Anotācija (ex-ante)

24-TA-482: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Vēlētāju reģistra likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Informatīvais ziņojums “Par informatīvo ziņojumu “Par vēlēšanu procesu nodrošināšanai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju, resursu apjomu un ilgtermiņa vīziju”” (23-TA-3158) (turpmāk - Ziņojums), kas saskaņā ar publiski pieejamo informāciju (https://tapportals.mk.gov.lv) tika pieņemts Ministru kabineta 2024. gada 30. janvāra sēdē.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodalīt kompetenci starp Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi (turpmāk – PMLP) kā Vēlētāju reģistra pārzini un Valsts reģionālās attīstības aģentūru (turpmāk -  VRAA), kura no 2024. gada 1. septembra būs Elektroniskā tiešsaistes vēlētāju reģistra (turpmāk - ETVR) pārzinis.
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2024.
Pamatojums
 Atbilstoši Ziņojumā noteiktajam, sākot ar 2024. gada 1. septembri, VRAA būs ETVR pārzinis. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
  PMLP ir Vēlētāju reģistra pārzinis. Saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 26.februāra rīkojumu Nr.76 tika atbalstīts konceptuālajā ziņojumā “Par eID karti kā derīgu personu apliecinošu dokumentu Saeimas vēlēšanās” (turpmāk – konceptuālais ziņojums) ietvertais pirmais risinājums. Atbalstītā risinājuma mērķis bija izveidot  Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas moduli  ETVR, lai vēlētāji Saeimas vēlēšanās varētu balsot, izmantojot arī personas apliecību (eID karti). Lai veicinātu vienotu vēlēšanu procesu attīstību, konceptuālajā ziņojumā tika paredzēts, ka ETVR tiks izmantots ne tikai Saeimas vēlēšanās, bet arī Eiropas Parlamenta vēlēšanās un pašvaldības domes vēlēšanās. Ievērojot minēto, 2021.gada pašvaldības domes vēlēšanās un 14.Saeimas vēlēšanās sekmīgi tika izmantots ETVR. ETVR izmanto attiecīgajās vēlēšanās  vēlētāju statusa pārbaudei un atzīmju par dalību attiecīgajās vēlēšanās vai pašvaldību referendumos (no 2025.gada 1.augusta) fiksēšanai un uzskaitei.
Saskaņā ar Ziņojumā noteikto, sākot ar 2024.gada 1.septembri ETVR kā atsevišķa informācijas sistēma tiks nodota VRAA pārziņā un VRAA pārziņā būs ETVR iekļauto vēlētāju datu apstrāde vēlēšanās un pašvaldību referendumos.  Šobrīd Vēlētāju reģistra likumā paredzēts, ka Vēlētāju reģistra pārzinis ir PMLP un Vēlētāju reģistra likuma normas nosaka pirms katras vēlēšanu procedūras un pašvaldību referenduma veicamās darbības ar Vēlētāju reģistrā iekļautajiem datiem.  Vēlētāju reģistrā tiek apkopoti vēlētāju dati, kas vēlāk tiek nodoti iekļaušanai un aktualizēšanai ETVR izmantošanai iepriekšējās balsošanas laikā un vēlēšanu dienā. Līdz ar to, likumprojekts paredz Vēlētāju reģistra likumā noteikt ETVR darbības ietvaru, tā  pārzini, funkcijas un Vēlētāju reģistrā, un ETVR iekļauto un aktualizēto datu glabāšanas termiņu.  


 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd Vēlētāju reģistra likuma normas nosaka pirms katrām vēlēšanu procedūrām un pašvaldības referendumiem veicamās darbības ar Vēlētāju reģistrā iekļautajiem datiem. Vēlētāju reģistra likumā nav noteikts ETVR darbības ietvars, ETVR iekļaujamais un aktualizējamais datu apjoms. Ievērojot Ziņojumā noteikto, ir nepieciešams nodalīt Vēlētāju reģistra un ETVR darbības ietvaru. 
Risinājuma apraksts
Vēlētāju reģistra likumā tiks noteikts Vēlētāju reģistra un ETVR darbības ietvars, proti, turpmāk Vēlētāju reģistra likumā tiks noteikta arī ETVR kompetence attiecīgās vēlēšanu procedūrās un pašvaldību referendumos.

Likumprojekta 1. pants  paredz paplašināt Vēlētāju reģistra likuma darbības mērķi, nosakot, ka turpmāk vēlētāju dati tiks apstrādāti gan valsts pārziņā esošajā Vēlētāju reģistrā, gan ETVR. Likuma darbības mērķa paplašināšana nodrošinās to, ka turpmāk Vēlētāju reģistra likums regulēs arī ETVR darbības ietvaru. Šobrīd Vēlētāju reģistrs ir reģistrēts kā valsts informācijas sistēma, bet ETVR ir Vēlētāju reģistra modulis. Vēlētāju reģistra  likuma regulējums un likumprojektā ietvertie grozījumi nodrošinās to, ka saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma 5. panta 1.1 daļu Vēlētāju reģistra likumā tiks noteikts Vēlētāju reģistra un ETVR pārzinis, Vēlētāju reģistrā un ETVR iekļaujamais un aktualizējamais datu apjoms, Vēlētāju reģistrā un ETVR iekļauto datu apstrādes kārtība un piekļuves kārtība šajās sistēmās iekļautajiem datiem. Norādāms, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 5. marta rīkojumu Nr. 168 ir apstiprināts Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.3.1.i. investīcijas projekts "Datu pieejamība, koplietošana un analītika" projekta "Vēlēšanu procesu digitalizācija un automatizācija" (turpmāk – projekts). Projekta mērķis ir  izveidot mūsdienīgu un pilnvērtīgu risinājuma platformu e-vidē Latvijas un Eiropas Savienības pilsoņiem demokrātijas īstenošanai un līdzdalībai, aktīvākai iesaistei suverēnās varas īstenošanai pašvaldībās sabiedrībai svarīgu un izšķirošu jautājumu izlemšanā vietējos pašvaldību referendumos.
Risinājuma platforma aptvers parakstu vākšanas sistēmas izveidi pašvaldības referenduma ierosināšanai klātienē un elektroniski (pilnveidojot portālā www.latvija.lv izvietoto e-pakalpojumu EP177 "Parakstīšanās par vēlētāju iniciatīvām") un interneta balsošanas sistēmas izveidi pašvaldības referendumu nodrošināšanai elektroniski pilna cikla apjomā atbilstoši Vietējo pašvaldību referendumu likumam. Projekts paredz izveidot arī vienotus, drošus un mūsdienīgus vēlēšanu digitālās platformas pamatus. Pēc projekta īstenošanas tiks lemts par normatīvā regulējuma pilnveidošanu saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu 5. panta 1.2 daļā noteikto.

Grozot Vēlētāju reģistra likuma 4. pantu (likumprojekta 4. pants) tiks nodrošināts, ka Vēlētāju reģistra likums, līdzīgi kā tas ir ar Vēlētāju reģistru, noteiks, ka arī ar ETVR  uzturēšanu saistītos izdevumus segs no valsts budžeta. Papildus likumprojekta 4. pants paredz noteikt, kur vēlēšanu un pašvaldības referenduma procedūrās tiks izvietotas (izmitināts) Vēlētāju reģistrs un ETVR. Pašlaik ETVR uzturēšanai nepieciešamais finansējums netika pastāvīgi paredzēts PMLP budžeta bāzē, bet tika paredzēts katrā vēlēšanu procesa nepieciešamajos izdevumos, jo iepriekš gan ETVR, gan Vēlētāju reģistrs aktīvi tika izmantoti tikai vēlēšanu procesu nodrošināšanai, kas bija nepieciešams tikai vēlēšanu gados. Ņemot vērā, ka no 2024. gada 1. septembra, kad stāsies spēkā "Vietējo pašvaldību referendumu likums" ETVR izmantošana būs nepieciešama ne tikai vēlēšanu gados, tāpēc ETVR katru gadu ir nepieciešams uzturēt gatavu izmantošanai, kas paredz virkni uzturēšanas izdevumu. Līdz ar to, likumprojekts paredz Vēlētāju reģistra un ETVR izvietošanas (izmitināšanas) tiesisko regulējumu. Finansējums, kas nepieciešams izvietošanas (izmitināšanai) ir norādīts likumprojekta anotācijas 3. sadaļā. PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra tehnisko infrastruktūras uzturēšanu veic Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs.


Vēlētāju reģistra likuma 5. pantā ir noteikti Vēlētāju reģistra subjekti, par kuriem Vēlētāju reģistrā tiek iekļautas, aktualizētas un glabātas ziņas. Pēc analoģijas likumprojekta 5. pants paredz papildināt Vēlētāju reģistra likuma 5. pantu ar ceturto daļu, paredzot arī to informācijas apjomu, kas tiek iekļauts, aktualizēts un glabāts ETVR. Atbilstoši Vēlētāja reģistra darbības specifikai Vēlētāja reģistra darbības mērķis ir izveidot vēlētāju sarakstu, kurā tiek apkopota informācija par attiecīgajā vēlēšanu procedūrā balsot tiesīgajiem vēlētājiem. PMLP pienākums pirms iepriekšējās balsošanas, tas ir septiņas dienas pirms vēlēšanām, būs nodrošināt aktuālāka vēlētāju saraksta izveidi, lai to, ievērojot datu drošības nosacījumus, nodotu VRAA izmantošanai ETVR. Iepriekšējās vēlēšanu dienās vai vēlēšanu dienā vēlēšanu iecirkņa komisijas loceklis izmanto ETVR esošo vēlētāju sarakstu, lai pārbaudītu vēlētāja statusu, proti, vai vēlētājs attiecīgajā vēlēšanu procedūrā ir tiesīgs vēlēt un vai viņš jau nav piedalījies attiecīgajās vēlēšanās. Pārliecinoties, ka ziņas par personu ir iekļautas ETVR un ka tajā nav izdarīta atzīme par šīs personas piedalīšanos attiecīgajās vēlēšanās, vēlēšanu iecirkņa komisijas loceklis aktualizē ETVR esošajā vēlētāju sarakstā atzīmi par vēlētāja piedalīšanos vēlēšanās.


          Tāpat likumprojekta 15. pantā paredzēts papildināt Vēlētāju reģistra likuma 20. pantu ar trešo daļu, nosakot, ka statistikas nolūkos ETVR datus ir tiesīgi apstrādāt Centrālā vēlēšanu komisija un VRAA. Tiesību norma ir izveidota pēc analoģijas ar Vēlētāju reģistra likuma 20. panta pirmo daļu, kur paredzētas analoģiskas tiesības PMLP un Centrālajai vēlēšanu komisijai statistikas nolūkos apstrādāt Vēlētāju reģistra datus.

 
Problēmas apraksts
 Vēlētāju reģistra likumā paredzēts, ka PMLP uztur Vēlētāju reģistru. Vēlētāju reģistra likumā nav noteikts ETVR pārzinis. 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 3. pantā atbilstoši Ziņojumā norādītajam paredzēts noteikt, ka turpmāk ETVR pārzinis būs VRAA, bet Vēlētāju reģistra pārzinis - PMLP. Paredzams, ka Vēlētāju reģistra pārzinis atbilstoši Ziņojumā ietvertajiem vēlēšanu platformas izstrādes posmiem līdz 2029. gadam būs PMLP.
Papildus norādāms, ka fiziskās personas datu apstrādi Latvijas Republikā regulē Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regula (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (turpmāk - Datu regula).  Datu regulā ir noteiktas datu apstrādātāja un pārziņa funkcijas, taču nav noteikts jēdziens datu/informācijas sistēmas uzturētājs. Tādējādi, likumprojekta 3. pantā paredzēts noteikt, ka VRAA būs ETVR pārzinis, bet PMLP – Vēlētāju reģistra - pārzinis. 
Problēmas apraksts
Vēlētāju reģistra likumā šobrīd nav definēta ETVR funkcija. 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 2. pantā paredzēts papildināt Vēlētāju reģistra likumu ar jaunu pantu. Paredzēts noteikt ETVR funkciju, proti, ETVR nodrošinās balsstiesību pārbaudi un atzīmes izdarīšanu par vēlētāja piedalīšanos  Eiropas Parlamenta, pašvaldības domes vai Saeimas vēlēšanās vai balsotāja piedalīšanos vietējās pašvaldības referendumā. ETVR funkcija ir  vēlētāju saraksta glabāšana, lai iecirkņa vēlēšanu komisija pildītu savas funkcijas, pārbaudot ziņas par vēlētāja statusu, un nodrošinātu atzīmes aktualizēšanu par vēlētāja piedalīšanos attiecīgajās vēlēšanās. ETVR darbība ļauj vēlētājam balsot jebkurā vēlēšanu iecirknī, kas atrodas attiecīgajā vēlēšanu apgabalā notiekošajās vēlēšanās. Saeimas vēlēšanas notiek vienā vēlēšanu apgabalā, kas nozīmē, ka vēlētājs Latvijā var balsot jebkurā vēlēšanu iecirknī. Pašvaldības domes vēlēšanas noris vairākos apgabalos, kur apgabals ir pašvaldības administratīvā teritorija. Kā rezultātā, vēlētājs pašvaldības vēlēšanās var balsot jebkurā vēlēšanu iecirknī, kas atrodas attiecīgajā vēlēšanu apgabalā. 
Problēmas apraksts
Vēlētāju reģistra likumā šobrīd ir noteikts Vēlētāju reģistrā iekļaujamais ziņu apjoms un noteikts, kāds informācijas apjoms tiek aktualizēts Vēlētāju reģistrā pēc tā darbības uzsākšanas. Vēlētāju reģistra likumā nav noteikts ETVR iekļaujamais un aktualizējamais ziņu apjoms. 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 6. pantā paredzēts noteikt datu apjomu, ko iekļauj sākotnēji Vēlētāju reģistrā no Fizisko personu reģistra un noteikt to informācijas apjomu, kas Vēlētāju reģistra darbības laikā tiek iekļauts un aktualizēts Vēlētāju reģistrā. Tāpat likumprojekta 6. pants paredz noteikt, kādu informācijas apjomu sākotnēji no Vēlētāju reģistra un no Centrālās vēlēšanu komisijas iekļauj ETVR un kādu informāciju aktualizē ETVR darbības laikā. 
Ziņu aktualizēšana Vēlētāju reģistrā un ETVR nozīmē, ka vēlētāju sarakstā sākotnēji iekļautie dati tiek precizēti (aktualizēti) ar jaunākām ziņām, piemēram, par vēlētāja dalību attiecīgajās vēlēšanās vai pašvaldību referendumos, ar ziņām par dalības atcelšanu vai atzīmi par balsošanu ar reģistrācijas aploksnēm. Ziņu aktualizēšana par vēlētāja dalības atcelšanu ir paredzēta tiem gadījumiem, kad cilvēciskā faktora dēļ ETVR tiek aktualizētas neprecīzas ziņas par vēlētāja dalību attiecīgajā vēlēšanās vai pašvaldību referendumos. 
Vienlaikus likumprojekta 6. pants paredz noteikt, ka ETVR tāpat kā Vēlētāju reģistrā, aktualizējot vai iekļaujot ziņas tiks norādīts arī ziņu iekļaušanas vai aktualizēšanas datums un iemesls. Tas ir nepieciešams tādēļ, lai vēlētājam (datu subjektam) vai kompetentajām iestādēm ETVR darbības laikā būtu iespēja noskaidrot  ETVR veiktās darbības ar datu subjekta datiem.

 Vēlētāju reģistrā sākotnēji dati tiek iekļauti no Fizisko personu reģistra, tai skaitā tiek iekļautas ziņas par personas dzīvesvietas adresi. Saskaņā ar Fizisko personu reģistra likuma 11. panta pirmās daļas 12. punktu Fizisko personu reģistrā tiek iekļautas un aktualizētas ziņas par personas deklarētās, reģistrētās vai norādītās dzīvesvietas adresi. Ievērojot konsekvenci ar Fizisko personu reģistra likuma normām arī Vēlētāju reģistra likuma tiesību normas tiek precizētas, norādot pilnu dzīvesvietas adreses nosaukumu. Norādītā dzīvesvietas adrese ir arī personas norādītā dzīvesvietas adrese ārvalstī saskaņā ar Fizisko personu reģistra likuma 14. panta trešo daļu. Lai nodrošinātu korektu vēlētāju piesaisti vēlēšanu apgabalam Vēlētāju reģistrā ir nepieciešams arī datu saņemšanu par personas norādītās dzīvesvietas adresi ārvalstī.  
 
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ziņojumā noteikto PMLP līdz 2029.gadam būs Vēlētāju reģistra pārzinis. VRAA, sākot ar 2024.gada 1.septembri, būs ETVR pārzinis. Vēlētāju reģistra likumā šobrīd nav nodalīta PMLP un VRAA kompetence.  
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 7. pants paredz noteikt, ka Centrālā vēlēšanu komisija turpmāk sniegs informāciju par izveidotajiem vēlēšanu iecirkņiem ne tikai PMLP, bet arī VRAA. Tas ir nepieciešams, lai VRAA pirms vēlētāju saraksta iekļaušanas ETVR varētu izveidot aktuālu informāciju par attiecīgajā vēlēšanu apgabalā izveidotajiem vēlēšanu iecirkņiem, lai turpmāk ETVR varētu korekti aktualizēt atzīmi par vēlētāja dalību vēlēšanās. Likumprojekta 8. pants paredz noteikt, ka turpmāk pirms pašvaldības referenduma organizēšanas attiecīgajai pašvaldības vēlēšanu komisijai būs pienākums informēt ne tikai PMLP, bet arī VRAA par pašvaldības referenduma norises datumu, nosaukumu un pašvaldības administratīvo teritoriju, kurā notiks pašvaldības referendums. Minētais grozījums ir nepieciešams, lai arī VRAA kā ETVR pārzinis laikus saņemtu informāciju par plānotā pašvaldības referenduma norisi un laikus uzsāktu ETVR darbināšanu. 

Likumprojekta 12. pants paredz noteikt, ka arī pašvaldības referendumu norises laikā pēdējo vēlētāju saraksta aktualizēšanu PMLP veic līdz pulksten 18 septītajā dienā pirms vietējo pašvaldību referenduma norises dienas. Grozījums ir nepieciešams, lai vienādotu vēlētāju saraksta aktualizēšanas termiņus vēlēšanās un pašvaldību referendumos, ko veic PMLP. Tāpat likumprojekta 12. pants paredz papildināt Vēlētāju reģistra likuma 15. pantu ar sesto daļu, paredzot PMLP pienākumu pēc vēlētāju saraksta izveides (aktuālāko datu norādīšanas tajā) to nodot VRAA, lai attiecīgi VRAA šo vēlētāju sarakstu varētu iekļaut ETVR un pildīt ar ETVR saistītos pienākumus. Šā panta mērķis ir noteikt Vēlētāju reģistra likumā laiku, kad PMLP  vēlētāju sarakstu nodod VRAA, lai tā pildītu ar ETVR saistītās funkcijas. 

Likumprojekta 13. pants paredz grozīt Vēlētāju reģistra likuma 17. pantu, nosakot, ka atkārtotas balsošanas gadījumā par nepieciešamo datu sagatavošanu būs atbildīga VRAA. Norādāms, ka atkārtotās balsošanas gadījumā tiek izmantots ETVR saraksts un balsot atkārtoti drīkst tikai tās personas, kuras ir piedalījušas pirmajā balsošanā. Tātad, tiek ņemta vērā dalības atzīme, ko aktualizē ETVR. Ievērojot to, ka likumprojektā paredzēts, ka ETVR pārzinis ir VRAA, tad arī Vēlētāju reģistra likuma 17. pantā noteiktā pienākuma izpilde būs jānodrošina VRAA. Papildus šā panta grozījums paredz, ka saskaņā ar Oficiālās elektroniskās adreses likumu prioritāri paziņojums vēlētājam par to, ka tas ir reģistrēts atkārtotas balsošanas sarakstā, tiks nosūtīts uz oficiālo elektronisko adresi, ja adreses konts būs aktivizēts. Gadījumā, ja personas oficiālās elektroniskās adreses konts nebūs aktivizēts, tad paziņojums tiks nosūtīts uz personas deklarētās vai reģistrētās dzīvesvietas adresi Latvijā. Ievērojot to, ka deklarētās vai reģistrētās dzīvesvietas adreses pirmavots ir Fizisko personu reģistrs, tad PMLP nodrošinās ziņu sniegšanu no Fizisko personu reģistra par personas deklarētās vai reģistrētās dzīvesvietas adresi paziņojuma nosūtīšanai.   


Likumprojekta 14. pants arī paredz noteikt VRAA kompetenci, nosakot, ka ETVR pārzinis nodrošina, ka ETVR ir pieejams vēlēšanu iecirkņu komisijām. Tāpat tiek grozīts laiks, kad VRAA būs jānodrošina ETVR pieejamību vēlēšanu iecirkņu komisijām vēlēšanās un pašvaldību referendumos. Sestā diena pirms attiecīgām vēlēšanām un pašvaldību referendumiem ir noteikta, jo septītajā dienā PMLP veiks Vēlētāju reģistrā izveidotā vēlētāju saraksta pēdējo aktualizēšanu, lai to nodotu iekļaušanai ETVR.
Problēmas apraksts
Šobrīd Vēlētāju reģistra likumā tiek izmantoti dažādi termini attiecībā uz vēlētāju sarakstiem, proti, "elektroniskais vēlētāju saraksts", "vēlētāju elektroniskais saraksts", "sākotnējais vēlētāju elektroniskais saraksts", "apgabala vēlētāju elektroniskais saraksts", "vēlēšanu apgabalu saraksts".  Līdz ar to, likumprojekts paredz precizēt terminoloģiju attiecībā uz vēlētāju sarakstu. 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 6. pants paredz papildināt Vēlētāju reģistra likuma 6. pantu ar ceturto daļu, nosakot, ka vēlētāju dati elektroniski tiek apkopoti vēlētāju sarakstā. Kā arī tiek norādīts, ka vēlētāju saraksts sastāv no visiem reģistrētajiem vēlētājiem attiecīgajai vēlēšanu procedūrai un sarakstā katram vēlētājam tiek pievienota atzīme par apgabalu, kuram ir piesaistīts vēlētājs. 

Likumprojekta 9. un 11. pants paredz grozīt Vēlētāju reģistra likuma 12. un 14. pantu, izslēdzot no minēto pantu daļām vārdu "elektroniskais". Tas ir nepieciešams tādēļ, ka nākotnē vēlētāju saraksta formu (elektroniskais) noteikts Vēlētāju reģistra likuma 6. panta ceturtā daļa.  Rezultātā Vēlētāju reģistra likumā tiks izveidoti šādi termini attiecībā uz vēlētāju sarakstiem:
* sākotnējais vēlētāju saraksts - saraksts, ko PMLP izveido sākotnēji, kurā apkopo informāciju par visiem vēlētājiem saskaņā ar attiecīgu vēlēšanu procedūru regulējošo normatīvo aktu. Sākotnējais vēlētāju saraksts tiek izveidots, balstoties uz Fizisko personu reģistra datiem.

*vēlētāju saraksts - saraksta apzīmējums, ko izmantos Vēlētāju reģistra likuma normās (piemēram, Vēlētāju reģistra likuma 5.panta ceturtā daļa, 6. panta ceturtā daļa, 15. panta sestā daļa, 17. pants), lai apzīmētu veicamās funkcijas. 

* apgabala vēlētāju saraksts - saraksts, kas attiecas uz pašvaldības domes vēlēšanām, jo pašvaldības domes vēlēšanas norisinās vairākos vēlēšanu apgabalos. Tādējādi, Vēlētāju reģistra likuma tiesību normas, kas attiecas uz pašvaldības domes vēlēšanām (piemēram, Vēlētāju reģistra likuma 12. panta otrā, ceturtā, piektā daļa, 13. panta trešā daļa) tiek izmantots termins "apgabala vēlētāju saraksts". 

Vienlaikus likumprojekta 11. pants paredz izteikt jaunā redakcijā Vēlētāju reģistra likuma 14.panta ceturtās daļas otro teikumu. Šobrīd Vēlētāju reģistra likuma 14. panta ceturtā daļa noteic, ka par savu vēlmi mainīt vēlēšanu apgabalu šā panta otrajā daļā minētajos gadījumos vēlētājs ne agrāk kā 70 dienas un ne vēlāk kā deviņas dienas pirms vēlēšanām pats personiski iesniedz iesniegumu jebkurai pašvaldībai vai tās dzīvesvietas deklarēšanas iestādei. Aizdomās turētās un apsūdzētās personas, kurām kā drošības līdzeklis piemērots apcietinājums, iesniegumu par vēlēšanu apgabala maiņu iesniedz ieslodzījuma vietas administrācijai. Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 6. panta 2. punkts (redakcijā līdz 2022. gada 6. novembrim) noteica, ka Latvijas Republikā vēlēt pašvaldības domi nav tiesību personām, kuras izcieš sodu brīvības atņemšanas vietās. Ar Latvijas Republikas Satversmes tiesas 2022. gada 3. novembra spriedumu lietā Nr. 2021‑43‑01 "Par Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 6. panta 2. punkta atbilstību Satversmes 101. panta otrās daļas pirmajam teikumam" Satversmes tiesa atzina apstrīdēto normu par neatbilstošu Satversmes 101. panta otrās daļas pirmajam teikumam. Ņemot vērā minēto, ar 2022. gada 20. oktobra likumu "Grozījumi Pašvaldības domes vēlēšanu likumā" (stājās spēkā 2022. gada 14. novembrī) tika izdarīti grozījumi Pašvaldības domes vēlēšanu likumā, nodrošinot visiem ieslodzītajiem iespēju balsot pašvaldības domes vēlēšanās. No minētā izriet, ka, tā kā atbilstoši Pašvaldības domes vēlēšanu likumam tiesības vēlēt domi ir arī ar brīvības atņemšanu notiesātajām personām, līdz ar to arī tiesības mainīt vēlēšanu apgabalu būtu attiecināmas uz minētajām personām.

 
Problēmas apraksts
Paredzēts, ka likumprojekts stājas spēkā 2024. gada 1.septembrī. Norādāms, ka likumprojektā tiek grozītas tiesību normas, kurām saskaņā ar Vēlētāju reģistra likuma pārejas noteikumu 2.punktu jāstājas spēkā 2025. gada 1. augustā, jo Vēlētāju reģistrs un ETVR pašvaldību referendumos tiks izmantots, sākot ar 2025. gada 1. augustu. 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 16. pants paredz papildināt Vēlētāju reģistra likuma pārejas noteikumus ar 3. un 4. punktu, nosakot, ka tiesību normas, kas saistāmas ar pašvaldību referenduma nodrošināšanu stājas spēkā 2025. gada 1. augustā. 
Problēmas apraksts
Šobrīd Vēlētāju reģistra likumā nav noteikta kārtība, kādā PMLP pēc vēlētāju saraksta izveides nodrošina tā nodošanu iekļaušanai ETVR.
 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 10. pants paredz Vēlētāju reģistra likumu papildināt ar 12.1 pantu, nosakot dienu pirms vēlēšanām un pašvaldību referendumiem, kad ir nododams izveidotais vēlētāju saraksts iekļaušanai ETVR. Šāds datu nodošanas termiņš ir noteikts, lai VRAA kā ETVR pārzinim vēl būtu laiks iekļaut ETVR nepieciešamos vēlētāju datus un sestajā dienā līdz plkst.23:00 nodrošinātu ETVR pieejamību vēlēšanu iecirkņa komisijām. Attiecībā uz datu nodošanas formātu norādāms, ka Latvijas Republikā datu apstrādi regulē Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016.gada 27.aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (turpmāk – Datu regula). Datu regula attiecībā uz datu apstrādi pārziņiem nosaka nodrošināt integritāti un konfidencialitāti. Tādējādi, likumprojekta 10. pants nosaka, ka dati tiek nodoti aizsargātā veidā, iepriekš VRAA un PMLP par veidu vienojoties. Tādā veidā tiks nodrošināta Datu regulas 32.panta izpilde.
 
Problēmas apraksts
Vēlētāju reģistra likumā šobrīd nav noteikts precīzs Vēlētāju reģistrā un ETVR iekļauto un aktualizēto datu glabāšanas termiņš.
 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 15. pants paredz noteikt Vēlētāju reģistrā un ETVR iekļauto un aktualizēto datu glabāšanas termiņu. Ievērojot to, ka katrā vēlēšanu procedūrā ir noteikti dažādi vēlēšanu rezultātu apstrīdēšanas un attiecīgi arī pārsūdzēšanas termiņi, tad likumprojekts paredz noteikt vispārīgu tiesību normu, paredzot, ka dati no ETVR un Vēlētāju reģistra tiek iznīcināti 30.dienā pēc apstrīdēšanas vai pārsūdzēšanas termiņa beigām vai apstrīdēšanas lēmuma spēkā stāšanās. 30 dienu laika periods ir noteikts, jo pēc galīgo vēlēšanu rezultātu paziņošanas gan VRAA, gan PMLP vēl nepieciešams laiks Vēlētāju reģistrā un ETVR iekļauto datu apstrādei statistikas nolūkos, piemēram, lai nodrošinātu ar vēlēšanu procedūrām saistīto pētījumu veikšanu. Līdz ar to, abām informācijas sistēmām ir noteikts vienāds datu dzēšanas termiņš.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Minētais ir izvērtēts Ziņojuma ietvaros.
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Minētais ir izvērtēts Ziņojuma ietvaros.
 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
59 015
0
221 715
0
223 691
234 253
2.1. valsts pamatbudžets
0
59 015
0
221 715
0
223 691
234 253
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-59 015
0
-221 715
0
-223 691
-234 253
3.1. valsts pamatbudžets
0
-59 015
0
-221 715
0
-223 691
-234 253
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
59 015
0
221 715
0
223 691
234 253
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai nodrošinātu  2 papildus amata vietu  - sistēmu un biznesa procesu analītiķis, saime 21.4, līmenis IV, 12 mēnešalgu grupa - uzturēšanu Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 11.01.00 “ Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde” papildus nepieciešams finansējums atlīdzībai (EKK – 1000 Atlīdzība):
2024.gadā   - 59 015 euro (6 mēnešiem);
2025.gadā  - 125 688 euro;
2026.gadā  - 131 169 euro;
2027.gadā  - 136 508 euro;
2028.gadā  - 140 388 euro;
2029.gadā  - 140 388 euro.



Detalizēts izdevumu aprēķins, kas nepieciešams PMLP darbinieku nodrošināšanai, ir pieejams anotācijas pielikumā "Pielikums likumprojekta “Grozījumi Vēlētāju reģistra likumā” sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumam (anotācijai) (24-TA-482)".

Vienlaikus ir konstatēta nepieciešamība nodrošināt 7x24 atbalstu ETVR lietotājiem, lai nodrošinātu dežūras divās komandās pa 4 darbiniekiem, kas strādās pa 12 stundām dienā, kopā 11 dienas (pirmsvēlēšanu laikā, datu ielādes no Vēlētāju reģistra uz ETVR (svētdienā pirms vēlēšanu nedēļas), kā arī vēlēšanu nedēļā (balsošanas dienās no pirmdienas līdz sestdienai), kā arī pirmajā dienā pēc vēlēšanām/balsošanas (rezultātu paziņošanas svētdienā). Vēlēšanu procesiem ir specifika, kas saistīta ar to, ka  nepārtraukta sistēmas darbība katram vēlēšanu procesam ir nepieciešama tikai pusotru nedēļu  (jeb balsošanu ģenerālmēģinājuma laikā, datu pārņemšanas laikā no Vēlētāju reģistra un citiem reģistriem, kas likumprojektā ir paredzēts brīvdienās pirms balsošanas nedēļas, kā arī balsošanas nedēļā). Līdz ar to likumprojekta normu izpildei netiek plānots paplašināt štatu, lai nodrošinātu monitoringu un atbalstu 7x24 režīmā, bet tiek piedāvāts alternatīvais risinājums – dežūras grupās, kas ir efektīvākais veids, kā to nodrošināt. Attiecīgajās dežūrās plānots iesaistīt personālu, maksāt virsstundu darba samaksu amatiem, kuru atlīdzības apmērs ir noteikts atbilstoši 2023.gada 13.jūnija Ministru kabineta rīkojumam “ Par apropriācijas pārdali no Centrālās vēlēšanu komisijas budžeta programmas 01.00.00 “Vispārējā vadība”” (23-TA-141) un informatīvajam ziņojumam "Par 2024.gada Eiropas Parlamenta vēlēšanu nodrošināšanu un par turpmāko atbalstu vēlēšanu organizēšanā." (23-TA-1382), kuram  1.pielikumā ir identificēts atlīdzības līmenis 2024. un 2025.gadam.

Šādu atbalstu ir jānodrošina vēlēšanu procesos, kā arī pašvaldību referendumiem, kad iepriekšējās balsošanas laikā ir jānodrošina iespēja nobalsot elektroniski, izmantojot attiecīgo pakalpojumu.
VARAM budžeta programmā 32.00.00 “Valsts reģionālās attīstības politikas īstenošana” papildus nepieciešams finansējums atlīdzībai (EKK-1000 Atlīdzība):
2025.gadā - 38 712 euro;
2026.gadā - 35 207 euro;
2027.gadā - 40 430 euro,
un finansējums pakalpojumiem (EKK-2000):
2025.gadā - 57 315 euro un turpmāk katru gadu.
Kopā papildus nepieciešamais finansējums:
2025.gadā - 96 027 euro;
2026.gadā - 92 522 euro;
2027.gadā un turpmāk katram nākošajam gadam 97 745 euro.
 Detalizēts izdevumu aprēķins anotācijas 2.pielikumā.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts izdevumu aprēķins anotācijas pielikumā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Atbilstoši Ziņojumā noteiktajam līdz 2029. gadam Vēlētāju reģistra uzturēšana un nepieciešamo datu apstrāde kārtējām vēlēšanām, vietējo pašvaldību referendumiem un, iespējams, ārkārtējām vēlēšanām būs  PMLP kompetencē.

Sākot ar 2024. gada 1. septembri, PMLP kompetence paplašināsies, jo stāsies spēkā Vietējo pašvaldību referendumu likums, kas PMLP uzliek pienākumu veikt nepieciešamo datu atlasi Vēlētāju reģistrā, pēc attiecīgā tehniskā risinājuma izveides, un Fizisko personu reģistrā vietējo pašvaldību referendumu nodrošināšanai. Šobrīd PMLP Vēlētāju reģistra likumā un attiecīgās vēlēšanu procedūras regulējošajos normatīvajos aktos noteiktos pienākumus  veic esošo resursu ietvaros, proti, katrai vēlēšanu procedūrai PMLP esošo cilvēkresursu ietvaros sagatavo nepieciešamos datus.
Norādāms, ka viena no PMLP valstiski svarīgām funkcijām atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 27. maija noteikumiem Nr. 321 “Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes nolikums” ir iedzīvotāju uzskaite un dokumentēšana. Lai nodrošinātu minētās funkcijas izpildi, PMLP pārziņā ir vairākas valsts informācijas sistēmas, tai skaitā, arī valstiski nozīmīga informācijas sistēma – Fizisko personu reģistrs. Attīstoties tehnoloģijām, valstī arvien populārāks paliek sniegt pakalpojumus, pabalstus proaktīvi, proti, kompetentās valsts iestādes patstāvīgi iegūst nepieciešamo informāciju par pakalpojumu subjektiem un nodrošina pabalstu, atlaižu piemērošanu personām bez personas lūguma (piemēram, aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma organizēšana, valsts informācijas sistēmu savietotājs nekustāmā īpašuma nodokļa aprēķināšanai). Lai nodrošinātu reāllaika un proaktīvo pakalpojumu sniegšanu, PMLP arvien biežāk ir nepieciešams nodrošināt nepieciešamo datu no Fizisko personu reģistra nodošanu citām valsts iestādēm. Tas viennozīmīgi pieprasa aktīvu PMLP speciālistu iesaisti, jo nepieciešamos datus reālaika un proaktīvo pakalpojumu sniegšanai ir regulāri jānodrošina klientu  - valsts iestāžu, pašvaldību, komersantu, kredītiestāžu un citu Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma subjektu pieslēgumu lietotāju pārvaldība, konfigurācijas, pieslēgumu un datu apjomu testēšana, nepieciešamo datu sagatavošanu. Vienlaikus norādāms, ka valstī ir īstenoti tādi projekti kā Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmas (VIRSIS) un Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas  (DAGR) izveide. Lai nodrošinātu minēto projektu sekmīgu realizāciju, PMLP  arī jāsniedz nepieciešamos datus. Lai nodrošinātu reāllaika un proaktīvu pakalpojumu sniegšanu, citu valstiski svarīgu informācijas sistēmu darbību, PMLP esošo cilvēkresursu ietvaros nodrošina nepieciešamo datu sniegšanu. Ievērojot to, ka sabiedrība pozitīvi vērtē proaktīvo pakalpojumu sniegšanu no valsts puses, tad paredzams, ka PMLP uzdevumu apjoms pieaugs, jo valstī noteikti būs izveidoti vēl citi risinājumi proaktīvo pakalpojumu sniegšanai.

Vēlētāju reģistra uzturēšana ir PMLP papildfunkcija, kuru PMLP līdz šim ir nodrošinājusi esošo cilvēkresursu ietvaros. Taču, ņemot vērā to, ka valstī arvien biežāk tiek izveidoti risinājumi proaktīvo pakalpojumu sniegšanai, izveidoti rīki vienotai datu izplatīšanai, tad paredzams, ka PMLP pienākumi attiecībā uz datu nodošanu no Fizisko personu reģistra pieaugs. Tādējādi, ievērojot PMLP noslodzi, veicot arī citus valstiski svarīgus uzdevumus, vēlēšanu nodrošināšanai PMLP ietvaros rast profesionālus un atbilstoši kvalificētus cilvēkresursus kļūst arvien sarežģītāk.  Norādāms, ka vietējo pašvaldību referendumi var norisināties neskaitāmas reizes gadā, vairākās pašvaldībās vienlaikus. Tas nozīmē, ka PMLP tuvākajā nākotnē būs jānodrošina vēlētāju un balsotāju datu apstrādi nepārtraukti,  paralēli vēl nodrošinot nepieciešamo pasākumu izpildi kārtējām, iespējams arī ārkārtējām vēlēšanām. Lai attiecīgie procesi noritētu atbilstoši tiem noteiktajām prasībām, netiktu pārkāpti demokrātijas pamatprincipi, PMLP viennozīmīgi būs jānodrošina pastāvīgu profesionālu un atbilstoši kvalificētu darbinieku nodarbināšanu jautājumos ar Vēlētāju reģistra datu apstrādi. Ievērojot PMLP funkciju un uzdevumu daudzveidību, darbinieku noslodzi, un šo uzdevumu nozīmību personu tiesību un pienākumu īstenošanā, šobrīd nav iespējams rast atbilstošus cilvēkresursus PMLP ietvaros.
Papildus norādāms, ka valstī, lai vienādotu vēlēšanu procedūrās esošo vēlētāju/balsotāju datu apstrādes kārtību, izmantotu universālus e-pakalpojumus vēlēšanu, vietējo pašvaldību un tautas nobalsošanas procedūrām, tiek plānots arī pilnveidot tautas nobalsošanas procedūru.  Plānots noteikt, ka likuma “Par tautas nobalsošanu, likumu ierosināšanu un Eiropas pilsoņu iniciatīvu” ietvaros arī tiks izmantots Vēlētāju reģistrs un ETVR. Lai PMLP varētu sekmīgi nodrošināt nākotnē arī likuma “Par tautas nobalsošanu, likumu ierosināšanu un Eiropas pilsoņu iniciatīvu” izpildi, arī būs nepieciešami papildu profesionāli un atbilstoši kvalificēti cilvēkresursi.

Ievērojot minēto, lai PMLP sekmīgi pildītu ar Vēlētāju reģistru saistītos pienākumus, nepieciešams ieviest 2 papildus terminētas amata vietas uz laiku no 2024.gada 1.jūlija līdz 2029.gada 31.decembrim. Norādītais beigu termiņš ir pamatojams ar Ziņojumā noteikto, kas paredz, ka 2029. gadā Vēlētāju reģistram ir jānonāk VRAA pārziņā. 
 
Divas papildu terminētas amata vietas uz laiku no 2024.gada 1.jūlija līdz 2029.gada 31.decembrim ir nepieciešamas, lai PMLP saskaņā ar Ziņojumu, vēlēšanu procedūru regulējošajiem normatīvajiem aktiem un šo likumprojektu nodrošinātu šādu pienākumu pastāvīgu izpildi (datu apstrādi informācijas sistēmās, datu nodošanu):
 
* veidot un nodrošināt pašvaldības domes, Saeimas, Eiropas Parlamenta vēlēšanu procedūru atbalstu Vēlētāju reģistrā un Fizisko personu reģistrā;

*veidot un nodrošināt tautas nobalsošanas un vietējo pašvaldību referendumu procedūru atbalstu Vēlētāju reģistrā un Fizisko personu reģistrā;

*nodrošināt parakstu vākšanas procedūru atbalstu tautas nobalsošanām un vietējo pašvaldību referendumiem Fizisko personu reģistrā;

*nodrošināt e -pakalpojumu darbību pašvaldības domes, Saeimas, Eiropas Parlamenta vēlēšanu procedūrās, tautas nobalsošanās un vietējo pašvaldību referendumos;

*nodrošināt Vēlētāju reģistra, Fizisko personu reģistra un vēlētāju atbalsta e-pakalpojumu uzturēšanu un attīstību.
 
 
PMLP budžeta apakšprogrammā 11.01.00 “Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde” par  2 terminētām amata vietām palielināts 2024.gadā apstiprinātais amata vietu skaits,  taču vienlaikus Iekšlietu ministrijā apstiprināto amata vietu skaits paliek nemainīgs, samazinot ilgstoši vakanto amata vietu skaitu citā resora iestādē – Valsts policijā.
Cita informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 13. jūnija sēdē nolemtajam (protokols Nr.32 63.§, ierobežota pieejamība, 23-TA-1382 (IP)) budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmā 21.00.00 “Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai” ir rezervēts finansējums atsevišķu pasākumu nodrošināšanai. Saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” 73.pantu noteikts, budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 21.00.00 “Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai” noteikto apropriāciju 1 532 594 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Pievienotais Ministru kabineta sēdes protokollēmums paredz:
 - Pieņemt zināšanai, ka, lai veicinātu vienotu vēlēšanu procesu attīstību un nodrošinātu Vēlētāju reģistra darbību, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei laikposmā no 2024. gada 1. jūlija līdz 2029. gada 31.decembrim nepieciešamas papildu 2 amata vietas. Noteikt, ka no 2024. gada 1. jūlija līdz 2029. gada 31.decembrim Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei nepieciešamās papildu 2 amata vietas nodrošināmas Iekšlietu ministrijai noteikto amata vietu skaita ietvaros, nepalielinot kopējo resora amata vietu skaitu (pārdale no Valsts policijas, samazinot 2 ilgstoši vakantas amata vietas).
- noteikt, ka finansējums 59 015 euro apmērā 2 amata vietām Iekšlietu ministrijai (Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei) 2024.gadam nodrošināms no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 21.00.00 “Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai” 2024.gadam plānotā finansējuma, Iekšlietu ministrijai sagatavojot un iesniedzot izskatīšanai Ministru kabinetā attiecīgu Ministru kabineta rīkojuma projektu, ievērojot likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 73. pantā noteikto. Jautājumu par finansējuma piešķiršanu 2024.gadā citiem ar vēlēšanu nodrošināšanu saistītiem pasākumiem skatīt 2024.gada budžeta izpildes procesā, ņemot vērā Iekšlietu ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas esošos budžeta līdzekļus un budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 21.00.00 “Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai” 2024.gadā faktiski pieejamos budžeta līdzekļus.
-pieņemt zināšanai, ka, sagatavojot Latvijas Stabilitātes programmu 2024.–2028. gadam, budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 21.00.00 “Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai” ir rezervēts finansējums 2025.gadam 3 524 767 euro apmērā, 2026.gadam 783 399 euro apmērā, 2027.gadam 791 571 euro apmērā un 2028.gadam 791 571 euro apmērā un noteikt, ka:

likumprojekta īstenošanai nepieciešamais finansējums 2025.gadam un turpmākajiem gadiem ir nodrošināms budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 21.00.00 “Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai” paredzētā finansējuma ietvaros, tai skaitā:
 
Iekšlietu ministrijai (Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei) 2 amata vietu atlīdzībai 2025. gadā 125 688 euro apmērā, 2026. gadā 131 169 euro apmērā, 2027. gadā 136 508 euro apmērā, 2028. gadā 140 388 euro apmērā un 2029. gadā 140 388 euro apmērā, finansējuma pārdali nosakot kopā ar šā protokollēmuma 6.punktā minētā Ministru kabineta rīkojuma projekta virzību;
Vides aizsardzības un  reģionālās attīstības ministrijai (Valsts reģionālajai attīstības aģentūrai) atbalsta nodrošināšanai Elektroniskā tiešsaistes vēlētāju reģistra lietotājiem nepārtrauktā režīmā 2025.gadā 96 027 euro apmērā, 2026.gadā 92 522 euro apmērā, 2027.gadā un turpmāk ik gadu 97 745 euro apmērā, finansējuma pārdali paredzot likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” sagatavošanas procesā, Vides aizsardzības un  reģionālās attīstības ministrijai iesniedzot attiecīgu priekšlikumu Finanšu ministrijā;

finansējumu pārējiem ar vēlēšanu nodrošināšanu saistītiem pasākumiem 2025.gadam un turpmākajiem gadiem Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Iekšlietu ministrija un Centrālā vēlēšanu komisija var pieprasīt likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” sagatavošanas procesā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 21.00.00 “Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai” paredzētā finansējuma, iesniedzot attiecīgu priekšlikumu Finanšu ministrijā, visiem pieprasījumiem kopā nepārsniedzot budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 21.00.00 “Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai” noteikto finansējumu.
 

 Ņemot vērā, ka turpmāk (pēc likuma "Vietējo pašvaldību referendumu likums” stāšanas spēkā) ETVR izmantošana būs nepieciešama ne tikai vēlēšanu gados, tad katru gadu ir nepieciešams uzturēt ETVR gatavu izmantošanai. Tādējādi, sākot ar 2025. gadu  VRAA pamatbudžetā nepieciešams paredzēt ikgadējus uzturēšanas izdevumus šādā apmērā:
•        izdevumi infrastruktūras un programmatūras darbības monitoringa rīku nodrošināšanai 142,5 EUR+1379 EUR/mēn *12= 16 690,5 EUR;
•        izdevumi ikgadējiem drošības, veiktspējas un funkcionālajiem auditiem 2866,49+37758,05=40 624,54 EUR;
•        izdevumi programmatūras pilnveidošanai un uzturēšanai (t.sk. standarta licenču nodrošināšana, programmatūras koda atjaunināšana atbilstoši aktuālajiem drošības riskiem, izdevumi dokumentācijas un  mācību materiālu atjaunināšanai), kā arī izdevumi programmatūras uzturētāja atbalsta pieejamības nodrošināšana 356 950,00 EUR apmērā, kas līdz 2026.gadam tiks nodrošināti Vēlēšanu platformas pilnveidošanai un paredzēta Atveseļošanas un noturības mehānisma projekta ietvaros. Minētais projekts apstiprināts saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 5. marta rīkojumu Nr. 168. Līdzekļi turpmākajai programmatūras uzturēšanai un pilnveidošanai tiks pieprasīti standarta kārtībā pēc attiecīgā ANM projekta noslēguma.
Līdz ar to kopējais ikgadu nepieciešamais finansējums VRAA bāzes papildināšanai ir 57 315,04 EUR kas ir aprēķināts, balstoties uz faktiskajiem PMLP izdevumiem 2024.gadā.


 

4.1.1. Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā (24-TA-497)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Saeimas vēlēšanu likumu, kur būs jānošķir PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.2. Grozījumi Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā (24-TA-498)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumu, kur būs jānošķir PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.3. Grozījumi Pašvaldības domes vēlēšanu likumā (24-TA-494)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Pašvaldības domes vēlēšanu likumu, kur būs jānošķir PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.4. Grozījumi Vietējo pašvaldību referendumu likumā (24-TA-500)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Vietējo pašvaldību referendumu likumu, kur būs jānošķir PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.5. Ministru kabineta 2016. gada 14. jūnija noteikumi Nr. 375 “Valsts reģionālās attīstības aģentūras nolikums”
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē VRAA kompetenci regulējošos normatīvos aktus, kur jāparedz, ka VRAA kompetencē turpmāk būs arī ar vēlēšanām saistīto funkciju izpilde
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

Vienotā likumprojektu paketē tiek virzīti šādi likumproekti: "Grozījumi Pašvaldības domes vēlēšanu likumā" (24-TA-494), "Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā" (24-TA-497), "Grozījumi Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā" (24-TA-498), "Grozījumi Vietējo pašvaldību referendumu likumā" (24-TA-500). 
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, Valsts reģionālās attīstības aģentūra, Centrālā vēlēšanu komisija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/8b9335d8-62f7-4bed-aa84-03c104a43fa2

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Iekšlietu ministrija
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Satiksmes ministrija
  • Valsts reģionālās attīstības aģentūra
  • Centrālā vēlēšanu komisija
  • Valsts akciju sabiedrība “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs”
  • pašvaldības un pašvaldību vēlēšanu komisijas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
neietekmē
Iekšlietu ministrija
Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Satiksmes ministrija
Valsts reģionālās attīstības aģentūra
neietekmē
Centrālā vēlēšanu komisija
neietekmē
Valsts akciju sabiedrība “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs”
pašvaldības un pašvaldību vēlēšanu komisijas
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


ETVR būs VRAA pārziņā, kas nozīmē, ka sākot ar 2024. gada 1. septembri ETVR datu apstrāde, finansējuma piesaiste ETVR darbībai un ar to saistīto uzdevumu veikšana būs VRAA pārziņā.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Sākot ar 2024.gada 1.septembri VRAA būs ETVR pārzinis. Līdz 2029. gadam saskaņā ar Ziņojumu ar vēlēšanām saistītās sistēmas būs VRAA pārziņā.
 

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Datu regulas 6. panta 1. punkta “c” apakšpunktā noteikts, ka apstrāde ir likumīga tikai tādā apmērā un tikai tad, ja apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu. Arī Fizisko personu datu apstrādes likuma 25. panta pirmajā daļā noteikts, ka datu apstrāde ir atļauta, ja ir vismaz viens no Datu regulas 6. panta 1. punktā noteiktajiem pamatiem.
Likumprojekts paredz nodalīt kompetenci starp PMLP kā Vēlētāju reģistra pārzini un VRAA, kura no 2024. gada 1. septembra būs ETVR pārzinis. Attiecīgi arī ar šo likumprojekti saistītie likumprojekti paredz nodalīt kompetenci starp PMLP kā Vēlētāju reģistra pārzini un VRAA kā ETVR pārzini.
Gan PMLP kā Vēlētāju reģistra pārzinis, gan VRAA kā ETVR pārzinis Vēlētāju reģistrā un ETVR iekļaus, aktualizēs vēlētāju datus, lai nodrošinātu saskaņā ar vēlēšanu procedūru regulējošajiem normatīvajiem aktiem Saeimas, pašvaldības domes, Eiropas Parlamenta vēlēšanu norisi valstī un nodrošinātu vietējo pašvaldību referendumu norisi. Tādējādi, gan PMLP, gan VRAA pildīs juridisku pienākumu, kas ir noteikts vēlēšanu procedūru regulējošajos normatīvajos aktos.
Apstrādājamo datu apjoms būs noteikts Vēlētāju reģistra likuma 6. panta pirmajā daļā un datu apstrādes termiņi būs noteikti Vēlētāju reģistra likuma 9., 12., 15., 19. pantā.  
Likumprojektā iekļautais regulējums attiecībā uz personas datu apstrādi vērtējams kā samērīgs, jo personas dati tiks apstrādāti tādā apjomā, lai noteiktu, vai personai ir tiesības piedalīties attiecīgajās vēlēšanās, pašvaldības referendumā un nodrošinātu atzīmes izdarīšanu ETVR par personas piedalīšanos attiecīgajā vēlēšanu procedūrā, pašvaldības referendumā (principa – viens cilvēks, viena balss – īstenošana). Datu apstrādes mērķis (nolūks), kas izriet no iepriekš norādītā ir personas tiesību īstenošana piedalīties vēlēšanās vai vietējo pašvaldību referendumos.  Likumprojektā iekļautais regulējums ir vērsts uz leģitīma mērķa – personas vēlēšanu tiesību – sasniegšanu, nosakot PMLP un VRAA darbības ietvaru.

Vienlaikus likumprojekta 15. pants paredz noteikt Vēlētāju reģistrā un ETVR iekļauto un aktualizēto datu glabāšanas termiņu, lai nodrošinātu Datu regulas 5. panta 1. punkta e) apakšpunktā noteiktā datu apstrādes principa – glabāšanas ierobežojums – izpildi.



 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Pielikums_likumprojekta__Grozījumi_Vēlētāju_reģistra_likumā__sākotnējās_ie...-482_
2. pielikums
Nosaukums
2_pielikums