Anotācija (ex-ante)

22-TA-221: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Alūksnes novada pašvaldības nekustamā īpašuma Ziemeru ielā 4, Alūksnē, Alūksnes novadā, pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants.
Informatīvais ziņojums "Par strukturālajām reformām iekšlietu nozarē" (Ministru kabineta 2020.gada 3.novembra sēdes prot. Nr. 66 24.§).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par Alūksnes novada pašvaldības nekustamā īpašuma Ziemeru ielā 4, Alūksnē, Alūksnes novadā, pārņemšanu valsts īpašumā” (turpmāk – projekts) paredz no Alūksnes novada pašvaldības pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā un nodot Iekšlietu ministrijas valdījumā nekustamo īpašumu Ziemeru ielā 4, Alūksnē, Alūksnes novadā, kas nepieciešams jauna katastrofu pārvaldības centra (turpmāk - administratīvā ēka) būvniecībai Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu un citu publisko personu iestāžu vajadzībām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Nodrošinājuma valsts aģentūra ar 2021. gada 12. februāra vēstuli Nr. 1.2.8-02/916 “Par zemesgabala piešķiršanu” informēja Alūksnes novada pašvaldību (turpmāk ­– Pašvaldība), ka Nodrošinājuma valsts aģentūra (turpmāk – Aģentūra) Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna ietvaros plāno jaunas administratīvās ēkas, kurā būtu izvietotas Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta B kategorijas depo, Valsts policijas, Valsts robežsardzes, Aģentūras, Iekšlietu ministrijas Informācijas centra un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta struktūrvienības, būvniecību. Izvērtējot Aģentūras pārvaldīšanā esošo nekustamo īpašumu Dzirnavu ielā 5 un Pils ielā 17, Alūksnē, Alūksnes novadā, platības, tika secināts, ka šajās adresēs minēto administratīvo ēku uzbūvēt nevar, tā kā ēkas kopējā plānotā platība ir ap 2000 m², kā arī ir jāparedz stāvvietas gan dienestu (Iekšlietu ministrijas struktūrvienību un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta), gan privātajam autotransportam. Ņemot vērā minēto, Aģentūra lūdza Pašvaldībai izvērtēt iespēju piešķirt administratīvās ēkas būvniecībai zemesgabalu 7000 m² - 10 000 m² platībā, kas atrastos maksimāli tuvu pilsētas centram un jau esošām inženierkomunikācijām.
2021. gada 7. maijā pieņemts Alūksnes novada domes lēmums Nr. 133 (protokols Nr. 8, 1. p.) “Par nekustamo īpašumu Ziemeru ielā 4 un Ziemeru ielā 8, Alūksnē, Alūksnes novadā daļu nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā”. Lēmumā norādīts, ka Iekšlietu ministrijai, tās funkciju nodrošināšanai, nepieciešama daļa no Pašvaldības nekustamajiem īpašumiem Ziemeru ielā 4, Alūksnē, Alūksnes novadā, aptuveni 1,5 ha platībā, un Ziemeru ielā 8, Alūksnē, Alūksnes novadā, aptuveni 0,19 ha platībā, administratīvās ēkas būvniecībai, kas paredzēta Iekšlietu ministrijas iestāžu un struktūrvienību izvietošanai Ugunsdrošības un ugunsdzēsības likuma 21. pantā, likuma “Par policiju” 3. pantā un Valsts robežsardzes likuma 5. pantā noteikto valsts pārvaldes funkciju (valsts drošība, sabiedriskā kārtība un drošība) veikšanai. Pašvaldība veica visas nepieciešamās darbības, lai iepriekš minētos nekustamos īpašumus sadalītu, reģistrētu zemesgrāmatā un nodotu bez atlīdzības valstij Iekšlietu ministrijas personā jaunizveidotu zemes vienību Ziemeru ielā 4, Alūksnē, Alūksnes novadā, 1,69 ha platībā. Lēmumā noteikts Iekšlietu ministrijai, attiecīgi par to izdarot atzīmi zemesgrāmatā, aizliegums atsavināt un apgrūtināt plānoto zemes vienību Ziemeru ielā 4, Alūksnē, Alūksnes novadā, ar lietu tiesībām un pienākumu bez atlīdzības nodot to Pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts drošības, sabiedriskās kārtības un drošības funkciju veikšanai. Pašvaldības lēmumā minētās drošības funkcijas ir attiecināmas arī uz civilās aizsardzības un ugunsdrošības nodrošināšanu.
Projekts paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā un nodot Iekšlietu ministrijas valdījumā Pašvaldībai piederošo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3601 002 0118) – zemes vienību 1,6986 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 3601 002 0118) – Ziemeru ielā 4, Alūksnē, Alūksnes novadā (turpmāk – nekustamais īpašums).
Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu ir nostiprinātas Alūksnes pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000153218 uz Pašvaldības vārda.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā pieejamajiem datiem nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība uz 2022. gada 1. janvāri ir 12461 euro, nekustamā īpašuma lietošanas mērķis 0906 – Valsts aizsardzības nozīmes objektu, drošības, policijas, ugunsdzēsības un glābšanas, robežsardzes un soda izciešanas iestāžu apbūve, kā arī noteikti šādi apgrūtinājumi:
pierobeža – 1,6986 ha;
vides un dabas resursu ķīmiskās aizsargjoslas teritorija ap pazemes ūdens ņemšanas vietu – 1,6986 ha;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju – 0,0225 ha;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju – 0,0107 ha;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap ūdensvadu, kas atrodas līdz 2 metru dziļumam – 0,0019 ha.
Projektētājs Akciju sabiedrība “UPB” izstrādājis tipveida Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (turpmāk – VUGD) depo ēku projektu, kas būs par pamatu, lai uz projekta bāzes depo ēkas pēc nepieciešamības varētu tikt pielāgotas un izmantotas kā vienots iestāžu administratīvais centrs, papildinot projektu ar iekšlietu resorā esošo iestāžu (Valsts policijas, Valsts robežsardzes, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes, utt.) un citu iestāžu (Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta, pašvaldības policijas, utt.) funkcijām nepieciešamajām telpām.
Nekustamo īpašumu paredzēts pārņemt valsts īpašumā ar mērķi uz tā izbūvēt jaunu administratīvo ēku, tādējādi nodrošinot Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu valsts pārvaldes funkciju – sabiedriskās kārtības un drošības, civilās aizsardzības un ugunsdrošības, īstenošanu. Līdz ar to nepieciešamība pārņemt iepriekš minēto nekustamo īpašumu Iekšlietu ministrijas valdījumā ir saistīta ar jaunas administratīvās ēkas būvniecību un uzturēšanu. Gadījumā, ja iestāsies neparedzami apstākļi, kas izslēgs jaunas administratīvās ēkas būvniecību nekustamajā īpašumā, tad nekustamais īpašums tiks nodots bez atlīdzības atpakaļ Pašvaldībai neapbūvēts.
Ja būs nepieciešams izpildīt projektā noteikto pienākumu nodot projekta 1. punktā minēto nekustamo īpašumu bez atlīdzības Pašvaldībai un jaunā administratīvā ēka nekustamajā īpašumā jau būs uzbūvēta, atdošana atpakaļ tiks īstenota, ievērojot Civillikuma 850. pantā noteikto, ka būve ir atzīstama par nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības blakus lietu, ir nesaraujami saistīta ar šo zemes vienību un atbilstoši Civillikuma 853. pantam ir atsavināma kopā ar galvenajām lietām, kā arī ievērojot Civillikuma 968. pantu, saskaņā ar kuru uz zemes uzcelta un cieši ar to savienota ēka atzīstama par tās sastāvdaļu.
Nekustamā īpašuma pārvaldīšanu un apsaimniekošanu nodrošinās Nodrošinājuma valsts aģentūra piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
 
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Projekta izstrādes procesā ir izmantoti dokumenti, kas satur fizisko personu datus (vēsturisko īpašnieku dati). Datu apstrāde ir nepieciešama, lai nodrošinātu projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu valsts drošības, sabiedriskās kārtības un drošības funkciju veikšanas īstenošanai pilnvērtīgu sagatavošanu, tā atbilstību normatīvajiem aktiem un dokumentiem. Fizisko personu datu saturošie dokumenti paredzēti šauram subjektu lokam - noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic projekta un projekta anotācijas izvērtējumu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildus līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Projekts tiks īstenots Iekšlietu ministrijas (Nodrošinājuma valsts aģentūras) piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts neatbilst Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" noteiktajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra
  • Alūksnes novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi