Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
23-TA-340: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 5. decembra noteikumos Nr. 982 "Enerģētikas infrastruktūras objektu aizsargjoslu noteikšanas metodika"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ņemot vērā ikgadējo enerģētikas infrastruktūras objektu aizsargjoslu tīrīšanas darbu apjomu un ar zemes īpašnieku vai tiesisko valdītāju saskaņošanas pienākumu, kā arī šī procesa laikā infrastruktūras saglabāšanas nodrošināšanu, nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2006. gada 5. decembra noteikumos Nr. 982 "Enerģētikas infrastruktūras objektu aizsargjoslu noteikšanas metodika" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 982).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījuma MK noteikumos Nr. 982 mērķis ir precizēt kārtību, kādā enerģijas sistēmas operators informē zemes īpašnieku vai tiesisko valdītāju par enerģētikas infrastruktūras objektu aizsargjoslā esošo potenciāli apdraudošo koku ciršanu, saziņai paredzot arī elektroniskās saziņas formātu, tādejādi nodrošinot operatīvu komunikāciju un zemākas informēšanas izmaksas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Aizsargjoslu tīrīšanas darbu veikšana ik gadu skar ievērojamu zemes īpašnieku skaitu. 2021. gadā AS "Sadales tīkls" elektrolīniju trašu tīrīšanas nolūkā zemes īpašniekiem tika izsūtītas apmēram 40 tūkstoši pasta vēstules uz to deklarētajām dzīvesvietas adresēm. No tām AS "Sadales tīkls" nosūtīja vairāk nekā 10 tūkstošus pasta vēstuļu, bet aptuveni 30 tūkstošus pasta vēstuļu izsūtīja AS "Sadales tīkls" sadarbības partneri – nolīgtie trašu tīrīšanas darbu veicēji. No kopējā 2021. gadā apziņotā zemes īpašnieku skaita apmēram 25 tūkstoši jeb 60% ir personas, kas vienlaikus ir arī AS "Sadales tīkls" elektroenerģijas sadales sistēmas lietotāji un ar kurām komunikācija par cita veida jautājumiem notiek, izmantojot citus savstarpējās rakstveida komunikācijas kanālus – e-pasts, īsziņas, klientu portāls, elektroniskā adrese. Katru gadu plānotais trašu tīrīšanas apjoms palielinās par aptuveni 10%, līdz ar to arī pieaug izsūtāmo pasta vēstuļu apjoms un izmaksas par šo vēstuļu izsūtīšanu. Nolīgtie aizsargjoslu tīrīšanas darbu veicēji vēstuļu izsūtīšanas izmaksas ietver savā pakalpojuma cenā, to papildus sadārdzinot. Līdzīga situācija ir dabasgāzes infrastruktūras objektu īpašniekiem.  
Elektroenerģijas sadales sistēmas operators elektroenerģijas tirgus centriskā modeļa ietvaros saņem lietotāja datus no elektroenerģijas tirgotāja.  Lietotājs slēdz elektroenerģijas tirdzniecības līgumu ar tirgotāju, uz kā pamata lietotāja dati, t.sk. kontaktinformācija tiek nodota elektroenerģijas sadales sistēmas operatoram. Sadales sistēmas operatoram nav līgumattiecību ar attiecīgo lietotāju, atbilstoši Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumos noteiktajai elektroenerģijas piegādes kārtībai. Līdz ar to grozījums paredz paplašināt veidus, kā enerģētikas infrastruktūras objektu īpašnieks vai valdītājs (enerģijas sistēmas operators) var īstenot zemes īpašnieku vai tiesisko valdītāju informēšanu par aizsargjoslu tīrīšanu - informatīvās vēstules var tikt nosūtītas uz elektroenerģijas tirdzniecības vai sistēmas pakalpojuma līgumā norādīto adresi.
MK noteikumu Nr. 982 3.10 punkta tvērums aktuālajā redakcijā nav ekonomiski pamatots un neatbilst digitalizācijas attīstības tendencēm, kas nodrošina plašāku adresāta sasniegšanas iespēju, kā arī zemākas komunikācijas izmaksas.  
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Starp aizsargjoslu tīrīšanas darbu veicējiem un zemes īpašniekiem vai tiesiskajiem valdītājiem nereti rodas strīds par nocirsto koku un krūmu piederību.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr. 982 papildinot ar punktu par nocirsto koku un krūmu piederību trasēs gar dabasgāzes apgādes infrastruktūru tiek ieviesta skaidrība par īpašuma tiesībām uz tiem. Dabasgāzes infrastruktūras aizsargjoslu tīrīšanas regulējums tiek ieviests pēc analoģijas ar elektrisko līniju aizsargjoslu tīrīšanas regulējumu, nodrošinot normu skaidrību un nepārprotamību attiecībā uz īpašumtiesībām.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 982 aktuālā redakcija nenodrošina pilnībā aizsargjoslu tīrīšanas darbu veikšanu dabasgāzes infrastruktūras tuvumā.
Risinājuma apraksts
Ar grozījumiem MK noteikumu Nr. 982 tiek precizēti attālumi no dabasgāzes infrastruktūras veicamajiem darbiem, kā arī zemes īpašnieku vai tiesisko valdītāju ierobežojumi veikt jaunus apstādījumus, lai nerodas papildu nepieciešamība aizsargjoslu tīrīšanai.
Vienlaikus MK noteikumu Nr. 982 aktuālās redakcijas 40. punktā ir noteikts nosacījums, ka gāzesvadu īpašnieks vai valdītājs uztur ugunsdrošā stāvoklī un attīra objektu aizsargjoslas no sau­sās zāles. Minētais nosacījums vairāk ir administratīvais un finansiālais slogs, nevis garantē ugunsdrošu objektu ekspluatāciju.
Vairums dabasgāzes infrastruktūras atrodas privāto zemes īpašnieku lauksaimniecības zemēs, kas tiek apsaimniekotas no privāto zemju īpašnieku puses, savukārt privāto lauksaimniecības zemju īpašniekam atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 13. jūlija noteikumu Nr.635 “Kārtība, kādā apseko un nosaka neapstrādātās lauksaimniecībā izmantojamās zemes platību un sniedz informāciju par to" 6. punkta prasībām appļaušana jāveic līdz 1. septembrim, līdz ar to sistēmas operatoriem aizsargjoslu apsekošana jāveic pēc 1. septembra. Rudenī vienlaicīgi nav iespējams appļaut visas aizsargjoslas ap infrastruktūras komunikācijām vai arī tas prasa būtiskus finansiālos līdzekļus un milzīgu administratīvo slogu, organizējot iepirkumus, slēdzot līgumus un pārbaudot izpildes, kā arī laikapstākļi var traucēt appļaušanas darbu, kas rada risku nepaveikt visus darbus. 
Tā kā dabasgāzes infrastruktūras objektu lielākā daļa atrodas zem zemes, kā rezultātā sausās zāles degšanas laikā komunikācijas netiek apdraudētas, noteikumos noteiktais pienākums attiecībā uz aizsargjoslas attīrīšanu no sausās zāles nav samērīgs pret radīto administratīvo un finansiālo slogu, kas rada ietekmi uz dabasgāzes pakalpojumu tarifiem, un iegūtajiem drošības apsvērumiem, tādējādi šis nosacījums ir svītrojams no MK noteikumiem Nr. 982. 
Problēmas apraksts
Ap gāzesvadiem noteikto aizsargjoslu attīrāmās platības palielināšana un  aizsargjoslas attīrāmo platību ap urbumiem, gāzes kompresoru stacijām un dabasgāzes savākšanas punktiem samazināšana
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr. 982 aktuālajā redakcijā (40.3. apakšpunkts) noteikts, ka no kokiem un krūmiem ir jāattīra gāzesvadu trasi, kurā spiediens gāzesvados ir lielāks par 1,6 megapaskāliem, - trīs metrus platā joslā uz katru pusi no gāzesvada ārējās malas. Dabasgāzes pārvades sistēmu veido dabasgāzes cauruļvadi un cauruļvadu sistēmas virszemes iekārtas. MK noteikumu Nr. 982 40.3. apakšpunktā noteiktais attīrāmais platums ir nepietiekams, lai nodrošinātu gāzesvadu ekspluatācijas darbus, kā arī nav noteikts attīrāmais platums gāzesvadu sistēmas virszemes objektiem – noslēgierīču laukumiem, attīrīšanas un intelektuālo virzuļu palaišanas un pieņemšanas kameru mezgliem. Tāpat dabasgāzes cauruļvadiem aptuveni 7-9 metru attālumā paralēli ir izvietoti sakaru kabeļi, kuri nodrošina tehnoloģisko sakaru kanālus gāzes pārvades sistēmai. Ir gāzes pārvades sistēmas virzieni, kur divi gāzes cauruļvadi ir izvietoti paralēli viens otram ar vidējo attālumu vienam no otra 12-15 metri un atsevišķās vietās līdz pat 24 metriem. Ja trases attīrīšanas darbi tiek veikti atbilstoši MK noteikumiem Nr. 982, tad starp komunikācijām, piemēram gāzesvadu un sakaru kabeli un starp paralēlajiem gāzesvadiem var veidoties meža audzes, kas būtiski traucē nodrošināt gāzesvadu un ar tiem saistīto komunikāciju ekspluatāciju un ekspluatācijas darbu veikšanu. Lai veiktu cauruļvadu ekspluatācijas darbus, ir jāveic rakšanas darbi un jāizveido tranšeju ar atbērtni, kas ir vismaz 12 metru platumā, pie atsevišķiem darbiem tā var būt mazāka par 12 metriem, kā arī lielāka par 12 metriem. Šobrīd ar MK noteikumiem Nr. 982 ir noteikts, ka gāzesvada trasi no kokiem un krūmiem attīra kopā 6 metru platā joslā. Meža teritorijās šis joslu platums ir nepietiekošs, lai veiktu gāzesvada ekspluatācijas darbus. Turklāt ar šādu noteikto attālumu neizpildās Aizsargjoslu likumā noteiktais uzdevums ekspluatācijas aizsargjoslās (nodrošināt minēto komunikāciju un objektu efektīvu un drošu ekspluatāciju un attīstības iespējas).
Pārvades sistēmas gāzesvada trases attīrīšanas darbi no kokiem un krūmiem tiek veikti periodiski, proti, reizi piecos gados un, lai varētu nodrošināt drošu objektu ekspluatāciju, pārvades sistēmas gāzesvada trases tiek attīrītas aptuveni 12 – 15 metru platā joslā, par to informējot nekustamā īpašuma īpašnieku vai tiesisko valdītāju.
Šobrīd MK noteikumu Nr. 982 40.3. apakšpunkts nosaka tikai pašu cauruļvadu trases attīrīšanu, taču neparedz gāzesvadu sistēmas virszemes objektu teritoriju attīrīšanu. Praksē ir bijuši vairāki gadījumi, kad virszemes objektu tuvumā augošie koki ir uzkrituši virszemes komunikācijām, radot to bojājumus.
Ņemot vērā, ka gāzesvadi ir izvietoti dažādos apvidos un pie gāzesvadu ekspluatācijas nodrošināšanas paralēlās komunikācijas (sakaru kabelis) vai paralēlie gāzesvadi ir novietoti dažādos attālumos, nav iespējams noteikt vienu konkrētu trases attīrīšanu platumu visiem gāzesvadiem, kuros spiediens ir lielāks par 1,6 megapaskāliem. Līdz ar to tiek ierosināts saglabāt šobrīd MK noteikumos Nr. 982 noteikto attālumu kā minimālo attālumu un noteikt maksimālo attālumu, kas ir ierobežots saskaņā ar Aizsargjoslu likumu gāzesvadiem noteikto ekspluatācijas aizsargjoslas lielumu. Plānojot gāzesvadu trases un gāzesvadu sistēmas virszemes objektu teritoriju attīrīšanas darbus no kokiem un krūmiem, vienotais dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operators izvērtēs gāzesvadu un virszemes objektu ekspluatācijas nodrošināšanai nepieciešamo platumu, ņemot vērā gāzesvada un virszemes objektu faktisko novietojumu dabā. Platumi tiks noteikti tā, lai pie attiecīgajiem apstākļiem dabā varētu veikt rakšanas darbus. Informējot nekustamā īpašuma īpašnieku vai tiesisko valdītāju par plānotajiem attīrīšanas darbiem no kokiem un krūmiem, vienotais dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operators pievienos informāciju par attīrāmo platību. Vienlaikus nekustamā īpašuma īpašniekam vai tiesiskajām valdītājam tiks lūgts izteikt ierosinājumu rīcībai ar nocirstajiem kokiem un krūmiem. Ja tāda netiks saņemta, tad vienotais dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operators rīkosies pēc saviem ieskatiem – krūmus, kokus diametrā līdz 150 mm, zarus sasmalcinās, savukārt kokus diametrā, sākot no 150 mm novietos uz attīrāmās trases ārējās malas. Vienotais dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operators nenodrošina koku transportēšanu ārpus darba veikšanas vietas, kā arī trases attīrīšanas rezultātā neveic nocirsto koku sagatavošanu tālākai realizācijai.
Palielinot MK noteikumos Nr. 982 noteikto attīrāmo aizsargjoslu platību, tiek ievērotas ar Aizsargjoslu likumu noteiktās ekspluatācijas aizsargjoslas robežas.
MK noteikumu Nr. 982 aktuālajā redakcijā (40.5. apakšpunktā) noteikts, ka no kokiem un krūmiem ir jāattīra aizsargjosla ap gāzes krātuvju urbumiem - 50 metru platu joslu. Veicot ikdienas urbumu ekspluatācijas darbus, sistēmas operatori ir secinājuši, ka laika gaitā ir uzlabojušās tehnoloģiskās iespējas darbu veikšanai. Kā rezultātā, lai veiktu urbumu ekspluatācijai nepieciešamos darbus, nepieciešamā tehnikas izvietošanas platība ir samazinājusies. Līdz ar to urbumu remonta darbu veikšanai paredzētā tehnikas un tehniskā aprīkojuma izvietojumam nepieciešamā laukuma apjoms ir samazinājies.
Samazinot MK noteikumos Nr. 982 noteikto attīrāmo platību urbumu ekspluatācijas aizsargjoslās, zemes īpašniekam ir iespēja izmantot virszemes daļu ap urbumiem, ievērojot pārējos ierobežojumus, kas noteikti ar likumu ekspluatācijas aizsargjoslā, vienlaikus nodrošināt veikt ar urbumu ekspluatāciju saistītus darbus. Tā kā dabasgāzes kompresoru stacijas un dabasgāzes savākšanas punkti atrodas atstatus no iežogojuma, kā arī nožogojums  ir kopējs kompresoru stacijām ar pārējo teritoriju, ir iespējams samazināt attīrāmās joslas attālumus un noteikt tos trīs metru attālumā no iežogojuma.
MK noteikumu Nr. 982 1. un 2. pielikumā veikti tehniski grozījumi attiecībā uz pielikumu nosaukumu un attēlojamo piemēru detalizētāku aprakstu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Grozījumi MK noteikumos Nr. 982 ietekmē sistēmas operatora darbību un darbības izmaksas. Grozījumi nepasliktina sabiedrības grupu intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi