22-TA-1967: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiek salāgots regulējums ar Aizsargjoslu likumu, paredzot gadījumus, kad veicams ietekmes uz vidi sākotnējais izvērtējums.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Izslēgt Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma (turpmāk - Covid-19 likums) 14.2 pantu, vienlaikus ar likumu "Grozījumi Aizsargjoslu likumā", lai ierobežojumi Baltijas jūras un Rīgas jūras līča krasta kāpu aizsargjoslā (turpmāk - krasta kāpu aizsargjosla) tiktu noteikti vienā likumā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.05.2023.
Pamatojums
Likums stājas spēkā vienlaikus ar likumu "Grozījumi Aizsargjoslu likumā", 22-TA-1405.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Covid-19 likums 14.2 pants noteic atvieglotu, atšķirīgu no Aizsargjoslu likumā noteiktās, saskaņošanas kārtību sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanai, kā arī pludmales labiekārtošanai un apsaimniekošanai paredzēto sezonas būvju būvniecībai pludmalē pilsētās un ciemos krasta kāpu aizsargjoslā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Covid-19 likuma 14.2 pants noteic atvieglotu, no Aizsargjoslu likuma atšķirīgu, saskaņošanas kārtību sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanai, kā arī pludmales labiekārtošanai un apsaimniekošanai paredzēto sezonas būvju būvniecībai pludmalē pilsētās un ciemos krasta kāpu aizsargjoslā. Likumprojekts "Grozījumi Aizsargjoslu likumā" paredz šo normu iekļaut Aizsargjoslu likumā kā pastāvīgu regulējumu, tādējādi saskaņojot tiesību normas un nosakot ierobežojumus krasta kāpu aizsargjoslā vienā likumā.
Risinājuma apraksts
Pēdējo divu gadu laikā (Covid-19 pandēmijas laikā) ir būtiski audzis sabiedrības pieprasījums pēc atpūtas ārtelpās (dabas takās, pludmalēs u.c.), tāpēc, lai atvieglotu un paātrinātu sezonas kafejnīcu, kā arī pludmales labiekārtošanas un apsaimniekošanas sezonas būvju saskaņošanas procesu un nodrošinātu savlaicīgu iedzīvotāju drošības un sanitāro prasību ievērošanu, kā arī atbilstoša apjoma labiekārtojuma objektu izvietošanu, Covid-19 likumā tika iekļauts 14.2 pants, kas noteic, ka Valsts vides dienests sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanai, kā arī pludmales labiekārtošanai un apsaimniekošanai paredzēto sezonas būvju būvniecībai pludmalē pilsētās un ciemos neveic sākotnējo izvērtējumu un neizsniedz tehniskos noteikumus. Covid-19 likuma piemērošanas periodā nav konstatēts, ka administratīvā sloga mazinājums radītu negatīvas sekas uz apkārtējo vidi, tāpēc tas iekļaujams kā pastāvīgs regulējums.
Lai nodrošinātu, ka plānotās sezonas būves neatstās būtisku ietekmi uz vidi, kā arī ir sabiedrībā iepriekš pietiekami izvērtētas, minētais izņēmums attiecināms tikai uz tādām sezonas būvēm, kas atrodas pilsētu un ciemu teritorijās. Šo būvju būvniecība notiek šim mērķim paredzētā teritorijā saskaņā ar pašvaldības attīstības plānošanas dokumentiem, kā arī ir esoša piekļuve attiecīgajam pludmales nogabalam (posmam), lai nodrošinātu, ka plānotajai sezonas būvei piekļūšana iespējama no gājēju ceļa vai ierīkota brauktuves un stāvlaukuma atbilstošā (saprātīgā) attālumā. Par atbilstību šī likumprojekta nosacījumiem, tai skaitā, vai ir nodrošināta nepieciešamā piekļuve, un atbilstību teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem pārliecinās pašvaldības institūcijas, saskaņojot būvniecības ieceri atbilstoši būvniecības normatīvo aktu prasībām.
Lai nodrošinātu, ka plānotās sezonas būves neatstās būtisku ietekmi uz vidi, kā arī ir sabiedrībā iepriekš pietiekami izvērtētas, minētais izņēmums attiecināms tikai uz tādām sezonas būvēm, kas atrodas pilsētu un ciemu teritorijās. Šo būvju būvniecība notiek šim mērķim paredzētā teritorijā saskaņā ar pašvaldības attīstības plānošanas dokumentiem, kā arī ir esoša piekļuve attiecīgajam pludmales nogabalam (posmam), lai nodrošinātu, ka plānotajai sezonas būvei piekļūšana iespējama no gājēju ceļa vai ierīkota brauktuves un stāvlaukuma atbilstošā (saprātīgā) attālumā. Par atbilstību šī likumprojekta nosacījumiem, tai skaitā, vai ir nodrošināta nepieciešamā piekļuve, un atbilstību teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem pārliecinās pašvaldības institūcijas, saskaņojot būvniecības ieceri atbilstoši būvniecības normatīvo aktu prasībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Zemes īpašnieki, kuru īpašumā esošās zemes vienības vai to daļas atrodas krasta kāpu aizsargjoslā, piekrastes apmeklētāji.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
- Zemes īpašnieki, kuru īpašumā esošās zemes vienības vai to daļas atrodas krasta kāpu aizsargjoslā vai kuri veic saimniecisko darbību piekrastes aizsargjoslā, kā arī pašvaldības, kas apsaimnieko pludmali un veic piekrastes labiekārtošanu.
Ietekmes apraksts
-
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Likumprojekts "Grozījumi Aizsargjoslu likumā", 22-TA-1405
Pamatojums un apraksts
Ierobežojumi krasta kāpu aizsargjoslā tiek noteikti vienā likumā, tādējādi vienkāršojot normatīvo aktu sistēmu.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
4.1.2. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu"", 22-TA-2111
Pamatojums un apraksts
Tiek saskaņotas likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" un Aizsargjoslu likumā noteiktās prasības par ietekmes uz vidi sākotnējā izvērtējuma veikšanu krasta kāpu aizsargjoslā.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Dabas aizsardzības pārvalde, Valsts vides dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/91deaa6d-ae24-4b06-ba67-5e320c0038cf
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskās apspriešanas laikā iebildumi un priekšlikumi nav saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likumprojektam ir labvēlīga ietekme uz piekrastes teritoriju attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likumprojektam ir labvēlīga ietekme uz vidi.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi