Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka 2024. gada 15. decembrī laikā no plkst. 19.00 līdz plkst. 22.00 Iekšlietu ministrijas informācijas centrs veiks Fizisko personu reģistra informācijas sistēmas infrastruktūras uzturēšanas darbus. To laikā iespējami traucējumi vienotās pieteikšanās moduļa darbība.
24-TA-1924: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 24. februāra noteikumos Nr. 108 "Kārtība, kādā uzrauga un izvērtē Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda ieviešanu, kā arī izveido un izmanto Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu 2014.–2020.gadam"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.—2020.gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk - Vadības likums) 20.panta 11. un 12.punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta (turpmāk - MK) noteikumu projekts ir izstrādāts ar mērķi papildināt valsts informācijas sistēmu sarakstu, no kurām Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēma (turpmāk - KPVIS) iegūst datus, kā arī precizējot:
- termiņu, kādā par horizontālo principu koordināciju atbildīgās institūcijas iesniedz analīzes kopsavilkumu;
- Pētījumu un publikāciju datubāzes administratoru;
- Valsts reģionālās attīstības aģentūras un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes reģistra nosaukumus;
- terminu "identifikācija".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2015.gada 17.martā stājās spēkā MK 2015.gada 24.februāra noteikumi Nr.108 "Kārtība, kādā uzrauga un izvērtē Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda ieviešanu, kā arī izveido un izmanto Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu 2014.–2020.gadam" (turpmāk - MK noteikumi Nr.108), kas nosaka, kārtību kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda  (turpmāk – Eiropas Savienības fondi) vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina uzrauga un izvērtē Eiropas Savienības fondu ieviešanu, kā arī izveido un izmanto KPVIS.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Uzraudzība:
MK noteikumu Nr.108 8.punktā ir noteikti termiņi, kādos par horizontālo principu koordināciju atbildīgās institūcijas  iesniedz vadošajā iestādē analīzes kopsavilkumu, t.i., līdz 2017., 2019. un 2025. gada 20. martam. 2024. gada 29. februārī Eiropas Parlaments un Padome pieņēma Regulu (ES) 2024/795, ar ko izveido Eiropas stratēģisko tehnoloģiju platformu (“STEP”) un groza Direktīvu 2003/87/EK un Regulas (ES) 2021/1058, (ES) 2021/1056, (ES) 2021/1057, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) 2021/1060, (ES) 2021/523, (ES) 2021/695, (ES) 2021/697 un (ES) 2021/241. Saskaņā ar minētās regulas 14.panta 4.punktu ir noteikts garāks termiņš, līdz kuram dalībvalsts var iesniegt dokumentus par Eiropas Savienības fondu 2014-2020.gada plānošanas perioda pēdējo grāmatvedības gadu, t.i., līdz 2026. gada 15. februārim. Ievērojot minēto, uz darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” slēgšanu ir paredzēts izmantot minētajā regulā noteiktās elastības iespējas programmas slēgšanai, attiecīgi programmas noslēguma īstenošanas ziņojumu vadošā iestāde uzsāks gatavot gadu vēlāk nekā tas bija iepriekš plānots - 2025. gada septembrī. Līdz ar to ir nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumu Nr.108 8.punktā, nosakot, ka noslēguma analīzes kopsavilkumu ar horizontālo principu koordināciju atbildīgās institūcijas iesniedz līdz 2025.gada 30.septembrim.
Ņemot vērā iepriekš minēto un nodrošinātu vienotu izpratni par korektu termiņu uzdevuma izpildei, vienlaikus ir nepieciešams atzīt par spēku zaudējušu arī Ministru kabineta 2022. gada 22. marta sēdes protokollēmuma (protokols Nr. 17 34. §) “Informatīvais ziņojums "Par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības fondu investīciju aktualitātēm līdz 2022. gada 1. februārim (pusgada ziņojums)"” (turpmāk - MK protokollēmums) 5. punktu, kurā noteikts pienākums Labklājības ministrijai un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (no š.g. 1.jūlija Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija) līdz 2024. gada 6. decembrim iesniegt Finanšu ministrijai informāciju par horizontālo principu ieviešanu iekļaušanai darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" noslēguma īstenošanas ziņojumā. (MK protokollēmuma projekta 3.punkts)
Izvērtēšana:
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.108 22.punktu izvērtēšanas rezultāti (analīze, secinājumi un ieteikumi) tiek apkopoti izvērtēšanas ziņojumos. Izvērtēšanas ziņojumus Finanšu ministrija kā Eiropas Savienības fondu vadošā iestāde publicē Eiropas Savienības fondu tīmekļvietnē (www.esfondi.lv) un Pārresoru koordinācijas centra administrētajā pētījumu un publikāciju datubāzē. Kārtību, kādā tiek klasificēti publiskas personas pētījumi, nosaka MK 2013.gada 3.janvāra noteikumi Nr.1 "Kārtība, kādā publiska persona pasūta pētījumus" (turpmāk - MK noteikumi Nr.1). Minētie noteikumi nosaka arī pētījumu pasūtīšanas un izstrādes vadības nosacījumus, minimālās prasības pētījuma pasūtījuma un izstrādes dokumentācijai un prasības sabiedrības informēšanai. Saskaņā ar MK noteikumu Nr.1 1.1 punktu informāciju par plānotajiem pētījumiem ievada Pētījumu un publikāciju datubāzē (turpmāk – datubāze), kā arī datubāzē augšupielādē pētījumu gala versiju. Datubāzes administrēšanu nodrošina Pārresoru koordinācijas centrs (MK noteikumu Nr.1 10.punkts). 
MK 2022. gada 15. novembrī izdeva rīkojumu Nr.808 "Par Pārresoru koordinācijas centra likvidāciju". Saskaņā ar minētā rīkojuma 2.punktu, ar 2023. gada 1. martu Valsts kanceleja ir Pārresoru koordinācijas centra funkciju, pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, prasību, informācijas sistēmu, mantas, finanšu līdzekļu, lietvedības un arhīva pārņēmēja. Ievērojot minēto, secināms, ka 2023. gada 1. martā likvidējot Pārresoru koordinācijas centru, Valsts kanceleja ir pārņēmusi arī datubāzes administrēšanas funkciju. Attiecīgi nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumu Nr.108 22.punktā, aizstājot vārdus "Pārresoru koordinācijas centrs" ar vārdiem "Valsts kanceleja".
KPVIS izstrādes un uzturēšanas kārtība:
Ņemot vērā, ka uz īpašu kategoriju personas datiem attiecas stingrāks datu apstrādes režīms nekā uz fiziskas personas datiem, kas nav sensitīvi, t.i., Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) nosacījumi aizliedz apstrādāt īpašu kategoriju datus (t.sk. informāciju par invaliditāti, piederību nacionālajai minoritātei) izņemot gadījumus, kad tas ir atļauts saskaņā ar minētās regulas 9 .panta 2. punktu, tad KPVIS lietotājiem ir jāattiecina ierobežotāks vienotā valsts un pašvaldību pakalpojumu portāla www.latvija.lv sniegtos autentifikācijas pakalpojumu loks. Šobrīd saskaņā ar MK noteikumu Nr.108 29.1.apakšpunktu lietotāji KPVIS var autentificēties, izmantojot vienotā valsts un pašvaldību pakalpojumu portāla www.latvija.lv sniegtos autentifikācijas pakalpojumus. Lai nodrošinātu atbilstošu KPVIS datu drošību un minimizētu piekļuvi nepilnvarotiem subjektiem, ir nepieciešams veikt grozījumus minētajā apakšpunkta, paredzot, ka izmantojami kvalificēti un kvalificēti paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļi. Tas nodrošinās drošās un legālās autentifikācijas iespējas (izņemot ar banku autentifikācijas līdzekļiem).
MK noteikumos Nr.108 tiek uzskaitītas sistēmas, no kurām KPVIS iegūst datus, izmantojot valsts informācijas sistēmu savietotāju, kura pārzinis un atbildīgā institūcija ir Valsts reģionālās attīstības aģentūra (kopš š.g. 1. septembra Valsts digitālās attīstības aģentūra), vai tai tiešsaistē datus. Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā KPVIS pārzinis un turētājs joprojām turpina aktīvu darbu pie KPVIS funkcionalitātes uzlabošanas un pilnveidošanas, lai samazinātu slogu ne tikai finansējuma saņēmējiem, bet arī Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītajām institūcijām. Ņemot vērā, ka ir nodrošināta iespēja, ka KPVIS tiešsaistē iegūst datus no Valsts reģionālās attīstības aģentūras Elektronisko iepirkumu sistēmas, minētais jau ir noteikts Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra noteikumos Nr.770 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošina ieguldījumu uzraudzību un izvērtēšanu, kā arī izstrādā un uztur Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu", tad ir nepieciešams veikt grozījumus arī MK noteikumos Nr.108, papildinot sistēmu sarakstu.
Vienlaikus ar grozījumiem tiek veikti tehniski precizējumi, aizstājot MK noteikumu Nr.108 tekstā vārdu "identifikācija" atbilstošā locījumā ar vārdu "autentifikācija" atbilstošā locījumā, lai nodrošinātu atbilstību nacionālajos normatīvajos aktos informācijas sistēmu jomā noteiktajai terminoloģijai.
Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta pirmo daļu un trešās daļas 4. punktu, MK 2024. gada 20. augustā izdeva  rīkojumu Nr. 689 “Par Valsts reģionālās attīstības aģentūras reorganizāciju”, nosakot, ka ar 2024. gada 1. septembri tiek reorganizēta Valsts reģionālās attīstības aģentūra un noteikts, ka minētās iestādes nosaukums ir Valsts digitālās attīstības aģentūra. Atbilstoši minētā rīkojuma 2.punktam Valsts digitālās attīstības aģentūra ir Valsts reģionālās attīstības aģentūras pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, mantas, personāla resursu, lietvedības un arhīva pārņēmēja. Attiecīgi nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumu Nr.108 35.punktā, aizstājot vārdus "Valsts reģionālās attīstības aģentūra" ar vārdiem "Valsts digitālās attīstības aģentūra".
2021.gada 28.jūnijā stājās spēkā Fizisko personu reģistra likums, kas paredz, ka valsts institūcijas un amatpersonas veiks vienotu fizisko personu identifikāciju un datu apstrādi vienotā fizisko personu reģistrācijas un uzskaites sistēmā – Fizisko personu reģistrā. Līdz ar Fizisko personu reģistra likuma spēkā stāšanos spēku zaudēja Iedzīvotāju reģistra likums, tādējādi, valsts informācijas sistēma “Iedzīvotāju reģistrs” izbeidza savu darbību. Ievērojot minēto, ar grozījumiem tiek precizēts MK noteikumu Nr.108 35.1.apakšpunktā minētā Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes uzturētā reģistra nosaukumu, aizstājot vārdus "Iedzīvotāju reģistrs" (atbilstošā locījumā) ar vārdiem "Fizisko personu reģistrs" (atbilstošā locījumā).
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 17.decembra Regula (ES) Nr.1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 (turpmāk – Regula Nr. 1303/2013) 65. panta 2. punktu ES fondu izdevumi ir attiecināmi līdz 2023. gada 31. decembrim. Ievērojot minēto, projekti tiek īstenoti ne ilgāk par minēto termiņu. Saskaņā ar minētās regulas 71. panta 1. punktu, projektiem ir jānodrošina ilgtspēja pēc noslēguma maksājuma 5 gadi, bet, ja ir valsts atbalsts, atbilstoši valsts atbalsta nosacījumiem 10 gadi. Ņemot vērā, ka pēdējais atbalsts tika piešķirts 2023.gada martā, tad ir nepieciešams grozīt MK noteikumu Nr.108 36.punktu, precizējot termiņu līdz kuram tiek glabāta informācija KPVIS, t.i., līdz 2033.gada 31.decembrim.
Risinājuma apraksts
1.Ņemot vērā grozījumus Regulā Nr.1303/2013, kas paredz elastības iespējas programmas slēgšanai, ir nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumu Nr.108 8.punktā, nosakot, ka noslēguma analīzes kopsavilkumu ar horizontālo principu koordināciju atbildīgās institūcijas iesniedz līdz 2025.gada 30.septembrim un atcelt MK protokollēmuma 5.punktu.
2. Ņemot vērā, ka ar 2023.gada 1.martu datubāzes administrēšanu ir pārņēmusi Valsts kanceleja, tad ir nepieciešams veikt tehniskus precizējumus MK noteikumu Nr.108 22. punktā, aizstājot vārdus "Pārresoru koordinācijas centra" ar vārdiem "Valsts kancelejas".
3. Lai nodrošinātu atbilstošu KPVIS datu drošību un minimizētu piekļuvi nepilnvarotiem subjektiem, ir nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumu Nr.108 29.1.apakšpunktā, paredzot, ka izmantojami kvalificēti un kvalificēti paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļi.
4. Ņemot vērā, ka ar 2024.gada 1.septembri tiek mainīts Valsts reģionālās attīstības aģentūras nosaukums, tad ir nepieciešams veikt tehniskus precizējumus MK noteikumu Nr.108 35. punktā, aizstājot vārdus "Valsts reģionālās attīstības aģentūra" ar vārdiem "Valsts digitālās attīstības aģentūra".
5. Tiek veikti grozījumi MK noteikumu Nr.108 35.punktā, papildinot sistēmu sarakstu no kurām KPVIS iegūst datus, izmantojot valsts informācijas sistēmu savietotāju, kura pārzinis un atbildīgā institūcija ir Valsts digitālās attīstības aģentūra, vai tai tiešsaistē datus.
6. Ņemot vērā, ka ar 2021.gada 28.jūniju ir mainīts Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes uzturētā reģistra nosaukums, tad ir nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumu Nr.108 35.1.apakšpunktā, aizstājot vārdus "Iedzīvotāju reģistrs" ar vārdiem "Fizisko personu reģistrs".
7. Tiek veikti grozījumi MK noteikumu 36.punktā, precizējot informācijas glabāšanas termiņu KPVIS.
8. Tiek veikti tehniski precizējumi, aizstājot MK noteikumu Nr.108 tekstā vārdu "identifikācija" atbilstošā locījumā ar vārdu "autentifikācija" atbilstošā locījumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Grozījumi skar fiziskas personas kā KPVIS lietotājus, ņemot vērā noteiktos autentifikācijas ierobežojumus.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • publiskā sektora iestādes
Ietekmes apraksts
Izstrādātais normatīvais akts skar personas kā KPVIS lietotājus. Attiecībā uz horizontālo principu koordināciju atbildīgām institūcija grozījumi skar to pienākumu iesniegt analīzes kopsavilkumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Saskaņā ar MK 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas skar sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvas un procesus, it īpaši reformu izstrādi un īstenošanas procesu un publiskā finansējuma plānošanu. Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek veikti grozījumi, papildinot valsts informācijas sistēmu sarakstu no kurām KPVIS iegūst datus, kā arī tiek veikti tehniski precizējumi, precizējot Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes uzturētā reģistra nosaukumu, termiņu kādā iesniedz analīzes kopsavilkumu, Pētījumu un publikāciju datubāzes administratoru un lietoto terminu "identifikācija", līdz ar to publisko apspriedi nav nepieciešams nodrošināt.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk