Anotācija (ex-ante)

21-TA-1498: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā tiek izvērtēta par vardarbību sodītas personas atbilstība darbam, brīvprātīgajam darbam vai pakalpojuma sniegšanai bērnu iestādēs un pasākumos" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punktā (Bērnu tiesību aizsardzības likuma redakcijā, kas pieņemta 2021.gada 11.novembrī un spēkā no 2021.gada 8.decembra) noteikts, ka bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, nedrīkst strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus personas (izņemot personas, kuras sniedz vienreizējus vai īslaicīgus pakalpojumus, kā arī pakalpojumus, kas tiek sniegti, bērnam klāt neesot), kuras sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, — neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas — izņemot gadījumu, kad pēc sodāmības dzēšanas vai noņemšanas Bērnu aizsardzības centrs (turpmāk - Centrs) (līdz 2023. gada 31. decembrim - Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija) izvērtējis, vai tas nekaitē bērnu interesēm, un atļāvusi šīm personām (izņemot pedagogus, kuri tiek izvērtēti atbilstoši Izglītības likumā noteiktajam) strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni. Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā tiek izvērtēts, vai atļauja šādām personām strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus nekaitēs bērnu interesēm.

2023. gada 16. novembrī Saeimā 1. lasījumā tika pieņemts likumprojekts “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam”, tostarp atbalstot 1.lasījumā arī likumprojektu “Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā”, kas paredz Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma un kompetences maiņu. Tādējādi no 2024.gada 1.janvāra tiek paplašinātas Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas funkcijas un mainīts nosaukums, aizstājot to ar "Bērnu aizsardzības centrs”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt kārtību, kādā tiek izvērtēts, vai atļauja Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punktā minētajām personām strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus nekaitēs bērnu interesēm.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punktā Centram ir noteikta kompetence izvērtēt, vai tas nekaitē bērnu interesēm, ja persona (izņemot pedagogus, kuri tiek izvērtēti atbilstoši Izglītības likumā noteiktajam), kura sodīta par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, pēc sodāmības dzēšanas vai noņemšanas strādā, veic brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniedz pakalpojumus (izņemot personas, kuras sniedz vienreizējus vai īslaicīgus pakalpojumus, kā arī pakalpojumus, kas tiek sniegti, bērnam klāt neesot) bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, un atļaut vai neatļaut personām strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus (izņemot personas, kuras sniedz vienreizējus vai īslaicīgus pakalpojumus, kā arī pakalpojumus, kas tiek sniegti, bērnam klāt neesot) minētajās iestādēs vai pasākumos. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Patlaban Ministru kabineta noteikumos nav noteikta kārtība, kādā Centrs izvērtē, vai tas nekaitē bērnu interesēm, ja persona (izņemot pedagogus, kuri tiek izvērtēti atbilstoši Izglītības likumā noteiktajam), kura sodīta par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, pēc sodāmības dzēšanas vai noņemšanas strādā, veic brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniedz pakalpojumus (izņemot personas, kuras sniedz vienreizējus vai īslaicīgus pakalpojumus, kā arī pakalpojumus, kas tiek sniegti, bērnam klāt neesot) bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, un atļauj vai neatļauj personām strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus (izņemot personas, kuras sniedz vienreizējus vai īslaicīgus pakalpojumus, kā arī pakalpojumus, kas tiek sniegti, bērnam klāt neesot) minētajās iestādēs vai pasākumos. 
Risinājuma apraksts
Izpildot Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektās daļas 1. punktā Ministru kabinetam doto pilnvarojumu, noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā tiek izvērtēts, vai atļauja Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektās daļas 1. punktā minētajām personām, kuras sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu un kurām sodāmība dzēsta vai noņemta, strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, nekaitēs bērnu interesēm. Noteikumu projekts paredz, ka personai, kura atbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektās daļas 1. punktā norādītajiem priekšnoteikumiem, turpmāk varēs vērsties Centrā ar iesniegumu ar lūgumu atļaut strādāt, veikt brīvprātīgo darbu vai saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumu iestādēs, kurās uzturas bērni un izvērtēt vai šāda atļaujas sniegšana nekaitēs bērnu interesēm. Iesnieguma izskatīšana ir maksas pakalpojums.

Personu iesniegumus izskata Centra izveidota komisija, kuras sastāvā plānots iekļaut pārstāvjus no Centra, Valsts probācijas dienesta, Ģenerālprokuratūras un Valsts policijas. Pēc nepieciešamības, uz komisijas sēdi, kuras laikā tiks izskatīts personas iesniegums, var uzaicināt arī pārstāvi no Izglītības kvalitātes valsts dienesta, Izglītības un zinātnes ministrijas un Labklājības ministrijas, kā arī citu iestāžu un organizāciju pārstāvjus un ekspertus gadījumos, ja šo institūciju pārstāvji un eksperti spēs sniegt būtisku informāciju, kas būtu ņemama vērā un vērtējama, pieņemot lēmumu par atļauju strādāt, veikt brīvprātīgo darbu vai sniegt pakalpojumu personai, kura tikusi saukta pie atbildības par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu saistībā ar vardarbību vai tās piedraudējumu (neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas) un vai šādas atļaujas piešķiršana nekaitēs bērnu interesēm. Komisijas locekļiem un pieaicināto iestāžu un institūciju ekspertiem ir pienākums ievērot prasības, kas attiecināmas uz ierobežotas pieejamības informāciju un fizisko personas datu aizsardzību uz sēdē izskatāmo jautājumu, saņemtajiem dokumentiem, izskanējušajiem viedokļiem, lēmumiem un citiem jautājumiem, kas saistīti ar personas iesnieguma izskatīšanu. 

Noteikumu projekts paredz, ka persona iesniegumam pievieno dzīvesgaitas aprakstu (CV), tiesas nolēmumu vai prokurora priekšrakstu par sodu, ar kuru persona atzīta par vainīgu noziedzīga nodarījuma, kas saistīts ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, izdarīšanā, informāciju no darba devēja vai brīvprātīgā darba organizētāja par personas raksturojumu darba vai brīvprātīgā darba vietā, ja attiecināms un citus dokumentus, kuriem pēc personas ieskatiem ir nozīme jautājuma izskatīšanā un, kuri apliecina iesniegumā norādītās informācijas pamatotību. Papildus personai iesniegumā ir jānorāda informācija par to, ka personai ir piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss un pašvaldību, kuras sociālais dienests ir pieņēmis lēmumu par attiecīgā statusa piešķiršanu. Informācijas par personai piešķirtās trūcīgās vai maznodrošinātās mājsaimniecības statusu sniegšana ir nepieciešama gadījumos, kad persona ir atbrīvojama no samaksas par iesnieguma izskatīšanu. Gadījumos, kad persona ir sniegusi ziņas par tai piešķirto trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusu, komisija izprasa informāciju attiecīgās pašvaldības sociālajam dienestam par personai piešķirto trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusu un laika periodu par kuru tas ir piešķirts. Informācija nepieciešama, lai komisijai būtu iespējams pārliecināties par to, vai personai ir piešķirams atbrīvojums no samaksas par iesnieguma izskatīšanu. 

Centrs, konstatējot, ka persona nav iesniegusi noteikumu projekta 8.1.1. vai 8.1.2. apakšpunktā norādītos dokumentus, vai arī noteikumu projekta 8.1.3.apakšpunktā norādīto informāciju, komisija, saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 64. panta otro daļu, ir tiesīga pagarināta administratīvā akta (lēmuma pieņemšanu) izdošanu uz laiku, kas ir ne ilgāks par četriem mēnešiem no iesnieguma iesniegšanas brīža, par to paziņojot iesniedzējam. Ja persona norādītos trūkumus termiņā nav novērsusi, komisija izdod administratīvo aktu, ar kuru personai atteikts izdod labvēlīgu administratīvo aktu. Gadījumos, kad personas iesniegums ir izskatīts un atļaujas izsniegšana ir atteikta maksu par iesnieguma izskatīšanu neatmaksā un to nevar izmantot atkārtoti iesniegtā iesnieguma izskatīšanai.

Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punktā noteikts Centra pienākums izveidot komisiju, kura izvērtēs vai atļauja personām, kuras sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu un kurām sodāmība dzēsta vai noņemta, strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, nekaitēs bērnu interesēm. Lai izvērtētu, vai šāda atļauja ir piešķirama Centram ir tiesības apstrādāt personu datus, kas attiecas uz noziedzīgiem nodarījumiem, sodāmību krimināllietās, kā arī uz tiesas nolēmumu vai tiesas lietas materiāliem. Minēto personas datu, kas attiecas uz noziedzīgiem nodarījumiem, sodāmību, apstrāde nodrošinās Centram pilnvērtīgu, objektīvu un vispusīgu personas izvērtēšanu atļaujas izsniegšanai, un Centrs kā valsts pārvaldes iestāde nodrošinās atbilstošas garantijas datu uzglabāšanai.

Saskaņā ar Fizisko personu datu apstrādes likuma 26. panta otrajā daļā noteikto, noteikumu projekts paredz, ka Centrs noteikumu projektā noteiktos personas datus uzglabā 5 gadus no Centra komisijas lēmuma spēkā stāšanās dienas, bet, ja lēmums ir pārsūdzēts 5 gadus no tiesas nolēmuma spēkā stāšanās dienas. Tādējādi tiks nodrošinātas personas tiesības civilprocesuālā kārtībā celt prasību par iespējamu aizskāruma novēršanu, ja aizskārums radies datu regulas prasību pārkāpumu rezultātā, un Centra komisijas lēmumu un citus izvērtējuma dokumentus izmantot kā pierādījumu savu prasību pamatošanai. Savukārt Centrs - pierādīt tās rīcības tiesiskumu personas datu aizsardzības jomā.

Noteikumu projekta 8.un 11.punktā ietverto datu apstrādes mērķis ir, lai komisija objektīvi varētu izvērtēt personas iesniegumu un pieņemt lēmumu par atļaujas piešķiršanu, atļaujas piešķiršanu, nosakot ierobežojumus strādāt ar konkrētām mērķgrupām vai atteikt atļaut strādāt, veikt brīvprātīgo darbu vai saskaņā ar vienošanos sniegt pakalpojumu vietās, kur uzturas bērni. 
Noteikumu projekts paredz komisijas ir pienākumu pieprasīt izvērtēšanai nepieciešamo informāciju no:
1) Iekšlietu ministrijas Informācijas centra – ziņas no Sodu reģistra par personas sodāmību, lai noskaidrotu ziņas par visām aktuālām personas sodāmībām, tostarp par noziedzīgiem nodarījumiem, kas izdarīti tīši, netīši un aiz neuzmanības;
2) Ieslodzījuma vietu pārvaldes – informāciju par personas identifikāciju ar kriminālo vidi, uzvedību ieslodzījuma vietā, noziedzības attaisnošanu, personas raksturojumu soda izpildes laikā un soda izpildes gaitu, ja kopš personas atbrīvošanas no brīvības atņemšanas iestādes nav pagājuši pieci gadi – lai gūtu priekšstatu par personu un izvērtētu iespējamo kaitējumu bērnu interesēm un iegūtu ziņas, kas raksturo personas uzvedību soda izpildes laikā, attieksmi pret izdarīto noziedzīgo nodarījumu, kā arī uzvedību pēc noziedzīga nodarījuma izdarīšanas. Piecu gadu termiņš noteikts, pamatojoties uz Ministru kabineta 2023.gada 21.februāra noteikumu Nr. 72 "Notiesātā anketas saturs un personas lietas noformēšanas kārtība" 9.punktā noteikto, kas paredz, ka notiesātā personas lietu papīra formā glabā piecus gadus, kā arī piecu gadu laika periods ir pietiekami īss, lai personas uzvedība nevarētu būtiski mainīties un saņemtais personas raksturojums par laiku ieslodzījuma vietā ir būtiska informācija, kuru komisija izvērtēs kopsakarā ar citu informāciju par personu, pieņemot lēmumu par atļaujas sniegšanu personai strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, sniegt pakalpojumu vietās, kur uzturas bērni;
3) Valsts probācijas dienesta – par personas soda izpildes gaitu – lai gūtu priekšstatu par personu, viņas attieksmi pret izdarīto noziedzīgo nodarījumu, uzvedību soda izpildes laikā un izvērtētu iespējamo kaitējumu bērnu interesēm;
4) tiesām un prokuratūras - tiesas nolēmumu vai prokurora priekšrakstu kopijas – lai gūtu priekšstatu par personas izdarītā noziedzīgā nodarījuma raksturu, personas lomu noziedzīgā nodarījuma izdarīšanā, personas tiesai pausto attieksmi pret noziedzīgo nodarījumu. Informācija konkrētai tiesai vai prokuratūrai, pamatojoties uz Sodu reģistra sniegto informāciju, tiek pieprasīta tikai gadījumā, ja to objektīvu apstākļu dēļ neiesniedz pati persona un tiesas spriedumu / prokurora priekšrakstu, kurā sniegtā informācija nepieciešama komisijas lēmuma pieņemšanai, nav iegūstama no Latvijas Nacionālajā arhīva vai tā struktūrvienībām;
5) Latvijas Nacionālā arhīva vai tā struktūrvienības - tiesas nolēmumu vai prokurora priekšrakstu kopijas, citas Latvijas Nacionālā arhīva vai tā struktūrvienības rīcībā esošās ziņas par personas darbību kopš noziedzīgā nodarījuma izdarīšanas, kas ļauj izvērtēt personas attieksmi pret izdarīto noziedzīgo nodarījumu, personas raksturojumu (ja nav saņemts no personas vai citas iestādes), lai noskaidrotu ziņas par personas sodāmību un gūtu priekšstatu par personas psihisko īpašību kopumu, kas nosaka tās izturēšanos un rīcību, un izvērtētu tās iespējamo kaitējumu bērnu interesēm nākotnē;
6) institūcijas, organizācijas, brīvprātīgā darba organizētāja vai citas juridiskas personas - informāciju, kas ļauj izvērtēt personas attieksmi pret izdarīto noziedzīgo nodarījumu, personas raksturojumu, piemēram, psihologa atzinums, lai gūtu pārliecību, ka personas rīcība nākotnē nekaitēs bērnu interesēm.
Komisijai ir pienākums iegūt iepriekš uzskaitīto informāciju, jo ir nepieciešams saņemt pilnīgu un objektīvu informāciju par personu, lai tādā veidā komisija varētu pārliecināties par to, vai persona neslēpj kādus būtiskus faktus un apstākļus, kas liegtu strādāt, sniegt pakalpojumu vai veikt brīvprātīgo darbu vietās, kur uzturas bērni kā to paredz Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektās daļas 1. punkts. 

Komisijas organizatorisko un tehnisko darbu nodrošina komisijas sekretārs, kas ne vēlāk kā desmit darbdienas pirms komisijas sēdes elektroniski informē komisijas locekļus par plānoto komisijas sēdi, norādot sēdes norises vietu, laiku un sanāksmes formu, paredzot iespēju daļai komisijas locekļu piedalīties attālināti, un nosūta darba kārtību un izskatāmos materiālus ar paroli aizsargātā failā, ievērojot informācijai noteikto ierobežotas pieejamības statusu. Paroli komisijas locekļiem nosūta atsevišķā elektroniskā pasta sūtījumā. 

Noteikumu projekts paredz, ka Centra izveidotā komisija, pēc visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas, sasauc komisijas sēdi, kuras laikā tiks izskatīts personas iesniegums un pieņemts lēmums par atļauju strādāt, veikt brīvprātīgo darbu vai saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumu personām, kuras sauktas pie atbildības par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu saistībā ar vardarbību vai tās piedraudējumu (neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas), atteikumu atļaut strādāt, veikt brīvprātīgo darbu vai saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumu, vai arī atļaut strādāt, veikt brīvprātīgo darbu vai sniegt pakalpojumu, nosakot ierobežojums strādāt ar atsevišķām bērnu mērķgrupām.

Komisija, izskatot personas iesniegumu, ņem vērā vai atļauja strādāt, veikt brīvprātīgo darbu vai saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumu vietās, kur uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kur piedalās bērni nav pretrunā ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punktā noteiktajiem ierobežojumiem strādāt, veikt brīvprātīgo darbu vai saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumu vietās, kur uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni. Noteikumu projekts paredz, ka komisijas sēdes tiek protokolētas - komisijas sekretārs sagatavo rakstveida protokolu. Komisija pieņem lēmumu ar balsu vairākumu. Komisijas locekļiem nav tiesības atturēties no balsojuma. Balsīm sadaloties līdzīgi, izšķirošā ir komisijas priekšsēdētāja balss. Vienlaikus tiek paredzēts, ka komisijas loceklis par iespējamu interešu konfliktu nekavējoties rakstveidā informē komisijas priekšsēdētāju un komisijas sekretārs to fiksē komisijas sēdes protokolā.

Noteikumu projektā ir ietverts regulējums par personas lietā esošo dokumentu apriti, glabāšanu un noformēšanu, paredzot, ka komisijas sekretārs nodrošina personas lietā esošo dokumentu apriti, glabāšanu un noformēšanu normatīvajos aktos par dokumentu apriti, glabāšanu, izstrādāšanu un noformēšanu noteiktajā kārtībā. 

Komisija pieņemto lēmumu sagatavo rakstveidā un Paziņošanas likuma noteiktajā kārtībā par to paziņo personai. 

Centra izveidotās komisijas lēmums ir pārsūdzams Centra vadītājam, Centra vadītāja lēmums ir pārsūdzams Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā.

Administratīvā procesa likuma 57. pants paredz iestādes tiesības, pēc savas iniciatīvas ierosināt lietu un izdod administratīvo aktu, ja tai kļūst zināmi fakti, uz kuriem pamatojoties saskaņā ar tiesību normām ir jāizdod vai var tikt izdots administratīvais akts. Ņemot vērā minēto, komisijai ir pienākums veikt personai izsniegtās atļaujas atkārtotu izvērtēšanu, ņemot vērā jaunatklātos apstākļus un faktus, kuri nebija zināmi lēmuma pieņemšanas brīdī un kuri varētu būt bijuši par iemeslu attiecīgas atļaujas strādāt, veikt brīvprātīgo darbu vai saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumu izdošanas atteikumam, lai tādējādi tiktu mazināti iespējami riski bērnu tiesību un interešu aizskārumiem. Administratīvā procesa likuma 85. panta otrās daļas 1. punkts paredz, ka adresātam labvēlīgu tiesisku administratīvo aktu var atcelt tad, ja administratīvais akts ietver tā atcelšanas atrunu. Gadījumā, ja pēc noteikumu projekta 3. punktā pieņemtajiem lēmumiem, komisija saņem objektīvu informāciju par to, ka persona, kurai ir izsniegta atļauja strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, ir noklusējusi informāciju par būtiskiem faktiem un apstākļiem, vai arī ir būtiski mainījušies lietas faktiski vai tiesiskie apstākļi, kas iepriekš varētu būt bijuši par iemeslu atteikt atļaut strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumu bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kur uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, komisija pēc savas iniciatīvas var atkārtoti izvērtēt izsniegto atļauju personai strādāt, veikt brīvprātīgo darbu vai saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus un iespējamo kaitējumu bērnu interesēm un, ja tiek konstatēts, ka persona ar savu rīcību ir aizskārusi vai var būtiski aizskart nepilngadīgo tiesības un intereses (tostarp bērnu tiesības tikt pasargātiem no jebkāda veida vardarbības un apdraudējuma), komisija, pēc atkārtota izvērtējuma veikšanas par personu (jaunatklāto apstākļu un faktu izvērtēšanu kopsakarā ar iepriekš izvērtēto informāciju par personu), izdarot lietderības apsvērumus (Administratīvā procesa likuma 66. pants) un izvērtējot vai privātpersonu tiesību aizskārums ir samērīgs un sabiedrības (bērnu) ieguvumus ir būtiski nozīmīgāks par personas tiesību ierobežojumu, var pieņemt lēmumu par izsniegtās atļaujas atcelšanu, lai tādā veidā tiktu nodrošināta bērnu tiesību un interešu aizsardzība un novērsti jebkāda veida riskus bērniem tikt pakļautiem vardarbībai.
Personām, saņemot pozitīvu komisijas lēmumu, ar kuru ir atļauts strādāt, veikt brīvprātīgo darbu vai saskaņā ar vienošanos sniegt pakalpojumu vietās, kur uzturas bērni, ir pienākumus nekādā veidā neaizskart un neapdraudēt bērnu intereses. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
  • pirmsskolas vecuma bērni
  • personas (izņemot personas, kuras sniedz vienreizējus vai īslaicīgus pakalpojumus, kā arī pakalpojumus, kas tiek sniegti, bērnam klāt neesot, kā arī izņemot pedagogus, kuri tiek izvērtēti atbilstoši Izglītības likumā noteiktajam), kuras sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu un kurām sodāmība noņemta vai dzēsta, un kuras vēlas strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni.
Ietekmes apraksts
Arī turpmāk (tāpat kā iepriekš, kad spēkā bija absolūtais aizliegums jeb aizliegums uz mūžu vardarbību veikušajai personai strādāt ar bērniem) tiks preventīvi novērsti riski, ka bērni varētu ciest no vardarbības, kuru veikusi persona, kura iepriekš tikusi sodīta par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu un kurām sodāmība noņemta vai dzēsta, individuāli izvērtējot šādu atkārtotas vardarbības risku esamību. Tikai izņēmuma kārtā, ja Centrs būs izvērtējis un atļāvis, šīm personām būs iespējams ar bērniem strādāt pēc sodāmības dzēšanas vai noņemšanas.
Ar šo regulējumu tiks paredzēta iespēja personai lūgt Centram individuāli izvērtēt, vai atļauja strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus nekaitēs bērnu interesēm. Attiecīgi pēc minētā individuālā izvērtējuma veikšanas Centrs ir pilnvarots atļaut, atļaut strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar vienošanos sniegt pakalpojumus, nosakot ierobežojumus strādāt ar atsevišķām bērnu mērķagrupām vai arī atteikties izsniegt atļauju personai strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus minētajās iestādēs vai pasākumos. 
Juridiskās personas
  • Bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citas tādas iestādes, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumi un tādi pasākumi, kuros piedalās bērni.
Ietekmes apraksts
Bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citas tādas iestādes, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, būs iespējams nodarbināt, iesaistīt brīvprātīgajā darbā vai saskaņā ar noslēgto vienošanos pakalpojumu sniegšanā personas (izņemot personas, kuras sniedz vienreizējus vai īslaicīgus pakalpojumus, kā arī pakalpojumus, kas tiek sniegti, bērnam klāt neesot, kā arī izņemot pedagogus, kuri tiek izvērtēti atbilstoši Izglītības likumā noteiktajam), kuras sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu un kurām sodāmība noņemta vai dzēsta, ja Centrs ir veicis personas izvērtējumu un atļāvis personai strādāt, veikt brīvprātīgo darbu vai saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumu kādā no minētajām iestādēm vai pasākumiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ņemot vērā, ka izstrādātais noteikumu projekts paredz, ka to personu iesniegumu izskatīšana, kuras vērsīsies Centrā ar lūgumu atļaut strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, būs maksas pakalpojums, Labklājības ministrija ir izstrādājusi arī Ministru kabineta noteikuma projektu “Bērnu aizsardzības centra maksas pakalpojumu cenrādis” (22-TA-3035), kura anotācijā ir norādīta ietekme uz valsts budžetu un detalizēts izdevumu aprēķins pievienots anotācijas pielikumā.

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Bērnu aizsardzības centra maksas pakalpojumu cenrādis" (22-TA-3035)

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts “Bērnu aizsardzības centra maksas pakalpojumu cenrādis” izstrādāts pamatojoties uz Likuma par budžeta un finanšu vadību 5.panta devīto daļu, kas paredz Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu un Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumu Nr.333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojuma apstiprināšanas kārtība” 16.punktu.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
Noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu vienotu izmaksu aprēķinu, veicot personu iesniegumu izvērtēšanu un lēmumu pieņemšanu par atļauju personām ieņemt noteiktus amatus bāriņtiesā un strādāt/veikt brīvprātīgo darbu/sniegt pakalpojumu bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni.
Virzot noteikumu projektu uz Valsts kanceleju izskatīšanai Ministru kabineta sēdē, noteikumu projekts “Kārtība, kādā tiek izvērtēta par vardarbību sodītas personas atbilstība darbam, brīvprātīgajam darbam vai pakalpojuma sniegšanai bērnu iestādēs un pasākumos” un noteikumu projekts “Bērnu aizsardzības centra maksas pakalpojumu cenrādis” (22-TA-3035) ir skatāms un publicējams oficiālajā laikrakstā “Latvijas vēstnesis” vienlaicīgi, tā nodrošinot, ka iepriekš minētie noteikumu projekti stājas spēkā vienlaicīgi.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Publiskā apspriešana

6.4. Cita informācija

Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem: https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/3cf36426-4d13-49a3-a61f-58934770eb5a/additional_documents
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Bērnu aizsardzības centrs
  • Par projekta izpildes nodrošināšanu atbildīgā institūcija ir Centrs, kas, pieaicinot Valsts probācijas dienesta, Valsts policijas un Ģenerālprokuratūras pārstāvjus, veiks nepieciešamās darbības, lai izvērtētu personu (izņemot pedagogus), kuras iepriekš sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem par vardarbību vai vardarbības piedraudējumu neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas iesniegumus par atļauju, atteikumu atļaut vai atļaut strādāt/veikt brīvprātīgo darbu/sniegt pakalpojumu kā ierobežojumu nosakot atļauju strādāt ar konkrētām mērķa grupām bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni. Pēc nepieciešamības komisijas priekšsēdētājs var uzaicināt piedalīties sēdē pārstāvjus no Izglītības kvalitātes valsts dienesta, Izglītības un zinātnes ministrijas un Labklājības ministrijas, kā arī citu iestāžu un organizāciju pārstāvjus un ekspertus, gadījumā, ja šo speciālistu iesaistei ir būtiska nozīme lēmuma par atļaujas došanu vai atteikumu dot atļauju strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar vienošanos sniegt pakalpojumu bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni pieņemšanā (ir pieejama informācija, kas var būtiski ietekmēt lēmuma pieņemšanu). Valsts pārvaldes institucionālā struktūra netiek mainīta. Ar noteikumu projektu Centra funkcijas un uzdevumi tiks paplašināti. Ar noteikumu projektu institūcijas iekšējie procesi netiek optimizēti.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Ar noteikumu projektu papildinātas Centra funkcijas un uzdevumi, uzliekot pienākumu veikt nepieciešamās darbības, lai izvērtētu personu (izņemot pedagogus), kuras iepriekš sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem par vardarbību vai vardarbības piedraudējumu neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas, iesniegumus, atbilstību darbam ar bērniem un jauniešiem.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Projekta izpildē iesaistītās institūcijas: Centrs, Labklājības ministrija, Valsts probācijas dienests, Valsts policija, Ģenerālprokuratūra, Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs, Ieslodzījumu vietu pārvalde, bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni un to dibinātāji, Latvijas Nacionālais arhīvs vai tā struktūrvienības, tiesas un prokuratūras, ja nepieciešams, tiesas nolēmumu vai prokurora priekšrakstu kopijas, un citas iestādes vai organizācijas, kuru rīcībā var būt komisijai izvērtēšanai nepieciešamā informācija.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saskaņā ar projektu Centrā tiek ieviests jauns pakalpojums – Centrs izvērtēs, vai personas (izņemot pedagogus), kuras iepriekš sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem saistībā ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas, drīkst strādāt vai veikt brīvprātīgo darbu bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros uzturas bērni. 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Personām, kuras sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu un kurām sodāmība noņemta vai dzēsta (izņemot pedagogus, kurus turpinās izvērtēt Izglītības kvalitātes valsts dienests), pēc Centra izvērtējuma un atļaujas personai strādāt, veikt brīvprātīgo darbu vai saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumu bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, radīsies plašāks darba iespēju un profesiju loks, kā rezultātā personām būs iespēja saņemt regulārus ienākumus, kā rezultātā uzlabosies un nostabilizēsies gan konkrētas personas, gan arī sabiedrības sociālā situācija nodarbinātības jautājumos, līdz ar regulāru ienākumu saņemšanu, personai brīvi izvēloties sev vēlamu profesiju un nodarbošanos atbilstoši savai kvalifikācijai, paaugstināsies attiecīgās personas un viņa ģimenes kopējais labklājības līmenis, tādējādi uzlabojot iedzīvotāju sociālo situāciju kopumā.  

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Satversmes tiesas 2021. gada 25. marta spriedums lietā Nr. 2020-36-01 "Par Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektās daļas 1. punkta atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 91. panta pirmajam teikumam un 106. panta pirmajam teikumam" spriedumā norādīts, ka, lai ievērotu un nostiprinātu vienlīdzīgu cilvēktiesību ievērošanu un īstenošanu, arī personām, kuras tikušas sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu un kurām sodāmība dzēsta vai noņemta, likumdevējam ir jāparedz iespēja kā sniegt iespēju iepriekš sodītām personām strādāt tādu algotu darbu, kas atbilst viņa kvalifikācijai, zināšanām un pieredzei arī tādos gadījumos, kad persona ir tikusi saukta pie atbildības par noziedzīga nodarījuma izdarīšanas, kas saistīta ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas. Tiesību akta projekta izstrāde veicinās šo personu iespējas iekļauties plašākā darba tirgū, ieņemt amatus (izņemot pedagogi), kuru profesionālie pienākumi veicami vietās, kur uzturas bērni, un tādējādi tiks īstenotas šo personu tiesības brīvi izvēlēties sev nodarbošanos, kā arī tiks veikt preventīvi pasākumi, lai pirms darba tiesisko attiecību uzsākšanas pārliecinātos, ka persona nekādā veidā vairs nevar radīt jebkādu bērnu tiesību aizskārumu vai pārkāpšanu nākotnē.
Brīva iespēja izvēlēties savu pamatnodarbošanos  personai, kas iepriekš sodīta par noziedzīgiem nodarījumiem saistībā ar vardarbību vai tās piedraudējumu, neatkarīgi no tā vai sodāmība dzēsta vai noņemta, saņemot izvērtējumu no Centra par atļauju ieņemt amatus, kuri pildāmi tādās vietās, kur uzturas bērni, tiks nodrošināta šo personu pamattiesību ievērošana, individuāla taisnīguma sasniegšanu katrā konkrētajā gadījumā un tādējādi ilgtermiņā tiks stiprināta demokrātiskas vērtības un pilsoniskās sabiedrības attīstība.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Bērnu tiesību konvencijas 19. panta 1. punktā noteikts, ka dalībvalstis veic visus attiecīgos likumdošanas, administratīvos, sociālos un izglītošanas pasākumus, lai ikvienu bērnu aizsargātu pret fizisku vai psiholoģisku vardarbību, miesas bojājumiem vai nežēlīgu, nevērīgu vai nolaidīgu izturēšanos, sliktu izturēšanos vai ekspluatāciju, tostarp pret seksuālu vardarbību, kamēr viņš ir vecāku, aizbildņu vai jebkuras citas par bērnu atbildīgas personas aprūpē.        
Saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 6. panta otrās daļas 3. punktā noteikto visām darbībām attiecībā uz bērnu neatkarīgi no tā, vai tās veic valsts vai pašvaldību institūcijas, sabiedriskās organizācijas vai citas fiziskās un juridiskās personas, kā arī tiesas un citas tiesībaizsardzības iestādes, prioritāri ir jānodrošina bērna tiesības un intereses. Šīs personas ievēro bērna labākās intereses visās darbībās, kas tieši vai netieši skar vai var skart bērnu, tostarp, pieņemot jebkuru lēmumu saistībā ar bērnu.
Savukārt Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta pirmajā daļā noteikts, ka bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, šo iestāžu vadītāji un darbinieki, bērnu pasākumu un tādu pasākumu organizatori, kuros piedalās bērni, personas, kuras minētajās iestādēs un pasākumos veic brīvprātīgo darbu vai saskaņā ar šīm iestādēm noslēgto vienošanos sniedz pakalpojumu, ir atbildīgas par bērna veselības un dzīvības aizsardzību, par to, lai bērns būtu drošībā, lai viņam tiktu sniegti kvalificēti pakalpojumi un ievērotas citas viņa tiesības.
Līdz ar to, saņemot par noziedzīgu nodarījumu, kas saistīts ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, sodītās personas iesniegumu par vēlmi strādāt iestādē, kurā uzturas bērni, lai komisija varētu pilnvērtīgi izvērtēt iespējamos bērnu drošības apdraudējuma riskus, izvērtēt vai netiks apdraudēti Bērnu tiesību aizsardzības likuma 4. pantā noteiktie bērna tiesību aizsardzības mērķi un tādējādi ievērot Bērnu tiesību konvencijas un Bērnu tiesību aizsardzības likuma prasības, komisijai ir nepieciešams iegūt un iepazīties ar papildus informāciju par personas uzvedību pēc noziedzīga nodarījuma izdarīšanas, attieksmi pret izdarīto noziedzīgo nodarījumu un jaunu tiesībpārkāpumu izdarīšanu, izdarītā nodarījuma apstākļiem proti:
- ziņām, kas raksturotu personas turpmāku attieksmi pret jaunu tiesībpārkāpumu izdarīšanu. Līdz ar to nepieciešams iegūt ziņas no Sodu reģistra par to vai persona ir izdarījusi citus pārkāpumus vai noziedzīgus nodarījumus;
- ziņām, kas raksturo personas uzvedību soda izpildes laikā, attieksmi pret izdarīto noziedzīgo nodarījumu, kā arī uzvedību pēc noziedzīga nodarījuma izdarīšanas. Līdz ar to nepieciešams iegūt ziņas no Ieslodzījuma vietu pārvaldes un Valsts probācijas dienesta;
- informāciju par noziedzīga nodarījuma izdarīšanas apstākļiem. Līdz ar to nepieciešams iegūt tiesas spriedumu vai prokurora priekšrakstu no tiesas, prokuratūras vai Latvijas Nacionālā arhīva;
- nepieciešamības gadījumā citu informāciju, kas komisijai palīdzētu pieņemt argumentētu bērna interesēm atbilstošu lēmumu.

Lai nodrošinātu Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5. panta prasības, ka dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešama to apstrādes nolūkos, komisija pieprasīs 10. punktā kādu no informācijas veidiem, tikai tajā gadījumā , ja 8. punktā iesniegtā informācija nebūs bijusi pietiekama, lai izvērtētu iespējamos bērnu drošības apdraudējuma riskus. Pēc noteikumu projekta apstiprināšanas, bet pirms komisijas darba uzsākšanas Centrs veiks novērtējumu par ietekmi uz datu aizsardzību, kur noteiks:
a) plānoto apstrādes darbību un apstrādes nolūku;
b) novērtējumu par apstrādes darbību nepieciešamību un samērīgumu attiecībā uz nolūkiem;
c) novērtējumu par identificējamiem  riskiem attiecībā uz datu subjektu tiesībām un brīvībām;
d) pasākumus, kas paredzēti risku novēršanai, tostarp garantijas, drošības pasākumus un mehānismus, ar ko nodrošina personas datu aizsardzību un uzskatāmi parāda, ka ir ievērota šī regula, ņemot vērā datu subjektu un citu attiecīgo personu tiesības un leģitīmās intereses.

Noteikumu projekts paredz, ka Centrs, veicot personas izvērtējumu par atbilstību strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, iegūst informāciju par personu, kas saistīta ar tās iepriekšējām sodāmībām, informāciju no Ieslodzījumu vietu pārvaldes, Valsts probācijas dienesta, Latvijas Nacionālā arhīva un tā struktūrvienībām, tiesām un prokuratūras, citām institūcijām vai personām, kas ļautu izvērtēt, vai personai var piešķirt atļauju strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, vai saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumu vietās, kur uzturas bērni, iegūs, apstrādās un uzglabās personas datus par privātpersonām. Personas datu apstrāde tiks veikta, ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk - Regula) 6. panta 1. punkta e) apakšpunktā noteikto, ka datu apstrāde ir likumīga, ja apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras. Komisijas locekļi iesniegs personīgu personīgi parakstītu apliecinājumu par informācijas neizpaušanu, tādā veidā apliecinot, ka viņi ir informēti par noteikumiem un atbildību attiecībā par fizisku personu datu aizsardzību, tai skaitā par to, ka viņu rīcībā esošā informācija ir ierobežotas pieejamības.   

Nosakot personas datu glabāšanas termiņu atbilstoši Regulas 5. panta 1. punkta e) apakšpunktam, tiek ņemts vērā personas datu apstrādes nolūks (personas izvērtējuma par atbilstību strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, veikšanas nolūkā).

Centrs noteikumu projektā noteiktos personas datus uzglabās 5 gadus no Centra komisijas lēmuma spēkā stāšanās dienas, bet, ja lēmums ir pārsūdzēts 5 gadus no tiesas nolēmuma spēkā stāšanās dienas.

Prioritāra nozīme konkrētajā gadījumā ir valsts pārvaldes iestādes spēja pamatot un pierādīt savas faktiskās rīcības tiesiskumu. Administratīvā procesa likuma 92.pants noteic, ka ikviens ir tiesīgs prasīt atbilstīgu atlīdzinājumu par mantiskajiem zaudējumiem vai personisko kaitējumu, arī morālo kaitējumu, kas viņam nodarīts ar administratīvo aktu vai iestādes faktisko rīcību. Savukārt Valsts pārvaldes iestāžu nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas likuma 1. pants noteic, ka likuma mērķis ir nodrošināt privātpersonai Satversmē un Administratīvā procesa likumā noteiktās tiesības uz atbilstīgu atlīdzinājumu par mantisko zaudējumu vai personisko kaitējumu, arī morālo kaitējumu, kas nodarīts ar valsts pārvaldes iestādes prettiesisku administratīvo aktu vai prettiesisku faktisko rīcību. Savukārt šā likuma 5. pants noteic, ka tiesības uz zaudējuma atlīdzinājumu ir cietušajam, proti, privātpersonai, kas ir prettiesiska administratīvā akta adresāts vai trešā persona Administratīvā procesa likuma izpratnē, kā arī privātpersonai, pret kuru ir tieši vērsta vai kuru tieši skar iestādes prettiesiska faktiskā rīcība. No minētajām tiesību normām secināms, ka persona var prasīt zaudējumu atlīdzinājumu (arī par morālo un personisko kaitējumu), ja zaudējumi nodarīti ar administratīvo aktu vai faktisko rīcību, kas atzīta par prettiesisku.

Valsts pārvaldes iestāžu nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas likums 17. panta pirmā daļa paredz, ka privātpersona iesniedz iesniegumu par zaudējuma atlīdzinājumu gada laikā no dienas, kad tā uzzināja vai tai vajadzēja uzzināt par zaudējumu, bet ne vēlāk kā piecu gadu laikā no iestādes prettiesiskā administratīvā akta spēkā stāšanās vai prettiesiskas faktiskās rīcības veikšanas dienas. Vienlaikus Fizisko personu datu apstrādes likuma 26. panta otrā daļa noteic, ka Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā prasība par aizskāruma novēršanu, ja aizskārums radies datu regulas prasību pārkāpuma rezultātā, ceļama ne vēlāk kā piecus gadus pēc aizskāruma rašanās dienas, bet, ja aizskārums ir ilgstošs, — no aizskāruma pārtraukšanas dienas.

Ar noilguma termiņa nokavēšanu indivīds neatgriezeniski zaudē prasības tiesības. Līdz ar to Centra izvērtējuma personas datu saturošie dokumentiem glabāšanas termiņš ir nosakāms 5 gadi. Iepriekš minētais termiņš ir saistāms ar iestādes nepieciešamību pierādīt tās, tai skaitā, faktiskās rīcības un personas datu apstrādes pamatotību un tiesiskumu. Pierādīšanas pienākums ir saistāms ar pamatojuma, in dubio pro civis principu un Regulas 5. panta 2. punktā nostiprināto pārskatatbildības principu. Ilgākam glabāšanas termiņam nav juridiskas nozīmes, jo tas nerāda nekādas tiesiskās sekas iestādei, savukārt privātpersonai tiesības uz atlīdzinājumu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka ar Centra veikto izvērtējumu personām, kas iepriekš tikušas sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem saistībā ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu (izņemot pedagogus), un sniedz atļauju vai atsaka tādu dot, lai persona varētu strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, sniegt pakalpojumu iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, tiks veiktas preventīvas rakstura darbības, lai novērstu jebkādu risku izveidošanos pret bērniem no tādu personu puses, kas iepriekš sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem saistībā ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas, līdz ar to tiks novērsta potenciāla apdraudējuma veidošanās bērniem no iepriekš sodītām personām, kas ieņem attiecīgus amatus, veic brīvprātīgo darbu vai sniedz pakalpojumu saskaņā ar vienošanos vietās, kur uzturas bērni, jo šādas iepriekš sodītas personas varēs ar bērniem strādāt tikai pēc pozitīva izvērtējuma saņemšanas. Vienlaikus tiks ņemtas vērā bērnu intereses uz attiecīgu pakalpojumu pieejamību, jo paplašināsies pieejamo speciālistu, pakalpojumu sniedzēju loks, kuri iesaistīti bērniem nepieciešamo pakalpojumu sniegšanā. Personas, kuras saņēmušas Centra pozitīvu atzinumu par atļauju strādāt ar bērniem, varēs piedalīties attiecīgu pakalpojumu nodrošināšanā.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi