23-TA-769: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4.specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbinātību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.4. pasākuma "Sociālā dialoga attīstība, stiprinot sociālo partneru veiktspēju līdzdarboties likumdošanas, nacionālo reformu un koplīgumu slēgšanas pārrunu procesā" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.4. pasākuma "Sociālā dialoga attīstība, stiprinot sociālo partneru veiktspēju līdzdarboties likumdošanas, nacionālo reformu un koplīgumu slēgšanas pārrunu procesā" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk – Vadības likums) 19. panta 6. un 13. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir stiprināt sociālo partneru kapacitāti piedalīties sociālajā dialogā visos līmeņos, tai skaitā koplīgumu pārrunās, tādējādi sekmējot kvalitatīvu nodarbinātību nozarēs.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Sociālā dialoga galvenais mērķis ir veicināt vienprātības veidošanu un darba vides pušu demokrātisko iesaistīšanu. Sociālais dialogs līdz ar to ir demokrātiskas sabiedrības neatņemama daļa. Veiksmīga sociālā dialoga struktūra un process var atrisināt svarīgus ekonomiskos un sociālos jautājumus, pilnveidot sociālo un industriālo mieru un stabilitāti un paātrināt ekonomisko progresu. Starptautiskā Darba organizācija (turpmāk – SDO) ir atzinusi, ka sociālajam dialogam ir būtiska nozīme ne tikai darba tiesību jautājumos, bet arī sabiedriskās politikas izstrādē nodarbinātības, sociālajā un tautsaimniecības jomā.[1]
2019. gadā pieņemtā SDO Gadsimta deklarācija par darba nākotni atzīst, ka sociālais dialogs, kas ietver koplīgumu pārrunas un trīspusējo sadarbību, veicina veiksmīgu politikas veidošanu un lēmumu pieņemšanu valstīs.[2] 2016. gadā tika parakstīta deklarācija "Jauns sākums sociālajam dialogam", kas pauž Eiropas līderu politisko apņemšanos stiprināt sociālo dialogu un sniedz rekomendācijas dalībvalstīm.[3] Tajā ir iekļauta rekomendācija stiprināt sociālā dialoga efektivitāti un funkcionēšanu nacionālajā līmenī un atbalstīt koplīgumu slēgšanu, veidojot piemērotu telpu sociālo partneru pārrunām.
Nozīmīga ir arī sociālo partneru iesaistīšanās lēmumu pieņemšanas procesos Eiropas Savienības (turpmāk – ES) līmenī, kas atkārtoti uzsvērta gan 2021. gada maija Portu sociālās apņemšanās dokumentā (to parakstījuši Eiropas Komisija, Eiropas Parlaments un Eiropas sociālie partneri), gan Eiropadomes Portu deklarācijā par sociālajiem jautājumiem[4], kas apliecina, ka sociālais dialogs un sociālo partneru aktīva iesaiste ir pamats sociālajai tirgus ekonomikai ar augstu konkurētspēju. Eiropas Komisija 2021. gada februārī publicēja Nahles ziņojumu[5] par sociālā dialoga stiprināšanu, kas tika izmantots, lai izstrādātu rīcības plānu Eiropas sociālo tiesību pīlāra īstenošanai. Nahles ziņojumā noteikts, ka viens no būtiskiem Eiropas Komisijas mērķiem ir sociālo partneru kapacitātes celšana, tādējādi stiprinot un popularizējot sociālo dialogu un koplīgumu slēgšanu.
Eiropas Komisija 2023. gada 25. janvārī publicētajā Paziņojumā par sociālā dialoga stiprināšanu (COM/2023/40) (turpmāk – Paziņojums)[6] uzsver, ka sociālais dialogs ir Eiropas sociālā modeļa stūrakmens. Viens no ES galvenajiem mērķiem ir uzlabot dzīves un darba apstākļus. Sociālais dialogs un koplīguma sarunas ir galvenie veidi, kā to paveikt, veicinot augstāku produktivitāti un vienlaikus nodrošinot sociālo taisnīgumu, kvalitatīvu darba vidi un demokrātiju darbā. Paziņojumā uzsvērts arī Eiropas Semestris jeb Eiropas pusgads un sociālā dialoga loma, sociālo partneru iesaiste politikas veidošanā, īpaši ekonomikas un nodarbinātības politikas koordinēšanā un īstenošanā.
Paziņojums uzsver, ka Eiropas Sociālajā fondā Plus (turpmāk – ESF+) ir noteikts, ka dalībvalstīm, kurām sniegts konkrētai valstij adresēts ieteikums attiecībā uz sociālo dialogu, vismaz 0,25 procenti līdzekļu jāiztērē, lai atbalstītu sociālo partneru un/vai NVO spēju veidošanu, savukārt visām pārējām dalībvalstīm ir jāpiešķir šai jomai atbilstošs ESF+ līdzekļu apjoms. Komisija atbalsta ESF+ plānošanu, lai veidotu sociālo partneru spējas valstīs. Tā arī veicina savstarpēju mācīšanos un labās prakses apmaiņu starp dalībvalstīm, cita starpā izmantojot prerogatīvas budžeta pozīcijas sociālajam dialogam. Tas ietver arī prasību dalībvalstīm stiprināt sociālo partneru kapacitāti, tostarp izmantojot ESF+ finansiālo atbalstu, un pilnībā iesaistīt sociālos partnerus politikas veidošanā, laikus sniedzot visu būtisko informāciju, lai nodrošinātu pienācīgas konsultācijas.
Eiropas Komisija Paziņojumā skaidro arī, ka sociālais dialogs ir pakļauts spiedienam nodrošināt rezultātus mainīgajā darba pasaulē. Saimnieciskās darbības pārvirze no ražošanas uz privātā sektora sniegtiem pakalpojumiem un mainīgā darba pasaule apgrūtina jaunu biedru piesaisti arodbiedrībās un darba devēju organizācijās. Negatīvu iespaidu uz sociālo partneru kapacitāti atstājusi arī Covid-19 krīze, kuras laikā noteikto ierobežojumu ietekmē cietis uzņēmējdarbības sektors, darba ņēmēji, darba devēji un to organizācijas un apvienības. Samazinājies biedru skaits un līdz ar to sociālo partneru darbības nodrošināšanai pieejamā finansējuma apjoms, kas lielā mērā balstās uz saņemtajām biedru naudām.
Ar Paziņojumu tieši saistīts ir arī Eiropas Komisijas priekšlikums Padomes ieteikumam par sociālā dialoga stiprināšanu Eiropas Savienībā (COM/2023/38)[7], kurā cita starpā iekļauti ieteikumi attiecībā uz sociālā dialoga un koplīgumu slēgšanas veicināšanu.
Ņemot vērā minēto, sociālajam dialogam, īpaši trīspusējam sociālajam dialogam, ir būtiska loma ne tikai kvalitatīvu politikas dokumentu un tiesību aktu veidošanā, bet arī sabiedrības demokrātijas stiprināšanā. Starptautiskā un ES līmeņa likumdevēji savos tiesību instrumentos ir aicinājuši stiprināt sociālo partneru kapacitāti, norādot konkrētus instrumentus kapacitātes stiprināšanai.
Latvijas likumdošana nosaka, ka Latvijas trīspusējā sociālā dialoga ietvaros sociālie partneri ir Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (turpmāk – LBAS) un Latvijas Darba devēju konfederācija (turpmāk – LDDK). LBAS darbojas saskaņā ar Arodbiedrību likumu[8], un LDDK darbojas saskaņā ar Darba devēju organizāciju un to apvienību likumu[9].
Saskaņā ar Arodbiedrību likuma 16. pantu arodbiedrību intereses attiecībās ar Ministru kabinetu valsts līmenī un ar valsts un pašvaldību institūcijām nozares, profesijas vai administratīvās teritorijas līmenī pārstāv arodbiedrība, kas ietilpst apvienībā, kura apvieno vislielāko strādājošo skaitu valstī. LBAS ir lielākā nevalstiskā organizācija Latvijā, kura apvieno 19 dalīborganizācijas un īsteno profesionālu arodbiedrības biedru un darba ņēmēju interešu aizstāvību nozaru un starpnozaru līmenī. LBAS ir unikālā un vienīgā arodbiedrību organizācija Latvijā, kura pilda funkciju pārstāvēt visu strādājošo intereses valsts politiku un tiesību aktu veidošanas procesā.
Saskaņā ar Darba devēju organizāciju un to apvienību likuma 10. pantu Latvijas darba devēju pārstāvību divpusējās un trīspusējās sadarbības institūcijās izvirza darba devēju organizāciju apvienība, kurā apvienojušies darba devēji, kas nodarbina visvairāk no valstī strādājošajiem, un kura ir SDO dalīborganizācija. Atbilstoši minētajam regulējumam LDDK ir vienīgā savstarpēji atzītā Latvijas darba devēju organizāciju apvienība un SDO dalīborganizācija vairāk nekā 25 gadus.
Saskaņā ar 2004. gada 1. oktobrī parakstīto Latvijas Republikas Ministru kabineta, LBAS un LDDK Trīspusējo vienošanos par sociāli ekonomisko partnerību[10] puses atzīst LBAS par nacionālā līmeņa darbinieku interešu pārstāvi un LDDK par nacionāla līmeņa darba devēju interešu pārstāvi.
Latvijas sociālo partneru kapacitāte pašlaik neļauj nodrošināt pilnvērtīgu un savlaicīgu iesaistīšanos politikas veidošanas un reformu procesā. Lai sociālie partneri turpinātu kvalitatīvi iesaistīties politikas procesos, tai skaitā nacionālā trīspusējā sociālajā dialogā un koplīgumu pārrunās, nepieciešams sniegt atbalstu sociālo partneru kapacitātes celšanas pasākumiem.
[1] Freedom of Association. Compilation of decisions of the Committee on Freedom of Association / International Labour Office – Geneva: ILO, 6th edition, 2018 [1525].
[2] ILO Centenary Declaration for the Future of Work (2019). Starptautiskā Darba organizācija. Pieejams: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_norm/---relconf/documents/meetingdocument/wcms_711674.pdf
[3] Jauns sākums sociālajam dialogam (2016). Eiropas sociālo partneru, Eiropas Komisijas un Eiropas Savienības Padomes prezidentvalsts paziņojums. Pieejams: https://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=15738&langId=lv
[4] Portu deklarācija (08.05.2021.). Eiropadome. Pieejams: https://www.consilium.europa.eu/lv/press/press-releases/2021/05/08/the-porto-declaration/
[5] Report on strengthening EU social dialogue (2022). Eiropas Komisija, Nodarbinātības, sociālo lietu un iekļautības ģenerāldirektorāts, Nahles A. Pieejams: https://data.europa.eu/doi/10.2767/018333
[6] Sociālā dialoga stiprināšana Eiropas Savienībā: tā potenciāla pilnīga izmantošana nolūkā pārvaldīt taisnīgu pārkārtošanos (2023). Komisijas paziņojums Eiropas Parlamentam, Padomei, Eiropas Ekonomikas un Sociālo lietu komitejai un Reģionu komitejai. Pieejams: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/PDF/?uri=CELEX:52023DC0040&from=EN
[7] Priekšlikums. Padomes ieteikums par sociālā dialoga stiprināšanu Eiropas Savienībā. (2023). Eiropas Komisija. Pieejams: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/PDF/?uri=CELEX:52023DC0038&from=EN
[8] Arodbiedrību likums (06.03.2014.). Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/265207-arodbiedribu-likums
[9] Darba devēju un to organiāciju apvienību likums (29.04.1999). Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/24467-darba-deveju-organizaciju-un-to-apvienibu-likums
[10] Trīspusējā vienošanās par sociāli ekonomisko partnerību (Latvijas Republikas Ministru kabinets, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība un Latvijas Darba devēju konfederācija) (2004). Pieejams: https://lddk.lv/wp-content/uploads/2021/05/scan.pdf
2019. gadā pieņemtā SDO Gadsimta deklarācija par darba nākotni atzīst, ka sociālais dialogs, kas ietver koplīgumu pārrunas un trīspusējo sadarbību, veicina veiksmīgu politikas veidošanu un lēmumu pieņemšanu valstīs.[2] 2016. gadā tika parakstīta deklarācija "Jauns sākums sociālajam dialogam", kas pauž Eiropas līderu politisko apņemšanos stiprināt sociālo dialogu un sniedz rekomendācijas dalībvalstīm.[3] Tajā ir iekļauta rekomendācija stiprināt sociālā dialoga efektivitāti un funkcionēšanu nacionālajā līmenī un atbalstīt koplīgumu slēgšanu, veidojot piemērotu telpu sociālo partneru pārrunām.
Nozīmīga ir arī sociālo partneru iesaistīšanās lēmumu pieņemšanas procesos Eiropas Savienības (turpmāk – ES) līmenī, kas atkārtoti uzsvērta gan 2021. gada maija Portu sociālās apņemšanās dokumentā (to parakstījuši Eiropas Komisija, Eiropas Parlaments un Eiropas sociālie partneri), gan Eiropadomes Portu deklarācijā par sociālajiem jautājumiem[4], kas apliecina, ka sociālais dialogs un sociālo partneru aktīva iesaiste ir pamats sociālajai tirgus ekonomikai ar augstu konkurētspēju. Eiropas Komisija 2021. gada februārī publicēja Nahles ziņojumu[5] par sociālā dialoga stiprināšanu, kas tika izmantots, lai izstrādātu rīcības plānu Eiropas sociālo tiesību pīlāra īstenošanai. Nahles ziņojumā noteikts, ka viens no būtiskiem Eiropas Komisijas mērķiem ir sociālo partneru kapacitātes celšana, tādējādi stiprinot un popularizējot sociālo dialogu un koplīgumu slēgšanu.
Eiropas Komisija 2023. gada 25. janvārī publicētajā Paziņojumā par sociālā dialoga stiprināšanu (COM/2023/40) (turpmāk – Paziņojums)[6] uzsver, ka sociālais dialogs ir Eiropas sociālā modeļa stūrakmens. Viens no ES galvenajiem mērķiem ir uzlabot dzīves un darba apstākļus. Sociālais dialogs un koplīguma sarunas ir galvenie veidi, kā to paveikt, veicinot augstāku produktivitāti un vienlaikus nodrošinot sociālo taisnīgumu, kvalitatīvu darba vidi un demokrātiju darbā. Paziņojumā uzsvērts arī Eiropas Semestris jeb Eiropas pusgads un sociālā dialoga loma, sociālo partneru iesaiste politikas veidošanā, īpaši ekonomikas un nodarbinātības politikas koordinēšanā un īstenošanā.
Paziņojums uzsver, ka Eiropas Sociālajā fondā Plus (turpmāk – ESF+) ir noteikts, ka dalībvalstīm, kurām sniegts konkrētai valstij adresēts ieteikums attiecībā uz sociālo dialogu, vismaz 0,25 procenti līdzekļu jāiztērē, lai atbalstītu sociālo partneru un/vai NVO spēju veidošanu, savukārt visām pārējām dalībvalstīm ir jāpiešķir šai jomai atbilstošs ESF+ līdzekļu apjoms. Komisija atbalsta ESF+ plānošanu, lai veidotu sociālo partneru spējas valstīs. Tā arī veicina savstarpēju mācīšanos un labās prakses apmaiņu starp dalībvalstīm, cita starpā izmantojot prerogatīvas budžeta pozīcijas sociālajam dialogam. Tas ietver arī prasību dalībvalstīm stiprināt sociālo partneru kapacitāti, tostarp izmantojot ESF+ finansiālo atbalstu, un pilnībā iesaistīt sociālos partnerus politikas veidošanā, laikus sniedzot visu būtisko informāciju, lai nodrošinātu pienācīgas konsultācijas.
Eiropas Komisija Paziņojumā skaidro arī, ka sociālais dialogs ir pakļauts spiedienam nodrošināt rezultātus mainīgajā darba pasaulē. Saimnieciskās darbības pārvirze no ražošanas uz privātā sektora sniegtiem pakalpojumiem un mainīgā darba pasaule apgrūtina jaunu biedru piesaisti arodbiedrībās un darba devēju organizācijās. Negatīvu iespaidu uz sociālo partneru kapacitāti atstājusi arī Covid-19 krīze, kuras laikā noteikto ierobežojumu ietekmē cietis uzņēmējdarbības sektors, darba ņēmēji, darba devēji un to organizācijas un apvienības. Samazinājies biedru skaits un līdz ar to sociālo partneru darbības nodrošināšanai pieejamā finansējuma apjoms, kas lielā mērā balstās uz saņemtajām biedru naudām.
Ar Paziņojumu tieši saistīts ir arī Eiropas Komisijas priekšlikums Padomes ieteikumam par sociālā dialoga stiprināšanu Eiropas Savienībā (COM/2023/38)[7], kurā cita starpā iekļauti ieteikumi attiecībā uz sociālā dialoga un koplīgumu slēgšanas veicināšanu.
Ņemot vērā minēto, sociālajam dialogam, īpaši trīspusējam sociālajam dialogam, ir būtiska loma ne tikai kvalitatīvu politikas dokumentu un tiesību aktu veidošanā, bet arī sabiedrības demokrātijas stiprināšanā. Starptautiskā un ES līmeņa likumdevēji savos tiesību instrumentos ir aicinājuši stiprināt sociālo partneru kapacitāti, norādot konkrētus instrumentus kapacitātes stiprināšanai.
Latvijas likumdošana nosaka, ka Latvijas trīspusējā sociālā dialoga ietvaros sociālie partneri ir Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (turpmāk – LBAS) un Latvijas Darba devēju konfederācija (turpmāk – LDDK). LBAS darbojas saskaņā ar Arodbiedrību likumu[8], un LDDK darbojas saskaņā ar Darba devēju organizāciju un to apvienību likumu[9].
Saskaņā ar Arodbiedrību likuma 16. pantu arodbiedrību intereses attiecībās ar Ministru kabinetu valsts līmenī un ar valsts un pašvaldību institūcijām nozares, profesijas vai administratīvās teritorijas līmenī pārstāv arodbiedrība, kas ietilpst apvienībā, kura apvieno vislielāko strādājošo skaitu valstī. LBAS ir lielākā nevalstiskā organizācija Latvijā, kura apvieno 19 dalīborganizācijas un īsteno profesionālu arodbiedrības biedru un darba ņēmēju interešu aizstāvību nozaru un starpnozaru līmenī. LBAS ir unikālā un vienīgā arodbiedrību organizācija Latvijā, kura pilda funkciju pārstāvēt visu strādājošo intereses valsts politiku un tiesību aktu veidošanas procesā.
Saskaņā ar Darba devēju organizāciju un to apvienību likuma 10. pantu Latvijas darba devēju pārstāvību divpusējās un trīspusējās sadarbības institūcijās izvirza darba devēju organizāciju apvienība, kurā apvienojušies darba devēji, kas nodarbina visvairāk no valstī strādājošajiem, un kura ir SDO dalīborganizācija. Atbilstoši minētajam regulējumam LDDK ir vienīgā savstarpēji atzītā Latvijas darba devēju organizāciju apvienība un SDO dalīborganizācija vairāk nekā 25 gadus.
Saskaņā ar 2004. gada 1. oktobrī parakstīto Latvijas Republikas Ministru kabineta, LBAS un LDDK Trīspusējo vienošanos par sociāli ekonomisko partnerību[10] puses atzīst LBAS par nacionālā līmeņa darbinieku interešu pārstāvi un LDDK par nacionāla līmeņa darba devēju interešu pārstāvi.
Latvijas sociālo partneru kapacitāte pašlaik neļauj nodrošināt pilnvērtīgu un savlaicīgu iesaistīšanos politikas veidošanas un reformu procesā. Lai sociālie partneri turpinātu kvalitatīvi iesaistīties politikas procesos, tai skaitā nacionālā trīspusējā sociālajā dialogā un koplīgumu pārrunās, nepieciešams sniegt atbalstu sociālo partneru kapacitātes celšanas pasākumiem.
[1] Freedom of Association. Compilation of decisions of the Committee on Freedom of Association / International Labour Office – Geneva: ILO, 6th edition, 2018 [1525].
[2] ILO Centenary Declaration for the Future of Work (2019). Starptautiskā Darba organizācija. Pieejams: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_norm/---relconf/documents/meetingdocument/wcms_711674.pdf
[3] Jauns sākums sociālajam dialogam (2016). Eiropas sociālo partneru, Eiropas Komisijas un Eiropas Savienības Padomes prezidentvalsts paziņojums. Pieejams: https://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=15738&langId=lv
[4] Portu deklarācija (08.05.2021.). Eiropadome. Pieejams: https://www.consilium.europa.eu/lv/press/press-releases/2021/05/08/the-porto-declaration/
[5] Report on strengthening EU social dialogue (2022). Eiropas Komisija, Nodarbinātības, sociālo lietu un iekļautības ģenerāldirektorāts, Nahles A. Pieejams: https://data.europa.eu/doi/10.2767/018333
[6] Sociālā dialoga stiprināšana Eiropas Savienībā: tā potenciāla pilnīga izmantošana nolūkā pārvaldīt taisnīgu pārkārtošanos (2023). Komisijas paziņojums Eiropas Parlamentam, Padomei, Eiropas Ekonomikas un Sociālo lietu komitejai un Reģionu komitejai. Pieejams: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/PDF/?uri=CELEX:52023DC0040&from=EN
[7] Priekšlikums. Padomes ieteikums par sociālā dialoga stiprināšanu Eiropas Savienībā. (2023). Eiropas Komisija. Pieejams: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/PDF/?uri=CELEX:52023DC0038&from=EN
[8] Arodbiedrību likums (06.03.2014.). Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/265207-arodbiedribu-likums
[9] Darba devēju un to organiāciju apvienību likums (29.04.1999). Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/24467-darba-deveju-organizaciju-un-to-apvienibu-likums
[10] Trīspusējā vienošanās par sociāli ekonomisko partnerību (Latvijas Republikas Ministru kabinets, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība un Latvijas Darba devēju konfederācija) (2004). Pieejams: https://lddk.lv/wp-content/uploads/2021/05/scan.pdf
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu projekts un pasākums sniegtu ieguldījumu trīs būtisku problēmu risināšanā:
- sociālo partneru nepietiekama kapacitāte – "Eurofound" definē kapacitātes stiprināšanu kā sociālo partneru prasmju, spēju un pilnvaru uzlabošanu, lai dažādos līmeņos (ES, valsts, reģionālā, nozaru, uzņēmuma un iestādes) efektīvi iesaistītos šādos kolektīvo darba attiecību procesos: sociālais dialogs, darba koplīguma slēgšana, darba attiecību (kop)regulēšana, trīspusējās un divpusējās konsultācijas, sabiedriskās politikas veidošana un rīcībpolitikas veidošanas ietekmēšana ar interešu aizstāvības palīdzību[1]. Pasākuma ietvaros sociālie partneri saņemtu atbalstu kapacitātes stiprināšanai, kas ļautu nodrošināt jēgpilnu un savlaicīgu dalību politikas veidošanas procesos, kvalitatīvu un kvantitatīvu atzinumu un priekšlikumu sagatavošanu likumdošanas procesā un Eiropas Semestra ietvaros, kam ir nepieciešama ekspertu un speciālistu piesaiste;
- nepieciešamība attīstīt sociālo dialogu – noteikumu projekta un pasākuma mērķis ir stiprināt sociālo partneru kapacitāti piedalīties sociālajā dialogā visos līmeņos, tādējādi sekmējot kvalitatīvu nodarbinātību nozarēs. Pasākuma ietvaros sociālie partneri saņemtu atbalstu, lai sniegtu savu kvalitatīvu ieguldījumu sociālā dialoga nodrošināšanā, tai skaitā piesaistot atbilstošus konsultantus, ekspertus un speciālistus, veicot izvērtējumus, pētījumus un aptaujas par šobrīd identificējamām problēmām sociālā dialoga jautājumos, kā arī līdzdarbojoties politikas veidošanas procesos, tai skaitā sniedzot atzinumus un priekšlikumus;
- nepieciešamība veicināt darba devēju un darba ņēmēju organizāciju koplīgumu slēgšanu – sociālie partneri saskaras ar koplīgumu skaita samazināšanās tendenci. Pasākuma ietvaros sociālie partneri saņemtu atbalstu, lai sniegtu savu kvalitatīvu ieguldījumu koplīgumu slēgšanu veicinoša normatīvā regulējuma izstrādē un pilnveidē, tai skaitā piesaistot atbilstošus konsultantus, ekspertus un speciālistus, veicot izvērtējumus, pētījumus un aptaujas par šobrīd identificējamām problēmām koplīgumu slēgšanai, kā arī līdzdarbojoties politikas veidošanas procesos, tai skaitā sniedzot atzinumus un priekšlikumus, kas atvieglotu koplīgumu slēgšanu.
[1] Capacity building (definīcija) (2020). Eiropas Fonds dzīves un darba apstākļu uzlabošanai. Pieejams: https://www.eurofound.europa.eu/observatories/eurwork/industrial-relations-dictionary/capacity-building
- sociālo partneru nepietiekama kapacitāte – "Eurofound" definē kapacitātes stiprināšanu kā sociālo partneru prasmju, spēju un pilnvaru uzlabošanu, lai dažādos līmeņos (ES, valsts, reģionālā, nozaru, uzņēmuma un iestādes) efektīvi iesaistītos šādos kolektīvo darba attiecību procesos: sociālais dialogs, darba koplīguma slēgšana, darba attiecību (kop)regulēšana, trīspusējās un divpusējās konsultācijas, sabiedriskās politikas veidošana un rīcībpolitikas veidošanas ietekmēšana ar interešu aizstāvības palīdzību[1]. Pasākuma ietvaros sociālie partneri saņemtu atbalstu kapacitātes stiprināšanai, kas ļautu nodrošināt jēgpilnu un savlaicīgu dalību politikas veidošanas procesos, kvalitatīvu un kvantitatīvu atzinumu un priekšlikumu sagatavošanu likumdošanas procesā un Eiropas Semestra ietvaros, kam ir nepieciešama ekspertu un speciālistu piesaiste;
- nepieciešamība attīstīt sociālo dialogu – noteikumu projekta un pasākuma mērķis ir stiprināt sociālo partneru kapacitāti piedalīties sociālajā dialogā visos līmeņos, tādējādi sekmējot kvalitatīvu nodarbinātību nozarēs. Pasākuma ietvaros sociālie partneri saņemtu atbalstu, lai sniegtu savu kvalitatīvu ieguldījumu sociālā dialoga nodrošināšanā, tai skaitā piesaistot atbilstošus konsultantus, ekspertus un speciālistus, veicot izvērtējumus, pētījumus un aptaujas par šobrīd identificējamām problēmām sociālā dialoga jautājumos, kā arī līdzdarbojoties politikas veidošanas procesos, tai skaitā sniedzot atzinumus un priekšlikumus;
- nepieciešamība veicināt darba devēju un darba ņēmēju organizāciju koplīgumu slēgšanu – sociālie partneri saskaras ar koplīgumu skaita samazināšanās tendenci. Pasākuma ietvaros sociālie partneri saņemtu atbalstu, lai sniegtu savu kvalitatīvu ieguldījumu koplīgumu slēgšanu veicinoša normatīvā regulējuma izstrādē un pilnveidē, tai skaitā piesaistot atbilstošus konsultantus, ekspertus un speciālistus, veicot izvērtējumus, pētījumus un aptaujas par šobrīd identificējamām problēmām koplīgumu slēgšanai, kā arī līdzdarbojoties politikas veidošanas procesos, tai skaitā sniedzot atzinumus un priekšlikumus, kas atvieglotu koplīgumu slēgšanu.
[1] Capacity building (definīcija) (2020). Eiropas Fonds dzīves un darba apstākļu uzlabošanai. Pieejams: https://www.eurofound.europa.eu/observatories/eurwork/industrial-relations-dictionary/capacity-building
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta un pasākuma īstermiņa ietekme būs noturīga un saglabāta sociālo partneru organizāciju spēja iesaistīties divpusējā un trīspusējā dialogā. Ilgtermiņa ietekme būs ieguldījums Latvijas sociālo partneru ilgtspējīgā iesaistē reformās un politikas veidošanas procesos un pakāpeniska Latvijas politiskās kultūras maiņa, pārejot no formālas uz saturisku. Uzlabota sociālā dialoga prakse atbalstītu un palielinātu sociālo partneru kapacitāti, veicinātu lēmumu pieņemšanas procesa caurskatāmību un atbildību Latvijā uzņēmumu, nozaru un tautsaimniecības līmenī, tādējādi uzlabojot pārvaldību un atbalstot demokrātisku Latvijas Republikas pārvaldības procesu valstī.
Noteikumu projekts atbilst Sociālās aizsardzības un darba tirgus politikas pamatnostādnēs 2021.–2027. gadam noteiktajiem principiem un mērķiem un veicina Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvā (ES) 2022/2041 par adekvātām minimālajām algām Eiropas Savienībā noteikto principu ievērošanu un mērķu sasniegšanu attiecībā uz koplīgumu sarunu veicināšanu par algu noteikšanu.
4.3.4.4. pasākuma "Sociālā dialoga attīstība, stiprinot sociālo partneru veiktspēju līdzdarboties likumdošanas, nacionālo reformu un koplīgumu slēgšanas pārrunu procesā" (turpmāk – 4.3.4.4. pasākums) ietvaros ir sasniedzami šādi specifiskie iznākuma rādītāji:
- sociālo partneru skaits, kuri saņēmuši atbalstu līdz 2024. gada 31. decembrim, – 2;
- sociālo partneru skaits, kuri saņēmuši atbalstu līdz 2027. gada 31. decembrim, – 2.
Pasākuma ietvaros līdz 2027. gada 31. decembrim ir sasniedzams šāds specifiskais rezultāta rādītājs: atbalstīto sociālo partneru skaits, kuri sniedz atzinumus/priekšlikumus likumdošanas procesā un Eiropas Semestra ietvaros, – 2.
Intervences loģika: ieguldījums sociālā dialoga veicināšanā stiprinās sociālo partneru savlaicīgu nepieciešamo iesaisti valsts reformu un politikas veidošanā, tādējādi paaugstinot tiesiskumu, mazinot korupciju un ēnu ekonomiku, kā arī vairojot uzticēšanos likuma varai.
4.3.4.4. pasākuma mērķa grupa ir organizācijas, kas nodrošina darba devēju un darba ņēmēju interešu pārstāvniecību nacionālā līmeņa trīspusējā sociālā dialoga stiprināšanā. Projekta iesniedzēji pasākuma ietvaros ir Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība un Latvijas Darba devēju konfederācija kā organizācijas, kas atbilst nacionālā līmeņa sociālā partnera statusam un nodrošina darba devēju vai darba ņēmēju organizāciju interešu pārstāvniecību.
Pasākumam kopējais attiecināmais finansējums ar elastības finansējumu ir 1 740 000 euro, ko veido ESF+ finansējums – 1 479 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 261 000 euro. Pasākumam kopējais attiecināmais finansējums, lai slēgtu līgumus par projektu īstenošanu, ir 1 465 472 euro, ko veido ESF+ finansējums 1 245 651 euro un valsts budžeta finansējums 219 821 euro. Savukārt no 2026. gada 1. janvāra pēc Eiropas Komisijas lēmuma par snieguma ietvara izpildi Valsts kanceleja kā atbildīgā iestāde var ierosināt palielināt pieejamo kopējo finansējumu par noteikto elastības finansējuma summu 274 528 euro, ko veido ESF+ finansējums 233 349 euro un valsts budžeta finansējums 41 179 euro.
4.3.4.4. pasākumu plānots īstenot ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā, vienā projektu iesniegumu atlases kārtā, apstiprinot divus projektus un sadalot visu pasākumam pieejamo finansējumu divās vienlīdzīgās daļās.
Atbalstāmās darbības un izmaksas
4.3.4.4. pasākumā plānotas šādas atbalstāmās darbības:
- kapacitātes stiprināšanas pasākumi – projekta vadības un īstenošanas personāla un sociālo partneru dalība apmācībās, semināros, konferencēs, diskusijās, darba grupās, pieredzes apmaiņas vizītēs, stažēšanās pasākumos, ja dalība šajos pasākumos veicina pasākuma mērķu sasniegšanu;
- konsultantu, ekspertu un speciālistu piesaiste – darbība nepieciešama, lai sociālie partneri nodrošinātu kvalitatīvu ekspertīzi un pārstāvniecību sociālā dialoga stiprināšanas jautājumos, kā arī veicinātu sociālo partneru lomas un pārstāvniecības stiprināšanu kopumā;
- izvērtējumu, pētījumu, ekspertīžu un analīzes veikšana – pasākuma mērķa sasniegšanu atbalstošu izvērtējumu, pētījumu, ekspertīžu un analīžu veikšana par kapacitātes stiprināšanas, sociālā dialoga veicināšanas un koplīgumu jautājumiem;
- atbalsts dažādu sadarbības mehānismu izveidei un uzturēšanai – sadarbības veicināšana dažādos formātos (darba grupās, konsultācijās, vietējos un starptautiskos forumos u. c.) starp darba devējiem, darba ņēmējiem, valsts pārvaldi un pašvaldībām sociālā dialoga jautājumos;
- atbalsts darba devēju un darba ņēmēju organizāciju koplīgumu slēgšanu veicinoša normatīvā regulējuma izstrādei un pilnveidei – mērķa sasniegšanu atbalstošu izvērtējumu, pētījumu, ekspertīžu un analīžu veikšana, ekspertu, speciālistu piesaiste;
- sadarbības platformas un digitālie risinājumi – sociālo partneru iekšējās darbības sistēmas pilnveide un tādu elektroniskas informācijas apmaiņas rīku izveide un uzturēšana, kas paredz informācijas apmaiņu ar dalīborganizācijām viedokļu un atzinumu sagatavošanai, datu uzkrāšanai un pārvaldībai;
- informācijas un publicitātes pasākumi – tai skaitā gan pasākumi projekta publicitātes prasību nodrošināšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem par Eiropas Savienības fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, gan tādu pasākumu (semināru, diskusiju, kursu) organizēšana, kas veicina sociālajā dialogā pārstāvēto pušu (valsts pārvaldes, pašvaldību, nozaru asociāciju, arodbiedrību organizāciju) un nozarēs nodarbināto informētību par sociālo partneru darbu un sociālo dialogu un koplīgumu jautājumiem;
- projekta vadības un projekta īstenošanas nodrošināšana – projekta vadības un īstenošanas personāla darbības izmaksas (izņemot virsstundas).
Pasākumam plānotas tiešās attiecināmās izmaksas, netiešās attiecināmās izmaksas un neparedzētie izdevumi.
Tiešās attiecināmās izmaksas tiek plānotas atbilstoši noteiktajām atbalstāmajām darbībām – tās ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma.
Noteikumu projektā noteikts, ka ir attiecināmas pakalpojumu (uzņēmuma līgumu) izmaksas atbalstāmo darbību īstenošanai, piemēram, izmaksas konsultantu un ekspertu piesaistei, izvērtējumu veikšanai, mācību programmu izstrādei, semināru, pieredzes apmaiņas un citu kapacitāti stiprinošu pasākumu organizēšanai un īstenošanai, tai skaitā ar to saistīto materiālu nodrošināšanai, telpu nomai, kafijas pauzēm u. c., sadarbības mehānismu, līdzdalības platformu un digitālo risinājumu izveidei un uzturēšanai u. c. Attiecināmas ir arī papildu informatīvo un izglītojošo pasākumu īstenošanas izmaksas, piemēram, drukāto un/vai audiovizuālo materiālu, reklāmas vai reprezentatīvo materiālu izgatavošanai un izplatīšanai, informatīvo kampaņu organizēšanai u. tml.
Administratīvā sloga mazināšanai projektu vadības un īstenošanas personāla izmaksu nodrošināšanai tiks piemērota vienkāršoto izmaksu metodika, kuru apstiprinās atbildīgā iestāde pēc Finanšu ministrijas saskaņojuma. Metodika tiks piemērota ar atbildīgās iestādes metodikas apstiprināšanas brīdi, bet līdz metodikas apstiprināšanai tiks piemērota personāla izmaksu vienotā likme 20 procentu apmērā no projekta pārējām tiešajām attiecināmajām īstenošanas izmaksām.
Netiešās attiecināmās izmaksas plāno, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no projekta tiešajām attiecināmajām projekta vadības un projekta īstenošanas personāla izmaksām. Tās nav tieši saistītas ar projekta mērķu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta veicamo darbību realizācijai un projekta rezultātu sasniegšanai, piemēram, projekta vadības un projekta īstenošanas personāla administratīvās izmaksas, kas paredzētas iestādes ikdienas darbības nodrošināšanai – telpu un iekārtu izmantošanas izmaksas, komunālie un sakaru maksājumi, iestādes vadības un atbalsta struktūrvienību izmaksas u. c. Projekta vadības un projekta īstenošanas netiešajās attiecināmajās izmaksās var ietilpt:
- kancelejas preces, biroja piederumi un biroja aprīkojuma īre vai iegāde;
- telpu noma, komunālie maksājumi un telpu uzturēšanas izmaksas;
- telekomunikācijas, interneta izmaksas un pasta pakalpojumu izmaksas;
- IT uzturēšanas izmaksas (piemēram, nepieciešamās licences un programmatūras atjauninājumi);
- citas izmaksas atbilstoši 4.3.4.4. pasākuma specifikai, kas nav iekļautas projekta tiešajās attiecināmajās izmaksās, bet ir nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai.
4.3.4.4. pasākuma projektos ir plānotas arī neparedzētās izmaksas, kas nepārsniedz divus procentus no tiešajām attiecināmajām izmaksām. Neparedzētās izmaksas ir izmaksas par papildu darbu vai pakalpojumu veikšanu, kas neparedzamu apstākļu dēļ ir kļuvušas nepieciešamas, lai varētu nodrošināt par projekta īstenošanu noslēgto līgumu izpildi, ja finansējuma saņēmējs veicis visus plānošanas pasākumus, lai šādus apstākļus novērstu. Par neparedzamiem apstākļiem uzskatāmi dabas apstākļi, piemēram, sals vai sniegputenis, kuru dēļ, piemēram, ir kavēta vai atcelta aviosatiksme un tādēļ tiek atcelta vai pārcelta projekta darbība, trešo personu radītie apstākļi, piemēram, izmaiņas normatīvajos aktos un tehniski iemesli, piemēram, specifiski konstatējumi attiecībā uz mērķa grupas vajadzību nodrošināšanu.
Pasākuma ietvaros pieejamo finansējumu izlieto, ievērojot kārtību valsts budžeta līdzekļu plānošanai ES fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
Sinerģija un demarkācija
Zemāk minēto pasākumu normatīvais regulējums uz anotācijas sagatavošanas brīdi ir izstrādes/saskaņošanas stadijā, taču Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība un Latvijas Darba devēju konfederācija ir plānoti kā indikatīvie sadarbības partneri šādos projektos:
- ESF+ 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.9. pasākumā "Izglītības procesa individualizācija un starpnozaru sadarbība profesionālās izglītības izcilībai". Atbildīgā iestāde – Izglītības un zinātnes ministrija, finansējuma saņēmējs – Valsts izglītības satura centrs (ierobežota projektu iesniegumu atlase). Tiks nodrošināta demarkācija ar šo pasākumu – noteikumu projektā plānotās 4.3.4.4. pasākuma darbības nepārklāsies ar 4.2.2.9. pasākumu, ņemot vērā atšķirīgo saturisko tvērumu – tajā plānots atbalsts profesionālās izglītības mācību satura pilnveides pasākumiem, digitalizācijas procesu ieviešana, elastīga izglītības piedāvājuma radīšana un tā koordinēta nodrošināšana pieaugušajiem, profesionālās izglītības kompetences centru metodisko jomu stiprināšana, profesionālās izglītības iestāžu un koledžu sadarbības ar nozarēm un uzņēmumiem stiprināšana, tostarp darba vidē balstītu mācību īstenošana;
- ESF+ 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu, ilgstošo bezdarbnieku un nelabvēlīgā situācijā esošu grupu, kā arī neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai, veicināt pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.5. pasākumā "Ilgāka un labāka darba mūža veicināšana". Atbildīgā iestāde – Labklājības ministrija, finansējuma saņēmējs – Nodarbinātības valsts aģentūra (ierobežota projektu iesniegumu atlase). Tiks nodrošināta demarkācija ar šo pasākumu – noteikumu projektā plānotās 4.3.4.4. pasākuma darbības nepārklāsies ar 4.3.3.5. pasākumu, ņemot vērā atšķirīgo saturisko tvērumu – tajā plānots atbalsts drošai darba videi un darba vietām (cilvēkresursu, darba vides un darba vietu izvērtējums un darbspēju saglabāšanas pārvaldības plāna izstrāde uzņēmumiem, īpaši pievēršot uzmanību muskuļu-skeleta slimību profilaksei, atbalsts cilvēkresursu izvērtējuma un darbspēju saglabāšanas pārvaldības plāna ieteikumu/rekomendāciju ieviešanai (darba vietu pielāgojumi, darba vietu aprīkojums, telpu/atpūtas telpu aprīkošana, kolektīvie un individuālie aizsardzības līdzekļi, saskaņā ar cilvēkresursu izvērtējumu un darbspēju saglabāšanas pārvaldības plāniem (saskaņā ergoterapeita, arodslimību ārsta, darba aizsardzības speciālista, efektologa atzinumiem), veselības uzlabošanas, profilakses un rehabilitācijas pasākumi saskaņā ar cilvēkresursu izvērtējumu un darbspēju saglabāšanas pārvaldības plāniem, nodarbināto mācības (teorētiskas un praktiskas) saskaņā ar cilvēkresursu izvērtējumu un darbspēju saglabāšanas pārvaldības plāniem (piemēram, stresa vadība, darba vietas ergonomika muskuļu-skeleta slimību samazināšanai, veselīgs uzturs/miegs/fiziskās aktivitātes darbspēju saglabāšanai un produktīvākam darbam, vingrošanas nodarbības uzņēmumā un paraugdemonstrējumi, mācības par pareizu ergonomikas principu piemērošanu atkarībā no uzņēmuma specifikas), saņemtā atbalsta ieviešanas izvērtēšana, kā arī darba devēju, nodarbināto, sabiedrības izpratnes veidošana ilgāka un labāka darba mūža veicināšanai un darbspēju saglabāšanai (informatīvas un izglītojošas aktivitātes darba devējiem, nodarbinātajiem, potenciālajiem nodarbinātajiem; sabiedrības izglītošanas, izpratnes veicināšanas un informēšanas aktivitātes).
Noteikumu projekts atbilst Sociālās aizsardzības un darba tirgus politikas pamatnostādnēs 2021.–2027. gadam noteiktajiem principiem un mērķiem un veicina Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvā (ES) 2022/2041 par adekvātām minimālajām algām Eiropas Savienībā noteikto principu ievērošanu un mērķu sasniegšanu attiecībā uz koplīgumu sarunu veicināšanu par algu noteikšanu.
4.3.4.4. pasākuma "Sociālā dialoga attīstība, stiprinot sociālo partneru veiktspēju līdzdarboties likumdošanas, nacionālo reformu un koplīgumu slēgšanas pārrunu procesā" (turpmāk – 4.3.4.4. pasākums) ietvaros ir sasniedzami šādi specifiskie iznākuma rādītāji:
- sociālo partneru skaits, kuri saņēmuši atbalstu līdz 2024. gada 31. decembrim, – 2;
- sociālo partneru skaits, kuri saņēmuši atbalstu līdz 2027. gada 31. decembrim, – 2.
Pasākuma ietvaros līdz 2027. gada 31. decembrim ir sasniedzams šāds specifiskais rezultāta rādītājs: atbalstīto sociālo partneru skaits, kuri sniedz atzinumus/priekšlikumus likumdošanas procesā un Eiropas Semestra ietvaros, – 2.
Intervences loģika: ieguldījums sociālā dialoga veicināšanā stiprinās sociālo partneru savlaicīgu nepieciešamo iesaisti valsts reformu un politikas veidošanā, tādējādi paaugstinot tiesiskumu, mazinot korupciju un ēnu ekonomiku, kā arī vairojot uzticēšanos likuma varai.
4.3.4.4. pasākuma mērķa grupa ir organizācijas, kas nodrošina darba devēju un darba ņēmēju interešu pārstāvniecību nacionālā līmeņa trīspusējā sociālā dialoga stiprināšanā. Projekta iesniedzēji pasākuma ietvaros ir Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība un Latvijas Darba devēju konfederācija kā organizācijas, kas atbilst nacionālā līmeņa sociālā partnera statusam un nodrošina darba devēju vai darba ņēmēju organizāciju interešu pārstāvniecību.
Pasākumam kopējais attiecināmais finansējums ar elastības finansējumu ir 1 740 000 euro, ko veido ESF+ finansējums – 1 479 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 261 000 euro. Pasākumam kopējais attiecināmais finansējums, lai slēgtu līgumus par projektu īstenošanu, ir 1 465 472 euro, ko veido ESF+ finansējums 1 245 651 euro un valsts budžeta finansējums 219 821 euro. Savukārt no 2026. gada 1. janvāra pēc Eiropas Komisijas lēmuma par snieguma ietvara izpildi Valsts kanceleja kā atbildīgā iestāde var ierosināt palielināt pieejamo kopējo finansējumu par noteikto elastības finansējuma summu 274 528 euro, ko veido ESF+ finansējums 233 349 euro un valsts budžeta finansējums 41 179 euro.
4.3.4.4. pasākumu plānots īstenot ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā, vienā projektu iesniegumu atlases kārtā, apstiprinot divus projektus un sadalot visu pasākumam pieejamo finansējumu divās vienlīdzīgās daļās.
Atbalstāmās darbības un izmaksas
4.3.4.4. pasākumā plānotas šādas atbalstāmās darbības:
- kapacitātes stiprināšanas pasākumi – projekta vadības un īstenošanas personāla un sociālo partneru dalība apmācībās, semināros, konferencēs, diskusijās, darba grupās, pieredzes apmaiņas vizītēs, stažēšanās pasākumos, ja dalība šajos pasākumos veicina pasākuma mērķu sasniegšanu;
- konsultantu, ekspertu un speciālistu piesaiste – darbība nepieciešama, lai sociālie partneri nodrošinātu kvalitatīvu ekspertīzi un pārstāvniecību sociālā dialoga stiprināšanas jautājumos, kā arī veicinātu sociālo partneru lomas un pārstāvniecības stiprināšanu kopumā;
- izvērtējumu, pētījumu, ekspertīžu un analīzes veikšana – pasākuma mērķa sasniegšanu atbalstošu izvērtējumu, pētījumu, ekspertīžu un analīžu veikšana par kapacitātes stiprināšanas, sociālā dialoga veicināšanas un koplīgumu jautājumiem;
- atbalsts dažādu sadarbības mehānismu izveidei un uzturēšanai – sadarbības veicināšana dažādos formātos (darba grupās, konsultācijās, vietējos un starptautiskos forumos u. c.) starp darba devējiem, darba ņēmējiem, valsts pārvaldi un pašvaldībām sociālā dialoga jautājumos;
- atbalsts darba devēju un darba ņēmēju organizāciju koplīgumu slēgšanu veicinoša normatīvā regulējuma izstrādei un pilnveidei – mērķa sasniegšanu atbalstošu izvērtējumu, pētījumu, ekspertīžu un analīžu veikšana, ekspertu, speciālistu piesaiste;
- sadarbības platformas un digitālie risinājumi – sociālo partneru iekšējās darbības sistēmas pilnveide un tādu elektroniskas informācijas apmaiņas rīku izveide un uzturēšana, kas paredz informācijas apmaiņu ar dalīborganizācijām viedokļu un atzinumu sagatavošanai, datu uzkrāšanai un pārvaldībai;
- informācijas un publicitātes pasākumi – tai skaitā gan pasākumi projekta publicitātes prasību nodrošināšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem par Eiropas Savienības fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, gan tādu pasākumu (semināru, diskusiju, kursu) organizēšana, kas veicina sociālajā dialogā pārstāvēto pušu (valsts pārvaldes, pašvaldību, nozaru asociāciju, arodbiedrību organizāciju) un nozarēs nodarbināto informētību par sociālo partneru darbu un sociālo dialogu un koplīgumu jautājumiem;
- projekta vadības un projekta īstenošanas nodrošināšana – projekta vadības un īstenošanas personāla darbības izmaksas (izņemot virsstundas).
Pasākumam plānotas tiešās attiecināmās izmaksas, netiešās attiecināmās izmaksas un neparedzētie izdevumi.
Tiešās attiecināmās izmaksas tiek plānotas atbilstoši noteiktajām atbalstāmajām darbībām – tās ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma.
Noteikumu projektā noteikts, ka ir attiecināmas pakalpojumu (uzņēmuma līgumu) izmaksas atbalstāmo darbību īstenošanai, piemēram, izmaksas konsultantu un ekspertu piesaistei, izvērtējumu veikšanai, mācību programmu izstrādei, semināru, pieredzes apmaiņas un citu kapacitāti stiprinošu pasākumu organizēšanai un īstenošanai, tai skaitā ar to saistīto materiālu nodrošināšanai, telpu nomai, kafijas pauzēm u. c., sadarbības mehānismu, līdzdalības platformu un digitālo risinājumu izveidei un uzturēšanai u. c. Attiecināmas ir arī papildu informatīvo un izglītojošo pasākumu īstenošanas izmaksas, piemēram, drukāto un/vai audiovizuālo materiālu, reklāmas vai reprezentatīvo materiālu izgatavošanai un izplatīšanai, informatīvo kampaņu organizēšanai u. tml.
Administratīvā sloga mazināšanai projektu vadības un īstenošanas personāla izmaksu nodrošināšanai tiks piemērota vienkāršoto izmaksu metodika, kuru apstiprinās atbildīgā iestāde pēc Finanšu ministrijas saskaņojuma. Metodika tiks piemērota ar atbildīgās iestādes metodikas apstiprināšanas brīdi, bet līdz metodikas apstiprināšanai tiks piemērota personāla izmaksu vienotā likme 20 procentu apmērā no projekta pārējām tiešajām attiecināmajām īstenošanas izmaksām.
Netiešās attiecināmās izmaksas plāno, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no projekta tiešajām attiecināmajām projekta vadības un projekta īstenošanas personāla izmaksām. Tās nav tieši saistītas ar projekta mērķu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta veicamo darbību realizācijai un projekta rezultātu sasniegšanai, piemēram, projekta vadības un projekta īstenošanas personāla administratīvās izmaksas, kas paredzētas iestādes ikdienas darbības nodrošināšanai – telpu un iekārtu izmantošanas izmaksas, komunālie un sakaru maksājumi, iestādes vadības un atbalsta struktūrvienību izmaksas u. c. Projekta vadības un projekta īstenošanas netiešajās attiecināmajās izmaksās var ietilpt:
- kancelejas preces, biroja piederumi un biroja aprīkojuma īre vai iegāde;
- telpu noma, komunālie maksājumi un telpu uzturēšanas izmaksas;
- telekomunikācijas, interneta izmaksas un pasta pakalpojumu izmaksas;
- IT uzturēšanas izmaksas (piemēram, nepieciešamās licences un programmatūras atjauninājumi);
- citas izmaksas atbilstoši 4.3.4.4. pasākuma specifikai, kas nav iekļautas projekta tiešajās attiecināmajās izmaksās, bet ir nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai.
4.3.4.4. pasākuma projektos ir plānotas arī neparedzētās izmaksas, kas nepārsniedz divus procentus no tiešajām attiecināmajām izmaksām. Neparedzētās izmaksas ir izmaksas par papildu darbu vai pakalpojumu veikšanu, kas neparedzamu apstākļu dēļ ir kļuvušas nepieciešamas, lai varētu nodrošināt par projekta īstenošanu noslēgto līgumu izpildi, ja finansējuma saņēmējs veicis visus plānošanas pasākumus, lai šādus apstākļus novērstu. Par neparedzamiem apstākļiem uzskatāmi dabas apstākļi, piemēram, sals vai sniegputenis, kuru dēļ, piemēram, ir kavēta vai atcelta aviosatiksme un tādēļ tiek atcelta vai pārcelta projekta darbība, trešo personu radītie apstākļi, piemēram, izmaiņas normatīvajos aktos un tehniski iemesli, piemēram, specifiski konstatējumi attiecībā uz mērķa grupas vajadzību nodrošināšanu.
Pasākuma ietvaros pieejamo finansējumu izlieto, ievērojot kārtību valsts budžeta līdzekļu plānošanai ES fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
Sinerģija un demarkācija
Zemāk minēto pasākumu normatīvais regulējums uz anotācijas sagatavošanas brīdi ir izstrādes/saskaņošanas stadijā, taču Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība un Latvijas Darba devēju konfederācija ir plānoti kā indikatīvie sadarbības partneri šādos projektos:
- ESF+ 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.9. pasākumā "Izglītības procesa individualizācija un starpnozaru sadarbība profesionālās izglītības izcilībai". Atbildīgā iestāde – Izglītības un zinātnes ministrija, finansējuma saņēmējs – Valsts izglītības satura centrs (ierobežota projektu iesniegumu atlase). Tiks nodrošināta demarkācija ar šo pasākumu – noteikumu projektā plānotās 4.3.4.4. pasākuma darbības nepārklāsies ar 4.2.2.9. pasākumu, ņemot vērā atšķirīgo saturisko tvērumu – tajā plānots atbalsts profesionālās izglītības mācību satura pilnveides pasākumiem, digitalizācijas procesu ieviešana, elastīga izglītības piedāvājuma radīšana un tā koordinēta nodrošināšana pieaugušajiem, profesionālās izglītības kompetences centru metodisko jomu stiprināšana, profesionālās izglītības iestāžu un koledžu sadarbības ar nozarēm un uzņēmumiem stiprināšana, tostarp darba vidē balstītu mācību īstenošana;
- ESF+ 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu, ilgstošo bezdarbnieku un nelabvēlīgā situācijā esošu grupu, kā arī neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai, veicināt pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.5. pasākumā "Ilgāka un labāka darba mūža veicināšana". Atbildīgā iestāde – Labklājības ministrija, finansējuma saņēmējs – Nodarbinātības valsts aģentūra (ierobežota projektu iesniegumu atlase). Tiks nodrošināta demarkācija ar šo pasākumu – noteikumu projektā plānotās 4.3.4.4. pasākuma darbības nepārklāsies ar 4.3.3.5. pasākumu, ņemot vērā atšķirīgo saturisko tvērumu – tajā plānots atbalsts drošai darba videi un darba vietām (cilvēkresursu, darba vides un darba vietu izvērtējums un darbspēju saglabāšanas pārvaldības plāna izstrāde uzņēmumiem, īpaši pievēršot uzmanību muskuļu-skeleta slimību profilaksei, atbalsts cilvēkresursu izvērtējuma un darbspēju saglabāšanas pārvaldības plāna ieteikumu/rekomendāciju ieviešanai (darba vietu pielāgojumi, darba vietu aprīkojums, telpu/atpūtas telpu aprīkošana, kolektīvie un individuālie aizsardzības līdzekļi, saskaņā ar cilvēkresursu izvērtējumu un darbspēju saglabāšanas pārvaldības plāniem (saskaņā ergoterapeita, arodslimību ārsta, darba aizsardzības speciālista, efektologa atzinumiem), veselības uzlabošanas, profilakses un rehabilitācijas pasākumi saskaņā ar cilvēkresursu izvērtējumu un darbspēju saglabāšanas pārvaldības plāniem, nodarbināto mācības (teorētiskas un praktiskas) saskaņā ar cilvēkresursu izvērtējumu un darbspēju saglabāšanas pārvaldības plāniem (piemēram, stresa vadība, darba vietas ergonomika muskuļu-skeleta slimību samazināšanai, veselīgs uzturs/miegs/fiziskās aktivitātes darbspēju saglabāšanai un produktīvākam darbam, vingrošanas nodarbības uzņēmumā un paraugdemonstrējumi, mācības par pareizu ergonomikas principu piemērošanu atkarībā no uzņēmuma specifikas), saņemtā atbalsta ieviešanas izvērtēšana, kā arī darba devēju, nodarbināto, sabiedrības izpratnes veidošana ilgāka un labāka darba mūža veicināšanai un darbspēju saglabāšanai (informatīvas un izglītojošas aktivitātes darba devējiem, nodarbinātajiem, potenciālajiem nodarbinātajiem; sabiedrības izglītošanas, izpratnes veicināšanas un informēšanas aktivitātes).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- sociālie partneri – organizācijas, kas nodrošina darba devēju un darba ņēmēju interešu pārstāvniecību nacionālā līmeņa trīspusējā sociālā dialoga stiprināšanā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmē sociālos partnerus – organizācijas, kas nodrošina darba devēju un darba ņēmēju interešu pārstāvniecību nacionālā līmeņa trīspusējā sociālā dialoga stiprināšanā. Pasākuma ietvaros paredzēts stiprināt šo organizāciju kapacitāti piedalīties sociālajā dialogā visos līmeņos, tai skaitā koplīgumu pārrunās, tādējādi netieši sekmējot kvalitatīvu nodarbinātību nozarēs. Plānota ekspertu piesaiste, izvērtējumu veikšana u. c. pasākumi, kuri atbalstītu sociālo partneru kapacitāti un līdz ar to stiprinātu nacionālo trīspusējo sociālo dialogu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Netieši tiks sekmēta kvalitatīva nodarbinātība nozarēs.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
153 000
0
340 000
0
340 000
340 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
153 000
0
340 000
0
340 000
340 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
180 000
0
400 000
0
400 000
400 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
180 000
0
400 000
0
400 000
400 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-27 000
0
-60 000
0
-60 000
-60 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
-27 000
0
-60 000
0
-60 000
-60 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-27 000
-60 000
-60 000
-60 000
5.1. valsts pamatbudžets
-27 000
-60 000
-60 000
-60 000
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pasākumam plānotais finansējums bez elastības finansējuma ir 1 465 472 euro, tai skaitā ESF+ finansējums – 1 245 651 euro un valsts budžeta finansējums – 274 528 euro. Savukārt no 2026. gada 1. janvāra pēc Eiropas Komisijas lēmuma par snieguma ietvara izpildi pieņemšanas atbildīgā iestāde var ierosināt palielināt pieejamo kopējo finansējumu par noteikto elastības finansējuma summu 274 528 euro (ESF+ finansējums 233 349 euro un valsts budžeta finansējums 41 179 euro). Pasākumam plānotais kopējais finansējums ar elastības finansējumu ir 1 740 000 euro, tai skaitā ESF+ finansējums – 1 479 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 261 000 euro.
Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ESF+ daļa 85 procentu apmērā no projekta attiecināmajām izmaksām.
Budžeta izdevumi ir kopējie projekta ieviešanai nepieciešamie līdzekļi attiecīgajā gadā.
Projektus plānots ieviest no 2023. gada IV ceturkšņa līdz 2027. gada 31. decembrim. Pirmajā ieviešanas gadā plānots nedaudz mazāks finansējums (indikatīvi 10 procenti no kopējā finansējuma), nākamajos trijos gados plānots vienmērīgs finansējuma plānojums, kas ik gadu varētu atbilst 23 procentiem no kopējā plānotā finansējuma, savukārt 2027. gadā – 21 procentam.
- 2023. gadā indikatīvi kopējās izmaksas ir 180 000 euro, tai skaitā ESF+ finansējums – 153 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 27 000 euro.
- No 2024. gada līdz 2026. gadam plānots pieprasīt kopā 1 200 000 euro, tai skaitā ESF+ finansējums – 1 020 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 180 000 euro, jeb 400 000 euro ik gadu, tai skaitā ESF+ finansējums – 340 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 60 000 euro.
- 2027. gadā plānots pieprasīt kopā 360 000 euro, tai skaitā ESF+ finansējums – 306 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 54 000 euro.
Ņemot vērā, ka finansējuma saņēmēji nav valsts budžeta iestādes, tad līdzekļus projekta avansa/starpposma un noslēguma maksājumam plāno sadarbības iestāde. Noteikumu projektā ir paredzēts, ka pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas sadarbības iestāde, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, atbilstoši Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtībai Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošina finansējuma saņēmējam avansa maksājumus. Maksimālais avansa apjoms nepārsniedz 30 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Savienības fonda finansējuma un, ja tas ir paredzēts projektā, valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ESF+ daļa 85 procentu apmērā no projekta attiecināmajām izmaksām.
Budžeta izdevumi ir kopējie projekta ieviešanai nepieciešamie līdzekļi attiecīgajā gadā.
Projektus plānots ieviest no 2023. gada IV ceturkšņa līdz 2027. gada 31. decembrim. Pirmajā ieviešanas gadā plānots nedaudz mazāks finansējums (indikatīvi 10 procenti no kopējā finansējuma), nākamajos trijos gados plānots vienmērīgs finansējuma plānojums, kas ik gadu varētu atbilst 23 procentiem no kopējā plānotā finansējuma, savukārt 2027. gadā – 21 procentam.
- 2023. gadā indikatīvi kopējās izmaksas ir 180 000 euro, tai skaitā ESF+ finansējums – 153 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 27 000 euro.
- No 2024. gada līdz 2026. gadam plānots pieprasīt kopā 1 200 000 euro, tai skaitā ESF+ finansējums – 1 020 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 180 000 euro, jeb 400 000 euro ik gadu, tai skaitā ESF+ finansējums – 340 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 60 000 euro.
- 2027. gadā plānots pieprasīt kopā 360 000 euro, tai skaitā ESF+ finansējums – 306 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 54 000 euro.
Ņemot vērā, ka finansējuma saņēmēji nav valsts budžeta iestādes, tad līdzekļus projekta avansa/starpposma un noslēguma maksājumam plāno sadarbības iestāde. Noteikumu projektā ir paredzēts, ka pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas sadarbības iestāde, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, atbilstoši Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtībai Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošina finansējuma saņēmējam avansa maksājumus. Maksimālais avansa apjoms nepārsniedz 30 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Savienības fonda finansējuma un, ja tas ir paredzēts projektā, valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Noteikumu projekts neietekmē valsts pārvaldes iestāžu amata vietu skaitu, taču var ietekmēt finansējuma saņēmēju – sociālo partneru – amatu vietu skaitu: plānojot projekta īstenošanu, tiks izvērtēta esošo cilvēkresursu kapacitāte, ja nepieciešams, piesaistot personālu uz darba līguma pamata vai nodrošinot projekta pasākumu īstenošanu ārpakalpojuma ietvaros. Projekta vadības un īstenošanas personāls tiks finansēts no projekta līdzekļiem.
Cita informācija
Finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts pēc pasākuma projektu apstiprināšanas.
4.3.4.4. pasākumam valsts budžeta finansējumu pieprasīs atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 18. maija noteikumos Nr. 464 "Noteikumi par 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmā plānoto līdzekļu pārdales kārtību Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" noteiktajai kārtībai.
4.3.4.4. pasākumam valsts budžeta finansējumu pieprasīs atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 18. maija noteikumos Nr. 464 "Noteikumi par 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmā plānoto līdzekļu pārdales kārtību Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" noteiktajai kārtībai.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
Ar projektu tiks ieviestas Regulas 2021/1060 prasības.
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1057
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013
Apraksts
Ar projektu tiks ieviestas Regulas 2021/1060 prasības, tostarp 9. pantā uzsvērtā partnerības principa ievērošana.
ES tiesību akta CELEX numurs
32022L2041
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 19. oktobra Direktīva (ES) 2022/2041 par adekvātām minimālajām algām Eiropas Savienībā
Apraksts
Ar projektu tiks veicināta Direktīvas 2022/2041 prasību ieviešana, tostarp 4. pantā uzsvērto principu ievērošana attiecībā uz koplīgumu sarunu veicināšanu par algu noteikšanu.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/1060 47. un 50. pants
Noteikumu projekta 23.2. un 23.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/1060 54. panta b) apakšpunkts
Noteikumu projekta 15. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/1060 55. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 14.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/1057 9. pants
Noteikumu projekta 2., 3., 4. un 5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/1057 36. pants
Noteikumu projekta 12.7. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 19. oktobra Direktīva (ES) 2022/2041 par adekvātām minimālajām algām Eiropas Savienībā
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2022/2041 4. pants
Noteikumu projekta 2., 3., 4. un 5. punkts
Pārņemtas daļēji
Noteikumu projekts veicinās Direktīvas 4. pantā uzsvērto principu īstenošanu attiecībā uz koplīgumu sarunu veicināšanu
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalība nodrošināta, publicējot noteikumu projektu Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, nodrošinot iespēju sabiedrībai sniegt par to viedokli.
Noteikumu projekts tika publicēts publiskai apspriešanai no 2023. gada … līdz ... Iebildumi vai priekšlikumi par noteikumu projektu …...
Pasākuma projekta vērtēšanas kritēriji rakstiskās procedūras ietvaros tika saskaņoti Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021.–2027. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejas apakškomitejas (tās sastāvā ir iekļauti arī sociālie, nevalstiskā sektora un reģionālie partneri) … sēdē un apstiprināti ar … Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda Uzraudzības komitejas lēmumu Nr. …..
Noteikumu projekts tika publicēts publiskai apspriešanai no 2023. gada … līdz ... Iebildumi vai priekšlikumi par noteikumu projektu …...
Pasākuma projekta vērtēšanas kritēriji rakstiskās procedūras ietvaros tika saskaņoti Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021.–2027. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejas apakškomitejas (tās sastāvā ir iekļauti arī sociālie, nevalstiskā sektora un reģionālie partneri) … sēdē un apstiprināti ar … Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda Uzraudzības komitejas lēmumu Nr. …..
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts kanceleja
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Latvijas Darba devēju konfederācija
- Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts sniegs ieguldījumu Nacionālā attīstības plāna 2021.–2027. gadam 17. rīcības virziena "Tiesiskums un pārvaldība" 426. uzdevuma "Tiesiskuma un demokrātiskas valsts apziņas stiprināšana sabiedrībā, īstenojot sabiedrības pilsonisko izglītību, nodrošinot Latvijas tiesību sistēmas sabalansētu attīstību (tostarp cilvēktiesību ievērošanu iepretī inovācijām un tehnoloģiju radītajām izmaiņām), mazinot birokrātiju un uzlabojot normatīvo aktu kvalitāti un pieejamību" īstenošanā un šādu mērķa indikatoru sasniegšanā:
[416] Apmierinātība ar to, kā darbojas demokrātija (pilnīgi apmierināts, drīzāk apmierināts);
[417] Iedzīvotāju pilsoniskās līdzdalības indekss;
[418] Iedzīvotāju uztvere par iespēju ietekmēt rīcībpolitiku;
[419] Iedzīvotāju uztvere par iespēju ietekmēt Saeimas un valdības darbu (pilnībā nepiekrīt, drīzāk nepiekrīt).
[416] Apmierinātība ar to, kā darbojas demokrātija (pilnīgi apmierināts, drīzāk apmierināts);
[417] Iedzīvotāju pilsoniskās līdzdalības indekss;
[418] Iedzīvotāju uztvere par iespēju ietekmēt rīcībpolitiku;
[419] Iedzīvotāju uztvere par iespēju ietekmēt Saeimas un valdības darbu (pilnībā nepiekrīt, drīzāk nepiekrīt).
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekta rezultāti var ietekmēt attiecīgo jomu, bet nav tieši mērķēti uz dzimumu līdztiesības jautājumu risināšanu. Noteikumu projekta ietvaros tiks nodrošināta vispārīga horizontālā principa ievērošana, kas veicina dzimumu līdztiesību, piemēram, nodrošinot dzimumu līdztiesības aspekta integrēšanu caur semināru vai apmācību saturu. Projekta atbalsta pasākumi tiks īstenoti, ievērojot nediskriminācijas principus, tai skaitā nodrošinot vienlīdzīgu pieeju kvalifikācijas celšanas un apmācību pasākumiem.
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektā paredzētas darbības, kas stiprinās sociālo partneru administratīvo kapacitāti un pilnveidos sociālo dialogu. Pasākuma rezultāta rādītājs ir sociālo partneru skaits, kuri snieguši atzinumus par rīcībpolitikas plānošanas dokumentiem un normatīvajiem aktiem.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Pasākumam ir netieša pozitīva ietekme uz horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana". Pasākuma projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriji iekļauj specifisko atbilstības kritēriju, kura ietvaros projekta iesniedzējam ir jāsniedz informācija par šā horizontālā principa ievērošanu, paredzot specifiskas darbības, kas veicina vienlīdzību, iekļaušanu, nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu.
Pielikumi