Anotācija

21-TA-1769: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta 13.2daļas 1.punkts nosaka, ka kopējais pārdales apjoms starp pamatbudžeta programmām (apakšprogrammām) nedrīkst izraisīt katras atsevišķās programmas (apakšprogrammas) palielinājumu, kas vienlaikus pārsniegtu piecus procentus no programmai (apakšprogrammai) apstiprinātās gada apropriācijas apjoma un vērtību 100 000 euro.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
-
Spēkā stāšanās termiņš
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
-
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta 13.2daļas 1.punkts nosaka, ka kopējais pārdales apjoms starp pamatbudžeta programmām (apakšprogrammām) nedrīkst izraisīt katras atsevišķās programmas (apakšprogrammas) palielinājumu, kas vienlaikus pārsniegtu piecus procentus no programmai (apakšprogrammai) apstiprinātās gada apropriācijas apjoma un vērtību 100 000 euro.
Ņemot vērā iepriekš minēto, informējam, ka atļautais kopējais pārdales apjoms tiek pārsniegts apakšprogrammā 33.03.00 „Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana” 162 685 078  euro (apstiprinātais budžets 2021.gadam) x 5% =  8 134 254 euro. Uz 20.12.2021 līdz šim veiktās apropriācijas pārdales kopsummā veido 5 374 708 euro apmērā jeb 3,3%. Savukārt, nepieciešamais pārdalāmais finansējums ir  5 850 374 jeb 3,6%.  Tādējādi kopējais pārdalāmais finansējums veidos 11 225 082 euro apmērā jeb 6,9%. Ņemot vērā, ka apropriācijas pārdale pārsniedz 5% un vērtību 100 000 euro, nepieciešams Ministru kabineta (turpmāk – MK) atļauja veikt apropriācijas pārdali Veselības ministrijas (turpmāk – VM) pamatbudžeta ietvaros.
Ministru kabineta 2021.gada 9.novembra sēdē izskatītais informatīvais ziņojums “Par prognozēto līdzekļu neapguvi un ekonomiju valsts budžeta pamatfunkciju programmās/apakšprogrammās 2021. gadā” (prot.Nr.74, 34.§).



Rīkojuma projekts paredz atbalstīt apropriācijas pārdali 2021.gadam starp Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammām, tai skaitā, no apakšprogrammas 33.12.00 “Reto slimību ārstēšana”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām,  5 850 374 euro apmērā  uz apakšprogrammu 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām, lai nodrošinātu ambulatorai ārstniecībai paredzēto zāļu, medicīnisko ierīču un preču iegādes izdevumu kompensāciju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Atbilstoši Finanšu ministrijas rīkojumiem uz 2021.gada 20.decembri, Veselības ministrijas budžeta:

apakšprogrammā 33.03.00 „Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”:
Resursi izdevumu segšanai 183 712 149 euro
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 14 569 229 euro
dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 169 142 920 euro;
Izdevumi 184 557 837 euro, tai skaitā:
uzturēšanas izdevumi 184 557 837 euro
finansiālā bilance -845 688 euro

apakšprogrammā 33.12.00 „Reto slimību ārstēšana”:
Resursi izdevumu segšanai 6 937 934 euro
dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 6 937 934 euro
Izdevumi 6 937 934 euro, tai skaitā:
uzturēšanas izdevumi 6 937 934 euro


Rīkojuma projekts paredz atbalstīt apropriācijas pārdali 2021.gadam starp Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammām, tai skaitā, no apakšprogrammas 33.12.00 “Reto slimību ārstēšana”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām,  5 850 374 euro apmērā  uz apakšprogrammu 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām, lai nodrošinātu ambulatorai ārstniecībai paredzēto zāļu, medicīnisko ierīču un preču iegādes izdevumu kompensāciju.

Nepieciešams veikt līdzekļu pārdali 5 850 374 euro apmērā no apakšprogrammas 33.12.00 “Reto slimību ārstēšana” apakšprogrammai 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”, tai skaitā:
Izdevumi subsīdijām un dotācijām (3000 kods) 5 850 374 euro apmērā samazināti, jo tiek plānoti finanšu ietaupījumi.
Ekonomiju veido:
Lai nodrošinātu pacientu ar retām slimībām ārstēšanu un diagnostiku, Nacionālais veselības dienests katru gadu slēdz līgumu ar SIA “Bērnu klīnisko universitātes slimnīca” (turpmāk -BKUS). Atbilstoši līgumu nosacījumiem, katru gadu Nacionālais veselības dienests ir veicis norēķinus ar BKUS ikgadējā budžetā plānotā finansējuma apmērā fiksēta maksājuma veidā. BKUS veidojās reto slimību ārstēšanai un diagnostikai piešķirtā finansējuma uzkrājums, kas uz 2021.gada sākumu sasniedza 7 238 339 euro.
Apakšprogrammai “Reto slimību ārstēšana” finansējums tiek plānots, pieņemot, ka visi apakšprogrammā iekļautie pacienti, kuri saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem ir tiesīgi saņemt valsts apmaksātus medikamentus, šos medikamentus lietos visu gadu bez pārtraukumiem. Vienlaikus ir jābūt papildus rezervei gadījumā, ja tiek diagnosticēts jauns pacients, kurš arī saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem ir tiesīgs saņemt valsts apmaksātu medikamentu no minētās apakšprogrammas. Ņemot vērā to, ka šo pacientu diagnozes ir smagas, un medikamentu lietošanu ietekmē pacientu vispārējais veselības stāvoklis,  bieži ir vērojams medikamenta lietošanas pārtraukums. Tā kā šīs apakšprogrammas medikamentu izmaksas ir ļoti augstas, tad pat īslaicīgs terapijas pārtraukums rada līdzekļu uzkrājumu.
Ņemot vērā izveidojušos finansējuma uzkrājumu, reto slimību medikamentozai ārstēšanai BKUS 2021.gadā netiek izmaksāta valsts budžeta dotācija. Reto slimību medikamentozo ārstēšanu BKUS veic, dzēšot savas uzkrātās saistības.
No uzkrātajām BKUS saistībām varētu apmaksāt kādu jaunu medikamentu reto slimību ārstēšanai, taču ņemot vērā, to, ka reto slimību medikamenti ir dārgi finansējums pietiktu dažiem gadiem un turpmāk tam būtu nepieciešami papildus budžeta līdzekļi.
No 2021.gadā apakšprogrammai “Reto slimību ārstēšana” piešķirtās  dotācijas  87 560 euro apmērā tiek apmaksāta reto slimību darba koordinatoru un psihologu nodrošināšana SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” un  VSIA “Paula Stradiņa klīniskajā universitātes slimnīca”, pārējo neizmantoto dotāciju plānots novirzīt 5 850 374 euro reto slimību diagnostikai BKUS saistībā ar veikto molekulāri ģenētisko izmeklējumu  pieaugumu un ambulatorai ārstēšanai paredzēto kompensējamo medikamentu apmaksai.
        

Izdevumi subsīdijām un dotācijām (3000 kods) 5 850 374 euro apmērā palielināti, lai nodrošinātu ambulatorai ārstniecībai paredzēto zāļu, medicīnisko ierīču un preču iegādes izdevumu kompensāciju.
2021.gada 11 mēnešiem prognoze  177 887 147 euro aprēķināta, balstoties uz desmit mēnešu rādītājiem (161 715 588 euro / 10 mēneši x 2021.gada 11 mēneši). Vienā mēnesī vidējais izsniegtais kompensējamo zāļu apjoms veido 16 171 559 euro.  2021.gada sākumā tika veikts norēķins par 2020.gada saistībām 17 881 210 euro apmērā.

Rezultātā šogad nepieciešamais finansējums 195 768 359 euro  (17 881 210 euro par 2020.gada decembri + 16 171 559 euro vid, mēn. x 11 mēn). Plānotie līdzekļi ambulatorai ārstēšanai paredzēto zāļu kompensācijai uz doto brīdi ir 185 759 573 euro (tajā skaitā 184 557 837 euro no 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana” un 1 201 736 euro no apakšprogrammas 33.19.00 “Krievijas Federācijas militāro pensionāru veselības aprūpe” līdzekļiem), kas ir par 10 008 786 euro mazāk nekā šī brīža prognozētais finanšu līdzekļu apjoms.  


Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši šā rīkojuma 1.punktam.

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1.punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.

 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi