Anotācija

23-TA-1401: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 2. aprīļa noteikumos Nr. 140 "Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda programmas "Korekcijas dienesti" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu tā atbilstību Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda programmas "Korekcijas dienesti" (turpmāk – programma) 2023. gada 23. maija sadarbības komitejas sanāksmē Nr. 14 nolemtajam (Sadarbības komitejas sanāksmes Nr. 14 protokols parakstīts   2023.gada 13.jūnijā.).

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir grozīt programmas  rezultātu un iznākuma rādītāja mērķa vērtību attiecībā uz atklātā cietuma korpusa būvniecību Ministru kabineta 2019. gada 2. aprīļa noteikumu Nr. 140 "Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda programmas "Korekcijas dienesti" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 140) pielikumā.

 
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Grozījumi attiecībā uz noteikumu Nr. 140 pielikuma izteikšanu jaunā redakcijā stājas spēkā reizē ar grozījumiem attiecīgajā līgumā par Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021. gada perioda programmas "Korekcijas dienesti" īstenošanu (turpmāk - programmas līgums). Pēc tam kad no vadošās iestādes saņemti grozījumi programmas līgumā, programmas apsaimniekotājs publicē attiecīgu paziņojumu oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2017. gada 14. decembrī Latvijas Republikas Finanšu ministrijas un Norvēģijas Karalistes Ārlietu ministrijas pārstāvji parakstīja Saprašanās memorandu par Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda ieviešanu un programmas īstenošanu. Kā programmas apsaimniekotājs noteikta Tieslietu ministrija un tiešos programmas apsaimniekotāja pienākumus veic Tieslietu ministrijas Projektu departamenta Norvēģijas finanšu instrumenta nodaļa.
Programmas mērķi, pieejamo finansējumu, sasniedzamos rezultātus, programmas apsaimniekotāju un tā pienākumus, iepriekš noteiktā projekta iesniedzēju, atbalstāmās darbības, izmaksu attiecināmības nosacījumus un divpusējās sadarbības fonda aktivitāšu ieviešanas kārtību regulē Noteikumi Nr. 140
Programmā Ieslodzījuma vietu pārvalde (turpmāk – IeVP) īsteno iepriekš noteikto projektu "Mācību centra infrastruktūras un apmācībai paredzēta ieslodzījuma vietas paraugkorpusa izveide Olaines cietuma teritorijā" (turpmāk – projekts). Projektā sākotnēji tika plānotas divas ar būvniecību saistītas aktivitātes, kuras norādītas arī kā programmas rezultātu un iznākuma rādītāju mērķa vērtības:
1) Mācību centra ēkas būvprojekta izstrāde un ēkas būvniecība;
2) Atklātā cietuma korpusa jaunbūves būvprojekta izstrāde un būvdarbi.
2021. gada 17. februārī starp IeVP un SIA "Velve" tika noslēgt līgums Nr. P-1-73-2021-00009 "Ieslodzījuma vietu pārvaldes Mācību centra ēkas Olainē, Rīgas ielā 10b jaunbūves būvprojekta izstrāde un ēkas būvniecība, autoruzraudzība un garantijas perioda nodrošināšana" un 2022. gada 1. februārī starp IeVP un SIA "Citrus Solutions" tika noslēgts līgums Nr. P-1--2022-00274 "Atklātā cietuma korpusa jaunbūves būvprojekta izstrāde, autoruzraudzība un būvdarbi". Šīs līgumsaistības tika dibinātas, lai nodrošinātu  programmas rezultātu un iznākuma rādītāju mērķa vērtību sasniegšanu.


 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēc Krievijas Federācijas 2022. gada 24. februārī  uzsāktās karadarbības Ukrainā, būvdarbu izmaksas projekta īstenošanas laikā ievērojami pieauga.  Uz to 2022. gada marta mēnesī norādīja gan SIA "Velve", gan SIA "Citrus Solutions".
SIA "Velve", pabeidzot Mācību centra būvprojekta izstrādi, 2022. gada 29. jūnijā iesniedza precizētu būvdarbu izmaksu tāmi, kurā bija iekļauts būvniecības izmaksu sadārdzinājums. Tā kā SIA "Velve" nespēja sadārdzinājuma aprēķinu pamatot atbilstoši īpaši šim mērķim izstrādātām Latvijas Republikas Ekonomikas ministrijas vadlīnijām "Vadlīnijas būvmateriālu izmaksu sadārdzinājuma novērtēšanai sakarā ar Krievijas militāro agresiju  Ukrainā grozījumu veikšanai spēkā esošajos publiskajos būvdarbu līgumos attiecībā uz ēku būvniecību" (turpmāk – vadlīnijas), Tieslietu ministrija kā programmas apsaimniekotājs piesaistīja programmā nolīgto pakalpojuma sniedzēju SIA "BŪVĒLOGS projekti" ar mērķi aprēķināt sadārdzinājuma pamatotību atbilstoši vadlīnijām. Tika secināts, ka SIA "Velve" iesniegtais izmaksu sadārdzinājums ievērojami pārsniedz būvizmaksu sadārdzinājumu, kas pieļaujamas piemērojot vadlīnijās norādīto metodiku būvmateriālu izmaksu sadārdzinājuma novērtēšanai, tāpēc 2022. gada 22. septembrī IeVP lauza līgumu  ar SIA "Velve". 2022. gada 20. oktobrī IeVP atkārtoti izsludināja iepirkumu par Mācību centra ēkas būvniecību (tehnisko projektu SIA "VELVE" izstrādāja un nodeva IeVP rīcībā).
Iepirkuma rezultātā 2023. gada 9. martā tika noslēgts līgums Nr. P-1--2023-00479 "Ieslodzījuma vietu pārvaldes Mācību centra ēkas Olainē, Rīgas ielā 10b būvdarbi un garantijas perioda nodrošināšana" ar SIA "Pillar Contractor", un būvdarbi ir uzsākti.
2023. gada janvārī arī SIA "Citrus Solutions" apkopoja un iesniedza informāciju IeVP par nepieciešamo līguma Nr. P-1--2022-00274 "Atklātā cietuma korpusa jaunbūves būvprojekta izstrāde, autoruzraudzība un būvdarbi" summas palielinājumu pēc ģeopolitiskas situācijas izmaiņām saistībā ar karadarbību Ukrainā un pret Krieviju un Baltkrieviju ieviestajām sankcijām pēc 2022. gada 24. februāra atbilstoši reālajai tirgus situācijai un pieprasījuma/piedāvājuma aktualitātēm tirgū un nozarē, kā arī informēja par iespējamajām būvdarbu uzsākšanas un pabeigšanas laika grafika izmaiņām.      
  
 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka būvdarbu izmaksas projekta īstenošanas laikā ievērojami pieauga sakarā ar Krievijas militāro agresiju Ukrainā, un pamatojoties uz projekta īstenotāja sniegto informāciju līdzekļu trūkuma dēļ projektā nav iespējams pabeigt abus būvniecības objektus, kā arī sarunās ar programmas donorvalsts partneri Mācību centra būvniecība tika noteikta par prioritāti, tad 2023. gada 23. maija programmas sadarbības komitejas sanāksmē Nr. 14 tika pieņemts lēmums atteikties no atklātā cietuma korpusa būvniecības. Sadarbības komitejas 2023.gada 23.maija sēdē tika nolemts:
1. Izbeigt atklātā cietuma korpusa būvniecību un izbeigt līgumu ar būvnieku SIA "Citrus Solutions".
2. Saskaņot Projekta līguma Nr. 1-6.4/2-2019 grozījumu Nr. 7 priekšlikumu, tostarp budžeta tabulu.
3. Atbalstīt Projekta īstenotāja ierosinājumu grozīt Projekta indikatoru rezultātam 1 "Uzlaboti korekcijas dienesti" iznākumam 1.1. "Izveidota jauna infrastruktūra korekcijas dienestu personāla apmācībai" no esošās redakcijas "Izveidots ieslodzījuma vietas paraugkorpuss" jaunā redakcijā "Izstrādāts tehniskais projekts atklātā cietuma korpusam".
4. Atstāt negrozītus Projekta indikatorus rezultātam 1 "Uzlaboti korekcijas dienesti" iznākumam 1.1. "Izveidota jauna infrastruktūra korekcijas dienestu personāla apmācībai":
- rādītāju "Aprobēto apmācību programmu skaits" (sākuma stadija – "0", mērķa vērtība – "5") (Projekta īstenotājs bija piedāvājis grozīt rezultātu.).
- rādītāju  "Ieslodzījuma vietu un probācijas dienesta darbinieku skaits, kas apmācīti Mācību centrā" (sākuma stadija – "0", mērķa vērtība – "50") (Projekta īstenotājs bija piedāvājis grozīt rezultātu.).
5. Konceptuāli atbalstīt izmaiņu izdarīšanu Programmas līgumā saskaņā ar noteikto procedūru (saskaņā ar Regulas 6.9. pantu*).
6. Apstiprināt izmaiņas Programmas jomas iniciatīvas "Starptautisks konferenču cikls ar Norvēģijas un Latvijas ekspertu piedalīšanos par korekcijas dienestiem aktuāliem jautājumiem" budžetā.
Noteikumu projekts saskaņots ar projekta īstenotāju.
Tādejādi līdz šim projektā īstenoto aktivitāšu rezultātā ir izstrādāts atklātā cietuma korpusa tehniskais būvprojekts (ar atbilstošu būvekspertīzi), un to ir iespējams veiksmīgi izmantot turpmākai ieslodzījuma vietu sistēmas attīstībai, piemēram, būvējot šādu korpusu par valsts budžeta līdzekļiem vai kāda starptautiska projekta ietvaros. Tāpat šādu gatavu būvprojektu ir iespējams būvēt arī citās ieslodzījuma vietās, ja tiek veikta būvprojekta pielāgošana konkrēta zemes gabala vajadzībām, saglabājot konceptuālos risinājuma elementus. Gadījumā, ja atklātā cietuma korpusa tehnisko būvprojektu izmantos citu Eiropas Savienības fondu un finanšu instrumentu projektos, tiks vērtēta un nodrošināta dubultfinansējuma riska neiestāšanās.  
Tā kā šis lēmums skar programmas rezultāta un iznākuma rādītāja mērķa vērtību, tad ir jāveic grozījumus noteikumu Nr. 140 pielikumā "Programmas "Korekcijas dienesti", rezultāta un iznākuma rādītāju mērķa vērtības", programmas mērķa iznākuma 1.1. rādītāju "Izveidots ieslodzījuma vietas paraugkorpuss" aizstājot ar "Izstrādāts tehniskais projekts atklātā cietuma korpusam". Pēc noteikumu projekta apstiprināšanas, atbilstoši procedūrai tiks veikti programmas līguma grozījumi un grozījumi projekta "Mācību centra infrastruktūras un apmācībai paredzēta ieslodzījuma vietas paraugkorpusa izveide Olaines cietuma teritorijā" līgumā.

* Noteikumi par Norvēģijas finanšu instrumenta ieviešanu 2014.–2021. gadā, ko 2016. gada 23. septembrī pieņēma Norvēģijas Ārlietu ministrija saskaņā ar Līguma starp Norvēģijas Karalisti un Eiropas Savienību par Norvēģijas finanšu instrumentu 2014.–2021. gadam 10. panta 5. punktu.



 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Tieslietu ministrija veica izvērtējumu un secināja, ka nav nepieciešami grozījumi Saprašanās memorandā starp Norvēģijas Karalisti un Latvijas Republiku, kas parakstīts 2017. gada 14. decembrī.
Pēc noteikumu Nr. 140 grozījumu apstiprināšanas, tiks sagatavoti nepieciešamie programmas līguma grozījumi un tie iesniegti Finanšu ministrijā kā Eiropas Ekonomikas zonas un Norvēģijas finanšu instrumentu 2014.–2021. gada perioda vadošajai iestādei saskaņošanai.
Papildus informējam, ka ar līdzīgu situāciju saskarās arī programmu apsaimniekotāji citās saņēmējvalstīs un Norvēģijas Ārlietu ministrijas Finanšu instrumenta birojs visām saņēmējvalstīm, kurām projektos bija paredzēta būvniecība, lūdza pārvērtēt prioritātes, norādot, ka papildus finansējums vai programmas pagarinājums netiks piešķirts.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Tieslietu ministrija
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz pienākumu Tieslietu ministrijai kā programmas apsaimniekotājam publicēt paziņojumu par programmas līguma grozījumiem oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts paredz MK noteikumu Nr.140 grozījumus, kuriem nav ietekmes uz sabiedrību. Līdz ar to noteikumu projekta izstrādes gaitā nav nepieciešama sabiedrības līdzdalības iesaiste, jo grozījumi pēc būtības ir tehniski.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tieslietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projektu izpildei nav ietekmes uz iesaistīto institūciju cilvēkresursiem, funkcijām un uzdevumiem.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk