Anotācija (ex-ante)

22-TA-3117: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Pasākumu plāns atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Saskaņā ar MK 2022. gada 16. augusta sēdēs protokolu Nr.40 36.§ 2. punktu ir dots  šāds uzdevums - Iekšlietu ministrijai kopīgi ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju un citām iesaistītajām institūcijām izvērtēt risinājumus, lai nodrošinātu gatavību iespējamam lielākam Ukrainas civiliedzīvotāju pieplūdumam Latvijā rudens un ziemas periodā, un  iekšlietu ministram atbilstoši nepieciešamībai iesniegt attiecīgus priekšlikumus izskatīšanai Ministru kabinetā. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pasākumu plāns atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadā (turpmāk – pasākumu plāns) nosaka valsts institūciju, pašvaldību, nevalstisko organizāciju un komersantu īstenojamos pasākumus un iesaistāmos resursus, nodrošinot saskaņotu un nekavējošu rīcību, lai spētu uzņemt, izmitināt un nodrošināt sociālo atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri jau  ieradušies Latvijas Republikā kopš kara sākuma, kā arī tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri bēgot no kara vēl ieradīsies Latvijas Republikā 2023. gadā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Pasākumu plāns atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā paredz pasākumus 2023. gadā un tā izpilde tiks uzsākta 2023. gada 1. janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ukrainas civiliedzīvotājiem palīdzība Latvijas Republikā  tiek nodrošināta sakaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumu, uz tā pamata izdotajiem normatīvajiem aktiem, citiem saistošajiem normatīvajiem aktiem, kā arī 2022. gada 29. aprīļa MK rīkojumu Nr. 302 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Krievijas karaspēks jau vairākus mēnešus turpina iebrukumu Ukrainā, iznīcinot arī civilo infrastruktūru un nogalinot civiliedzīvotājus. Ukrainas teritoriju no kara sākuma jau ir atstājuši vairāki miljoni Ukrainas civiliedzīvotāju.  Latvijas Republika no pirmajām dienām sniedz atbalstu personām, kuras bēgot no kara, apmetušās Latvijas Republikā vai šķērso Latvijas teritoriju tranzītā. Uz 2022.gada 29. novembri personas kods  piešķirts  43 114  Ukrainas civiliedzīvotājiem. Ukrainas civiliedzīvotājiem izsniegti 37 262 uzturēšanās tiesību apliecinoši dokumenti (ilgtermiņa D vīzas un termiņuzturēšanās atļaujas). Šobrīd pašvaldībās pēc palīdzības vērsušies 34 964 personas, no tām: sievietes: 47%, vīrieši: 23%, nepilngadīgie: 30%.  Pašlaik ar pašvaldību starpniecību faktiski izmitināti 11 535 Ukrainas civiliedzīvotāji. Pagaidu aizsardzības statuss pārtraukts 2444 Ukrainas civiliedzīvotājiem, anulējot ierakstus Fizisko personu reģistra informācijas sistēmā (FPRIS), jo persona izceļojusi uz Ukrainu vai citu valsti vai padziļinātas pārbaudes rezultātā konstatēts, ka persona nav Ukrainas civiliedzīvotājs Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 1. panta izpratnē. Katru diennakti Latvijas Republikā caur tās ārējo robežu ierodas vairāki simti Ukrainas pilsoņu. Lai arī šobrīd lielākā daļa no tiem šķērso Latviju tranzītā un jaunu Ukrainas civiliedzīvotāju plūsma ir stabilizējusies,  minētie statistikas dati liecina, ka Latvijas Republikā turpina ierasties un uzturēties salīdzinoši liels skaits Ukrainas civiliedzīvotāju, kam nepieciešama palīdzība.

Ņemot vērā esošo ģeopolitisko situāciju Eiropā, īpaši- kara turpināšanos, aukstu laikapstākļu tuvošanos, enerģētikas resursu cenu celšanos, Krievijas karadarbības izraisītus būtiskus civilās infrastruktūras bojājumus Ukrainā- ir pamats prognozēt, ka Ukrainas civiliedzīvotāji turpinās pamest Ukrainas teritoriju un meklēs patvērumu citās valstīs, tajā skaitā- Latvijā. Tāpat, pastāvot minētajiem apstākļiem, nav pamata pieņemt, ka liela daļa Ukrainas civiliedzīvotāju, kas šobrīd apmetušies Latvijā, tuvākajā laikā varēs atgriezties Ukrainā. 


Lai nodrošinātu palīdzības sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem un turpinātu 2022.gadā īstenotos atbalsta pasākumus arī 2023. gadā , ir izstrādāts Pasākumu plāns atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam.

 
Risinājuma apraksts
Pasākumu plāns nosaka valsts institūciju, pašvaldību, nevalstisko organizāciju un komersantu īstenojamos pasākumus un iesaistāmos resursus, nodrošinot saskaņotu un nekavējošu rīcību, lai spētu uzņemt, izmitināt un nodrošināt sociālo atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri jau  ieradušies Latvijas Republikā kopš kara sākuma, kā arī tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri vēl ieradīsies Latvijas Republikā bēgot no kara. 

Plāna izstrādei un finanšu aprēķinu veikšanai tiek pieņemts, ka provizoriski 2023.gadā Latvijā no jauna ieradīsies 40 000 Ukrainas civiliedzīvotāji. Veiktie aprēķini iekļauj arī tos izdevumus, kas turpināsies no 2022.gada un veidosies 2023.gadā (piemēram, primārā atbalsta sniegšana personām, kas ierodas/ ieradīsies Latvijā 2022.gada beigās). Šādu aprēķinu veikšanai tiek pieņemts, ka Latvijā līdz 2022. gada beigām ieradīsies 40 000 Ukrainas civiliedzīvotāji. Prognozes pamatā ir 2022.gadā Latvijas Republikā uzņemtais Ukrainas civiliedzīvotāju skaits un situācija starptautiskajā politikā.

Pasākumu plāns izstrādāts, ņemot vērā Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto regulējumu.

Pasākumu plānā iekļautos pasākumus turpina koordinēt un nepieciešamības gadījumā papildu pasākumus nosaka ar Ministru kabineta 2022. gada 3. marta rīkojumu Nr. 2022/1.2.1.-68 "Par Civilās aizsardzības Operacionālo vadības centru" izveidotais Civilās aizsardzības Operacionālais vadības centrs, kuru vada Iekšlietu ministrijas valsts sekretārs.

Lai nodrošinātu atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem, pasākumu plānā iekļautie pasākumi strukturēti vienpadsmit sadaļās. 

Ukrainas civiliedzīvotājiem tiek nodrošinātas tiesības uzturēties Latvijas Republikā, primārais atbalsts, tiesības uz nodarbinātību, atbalsta apjoms Ukrainas civiliedzīvotāju likumā noteiktajā apjomā, tiesības uz izglītību, kā arī tiek nodrošinātas nepilngadīgo bez vecāku pavadības Latvijas Republikā ieceļojošo Ukrainas civiliedzīvotāju personisko un mantisko tiesību un interešu nodrošināšana.

Ukrainas civiliedzīvotājiem iespējamā atbalsta apmērs vienam cilvēkam ir veidots, ievērojot pamatprincipu, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem sniedzamo pakalpojumu/atbalsta apjoms nepārsniedz Latvijas iedzīvotājiem pieejamo atbalsta apmēru.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Uzņemšanas, izmitināšanas un sociālo pakalpojumu saņemšana.
Juridiskās personas
  • Nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Uzņemšana, izmitināšanas pakalpojumu sniegšana

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
214 073 012
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
214 073 012
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-214 073 012
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-214 073 012
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
9 731 861
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-204 341 151
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
-204 341 151
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pasākuma plāna kopējās izmaksas ir 214 073 012 euro, no tiem:
- papildu nepieciešams 204 341 151 euro (finansēšanas avots:  budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotais finansējums);
- ārvalstu finanšu instrumentu ietvaros 9 704 861 euro (attiecīgās budžeta programmas un apakšprogrammas);
- finansējums piešķirtā budžeta ietvaros 27 000 euro (Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde").
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēti izdevumu aprēķini pievienoti anotācijas 1.-15. pielikumā.
1.pielikums: KOPSAVILKUMS
2.pielikums: Labklājības ministrijas aprēķins
3.pielikums: Iekšlietu ministrijas (Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes) aprēķins
4.pielikums: Veselības ministrijas aprēķins
5.pielikums: Izglītības un zinātnes ministrijas aprēķins
6.pielikums: Kultūras ministrijas aprēķins
7.pielikums: Sabiedrības integrācijas fonda aprēķins
8.pielikums: Zemkopības ministrijas aprēķins
9.pielikums: Iekšlietu ministrijas (Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta) aprēķins 
10.pielikums: Ekonomikas ministrijas aprēķins  
11.pielikums: Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas aprēķins
12.pielikums: Iekšlietu ministrijas (Iekšlietu ministrijas Informācijas centra) aprēķins
13.pielikums: Iekšlietu ministrijas (Valsts policijas) aprēķins
14.pielikums: Satiksmes ministrijas aprēķins
15.pielikums: Aprēķins par izmitināšanas vietas nodrošināšanu plāna 7.4.apakšpunktā minēto personu izmitināšanai periodā starp stacionārās ārstēšanas epizodēm, vai saņemot ambulatoro veselības aprūpi kā stacionārās ārstēšanas turpinājumu
Pamatojums iekļauts 16.pielikumā:
16.pielikums: Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes noslodzes pamatojums
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija
Anotācijas pielikumos iekļautie aprēķini veikti indikatīvi, balstoties uz pieņēmumiem. Atļaut institūcijām, ja nepieciešams, veikt finansējuma pārdales starp pasākumiem un izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem, ņemot vērā pasākumu plāna īstenošanas gaitu. 
Izdevumi, kuru finansēšanas avots ir budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” atsevišķā programmā plānotais finansējums, tiks segti, līdzekļus pārdalot no šīs programmas, nepārsniedzot rīkojuma 4.punktā noteikto apmēru (204 341 151 euro).
Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.

4.1.1. Grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā

Pamatojums un apraksts
1. Sagatavot grozījumus Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.1 panta 1.1 un 1.2 daļā, paredzot atbalsta pasākuma īstenošanu  līdz 2023.gada 31.decembrim. 

2. Sagatavot grozījumus Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12.panta 11 un 12 daļā, paredzot primāri sniedzamā atbalsta pasākuma (izmitināšana un ēdināšana) nodrošināšanu līdz 2023.gada 31.decembrim.
  

 
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.2. Grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā

Pamatojums un apraksts
Tiesiskā regulējuma izstrāde ilgtermiņa vīzu ar tiesībām uz  nodarbinātību un termiņuzturēšanās atļauju Ukrainas civiliedzīvotājiem derīguma termiņa pagarināšanai.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
  • Valsts robežsardze
  • Valsts policija
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • Veselības ministrija
  • Labklājības ministrija
  • Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
  • Zemkopības ministrija
  • Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • Sociālās integrācijas valsts aģentūra
  • Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
  • VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
  • Bērnu aizsardzības centrs
  • Kultūras ministrija
  • Sabiedrības integrācijas fonds
  • Latvijas Zinātnes padome
  • Nacionālais veselības dienests
  • Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests
  • Latviešu valodas aģentūra
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Lauksaimniecības datu centrs
  • Satiksmes ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Ārlietu ministrija
  • Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija
  • Nodarbinātības valsts aģentūra
  • Valsts izglītības satura centrs
  • VSIA “Autotransporta direkcija”, Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome, Vaivaru Tehnisko palīglīdzekļu centrs.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
-

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
-

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Kopsavilkums
2. pielikums
Nosaukums
Labklājības ministrijas aprēķins
3. pielikums
Nosaukums
Iekšlietu ministrijas (Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes) aprēķins
4. pielikums
Nosaukums
Veselības ministrijas aprēķins
5. pielikums
Nosaukums
Izglītības un zinātnes ministrijas aprēķins
6. pielikums
Nosaukums
Kultūras ministrijas aprēķins
7. pielikums
Nosaukums
Sabiedrības integrācijas fonda aprēķins
8. pielikums
Nosaukums
Zemkopības ministrijas aprēķins
9. pielikums
Nosaukums
Iekšlietu ministrijas (Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta) aprēķins
10. pielikums
Nosaukums
Ekonomikas ministrijas aprēķins
11. pielikums
Nosaukums
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas aprēķins
12. pielikums
Nosaukums
Iekšlietu ministrijas (Iekšlietu ministrijas Informācijas centra) aprēķins
13. pielikums
Nosaukums
Iekšlietu ministrijas (Valsts policijas) aprēķins
14. pielikums
Nosaukums
Satiksmes ministrijas aprēķins
15. pielikums
Nosaukums
Aprēķins par izmitināšanas vietas nodrošināšanu plāna 7.4.apakšpunktā minēto personu izmitināšanai periodā starp stacionārās ārstēšanas epizodēm, vai saņemot ambulatoro veselības aprūpi kā stacionārās ārstēšanas turpinājumu
16. pielikums
Nosaukums
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes noslodzes pamatojums