Anotācija

24-TA-805: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Elektronisko sakaru likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija ir konstatējusi Elektronisko sakaru likumā atsevišķas nepilnības, kuras var novērst ar likumprojektā iekļautajiem grozījumiem.

Likumprojekts precizē definīciju "numerācijas krāpniecība", ņemot vērā, ka numerācijas krāpniecības pazīmes nosaka Regulators.

Likumprojekts paredz pilnveidot tiesību normu par Regulatora tiesībām izvērtēt numerācijas lietošanas tiesību piešķiršanas kārtību, piešķirot Regulatoram papildus izvēli piemērot vienkāršotu procedūru.

Likumprojekts papildina tiesību normu, kas ļaus Regulatoram uzturēt elektronisko sakaru komersantu reģistru aktuālu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Novērst Elektronisko sakaru likumā konstatētās nepilnības.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pēc Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīvas (ES) 2018/1972 par Eiropas Elektronisko sakara kodeksa izveidi (Eiropas Elektronisko sakaru kodekss) prasību pārņemšanas, 2022.gada 29.jūlijā spēkā stājās Elektronisko sakaru likums. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk - Regulators), uzsākot pārstrādāto tiesību aktu piemērošanu praksē, ir konstatējis atsevišķas nepilnības, kas varētu tikt novērstas ar attiecīgiem grozījumiem Elektronisko sakaru likumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likuma 1.panta 39.punkts noteic numerācijas krāpniecības definīciju. Šī definīcija ietver atsevišķas numerācijas krāpniecības pazīmes, piemēram, izsaucošā numura vai tā daļas aizvietošana maršrutēšanas laikā, izsaukumu veikšana no numura, uz kuru elektronisko sakaru komersantam nav piešķirtas lietošanas tiesības, u.c. Tai pat laikā Likuma 64.panta pirmajā daļā ir ietverts deleģējums Regulatoram noteikt numerācijas krāpniecības pazīmes. Tādējādi, Regulatora ieskatā, Likuma 1.panta 39.punkts un Likuma 64.panta pirmā daļa kopsakarā ar Regulatora izdotajiem noteikumiem (2022.gada 22.septembra lēmums Nr.1/27 “Numerācijas krāpniecības novēršanas noteikumi”) rada nekonsekvenci jautājumā par numerācijas krāpniecības pazīmju noteikšanu.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, Regulators aicina pārskatīt termina “numerācijas krāpniecība” definīciju un precizēt Elektronisko sakaru likuma 1.panta 39.punktu.
Problēmas apraksts
Elektronisko sakaru likuma 18.panta pirmā daļa noteic gadījumus, kuriem iestājoties Regulators izslēdz elektronisko sakaru komersantu no elektronisko sakaru komersantu saraksta. Regulators ir konstatējis, ka elektronisko sakaru komersantu sarakstā nereti ir reģistrēti elektronisko sakaru komersanti, kas faktiski darbību elektronisko sakaru nozarē nav uzsākuši vai ir pārtraukuši. Tas nozīmē, ka Regulatoram ir jāveic uzraudzība pār “neaktīviem” [1] elektronisko sakaru komersantiem, kas vienlaikus ir neefektīvs un nelietderīgs Regulatora resursu patēriņš. Pēc Regulatora rīcībā esošās informācijas uz 2022.gada novembri tie ir 10% no elektronisko sakaru komersantu sarakstā reģistrētajiem elektronisko sakaru komersantiem. Vienlaikus Elektronisko sakaru likumā nav paredzēts mehānisms, kā šādus elektronisko sakaru komersantus izslēgt no elektronisko sakaru komersantu saraksta, kā arī vairumā gadījumu konkrētais elektronisko sakaru komersantu loks nav sasniedzams, lai informētu par nepieciešamību iesniegt elektronisko sakaru komersanta darbības izbeigšanas paziņojumu.

Šāds precizējums ir saskanīgs ar Elektronisko sakaru kodeksa nosacījumiem, kā arī tas veicinās, ka elektronisko sakaru komersantu sarakstā ir iekļauti tikai tie komersanti, kas patiešām sniedz elektronisko sakaru pakalpojumus[2]. Turklāt tas, ka elektronisko sakaru komersants saskaņā ar augstāk piedāvāto priekšlikumu tiek izslēgts no elektronisko sakaru komersantu saraksta, neliedz tam vērsties Regulatorā ar atkārtotu paziņojumu par darbības uzsākšanu elektronisko sakaru nozarē.


[1] Tādi elektronisko sakaru komersanti, kas, iesniedzot informāciju par regulējamo elektronisko sakaru pakalpojumu rādītājiem, nav norādījuši ieņēmumus par regulējamo elektronisko sakaru pakalpojumu nodrošināšanu.

[2] Īpaši ņemot vērā, ka elektronisko sakaru komersantu sarakstam ir publiska ticamība (Elektronisko sakaru likuma 17.panta otrā daļa).

 
Risinājuma apraksts
Elektronisko sakaru likuma 18.pantu jāpapildina ar 1.1daļu, nosakot gadījumus, kad Regulators var izslēgt elektronisko sakaru komersantu no elektronisko sakaru komersantu saraksta.
Problēmas apraksts
Elektronisko sakaru likuma 37.panta pirmā daļa piešķir Regulatoram deleģējumu noteikt elektronisko sakaru pakalpojumu līgumā un kopsavilkumā iekļaujamo informāciju. Tai pat laikā Eiropas Komisijas 2019.gada 17.decembra Īstenošanas regula Nr.2019/2243, ar ko izveido līguma kopsavilkuma veidni, kas publiski pieejamu elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējiem jāizmanto saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2018/1972 (Regula) noteic, ka, sākot no 2020.gada 21.decembra, elektronisko sakaru komersantiem jāizmanto elektronisko sakaru pakalpojumu līguma kopsavilkums, kas ir vienota veidne, kurā iekļauta kodolīga un viegli uztverama informācija par galvenajiem elektronisko sakaru pakalpojumu līguma nosacījumiem. Tā kā Regula ir tieši piemērojama, Regulatoram izdodot noteikumus par elektronisko sakaru pakalpojuma līguma kopsavilkumā iekļaujamo informāciju, šie noteikumi dublētu augstāka juridiskā spēka tiesību aktu.
Risinājuma apraksts
Svītrot Elektronisko sakaru likuma 37.panta pirmajā daļā vārdus “un kopsavilkumā”.
Problēmas apraksts
Elektronisko sakaru likuma 47.panta ceturtā daļa nosaka nosacījumus, kuriem iestājoties Regulatoram ir  tiesības anulēt piešķirtās ierobežotas radiofrekvenču joslas lietošanas tiesības. Tomēr, kā izriet no Elektronisko sakaru likuma 9.panta pirmās daļas 11.punkta, Regulators ne tikai piešķir ierobežotas radiofrekvenču joslas lietošanas tiesības, bet arī pieņem lēmumus par ierobežotas radiofrekvenču joslas lietošanas tiesību iznomāšanu un kopīgu ierobežotas radiofrekvenču joslas izmantošanu. Proti, Regulators arī pieņem lēmumu atļaut[1] ierobežoto resursu izmantošanu.

[1] Ierobežotas radiofrekvenču joslas lietošanas tiesību iznomāšanas un kopīgas ierobežotas joslas lietošanas tiesību izmantošanas gadījumā ierobežota radiofrekvenču josla papildu netiek piešķirta kādam citam elektronisko sakaru komersantam.
Risinājuma apraksts
Papildināt Elektronisko sakaru likuma 47.panta ceturto daļu aiz vārdiem “piešķirtās ierobežotas radiofrekvenču joslas lietošanas tiesības” ar vārdiem “kā arī citā veidā iegūtas šo tiesību izmantošanas iespējas”.
Problēmas apraksts
Elektronisko sakaru likuma 63.panta otrā daļa cita starpā paredz, ka Regulators nosaka kārtību, kādā rīko konkursu vai izsoli numerācijas lietošanas tiesību piešķiršanai, kā arī prasības izsoles dalībniekiem un pretendentiem un numerācijas lietošanas tiesību izmantošanas nosacījumus. Proti,Elektronisko sakaru likuma 63.panta otrajā daļā ir dots deleģējums Regulatoram izstrādāt noteikumus, saskaņā ar kuriem rīko konkursu vai izsoli numerācijas lietošanas tiesību piešķiršanai. Regulatora ieskatā, pašlaik nav konstatējama nepieciešamība (piemēram, numerācijas resursu trūkums), lai atzītu, ka konkursa vai izsoles procedūra numerācijas lietošanas tiesību piešķiršanai ir nepieciešama. Tāpat Regulators par šo jautājumu ir rīkojis publisko konsultāciju, kā arī sanāksmes ar elektronisko sakaru komersantiem, kuru rezultātā ir nostiprinājies nozares pārstāvju viedoklis[1], ka šāda speciāla numerācijas lietošanas tiesību piešķiršanas kārtība pie šī brīža apstākļiem nav lietderīga. Vēl jo vairāk, tās ieviešana apgrūtinātu elektronisko sakaru komersantu darbu un paaugstinātu izdevumus.
Ar šiem grozījumiem tiek saglabāts nosacījums, ka numerācijas lietošanas tiesības var tikt piešķirtas konkursa vai izsoles kārtībā, bet vienlaikus ir ietverts papildu nosacījums, ka šādi numerācijas resursu piešķiršanas veidi iegūst spēku vien tad, ja elektronisko sakaru nozarē ir konstatēta šāda nepieciešamība. Turklāt Regulators vēlas atzīmēt, ka piedāvātais priekšlikums nav arī pretrunā Elektronisko sakaru kodeksā ietvertajiem nosacījumiem.


[1] Skat. ieinteresēto personu sniegtos viedokļus pie konsultāciju dokumenta par noteikumu projektiem: nacionālais numerācijas plāns; noteikumi numerācijas lietošanas tiesību piešķiršanai izsoles kārtībā. Pieejams: https://www.sprk.gov.lv/content/publiskas-konsultacijas.
Risinājuma apraksts
Papildināt Elektronisko sakaru likuma 63.panta otro daļu ar nosacījumu, ka numerācijas lietošanas tiesības piešķirt konkursa vai izsoles rezultātā tad, ja Regulators konstatē, ka ir šāda nepieciešamība.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Attiecībā uz numerācijas lietošanas tiesību piešķiršanu Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija ir konsultējusies ar sakaru nozares pārstāvjiem. Skat. ieinteresēto personu sniegtos viedokļus pie konsultāciju dokumenta par noteikumu projektiem: nacionālais numerācijas plāns; noteikumi numerācijas lietošanas tiesību piešķiršanai izsoles kārtībā.
Pieejams:
https://www.sprk.gov.lv/content/publiskas-konsultacijas

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekts paredz pilnveidot tiesību normu par Regulatora tiesībām izvērtēt numerācijas lietošanas tiesību piešķiršanas kārtību, piešķirot Regulatoram papildus izvēli piemērot vienkāršotu procedūru, ja netiek konstatēta nepieciešamība numerācijas lietošanas tiesības piešķirt konkursa vai izsoles rezultātā.

Likumprojekts papildina tiesību normu, kas ļaus Regulatoram uzturēt elektronisko sakaru komersantu reģistru aktuālu.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi