Anotācija (ex-ante)

23-TA-1592: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 16. oktobra rīkojumā Nr. 522 "Par finansējumu Rakstniecības un mūzikas muzejam nekustamā īpašuma Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļas nomas maksas, papildu maksājumu , pārcelšanās, labiekārtošanas un ekspozīcijas izveides izdevumu segšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2018.gada 16.oktobra rīkojuma Nr.522 “Par finansējumu Rakstniecības un mūzikas muzejam nekustamā īpašuma Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļas nomas maksas, papildu maksājumu, pārcelšanās, labiekārtošanas un ekspozīcijas izveides izdevumu segšanai” 1.3. apakšpunkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts izstrādāts, lai precizētu nekustamā īpašuma Mārstaļu ielā 6, Rīgā, pārbūves darbu pabeigšanas termiņu un kopējo finansējumu, vienlaikus veicot arī citus precizējumus.

 
Spēkā stāšanās termiņš
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 16. oktobra rīkojumam Nr. 522 “Par finansējumu Rakstniecības un mūzikas muzejam nekustamā īpašuma Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļas nomas maksas, papildu maksājumu , pārcelšanās, labiekārtošanas un ekspozīcijas izveides izdevumu segšanai” valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk tekstā arī - VNĪ) īsteno nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 003 0113) Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļas pielāgošanu Rakstniecības un mūzikas muzeja (turpmāk – RMM) vajadzībām.
RMM vajadzībām plānots pārbūvēt administratīvo ēku (būves kadastra apzīmējums 0100 003 0113 001) un noliktavu (būves kadastra apzīmējums 0100 003 0113 003), kā arī  inženierbūves – metālkaluma žogu (būves kadastra apzīmējums 0100 0030113 004) un bruģēto laukumu (būves kadastra apzīmējums 0100 0030113 005). Administratīvā ēka (būves kadastra apzīmējums 0100 003 0113 001) (turpmāk arī – ēka)  atrodas nolietotā stāvoklī un tajā nav iespējams izvietot RMM bez pārbūves veikšanas. Pārbūves rezultātā administratīvā ēka, noliktava, inženierbūves (metālkaluma žogs, bruģēts laukums) un pagalms būs piemēroti RMM izvietošanai, administratīvajā ēkā tiks iebūvēts lifts, tajā skaitā nodrošinot piekļuvi personām ar kustību ierobežojumiem. Tiks pārbūvētas visas inženiersistēmas, sakārtots jumts un fasādes, veikta telpu iekšējā pārplānošana, nodrošināta pagrabtelpu aizsardzība pret mitruma iekļūšanu un iedarbību, palielināts izmantojamo bēniņu apjoms, kā arī veikti citi pasākumi, nodrošinot ēkas atbilstību mūsdienu prasībām.
2020. gada 5. jūnijā starp VNĪ un RMM tika noslēgts priekšlīgums Nr.IEN/2020/1284, kas paredz RMM nodot lietošanā par maksu nekustamā īpašuma Mārstaļu ielā 6, Rīgā, (kadastra nr.0100 003 0113) daļu, kas sastāv no:
- zemes vienības, kadastra apzīmējums 0100 003 0113, daļas ar kopējo platību 571,2 kv.m., t.sk. pagalms 144,96 kv.m. platībā;
- ēkas, kadastra apzīmējums 0100 003 0113 001, telpām ar kopējo platību 994,86 kv.m.;
- ēkas, kadastra apzīmējums 0100 003 0113 003, ar kopējo platību 15,7 kv.m.;
- inženierbūves – metālkaluma žoga, kadastra apzīmējums 0100 003 0113 004, ar kopējo platību 6,00 kv.m.;
- bruģēts laukuma, kadastra apzīmējums 0100 003 0113 005, ar kopējo platību 144,12 kv.m.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2018.gada 16.oktobra rīkojuma Nr.522 “Par finansējumu Rakstniecības un mūzikas muzejam nekustamā īpašuma Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļas nomas maksas, papildu maksājumu , pārcelšanās, labiekārtošanas un ekspozīcijas izveides izdevumu segšanai (turpmāk- MK rīkojums Nr.522) 1.2. apakšpunktu Finanšu ministrijai (VNĪ) jānodrošina nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 003 0113) Mārstaļu ielā 6, Rīgā, pārbūves darbu pabeigšanu līdz 2023. gada 31. maijam, nosakot, ka plānotais nekustamā īpašuma Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļas nomas līguma sākuma termiņš ir 2023. gada  1. jūnijs.

Atbilstoši MK rīkojuma Nr.522 1.3. apakšpunktā noteiktajam, ja pēc būvprojekta izstrādes, pirms būvniecības līguma noslēgšanas vai būvniecības darbu laikā būvniecības un citu pārvaldīšanas provizorisko izdevumu apmērs mainās, iesniegt Ministru kabinetā rīkojuma projektu par šā rīkojuma 1.1. un 2.1. apakšpunktā minēto izdevumu precizēšanu.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK rīkojuma Nr.522 1.1. apakšpunktā (IP statuss) ir noteikts kopējais finansējums 3 380 125 euro apmērā nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 003 0113) Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļas pielāgošanai Rakstniecības un mūzikas muzeja vajadzībām, ko paredzēts segt no valsts akciju sabiedrības „Valsts nekustamie īpašumi” finanšu resursiem un pēc objekta nodošanas ekspluatācijā iekļaut tos nomas maksā.

Kopējā projekta – nekustamā īpašuma Mārstaļu ielā 6, Rīgā, RMM vajadzībām (turpmāk – RMM projekts) apstiprinātā summa ir  3 380 125 euro, no kuriem realizēti 1 145 991 euro un atlikuši 2 234 134 euro. Noslēgtā būvdarbu līguma kopējā summa ir 2 981 850.60 euro, savukārt uz 2022.gada decembra beigām ir īstenoti darbi par 758 531 euro (bez PVN), jeb 25,44% no kopējās būvdarbu vērtības. Līguma īstenošana uzsākta 2021.gada 9. augustā, RMM projekta pabeigšana tika paredzēta līdz 2022.gada 23. decembrim.
Šobrīd faktiski ir veikta gandrīz visa jumta izbūve, izbūvēta un pastiprināta lielākā daļa būvkonstrukciju, fasādes atjaunošanas darbi, daļēji veikti restaurācijas darbi un inženierkomunikāciju sistēmu izbūve.

RMM projekta gala termiņš saskaņā ar MK rīkojumu Nr.522 noteikts 2023.gada 31.maijs. Iepriekš saprātīgi neparedzamo ārējo apstākļu dēļ ir novērojams pieaugošs kavējums, tādēļ kopējā RMM projekta izpilde prognozējama līdz 2024.gada 30. jūnijam. RMM projekta apturēšana finansējuma nepietiekamības dēļ šajā situācijā nav saprātīga vai saimnieciski atbildīga rīcība.

Vienlaikus norādāms, ka RMM projekta īstenošanu būtiski ir ietekmējuši apstākļi, kurus nebija iespējams paredzēt RMM projekta plānošanas stadijā un iepirkuma procedūras laikā, tādēļ ir radusies nepieciešamība pārskatīt RMM projektam atvēlēto finansējumu un realizēšanas termiņu.
Nelabvēlīgu ietekmi uz būvdarbu līguma īstenošanas gaitu ir radījusi ģeopolitiskā situācija pasaulē, ar to saistītās sankcijas un  inflācijas pieaugums, kā arī jaunatklātie un neparedzētie apstākļi. Kopumā ir negatīvi ietekmētas būvizstrādājumu ražošanas jaudas, piegādes ķēžu funkcionēšana, būvizstrādājumu cenu kāpums, energoresursu cenu kāpums, atsevišķu būvizstrādājumu un izejvielu nepieejamību. Būvdarbu īstenošanas laikā ir konstatēti kultūrvēsturiski nozīmīgi arheoloģiskie atklājumi, kurus nevarēja konstatēt projektēšanas laikā. Tie ir sienu un logu ailu zīmējumi, arheoloģiskie atradumi atklātajos kultūrslāņos – 13.-14.gs darbarīki un sadzīves priekšmeti, ēku daļas un žogu posmi. Tāpat būvdarbu gaitu ietekmējuši neparedzēti konstrukciju risinājumi, kurus nebija iespējams noteikt izpētes laikā. Pieaugot nepieciešamajam būvdarbu veikšanas termiņam un papildus darbiem, rodas papildus administratīvās un projektēšanas darbu izmaksas. Sarežģītu un nelabvēlīgu apstākļu ietekmē, projekta īstenošana uz doto brīdi ir apstājusies un lai turpinātu iesāktos darbus nepieciešama budžeta un termiņu pārskatīšana.

Saprātīgi paredzami finanšu un operatīvie riski ietilpst līguma izpildītāja līguma ietvaros, tomēr iepriekš minēto pasaules mēroga risku un seku pārnešanu uz izpildītāju līgums neparedz. Līgums par būvniecības darbu veikšanu tika noslēgts 2021.gada 9.augustā, līdz ar to visi pieņēmumi un apsvērumi, uz kuriem ir balstījušās projekta īstenošanā iesaistītās puses ir balstīti uz “normālo” tirgus situāciju.  Karadarbība Ukrainā ir radījusi negatīvu ietekmi uz būvniecības resursu pieejamību un atsevišķu būvniecības izejmateriālu un energoresursu cenu kāpumu. Radītā ietekme uz noslēgtā līguma izpildi ir liela, jo līguma izpildītājs jau ir brīdinājis par noslēgtā līguma īstenošanas neiespējamību, ja visi šie riski ir jāuzņemas tikai līguma izpildītājam un turklāt vēl jāatbild par kavējumu ar līgumsodu.

Atbilstoši VNĪ sniegtajai informācijai RMM projekta kopējais sadārdzinājums ir 2 210 441 euro ar PVN, kas veidojas no šādām izmaksu pozīcijām:
 
  Izmaksas  euro (ar PVN)
Izmaksu kompensācija 1 154 573
Papildu darbi un būvlaukums  778 480
Kopā:  1 933 053 
Projektēšanas, autoruzraudzība, papildus darbi
 
80 360
VNĪ Administratīvās izmaksas 48 400
Būvuzraudzība 18 150
Rezerve 130 478
Kopā:  277 388
Pavisam kopā:  2 210 441

Objektīvi radušies apstākļi, kas ietekmēja RMM projekta pabeigšanu līdz 2023.gada 31.maijam un ir radījušas RMM projekta sadārdzinājumu:
- Arheoloģiskie atklājumi lifta šahtas zonā, ietekme uz būvdarbu termiņu 06.06.2022.-01.08.2022.
- Izmaiņas Būvprojektā - Tīklu pārprojektēšana pagrabstāvā 17.12.2021 - 08.03.2023. Izmaiņas saistītas ar atklājumiem un neparedzētajiem darbiem.
- Pagalma fasādes daļas krāsošana (laicīgi neiesniegtu fasādes atvērumu risinājums), 29.10.2021. - 23.05.2023 (orientējoši).
- Papildu darbi un izmaiņas apkures un ventilācijas atvērumu izveidošana fasādē 15.09.2022.-23.05.2023. (orientējoši).
- Jaunatklātie sienas gleznojumiem uz sienām (21.04.2022.- šobrīd), kas jāsaglabā. Rezultātā jāveic izmaiņas risinājumos.
- Papildus izmaksas nepieciešamas būvizmaksu sadārdzinājuma kompensēšanai un papildu darbu veikšanai, t.sk. būvlaukuma uzturēšanai un kompensēšanai, kā arī papildus projektēšanas darbu veikšanai, administratīvo izmaksu segšanai, būvuzraudzībai un neparedzētiem darbiem.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto faktisko situāciju un  objektīvi radušos apstākļus, ar izstrādāto rīkojuma projektu tiek paredzēts pagarināt projekta realizācijas termiņu līdz 2024.gada 30. jūnijam, kā arī rast papildu nepieciešamo finansējumu 2  210 441 euro apmērā RMM projekta sadārdzinājuma segšanai no MK rīkojuma Nr.522  Kultūras ministrijai piešķirtā budžeta, veicot finansējuma pārdali starp citiem projektiem, kā arī no VNĪ finanšu resursiem šādā apmērā:

2023.gadā RMM projekta būvniecības sadārdzinājuma izdevumu segšanai VNĪ 1  610 833  euro apmērā plānots rast no šādiem pasākumiem:

1) Novirzot 957 625 euro MK rīkojuma Nr. 522 2.2. un 2.3. apakšpunktā 2022.gadā Kultūras ministrijas budžetā neapgūto finansējumu labiekārtošanas un ekspozīcijas izveides izdevumu segšanai VNĪ 947 587 euro apmērā un pārcelšanās izdevumu segšanai 10 038 euro apmērā.

Lai minēto risinātu, Kultūras ministrija sagatavoja priekšlikumu par 2022.gadā neizlietotā finansējuma pārdalīšanu 2023.gadā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 01.00.00 programmas "Apropriācijas rezerve" uz RMM projekta būvniecības sadārdzinājuma izdevumu segšanai VNĪ (Finanšu ministrijas 25.05.2023. rīkojums Nr.148 “Par apropriācijas pārdali”).

Ņemot vērā, ka Kultūras ministrija 2022.gadā plānoto, bet neapgūto finansējumu 947 587 euro apmērā labiekārtošanas un ekspozīcijas izveides izdevumu segšanai VNĪ un 10 038 euro apmērā pārcelšanās izdevumu segšanai 2023.gadā lūdza pārdalīt no gadskārtējā valsts budžeta likumā budžeta programmā “Apropriācijas rezerve” plānotā finansējuma Rakstniecības un mūzikas muzeja projekta būvniecības sadārdzinājuma izdevumu segšanai VAS "Valsts nekustamie īpašumi", ir attiecīgi precizēts MK rīkojuma Nr. 522 2.2.apakšpunkts, nosakot, ka nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 003 0113) Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļas pielāgošanas Rakstniecības un mūzikas muzeja vajadzībām būvniecības sadārdzinājuma izdevumu segšanai valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" 2022.gadā  957 625  euro apmērā.

Lai minēto risinātu ar rīkojuma projekta protokollēmumu tiek noteikts, ka jautājums par papildu nepieciešamo finansējumu Rakstniecības un mūzikas muzeja labiekārtošanas un ekspozīcijas izveides un pārcelšanās izdevumu segšanai, kā arī komunālo pakalpojumu izdevumu segšanai ir skatāms Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem, ņemot vērā valsts budžeta finansiālās iespējas. Kultūras ministrija ir iesniegusi priekšlikumu prioritārā pasākuma "Kultūras piedāvājuma pieejamība" ietvaros, par nepieciešamo finansējums 2024.gadā 1 700 000 euro Rakstniecības un mūzikas muzeja aprīkojumam un 71 574 euro ( no 01.07.2024.), un 2025.gadā un turpmākajos gados ik gadu 171 776 euro Rakstniecības un mūzikas muzeja uzturēšanai (komunālo pakalpojumu izmaksas bez telpu nomas).


 Savukārt nepieciešamais finansējums 2024.gadā  labiekārtošanas un ekspozīcijas izveides, kā arī pārcelšanās izdevumu segšanai nodrošināms paredzot papildu finansējumu 2024.gadā 2 010 038  euro apmērā, Kultūras ministrijai iesniedzot  priekšlikumus bāzes izdevumu precizēšanai likumprojekta “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” sagatavošanas procesā.

2) Novirzot 212 816 euro MK rīkojuma Nr.522 2.1. apakšpunktā 2023.gadā Kultūras ministrijas budžetā neapgūto finansējumu ilgtermiņa saistībām nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 003 0113) Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļas nomas maksas segšanai VNĪ.

3) 2023.gadā samazinot Kultūras ministrijas budžeta apakšprogrammā 22.07.00 “Nomas maksas VAS "Valsts nekustamie īpašumi" programmas "Mantojums-2018" ietvaros” finansējuma apmēru Muzeju krātuvju kompleksa Pulka ielā 8, Rīgā, nomas maksas un papildu pakalpojumu izdevumu segšanai VNĪ, paredzot valsts budžeta finansējumu 2023.gadā 602 056 euro apmērā, vienlaikus ietaupīto finansējumu 51 413 euro apmērā novirzot RMM projekta sadārdzinājuma segšanai.

Lai minēto risinātu ir izstrādāts Ministru kabineta rīkojuma projekts "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija rīkojumā Nr. 267 "Par finansējumu Rīgas pils Konventa Pils laukumā 3, Rīgā, un Muzeju krātuvju kompleksa Pulka ielā 8, Rīgā, būvniecības projekta, nomas maksas, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai"" (23-TA-1591).

4) Novirzot 388 979 euro 2023.gadā Kultūras ministrijas budžetā neapgūto finansējumu no ilgtermiņa saistības pasākuma "VSIA "Jaunais Rīgas teātris" ēkas Rīgā, Lāčplēša ielā 25, nomas maksa VAS "Valsts nekustamie īpašumi"", lai segtu nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 022 0070) Lāčplēša ielā 25, Rīgā, nomas maksu VNĪ.
Lai minēto risinātu ir izstrādāts Ministru kabineta rīkojuma projekts " Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 30. aprīļa rīkojumā Nr. 231“Par finansējumu Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves, nomas maksas, papildu maksājumu, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai” (23-TA-1589).

Trūkstošo finansējumu 599 608 euro apmērā plānots segt no aizņemtā kapitāla, ko iegulda VNĪ, kas tiks pieprasīti nomas maksas veidā pēc RMM pārbūves projekta nodošanas ekspluatācijā.

 
Problēmas apraksts
Trūkstošo finansējumu 599 608 euro apmērā plānots segt no VNĪ pašu līdzekļiem, kas tiks pieprasīti nomas maksas veidā pēc RMM pārbūves projekta nodošanas ekspluatācijā sākot no 2027.gada.

Tā kā ir nepieciešams precizēt pārbūves darbu pabeigšanas termiņu, nosakot to 2024. gada 30.jūnijs, mainās arī plānotais nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 003 0113) Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļas nomas līguma sākuma termiņš, kas tiek noteikt -  2024. gada 1.jūlijs.

MK rīkojuma Nr.522 2.1. apakšpunktā  paredzēts finansējums Kultūras ministrijai
(Rakstniecības un mūzikas muzejam) ilgtermiņa saistībām nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 003 0113) Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļas nomas maksas un papildu maksājumu (apdrošināšana un nekustamā īpašuma nodoklis)   segšanai valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" 2023. gadā 212 816 euro apmērā un no 2024. gada līdz 2043. gadam katru gadu 364 827 euro apmērā.
          Pamatojoties uz to, ka ēka tiks nodota ekspluatācija 2024.gada 30.jūnijā, bet plānotais nomas līgums paredzēts no 2024.gada 1.jūlija, tad nomas maksa 2024.gadā nepieciešama tikai sešiem mēnešiem, kura sastāda 182 414 euro. Savukārt, no 2025.gada līdz 2026.gadam (ieskaitot) paliek spēkā šobrīd jau MK rīkojumā apstiprinātā noma t.i. 364 827 euro.

Pamatojoties uz to, ka RMM projekta būvniecības sadārdzinājuma izdevumus 599 608 euro apmērā paredzēts segt no VNĪ pašu līdzekļiem, pēc pārbūves projekta pabeigšanas VNĪ būs jāpārskata nomas maksa sākot no 2027.gada, tai skaitā K- kapitāla izmaksas.

Šobrīd aprēķinātais aktualizētās nomas maksas apmērs sākot ar 2027.gadu ir 570 074 euro (tai skaitā PVN) gadā. Salīdzinot aktualizēto nekustamā īpašuma Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļas, nomas maksas apmēru ar MK rīkojumā Nr.522 iepriekš noteikto nomas maksu 364 827 euro -  nomas maksas apmērs palielināsies par 205 246 euro (tai skaitā PVN) ik gadu.

Papildu finansējuma nepieciešamība nomas maksas izdevumu segšanai skaidrojama ar šādiem faktoriem:

2018. g. tika veikts provizoriskais nomas maksas aprēķins balstoties uz tā brīža paredzamām būvniecības izmaksām, apsaimniekošanas izmaksām, kā arī tajā laikā spēkā esošiem normatīviem dokumentiem. Šobrīd nomas maksa ir tikusi pārrēķināta saskaņā ar šī brīža izmaksām un spēkā esošiem normatīviem dokumentiem.

Lielākie pieaugumi:
N – komponente (izdevumi kārtējiem/kapitāliem remontiem) par 37,3 tk. EUR gadā bez PVN:
– veikts uzkrājumu komponentes pārrēķins saskaņā ar jauno spēkā esošo metodi. Piemēroti 2,26% no atjaunošanas vērtības gadā (iepriekš bija 1%), kā arī jāņem vērā tas, ka saistībā ar būvniecības izmaksu pieaugumu ir pieaugusi arī pati atjaunošanas vērtība;

A – komponente (apsaimniekošanas izmaksas)  Apsaimniekošanas izmaksas gadā starpība ir 134, 04 euro (bez PVN) pret sākotnēji provizoriski noteiktajām izmaksām. Minētā aprēķina atšķirības skaidrojamas ar to, ka pieaugums veidojas saskaņā ar 2022. gada 01. marta VNĪ valdes lēmumā Nr.VP-22/11 noteikto, ka no 2023.gada 1.janvāra VNĪ personāla atlīdzības summas pieaugums ir 0.40 EUR/m2, bet iepriekšējā aprēķinā tā bija noteikta 0,32 EUR/m2.                             

K- komponente (kapitāla izmaksas) sastāda 306 024 euro (bez PVN), kur palielinājums aktualizētajā nomas maksā pret MK rīkojuma Nr.522 apstiprināto nomas maksu sastāda 131 292 euro gadā (bez PVN), kuru veido, aizņemtā kapitāla vai pašu ieguldīto līdzekļu izmaksas nekustamā īpašuma attīstības projekta īstenošanai. Pieaugums veidojas dēļ sadārdzinājuma, kā arī tika pārrēķinātas piesaistītā kapitāla izmaksas piemērojot šobrīd spēkā esošo likmi 3,346% (iepriekš bija 1,65%).

VNĪ ir sagatavojusi arī provizoriskos komunālo pakalpojumu izdevumu aprēķinus, kuri ir balstīt uz šobrīd noslēgtajiem komunālo pakalpojumu sniedzēju līgumiem.  VNĪ prognozē, ka provizoriskie komunālo pakalpojumu izdevumi (sadzīves atkritumu izvešana, siltumenerģija, elektroenerģija, ūdens un kanalizācija) sastādītu 24 373 euro gadā.

 
Risinājuma apraksts
Lai VNĪ  būtu garantija, ka nomas maksas veidā tiks atgūts VNĪ pašu ieguldījums 599 608 euro apmērā, izstrādātais rīkojuma projekts paredz precizēt Kultūras ministrijas budžetā finansējumu ilgtermiņa saistībām nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 003 0113) Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļas nomas maksas un papildu maksājumu (apdrošināšana un nekustamā īpašuma nodoklis) segšanai valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" 2024.gadā 182 414  euro (nomas maksa sešiem mēnešiem) un no 2025.gada līdz 2026.gadam (ieskaitot) 364 827 euro, bet no 2027.gada līdz 2044.gadam katru gadu 570 074 euro apmērā.

VNĪ atbilstoši MK rīkojuma Nr.522 1.4. apakšpunktā noteiktajam, pēc pārbūves darbu pabeigšanas iesniegs Kultūras ministrijā informāciju par izdevumu precizēšanu atbilstoši VNĪ faktiskajiem būvniecības un nomas objekta pārvaldīšanas izdevumiem.

Savukārt Kultūras ministrijai MK rīkojuma Nr. 522 3.1. apakšpunktā jau noteikts uzdevums pēc šā rīkojuma 1.4. apakšpunktā minētā uzdevuma izpildes sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā tiesību akta projektu par šā rīkojuma 2.1. apakšpunktā minēto izdevumu precizēšanu. Ja izdevumu segšanai nepieciešams papildu finansējums, attiecīgo Ministru kabineta rīkojuma projektu iesniegt ikgadējā valsts budžeta un vidēja termiņa budžeta ietvara sagatavošanas procesā.
 
 
Problēmas apraksts
MK rīkojuma Nr. 522 2.2. un 2.3. apakšpunkti paredz Kultūras ministrijas budžetā finansējumu Rakstniecības un mūzikas muzejam:
2.2. labiekārtošanas un ekspozīcijas izveides izdevumu segšanai valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" 2022. gadā 947 587 euro apmērā;
2.3. pārcelšanās izdevumu segšanai 2022. gadā 10 038 euro apmērā.
 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka Kultūras ministrija 2022.gadā plānoto, bet neapgūto finansējumu 947 587 euro apmērā labiekārtošanas un ekspozīcijas izveides izdevumu segšanai valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” un 10 038 euro apmērā pārcelšanās izdevumu segšanai 2023.gadā lūgs pārdalīt no gadskārtējā valsts budžeta likumā budžeta programmā “Apropriācijas rezerve” plānotā finansējuma Rakstniecības un mūzikas muzeja projekta būvniecības sadārdzinājuma izdevumu segšanai VAS "Valsts nekustamie īpašumi", ir attiecīgi precizēts MK rīkojuma Nr. 522 2.2.apakšpunkts, nosakot, ka nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 003 0113) Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļas pielāgošanas Rakstniecības un mūzikas muzeja vajadzībām būvniecības sadārdzinājuma izdevumu segšanai valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" 2022.gadā  957 625  euro apmērā.
Ņemot vērā izstrādāto ekspozīcijas projektu un prognozējamās ekspozīcijas uzstādīšanas, mēbeļu un aprīkojuma iegādes izmaksas, kā arī inflācijas ietekmi, vēsturiski 2018.gadā  piešķirtais finansējums labiekārtošanas un ekspozīcijas izveides izdevumu segšanai 947 587 euro apmērā ir nepietiekams minētā mērķa īstenošanai.
Informējam, ka pasākuma ietvaros pēc ēkas būvdarbu pabeigšanas tiks veikta ēkas Mārstaļu ielā 6, Rīgā aprīkošana ar mēbelēm un aprīkojumu, kuru nebija iespējams iekļaut būvdarbu apjomā, kā arī veikta mūsdienīgas ekspozīcijas izgatavošana un uzstādīšana, tai skaitā nepieciešamo tehnoloģiju un aprīkojuma iegāde un montāža, lai nodrošinātu apmeklētājiem mūsdienu prasībām atbilstošu kultūras piedāvājumu.

Atbilstoši VNĪ sniegtajai informācijai RMM labiekārtošanai un ekspozīcijai plānots veikt trīs iepirkumus par kopējo summu 2 000 000 euro (divi miljoni euro):
1. “RAKSTNIECĪBAS UN MŪZIKAS MUZEJA Ekspozīcijas objektu un saistīto tehnoloģiju izgatavošana un uzstādīšana” (~1 750 000 euro)
Iepirkumu plānots izsludināt 2023.gada jūnijā, orientējoši augustā varētu būt zināms izmaksu piedāvājums. Preču izgatavošana iespējama paralēli būvdarbiem, taču preču piegāde un montāža objektā atbilstoši tehniskajai specifikācijai ir jāveic 6 (sešu) mēnešu laikā no Pasūtītāja pieprasījuma saņemšanas spēkā stāšanās dienas, t.i., vismaz 6 mēneši pēc būvdarbu pabeigšanas un objekta ekspluatācijā pieņemšanas.

2. Mulāžu, etiķešu un pildspalvu statīvu izgatavošana un uzstādīšana RAKSTNIECĪBAS UN MŪZIKAS MUZEJA ekspozīcijas vajadzībām (plānotās izmaksas aptuveni 65 000 euro ).

3. Mēbeļu, žalūziju un aizkaru izgatavošana un uzstādīšana ( provizoriskās izmaksas aptuveni 185 000 euro)
Minēto iepirkumus plānots izsludināt 2023.gada jūnijā vai jūlijā, līdz ar to augustā varētu būt zināms precīzs izmaksu piedāvājumus. Objektu izgatavošana iespējama paralēli būvdarbiem, taču uzstādīšana – tikai pēc būvdarbu pilnīgas pabeigšanas un ekspluatācijā nodošanas.

VNĪ pirms iepirkuma līguma noslēgšanas sagatavos un iesniegs Kultūras ministrijai detalizētu informāciju par labiekārtojumu un ekspozīcijas saturu un provizorisko nepieciešamo finansējumu izdevumu segšanai  VNĪ 2024. gadā.

Sekmīgai RMM projekta pabeigšanai, Kultūras ministrijas budžetā būtu nepieciešams finansējums Rakstniecības un mūzikas muzejam labiekārtošanas un ekspozīcijas izveides izdevumu segšanai VNĪ 2024. gadā 2 000 000 euro apmērā.

Tāpat ir nepieciešams arī finansējums pārcelšanās izdevumu segšanai 10 038 euro apmērā, kāds tas tika noteikts arī iepriekš.

Lai minēto risinātu ar rīkojuma projekta protokollēmumu tiek noteikts, ka jautājums par papildu nepieciešamo finansējumu Rakstniecības un mūzikas muzeja labiekārtošanas un ekspozīcijas izveides un pārcelšanās izdevumu segšanai, kā arī komunālo pakalpojumu izdevumu segšanai ir skatāms Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem, ņemot vērā valsts budžeta finansiālās iespējas.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
212 816
0
364 827
0
364 827
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
212 816
0
364 827
0
364 827
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
212 816
744 809
364 827
-182 413
364 827
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
212 816
744 809
364 827
-182 413
364 827
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-744 809
0
182 413
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-744 809
0
182 413
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-744 809
182 413
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-744 809
182 413
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pielikums:
Tabula Nr.1- Precizētā provizoriskā naudas plūsma sadalījumā pa gadiem, euro  
Tabula Nr.2 - Provizoriskie kapitālieguldījumi sadalījumā pa gadiem Mārstaļu ielas 6, Rīgā pielāgošanai Rakstniecības un mūzikas muzeja vajadzībām, euro
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-

Izstrādātais Ministru kabineta rīkojuma projekts Ministru kabinetā skatāms vienlaikus ar  šādiem izstrādātajiem projektiem:

 - Ministru kabineta rīkojuma projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 30. aprīļa rīkojumā Nr. 231 “Par finansējumu Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves, nomas maksas, papildu maksājumu, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai” (23-TA-1589) ;
- Ministru kabineta rīkojuma projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2014.gada 13.februāra rīkojumā Nr.70 “Par finansējuma piešķiršanu ēku Miera ielā 58A, Rīgā, būvniecības, nomas maksas, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai” (23-TA-1590);
- Ministru kabineta rīkojuma projektu "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija rīkojumā Nr. 267 "Par finansējumu Rīgas pils Konventa Pils laukumā 3, Rīgā, un Muzeju krātuvju kompleksa Pulka ielā 8, Rīgā, būvniecības projekta, nomas maksas, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai"" (23-TA-1591).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

Projekta izstrādē iesaistītas - Finanšu ministrija, Kultūras ministrija, valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi".
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Projekta izpildi nodrošinās Finanšu ministrija, Kultūras ministrija, valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi".
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Provizoriskā naudas plūsmas un kapitālieguldījumu sadalījums pa gadiem