Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
24-TA-31: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 7. februāra noteikumos Nr. 74 "Jaunuzņēmumu atbalsta programmu pieteikšanas un administrēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 7. februāra noteikumos Nr. 74 "Jaunuzņēmumu atbalsta programmu pieteikšanas un administrēšanas kārtība" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts, lai pārņemtu jaunās de minimis regulas nosacījumus un lai pilnveidotu Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma atbalsta programmu piešķiršanu un administrēšanu. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veikt redakcionālus precizējumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352/1) (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 1407/2013) ar 2023.gada 31.decembri izbeidz savu darbību un ar 2024.gada 1.janvāri stājas spēkā Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2023. gada 15. decembris) (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 2023/2831). Ņemot vērā iepriekš minēto, Ekonomikas ministrija, lai nodrošinātu atbalsta piešķiršanu atbilstoši spēkā esošiem de minimis nosacījumiem, ir sagatavojusi un virza apstiprināšanai Noteikumu projektu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams veikt tehniskus precizējumus, lai pārņemtu jaunās de minimis regulas nosacījumus un lai pilnveidotu Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma atbalsta programmu piešķiršanu un administrēšanu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz: 
1. Jaunās de minimis regulas nosacījumu pārņemšana
- Komisijas Regula Nr. 1407/2013 ar 2023. gada 31. decembri izbeidz savu darbību un ar 2024. gada 1. janvāri stājas spēkā Komisijas Regula Nr. 2023/2831. Lai nodrošinātu atbalsta piešķiršanu atbilstoši spēkā esošiem de minimis nosacījumiem, ar Noteikumu projektu tiek veikti precizējumi. Pēc būtības atbalsta programmas ietvaros de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumi nemainās, galvenās izmaiņas skar de minimis atbalsta kopsummu, kas saskaņā ar Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 3.panta otro daļu var sasniegt 300 000 euro apmēru.
2. precizēt 2.1. apakšpunktu, norādot korektu atsauci uz aktuālajiem Ministru kabineta noteikumiem, kuri regulē kārtību, kādā nodrošina atbalsta programmas augsti kvalificētu darba ņēmēju piesaistei piešķiršanu.
3. precizēt 3.1. apakšpunktu, svītrojot vārdus un skaitli “vai brīvā formā sagatavotu dokumentu, kas ietver šo noteikumu 1. pielikumā minēto informāciju,”, lai nodrošinātu vienu vienotu pieeju visiem pretendentiem. Vienotas formas izmantošana standartizē pieteikuma iesniegšanu, tādējādi vienkāršojot pieteikuma izvērtēšanas procesus, izvērtēšanai nepieciešamo laiku un administratīvās izmaksas, vienkāršojot Ministru kabineta noteikumu 10.2.apakšpunktā noteiktā administratīvās iestādes pienākuma izpildi. Izmaiņas arī mazina atbalsta pretendenta interpretācijas iespējas par brīvi sagatavotās informācijas nepieciešamo apjomu un pieļauto kļūdu iespējamību augstāk minētā dokumenta sagatavošanā. Papildus informējam, ka atbalsta pretendenti neizmanto iespēju iesniegt pieteikumu brīva formā sagatavota dokumenta veidā.
4. precizēt 3.1.3. apakšpunktu, svītrojot vārdus “izdruku vai apstiprinātās pretendenta veidlapas”. Jaunuzņēmuma administratīvā sloga mazināšanai, jo administrējošā iestāde pārbauda de minimis atbalsta uzskaites sistēmā iekļautos datus un veicamām pārbaudēm nav nepieciešama veidlapas izdruka.
5. papildināt ar 3.1.14. apakšpunktu, lai nodrošinātu, ka jaunuzņēmums, kas vēlas kvalificēties Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma atbalstam atbilstoši tā 4.panta trešajai daļai iesniegtu pamatojošos dokumentus, kas ļaut administrējošajai iestādei par to pārliecināties.
6. precizēt 4.1. apakšpunktu, svītrojot vārdus “vai brīvā formā sagatavotu dokumentu, kas ietver minēto informāciju”, lai nodrošinātu vienu vienotu pieeju visiem pretendentiem. Vienotas formas izmantošana standartizē pieteikuma iesniegšanu, tādējādi vienkāršojot pieteikuma izvērtēšanas procesus, izvērtēšanai nepieciešamo laiku un administratīvās izmaksas, vienkāršojot Noteikumu projekta 10.2.apakšpunktā noteiktā administratīvās iestādes pienākuma izpildi, kā arī mazinot pretendenta pieļauto kļūdu iespējamību augstāk minētā dokumenta sagatavošanā. Papildus informējam, ka atbalsta pretendenti kopumā neizmanto  iespēju iesniegt pieteikumu brīva formā sagatavota dokumenta veidā.
7. precizēt 5.1. apakšpunktu vārdu “pieteikumu” aizstāt ar vārdu “iesniegumu”, lai novērstu Ministru kabineta noteikumus izmantoto terminu neprecīzu interpretāciju.
8. svītrot 5.2. apakšpunktu, lai mazinātu administratīvo slogu, jo administratīvā iestāde pārbauda de minimis atbalsta uzskaites sistēmā iekļautos datus un veicamām pārbaudēm nav nepieciešama veidlapas izdruka.
9. precizēt 6.1. apakšpunktu, svītrojot vārdus “vai brīvā formā sagatavotu dokumentu, kas ietver šo noteikumu 3. pielikumā minēto informāciju”, lai nodrošinātu vienu vienotu pieeju visiem pretendentiem. 
10. precizēt 8.punktu, vārdus “piecu darbdienu laikā” aizvietot ar vārdiem “administrējošās iestādes vai komisijas norādītajā termiņā, kas nav īsāks par piecām darbdienām”, jo atkarībā no pieprasītās informācijas apjoma ne vienmēr ir samērīgi noteikt piecu darbdienu termiņu papildu informācijas iesniegšanai. Precizējums nodrošinās, ka jaunuzņēmumam netiks noteikts īsāks termiņš nekā piecas darbdienas, vienlaikus dodot tam ilgāku termiņu, ja papildu informācijas sagatavošana var būt laikietilpīgāka vai neatkarīga no iesniedzēja (piemēram, izziņu pieprasīšana no ārvalstu reģistriem). Vienlaikusa jaunuzņēmums var iesniegt informāciju arī īsākā termiņā nekā noteikusi administrējošā iestāde vai Jaunuzņēmumu darbības vērtēšanas komisija.
11. precizēt 9.punktu, aizstāt vārdus “papīra formā var iesniegt personīgi komisijas sekretariātā vai nosūtīt pa pastu ierakstītā vēstulē. Pieteikumu un ar to saistīto dokumentāciju elektroniska dokumenta formā var iesniegt, nosūtot to uz komisijas sekretariāta elektroniskā pasta adresi (Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras oficiālo elektroniskā pasta adresi)” ar vārdiem “iesniedz valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv”, lai vienādotu pieteikumu iesniegšanas kārtību, mazinātu riskus neprecīzu datu uzkrāšanai par iesniegtajiem pieteikumiem un samazinātu administratīvās izmaksas iesniegto pieteikumu apstrādei. Ņemot vērā, ka Ministru kabineta 2023.gada 7.novembra noteikumu Nr. 644 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi” 31.punkts nosaka, ka pieteikumu Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma 7.panta atbalstam ir jāiesniedz valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv, grozījumi nodrošinās vienotu pieeju informācijas apritei starp pretendentiem un administrējošo iestādi.
12. precizēt 10.1. apakšpunktu aiz vārdiem “sniegt informāciju jaunuzņēmumam” papildināt ar vārdiem “un riska kapitāla investoram”, lai nodrošinātu saskaņu starp Noteikumu projekta 10.1.apakšpunktu un 7.punktu.
13. precizēt 10.1 punktu, vārdu “informāciju” aizstāt ar vārdiem “pieeju datiem” un 10.12.apakšpunktā aiz vārdiem “un no tiem aprēķinātajiem nodokļiem” papildināt ar vārdiem “un darba ņēmēja ar darba devēja starpniecību veiktajām papildu obligātajām iemaksām valsts pensiju apdrošināšanai vai iemaksām privātajā brīvprātīgajā pensiju shēmā”.
10.1 punktā plānots nodrošināt administrējošajai iestādei piekļuvi Valsts ieņēmumu dienesta datu bāzei attiecībā uz šī punkta apakšpunktos norādīto informāciju. Precizējums nepieciešams, lai mazinātu administratīvās izmaksas un paātrinātu informācijas aprites ātrumu. Šobrīd informācija Valsts ieņēmumu dienestam tiek pieprasīta un Valsts ieņēmumu dienests to sniedz elektronisku vēstuļu veidā, tādējādi radot papildu administratīvās funkcijas abās iestādēs vēstuļu sagatavošanai. Informācijas apritei elektronisko vēstuļu formā nepieciešamas vidēji vismaz piecas darbdienas. Ja administrējošā iestāde nepieciešamos datus iegūs Valsts ieņēmumu dienesta datu bāzē pati, iestādēm nebūs jāiegulda administratīvie resursi informācijas apmaiņai, kā arī tiks paātrināta tās ieguve.
Papildinājums 10.12.apakšpunktā nepieciešams, lai administrējošā iestāde varētu gūt pārliecību, ka jaunuzņēmums, kuram piešķirta Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma 6.panta atbalsta programma fiksētā maksājuma veikšanai, atbalsta periodā ir izpildījis Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma 6.panta piektās daļas nosacījumus.
14. precizēt 14.1. apakšpunktu, aiz vārdiem “par atbalsta programmas” papildināt ar vārdiem “vai papildu atbalsta”, lai arī papildu atbalsts (t.i. atbalsta programmas periodā piešķirts jauns atbalsta programmu atbalsts vai izmaiņas jau piešķirtajā atbalstā) tiek piešķirts ar Jaunuzņēmumu darbības vērtēšanas komisijas lēmumu un tādējādi mazinātu patvaļīgu atbalsta programmas izmantošanas noteikumu interpretāciju.
15. precizēt 14.2. apakšpunktu, aiz vārdiem “par atteikumu piešķirt atbalstu” papildināt ar vārdiem “vai papildu atbalstu”, lai arī papildu atbalsta piešķiršanu (t.i. atbalsta programmas periodā piešķirts jauns atbalsta programmu atbalsts vai izmaiņas jau piešķirtajā atbalstā) lemj Jaunuzņēmumu darbības vērtēšanas komisija un ka tā var arī lemt par papildu atbalsta nepiešķiršanu, Tādējādi tiktu mazināta patvaļīga atbalsta programmas izmantošanas noteikumu interpretācija.
16. precizēt 18.punktu, aiz vārdiem “ka jaunuzņēmums neatbilst atbalsta programmu saņemšanas kritērijiem” ar vārdiem “vai administrējošā iestāde konstatē, ka iestājies kāds no Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma 24.panta pirmajā daļā noteiktajiem gadījumiem”, lai novērstu neprecīzu Ministru kabineta normas interpretāciju.
17. precizēt 22.1 punktu, skaitli un vārdu “1.martam” aizstāt ar skaitli un vārdu “1.jūnijam”, lai salāgotu termiņus ar normatīvajiem aktiem komersantu gada pārskata iesniegšanas jautājumos, tādējādi mazinātu  pret tiem vērsto administratīvo slogu un veicinātu Ministru kabineta noteikumu 22.1 punktā minētajā ziņojumā iekļautās informācijas precizitāti. Saskaņā ar Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 97.panta pirmās daļas 1. un 2.punktu mikrosabiedrībām un mazām sabiedrībām gada pārskata iesniegšanas termiņš ir pieci mēneši pēc pārskata gada beigām (t.i. līdz 31.maijam). Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma atbalsta programmu pretendenti lielākoties atbilst Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 5.panta otrajā un trešajā daļā noteiktajiem mikrosabiedrību un mazo sabiedrību parametriem.
Noteikumu projekta 22.1 punktā minētajā ziņojumā iekļautie dati lielā mērā ir nosakāmi, sagatavojot gada pārskatu. Tādēļ ziņojuma iesniegšanas termiņa noteikšana pirms gada pārskata iesniegšanas termiņa ir uzskatāms par nesamērīgu administratīvo slogu ziņojuma iesniedzējiem, īpaši, ja to grāmatvedību veic ārpakalpojums – uz to ir norādījuši arī vairāki Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma atbalsta saņēmēji. Vienlaikus ziņojumā iekļautie dati būs precīzāki un ticamāki, ja tie tiks balstīti uz iesniegta vai iesniegšanai gatava gada pārskata datiem.
18. precizēt 25.1. apakšpunktu, lai nodrošinātu korektu atsauci uz aktuālajiem Ministru kabineta noteikumiem, kuri regulē kārtību, kādā nodrošina atbalsta programmas augsti kvalificētu darba ņēmēju piesaistei piešķiršanu.
19. precizēt 29. punktu, skaitli un vārdu “1.martam” aizstāt ar skaitli un vārdu “1.jūnijam”, lai saskaņotu Ministru kabineta noteikumos iekļautās normas saskanību. 
20. precizēt 1.pielikumu, lai nodrošinātu atbilstošu Eiropas Savienības fondu komunikāciju prasību ievērošanu, vienkāršojot atsauces uz pieteikuma sadaļām un nodrošinot vienotu pieeju ar Noteikumu projektā veiktajiem grozījumiem. 
21. precizēt 3.pielikumu, dzēšot ES fondu obligāti noteikto vizuālo elementu ansambli, jo 3.pielikumā izmantotais ES fondu obligāti noteikto vizuālo elementu ansamblis nav aktuāls Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas periodā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta ietvaros tiks mazināts administratīvais slogs, tādējādi iesniedzot projektus tiks pārbaudīti de minimis atbalsta uzskaites sistēmā iekļautie datus un veicamām pārbaudēm nav nepieciešama veidlapas izdruka. 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta ietvaros de minimis atbalsta kopsumma vienam vienotam uzņēmumam ir palielinājusies līdz 300 000 euro, kas radīs ietekmi komersantiem, nodrošinot iespēju saņemt atbalstu. Atbalstu varēs saņemt arī tie komersanti, kas iepriekš kvalificējās zem Komisijas Regulas Nr. 1407/2013 (atbalsta kopsumma 200 000 euro) nepārsniedzot trīs gadu periodā viena vienam vienotam uzņēmumam 300 000 euro.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023.gada 13. decembra Regula (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023.gada 13. decembra Regula (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2023/2831
MK noteikumu 2.2. apakšpunkts, 27.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2023/2831 1.panta 1.punkts
MK noteikumu 10.11. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2023/2831 6.pants
MK noteikumu 28. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks norādīti pēc publiskās apspriedes

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi