24-TA-340: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana – biometāns" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projekts “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 2.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana – biometāns” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. un 14. punktu.
Noteikumu projekta ietvaros atbalstu veido aizdevums vai garantija, kapitāla atlaide aizdevuma pamatsummas daļējai vai pilnīgai dzēšanai.
Noteikumu projekta ietvaros atbalstu veido aizdevums vai garantija, kapitāla atlaide aizdevuma pamatsummas daļējai vai pilnīgai dzēšanai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veicināt atjaunīgo energoresursu (turpmāk – AER) izmantošanu Latvijas Republikas teritorijā, samazinot negatīvo ietekmi uz vidi un klimata pārmaiņām, kā arī sasniedzot klimata un enerģētikas nacionālos un Eiropas Savienības mērķus, uzlabojot uzņēmumu konkurētspēju, tajā skaitā starptautiskā līmenī, un veicinot ilgtspējīgu un videi draudzīgu uzņēmējdarbības attīstību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Lai veicinātu aktualizētajā Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā 2021.–2030. gadam (turpmāk – NEKP; aktualizēts ar Ministru kabineta 2024.gada 12.jūlija rīkojumu Nr.573 “Aktualizētais Nacionālais enerģētikas un klimata plāns 2021.–2030. gadam”) izvirzīto mērķu un izaicinājumu sasniegšanu AER īpatsvara palielināšanā un izmantošanā, t.sk. siltumnīcefekta gāzu (turpmāk – SEG) emisiju samazināšanā, ir būtiski veicināt arī biometāna ražošanas attīstību un tā izmantošanu, veicot ieguldījumus nepieciešamās infrastruktūras izveidošanā – uzstādot biometāna ražošanas iekārtas, attīstot infrastruktūru biometāna transportēšanai un uzpildei, kā arī izveidojot pieslēgumus pie gāzes pārvades vai sadales tīkliem. Biometāna izmantošanai ir būtisks potenciāls, t.sk. arī Latvijas tirgū – biometāna ražotājiem būs iespēja biometānu izmantot pašpatēriņam, tāpat biometāna izmantošana attīstāma arī transporta nozares zaļināšanai.
Lai veicinātu virzību uz AER izmantošanu un piesārņojuma mazināšanu, ES kohēzijas politikas programmā 2021. – 2027. gadam(turpmāk – programma) paredzēta 2.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana – biometāns” (turpmāk – 2.1.2. SAM) īstenošana.
Lai veicinātu virzību uz AER izmantošanu un piesārņojuma mazināšanu, ES kohēzijas politikas programmā 2021. – 2027. gadam(turpmāk – programma) paredzēta 2.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana – biometāns” (turpmāk – 2.1.2. SAM) īstenošana.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022. gadā transporta sektora kopējais emisiju apjoms ir nenozīmīgi pieaudzis (1,0%), salīdzinot ar 2005. gada līmeni. Šo tendenci, galvenokārt, noteica degvielas patēriņa samazināšanās dzelzceļa transportam pie degvielas patēriņa palielināšanās tendences autotransportā. Periodā līdz 2030. gadam NEKP SEG emisiju apjoms transportā, salīdzinot ar 2005. g., samazināsies par 2,3%.
SEG emisiju samazinājums transportā (autotransportā, kam ir absolūti lielākais transporta sektora emisiju īpatsvars) ir pilnībā sasniedzams, degvielas piegādātājiem nosakot Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra direktīvā (ES) Nr. 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (turpmāk – Direktīva 2018/2001) un NEKP noteiktos SEG emisiju intensitātes samazināšanas mērķus 2030. gadā, degvielas piegādātājiem nenosakot kādus ierobežojumus SEG emisiju intensitātes mērķa sasniegšanai, t.i. komersanti paši varēs izvēlēties veidus, kā mērķi izpildīt. Vienlaikus, šī mērķa izpildi apgrūtinās atbilstošo atjaunīgās enerģijas transporta veidu pieejamība, piemēram, ir paredzams, ka transporta sektorā būs liela konkurence moderno biodegvielu pieprasījumā, jo šo degvielu piedāvājums nav ļoti liels, bet modernā biometāna izmantošanu šobrīd kavē atbilstošo transportlīdzekļu mazais skaits un ES tieši piemērojamos tiesību aktos noteiktais nosacījums, ka investīcijas šādu transportlīdzekļu iegādei neatbilst ilgtspējīgu investīciju nosacījumiem.
Ņemot vērā, ka laika periodā no 2022.gada 1.jūlija līdz 2023.gada 1.jūlijam biodegvielu piejaukuma pienākums nebija obligāts (bija noteikts brīvprātīgs), atjaunīgās transporta enerģijas īpatsvars 2022. gadā bija tikai 3,1% (6,4% 2021.gadā), bet 2023. gadā tas varētu būt minimāls. Vienlaikus, modernās biodegvielas īpatsvars 2021. gadā pārsniedza 2%, tādējādi jau izpildot 2025. gada mērķi. SEG intensitātes samazinājums 2021. gadā (pret references līmeni), kas aprēķināts atbilstoši Direktīvai 2018/2001, 2021. gadā varētu būt apmēram 1,1%. Jaunākajā scenārijā 2030. gadā atjaunīgās transporta enerģijas īpatsvars varētu sasniegt 12,2%[1], šo apjomu nodrošinot tieši ar elektroenerģijas un biometāna patēriņa kāpumu un saglabājot biodegvielu izmantojuma apjomu 2021. gadā apjomā, bet mazinot fosilās degvielas patēriņu.
Lai nodrošinātu nacionāli noteikto mērķi – AER īpatsvaru enerģijas galapatēriņā 61% apmērā 2030. gadā, pienesums ir jāsniedz arī transporta sektoram, kuram pašam ir noteikts SEG emisiju intensitātes samazinājums 15% apmērā 2030. gadā vai AER īpatsvars 29% apmērā 2030. gadā. SEG emisiju intensitātes mērķa noteikšanai ir sagatavots likumprojekts “Transporta enerģijas likums” (660/Lp14), kas ir izskatīts Saeimā 1. lasījumā, kurā ir noteikti pienākumi degvielas piegādātājiem zaļināt to transporta enerģijas portfeli, izvēloties tādus risinājumus, kas katram degvielas piegādātājam būtu ekonomiski un tehniski izdevīgākais risinājums. Vienlaikus, likumprojektā ir noteikti pienākumi valstspilsētu pašvaldībām zaļināt sabiedriskā transporta, kas kursē tikai valstspilsētas pašvaldības teritorijā, lietoto transporta enerģiju un zaļināt valstspilsētas pašas autoparku.
Ņemot vērā iepriekš minēto, NEKP ir iekļauti sekojoši uzdevumi / pasākumi mērķu sasniegšanai:
pienākuma noteikšana degvielas piegādātājiem “zaļināt” to transporta enerģijas portfeli;
pienākums dabasgāzes tirgotājiem “zaļināt” to portfeli;
AER izmantošanas pienākums valstspilsētu pašvaldībās izmantotajam sabiedriskajam un pašvaldību transportam;
atbalsts pašvaldībām metāna sabiedriskā transporta transportlīdzekļu iegādei vai pārbūvei;
publiski pieejamu sašķidrināta vai saspiesta metāna uzpildes punktu izbūve jūras transportam vai kravas transportam, nosakot pienākumu atbalstītajos uzpildes punktos nodrošināt sašķidrinātā biometāna pieejamību noteiktā apjomā;
pienākuma noteikšana valsts resoram to transportā izmantot atjaunīgo transporta enerģiju.
Saskaņā ar Eiropas Komisijas sagatavoto fiche, Latvijas biometāna potenciāls ir 0,16 bcm 2030. gadā. Vienlaikus tiek atzīmēts, ka Latvijas kopējais biometāna tirgus ir viens no mazākajiem ES, bet potenciāls ir liels, tai skaitā uz potenciālu ražot ilgtspējīgu biometānu, ja tiek paplašināts ražošanas izejvielu klāsts saskaņā ar Direktīvas 2018/2001 noteikto, tas ir, katrai ES dalībvalstij ir jāsagatavo izejvielu saraksts, lai būtu skaidri ilgtspējas nosacījumi un sadalījums, kas tiek ieskaitīts modernajās transporta enerģijās.
[1] Ņemot vērā Direktīvā 2018/2001 noteiktos reizinātājus dažādiem transporta enerģijas veidiem
SEG emisiju samazinājums transportā (autotransportā, kam ir absolūti lielākais transporta sektora emisiju īpatsvars) ir pilnībā sasniedzams, degvielas piegādātājiem nosakot Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra direktīvā (ES) Nr. 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (turpmāk – Direktīva 2018/2001) un NEKP noteiktos SEG emisiju intensitātes samazināšanas mērķus 2030. gadā, degvielas piegādātājiem nenosakot kādus ierobežojumus SEG emisiju intensitātes mērķa sasniegšanai, t.i. komersanti paši varēs izvēlēties veidus, kā mērķi izpildīt. Vienlaikus, šī mērķa izpildi apgrūtinās atbilstošo atjaunīgās enerģijas transporta veidu pieejamība, piemēram, ir paredzams, ka transporta sektorā būs liela konkurence moderno biodegvielu pieprasījumā, jo šo degvielu piedāvājums nav ļoti liels, bet modernā biometāna izmantošanu šobrīd kavē atbilstošo transportlīdzekļu mazais skaits un ES tieši piemērojamos tiesību aktos noteiktais nosacījums, ka investīcijas šādu transportlīdzekļu iegādei neatbilst ilgtspējīgu investīciju nosacījumiem.
Ņemot vērā, ka laika periodā no 2022.gada 1.jūlija līdz 2023.gada 1.jūlijam biodegvielu piejaukuma pienākums nebija obligāts (bija noteikts brīvprātīgs), atjaunīgās transporta enerģijas īpatsvars 2022. gadā bija tikai 3,1% (6,4% 2021.gadā), bet 2023. gadā tas varētu būt minimāls. Vienlaikus, modernās biodegvielas īpatsvars 2021. gadā pārsniedza 2%, tādējādi jau izpildot 2025. gada mērķi. SEG intensitātes samazinājums 2021. gadā (pret references līmeni), kas aprēķināts atbilstoši Direktīvai 2018/2001, 2021. gadā varētu būt apmēram 1,1%. Jaunākajā scenārijā 2030. gadā atjaunīgās transporta enerģijas īpatsvars varētu sasniegt 12,2%[1], šo apjomu nodrošinot tieši ar elektroenerģijas un biometāna patēriņa kāpumu un saglabājot biodegvielu izmantojuma apjomu 2021. gadā apjomā, bet mazinot fosilās degvielas patēriņu.
Lai nodrošinātu nacionāli noteikto mērķi – AER īpatsvaru enerģijas galapatēriņā 61% apmērā 2030. gadā, pienesums ir jāsniedz arī transporta sektoram, kuram pašam ir noteikts SEG emisiju intensitātes samazinājums 15% apmērā 2030. gadā vai AER īpatsvars 29% apmērā 2030. gadā. SEG emisiju intensitātes mērķa noteikšanai ir sagatavots likumprojekts “Transporta enerģijas likums” (660/Lp14), kas ir izskatīts Saeimā 1. lasījumā, kurā ir noteikti pienākumi degvielas piegādātājiem zaļināt to transporta enerģijas portfeli, izvēloties tādus risinājumus, kas katram degvielas piegādātājam būtu ekonomiski un tehniski izdevīgākais risinājums. Vienlaikus, likumprojektā ir noteikti pienākumi valstspilsētu pašvaldībām zaļināt sabiedriskā transporta, kas kursē tikai valstspilsētas pašvaldības teritorijā, lietoto transporta enerģiju un zaļināt valstspilsētas pašas autoparku.
Ņemot vērā iepriekš minēto, NEKP ir iekļauti sekojoši uzdevumi / pasākumi mērķu sasniegšanai:
pienākuma noteikšana degvielas piegādātājiem “zaļināt” to transporta enerģijas portfeli;
pienākums dabasgāzes tirgotājiem “zaļināt” to portfeli;
AER izmantošanas pienākums valstspilsētu pašvaldībās izmantotajam sabiedriskajam un pašvaldību transportam;
atbalsts pašvaldībām metāna sabiedriskā transporta transportlīdzekļu iegādei vai pārbūvei;
publiski pieejamu sašķidrināta vai saspiesta metāna uzpildes punktu izbūve jūras transportam vai kravas transportam, nosakot pienākumu atbalstītajos uzpildes punktos nodrošināt sašķidrinātā biometāna pieejamību noteiktā apjomā;
pienākuma noteikšana valsts resoram to transportā izmantot atjaunīgo transporta enerģiju.
Saskaņā ar Eiropas Komisijas sagatavoto fiche, Latvijas biometāna potenciāls ir 0,16 bcm 2030. gadā. Vienlaikus tiek atzīmēts, ka Latvijas kopējais biometāna tirgus ir viens no mazākajiem ES, bet potenciāls ir liels, tai skaitā uz potenciālu ražot ilgtspējīgu biometānu, ja tiek paplašināts ražošanas izejvielu klāsts saskaņā ar Direktīvas 2018/2001 noteikto, tas ir, katrai ES dalībvalstij ir jāsagatavo izejvielu saraksts, lai būtu skaidri ilgtspējas nosacījumi un sadalījums, kas tiek ieskaitīts modernajās transporta enerģijās.
[1] Ņemot vērā Direktīvā 2018/2001 noteiktos reizinātājus dažādiem transporta enerģijas veidiem
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu programmā plānotā 2.1.2.SAM īstenošanu un veicinātu biometāna attīstību Latvijā, nepieciešams izstrādāt regulējumu 2.1.2 SAM īstenošanai, t.sk. nosakot kārtību, kādā īstenojams 2.1.2. SAM, nosakot atbalsta saņemšanai paredzēto finansējumu un izmaksu attiecināmības nosacījumus, kā arī noteikt īstenošanas nosacījumus, atbalsta saņēmējus, atbalsta uzskaiti, neatbalstāmās nozares un darbības.
Vispārīgi nosacījumi
Plānotās investīcijas 2.1.2.SAM ietvaros tiks īstenotas ar finanšu instrumentu atbalstu. Kopīgos īstenošanas nosacījumus finanšu instrumentiem ES fondu ietvarā regulē Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumi Nr. 510 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.510). Attiecīgi noteikumu projektā netiek dublētas normas un prasības, kas izriet no minētajiem MK noteikumiem Nr.510.
Atbalstāmās darbības un izmaksu nosacījumi
Lai nodrošinātu noteikumu projektā izvirzītā mērķa un rādītāju sasniegšanu, noteikumu projekts paredz finansējuma novirzīšanu noteiktā apjomā konkrētām atbalsta pozīcijām – biometāna attīrīšanas iekārtu iegādei un uzstādīšanai plānotais kopējais finansējums līdz 15 435 000 euro, biometāna transportēšanai vai uzpildei nepieciešamās infrastruktūras izveidei – līdz 5 390 000 euro, savukārt ar biometānu darbināmu transportlīdzekļu iegādei biometāna transportēšanai paredzēts finansējums 637 000 euro.
Atbalsts biometāna ražošanas iekārtu iegādei un uzstādīšanai
Atbalsts biometāna ražošanas iekārtu iegādei un uzstādīšanai sniedzams saskaņā ar Eiropas Komisijas regulas Nr. 651/2014, (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – regula Nr. 651/2014) 41. pantu un ir attiecināms uz izmaksām, kas nepieciešamas biogāzes stacijas pielāgojumiem biometāna ražošanas uzsākšanai, neapstrādātas biogāzes priekšattīrīšanas iekārtu iegādei un uzstādīšanai, biogāzes kompresijas iekārtu līdz attīrīšanai nepieciešamā spiedienam iegādei un uzstādīšanai, CO2 atdalīšanas iekārtu no metāna biogāzes bagātināšanas iekārtā iegādei un uzstādīšanai, kā arī attīrītā biometāna sagatavošanai turpmākajām darbībām.
Maksimālais atbalsta apjoms vienam biometāna ražošanas iekārtu iegādes un uzstādīšanas projektam nepārsniedz 2 000 000 euro.
Atbalsts biometāna transportēšanai vai uzpildei nepieciešamās infrastruktūras izveidei
Atbalsta darbības ietvaros atbalstu piešķir biometāna transportēšanai vai uzpildei nepieciešamās infrastruktūras izveidei, t.sk., izveidojot pieslēgumus pie gāzes pārvades vai sadales tīkliem. Atbalsts sniedzams saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 48. pantu un ir attiecināms uz izmaksām, kas nepieciešamas cauruļvadu sistēmas ar kompresora staciju biometāna stacijas savienošanai ar dabasgāzes tīklu iegādei un uzstādīšanai, biometāna iespiešanas punkta izveidei ar kompresora staciju.
Maksimālais atbalsta apjoms vienam biometāna transportēšanai vai uzpildei nepieciešamās infrastruktūras izveides projektam nepārsniedz 1 000 000 euro.
Atbalsts ar biometānu darbināmu transportlīdzekļu iegādei biometāna transportēšanai
Atbalsts ar biometānu darbināmu transportlīdzekļu iegādei biometāna transportēšanai sniedzams saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 36.b punktu un ir piešķirams jauna, rūpnieciski ražota ar biometānu darbināmu transportlīdzekļa komplekta, kura siltumnīcefekta gāzu emisijas ir 0 g CO2/km, iegādei biometāna transportēšanai. Atbalsts izmantojams pārvadājumiem nepieciešamo transportlīdzekļu ar saspiesto dabasgāzi (CNG) darbināmu vilcēju iegādei, kas patērē pašu ražotu biometānu, un speciāli aprīkotu piekabju iegādei, un ir iekļaujams projekta attiecināmajās izmaksās.
Maksimālais atbalsta apjoms viena transportēšanas komplekta iegādei nepārsniedz 310 000 euro un maksimālais atbalsta apjoms vienam vienotam uzņēmumam ar biometānu darbināmu transportlīdzekļa komplekta iegādei biometāna transportēšanai nepārsniedz 620 000 euro.
Finansēšanai 2.1.2.SAM ietvaros nav attiecināmas pievienotās vērtības nodokļa izmaksas un izmaksas, kas pārsniedz noteikumos noteiktos izmaksu ierobežojumus. Vienlaikus šādas izmaksas ir norādāmas projekta kopējās izmaksās. Projektā nav iekļaujamas neattiecināmās izmaksas.
Izmaksas ir attiecināmas no MK noteikumu spēkā stāšanās.
Īstenošanas nosacījumi
Atbalsta saņēmējs var piemērot zaļo publisko iepirkumu, sociāli atbildīgu publisko iepirkumu, inovatīvu publisko iepirkumu vai tā elementus. Atbalsta saņēmējs izvērtē iespējas veikt sociāli atbildīgu publisko iepirkumu saskaņā ar Iepirkumu uzraudzības biroja sagatavoto informāciju par Sociāli atbildīgu publisko iepirkumu, kā arī Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācijas izstrādātajām “Vadlīnijām sociāli atbildīga publiskā iepirkuma īstenošanai”, ievērojot godīgas konkurences principu, nodrošinot konsultēšanos ar tirgus dalībniekiem caurskatāmā un atklātā veidā, - balstoties uz objektīviem un nediskriminējošiem kritērijiem. Sociāli atbildīga publiskā iepirkuma galvenie mērķi ir vairot nodarbinātības iespējas, veicināt pienācīgas kvalitātes nodarbinātību, sociālo iekļaušanu, sabiedrisku pakalpojumu un ēku pieejamību, plašam lietotāju lokam paredzētu pakalpojumu un produktu izstrādi, ētisku tirdzniecību, kā arī paplašināt sociālo standartu ievērošanu.
Atbalsta saņēmējs vismaz piecus gadus pēc projekta īstenošanas nodrošina veikto investīciju ilgtspēju un uzturēšanu darba kārtībā. Projekta ilgtspējas periods ir atbilstošs Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 65. pantā noteiktajam, t.sk. finansējuma saņēmējs ievēro 65. panta pirmās daļas b) un c) apakšpunktā minētās prasības, pretējā gadījumā veic saņemtā finansējuma atmaksāšanu 65. panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā.
Noteikumu projektā noteikti projekta īstenošanas nosacījumi, tostarp projekta īstenošanas termiņš un komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu nodrošināšanas nosacījumi.
2.1.2.SAM ietvaros plānotais atbalsts būs papildinošs Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 7.1.1.3.i. investīcijā “Biometāna īpatsvara galapatēriņā palielināšana” plānotajam atbalstam, kura ietvaros atbalsts plānots biometāna īpatsvara palielināšanai enerģijas galapatēriņā, izveidojot reģionālo biometāna ievades punktu.
Plānojot turpmākus atbalsta instrumentus biometāna plašākai izmantošanai, tiks vērtēti demarkācijas, papildinātības un sinerģijas aspekti.
Vienlaikus projekta īstenošanas laikā atbalsta saņēmējam ir jānodrošina, ka tiek novērsta iespējamā investīciju pārklāšanās, savstarpēji papildinošu investīciju gadījumā novēršot dubultā finansējuma risku.
Tāpat dubultfinansējuma riska kontrole projekta plānošanas un īstenošanas laikā tiks nodrošināta, izmantojot Finanšu ministrijas izstrādāto dubultfinansējuma riska kontroles matricu.
Noteikumu projekts paredz, ka finansējuma saņēmējs nodrošina interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012.
Komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumi tiks nodrošināti saskaņā ar Regulas 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 47. pantu un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021. – 2027. gada plānošanas periodā, kā arī tiks ievērotas Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas.
Vispārīgi nosacījumi
Plānotās investīcijas 2.1.2.SAM ietvaros tiks īstenotas ar finanšu instrumentu atbalstu. Kopīgos īstenošanas nosacījumus finanšu instrumentiem ES fondu ietvarā regulē Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumi Nr. 510 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.510). Attiecīgi noteikumu projektā netiek dublētas normas un prasības, kas izriet no minētajiem MK noteikumiem Nr.510.
| Atbildīgā nozares ministrija: | Klimata un enerģētikas ministrija |
| Atbalsta veids: | Sabiedrības “Altum” garantija vai aizdevums ar kapitāla atlaidi aizdevuma pamatsummas pilnīgam vai daļējam samazinājumam. Atbalsts tiks sniegts kā kombinētais finanšu instruments, sākotnēji biometāna infrastruktūras attīstības pasākumu veikšanai izsniedzot aizdevumu vai garantiju, un pēc projekta mērķu sasniegšanas izmaksājot kapitāla atlaidi, tas ir, aizdevuma pamatsummai piemērojot samazinājumu kapitāla atlaides apmērā. |
| Atbalsta sniedzējs: | Akciju sabiedrība “Attīstības finanšu institūcija Altum” (turpmāk – sabiedrība “Altum”). |
| Atbalsta saņēmēji un gala labuma guvēji: | Latvijas Republikā reģistrēti uzņēmumi – biometāna ražotāji un biometāna pārvadātāji. |
| Atbalsta programmai pieejamais finansējums un tā sadalījums pa programmas intervences kodiem: | 2.1.2.SAM plānotais finansējums ir 21 466 110 euro, t.sk. ES fondu (Kohēzijas fonda) finansējums 18 246 193 euro (t.sk. elastības finansējums 2 883 803 euro) un nacionālais līdzfinansējums, ko veido valsts budžets 3 219 917 euro (t.sk. elastības finansējuma nacionālais līdzfinansējums 508 906 euro). Vienlaikus, pēc starpinstitūciju saskaņošanas procesā esošo grozījumu MK noteikumos Nr.510 (tiesību aktu lieta Nr. 24-TA-797) apstiprināšanas, 2.1.2.SAM finansējuma tvērums būs noteikts MK noteikumos Nr.510. Programmā 2.1.2.SAM noteiktais finansējuma sadalījums pa intervences kodiem un finansējuma veidiem: 1) 49.intervences kods (atjaunojamie energoresursi) – 18 246 193 EUR; 2) 2.finansējuma veids (pašu kapitāls vai kvazikapitāls) – 9 123 097 euro; 3) 5.finansējuma veids (kapitāla atlaide finanšu instrumentu darbībā) – 9 123 096 euro. |
| Atbalsta programmas īstenošanas termiņš: | 2029. gada 31. decembris. |
| Uzraudzības rādītāji: | Līdz 2029.gada 31.decembrim sasniedzamie uzraudzības rādītāji: 1) ar papildu iegādāto un uzstādīto iekārtu skaitu saražotais biometāna apjoms gadā; 2) ar biometāna transportēšanai un uzpildei uzstādītās infrastruktūras transportētā biometāna apjoms gadā; 3) ar biometānu darbināmu iegādāto transportlīdzekļu pārvadātā biometāna apjoms gadā. Rādītāji tiek uzskatīti par izpildītiem, kad ir noslēgts aizdevuma līgums. Rādītāju uzskaiti, ievadīšanu un pamatojošo dokumentu iesniegšanu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā nodrošina sabiedrība “Altum”. |
| Vizuālās identitātes prasības: | Atbalsta sniegšanas līgumā par projekta īstenošanu un par sadarbību ar piegādātājiem noteikts, ka projekta īstenošanas laikā ir jānodrošina vizuālās identitātes prasības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 47. pantu un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām. Atbilstoši programmā noteiktajam tvērumam, 2.1.2.SAM ietvaros nav paredzēta stratēģiski svarīgu projektu īstenošana un papildu komunikācijas pasākumu veikšana atbilstoši Finanšu ministrijas vadlīnijās “Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas” noteiktajam. |
| Principu ievērošana: | Atbalsta saņēmējs nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā tiks ievērots horizontālais princips “Energoefektivitāte pirmajā vietā” un “Klimatdrošināšana”, atbilstoši 2021. gada 29. jūlija Eiropas komisijas paziņojumam par sagatavotajiem tehniskajiem norādījumiem par infrastruktūras klimatdrošināšanu 2021. –2027. gadā, kā arī princips “Nenodarīt būtisku kaitējumu”, kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regulas (ES) 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza regulu (ES) 2019/2088, 18. pantam un normatīvajiem aktiem vides jomā. Attiecībā uz principu “Energoefektivitāte pirmajā vietā”, projektiem jānodrošina esošā principa ievērošanu. Datu uzskaiti un ievadīšanu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā par horizontālo principu “Energoefektivitāte pirmajā vietā”, “Klimatdrošināšana” un principu “Nenodarīt būtisku kaitējumu” īstenošanu nodrošina sabiedrība “Altum”. 2.1.2.SAM ietvaros plānotajām investīcijām ir tieša ietekme uz horizontālo principu “Energoefektivitāte pirmajā vietā”, “Klimatdrošināšana” un principu “Nenodarīt būtisku kaitējumu”, savukārt 2.1.2.SAM ietvaros plānotajām investīcijām nav ietekmes uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”. |
Atbalstāmās darbības un izmaksu nosacījumi
Lai nodrošinātu noteikumu projektā izvirzītā mērķa un rādītāju sasniegšanu, noteikumu projekts paredz finansējuma novirzīšanu noteiktā apjomā konkrētām atbalsta pozīcijām – biometāna attīrīšanas iekārtu iegādei un uzstādīšanai plānotais kopējais finansējums līdz 15 435 000 euro, biometāna transportēšanai vai uzpildei nepieciešamās infrastruktūras izveidei – līdz 5 390 000 euro, savukārt ar biometānu darbināmu transportlīdzekļu iegādei biometāna transportēšanai paredzēts finansējums 637 000 euro.
Atbalsts biometāna ražošanas iekārtu iegādei un uzstādīšanai
Atbalsts biometāna ražošanas iekārtu iegādei un uzstādīšanai sniedzams saskaņā ar Eiropas Komisijas regulas Nr. 651/2014, (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – regula Nr. 651/2014) 41. pantu un ir attiecināms uz izmaksām, kas nepieciešamas biogāzes stacijas pielāgojumiem biometāna ražošanas uzsākšanai, neapstrādātas biogāzes priekšattīrīšanas iekārtu iegādei un uzstādīšanai, biogāzes kompresijas iekārtu līdz attīrīšanai nepieciešamā spiedienam iegādei un uzstādīšanai, CO2 atdalīšanas iekārtu no metāna biogāzes bagātināšanas iekārtā iegādei un uzstādīšanai, kā arī attīrītā biometāna sagatavošanai turpmākajām darbībām.
Maksimālais atbalsta apjoms vienam biometāna ražošanas iekārtu iegādes un uzstādīšanas projektam nepārsniedz 2 000 000 euro.
Atbalsts biometāna transportēšanai vai uzpildei nepieciešamās infrastruktūras izveidei
Atbalsta darbības ietvaros atbalstu piešķir biometāna transportēšanai vai uzpildei nepieciešamās infrastruktūras izveidei, t.sk., izveidojot pieslēgumus pie gāzes pārvades vai sadales tīkliem. Atbalsts sniedzams saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 48. pantu un ir attiecināms uz izmaksām, kas nepieciešamas cauruļvadu sistēmas ar kompresora staciju biometāna stacijas savienošanai ar dabasgāzes tīklu iegādei un uzstādīšanai, biometāna iespiešanas punkta izveidei ar kompresora staciju.
Maksimālais atbalsta apjoms vienam biometāna transportēšanai vai uzpildei nepieciešamās infrastruktūras izveides projektam nepārsniedz 1 000 000 euro.
Atbalsts ar biometānu darbināmu transportlīdzekļu iegādei biometāna transportēšanai
Atbalsts ar biometānu darbināmu transportlīdzekļu iegādei biometāna transportēšanai sniedzams saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 36.b punktu un ir piešķirams jauna, rūpnieciski ražota ar biometānu darbināmu transportlīdzekļa komplekta, kura siltumnīcefekta gāzu emisijas ir 0 g CO2/km, iegādei biometāna transportēšanai. Atbalsts izmantojams pārvadājumiem nepieciešamo transportlīdzekļu ar saspiesto dabasgāzi (CNG) darbināmu vilcēju iegādei, kas patērē pašu ražotu biometānu, un speciāli aprīkotu piekabju iegādei, un ir iekļaujams projekta attiecināmajās izmaksās.
Maksimālais atbalsta apjoms viena transportēšanas komplekta iegādei nepārsniedz 310 000 euro un maksimālais atbalsta apjoms vienam vienotam uzņēmumam ar biometānu darbināmu transportlīdzekļa komplekta iegādei biometāna transportēšanai nepārsniedz 620 000 euro.
Finansēšanai 2.1.2.SAM ietvaros nav attiecināmas pievienotās vērtības nodokļa izmaksas un izmaksas, kas pārsniedz noteikumos noteiktos izmaksu ierobežojumus. Vienlaikus šādas izmaksas ir norādāmas projekta kopējās izmaksās. Projektā nav iekļaujamas neattiecināmās izmaksas.
Izmaksas ir attiecināmas no MK noteikumu spēkā stāšanās.
Īstenošanas nosacījumi
Atbalsta saņēmējs var piemērot zaļo publisko iepirkumu, sociāli atbildīgu publisko iepirkumu, inovatīvu publisko iepirkumu vai tā elementus. Atbalsta saņēmējs izvērtē iespējas veikt sociāli atbildīgu publisko iepirkumu saskaņā ar Iepirkumu uzraudzības biroja sagatavoto informāciju par Sociāli atbildīgu publisko iepirkumu, kā arī Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācijas izstrādātajām “Vadlīnijām sociāli atbildīga publiskā iepirkuma īstenošanai”, ievērojot godīgas konkurences principu, nodrošinot konsultēšanos ar tirgus dalībniekiem caurskatāmā un atklātā veidā, - balstoties uz objektīviem un nediskriminējošiem kritērijiem. Sociāli atbildīga publiskā iepirkuma galvenie mērķi ir vairot nodarbinātības iespējas, veicināt pienācīgas kvalitātes nodarbinātību, sociālo iekļaušanu, sabiedrisku pakalpojumu un ēku pieejamību, plašam lietotāju lokam paredzētu pakalpojumu un produktu izstrādi, ētisku tirdzniecību, kā arī paplašināt sociālo standartu ievērošanu.
Atbalsta saņēmējs vismaz piecus gadus pēc projekta īstenošanas nodrošina veikto investīciju ilgtspēju un uzturēšanu darba kārtībā. Projekta ilgtspējas periods ir atbilstošs Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 65. pantā noteiktajam, t.sk. finansējuma saņēmējs ievēro 65. panta pirmās daļas b) un c) apakšpunktā minētās prasības, pretējā gadījumā veic saņemtā finansējuma atmaksāšanu 65. panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā.
Noteikumu projektā noteikti projekta īstenošanas nosacījumi, tostarp projekta īstenošanas termiņš un komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu nodrošināšanas nosacījumi.
2.1.2.SAM ietvaros plānotais atbalsts būs papildinošs Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 7.1.1.3.i. investīcijā “Biometāna īpatsvara galapatēriņā palielināšana” plānotajam atbalstam, kura ietvaros atbalsts plānots biometāna īpatsvara palielināšanai enerģijas galapatēriņā, izveidojot reģionālo biometāna ievades punktu.
Plānojot turpmākus atbalsta instrumentus biometāna plašākai izmantošanai, tiks vērtēti demarkācijas, papildinātības un sinerģijas aspekti.
Vienlaikus projekta īstenošanas laikā atbalsta saņēmējam ir jānodrošina, ka tiek novērsta iespējamā investīciju pārklāšanās, savstarpēji papildinošu investīciju gadījumā novēršot dubultā finansējuma risku.
Tāpat dubultfinansējuma riska kontrole projekta plānošanas un īstenošanas laikā tiks nodrošināta, izmantojot Finanšu ministrijas izstrādāto dubultfinansējuma riska kontroles matricu.
Noteikumu projekts paredz, ka finansējuma saņēmējs nodrošina interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012.
Komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumi tiks nodrošināti saskaņā ar Regulas 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 47. pantu un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021. – 2027. gada plānošanas periodā, kā arī tiks ievērotas Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Atbilstoši programmā noteiktajam, 2.1.2.SAM īstenošanai kā sasniedzamais iznākuma rādītājs līdz 2029.gadam noteikts atjaunojamo energoresursu enerģijas papildu ražošanas jauda (biometāns) ar sasniedzamo vērtību 16 megavati un sasniedzamais rezultāta rādītājs līdz 2029.gadam – atjaunojamās enerģijas īpatsvars enerģijas galapatēriņā 46,5%. Ņemot vērā noteikumu projektā ietverto atbalsta tvērumu un fokusu, programmā noteiktie rādītāji ir jāpārskata, iesniedzot attiecīgus grozījumus programmā. Attiecīgi Klimata un enerģētikas ministrija virzīs Finanšu ministrijai nepieciešamos grozījumus programmā. Vienlaikus, lai nodrošinātu, ka noteikumu projektā tiek iekļauti un īstenoti rādītāji, kas demonstrē investīciju ietekmi pēc būtības, noteikumu projektam pievienotajā Ministru kabineta protokollēmuma projektā tiek paredzēta izrietoša rīcība – proti, Klimata un enerģētikas ministrijai nodrošināt nepieciešamo uzraudzības rādītāju grozījumu programmā iesniegšanu Finanšu ministrijai, kā arī informēt Ministru kabinetu par priekšlikumiem rīcībai gadījumā, ja netiek saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums par grozījumiem Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Īstenojot projektus, tiks veicināta AER izmantošana, samazinot negatīvo ietekmi uz vidi un klimata pārmaiņām.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Komersanti – biometāna ražotāji un biometāna pārvadātāji; sabiedrība “Altum”; Klimata un enerģētikas ministrija.
Sabiedrība “Altum” pildīs atbalsta sniedzēja funkcijas.
Atbalsta saņēmēji - komersanti, īstenojot projektus, veicinās AER izmantošanu Latvijas Republikas teritorijā, samazinot negatīvo ietekmi uz vidi un klimata pārmaiņām, kā arī veicinās virzību uz klimata un enerģētikas nacionālo un Eiropas Savienības mērķu sasniegšanu. Tāpat atbalsta saņēmēji uzlabos uzņēmumu konkurētspēju, tajā skaitā starptautiskā līmenī, veicinot ilgtspējīgu un videi draudzīgu uzņēmējdarbības attīstību.
KEM pildīs atbildīgās iestādes funkcijas.
Sabiedrība “Altum” pildīs atbalsta sniedzēja funkcijas.
Atbalsta saņēmēji - komersanti, īstenojot projektus, veicinās AER izmantošanu Latvijas Republikas teritorijā, samazinot negatīvo ietekmi uz vidi un klimata pārmaiņām, kā arī veicinās virzību uz klimata un enerģētikas nacionālo un Eiropas Savienības mērķu sasniegšanu. Tāpat atbalsta saņēmēji uzlabos uzņēmumu konkurētspēju, tajā skaitā starptautiskā līmenī, veicinot ilgtspējīgu un videi draudzīgu uzņēmējdarbības attīstību.
KEM pildīs atbildīgās iestādes funkcijas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Investīciju īstenošana uzlabos uzņēmumu konkurētspēju, tajā skaitā starptautiskā līmenī, un veicinās ilgtspējīgu un videi draudzīgu uzņēmējdarbības attīstību.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Investīcijas veicinās ilgtspējīgu un videi draudzīgu uzņēmējdarbības attīstību.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Pozitīvi tiks ietekmēti arī mazie un vidējie uzņēmumi, veicinot ilgtspējīgu un videi draudzīgu uzņēmējdarbības attīstību.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Konkurence finanšu sektorā - uz pakalpojuma pieejamību aizņēmējam par iespējami visizdevīgāko cenu.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Ieguldījumi sniegs pozitīvu ietekmi uz nepieciešamo iekārtu projektēšanas, ražošanas, piegādes, uzstādīšanas, apkalpošanas, remontdarbu veikšanas u.c. nozaru nodarbinātajiem, t.sk. paša atbalsta saņēmēja darbiniekiem – projekta īstenošanā izveidoto infrastruktūru būs nepieciešams apkalpot, veikt ikdienas darbības uzraudzību u.tml.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2.1.2. SAM kopējais finansējums ir 21 446 110 euro, t.sk. ES fondu finansējums 18 246 193 euro un valsts budžeta finansējums 3 219 917 euro.
2.1.2.SAM finansējuma izmantošana 2024. gadā netiek plānota. Provizoriskais ES fondu 2021-2027 finansējuma izlietojums pa turpmākajiem gadiem:
2025.gads – 5 473 858 EUR;
2026. gads – 2 554 467 EUR;
2027.-2030. gads – 10 217 868 EUR.
2.1.2.SAM finansējuma izmantošana 2024. gadā netiek plānota. Provizoriskais ES fondu 2021-2027 finansējuma izlietojums pa turpmākajiem gadiem:
2025.gads – 5 473 858 EUR;
2026. gads – 2 554 467 EUR;
2027.-2030. gads – 10 217 868 EUR.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums 2.1.2.SAM īstenošanai tiks piesaistīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no budžeta resora „74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu.
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
"Attīstības finanšu institūcija Altum" ASNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalības procesa nodrošināšanai tiesību akts Vienotajā tiesību aktu portālā ir publicēts.
6.4. Cita informācija
Noteikumu projektu izstrādā Klimata un enerģētikas ministrija, tas tiks saskaņots ar Finanšu ministriju, Ekonomikas ministriju, Labklājības ministriju, Satiksmes ministriju, Tieslietu ministriju, sabiedrību “Altum”, investīciju jomas pārstāvošām biedrībām, t.sk. “Latvijas Biogāzes asociācija”, un citām institūcijām (ja nepieciešams) atbilstoši MK 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” noteiktajai kārtībai.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Klimata un enerģētikas ministrija
- "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
2.1.2.SAM ietvaros plānotās investīcijas veicinās Nacionālajā attīstības plānā 2021. – 2027. gadam izvirzītās prioritātes “Kvalitatīva dzīves vide un teritoriju attīstība” īstenošanu, jo tiešā veidā paredz ieguldījumus atjaunīgo energoresursu plašākai un efektīvākai izmantošanai.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekta īstenošanas rezultātā ieguldījumi veicinās AER izmantošanu, samazinot negatīvo ietekmi uz vidi un klimata pārmaiņām, kā arī sasniedzot klimata un enerģētikas nacionālos un Eiropas Savienības mērķus.
Atbalsts saņēmējiem jānodrošina, ka projekts izpilda nepieciešamās prasības principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanā.
Atbalsts saņēmējiem jānodrošina, ka projekts izpilda nepieciešamās prasības principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanā.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekta īstenošanas rezultātā ieguldījumi veicinās AER izmantošanu, samazinot negatīvo ietekmi uz vidi un klimata pārmaiņām, kas sekmēs klimatneitralitātes sasniegšanu. Projektu ieviesējiem jānodrošina, ka projekts izpilda nepieciešamās prasības horizontālā principa “Klimatdrošināšana” ievērošanā.
Atbalsta saņēmējs var piemērot zaļo publisko iepirkumu saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumiem Nr. 353 “Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība”.
Atbalsta saņēmējs var piemērot zaļo publisko iepirkumu saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumiem Nr. 353 “Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība”.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
