas ilgtermiņā var radīt arī pozitīvu ietekmi uz mērķa grupas iesaisti darba tirgū, ja pati persona to vēlas un  saskata kā iespēju uzlabot savu materiālo situāciju. Tāpat šādas normas atcelšana nodrošina, ka visiem VSNP saņēmējiem - personām ar invaliditāti, personām pensijas vecumā un apgādnieka zaudējuma gadījumā -  tiek piemēroti līdzvērtīgi nosacījumi valsts finansiālā atbalsta saņemšanai.

 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atceļot ierobežojumu, ka personas pensijas vecumā  nevar vienlaikus saņemt VSNP un gūt ienākumus no nodarbinātības,  visiem VSNP saņēmējiem - personām ar invaliditāti, personām pensijas vecumā  un apgādnieka zaudējuma gadījumā -  tiek piemēroti līdzvērtīgi nosacījumi valsts finansiālā atbalsta saņemšanai un nerada neskaidrības, ja, piemēram, invaliditāte pirmo reizi tiek noteikta jau esot pensijas vecumā.
 

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Grozījumi VSPL, papildinot VSPL  ar 24. pantu otro daļu par datu apmaiņu starp VSAA un IeVP,  nosaka, ka, ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulā Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti noteikto un nodrošinot VSPL noteikto attiecībā uz valsts sociālo pabalstu izmaksas pārtraukšanu, VSAA saņemtos datus no IeVP par personām uzglabās sekojoši:  1) par fiziskām personām, kuras nav valsts sociālo pabalstu saņēmējas, VSAA dzēsīs nekavējoties pēc to saņemšanas un apstrādes; 2) par fiziskajām personām, kuras ir valsts sociālo pabalstu saņēmējas, uzglabās Sociālās apdrošināšanas informācijas sistēmā.
 

 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi