Anotācija (ex-ante)

23-TA-1422: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 664 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot elektroniskās sakaru infrastruktūras pieejamību lauku teritorijās" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 664 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot elektroniskās sakaru infrastruktūras pieejamību lauku teritorijās” pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai veiktu izmaiņas 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot elektroniskās sakaru infrastruktūras pieejamību lauku teritorijās” (turpmāk – 2.1.1.SAM) uzraudzības rādītājos atbilstoši apstiprinātajiem grozījumiem Nr. 9 darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība” (turpmāk – Darbības programma).
Noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz:
1) Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.—2020.gada plānošanas perioda vadības likuma 20.panta 13.punktu;
2) grozījumiem Nr.9 Darbības programmā (apstiprināti ar Ministru kabineta 2023.gada 9.maija sēdē, prot. Nr.25, 7.§, rīkojuma projekts "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 4. februāra rīkojumā Nr. 62 "Par Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmu "Izaugsme un nodarbinātība""").

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt MK noteikumos Nr.664 iekļautos 2.1.1.SAM uzraudzības rādītājus atbilstoši Darbības programmas aktuālajai redakcijai, kas apstiprināta Ministru kabineta 2023.gada 9.maija sēdē (prot. Nr.25, 7.§).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2.1.1.SAM īstenošanas nosacījumus, tostarp uzraudzības rādītājus, nosaka Ministru kabineta 2015.gada 24.novembra noteikumi Nr. 664 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot elektroniskās sakaru infrastruktūras pieejamību lauku teritorijās” pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.664). MK noteikumu Nr.664 4.punktā ir noteikti šādi uzraudzības rādītāji, kas sasniedzami līdz 2023.gada 31.decembrim:
1) iznākuma rādītājs: pieaugums par 83 800 mājsaimniecībām, kurām pieejami platjoslas pakalpojumi ar vismaz 30 Mb/s datu pārraides ātrumu (atbilstoši Darbības programmas rādītājam I.2.1.1.ak (CO10)) (turpmāk – iznākuma rādītājs);
2) specifiskais iznākuma rādītājs: to izglītības iestāžu skaits, kurās ierīkots optiskā tīkla piekļuves punkts, – 6 (atbilstoši Darbības programmas rādītājam i.2.1.1.b);
3) rezultāta rādītājs: 206 000 mājsaimniecību lauku teritorijās, kurām pieejami platjoslas piekļuves pakalpojumi ar vismaz 30 Mb/s datu pārraides ātrumu (atbilstoši Darbības programmas rādītājam R.2.1.1.a) (turpmāk – rezultāta rādītājs);
4) rezultāta rādītājs: 75 % no kopējā pieslēgumu skaita ir pieslēgumi ar vismaz 30 Mb/s datu pārraides ātrumu (atbilstoši Darbības programmas rādītājam R.2.1.1.b).
Darbības programmas iznākuma rādītājs tika noteikts, ievērojot valsts atbalsta programmā Nr.SA.33324 (2011/N) “Nākamās paaudzes tīkli lauku teritorijās”  (turpmāk – VAP) ietvertos nosacījumus, atbilstoši kuriem 2.1.1.SAM ietvaros īstenojamā projektā Nr. 2.1.1.0/16/I/001 “Elektroniskās sakaru infrastruktūras pieejamības uzlabošana lauku teritorijās” (turpmāk – Projekts) tiek izbūvēta elektronisko sakaru optiskā tīkla „vidējā jūdze” teritorijās, kurās tā nav pieejama, tādējādi  nodrošinot komersantiem iespēju veidot „pēdējās jūdzes” pieslēgumus interneta piekļuves pakalpojumu sniegšanai galalietotājiem. Attiecīgi rādītāja pasē iekļautā metodika iznākuma rādītāja noteikšanai un uzskaitei paredzēja uzskaitīt visas mājsaimniecības noteiktās atbalstāmās administratīvās teritorijās, kurās ir izbūvēta “vidējās jūdzes” optiskā tīkla infrastruktūra.
Savukārt esošā rezultāta rādītāja vērtība un tās aprēķināšanas metodika ir noteikta, ievērojot ar Eiropas Komisijas (turpmāk – EK) lēmumu apstiprinātās VAP 1.kārtas un 2.kārtas rezultātus un 2012.gadā noteikto bāzes vērtību (EK pētījumā novērtētais “pēdējās jūdzes” pieslēgumu skaits visā Latvijas lauku teritorijā 2012.gadā). Tādējādi esošais rezultāta rādītājs raksturo mājsaimniecību absolūto skaitu visā Latvijas lauku teritorijā un ņem vērā gan ar valsts atbalstu, gan ar elektronisko sakaru komersantu pašu investīcijām nodrošinātos platjoslas interneta piekļuves pakalpojumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) Atbilstoši 2021.gada 11.maijā saņemtajam EK skaidrojumam par iznākuma rādītāja interpretāciju izriet, ka Latvijas izpratne par rādītāja noteikšanas principu, kas paredz uzskaitīt visas mājsaimniecības administratīvajā teritorijā, kur ir izveidoti “vidējās jūdzes” piekļuves punkti, nav atbilstoša. Saskaņā ar EK sniegto skaidrojumu rādītājā jāuzskaita tikai tās mājsaimniecības, kurām atbalsta sniegšanas rezultātā ir nodrošināta piekļuve platjoslas internetam, t.i. izbūvētajos piekļuves punktos ir operators, kas nodrošina pakalpojuma sniegšanu (“pēdējā jūdze”) galalietotājiem, un nav svarīgi, vai šīs mājsaimniecības izvēlas būt pieslēgtas.
Ievērojot minēto, kā arī apstākli, ka iznākuma rādītājam ir jābūt uzskaitītam atbilstoši EK vadlīnijās[1] noteiktajai definīcijai, proti, tam ir jābūt tiešam atbalsta rezultātam, Satiksmes ministrija veica iznākuma rādītāja un sasniedzamās vērtības noteikšanas principu un metodoloģijas izvērtēšanu, tai skaitā izvērtējot risinājumu precizēt Darbības programmā noteikto iznākuma rādītāju atbilstoši tiešajam atbalsta rezultātam.
Atbilstoši elektronisko sakaru tīklu arhitektūrai ir nepieciešams tīklu izbūvēt posmsecīgi, proti, lai nodrošinātu kvalitatīvu “pēdējo jūdzi”, vispirms ir būtiski nodrošināt atbilstošas kvalitātes “vidējās jūdzes” tīklu, kas tiek izbūvēts VAP ietvaros. Ar 2020. gada 18. augusta informatīvo ziņojumu “Par koncepcijas “Nākamās paaudzes platjoslas elektronisko sakaru tīklu attīstības koncepcija 2013.-2020.gadam” īstenošanas gaitu”[2]  Ministru kabinets ir atbalstījis “pēdējās jūdzes” attīstībai plānotos pasākumus veikt 2021.-2027.gada politikas plānošanas perioda ietvaros.
Līdz ar to, ņemot vērā, ka Latvija VAP ietvaros īsteno tikai “vidējās jūdzes” jeb atvilces maršrutēšanas tīkla attīstību un “pēdējās jūdzes” pasākumi tika pārplānoti uz 2021.-2027.gada politikas plānošanas periodu, ir jāsecina, ka EK vadlīnijās noteiktā iznākuma rādītāja definīcija  tieši neraksturo Projekta tvērumu un atbalstāmās darbības.
Ievērojot minēto un atbilstoši apstiprinātajiem grozījumiem Nr.9 Darbības programmā, iznākuma radītājs tiek precizēts. Ir mainīta iznākuma rādītāja definīcija, tas ir noteikts kā programmas specifiskais iznākuma rādītājs I.2.1.1a “Mājsaimniecību skaits atbalstāmajās administratīvajās teritorijās, kurās komersantiem ir nodrošināta iespēja pieslēgties 2.1.1. SAM ietvaros izbūvētajam atvilces maršrutēšanas tīklam”, un ir saglabāta sākotnēji noteiktā skaitliskā vērtība.
Ievērojot stratēģijā Komisijas paziņojumu “Eiropa 2020: Stratēģija gudrai, ilgtspējīgai un integrējošai izaugsmei” noteikto mērķi visiem Eiropas iedzīvotājiem nodrošināt interneta piekļuvi ar datu pārraides ātrumu vismaz 30 Mb/s, jau sākotnēji iznākuma rādītājā tika ierēķinātas visas mājsaimniecības aptvertajās atbalstāmajās teritorijās. Tas ir pamatoti, jo Latvijā administratīvās teritorijas ir nelielas, proti, vidējā pagasta teritorijas platība Latvijā ir 122 km2, kas faktiski ir tikai 12 km x 10 km.[3] Turklāt optiskā tīkla izbūves kritēriji 2.1.1.SAM ietvaros ņem vērā visu galveno skarto pušu (pašvaldību, komersantu) kopējās intereses nodrošināt internetu vietās, kur koncentrējas patērētāji.
Līdz ar to ir iespējams mērķa vērtību aprēķināt pēc esošās metodoloģijas, attiecīgi precizējot faktiski rādītāja definīciju no kopējā rādītāja uz programmas specifisko iznākuma rādītāju ar mērķi piemērot līdz šim esošo metodoloģiju.

2) Specifiskais rezultāta rādītājs r.2.1.1.a aizstāts ar jaunu rezultāta rādītāju “Mājsaimniecības laukos, kurām pieejami platjoslas piekļuves pakalpojumi ar vismaz 30 Mb/s datu pārraides ātrumu (% no mājsaimniecībām)”. 
Rezultāta rādītāja izmaiņas bija nepieciešamas, lai rezultāta mērīšanai izmantotu datus, kas precīzāk raksturo platjoslas pakalpojumu attīstības progresu pēc vienotas metodoloģijas, jo šobrīd Latvijai ir pieejams pēc vienotas metodoloģijas noteikts un ES ietvaros salīdzināms indikators “Pārklājums mājsaimniecību procentuālai daļai, kas atrodas teritorijās, kurām ir NGA (Next Generation Access - Nākamās paaudzes piekļuves) tīkls”. Šis rādītājs nebija pieejams Darbības programmas izstrādes laikā.


[1] 2014.gada marta vadlīniju “The Programming Period 2014-2020: Guidance document on monitoring and evaluation - European Regional Development Fund and Cohesion Fund” 1.pielikuma 10.punkts

[2] http://polsis.mk.gov.lv/documents/4164

[3] CSP: https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__ENV__DR__DRT/DRT011/table/tableViewLayout1/
Risinājuma apraksts
Lai nodrošināta 2.1.1.SAM veiksmīgu ieviešanu un uzraudzību, nepieciešams grozīt MK noteikumos Nr.664 iekļautos uzraudzības rādītājus atbilstoši Darbības programmas aktuālajai redakcijai.
Papildus, ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr.664 4.1.2. apakšpunktā ir iekļauta iepriekšējā  iznākuma rādītāja starpposma vērtība 2018.gadam, šis apakšpunkts ir svītrojams kā aktualitāti zaudējis.
Tāpat 4.4.apakšpunkts tehniski precizējams, papildinot ar informāciju par rādītāja sasniegšanas termiņu, lai veidotu redakciju pēc analoģijas ar citiem 4. punkta apakšpunktiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projektā tiek precizēti sasniedzamie rādītāji atbilstoši tiešajam atbalsta rezultātam, rezultāta mērīšanai izmantojot datus, kas precīzāk raksturo platjoslas pakalpojumu attīstības progresu pēc vienotas metodoloģijas. 
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija un valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"
  • Satiksmes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekts nemaina institūciju funkcijas un struktūru. 
MK noteikumos Nr.664 iekļauto rādītāju izmaiņas neietekmē 2.1.1.SAM ietvaros īstenojamā Projekta  finansējuma saņēmēja Valsts akciju sabiedrības “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” un Satiksmes ministrijas funkcijas. Iznākuma rādītāja noteikšanas metodika un nepieciešamie dati nemainās. Savukārt jaunā rezultāta rādītāja vērtība un noteikšanai izmantotie dati ir publiski pieejami, jo šo rādītāju regulāri nosaka Eiropas Komisija, līdz ar to administratīvais slogs finansējuma saņēmējam un Satiksmes ministrijai samazinās. 
Pēc MK noteikumu Nr.664 grozījumu apstiprināšanas būs nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus līgumā Nr. 2.1.1.0/16/I/001 „Elektroniskās sakaru infrastruktūras pieejamības uzlabošana lauku teritorijās”, kas noslēgts starp valsts akciju sabiedrību “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru. Noteikumu projektā paredzētās izmaiņas ir nebūtiskas, jo neietekmē 2.1.1.SAM mērķi, atbalstāmās darbības veidu un nosacījumus, nemainot sākotnējo mērķu sasniegšanu.
 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi