Anotācija

25-TA-2519: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Jēkabpils novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Skujkoku ceļš" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Par Jēkabpils novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Skujkoku ceļš" pārņemšanu valsts īpašumā" (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz:
a) Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otro daļu un 43. pantu;
b) Meža likuma 4. panta otro daļu;
c) Jēkabpils novada pašvaldības domes 2024. gada 28. novembra lēmumu Nr. 920 (protokols Nr. 21, 41. punkts) "Par pašvaldībai piederoša īpašuma nodošanu bez atlīdzības ("Skujkoku ceļš", Kūku pagasts)" (turpmāk – 1. lēmums);
d) Jēkabpils novada pašvaldības domes 2025. gada 27. februāra lēmumu Nr. 134 (protokols Nr. 3, 52. punkts) "Par grozījumu 2024. gada 28. novembra domes lēmumā Nr. 920 "Par pašvaldībai piederoša īpašuma nodošanu bez atlīdzības"" (turpmāk – 2. lēmums).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Jēkabpils novada pašvaldības ar reģistrācijas Nr. 90000024205 (turpmāk – pašvaldība) nekustamo īpašumu "Skujkoku ceļš" Kūku pagastā, Jēkabpils novadā, tāpēc ka tas nav nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai, nodot to Zemkopības ministrijas (turpmāk arī – ministrija) valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma "Skujkoku ceļš" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5670 003 0286) sastāvā ietilpstošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 5670 003 0283) 0,12 ha platībā Kūku pagastā, Jēkabpils novadā (turpmāk ‒ nekustamais īpašums) pieder pašvaldībai. Nekustamais īpašums ierakstīts zemesgrāmatā Zemgales rajona tiesas Kūku pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000890036 uz pašvaldības vārda.
Pēc Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem nekustamajam īpašumam ir reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
1) ceļa servitūta teritorija (tips 7315030100) 0,0300 ha platībā;
2) lauku zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam
    (tips 8317030100) 0,0293 ha platībā;
3) pārējās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības
    aprēķinam (tips 8317020100) 0,0293 ha platībā;
4) dzīvojamās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības 
   aprēķinam (tips 8317010100) 0,0293 ha platībā.

Pēc NĪVKIS teksta datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības fiskālā kadastrālā vērtība 01.01.2025. ir 65 euro, universālā kadastrālā vērtība 01.01.2025. ir 288 euro un lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101).

Pamatojoties uz akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) 2024. gada 16. oktobra ierosinājumu Nr. 4.1-2_07nq_260_24_1025 "Par nekustamā  īpašuma "Skujkoku ceļš" bezatlīdzības nodošanu", pašvaldības dome ar 1. lēmumu nolēma bez atlīdzības nodot  īpašumā valstij ministrijas personā pašvaldības nekustamo īpašumu meža apsaimniekošanas un aizsardzības funkcijas izpildei un vienlaikus noteica aizliegumu ministrijai atsavināt un apgrūtināt nekustamo īpašumu ar lietu tiesībām un pienākumu ministrijai nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot pašvaldībai, ja tas vairs netiks izmantots minētās funkcijas izpildei.
Tā kā 1. lēmumā tika noteikts aizliegums ministrijai nekustamo īpašumu apgrūtināt ar lietu tiesībām, bet tas ievērojami apgrūtinātu Sabiedrībai pārvaldīt un apsaimniekot nekustamo īpašumu, tostarp uz nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības izbūvēt ceļu, pašvaldība, ievērojot Sabiedrības ierosinājumu, nolēma izdarīt grozījumus un pieņēma 2. lēmumu, ar kuru izslēdza no 1. lēmuma aizliegumu nekustamo īpašumu apgrūtināt ar lietu tiesībām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošā zemes vienība ir nepieciešama, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību – un lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību, kā arī ierīkot jaunu ceļu.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība funkcionāli tiek izmantota kā meža infrastruktūras objekts Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tāpēc uzturama atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa noturību, bet pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ to nevar nodrošināt.
Ierīkojot jaunu inženierbūvi – ceļu, tiks nodrošināta piekļuve meža platībai – zemes  vienībai (ar kadastra apzīmējumu 5670 003 0173) 767,51 ha kopplatībā, kura ietilpst Zemkopības ministrijas valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošā nekustamajā īpašumā "Valsts mežs" (kadastra Nr. 5670 003 0173) Kūku pagastā, Jēkabpils novadā.
Risinājuma apraksts
Nekustamais īpašums visā tā sastāvā tiek nodots valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai.
100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir ministrija.
Ja iestāsies rīkojuma projekta 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās valsts funkcijas īstenošanai, tas pēc datu aktualizācijas NĪVKIS tiks nodots pašvaldībai visā tā sastāvā saskaņā ar Civillikuma 968. pantu un Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta prasībām.
Rīkojuma projektam ir pievienoti nekustamā īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un pašvaldības domes lēmumi, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana no pašvaldības valsts funkciju īstenošanai ir lietderīga, un pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas izpilde.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus. 
Juridiskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam, ja tiesību akta projekts būtiski nemaina esošo regulējumu, neietekmē sabiedrībai nozīmīgas iniciatīvas un procesus, neparedz ieviest reformu izstrādes un īstenošanas procesu un neskar publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • AS "Latvijas valsts meži"
  • Jēkabpils novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi