Anotācija (ex-ante)

22-TA-574: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 1. marta noteikumos Nr. 126 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Izveidot Darba tirgus apsteidzošo pārkārtojumu sistēmu, nodrošinot tās sasaisti ar Nodarbinātības barometru" 7.1.2.2. pasākuma "Darba tirgus apsteidzošo pārkārtojumu sistēmas ieviešana" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir Labklājības ministrijas (turpmāk - LM) iniciatīva un izstrādāts saskaņā ar 2014. gada 3. jūlija Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu. Noteikumu projektā ietvertas tiesību normas, kas paredz precizēt ekspresaptauju īstenošanas periodiskumu un pagarināt par diviem mēnešiem pasākuma īstenošanas periodu. Noteikumu projekts stāsies spēkā indikatīvi 2022. gada 2. ceturksnī.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
 Noteikumu projekta mērķis ir precizēt darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.1.2.specifiskā atbalsta mērķa "Izveidot Darba tirgus apsteidzošo pārkārtojumu sistēmu, nodrošinot tās sasaisti ar Nodarbinātības barometru" 7.1.2.2.pasākuma “Darba tirgus apsteidzošo pārkārtojumu sistēmas ieviešana” (turpmāk – 7.1.2.2. pasākums) īstenošanas nosacījumus, t.sk.:
- veikt tehniskus precizējumus, svītrojot nosacījumu, ka  ekspresaptaujas ir jāveic reizi ceturksnī;
- pagarināt 7.1.2.2. pasākuma ieviešanas termiņu līdz 2022. gada 31. decembrim.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
 2021. gada 10. augustā tika apstiprināti grozījumi Ministru kabineta (turpmāk - MK)  2016. gada 1. marta noteikumos Nr. 126 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Izveidot Darba tirgus apsteidzošo pārkārtojumu sistēmu, nodrošinot tās sasaisti ar Nodarbinātības barometru" 7.1.2.2. pasākuma "Darba tirgus apsteidzošo pārkārtojumu sistēmas ieviešana" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.126), kas paredzēja paplašināt 16.1.3. apakšpunktā noteiktās atbalstāmās darbības ar ekspresaptaujām, lai nekavējoties apzinātu COVID-19 radītās krīzes ietekmi uz darba tirgus situāciju kopumā, kā arī nodrošinātu iespēju operatīvi aktualizēt gan īstermiņa, gan vidējā un ilgtermiņa darba tirgus prognozes (MK noteikumi Nr.530). Vienlaikus tika noteikts, ka 7.1.2.2. pasākuma ieviešanas termiņš ir 2022. gada 30.oktobris.
 Kopumā tika plānots veikt četras ekspresaptaujas, aptaujājot darba devējus par šādām  tēmām -   1) “Darba devējiem nepieciešamās prasmes”, 2) “Tehnoloģiju ietekme uz darbaspēka nepieciešamību”, 3) “Trešo valstu pilsoņu piesaiste darba tirgū” un 4) “Darbaspēka piesaiste”.   Ekspresaptauju tematiskais tvērums ar 2021. gada 11. marta protokolu Nr.11 tika atbalstīts Pieaugušo izglītības pārvaldības padomē.
 Ekspresaptauju rezultātu izvērtējums sniegs iespēju ne tikai precizēt īstermiņa darba tirgus prognozes, bet šī informācija ir izmantojama arī Nodarbinātības valsts aģentūras (turpmāk - NVA) un LM darbības un politikas plānošanas/īstenošanas ietvaros, kā arī, ņemot vērā tās aktualitāti, būs brīvi pieejama NVA mājaslapā sabiedrībai kopumā (piemēram, citiem darba tirgus analītiķiem un publiskā sektora pārstāvjiem, darba devējiem, medijiem, iedzīvotājiem u.c.).
 Viens no ekspresaptauju īstenošanas nosacījumiem, kas tika iekļauts MK noteikumu Nr. 126 28. punktā, paredzēja veikt ekspresaptaujas secīgi, pa vienai reizi ceturksnī un pabeigt šo darbu līdz 2022. gada 30. oktobrim.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
 MK noteikumu Nr. 126 anotācijā tika minēts, ka pēc Pieaugušo izglītības pārvaldības padomes 2021. gada 11. marta sēdes ir veikta tirgus izpēte, lai noskaidrotu ekspresaptauju indikatīvās izmaksas. Tāpat arī  tika norādīts, ka  ekspresaptauju īstenošanu, t.sk. veicot iepirkuma procedūru, plānots veikt laika periodā līdz 2022. gada 30. oktobrim. Tomēr iepirkuma dokumentācijas izstrāde aizkavējās, jo aptauju izstrādes procesā ir iesaistīta ne tikai NVA kā finansējuma saņēmējs, bet arī citas institūcijas, kuru kapacitāte 2021. gada beigās un 2022. gada sākumā saistībā ar COVID – 19 izplatību un ar to saistīto sabiedrības veselības krīzi periodiski bija samazinājusies.  Tādējādi starpinstitūciju saskaņošanas process bija laikietilpīgs par plānoto, veidojot attiecīgas nobīdes arī  iepirkuma dokumentācijas izstrādē.
 Tāpat arī jāņem vērā, ka ekspresaptaujas ir neatņemama darba tirgus prognožu platformā ievadītās informācijas aktualizēšanas sastāvdaļa, kas ir jāveic regulāri un secīgi, kad ir pabeigtas iepriekš ieplānotās darbības (jaunā rīka aprobēšana, kļūdu novēršana, darbinieku apmācības darbam ar jauno rīku u.c.). Tā kā 2021.gada rudenī un 2022.gada sākumā aktīvi norisinājās darbs pie interaktīvas darba tirgus prognožu platformas izveides (prognozes pieejamas vietnēs: https://prognozes.nva.gov.lv/lv  un https://prognozes.em.gov.lv/lv ), testēšanas, popularizēšanas, kā arī iesaistīto darba tirgus institūciju darbinieku apmācības darbam ar platformu, tad attiecīgi ekspresaptauju veikšana, t.sk. iepirkuma dokumentācijas izstrāde, tika pārcelta uz vēlāku laiku, ņemot vērā nepieciešamību pārbaudīt, kā strādā jaunais interaktīvais rīks un novērst iespējamās kļūdas prognožu rīka ieviešanas gaitā.
 Ņemot vērā minēto,  ir būtiski apgrūtināta četru ekspresaptauju īstenošana atbilstoši esošajiem MK noteikumu Nr. 126 28. punktā ietvertajiem nosacījumiem – pa vienai ekspresaptaujai reizi ceturksnī (līdz 2022. gada 30. oktobrim).
 
Risinājuma apraksts
 Ņemot vērā ekspresaptauju nozīmi darba tirgus prognožu aktualizēšanā, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 126 28. punkta redakciju, svītrojot nosacījumu, ka ekspresaptaujas tiks veiktas reizi ceturksnī. Tādējādi ekspresaptauju skaits un tēmas, kas tika atbalstītas ar 2021. gada 11. marta protokolu Nr.11 Pieaugušo izglītības pārvaldības padomē, tiks saglabātas, bet tās tiks veiktas paralēli un intensīvāk nekā reizi ceturksnī. 
 Minētās izmaiņas nesamazinās ekspresaptauju tēmu skaitu un neradīs ietekmi uz to mērķu sasniegšanu. 
 Ekspresaptauju iepirkumu ir plānots izsludināt 2022. gada aprīlī, kopējās indikatīvās izmaksas plānojot 53 240 euro (vienas aptaujas indikatīvās izmaksas ir 13 310 euro).
 NVA amatpersonas un darbinieki ekspresaptauju rezultātus izmantos, lai varētu aktualizēt īstermiņa darba tirgus prognozes un vienlaikus nodrošināt kvalitatīvu pakalpojumu sniegšanu saviem klientiem, kas mazinās krīzes izraisītās sekas nodarbinātības jomā kopumā.
 Lai nodrošinātu iepriekšminēto ekspresaptauju ieviešanu MK noteikumu Nr. 126 16.1.3. apakšpunktā noteiktās atbalstāmās darbības ietvaros, nepieciešams pagarināt 7.1.2.2. pasākuma īstenošanas termiņu (no 2022. gada 30. oktobra līdz 2022. gada 31. decembrim).
 Vienlaikus 7.1.2.2. pasākuma pagarinājums līdz 2022. gada 31. decembrim ļaus papildus īstenot apmācību pasākumus, kas ir norādīti projekta Nr. 7.1.2.2./16/I/001 "Darba tirgus prognozēšanas sistēmas pilnveide" (turpmāk - 7.1.2.2. pasākuma projekts) pieteikuma 1.5. darbības aprakstā “Informatīvie un apmācību pasākumi nodarbinātības politikas veidošanā un īstenošanā iesaistīto institūciju darbiniekiem un amatpersonām”. Projekta līmenī tiks iekļauts viens papildu apmācību modulis NVA filiāļu darbiniekiem un pārvaldes darbiniekiem, kuri ikdienā strādā ar klientiem  un nodrošina klientu apkalpošanas metodisko vadību par darba tirgus īstermiņa un ilgtermiņa prognožu sagatavošanas principiem, par darba tirgus pieprasījuma un piedāvājuma veidošanās principiem un iespējām prognožu rezultātus izmantot darbā ar klientiem.
 Indikatīvais finansējums vienai apmācībai NVA filiāļu darbiniekiem un pārvaldes darbiniekiem, kas tiks iekļauta papildus projekta līmenī ir  726 euro (tai skaitā pievienotās vērtības nodoklis). Tās nodrošināšanai paredzēts izmantot finanšu ietaupījumu, kas izveidojies budžeta pozīcijā “Nodarbinātības valsts aģentūras amatpersonu un darbinieku apmācību nodrošināšana”. Minētais ietaupījums radies apmācību iepirkuma rezultātā, kur pakalpojums tika sniegts par zemākām izmaksām, nekā sākotnēji tika plānots. 
 Pagarinot 7.1.2.2. pasākuma projekta īstenošanas periodu līdz 2022. gada 31. decembrim, projekta vadības izmaksas tiks nodrošinātas no finanšu ietaupījuma budžeta pozīcijā “Projekta vadības izmaksas”, kas izveidojies terminēti vakantās amata pozīcijas "projekta vadītājs" un  projekta personāla slimības dēļ. Tāpat arī plānots izmantot finanšu ietaupījumu, kas ir izveidojies pozīcijā "Projekta vadības izmaksas saskaņā ar netiešo izmaksu vienoto likmi". 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ja grozījumi netiks veikti, nebūs iespējams īstenot četras ekspresaptaujas 2022. gada laikā. Tādējādi netiks iegūta aktuālā informācija, kas ir nepieciešama darba tirgus prognožu aktualizēšanai un COVID-19 seku ietekmes uz darba tirgu izvērtēšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz 7.1.2.2. pasākuma mērķa un uzraudzības rādītāju vērtību sasniegšanu, jo tas veicina kvalitatīvu ekspresaptauju sagatavošanu un veikšanu.
   Ierosinātajiem grozījumiem nav negatīvas ietekmes uz NVA kā finansējuma saņēmēju, un finansējuma saņēmējs ir informēts par noteikumu projektu tā izstrādes un saskaņošanas gaitā. Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās finansējuma saņēmējs veiks atbilstošus 7.1.2.2. pasākuma projekta grozījumus un iesniegs tos Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā (turpmāk – CFLA). 
 Tāpat arī saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumu Nr.784 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā” 51.47.apakšpunktu plānots atļaut CFLA pagarināt 7.1.2.2. pasākuma projekta īstenošanas termiņu vēl par diviem mēnešiem.
Visas 7.1.2.2. pasākuma investīcijas ietvertas intervences kodā Nr.102 “Darba meklētāju un nenodarbinātu cilvēku, tostarp ilgstošu bezdarbnieku un no darba tirgus attālinātu personu, piekļuve nodarbinātībai, arī ar vietējām nodarbinātības iniciatīvām, kā arī atbalsts darbaspēka mobilitātei”.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Darba devējiem būs pieejamas aktuālās darba tirgus prognozes.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nodarbinātības valsts aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/b33aa068-b0e1-45e7-99bc-1bb40116966a/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrība tika aicināta līdzdarboties noteikumu projektu izstrādē, ievietojot noteikumu projektu TAP un aicinot līdz 2022. gada 3. martam sabiedrības pārstāvjus izteikt viedokli. 
  Līdz noteikumu projekta novirzīšanai saskaņošanai TAP  (t.sk. līdz 2022. gada 3. martam) par noteikumu projektu sabiedrības viedoklis netika saņemts.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nodarbinātības valsts aģentūra
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ekspresaptauju rezultātu izvērtējums sniegs iespēju ne tikai precizēt īstermiņa darba tirgus prognozes, bet šī informācija tiks izmantota arī NVA un LM darbības un politikas plānošanas/īstenošanas ietvaros, kā arī, ņemot vērā tās aktualitāti, tā būs brīvi pieejama NVA mājaslapā sabiedrībai kopumā (piemēram, citiem darba tirgus analītiķiem un publiskā sektora pārstāvjiem, darba devējiem, medijiem, iedzīvotājiem u.c.).
NVA amatpersonas un darbinieki ekspresaptauju rezultātus izmantos, lai varētu aktualizēt īstermiņa darba tirgus prognozes un vienlaikus nodrošināt kvalitatīvu pakalpojumu sniegšanu saviem klientiem, kas mazinās krīzes izraisītās sekas nodarbinātības jomā kopumā.
 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi