Anotācija

23-TA-487: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma Liedaga ielā 26, Priedkalnē, Garkalnes pagastā, Ropažu novadā nodošanu Ropažu novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Civillikuma 417. pants (redakcijā, kas bija spēkā līdz 2023. gada 1. janvārim),  Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa 42.1, 43. pants, 45.panta pirmā daļa un Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 4. un 10. punkts.
Ropažu novada domes 2023. gada 8. februāra lēmums  Nr. 2011 (prot. Nr.59/2023,20.§) “Par valstij piekritīgo nekustamo īpašumu Liedaga ielā 26, Priedkalnē, Garkalnes pagastā, Ropažu novadā”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma Liedaga ielā 26, Priedkalnē, Garkalnes pagastā, Ropažu novadā nodošanu Ropažu novada pašvaldības īpašumā” (turpmāk – rīkojuma projekts) paredz Ropažu novada pašvaldībai nodot nekustamo īpašumu Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 4. un 10. punktā noteikto pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai – gādāt par iedzīvotāju izglītību un sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Uzņēmuma reģistra 2021. gada 18. februāra lēmumu Nr. 6-12/18373 (turpmāk – UR lēmums) sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Baltic stem", (vienotais reģistrācijas Nr. 40103429811) izslēgta no komercreģistra. UR lēmums stājies spēkās 2021.gada 18.februārī.
Ņemot vērā UR lēmumu, nekustamais īpašums ir pielīdzināms bezmantinieku mantai (Komerclikuma 317. panta trešā daļa redakcijā, kas bija spēkā līdz 2021. gada 1. augustam) un piekrīt valstij atbilstoši Latvijas Republikas Civillikuma 417. pantam, kas noteic, ka manta, kas paliek pēc juridisku personu izbeigšanās, izņemot peļņas sabiedrības, pielīdzināma bezmantinieku mantai un piekrīt valstij, ja likums, viņu dibināšanas akts vai statūti nenosaka citādi (redakcijā, kas bija spēkā līdz 2023. gada 1. janvārim). Ņemot vērā minēto, par bezmantinieka mantu atzīts nekustamais īpašums  Liedaga ielā 26, Priedkalnē, Garkalnes pagastā, Ropažu novadā, kadastra Nr. 8060 002 0412 (turpmāk – nekustamais īpašums), uz kuru Rīgas rajona tiesas Garkalnes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 1462 īpašuma tiesībās nostiprinātas uz  SIA “Baltic stem” vārda.
 Nekustamais īpašums ar kadastra numuru  Nr. 8060 002 0412, sastāv no zemes vienības 0,3126 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 8060 002 0412) un dzīvojamās mājas (būves kadastra apzīmējums 8060 002 0412 001).
Atbilstoši Zemesgrāmatas nodalījuma III daļas 1. iedaļas 2.1. ierakstam nekustamais īpašums apgrūtināts ar lietu tiesību - Lielā Baltezera ūdens piekrastes 300 m aizsargjoslu 0,3126 ha platībā. 
Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID) ar Valstij piekritīgā nekustamā īpašuma fakta konstatācijas aktu Nr. 2558R/23 (valstij piekritīgās mantas uzskaites nodrošināšanai) ņēmis valsts uzskaitē par bezmantinieka mantu atzīto nekustamo īpašumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams nodrošināt nekustamā īpašuma pilnvērtīgu apsaimniekošanu.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 26. novembra noteikumu Nr. 1354 „Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana, un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā”  7. punktu VID ir atbildīgs par mantas neskartību un saglabāšanu no tās pieņemšanas brīža līdz nodošanai realizācijai, nodošanai bez maksas vai iznīcināšanai.
Publiskas personas mantas atsavināšanas kārtību regulē Atsavināšanas likums. Atsavināšanas likuma 5. panta pirmajā daļā noteikts, ka atļauju atsavināt valsts nekustamo īpašumu dod Ministru kabinets.
Pašvaldību likuma 73.panta ceturtā daļa noteic, ka pašvaldībai ir tiesības iegūt un atsavināt kustamo un nekustamo īpašumu, kā arī veikt citas privāttiesiskas darbības, ievērojot likumā noteikto par rīcību ar publiskas personas finanšu līdzekļiem un mantu.
Saskaņā ar Ropažu novada attīstības programmu 2022-2028 un Rīcības plānu, viens no novada pašvaldības izvirzītajiem prioritārajiem uzdevumiem tās pakalpojumu pieejamības nodrošināšanā ir pirmsskolas izglītības iestāžu paplašināšana un infrastruktūras atjaunošana, izbūvējot jaunas un paplašinot esošās pirmsskolas izglītības iestādes, apmierinot pieprasījumu pēc pirmsskolas izglītības vietām. Tuvējos Garkalnes pagasta ciemos – Bukulti, Baltezers, Berģi, Suži, Langstiņi, Upesciems uz vietām izglītības iestādē gaida vairāk par 300 bērniem. Nekustamā īpašuma iegūšana pašvaldības īpašumā ļautu pašvaldībai nodrošināt pirmsskolas izglītības pieejamību apkārtnes iedzīvotājiem un arī izveidot dzīvojamo fondu izglītības jomas speciālistiem, jo Pierīgā ir problēmas piesaistīt darbā izglītības iestāžu darbiniekus, jo īpaši logopēdus, speciālos un sociālos pedagogus un citu jomu speciālistus.
Līdz ar to Ropažu novada domes 2023. gada 8. februārī pieņēma lēmumu Nr. 2011 “Par valstij piekritīgo nekustamo īpašumu Liedaga ielā 26, Priedkalnē, Garkalnes pagastā, Ropažu novadā”, ar kuru nolemts pārņemt nekustamo īpašumu, lai to izmantotu atbilstoši Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 4. un 10. punktā noteikto pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai – gādāt par iedzīvotāju izglītību un sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā.
  Ropažu novada pašvaldība rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu izmantos pašvaldības funkciju īstenošanai, proti, gādāt par iedzīvotāju izglītību valsts izglītības sistēmas ietvaros, izveidojot pašvaldības izglītības iestādi. Pašvaldībai ir iespējas nekustamo īpašumu izmantot arī atbilstoši likumā "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" noteiktajiem mērķiem un atbilstoši 211. panta pirmās daļas 2. punktā noteiktajam daļa no nekustamā īpašuma var tikt izīrēta arī speciālistiem, kas veic ar valsts vai pašvaldības funkciju nodrošināšanu saistītu pārvaldes uzdevumu un šajā gadījumā ir iesaistīts nekustamajā īpašumā izveidotās  pašvaldības izglītības iestādes darbības nodrošināšanā.
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta 2.5 daļa noteic, ka publiskas personas nekustamo īpašumu, kas nodots bez atlīdzības funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, ir tiesības izmantot papildinošu saimniecisku darbību veikšanai tikai tiktāl, ciktāl šī saimnieciskā darbība ir nepieciešama un saistīta ar funkcijas vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanu, kā arī ievērojot nosacījumus, kas izriet no Eiropas Savienības aktiem komercdarbības atbalsta kontroles jomā.
Saskaņā ar Eiropas Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 1.punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 207.punktu ar papildinošu saimniecisku darbību saprot tādas darbības, kurām patērē tos pašus resursus kā pamata nesaimnieciskajai darbībai, piemēram, tos pašu materiālus, iekārtas, darbaspēku vai pamatkapitālu, turklāt papildinošā darbība ir tieši saistīta ar infrastruktūras ekspluatāciju un tai nepieciešama vai nesaraujami saistīta ar tās galveno nesaimniecisko izmantojumu. Tātad pēc būtības papildinoša saimnieciska darbība ir nepieciešama, lai spētu nodrošināt pamata nesaimniecisko darbību infrastruktūrā.
Papildinošas saimnieciskās darbības apjomam ir jābūt ierobežotam attiecībā pret infrastruktūras jaudu, proti, tā ir papildinoša arī tikai tad, ja šai darbībai ik gadu atvēlētā jauda nepārsniedz 20% no infrastruktūras kopējās gada jaudas (platības vai laika izteiksmē). Ropažu novada pašvaldībai būs pienākums sekot līdzi tam, lai iepriekšminētie papildinošās saimnieciskās darbības nosacījumi tiktu ievēroti un izīrēšanai netiktu izmantoti vairāk kā 20 % no pašvaldības īpašumā nododamās dzīvojamās mājas kopējās platības. Lai varētu gūt patiesu un skaidru priekšstatu par papildinošās saimnieciskās darbības nosacījumu ievērošanu, pašvaldība, ja nepieciešams, izstrādās iekšējās kārtības noteikumus jeb metodiku.

 Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4. panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12. punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešami citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums. Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minētos nekustamos īpašumus valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, tos var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
Rīkojuma projekts paredz Ropažu novada pašvaldībai, pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu, nekustamo īpašumu izmantot pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai – atbilstoši Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 4. un 10.punktam - gādāt par iedzīvotāju izglītību un sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā.
Atbilstoši Atsavināšanas likuma 42. panta pirmajai daļai, ja nekustamais īpašums vairs netiek izmantots pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai, pašvaldība šo nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij.
Atsavināšanas likuma 421. panta pirmā daļa noteic, ka Valstij vai pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu, ievērojot normatīvajos aktos noteiktos ierobežojumus rīcībai ar piekritīgo nekustamo īpašumu un šā likuma 42. panta nosacījumus, var nodot īpašumā bez atlīdzības, ja valstij vai pašvaldībai piekrītošais nekustamais īpašums tiek ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vai pašvaldības vārda vienlaikus ar ieguvēja īpašuma tiesību nostiprināšanu uz attiecīgo īpašumu.
Nekustamais īpašums tiek ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas personā vienlaikus ar Ropažu novada pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu. Rīkojuma projekta 3. punkts paredz pilnvarot Ropažu novada pašvaldību parakstīt nostiprinājuma lūgumu īpašuma tiesību nostiprināšanai uz valsts vārda.
Ropažu novada pašvaldībai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, vienlaikus zemesgrāmatā ir jānostiprina iepriekš minētie tiesību aprobežojumi, kā arī aizliegums atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar lietu tiesību – hipotēku, izņemot gadījumu, ja tas tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • pirmsskolas vecuma bērni
Ietekmes apraksts
Pēc nekustamā īpašuma pārņemšanas pašvaldība plāno tajā izveidot pirmsskolas mācību iestādi
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektā minēto valstij piekrītošo nekustamo īpašumu valsts pašvaldībai nodos bez maksas.
Projekta ietekme uz valsts budžetu nav paredzēta un ar nekustamā īpašuma īpašnieka maiņu saistītie izdevumi tiks segti no pašvaldības līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Kā izriet no Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punkta, sabiedrības līdzdalības kārtību piemēro to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par nekustamā īpašuma nodošanu pašvaldībai un tā turpmāko izmantošanu, un rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses, tad konkrētajā gadījumā sabiedrības līdzdalības kārtība nav piemērojama.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Ropažu novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi