Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
23-TA-571: Likumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Valsts pārvaldes iestāžu nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts paredz novērst Valsts pārvaldes iestāžu nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas likuma (turpmāk – VPINZAL) neatbilstību Eiropas Savienības Tiesas (turpmāk – EST) spriedumam lietā C-735/19 Euromin Holdings (Cyprus) Limited v.s. Finanšu un kapitāla tirgus komisija, kur ar dalībvalsts administratīvās iestādes lēmumu ir pieļauts Eiropas Savienības tiesību normas pārkāpums un saistībā ar šī pārkāpuma radītajiem zaudējumiem ir iestājusies šīs dalībvalsts atbildība.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts paredz izslēgt VPINZAL 13. panta trešo daļu, kurā šobrīd ir paredzēti ierobežojumi mantiskā zaudējuma atlīdzināšanai, ja aprēķinātā summa pārsniedz 145 000 euro. Tādējādi mantiskā zaudējuma atlīdzināšanas apmērs turpmāk netiks ierobežots.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd VPINZAL 13. panta trešā daļa paredz ierobežojumu VPINZAL 7. pantā noteiktā mantiskā zaudējuma (mantiski novērtējams pametums) atlīdzināšanai, kad iestāde, izskatot privātpersonas iesniegumu par zaudējuma atlīdzinājumu, aprēķina radušos zaudējumus un vienlaikus lemj par zaudējumu atlīdzināšanas ierobežojumu piemērošanu, ja atlīdzināmā summa pārsniedz VPINZAL 13. panta trešajā daļā noteikto apmēru, proti, līdz 145 000 euro zaudējumi tiek atlīdzināti pilnā (100%) apmērā, ja zaudējumi ir no 145 000 līdz 1 450 000 euro, atlīdzināt var 145 000 euro plus 50 līdz 100 procentu apmērā no summas, kas pārsniedz 145 000 euro, bet, ja zaudējumu aprēķinātā summa pārsniedz 1 450 000 euro, atbilstīgs atlīdzinājums var būt mazāks par 50 procentiem no šīs summas.
VPINZAL 24. un 28. pantā kopš 2018. gada ir izveidota zaudējumu atlīdzināšanas kārtība, kad privātpersonām zaudējuma atlīdzība tiek nodrošināta no valsts pamatbudžetā attiecīgās iestādes darbībai paredzētajiem līdzekļiem vai pastāvīgā budžeta, vai arī zaudējuma atlīdzinājumu izmaksā no valsts pamatbudžeta no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Tādējādi valsts var nodrošināt, ka jebkura privātpersonai nodarītā zaudējuma atlīdzība tiks izmaksāta divu mēnešu laikā, kā to paredz esošais regulējums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
EST 2020. gada 10. decembra spriedumā lietā C-735/19, kas izskatīta pēc Latvijas Republikas Augstākās tiesas lūguma sniegt prejudiciālu nolēmumu tiesvedībā Euromin Holdings (Cyprus) Limited pret Finanšu un kapitāla tirgus komisija, atbildot uz Augstākās tiesas Administratīvo lietu departamenta uzdotajiem prejudiciālajiem jautājumiem, norādīja, ka “Savienības tiesības ir jāinterpretē tādējādi, ka ar tām netiek pieļauts tāds valsts tiesiskais regulējums, kurā ir paredzēts, ka gadījumā, ja ar dalībvalsts administratīvās iestādes lēmumu ir pieļauts Savienības tiesību normas pārkāpums un saistībā ar šī pārkāpuma radītajiem zaudējumiem ir iestājusies šīs dalībvalsts atbildība, no minētā izrietošo mantisko zaudējumu atlīdzinājums var tikt ierobežots līdz 50 % no šo zaudējumu apmēra”.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz izslēgt VPINZAL 13. panta trešo daļu, kurā šobrīd ir paredzēti ierobežojumi mantiskā zaudējuma atlīdzināšanai, ja aprēķinātā summa pārsniedz 145 000 euro.
Atbilstoši EST sprieduma lietā C-735/19 secinātajam Eiropas Savienības tiesību pārkāpumu dēļ privātpersonām radīto zaudējumu atlīdzinājumam ir jābūt atbilstošam, lai atlīdzinātu tām nodarīto kaitējumu, tādējādi nodrošinot to tiesību efektīvu aizsardzību. Tāpat arī saskaņā ar Senāta atziņām atbilstoši vispārējam principam katrs zaudējums ir atlīdzināms tādā apmērā, lai pēc iespējas atjaunotu iepriekšējo stāvokli (gan efektivitātes, gan līdzvērtības ziņā) (Senāta Administratīvo lietu departamenta 2016. gada 14. septembra sprieduma lietā Nr. SKA-1012/2016 8.punkts). Tādējādi, nosakot atlīdzināmo mantisko zaudējumu apmēru, par taisnīgu būtu atzīstams tāds apmērs, kas atbilst patiesajam zaudējumu apmēram, ievērojot konkrētās lietas apstākļus (iestādes rīcības tiesisko un faktisko pamatojumu un motīvus, kā arī cietušā rīcību).

Pārrunājot šo risinājumu ar Finanšu ministriju, tā konceptuāli atbalstīja VPINZAL 13. panta trešajā daļā noteikto ierobežojumu atcelšanu. Atbilstoši Finanšu ministrijas sniegtajai informācijai (no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirtais finansējums, lai saskaņā ar VPINZAL nodrošinātu zaudējumu atlīdzināšanu, kuri privātpersonai nodarīti ar valsts pārvaldes iestādes prettiesisku administratīvo aktu vai prettiesisku faktisko rīcību, 2019.-2021.gads) lielākā summa, kas ir izmaksāta, nesasniedz 145 000 euro (tātad summu, līdz kurai mantiskais zaudējums atlīdzināms 100 procentu apmērā).
Lai arī grozījumu nepieciešamība izriet no EST sprieduma, kur konstatēts Eiropas Savienības tiesību normu pārkāpums, VPINZAL mantiskā zaudējuma atlīdzināšanas ierobežojumiem nebūtu jāpastāv arī gadījumos, kad tiek konstatēts Latvijas tiesību normu pārkāpums. Kā atzinusi Satversmes tiesa, tiesiskās vienlīdzības princips liedz valsts institūcijām izdot tādas normas, kas bez saprātīga pamata pieļauj atšķirīgu attieksmi pret personām, kuras atrodas pēc noteiktiem kritērijiem salīdzināmos apstākļos (sk. Satversmes tiesas 2001. gada 3. aprīļa sprieduma lietā Nr. 2000-07-0409 secinājumu daļas 1. punktu). Tieslietu ministrijas ieskatā, tam, vai valsts pārvaldes iestāde ir pārkāpusi starptautiskās vai nacionālās tiesību normas, nevar būt izšķiroša nozīme, lai regulētu mantisko zaudējumu atlīdzināšanas apmēru.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Fiziskās un juridiskās personas (privātpersonas) iegūs papildu tiesiskās garantijas atbilstīgam atlīdzinājumam par mantisko zaudējumu, kas tai nodarīts ar valsts pārvaldes iestādes prettiesisku administratīvo aktu vai prettiesisku faktisko rīcību.
Iestādēm, kuras izdod administratīvos aktus vai veic faktisko rīcību, jaunais tiesiskais regulējums veicinās lietderības apsvērumu un iespējamo tiesisko seku savlaicīgu un vispusīgu izvērtēšanu, lai mazinātu iespējamo valstij nodarīto mantisko zaudējumu.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Fiziskās un juridiskās personas (privātpersonas) iegūs papildu tiesiskās garantijas atbilstīgam atlīdzinājumam par mantisko zaudējumu, kas tai nodarīts ar valsts pārvaldes iestādes prettiesisku administratīvo aktu vai prettiesisku faktisko rīcību.
Iestādēm, kuras izdod administratīvos aktus vai veic faktisko rīcību, jaunais tiesiskais regulējums veicinās lietderības apsvērumu un iespējamo tiesisko seku savlaicīgu un vispusīgu izvērtēšanu, lai mazinātu iespējamo valstij nodarīto mantisko zaudējumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks precizēts pēc noteiktās procedūras veikšanas

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks precizēts pēc noteiktās procedūras veikšanas

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Visas valsts pārvaldes iestādes, kas lemj par mantisko zaudējumu atlīdzināšanu saskaņā ar VPINZAL.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Likumprojekta īstenošana tiks veikta esošo funkciju un struktūras ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi