Anotācija (ex-ante)

22-TA-3319: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Valmieras novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Strenču šoseja–Sedas" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants un Meža likuma 4. panta otrā daļa

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta (turpmāk – rīkojuma projekts) mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Valmieras novada pašvaldības nekustamo īpašumu "Strenču šoseja–Sedas" Jērcēnu pagastā, Valmieras novadā, jo tas nav nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai, nodot to Zemkopības ministrijas valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma "Strenču šoseja–Sedas" Jērcēnu pagastā, Valmieras novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 9462 003 0216) sastāvā ietilpstošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 9462 003 0216) 0,94 ha platībā un būve "Ceļš Strenču šoseja–Sedas" (būves kadastra apzīmējums 9462 003 0216 001) (turpmāk ‒ nekustamais īpašums) pieder Valmieras novada pašvaldībai. Nekustamais īpašums ierakstīts zemesgrāmatā Vidzemes rajona tiesas Jērcēnu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000626947 uz Valmieras novada pašvaldības vārda.

Pēc Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪ VKIS) datiem, nekustamajam īpašumam reģistrēti šādi apgrūtinājumi: no 10 līdz 25 kilometriem garas dabiskas ūdensteces  vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos (7311020103) 0,04 ha platībā, no 10 līdz 25 kilometriem garas dabiskas ūdensteces  vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos (7311020103) 0,09 ha platībā, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) 0,04 ha platībā, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem (7312050101) 0,18 ha un biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija (7313030500) 0,94 ha. Pēc NĪ VKIS teksta datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā", kods 1101.

Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu no Valmieras novada pašvaldības, NĪVK IS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.

Ievērojot likuma "Par pašvaldībām" 21. panta pirmās daļas 17. punktu, Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otro daļu, kā arī atbalstot akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) 16.08.2022. lūgumu, Valmieras novada pašvaldības dome ar 29.09.2022. lēmumu Nr. 606 (protokols Nr.18, 32.§) "Par nekustamā īpašuma "Strenču šoseja–Sedas", Jērcēnu pagastā, Valmieras novadā, nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā" (turpmāk – Valmieras novada pašvaldības domes lēmums) nolēma minēto nekustamo īpašumu nodot bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai, nosakot pienākumu Zemkopības ministrijai bez atlīdzības nodot minēto nekustamo īpašumu Valmieras novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai, un aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku, par to izdarot atzīmi zemesgrāmatā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošā zemes vienība un inženierbūve ir nepieciešama, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību – un lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību.

Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība un inženierbūve (ceļš) funkcionāli tiek izmantotas kā meža infrastruktūras objekts Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tāpēc tie uzturami atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa noturību, bet pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ to nevar nodrošināt. Pārbūvējot minēto inženierbūvi ceļu, tiks nodrošināta piekļuve Zemkopības ministrijas  valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošām meža platībām – zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 9433 001 0002, 9433 001 0025 un 9462 003 0200 5153,78 ha kopplatībā.

Nekustamais īpašums visā tā sastāvā tiek nodots valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai. Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija. 
Risinājuma apraksts
Sabiedrība minētā nekustamā īpašuma sastāvā esošo inženierbūvi ceļu pārbūvēs, lai tam būtu tāda noturība un kvalitāte, kāda nepieciešama mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai. Pēc inženierbūves pārbūves NĪVKIS tiks aktualizēti dati par būvi.
Šī rīkojuma projekta būtība ir pārņemt pašvaldības nekustamo īpašumu valsts īpašumā Meža likumā noteiktās valsts funkcijas nodrošināšanai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertās prasības par attiecīgās mantas nodošanu atpakaļ pašvaldībai, ja iestāsies rīkojuma projektā 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās funkcijas izpildei, tas pēc datu aktualizācijas tiks nodots Valmieras novada pašvaldībai.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Valmieras novada pašvaldības domes lēmums, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams Valmieras novada pašvaldībai.

Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga, un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras ierīkošanu uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus. 
Juridiskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras ierīkošanu uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • AS "Latvijas valsts meži"
  • Valmieras novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi