Anotācija (ex-ante)

22-TA-3721: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 420 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība negatīvo ekonomisko seku mazināšanai lauksaimniecības produktu pārstrādes nozarē"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Tā kā Zemkopības ministrija saistībā ar Eiropas Komisijai SA.104794 lietu ir apstiprinājusi, ka ievēros Eiropas Komisijas 2022. gada 28. oktobra paziņojuma "Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu" (C(2022) 7945 final) (turpmāk – EK paziņojums) 84. punktā noteikto, Eiropas Komisija šo nosacījumu ir ietvērusi arī lēmuma SA.104794 15. punktā. Ievērojot minēto, Finanšu ministrija lūdz Zemkopības ministriju virzīt grozījumus Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 420 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība negatīvo ekonomisko seku mazināšanai lauksaimniecības produktu pārstrādes nozarē" (turpmāk – noteikumi), lai nodrošinātu skaidru minētās prasības ievērošanu kā atbalsta sniedzējiem, tā atbalsta pretendentiem, papildinot noteikumus ar normu, kas izriet no EK paziņojuma 84. punkta.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Papildināt noteikumus ar punktu, kurā noteikts, ka kopumā atbalsts, kas piešķirts atbalsta pretendentam ar EK paziņojumu saskaņā ar šiem noteikumiem, nepārsniedz EK paziņojumā noteikto maksimālo atbalsta apmēru.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumi paredz atbalstu pārtikas ražošanas nozarei līdz šī gada 31. decembrim. 2022. gada 15. decembrī ir beigusies pieteikšanās avansa maksājumam atbalsta trešajā kārtā un atbalstam par pirmo un otro kārtu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošie noteikumi paredz, ka ierobežota apmēra atbalsts saistīto personu grupai  (EK paziņojuma 2.1 punkts) nepārsniedz 2 milj. euro, tādējādi nodrošinot, ka atbalsts pretendentam nepārsniegs EK paziņojumā noteikto maksimālo atbalsta apmēru un tiks ievērots EK paziņojuma 84. punkta nosacījums. Tomēr iepriekšējais (2022. gada 24. marta) EK paziņojums paredzēja, ka maksimālais ierobežota apmēra atbalsts nepārsniedz 500 000 euro. Savukārt pašreiz noteikumi paredz, ka atbalsts par dabasgāzes un elektroenerģijas izmaksu pieauguma kompensēšanu (EK paziņojuma 2.4 punkts) nepārsniedz 2 milj. euro, tādējādi nodrošinot, ka maksimālais atbalsts nepārsniedz pagaidu regulējumā noteikto maksimālo apmēru 4 milj. euro. Noteikumos ir atstāts spēkā iepriekšējais (24.03.2002.) EK paziņojumā paredzētais maksimālā atbalsta apmērs 2 milj. euro apjomā. Atbalsta administrēšanā tiek ievērots EK paziņojuma 84. punktā  un Eiropas Komisijas lēmuma SA.104794 15. punktā noteiktais par maksimālo atbalsta apmēru saistīto personu grupai, tomēr šis nosacījums ir jāiekļauj noteikumos, lai tā piemērošana būtu nepārprotama un skaidra gan atbalsta sniedzējam, gan atbalsta saņēmējam. 
Risinājuma apraksts
Papildināt noteikumus ar jauniem punktiem, kas papildus nodrošina EK paziņojuma 84. punktā noteikto, ka kopumā atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Eiropas Komisijas 2022. gada 24. marta paziņojuma "Krīzes pagaidu regulējuma valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu", un atbalsts, ko piešķir saskaņā ar Eiropas Komisijas 2022. gada 28. oktobra paziņojumu "Krīzes pagaidu regulējuma valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu", tostarp saskaņā ar šiem noteikumiem, saistīto personu grupai nepārsniedz Eiropas Komisijas 2022. gada 28. oktobra Krīzes pagaidu regulējuma valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu, 2.1. iedaļā noteikto maksimālo atbalsta apmēru. Savukārt atbalsts dabasgāzes un elektroenerģijas izmaksu kāpuma kompensēšanai vienam atbalsta saņēmējam un ar to saistīto personu grupai nepārsniedz EK paziņojuma 2.4. iedaļā noteikto maksimālo atbalsta apmēru attiecīgajā laikposmā un šo noteikumu 22. punktā noteikto maksimālo atbalsta apmēru. 
Tā kā Lauku atbalsta dienests jau patlaban veic maksimālā atbalsta apmēra pārbaudi atbalsta pretendentam (saistīto personu grupai) atbilstoši šo noteikumu nosacījumiem un  EK paziņojumā noteiktajam maksimālajam atbalsta apmēram, tad noteikumu projektā iekļautie grozījumi neietekmē atbalsta saņēmējus un tiem nav nepieciešams īstenot nekādas papildu darbības, lai nodrošinātu, ka to saņemtais atbalsts atbilstu EK paziņojumā noteiktajam maksimālajam atbalsta apmēram.
Lai EK paziņojuma 84. punkta nosacījumu ieviestu MK noteikumos Nr. 420, nav iespējams lietot iekšējās atsauces, tāpēc ka punktos, kuros noteikts maksimālais atbalsta apmērs, ir dotas nevis atsauces uz konkrētiem EK paziņojumiem atbilstoši to izdošanas datumam, bet gan noteikts vispārējs maksimālā atbalsta apmērs katrā atbalsta shēmā. Šī iemesla dēļ izņēmuma gadījumā, lai nodrošinātu sasaisti ar katrā EK paziņojumā noteikto maksimālo atbalsta apmēru, noteikumu projektā tiek lietotas atsauces gan uz 2022. gada 24. marta, gan uz 2022. gada 28. oktobra EK paziņojumu.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
C/2022/7945
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 28. oktobra paziņojums "Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu" (turpmāk – Krīzes pagaidu regulējums)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 28. oktobra paziņojums "Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu" (turpmāk – Krīzes pagaidu regulējums)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Krīzes pagaidu regulējuma 84. punkts
1. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Krīzes pagaidu regulējuma 84. punkts
2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Paredz stingrākas prasības. nosakot, ka maksimālais atbalsta apjoms ir 2 milj. euro, nevis 4 milj. euro.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi