Anotācija (ex-ante)

23-TA-1261: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Mājas (istabas) dzīvnieka atsavināšanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Dzīvnieku aizsardzības likuma 18.3 panta trešā daļa (likums "Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā" Saeimā pieņemts 2024. gada 14. martā) (turpmāk – likums).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts ir sagatavots, lai uzlabotu mājas (istabas) dzīvnieku labturību un aizsardzību to atsavināšanas laikā, kā arī nodrošinātu to izsekojamību, kad tiek publicēti sludinājumi, kuros piedāvā atsavināšanai suni, kaķi un mājas (istabas) sesku, tā aizsargājot potenciālos dzīvnieku pircējus un valstī mazinot ēnu ekonomiku dzīvnieku tirdzniecības jomā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2024.
Pamatojums
Likums "Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā" stājas spēkā 2024. gada 1. jūlijā. Noteikumu projekta spēkā stāšanās datums ir atkarīgs no likuma spēkā stāšanās datuma. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Patlaban spēkā ir Ministru kabineta 2006. gada 4. aprīļa noteikumi Nr. 266 "Labturības prasības mājas (istabas) dzīvnieku turēšanai, tirdzniecībai un demonstrēšanai publiskās izstādēs, kā arī suņa apmācībai" (turpmāk – noteikumi Nr. 266), kuros noteiktas labturības prasības mājas (istabas) dzīvnieku tirdzniecībai un prasības attiecībā uz mājas (istabas) dzīvnieku atsavināšanas vecumu, bet nav ietverts regulējums attiecībā uz sludinājumiem, kuros piedāvā atsavināšanai suni, kaķi vai mājas (istabas) sesku.
Prasības mājas (istabas) dzīvnieku tirdzniecībai un specializēto tirdzniecības vietu reģistrācija tiek regulētas noteikumu projektā "Prasības mājas (istabas) dzīvnieku specializētajām tirdzniecības vietām un to reģistrācijas kārtība" (23-TA-3121). Noteikumu projektā "Mājas (istabas) dzīvnieku labturības un aizsardzības noteikumi" (22-TA-842) ietverta norma, kas paredz atzīt par spēku zaudējušiem noteikumus Nr. 266. 
Saskaņā ar Veterinārmedicīnas likumā 25. panta 6.1 punktā (likums "Grozījumi Veterinārmedicīnas likumā" Saeimā pieņemts 2024. gada 14. martā) Ministru kabinetam doto pilnvarojumu noteikt izņēmumus, kad kaķu un mājas (istabas) sesku apzīmēšana ar mikroshēmu un reģistrācija nav obligāta, tiek gatavots Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 359 "Mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācijas kārtība"" (24-TA-874). Minētajā noteikumu projektā nav paredzēts noteikt, ka uz atsavināmu kaķi un mājas (istabas) sesku attiektos Veterinārmedicīnas likuma 59. panta 19. punktā minētais izņēmuma gadījums, kad atbilstoši šā likuma 25. panta 6.1 punktam minētās prasības nav obligāti ievērojamas.
Mājas (istabas) dzīvnieka atsavināšana ietver dzīvnieku pārdošanu, pirkšanu, atdošanu, dāvināšanu, iegūšanu vai jebkuru citu darbību, ar kuru tiek gūta vai negūta peļņa un pēc kuras mainās dzīvnieka īpašnieks.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši likumā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam ir sagatavots jauns noteikumu projekts, lai noteiktu prasības attiecībā gan uz minimālo vecumu, kādā mājas (istabas) dzīvnieku var atsavināt, gan uz atsavināmā mājas (istabas) dzīvnieka fizioloģiju un veselības stāvokli, kā arī dokumentus, ar kuriem mājas (istabas) dzīvnieks atsavināms, to nododot nākamajam īpašniekam.
Risinājuma apraksts
Mājas (istabas) dzīvnieks atsavināms citam īpašniekam, to nododot kopā ar dokumentiem. Noteikumu projektā paredzēts, ka, atsavinot suni, tas nododams kopā ar mājas (istabas) dzīvnieka pasi. Saskaņā ar Veterinārmedicīnas likuma 59. panta 17. punktā noteikto dzīvnieka īpašniekam vai turētājam ir pienākums nodrošināt, lai sunim līdz četru mēnešu vecumam ir pase, savukārt, ja suns līdz četru mēnešu vecumam tiek atsavināts, iepriekšminētais pienākums izpildāms līdz atsavināšanas brīdim. Suni atļauts atsavināt, to nododot kopā tikai ar vakcinācijas apliecību, ja sunim ir derīga vakcinācijas apliecība, kā tas noteikts Veterinārmedicīnas likuma pārejas noteikumu 29. punktā (ar vakcinācijas apliecību, kas izsniegta līdz 2019. gada 24. decembrim). Atsavinot kaķi un mājas (istabas) sesku, tas nododams kopā ar vakcinācijas apliecību. Savukārt situācijās, kad kaķis un mājas (istabas) sesks ir apzīmēts ar mikroshēmu un tam ir izsniegta mājas (istabas) dzīvnieka pase, to atsavinot nodod kopā ar pasi. Ja kaķis vai mājas (istabas) sesks tiek ievests atsavināšanai no citas valsts, tam var nebūt ne vakcinācijas apliecības, ne pases, turpretī sunim, kas ievests no citas valsts, saskaņā ar Veterinārmedicīnas likuma 59. panta 18. punktu pirms atsavināšanas jābūt izsniegtai mājas (istabas) dzīvnieka pasei. Citi mājas (istabas) dzīvnieki atsavināmi kopā ar vakcinācijas apliecību, ja tāda ir izsniegta.
Noteikumu projektā papildus jau minētajiem dokumentiem tiek norādīts, ka mājas (istabas) dzīvnieku atsavinot nodod kopā ar veterināro (veselības) sertifikātu, tā kopiju vai kopējo veterinārās ievešanas dokumentu tad, ja mājas (istabas) dzīvnieks ir ievests no citas valsts un tam saskaņā ar noteikumu projektā minētajiem normatīvajiem aktiem ir bijis nepieciešams veterinārais (veselības) sertifikāts ievešanai Latvijā. Savukārt attiecībā uz suni, kas ievests no citas valsts, ir noteikts regulējums Veterinārmedicīnas likuma 59. panta 18. punktā, kas noteic, ka tad, ja suns tiek ievests no citas valsts, 10 dienu laikā pēc tā ievešanas jānodrošina, lai tam ir mājas (istabas) dzīvnieka pase un tas uz īpašnieka vārda vai tās personas vārda, kura veterinārajā (veselības) sertifikātā norādīta kā suņa saņēmējs, ir reģistrēts mājas (istabas) dzīvnieku reģistra datubāzē. Ja suni paredzēts atsavināt, šis pienākums izpildāms līdz atsavināšanas brīdim. No iepriekšminētā izriet, ka suns, kas ievests no citas valsts, atsavināms, to nododot kopā ar pasi, nevis ar veterināro (veselības) sertifikātu.
Noteikumu projektā ir noteikts, ka dzīvnieku tirdzniecībā specializētajai tirdzniecības vietai nodod kopā ar praktizējoša veterinārārsta izsniegtu izziņu par dzīvnieka veselības stāvokli, un praktizējoša veterinārārsta izsniegta izziņa par dzīvnieka veselības stāvokli ir nepieciešama arī situācijās, kad patversme atsavina dzīvnieku, kas nav klīniski vesels (tikai hronisku slimību gadījumos) un kam nepieciešama ārstēšana. Arī situācijās, kad tiek atsavināts dzīvnieks ar hroniskām slimībām, kroplībām vai patoloģijām, mājas (istabas) dzīvnieka īpašnieks nākamajam dzīvnieka īpašniekam nodod praktizējoša veterinārārsta izsniegtu izziņu par dzīvnieka veselības stāvokli un tam uzsākto vai nepieciešamo ārstēšanu. Dzīvnieka īpašniekam, kas iegādājas dzīvnieku vai to adoptē no patversmes, ir jābūt informētam par dzīvnieka veselības problēmām un to, kādas papildu rūpes un finanšu izdevumus tas prasīs, lai izvairītos no nevajadzīgas turpmākās dzīvnieku īpašnieku maiņas vai pat dzīvnieka eitanāzijas.
Praktizējoša veterinārārsta rakstveida norādījumi par atsavināmā suņa vai kaķa barošanu un aprūpi nākamajam dzīvnieka īpašniekam jāizsniedz arī tad, ja patversme atsavina suni, kas patversmē nonācis bez mātes un nav sasniedzis astoņu nedēļu vecumu, vai kaķi, kas patversmē nonācis bez mātes un nav sasniedzis 12 nedēļu vecumu. Tā kā šādi dzīvnieki prasa specifisku barošanu un aprūpi, par to nepieciešams sniegt detalizētu informāciju, lai tiem nodrošinātu pilnvērtīgu aprūpi.        
Noteikumu projektā noteikts, ka dzīvnieks atsavināms kopā ar citiem dokumentiem atbilstoši normatīvajiem aktiem dzīvnieku audzēšanas, ciltsdarba (piemēram, ciltsrakstiem) un savvaļas sugu dzīvnieku aizsardzības jomā (piemēram, dzīvnieka izcelsmi apliecinošu dokumentu), ja šādi dokumenti dzīvniekam ir izsniegti. Ciltsrakstos norādītās ziņas par dzīvnieku un tā izcelsmi ir saistošas jaunajam dzīvnieka īpašniekam.
Personai, kas iegādājas mājas (istabas) dzīvnieku, ir svarīgi aizsargāt savas pircēja tiesības, tādēļ dzīvnieks ir jāiegādājas, noformējot dokumentu, kas apliecina dzīvnieka atsavināšanas faktu. Dokumenta veids tiek izvēlēts atkarībā no individuālā gadījuma: tas var būt pirkšanas un pārdošanas līgums, kvīts, čeks, adopcijas līgums vai cits darījuma dokuments.
Noteikumu projektā ir iekļauta norma, kas ļauj atsavināt mājas (istabas) dzīvnieku ar hronisku slimību, kroplību vai patoloģiju, ja vien par to ir informēts jaunais dzīvnieka īpašnieks, jo citādi, aizliedzot atsavināt slimus un ģenētiski nepilnvērtīgus mājas (istabas) dzīvniekus, par kuriem nav spējīgs vai nevēlas rūpēties to īpašnieks, tie ir jāeitanazē. Ievērojot pašreizējos sabiedrības uzskatus un ētikas principus, tam nav pamatojuma, piemēram, eitanazēt kaķi ar trīs kājām vai kurlu suni, ja ir persona, kas vēlas un ir spējīga par šādu dzīvnieku rūpēties.
Prasības attiecībā uz mājas (istabas) dzīvnieku minimālo atsavināšanas vecumu ir noteiktas, ņemot vērā to spēju patstāvīgi uzņemt barību un dzīvot bez mātes aprūpes, lai šiem dzīvniekiem neradītu nopietnu atšķiršanas stresu.
Attiecībā uz minimālo dzīvnieka atsavināšanas vecumu ir noteikts izņēmums, proti, patversmes īpašnieks var nodot atsavināšanai suni vai kaķi, kas patversmē nonācis bez mātes un nav sasniedzis noteikto atsavināšanas vecumu. Tā kā šādi dzīvnieki prasa īpašas rūpes (piemēram, dzīvnieks jābaro ik pēc trīs stundām, un tas ir jānodrošina patversmes personālam) un dzīvnieku patversmēm var nebūt tādu iespēju, ir pieļaujams šādus dzīvniekus atsavināt agrāk par noteikto vecumu. Noteikumu projektā ir arī noteikts, ka suni, kaķi vai sesku, kas nav sasniedzis minimālo atsavināšanas vecumu, ir pieļaujams atsavināt kopā ar dzīvnieka māti. Šāda atkāpe iekļauta, lai situācijās, kad, piemēram, dzīvnieka īpašnieks nav spējīgs parūpēties par mājas (istabas) dzīvnieku ar tā mazuļiem, to būtu iespējams nodot citam īpašniekam, kas to spēj. Savukārt dzīvnieka mazuļi joprojām būs savas mātes aprūpē. 
Problēmas apraksts
Ar Ministru kabineta 2022. gada 23. marta rīkojumu Nr. 201 tika apstiprināts Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāns 2021./2022. gadam. Tajā minētā 3.11. pasākuma īstenošanai, t. i., mājas (istabas) dzīvnieku aprites izsekojamības pastiprināšanai un nekontrolētas pavairošanas un tirdzniecības novēršanai, Zemkopības ministrijai tika uzdots sagatavot grozījumus normatīvajos aktos, lai noteiktu prasības par informācijas norādīšanu sludinājumos, kuros tiek piedāvāti atsavināšanai mājas (istabas) dzīvnieki.
Lielākā daļa atsavināšanai piedāvātie mājas (istabas) dzīvnieki tiek atsavināti, izvietojot sludinājumus dažādās tīmekļvietnēs, preses izdevumos, uz paziņojumu stendiem u. c.
Lai gan populārākā vieta, kurā tiek izvietoti sludinājumi par dzīvnieku atsavināšanu, ir sludinājumu portāls www.ss.com, ļoti daudz sludinājumi tiek publicēti dažādās speciāli tam veidotās sociālā tīkla "Facebook" grupās, kaut arī "Facebook" politika aizliedz dzīvnieku tirdzniecību. Tāpat, piemēram, www.andelemandele.lv ir atsevišķa sadaļa dzīvnieku tirdzniecībai, kurā tiek tirgoti arī kucēni un kaķēni. Tīmekļvietnēs ir ievietoti sludinājumi, kuros atsavināšanai tiek piedāvāti mājas (istabas) dzīvnieki, kas nav atbilstošā vecuma, ir nezināmas izcelsmes, neapzīmēti un nereģistrēti. 
Līdz šim normatīvajos aktos nebija noteikts regulējums attiecībā uz sludinājumiem par suņu, kaķu vai mājas (istabas) sesku atsavināšanu.
Ievērojot iepriekšminēto un likumā Ministru kabinetam doto pilnvarojumu, ir sagatavots jauns noteikumu projekts, lai noteiktu sludinājumā par suņa, kaķa vai mājas (istabas) seska piedāvāšanu atsavināšanai sniedzamo informāciju par dzīvnieka vecumu, šķirni, izcelsmes valsti, veselības stāvokli, apzīmēšanu un reģistrāciju.
Risinājuma apraksts
Noteikumu prasības attiecas uz visiem sludinājumiem neatkarīgi no to izvietošanas vietas (piemēram, uz ziņojumu dēļa) un publicēšanas preses izdevumos, tīmekļvietnēs, tostarp, sociālajos tīklos, specializētos portālos (piemēram, "Facebook", "Instagram", www.ss.com, www.andelemandele.lv u.c.).
Noteikumu projektā noteiktā informācija, kas jānorāda sludinājumos, kuros atsavināšanai tiek piedāvāti suņi, kaķi vai mājas (istabas) seski, ir šāda:
1) dzīvnieka dzimšanas datums vai tā vecums. Dzīvniekam, kam ir zināms dzimšanas datums, to norāda, bet situācijās, kad dzimšanas datums nav zināms, piemēram, kā tas mēdz būt ar patversmes dzīvniekiem, vai kad tiek atsavināts pieaudzis dzīvnieks un dzimšanas datums var būt aizmirsts, norāda dzīvnieka vecumu. Situācijās, kad nav zināms arī dzīvnieka vecums, norāda tā aptuveno (domājamo) vecumu. Savukārt, ja dzīvniekam jau laikus (dažkārt tūlīt pēc tā dzimšanas) tiek meklēts jaunais īpašnieks, sludinājumā norāda tā dzimšanas datumu un datumu, no kura dzīvnieku drīkstēs atsavināt. Šādus sludinājumus ir nepieciešams ievietot tāpēc, ka ne vienmēr dzīvnieku var pārdot īsā laikā pēc sludinājuma izvietošanas, bet dzīvnieku mazuļiem ir jāpierod pie jaunā īpašnieka, jāsocializējas, jātiek apmācītiem atbilstoši vecumam u. tml.;
2) dzīvnieka šķirni drīkst norādīt tikai tiem dzīvniekiem, kuru ciltsrakstus izdevusi Lauksaimniecības datu centrā (turpmāk – datu centrs) reģistrēta šķirnes mājas (istabas) dzīvnieku audzētāju organizācija, norādot arī tās nosaukumu un  tās sastāvā esošās audzētavas vai audzētāja nosaukumu un dzīvnieka ciltsrakstu numuru. Latvijā šķirnes mājas (istabas) dzīvnieku audzētāju organizācijas tiek reģistrētas saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 8. janvāra noteikumiem Nr. 10 "Šķirnes mājas (istabas) dzīvnieku audzētāju organizācijas reģistrēšanas un atzīšanas kārtība, kā arī šķirnes mājas (istabas) dzīvnieku ciltsgrāmatas kārtošanas, ciltsrakstu izsniegšanas un audzēšanas programmas apstiprināšanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 10). Noteikumu Nr. 10 25. punktā noteikts, ka sunim un mājas (istabas) seskam ciltsrakstus izsniedz no astoņu nedēļu vecuma, bet kaķim – no 10 nedēļu vecuma. Par Latvijā reģistrētas šķirnes mājas (istabas) dzīvnieku audzētāju organizācijas un audzētavas atbilstību ir iespējams pārliecināties datu centra reģistrā https://www.ldc.gov.lv/lv/majdzivnieku-organizacijas-un-audzetavas.
Ja sludinājums tiks ievietots pirms šī vecuma sasniegšanas, dzīvniekam ciltsraksti vēl nebūs izsniegti. Tāpēc sludinājumā ir jānorāda atsavināšanai paredzētā šķirnes dzīvnieka mātes un tēva šķirne un ciltsrakstu numurs, lai potenciālajam dzīvnieka īpašniekam ir iespēja pārliecināties par sludinājumā norādītā dzīvnieka šķirni. 
Bieži vien sludinājumos, kuros atsavināšanai tiek piedāvāti mājas (istabas) dzīvnieki, tiek norādīta šķirne dzīvniekiem, kuriem ir tikai vizuāla līdzība ar noteiktās šķirnes pārstāvjiem, bet kuri neatbilst šķirnes noteiktajiem standartiem, tādēļ būtībā tā ir pircēju maldināšana, nepamatoti uzdodot bezšķirnes dzīvnieku par šķirnes dzīvnieku. Lai dzīvnieku uzskatītu par piederošu pie noteiktas šķirnes, ir noteikti kritēriji un prasības, kuru atbilstību apliecina ciltsraksti, ko izsniegusi reģistrēta mājas (istabas) dzīvnieku audzētāju organizācija. Par dzīvnieku, kam nav ciltsrakstu un kam tos nebūs iespējams izsniegt, sludinājumā jānorāda, ka tas ir bezšķirnes dzīvnieks;
3) dzīvnieka izcelsmes valsts, kuru norāda, lai potenciālais pircējs būtu informēts par dzīvnieka izcelsmi. Dzīvniekiem, kas tiek ievesti no citām valstīm, ir jābūt atbilstošiem dokumentiem (atkarībā no izcelsmes valsts), jāatbilst noteiktām veselības prasībām (vakcinācijas, pretparazītu apstrādes u. c.);
4) norāde par mājas (istabas) dzīvnieka veselības stāvokli – īsa informācija par mājas (istabas) dzīvnieka hroniskajām slimībām, kroplībām vai patoloģijām, ja tādas ir;
5) mājas (istabas) dzīvnieka mikroshēmas numurs, jo normatīvajos aktos noteikts, ka sunim, kaķim un mājas (istabas) seskam pirms atsavināšanas jābūt apzīmētam ar mikroshēmu un reģistrētam mājas (istabas) dzīvnieku reģistra datubāzē. Savukārt situācijās, kad tiek izvietots sludinājums par mājas (istabas) dzīvnieku, kas vēl nav sasniedzis atsavināšanas vecumu, tāpēc nav arī apzīmēts ar mikroshēmu, ir jānorāda dzīvnieka mātes mikroshēmas numurs, kā arī tīmekļvietnes adrese, kurā iespējams pārliecināties par mājas (istabas) dzīvnieka reģistrāciju datu centra mājas (istabas) dzīvnieka reģistra datubāzē (https://registri.ldc.gov.lv/lv/dzivnieku_registrs). Ievadot mikroshēmas numuru mājas (istabas) dzīvnieku reģistra datubāzē, ir iespējams iegūt informāciju par dzīvnieku – tā vecumu, šķirni, dzimumu, vārdu, vakcināciju pret trakumsērgu un pašvaldību, kurā atrodas dzīvnieka turēšanas vieta. Šādas prasības  veicinās mājas (istabas) dzīvnieku apzīmēšanu un reģistrāciju kopumā, kā arī nodrošinās to izsekojamību.
Uzraudzību un kontroli par atbilstošas informācijas norādīšanu sludinājumos saskaņā ar likumā doto uzdevumu nodrošinās Pārtikas un veterinārais dienests, kas jau pašlaik ir atbildīgs par uzraudzību un kontroli mājas (istabas) dzīvnieku labturības jomā un ir vienīgā iestāde, kura var īstenot administratīvā pārkāpuma procesu par mājas (istabas) dzīvnieku atsavināšanas noteikumu pārkāpšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ja sludinājumā, kurā atsavināšanai tiek piedāvāts suns, kaķis vai mājas (istabas) sesks, ir norādīta noteiktā informācija, dzīvnieka īpašniekam nav nepieciešams īstenot papildu darbības ar dzīvnieku. Visa informācija ir pieejama, ja dzīvnieks tiek atsavināts atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. Savukārt personas, kas iegādāsies dzīvniekus, izmantojot sludinājumu portālus, būs vairāk pasargātas no krāpnieciskām darbībām, piemēram, iegādāsies atbilstoša vecuma dzīvniekus, kā arī būs iespējams nodrošināt to izsekojamību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Mājas (istabas) dzīvnieku īpašnieki
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā noteiktās prasības ietekmē visus dzīvnieku īpašniekus, kas atsavina sev piederošu mājas (istabas) dzīvnieku vai ievieto sludinājumu par suņa, kaķa vai mājas (istabas) seska atsavināšanu. Mājas (istabas) dzīvnieku atsavina kopā ar dokumentiem, kas noteikti noteikumu projekta 2. punktā, savukārt noteikumu projekta 2.1., 2.2., 2.3., 2.6. un 2.7. apakšpunktā noteikto dokumentu nepieciešamības pamatojums un normatīvie akti, uz kuru pamata tie ir izsniegti, ir minēti anotācijas 1.3. sadaļā. Tas nozīmē, ka iepriekšminētajiem dokumentiem jau jābūt dzīvnieka īpašnieka rīcībā neatkarīgi no tā, vai dzīvnieks tiks vai netiks atsavināts, tāpēc šo dokumentu saņemšana nerada papildu slogu dzīvnieka īpašniekam pirms mājas (istabas) dzīvnieka atsavināšanas.

Noteikumu projekta 2.4. apakšpunktā noteikto praktizējoša veterinārārsta izsniegtu izziņu par mājas (istabas) dzīvnieka veselības stāvokli un ārstēšanu ir nepieciešams saņemt tikai atsevišķās situācijās, kad tiek atsavināts mājas (istabas) dzīvnieks, kas nav klīniski vesels vai kam nepieciešama ārstēšana. Dzīvniekam saslimstot, tas tiek nogādāts pie praktizējoša veterinārārsta diagnozes noteikšanai un nepieciešamās ārstēšanas nodrošināšanai, un tad arī tiek izsniegta iepriekšminētā veterinārārsta izziņa. Ja mājas (istabas) dzīvnieks tiek atsavināts, papildu izziņa no praktizējoša veterinārārsta nav nepieciešama. 

Savukārt noteikumu projekta 2.5. apakšpunktā noteiktos praktizējoša veterinārārsta rakstveida norādījumus izsniedz dzīvnieku patversme un to ietekme izklāstīta pie ietekmes apraksta par juridisko personu.

Sludinājumā būs jānorāda obligātajā regulējumā noteiktā informācija par mājas (istabas) dzīvnieku. Savukārt, lai norādītu sludinājumos nepieciešamo informāciju par mājas (istabas) dzīvnieku, tā īpašniekam netiek palielināts administratīvais slogs, lai īstenotu papildu darbības ar dzīvnieku. Mājas (istabas) dzīvniekam nepieciešamie dokumenti jau ir dzīvnieka īpašnieka rīcībā neatkarīgi no tā, vai dzīvnieks tiks vai netiks atsavināts. Visa sludinājumā norādāmā informācija ir pieejama iepriekšminētajā mājas (istabas) dzīvnieka dokumentā.
Nav iespējams noteikt kopējo mājas (istabas) dzīvnieku un to īpašnieku skaitu Latvijas teritorijā, ne arī prognozēt, cik ir potenciālo mājas (istabas) dzīvnieku īpašnieku. Pašlaik datu centra mājas (istabas) dzīvnieku reģistra datubāzē ir reģistrēti 203 627 suņi, 18 724 kaķi un 171 mājas (istabas) sesks. 
Juridiskās personas
  • dzīvnieku patversme
  • Mājas (istabas) dzīvnieku īpašnieki
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā noteiktās prasības ietekmē visus dzīvnieku īpašniekus, kas atsavina sev piederošu mājas (istabas) dzīvnieku vai ievieto sludinājumu par suņa, kaķa vai mājas (istabas) seska atsavināšanu. Mājas (istabas) dzīvnieks atsavināms kopā ar dokumentiem, kas noteikti noteikumu projekta 2. punktā, savukārt noteikumu projekta 2.1., 2.2., 2.3., 2.6. un 2.7. apakšpunktā noteikto dokumentu nepieciešamības pamatojums un normatīvie akti, uz kā pamata tie ir izsniegti, minēti anotācijas 1.3. sadaļā. Tas nozīmē, ka iepriekšminētajiem dokumentiem jau jābūt dzīvnieka īpašnieka rīcībā neatkarīgi no tā, vai mājas (istabas) dzīvnieks tiks vai netiks atsavināts, tāpēc šo dokumentu saņemšana nerada papildu slogu dzīvnieka īpašniekam pirms mājas (istabas) dzīvnieka atsavināšanas.

Noteikumu projekta 2.4. apakšpunktā noteikto praktizējoša veterinārārsta izsniegtu izziņu par mājas (istabas) dzīvnieka veselības stāvokli un ārstēšanu ir nepieciešams saņemt tikai atsevišķās situācijās, kad tiek atsavināts mājas (istabas) dzīvnieks, kas nav klīniski vesels vai kam nepieciešama ārstēšana. Dzīvniekam saslimstot, tas tiek nogādāts pie praktizējoša veterinārārsta diagnozes noteikšanai un nepieciešamās ārstēšanas nodrošināšanai, un tad arī tiek izsniegta iepriekšminētā veterinārārsta izziņa. Ja mājas (istabas) dzīvnieks tiek atsavināts, papildu izziņa no praktizējoša veterinārārsta nav nepieciešama. 

Noteikumu projekta 2.5. apakšpunktā noteikto praktizējoša veterinārārsta rakstveida norādījumu izsniegšana jānodrošina dzīvnieku patversmes veterinārārstam, ar kuru saskaņā ar Ministru kabineta 2006. gada 16. maija noteikumiem Nr. 407 "Noteikumi par dzīvnieku labturības prasībām dzīvnieku patversmēs un dzīvnieku viesnīcās, kārtību, kādā dzīvnieku nodod dzīvnieku patversmē vai dzīvnieku viesnīcā, kā arī dzīvnieku patversmju un dzīvnieku viesnīcu reģistrācijas kārtību" dzīvnieku patversmei ir noslēgts līgums. Iepriekšminēto norādījumu izsniegšanas gadījumu skaitu noteikt nav iespējams.

Sludinājumā būs jānorāda obligātā regulējumā noteiktā informācija par mājas (istabas)dzīvnieku. Savukārt, lai norādītu sludinājumos nepieciešamo informāciju par mājas (istabas) dzīvnieku, tā īpašniekam netiek palielināts administratīvais slogs, lai īstenotu papildu darbības ar dzīvnieku. Mājas (istabas) dzīvniekam nepieciešamie dokumenti jau ir dzīvnieka īpašnieka rīcībā neatkarīgi no tā, vai mājas (istabas) dzīvnieks tiks atsavināts vai netiks atsavināts. Visa sludinājumā norādāmā informācija ir pieejama iepriekšminētajā dzīvnieka dokumentā.
Nav iespējams noteikt kopējo mājas (istabas) dzīvnieku un to īpašnieku skaitu Latvijas teritorijā, ne arī prognozēt, cik ir potenciālo mājas (istabas) dzīvnieku īpašnieku. Pašlaik datu centra mājas (istabas) dzīvnieku reģistra datubāzē ir reģistrēti 203 627 suņi, 18 724 kaķi un 171 mājas (istabas) sesks. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
2,54
Mājas (istabas) dzīvnieku īpašnieki
palielinās
Vērtības nozīme:
10,14
euro
0,25
stundas
1
sludinājums
1
reizi ielikt sludinājumu
2,54
Izmaksas aprēķinātas par viena sludinājuma izvietošanu sludinājumu portālā. Tā kā sludinājumu portālos ir iespēja izvietot sludinājumus bez maksas, tad administratīvo izmaksu novērtējuma aprēķinos tiek iekļauts tikai sludinājuma izvietošanai patērētais laiks. Fiziskām personām – mājas (istabas) dzīvnieku īpašniekiem – stundas samaksas likme ir noteikta, ņemot par pamatu vidējo darba algas samaksu valstī (stundas likme 10,14 euro). Aptuvenais viena sludinājuma ievietošanas laiks ir 15 minūtes. Savukārt, lai norādītu sludinājumos nepieciešamo informāciju par suni, kaķi un mājas (istabas) sesku, tā īpašniekam nav jāīsteno papildu darbības ar dzīvnieku, jo visa nepieciešamā informācija ir norādīta mājas (istabas) dzīvnieka pasē vai vakcinācijas apliecībā, kuru esību nosaka spēkā esošie normatīvie akti.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
7,12
dzīvnieku patversme
palielinās
Vērtības nozīme:
9,16
No VID datubāzes vidējā veterinārārsta darba samaksas 1 stundas likme
0,50
stundas
1
rakstveida norādījumi
1
reize
4,58
Izmaksas aprēķinātas noteikumu projekta 2.5. apakšpunktā noteikto praktizējoša veterinārārsta rakstveida norādījumu sagatavošanai. Tā kā dzīvnieku patversmei saskaņā ar Ministru kabineta 2006. gada 16. maija noteikumiem Nr. 407 "Noteikumi par dzīvnieku labturības prasībām dzīvnieku patversmēs un dzīvnieku viesnīcās, kārtību, kādā dzīvnieku nodod dzīvnieku patversmē vai dzīvnieku viesnīcā, kā arī dzīvnieku patversmju un dzīvnieku viesnīcu reģistrācijas kārtību" jābūt līgumam ar praktizējošu veterinārārstu, tad tiek aprēķinātas tikai veterinārārsta darba stundas izmaksas.
Mājas (istabas) dzīvnieku īpašnieki
palielinās
Vērtības nozīme:
10,14
euro
0,25
stundas
1
sludinājums
1
reizi ielikt sludinājumu
2,54
Izmaksas aprēķinātas par viena sludinājuma izvietošanu sludinājumu portālā. Tā kā sludinājumu portālos ir iespēja izvietot sludinājumus bez maksas, tad administratīvo izmaksu novērtējuma aprēķinos tiek iekļauts tikai sludinājuma izvietošanai patērētais laiks. Juridiskām personām, kas var būt dažādu profesionālo jomu pārstāvji, – mājas (istabas) dzīvnieku īpašniekiem – stundas samaksas likme ir noteikta, ņemot par pamatu vidējo darba algas samaksu valstī (stundas likme 10,14 euro). Aptuvenais viena sludinājuma ievietošanas laiks ir 15 minūtes. Savukārt, lai norādītu sludinājumos nepieciešamo informāciju par suni, kaķi un mājas (istabas) sesku, tā īpašniekam nav jāīsteno papildu darbības ar dzīvnieku, jo visa nepieciešamā informācija ir norādīta mājas (istabas) dzīvnieka pasē vai vakcinācijas apliecībā, kuru esību nosaka spēkā esošie normatīvie akti.
Kopā
9,66

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekta īstenošana tiks nodrošināta par tā izpildē iesaistīto iestāžu esošajiem budžeta līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R0403
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 24. marta Īstenošanas regula (ES)2021/403, ar ko attiecībā uz tādu veterināro un veterināro/oficiālo sertifikātu paraugiem, kuri paredzēti noteiktu kategoriju sauszemes dzīvnieku un to reproduktīvo produktu sūtījumu ievešanai Savienībā un pārvietošanai starp dalībvalstīm, un šādu sertifikātu sakarā veicamo oficiālo sertificēšanu nosaka noteikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/429 un (ES) 2017/625 piemērošanai un atceļ Lēmumu 2010/470/ES (turpmāk – regula 2021/403)
Apraksts
Mājas (istabas) dzīvnieki, kas tiek ievesti Latvijā no citas Eiropas Savienības dalībvalsts un ir minēti regulas 2021/403 1. pielikumā, ievedami ar pārvietošanai starp dalībvalstīm paredzēto veterināro sertifikātu un veterināro (oficiālo) sertifikātu, kura paraugs dots regulas 2021/403 1. pielikumā.
ES tiesību akta CELEX numurs
32020R2236
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2020. gada 16. decembra Īstenošanas regula (ES) 2020/2236, ar ko attiecībā uz tādu veterināro sertifikātu paraugiem, kuri paredzēti ūdensdzīvnieku un noteiktu no tiem iegūtu dzīvnieku izcelsmes produktu sūtījumu ievešanai Savienībā un pārvietošanai pa to, un šādu sertifikātu sakarā veicamo oficiālo sertificēšanu nosaka noteikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/429 un (ES) 2017/625 piemērošanai un atceļ Regulu (EK) Nr. 1251/2008 (turpmāk – regula 2020/2236)
Apraksts
Tādas kategorijas ūdensdzīvnieki (mājas (istabas) dzīvniekus), kas tiek ievesti Latvijā no citas Eiropas Savienības dalībvalsts un ir minēti regulas 2020/2236 1. pielikuma pirmajā un ceturtajā rindā, ievedami ar pārvietošanai starp dalībvalstīm paredzēto veterināro sertifikātu un veterināro (oficiālo sertifikātu), kura paraugi sniegti regulas 2020/2236 1. pielikuma 1. un 4. nodaļā.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 24. marta Īstenošanas regula (ES)2021/403, ar ko attiecībā uz tādu veterināro un veterināro/oficiālo sertifikātu paraugiem, kuri paredzēti noteiktu kategoriju sauszemes dzīvnieku un to reproduktīvo produktu sūtījumu ievešanai Savienībā un pārvietošanai starp dalībvalstīm, un šādu sertifikātu sakarā veicamo oficiālo sertificēšanu nosaka noteikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/429 un (ES) 2017/625 piemērošanai un atceļ Lēmumu 2010/470/ES (turpmāk – regula 2021/403)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
I pielikums
Noteikumu projekta 2.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Tiesību norma neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Netiek izmantota regulas 2021/403 5. panta 4. punktā dotā rīcības brīvība robežkontroles punkta kompetentajai iestādei atturēties pieprasīt par sūtījumu atbildīgajam operatoram uzrādīt veterināro aizstājējsertifikātu, ja informācija par saņēmēju, importētāju, ievešanas Savienībā robežkontroles punktu vai transportlīdzekli mainās pēc sertifikāta izdošanas un par sūtījumu atbildīgais operators sniedz šo jauno informāciju. Lai nodrošinātu mājas (istabas) dzīvnieku izsekojamību, tostarp informāciju par dzīvnieka izcelsmi un saņēmēju, tam ir nepieciešami aktuāli pavaddokumenti. 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2020. gada 16. decembra Īstenošanas regula (ES) 2020/2236, ar ko attiecībā uz tādu veterināro sertifikātu paraugiem, kuri paredzēti ūdensdzīvnieku un noteiktu no tiem iegūtu dzīvnieku izcelsmes produktu sūtījumu ievešanai Savienībā un pārvietošanai pa to, un šādu sertifikātu sakarā veicamo oficiālo sertificēšanu nosaka noteikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/429 un (ES) 2017/625 piemērošanai un atceļ Regulu (EK) Nr. 1251/2008 (turpmāk – regula 2020/2236)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
I pielikuma pirmā un ceturtā rinda un šī pielikuma 1. un 4. nodaļa
Noteikumu projekta 2.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Tiesību norma neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Netiek izmantota regulas 2020/2236 5. panta 4. punktā dotā rīcības brīvība robežkontroles punkta kompetentajai iestādei atturēties pieprasīt par sūtījumu atbildīgajam operatoram uzrādīt veterināro aizstājējsertifikātu, ja informācija par saņēmēju, importētāju, ievešanas Savienībā robežkontroles punktu vai transportlīdzekli mainās pēc sertifikāta izdošanas un par sūtījumu atbildīgais operators sniedz šo jauno informāciju. Lai nodrošinātu mājas (istabas) dzīvnieku izsekojamību, tostarp informāciju par dzīvnieka izcelsmi un saņēmēju, tam ir nepieciešami aktuāli pavaddokumenti.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Veterinārārstu biedrība, biedrība "lolojumdzivnieki.lv", nodibinājums "dzīvniekupolicija.lv", biedrība "Juglas Dzīvnieku aizsardzības grupa", Latvijas Kinoloģiskā federācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/b142a05d-fb54-4c3a-88fd-0c6930ebe7d7

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Par sabiedrības līdzdalībai nodoto projektu laikā no 24.05.2023. līdz 07.06.2023. tika saņemti priekšlikumi no Latvijas Kinoloģiskās federācijas, biedrības "lolojumdzivnieki.lv", Latvijas Veterinārārstu biedrības, biedrības "Juglas Dzīvnieku aizsardzības grupa", kā arī nodibinājuma "dzīvniekupolicija.lv", kurš pārstāv tādas biedrības kā "Vidzemes ķepas", "Dzīvnieku pansija Ulubele", "Cēsu Dzīvnieku aizsardzības biedrība", "Zanimal Hope", "Animal Rights Association B.&T.", "Ķepu ķepā", "Ar sirdi delnā", "Nepērc – Adoptē" un "Ķepu draugs".
Latvijas Kinoloģiskā federācija norāda, ka noteikumu projektā būtu jāiekļauj aizliegums nerezidentiem ievietot sludinājumu Latvijas sludinājumu portālos, bet, tā kā Eiropas Savienībā ir vienots tirgus, nav pamata noteikt šādu aizliegumu. Latvijas Veterinārārstu biedrība norāda, ka noteikumu projektā jāiekļauj skaidrojums, kurā gadījumā suni var atsavināt ar vakcinācijas apliecību un kurā gadījumā – ar mājas (istabas) dzīvnieka pasi. Skaidrojums par to ir ietverts anotācijās iepriekš, jo regulējums attiecībā uz vakcinācijas apliecības un mājas (istabas) dzīvnieka pases lietošanu jau ir noteikts citos jomu regulējošajos normatīvajos aktos. Nodibinājums "dzivniekupolicija.lv" ierosina, ka sludinājumā, kurā atsavināšanai tiek piedāvāts suns, kaķis un mājas (istabas) sesks, ir jānorāda informācija par to, ka pavairotājs ir apmācīts mājas (istabas) dzīvnieku labturības un aizsardzības jomā, kā arī attiecīgās apliecības (licences) numurs, kurš ir publiski pieejams. Pilnvarojums attiecībā uz sludinājumā norādāmo informāciju ir noteikts Dzīvnieku aizsardzības likumā, un tas neietver prasību par pavairotāja apmācību.   
Biedrības "lolojumdzivnieki.lv" un "Juglas Dzīvnieku aizsardzības grupa" informēja, ka atbalsta sagatavoto noteikumu projektu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Pārtikas un veterinārais dienests jau patlaban periodiski uzrauga un kontrolē sludinājumus, meklējot dažādus informācijas avotus par neatbilstošu dzīvnieku piedāvāšanu atsavināšanai tīmekļvietnēs.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi