Anotācija (ex-ante)

22-TA-2319: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi""  (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāts, lai nodrošinātu, ka ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri (turpmāk - atbalsta centri) varētu saņemt izdevumu kompensāciju, kas radusies energoresursu  cenu pieauguma rezultātā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Nepieciešams mazināt ekonomisko ietekmi uz atbalsta centru budžetu, kas saistīti ar iepriekš nepieredzētu energoresursu strauju cenu kāpumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 2018.gada 26.jūnija noteikumiem Nr. 355 “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr.355), lai veicinātu atbalsta centru veidošanos un pakalpojumu sniegšanu, Labklājības ministrija piešķir atbalsta centra sniegto pakalpojuma nodrošināšanai un atbalsta centra administrēšanai paredzētos valsts budžeta līdzekļus.  Cenu pieaugumu kāpums visiem energoresursiem pēdējā pusgada laikā ir bijis ārkārtējs.  Cenas ir pieaugušas visiem komunālajiem izdevumiem, tai skaitā elektroenerģijai vairāk kā 100%, ūdens un kanalizācijas apgādei vidējo pieaugums par 22%, siltumenerģijai 100%, atkritumu izvešanai vidēji 30%. Arvien grūtāk iestādēm ir norēķināties par minētajiem pakalpojumiem, ņemot vērā vispārējo komunālo izdevumu straujo sadārdzinājumu, kas, pēc prognozēm, arī 2022.gada rudenī turpinās palielināties. Pamatojoties uz energoresursu strauju cenu kāpumu, ir nepieciešams noteikt laikā terminētus atbalsta pasākumus, kas mazina strauji pieaugušo energoresursu cenu izraisīto negatīvo ietekmi uz atbalsta centru pilnvērtīgu darbību, lai veicinātu atbalsta centru darbību un nodrošinātu, ka pakalpojums tiek sniegts labā kvalitātē ģimenēm, kuras uzņem savā aprūpē ārpusģimenes aprūpē esošus bērnus un tajās ievietotajiem bērniem. Normatīvajos aktos noteikts, ka ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem primāri nodrošina aprūpi ģimeniskā vidē — pie aizbildņa vai audžuģimenē.
Ģimeniskā vidē dzīvojošu bērnu īpatsvars no visu ārpusģimenes aprūpē esošo bērnu skaita uz 2022. gada 1. janvāri sasniedza 91,3 %, bet ārpusģimenes aprūpē esošo bērnu īpatsvars pret visu nepilngadīgo bērnu skaitu valstī bija 1,64 %. Ārpusģimenes aprūpē 2022. gada 1. janvārī atradās 5910 bāreņi vai bez vecāku gādības palikušie bērni, no tiem 3983 bija ievietoti pie aizbildņiem, bet 1413 atradās audžuģimenēs, savukārt, bērnu aprūpes iestādēs atradās 514 bērni. Šobrīd Labklājības ministrijā reģistrēti 13 atbalsta centri, kuriem jānodrošina pasākumu kopums, kas veicina bez vecāku gādības palikušu bērnu labklājību, drošību, patstāvību, kā arī audžuģimeņu, jo īpaši specializēto audžuģimeņu, un adoptētāju, aizbildņu un viesģimeņu skaita pieaugumu.
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu riskus, ka atbalsta centri nespēj apmaksāt ar komunālajiem pakalpojumiem  saistītos rēķinus, kā rezultātā atbalsta centru sniegtie pakalpojumi varētu tikt ierobežoti vai pārtraukti, noteikumu projekts paredz laika posmā no 2022.gada 1.septembra līdz 2022.gada 31. decembrim kompensēt energoresursu sadārdzinājumu ne vairāk kā 300 euro mēnesī. Aprēķins veikts ņemot vērā atbalsta centru faktiskos izdevumus 2022.gada 1.pusgadā par komunālajiem pakalpojumiem, telpu nomu un elektroenerģiju, prognozējot 50% pieaugumu 2.pusgada izdevumiem, jo, pamatojoties uz Ekonomikas ministrijas norādīto informāciju Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma anotācijā¹, energoresursu cenas 2022.gadā turpina strauju kāpumu jaunās ģeopolitiskās situācijas kontekstā. Pēdējās aplēses liecina, ka elektroenerģijas gala cena kāps 50%-60% robežās, dabasgāzei – 65%-90% robežās, salīdzinot ar 2022.gada pirmo ceturksni.
Lai saņemtu minēto kompensāciju, atbalsta centri Labklājības ministrijā iesniegs veikto telpu īres, apsaimniekošanas un komunālo pakalpojumu izdevumu maksājumu apliecinošus dokumentus kā pierādījumu tam, ka 2022. gada valsts budžeta ietvaros piešķirtais valsts finansējums nesedz ar energoresursu cenu sadārdzinājumu saistīto telpu īres, apsaimniekošanas un  komunālo izdevumu palielināšanos. 2023. gadā nav plānots kompensēt energoresursu sadārdzinājumu, jo Labklājības ministrijas sagatavotajā pieprasījumā prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam atbalsta centriem paredzēts ar atbalsta centra sniegto pakalpojuma nodrošināšanu saistīto administrēšanas izdevumu palielinājums līdz 20 % (no 10 %), un specializētajām audžuģimenēm (atlīdzības nodrošināšanai) līdz 10 % (no 3%). Līdz ar to 2023. gadā atbalsta centriem būs iespēja administrēšanas izdevumu pieaugumu kompensēt plānotā budžeta ietvaros. Ja pieprasījums prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam administrēšanas izdevumu palielinājumam netiks atbalstīts, Labklājības ministrija gatavos grozījumus Noteikumos Nr.355, lai nodrošinātu, ka atbalsta centri varētu saņemt telpu īres, apsaimniekošanas un komunālo pakalpojumu izdevumu palielināšanas kompensāciju arī 2023. gadā. . Gadījumā, ja netiks atbalstīts prioritārais pasākums, tad tiks meklēts finansējums esošā atbalsta centru budžeta ietvarā, lai nodrošinātu kompensāciju līdz 2023.gada maija mēnesim.
Papildus norādāms, ka atbalsta centriem nav iespējams šobrīd īstenot energoresursu patēriņa samazināšanu, ņemot vērā, ka atbalsta centri vienuviet nodrošina vairākus pakalpojumus klientiem klātienē (sociālā darbinieka, psihologa konsultācijas, atbalsta grupas, mācības, īsteno saskarsmi) un telpas, kuras īrē atbalsta centri ir nelielas, darbu organizējot tā, ka viena telpa tiek izmantota vairākiem pakalpojumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri
Ietekmes apraksts
Lai veicinātu atbalsta centru darbību un nodrošinātu, ka atbalsta centru pakalpojumi sniedzami labā kvalitātē ģimenēm, kuras uzņem savā aprūpē ārpusģimenes aprūpē esošus bērnus un tajās ievietotajiem bērniem, ir nepieciešams noteikt laikā terminētus atbalsta pasākumus, kas mazina strauji pieaugušo energoresursu cenu izraisīto negatīvo ietekmi uz atbalsta centru pilnvērtīgu darbību.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
2 903 325
0
1 788 208
0
1 788 208
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
2 903 325
0
1 788 208
0
1 788 208
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
2 903 325
11 700
1 788 208
3 900
1 788 208
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
2 903 325
11 700
1 788 208
3 900
1 788 208
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-11 700
0
-3 900
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-11 700
0
-3 900
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
11 700
0
3 900
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2022.gadā norādīts finansējums saskaņā ar Likumu “Par valsts budžetu 2022.gadam” un saskaņā ar FM 25.04.2022. rīkojumu Nr.249:
- bāzes izdevumi Atbalsta centru darbības nodrošināšanai 1 788 208 euro apmērā;
- finansējums 2022.gadam prioritārā pasākuma “Atbalsts ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbībai” īstenošanai 1 090 483 euro apmērā;
 - finansējums saskaņā ar FM 25.04.2022.g. rīkojumu Nr.249 24 634 euro apmērā.
2023. un 2024.gadam norādīts finansējums Atbalsta centru darbības nodrošināšanai saskaņā ar likumu “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Plānotais finansējums telpu īres, apsaimniekošanas un komunālo pakalpojumu izdevumu kompensācijai atbalsta centriem, kas radušies energoresursu  cenu pieauguma rezultātā no 2022. gada 1. septembra līdz 2022. gada 31. decembrim,  15 600 euro, tai skaitā 2022. gadā 11 700 euro un 2023. gadā 3 900 euro izdevumu segšanai par 2022. gada decembri.
Plānotie izdevumi 2022. gadā tiks segti budžeta apakšprogrammas 22.03.00 “Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei” ietvaros, jo, saistībā ar Covid 19 izplatību 2022. gada sākumā, pulcēšanās ierobežojumu dēļ, bija mazāks atbalsta grupu skaits, kā arī tās tika organizētas attālināti, kas prasa mazākus finanšu resursus.
Plānotie izdevumi 2023. gadā tiks segti budžeta apakšprogrammas 22.03.00 “Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei” ietvaros.

 
Gads Plānotais atbalsts saistībā ar energoresursu sadārdzinājumu euro Atbalsta  centru skaits kompensācijas laika periods (mēneši) KOPĀ euro
  1 2 3 4=1x2x3
2022 300 13 3 11 700.00
2023 300 13 1 3 900.00
      KOPĀ 15 600.00

Kompensācijas apmērs noteikts pamatojoties uz prognozējamo izmaksu pieaugumu:
Administrēšanas izdevumu pozīcija (izdevumus norāda pēc uzkrāšanas principa) Faktiskie administrēšanas izdevumi 1.pusgadā Izdevumi vidēji mēnesī 1.pusgadā 2. pusgadā plānotais izdevumu pieaugums 50% vidēji mēnesī Izmaksu pieaugums 2.pusgadā vidēji mēnesī uz katru atbalsta centru*
A 1 2=1/6mēn 3=2+50% 4=(3-2)/13 atbalsta centri
Izdevumi par komunālajiem pakalpojumiem (par apkuri, ūdeni, gāzi un pārējiem komunālajiem pakalpojumiem) 18 282.77 8 045.35 12 068.03 309.44
Telpu noma 29 386.83
Elektroenerģija** 602.51

*2022.gada budžeta apakšprogrammas 22.03.00 “Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei” ietvaros prognozēts atlikums  11 700 euro apmērā (ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru organizētajām atbalsta grupām, jo, saistībā ar Covid 19 izplatību 2022. gada sākumā, bija pulcēšanās ierobežojumi, kā arī atbalsta grupas tika organizētas attālināti, kur nepieciešami mazāki finanšu resursi). Līdz ar to, Labklājības ministrija, atbilstoši piejamā finansējuma apmēram, pieņēma lēmumu sniegt atbalstu  AC  norēķiniem saistībā ar energoresursu pieaugumu līdz 300 euro (11 700 euro / 3 /13 = 300 euro)

**atsevišķiem atbalsta centriem telpu apsaimniekotāji piestāda rēķinu, kuros kopējā izmaksu summā ir iekļauta samaksa par elektroenerģiju, līdz ar to elektroenerģijas izdevumi norādīti izdevumos par komunālajiem pakalpojumiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/90f32496-8212-4fa0-bf11-e6cd2941286e

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un  priekšlikumi netika saņemti

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ārpusģimenes aprūpē 2022. gada 1. janvārī atradās 5910 bāreņi vai bez vecāku gādības palikušie bērni, no tiem 3983 bija ievietoti pie aizbildņiem, bet 1413 atradās audžuģimenēs, savukārt, bērnu aprūpes iestādēs atradās 514 bērni. Šobrīd Labklājības ministrijā reģistrēti 13 atbalsta centri, kuriem jānodrošina pasākumu kopums, kas veicina bez vecāku gādības palikušu bērnu labklājību, drošību, patstāvību, kā arī audžuģimeņu, jo īpaši specializēto audžuģimeņu, un adoptētāju, aizbildņu un viesģimeņu skaita pieaugumu.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi