Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka š.g. 31.oktobra Valsts sekretāru sanāksme tiek atcelta. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 7.novembrī.
24-TA-1713: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Slimnīca "Ģintermuiža"" peļņas daļu par 2023. gadu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 28.panta ceturtā daļa.
Ministru kabineta 2022.gada 25.janvāra noteikumu Nr.72 ”Kārtība, kādā tiek prognozēti, noteikti un veikti maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu” (turpmāk – MK noteikumi Nr.72) 9.1.3.punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts (turpmāk - Projekts) sagatavots, lai noteiktu valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Slimnīca “Ģintermuiža"” (turpmāk – slimnīca “Ģintermuiža”, kapitālsabiedrība) atšķirīgu dividendēs izmaksājamo peļņas daļu - 0 % apmērā no 2023. gada peļņas, novirzot to investīcijām - kapitālsabiedrības teritorijas labiekārtošanas izdevumu segšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Slimnīca “Ģintermuiža” ir valsts kapitālsabiedrība, kurā 100 % kapitāla daļu turētāja ir Veselības ministrija (turpmāk - Ministrija).
2023. gada 26.jūlija ārkārtas dalībnieku sapulcē apstiprināti kapitālsabiedrības finanšu un nefinanšu mērķi 2023.gadam (protokols Nr. 01-27.2.5/3). Saskaņā ar normatīvo dokumentu, kapitālsabiedrības finanšu mērķis ir nodrošināt finansiāli stabilu uzņēmuma darbību.
Kapitālsabiedrības finanšu mērķi raksturo peļņas, pamatdarbības neto naudas plūsmas un kapitāla struktūras rādītājs, kā arī kopējās likviditātes koeficients. 2023.gadam saimnieciskās darbības rezultāts, atbilstoši prognozēto izmaksu pieaugumam, bija plānoti zaudējumi 407 867 euro apmērā. Līdz ar to nebija saistoši  prognozēt peļņas sadali.
Vairāku faktoru rezultātā, kas skar gan ieņēmumu pieaugumu, gan plānoto izdevumu ekonomiju, faktiskais 2023.gada saimnieciskās darbības rezultāts ir peļņa 63 244 euro apmērā.
2023. gada ieņēmumu pieauguma iemesli :
Veselības aprūpes pakalpojumu tarifa palielināšanu no 01.04.2023. (t.sk. stacionārā gultu dienas tarifs paaugstināts no 79.05 euro uz 88.84 euro; +12.3%),
Atbilstoši 2023.gada 14.jūlija Ministru kabineta rīkojumam Nr.457 “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 20.00.00 “Veselības aprūpes neatliekamo pasākumu īstenošana 2023. gadā”  saņemts finansējums ēdināšanas tarifa paaugstināšanai 2023. gada II pusgadam.
Atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 26.septembra rīkojumam Nr.631  “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””, saņemts finansējums ēdināšanas tarifa paaugstināšanai 2023. gada oktobrim- decembrim un finansējums stacionāra darbības nepārtrauktības nodrošināšanai (U elementa izmaksu sadārdzinājuma segšanai) 2023. gada oktobrim - decembrim.
No 2023.gada 1.janvāra Labklājības ministrija par ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanu ir palielinājusi klienta dienas tarifu +10.9% (no 36.58 euro uz 40.57 euro), kopumā, salīdzinot ar 2022.gada pārskata periodu, ieņēmumi pieauguši par 252 648 euro.

Peļņas apmēru (salīdzinot ar plānotajiem zaudējumiem) ietekmē arī atsevišķu izdevumu pozīciju neizpilde vai neplānotu izdevumu izveidošanās: Salīdzinoši ar plānoto, novirze izdevumu postenī “atalgojums” ir neizpilde 179 739 euro. Novirze pret plānoto darba algas fondu pamatā ir saistīta ar  darbinieku  darba nespēju, īpaši ar ilgstošu slimošanu - pārskata periodā ir 42 338 h darba nespējas B lapas (2022.gadā –65 566 h; 2021.gadā –78 860 h; 2020.gadā -56 175 h). Sabiedrības izdevumu apjomu būtiski ietekmēja neplānotie izdevumi, kas saistīti ar dividenžu izmaksu no 2022.gada peļņas (343 060 euro), kas ietekmēja kapitālsabiedrības naudas plūsmu un tam atbilstošo uzņēmuma ienākuma nodokļa 85 765 euro maksājumu valsts budžetā, kā arī divu zemes gabalu atsavināšanu (42 178 euro).  Kopumā, ja netiktu pārskatīti veselības aprūpes pakalpojumu tarifi un netiktu palielināts finansējums, sabiedrībai būtu zaudējumi. Uzziņai (atsevišķi pa ceturkšņiem – 4.ceturksnī – peļņa 183 370 euro; 3.ceturksnī peļņa 41 818 euro; 2.ceturksnī peļņa 67 949 euro; 1.ceturksnī zaudējumi 229 893 euro ).

Vēršam uzmanību uz to, ka piešķirtais valsts budžeta finansējums veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai nav pietiekams, lai nosegtu visas ar pakalpojumu nodrošināšanu saistītas izmaksas, un līdz ar to veselības aprūpes pakalpojumu tarifs ir noteikts tādā apmērā, lai iekļautos kopējā piešķirtā finansējumā. Tā rezultātā atsevišķajos gadījumos ārstniecības iestādes spiestas nodarbināt mazāku skaitu personālu, nekā attiecīgā pakalpojuma sniegšanai būtu nepieciešams.
 
Ārstniecības iestādes 2023. gada sākumā savus izdevumus plānoja tā, lai iekļautos Nacionālā veselības dienesta finanšu paziņojumā norādītajā finansējuma apmērā, kā rezultātā ārstniecības iestādes bija spiestas samazināt izdevumus vienā pozīcijā (tarifa elementā), lai nosegtu tos izdevumus, kurus nav iespējams samazināt.
 
Pamatojoties uz iepriekšējo gadu datiem par cenu pieaugumu precēm un pakalpojumiem, 2023.gadā Nacionālais veselības dienests piešķīra papildus līdzekļus ēdināšanas un uzturēšanas izdevumu segšanai. Atbilstoši esošajai veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas sistēmai šie finanšu līdzekļi tikai novirzīti tarifa elementu E (ēdināšanas izdevumi) un U (uzturēšanas izdevumi) pārskatīšanai un samaksāti ārstniecības iestādēm pēc vienādiem principiem, t.i. atbilstoši gultas dienu skaitam. Lai ievērotu vienlīdzības principu, netika vērtēts, vai ārstniecības iestāde ir atradusi iespēju šiem izdevumiem novirzīt izdevumus no citiem tarifa elementiem vai nav to veikusi.

Ņemot vērā iepriekš minēto, secināms, ka galvenais Kapitālsabiedrības peļņas rašanās iemesls 2023. gadā bija Kapitālsabiedrības ieviestie taupības režīma pasākumi 2023. gada pirmajā pusgadā tajās izdevumu un ieguldījumu pozīcijās, kur tas bija iespējams. Saņemot papildus līdzekļus ēdināšanas un uzturēšanas izdevumu segšanai, Kapitālsabiedrība nebija nepieciešams veikt izdevumu pārstrukturizāciju papildus piešķirto līdzekļu apjomā, ņemot vērā 2023. gada pirmajā pusgadā jau ietaupītos līdzekļus.

Atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 25.janvāra noteikumiem Nr.72 "Kārtība, kādā tiek prognozēti, noteikti un veikti maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu", prognozējamā peļņas daļa, kas izmaksājama dividendēs, tiek noteikta 64% apmērā no pārskata gada peļņas. Tādējādi slimnīcai “Ģintermuiža” valstij dividendēs izmaksājamā 2023.gada peļņas daļa  ir 40 476 EUR (64% no 2023.gada peļņas). Papildus dividenžu maksājumam kapitālsabiedrība maksātu uzņēmuma ienākuma nodokli 10 119 euro apmērā, kas savukārt ietekmē 2024.gada saimnieciskās darbības rezultātu.

Slimnīca “Ģintermuiža”,  strādājot ar peļņu, rada iespējas nodrošināt pakalpojumu sniegšanai nepieciešamās infrastruktūras atjaunošanu un attīstību, kas, strādājot bez peļņas, nav iespējams bez papildus līdzekļu piesaistes no citiem finanšu avotiem. Tā kā šie procesi tiek nodrošināti ar ilgtermiņa ieguldījumu palīdzību, tas neatspoguļojas pārskata gada peļņas vai zaudējumu aprēķinā, bet gan ietekmē uzņēmuma finanšu rezultātus ilgtermiņā. 
   
Slimnīca “Ģintermuiža” atbilstoši finanšu mērķa sasniegšanai noteikto rezultatīvo rādītāju "Investīciju plāna izpilde”, 2023.gadā plānoja veikt ilgtermiņa ieguldījumus 779 629 euro apmērā.
Faktiski 2023.gadā slimnīca “Ģintermuiža” ir veikusi ilgtermiņa ieguldījumus 464 156 euro (2022.gada salīdzināmā periodā 779 629 euro) apmērā (saskaņā ar naudas plūsmu), tai skaitā nepabeigtā būvniecība 13 358 euro (Būvniecības ieceres dokumentācijas izstrāde saules elektrostacijas parkam piegulošās teritorijas infrastruktūras labiekārtošanai, būvniecības iecere gerontopsihiatrijas pacientu rehabilitācijas telpu Zaļā elpa būvniecībai, 750.20 euro (topogrāfiskā uzmērīšana).
2023. gadā ir veikta saules paneļu elektrostacijas izbūve slimnīcas teritorijā. Kopējā saules paneļu elektrostacijas bilances uzskaites vērtība ir 355 329.09 euro, derīgās lietošanas laiks 25 gadi, gada amortizācijas ietekme uz peļņas vai zaudējumu aprēķinu ir 14 213 euro. Pārskata gada budžeta plāns paredzēja saules elektrostacijas parkam piegulošās teritorijas infrastruktūras labiekārtošanu. Tomēr šī pasākuma īstenošana un arī citu pamatlīdzekļu  iepirkumi tika ierobežoti sakarā ar būtiskām kapitālsabiedrības finanšu plūsmas izmaiņām - lēmumu par dividenžu izmaksu no 2022.gada peļņas ( 343 060 euro) un UIN 85 765 euro.
Vienlaikus kapitālsabiedrība no 2023.gada no bilances izslēdza divus zemes gabalus, kuri nebija nepieciešami saimnieciskās darbības veikšanai, bet darījuma rezultātā kapitālsabiedrība ieņēmumus neguva. Peļņu ietekmējošas nekustamā īpašuma vērtības:
- zemes vienība kadastra apzīmējums  09000080534, 0.3131 ha, uzskaites vērtība  22 635.04 euro;
- zemes vienība kadastra apzīmējums 09000080540, 0.3651 ha, uzskaites vērtība 19 543.15 euro.
 
Vēršam uzmanību, ka slimnīca “Ģintermuiža” ir specializētā slimnīca, kas sniedz neatliekamos un plānveida stacionāros un ambulatoros veselības aprūpes pakalpojumus psihiatrijā un narkoloģijā. Ārstēto pacientu skaits psihiatrijā stacionārā gadā pārsniedz 2500, no tiem vairāk kā 400 pacienti ir bērni. Savukārt stacionāros narkoloģiskos veselības aprūpes pakalpojumus saņem vairāk kā 750 pacienti gadā, no tiem vairāk kā 50 pacienti ir bērni. Sabiedrība ir vienīgā ārstniecības iestāde valstī, kas sniedz stacionāros narkoloģiskos pakalpojumus bērniem un pusaudžiem, īstenojot divas pakalpojumu programmas: obligātā narkoloģiskā palīdzība bērniem pēc bāriņtiesas lēmuma (3.2.51.) un narkomānu rehabilitācija stacionārā bērniem (3.2.50.3.).

Slimnīca “Ģintermuiža”” sniedz veselības aprūpes pakalpojumus psihiatrijā un narkoloģijā, no tiem 100% stacionārie pakalpojumi ir valsts apmaksāti veselības aprūpes pakalpojumi.
Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai nepieciešamās ēkas un būves izvietotas norobežotā teritorijā, kur ceļi vienlaicīgi kalpo gan Neatliekamās medicīniskās palīdzības (NMPD) pacientu transportēšanai, gan pacientu un darbinieku pārvietošanās vajadzībām, gan valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai  nepieciešamo materiālu un pakalpojumu piegādēm, gan pacientu rehabilitācijas pasākumu īstenošanai. Slimnīcā nodarbināti vairāk kā 500 darbinieki, tai skaitā diennakts maiņās vairāk kā 200 darbinieki. Plānojot kapitālsabiedrības teritorijas infrastruktūras labiekārtošanas nepieciešamību, tika ņemti vērā nosacījumi:
1. ierobežot pacientu un darbinieku automašīnu izvietošanu teritorijā, lai netraucētu NMPD transportlīdzekļu kustību;
2. samazināt transportlīdzekļu kustību uz ceļiem, kur pārvietojas pacienti;
3.demontēt ēkas, kas ir avārijas stāvoklī un apdraud pacientu drošību, tā vietā izveidojot estētisku pacientu rehabilitācijas vidi, izbūvējot 3x3 basketbola laukumu un laukumu ar āra trenažieriem;
4. saskaņā ar slimnīcas “Ģintermuiža” Katastrofu medicīnas plānu 9.pielikumu, izbūvēt laukumu operatīvā medicīnas transportlīdzekļu dekontaminācijai;
5. izveidot marķētas transportlīdzekļu stāvvietas pacientiem ar īpašām vajadzībām;
6. efektīvi izmantot saules paneļu elektrostacijā saražoto elektroenerģiju elektroauto uzlādei slimnīcas elektroauto parkam. Autoparka uzlāde ir saistīta ar valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanu. Šobrīd slimnīcā “Ģintermuiža” slimnīcas elektroauto parkā ir divi elektro automobiļi, kas tiek izmantoti veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai, un kapitālsabiedrība plāno palielināt elektroauto skaitu;
7. labiekārtot apkārtējo vidi ēkai, kur slimnīca sniedz valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojuma programmu “Narkomānu rehabilitācija stacionārā bērniem” un “Obligātā narkoloģiskā palīdzība bērniem”.
Ņemot vērā visu iepriekš minēto, valstij dividendēs izmaksājamā 2023.gada peļņas daļa 40 476 euro apmērā tiks  novirzīta tikai tādām investīcijām, kas nepieciešamas valsts apmaksāto veselības pakalpojumu nodrošināšanai, atbalsts kurai tiek sniegts saskaņā ar Eiropas Komisijas 2011.gada 20.decembra lēmumu Nr.2012/21/ES "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106.panta 2.punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi".
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts finansētus medicīniskos rehabilitācijas pakalpojumus psihiatrijā specializētās slimnīcas sniedz no 2019.gada aprīļa. Apmaksu par sniegtajiem pakalpojumiem Nacionālais veselības dienests veic saskaņā ar pakalpojuma tarifu, ko nosaka Ministru kabineta  2018.gada 28.augusta noteikumi Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība”. Slimnīca “Ģintermuiža” ieņēmumus par sniegtajiem rehabilitācijas pakalpojumiem saņem saskaņā ar veiktajām manipulācijām pacientiem. Bāzes pakalpojuma “Multiprofesionāls rehabilitācijas bāzes pakalpojums psihiatriskiem pacientiem “(2-3 stundas) (manipulācija 55069) ietver finansējumu nolietojumam (ilgtermiņa ieguldījumu atjaunošanai) no kopējās manipulācijas vērtības 5.43% jeb 3.71 euro dienā. Tas nozīmē, ka Sabiedrība, uzkrājot šo finansējumu, veic ilgtermiņa ieguldījumus pacientu rehabilitācijas vides un infrastruktūras ierīkošanai un labiekārtošanai.
Attiecībā uz bērnu narkoloģiskajām veselības aprūpes programmām, finansējums tiek noteikts par ārstēšanas gadījumu 30 dienu periodā, nosakot tarifu par vienu gultu dienu 98.87 euro, tai skaitā finansējums pamatlīdzekļu nolietojumam 1.14%, kas paredzēts gan ēku, gan pamatlīdzekļu, gan infrastruktūras atjaunošanai.
Slimnīca “Ģintermuiža”, periodā no valsts apmaksāta rehabilitācijas pakalpojuma sniegšanas brīža, nav saņēmusi citu mērķētu finansējumu, lai izveidotu un modernizētu medicīnisko rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas infrastruktūru un iegādātos aprīkojumu un specializēto inventāru.
Sabiedrība visu 2023. gada peļņu 63 244 euro novirzīs kapitālsabiedrības teritorijas labiekārtošanas izdevumu segšanai, kas nodrošinās kapitālsabiedrības ilgtermiņa attīstību, uzlabos sniegto valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu kvalitāti un rehabilitācijas vides pieejamību.
Būvniecības atklāts konkurss izsludināts 2024.gada 2.janvārī, saskaņā ar iepirkuma procedūras “Saules elektrostacijas parkam piegulošās teritorijas infrastruktūras labiekārtošana” rezultātiem, būvniecības darbus veica  "MRG Būve" SIA,  līgumsumma 235 701.96 EUR (tai skaitā PVN). Atbilstoši būvniecības izpildes termiņiem darbi uz šī MK rīkojuma projekta izskatīšanas brīdi ir pabeigti un gala norēķini ar būvnieku veikti no Kapitālsabiedrības pašu līdzekļiem (apgrozāmie līdzekļi). Pozitīva Ministru kabineta lēmuma gadījumā, valstij dividendēs izmaksājamā 2023. gada peļņas daļa 40 476 euro apmērā (vienlaikus ar Kapitālsabiedrības rīcībā atstāto 2023. gada peļņas daļu) tiks novirzīta un attiecināta daļējai izdevumu segšanai investīciju projektam (3x3 basketbola laukuma izbūve, āra trenažieru laukuma izbūve, teritorijas atbrīvošana no graustiem, stāvlaukuma (30 vietas, tai skaitā 3 – cilvēkiem ar īpašām vajadzībām) izbūvei, laukuma operatīvā medicīnas transporta līdzekļu dekontaminācijai (2 vietas). Finanšu un grāmatvedības uzskaitē kā finansējuma avots minētajām investīcijām tiks noteikta iepriekšējā gada peļņa nevis ieņēmumi no veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas 2024. gadā, no kuriem tika veikta apmaksa par būvniecības pakalpojumiem. 

Kapitāla daļu turētāja pārstāvis 2024.gada 21.maija slimnīca “Ģintermuiža” kārtējā dalībnieku sapulcē, pamatojoties uz Ministru kabineta 2022.gada 25.janvāra noteikumiem Nr.72 “Kārtība, kādā tiek prognozēti, noteikti un veikti maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu”, pieņēma lēmumu sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabineta sēdē Ministru kabineta rīkojuma projektu un anotāciju “Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Slimnīca “Ģintermuiža”” peļņas daļu par 2023.gadu", lai  saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 25. janvāra noteikumu Nr. 72 "Kārtība, kādā tiek prognozēti, noteikti un veikti maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu" 9.1.3. punktu noteiktu, ka kapitālsabiedrība maksā atšķirīgu dividendēs izmaksājamo peļņas daļu, nosakot dividendes 0 procentu apmērā no peļņas par 2023. gadu."

Tādējādi kapitāla daļu turētājs atlika lēmuma pieņemšanu par dividendēs izmaksājamo peļņas daļu par 2023.gadu, līdz tiks pieņemts kapitāla daļu turētājam saistošs Ministru kabineta lēmums.
Lai nodrošinātu kapitālsabiedrības ilgtermiņa attīstību, uzlabotu sniegto valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu kvalitāti un rehabilitācijas vides pieejamību, Ministrija ierosina 2023. gada peļņu 63 244 EUR apmērā novirzīt kapitālsabiedrības teritorijas labiekārtošanas izdevumu segšanai.
Valstij dividendēs izmaksājamā 2023.gada peļņas daļa 40 476 euro apmērā tiks  novirzīta tikai tādām investīcijām, kas nepieciešamas valsts apmaksāto veselības pakalpojumu nodrošināšanai, atbalsts kurai tiek sniegts saskaņā ar Eiropas Komisijas 2011.gada 20.decembra lēmumu Nr.2012/21/ES "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106.panta 2.punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi".
 
Risinājuma apraksts
2023. gada 26.jūlija ārkārtas dalībnieku sapulcē apstiprināti kapitālsabiedrības finanšu un nefinanšu mērķi 2023.gadam (protokols Nr. 01-27.2.5/3 26.07.2023). Saskaņā ar normatīvo dokumentu, kapitālsabiedrības finanšu mērķis ir nodrošināt finansiāli stabilu uzņēmuma darbību.
Kapitālsabiedrības finanšu mērķi raksturo peļņas, pamatdarbības neto naudas plūsmas un kapitāla struktūras rādītājs, kā arī kopējās likviditātes koeficients.
Atbilstoši Ministru kabineta rīkojumam Nr.367 “Par valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Slimnīca “Ģintermuiža”” vispārējo stratēģisko mērķi”, kas tika pieņemts 2019.gada 17.jūlijā Ministru kabineta sēdē (protokols Nr.33 44.§), Sabiedrības stratēģiskais mērķis ir saglabāt, uzlabot un atjaunot iedzīvotāju psihisko veselību, nodrošinot kvalitatīvu, efektīvu, uz pacientu vērstu psihiatrijas un narkoloģijas pakalpojumu sniegšanu Zemgales un Kurzemes reģiona iedzīvotājiem, tai skaitā bērniem”.
Sabiedrībai, nosakot valstij dividendēs izmaksājamā peļņas daļu  0% apmērā no 2023.gada neto peļņas un novirzot visu peļņu 63 244 euro pacientu rehabilitācijas vides labiekārtošanai kā arī infrastruktūrai pacientu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamībai, ietekme ir būtiska Sabiedrības vispārējā stratēģiskā mērķa īstenošanai un rada pozitīvu efektu Sabiedrības finanšu un nefinanšu mērķu sasniegšanai.

Kapitālsabiedrības peļņas daļas novirzīšana valsts apmaksāto medicīnisko rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanai, kas ir sociāla rakstura pakalpojumi ar tautsaimniecisku nozīmi, kvalitātes uzlabošanai ir kvalificējams kā valsts atbalsts, kas tiek sniegts saskaņā ar Eiropas komisijas 2011.gada 20.decembra lēmumu Nr.2012/21/ES “Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106.panta 2.punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi”.

Saņemot Ministru kabineta piekrišanu 2023. gada peļņas novirzīšanai kapitālsabiedrības teritorijas labiekārtošanas izdevumu segšanai, tas nodrošinās slimnīcas “Ģintermuiža” ilgtermiņa attīstību pacientu rehabilitācijas vides un pakalpojumu pieejamības infrastruktūras labiekārtošanā un veselības aprūpes pakalpojumu  kvalitātes paaugstināšanā.

Kapitālsabiedrības teritorijas labiekārtošanas izmaksas:
Posms Izpildes termiņš Izdevumi, EUR Finansēšanas avots
Topogrāfiskā uzmērīšana 2023 750 Pašu līdzekļi
Projektēšana 2023 10 515
Būvniecība 2024 (marts-jūnijs) 235 702 Pašu līdzekļi; Valstij dividendēs izmaksājamā peļņas daļa par 2023.gadu
Autoruzraudzība 2024 (marts-jūnijs) 1 755
Būvuzraudzība 2024 (marts-jūnijs) 4 840
KOPĀ 253 562 -
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
382 942 220
-40 476
227 707 446
0
205 507 447
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
382 942 220
-40 476
227 707 446
0
205 507 447
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
382 942 220
-40 476
227 707 446
0
205 507 447
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
382 942 220
-40 476
227 707 446
0
205 507 447
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-40 476
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-40 476
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam"  2.pielikumam ir plānoti ieņēmumi no dividendēm (ieņēmumi no valsts (pašvaldību) kapitāla izmantošanas) 2024.gadā 382 942 220 euro, 2025.gadā 227 707 446 euro, 2026.gadā 205 507 447 euro apmērā.
Saskaņā ar 2023. gada 26.jūlija ārkārtas dalībnieku sapulcē apstiprinātajiem kapitālsabiedrības finanšu un nefinanšu mērķiem 2023.gadam (protokols Nr. 01-27.2.5/3), pieņemot lēmumu par atšķirīgu dividendēs izmaksājamo summu (nosakot 0% likmi), valsts budžetā 2024.gadā netiktu pārskaitīta summa 40 476 euro apmērā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ņemot vērā to, ka, veicot dividenžu maksājumus, uzņēmumu ienākuma nodoklis tiek aprēķināts un nomaksāts uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, lēmums par peļņas atstāšanu kapitālsabiedrības rīcībā samazinās arī uzņēmuma ienākuma nodokļa maksājumus.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

nav nepieciešams

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi