Anotācija

23-TA-2608: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 805 "Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 805 "Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi" (turpmāk - Projekts) izstrādāti, pēc Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (turpmāk - Komisija) ierosinājuma, lai atvieglotu un pilnveidotu Komisijas darbu, veicot invaliditātes ekspertīzes.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumu Nr. 805 "Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 805) normas, lai uzlabotu Komisijas nodrošināto pakalpojumu administrēšanu un invaliditātes ekspertīzes procesu, kā arī veikt tehniskus precizējumus MK noteikumos Nr. 805 ietverto normu nepārprotamībai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK noteikumu Nr.805  21.1.2.2. apakšpunkts nosaka, ka vienlaikus ar lēmuma pieņemšanu par invaliditātes vai darbspēju zaudējuma noteikšanu vai pēc tā pieņemšanas Komisijas amatpersona sniedz atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību personai no 18 gadu vecuma. Savukārt šo noteikumu 7.punkts nosaka, ja, nosakot medicīniskās indikācijas īpašai kopšanai personai no 18 gadu vecuma, ir nepieciešams ikdienā veicamo darbību un vides novērtējums saskaņā ar šo noteikumu 8. pielikuma 2. punktu, pēc komisijas pieprasījuma to veic pašvaldības sociālā dienesta sociālais darbinieks vai pašvaldības sociālā dienesta ergoterapeits. Pieprasījumu veikt ikdienā veicamo darbību un vides novērtējumu komisija nosūta pašvaldības sociālajam dienestam 10 dienu laikā pēc personas iesnieguma un dokumentu saņemšanas. Tāpat MK noteikumos Nr.805 ir noteikts, ka Komisijas ārsts pārbauda personas ikdienā veicamo darbību un vides novērtējuma anketu, ja komisija tādu ir pieprasījusi, un neskaidrību vai pretrunu gadījumā pieprasa papildu informāciju pašvaldības sociālā dienesta sociālajam darbiniekam vai pašvaldības sociālā dienesta ergoterapeitam.
Atbilstoši MK noteikumu Nr.805 19.1.apakšpunktam nosakot invaliditāti vai darbspēju zaudējumu personai pēc 18 gadu vecuma, lēmumā tiek norādīts invaliditātes cēlonis – "slimība no bērnības" – pamatojoties uz medicīniskiem vai citiem dokumentiem, kuri bija vai varēja būt par pamatu invaliditātes noteikšanai bērnam līdz 18 gadu vecumam saskaņā ar kritērijiem, kādi attiecīgajā laika periodā normatīvajos aktos bija paredzēti invaliditātes noteikšanai.
MK noteikumu Nr.805 21.1. apakšpunkts nosaka, ka vienlaikus ar lēmuma pieņemšanu par invaliditātes vai darbspēju zaudējuma noteikšanu vai pēc tā pieņemšanas komisijas amatpersona sniedz vairākus atzinumus, taču nav noteikts šo atzinumu termiņš.
Iesniegumā prognozējamas invaliditātes, invaliditātes vai darbspēju ekspertīzes veikšanai (MK noteikumu Nr.805 1.pielikums) paredzēts norādīt informāciju, kura ir nepieciešama Komisijai, lai pilnvērtīgi veiktu veiktu ekspertīzes, kā arī lai sazinātos ar personu, taču personas šo iesniegumu ne vienmēr aizpilda korekti vai atšķirīgi izprot to, kāda tieši informācija iesniegumā ir jānorāda, kā arī, aizpildot iesnieguma veidlapu rokrakstā informācija ir neskaidra.
MK noteikumos Nr. 805 ir iekļauti vairāki pielikumi (kopā 11),tostarp 5.pielikums, kurā noteikti veselības traucējumu un funkcionālo spēju novērtēšanas kritēriji, 6.pielikums, kurā noteikti kritēriji darbspēju zaudējuma noteikšanai procentos personām, kuras cietušas nelaimes gadījumā darbā, slimo ar arodslimību vai slimību, kura saistīta ar piedalīšanos Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanā, 8.pielikums, kurā  noteikti kritēriji atzinuma sniegšanai par īpašas kopšanas nepieciešamību personai ar invaliditāti no 18 gadu vecuma un 9.pielikums, kurā noteikti kritēriji atzinuma sniegšanai par medicīnisko indikāciju noteikšanu vieglā automobiļa speciālai pielāgošanai un pabalsta saņemšanai transporta izdevumu kompensēšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Personas Komisijā nereti iesniedz dokumentus, kuriem nav saistības ar veidlapā Nr. 088/u "Nosūtījums uz Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisiju" minētajiem veselības traucējumiem un to izraisītajiem funkcionēšanas ierobežojum. Komisijai invaliditātes un darbspēju ekspertīzes procesā šajos dokumentos norādīto informāciju nav pamata izmantot, līdz ar to tiek iesniegta lieka informācija informācija, kas nav nepieciešama Komisijas lēmuma pieņemšanai.
 
Risinājuma apraksts
Papildināt MK noteikumu Nr.805 3.4.apakšpunktu ar norādi, ka Persona Komisijā iesniedz citus dokumentus, kas pamato nosūtījumā minētos veselības traucējumus un to izraisītos funkcionēšanas ierobežojumus.
Problēmas apraksts
Ja ir nepieciešams veikt ikdienā veicamo darbību un vides novērtējums saskaņā ar MK noteikumu Nr.805 noteikumu 8. pielikuma 2. punktu personai, kura dzīvo ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā tad Komisijai ir jāpieprasa veikt novērtējums pašvaldības sociālajam dienestam, kaut arī katrā ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā ir sociālais darbinieks, kurš šādu novērtējumu ir kompetents veikt. Pašvaldības sociālā dienesta darbiniekam var nebūt pamats vērtēt ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas klientus, jo viss nepieciešamais atbalsts personai tiek nodrošināts ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas pakalpojuma ietvaros.
Risinājuma apraksts
Papildināt MK noteikumu Nr.805 7.punktu un 7.3.apakšpunktu, ka ikdienā veicamo darbību un vides novērtējums saskaņā ar MK noteikumu Nr.805 noteikumu 8. pielikuma 2. punktu personai veic arī ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas sociālais darbinieks, kā arī Komisijas ārsts neskaidrību vai pretrunu gadījumā pieprasa papildu informāciju ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas sociālajam darbiniekam.
Problēmas apraksts
Ir konstatēti gadījumi, ka Komisijā personas iesniedz medicīniskus dokumentus, kuri atbilst MK noteikumu Nr.805 19.1.apakšpunkta nosacījumiem, taču tie ir sagatavoti personai esot jau pilngadīgai, savukārt dokumenti, kas apliecina, ka slimība ir konstatēta līdz 18 gadu vecuma sasniegšanai Komisijā netiek iesniegti. Līdz ar to Komisijai nav iespējams pārliecināties par to, vai invaliditātes cēloni ir pamats noteikt - "slimība no bērnības".  Lai Komisija varētu pamatoti lemt, ka personai invaliditātes cēlonis ir slimība no bērnības, ir nepieciešams normu izteikt precīzākā redakcijā, proti, ka Komisijā ir jāiesniedz tādi dokumenti, kas apliecina, ka slimība ir konstatēta bērnībā (līdz 18 gadu vecuma sasniegšanai). 
Risinājuma apraksts
Papildināt MK noteikumu Nr.805 19.1 apakšpunkta redakciju, ka Komisijā ir iesniedzami tādi medicīniskie vai citi dokumenti, kuri bija vai varēja būt par pamatu invaliditātes noteikšanai bērnam līdz 18 gadu vecumam saskaņā ar kritērijiem, kādi attiecīgajā laika periodā normatīvajos aktos bija paredzēti invaliditātes noteikšanai un kas bija izdoti līdz persona sasniedz 18 gadu vecumu.
Norma ir precizējoša, lai Komisija bez papildus dokumentu pieprasīšanas varētu lemt par invaliditātes cēloni - "slimība no bērnības".
Problēmas apraksts
Šobrīd MK noteikumu Nr.805 normas nenosaka Komisijas izsniegto atzinumu termiņu, līdz ar to atsevišķos gadījumos rodas neizpratne un pārpratumi par to, uz kādu periodu attiecīgais atzinums ir izdodams.
Risinājuma apraksts
Papildināt MK noteikumu Nr.805 21.1. apakšpunkta redakciju, ka atzinumu termiņus nosaka uz tādu pašu periodu kā invaliditātes un  darbspēju zaudējuma termiņš, vai termiņu uz sešiem mēnešiem, vienu gadu, diviem vai pieciem gadiem, bet ne ilgāk kā līdz noteiktās invaliditātes perioda beigām. 
Komisijas ārsti eksperti, pamatojoties uz MK noteikumu Nr.805 4.pielikuma 2.sadaļā, 8., 9. un 10.pielikumā noteiktajiem kritērijiem, kā arī medicīnisko informāciju par personas saslimšanām, pieņems lēmumu par attiecīgā atzinuma termiņu, kurš nevar pārsniegt invaliditātes termiņu. 
Problēmas apraksts
Iesniegumā prognozējamas invaliditātes, invaliditātes vai darbspēju ekspertīzes veikšanai (turpmāk - iesniegums) personas ne vienmēr norāda precīzu un korektu informāciju, kas nepieciešama, lai Komisija pilnvērtīgi veiktu veiktu ekspertīzes un nepieciešamības gadījumā sazinātos ar personu, līdz ar to ir nepieciešams precīzāk definēt atsevišķus iesnieguma punktus, kā arī vieglākai informācijas uztveramībai pārstrukturēt iesnieguma veidlapu.
Risinājuma apraksts
Projekta iesnieguma veidlapas 1.5. un 2.5. apakšpunktos personai (pilnvarotajai personai vai likumiskajam pārstāvim) ir jānorāda informācija, kurā persona ir faktiski sasniedzama iesnieguma izskatīšanas laikā, lai Komisija nepieciešamības gadījumā var sazināties ar personu.
Iesnieguma veidlapas 3.punktā tiek dzēsta informācija par to, kādu ekspertīzi persona lūdz veikt, jo informācija dublējas ar ārsta nosūtījuma veidlapas 088/u 9.punktu, kā arī iesnieguma nosaukums jau ietver to, kādu ekspertīzi personai var veikt.
Iesnieguma veidlapas 3.punktā paredzēts, ka persona norāda informāciju par izglītību un nodarbinātību. Šī informācija Komisijai ir nepieciešama, lai individuāli vērtētu personas darbspējas, atkarībā no personas iesaistes nodarbinātībā, kvalifikācijas un un veicamajiem darba pienākumiem.
Iesnieguma veidlapas 4.punktā personai ir iespēja izvēlēties un norādīt veidu, kā saņemt informatīvus paziņojumus par iesnieguma izskatīšanas gaitu.
Iesnieguma veidlapas 5.punkts (iepriekš 6.punkts) papildināts ar iespēju lēmumu saņemt arī e-adresē, kā arī precizēta izvēle, ka pa pastu lēmumu var saņemt ierakstītā sūtījumā uz norādīto adresi Latvijā. Attiecīgi precizēts arī iesnieguma veidlapas 6.punkts (iepriekš 7.punkts) par invaliditātes apliecības saņemšanu.
Atbilstoši veiktajiem precizējumiem MK noteikumu Nr.805 3.4.apakšpunktā precizēta informācija par citiem dokumentiem, kas pievienoti iesniegumam (Iesnieguma veidlapas 7.punkts (iepriekš 4.punkts)). Tāpat veikti citi tehniski un redakcionāli precizējumi.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.805 5.pielikuma pirmajā tabulā "Veselības traucējumu novērtēšanas tabula" veselības traucējumu smaguma pakāpēm "mērena", "smaga", "ļoti smaga" skaidrots, ka attiecīgās pazīmes ir identificējamas pie nosacījuma - "neskatoties uz nepārtrauktu ārstēšanu". Komisija pēc būtības nevar pārliecināties par ārstēšanas nepārtrauktību, turklāt šāds nosacījums par ārstēšanas procesu pagātnē (ir vai nav bijuši ārstēšanas pārtraukumi) nevar ietekmēt veselības traucējumu smaguma pakāpes novērtējuma rezultātu ekspertīzes veikšanas brīdī. 
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr.805 5.pielikuma pirmajā tabulā "Veselības traucējumu novērtēšanas tabula" pie veselības traucējumu smaguma pakāpēm "mērena", "smaga", "ļoti smaga" tiek dzēsts vārds "nepārtrauktu", tādējādi nodrošinot korektu veselības traucējumu novērtēšanas kritēriju redakciju.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.805 6.pielikumā "Kritēriji darbspēju zaudējuma noteikšanai procentos personām, kuras cietušas nelaimes gadījumā darbā, slimo ar arodslimību vai slimību, kura saistīta ar piedalīšanos Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanā" ir uzskaitīti veselības traucējumi, atbilstoši kuriem vērtē darbspēju zaudējumu un nosaka to procentuālo apmēru personām, kuras cietušas nelaimes gadījumā darbā, slimo ar arodslimību vai slimību, kura saistīta ar piedalīšanos Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanā. Taču uzskaitītie kritēriji ne vienmēr precīzi atbilst personas faktiskajai situācijai, bet personas saslimšana ir pielīdzināma kādam no šajā pielikumā norādītajiem veselības traucējumiem.
Risinājuma apraksts
Papildināt MK noteikumu Nr.805 6.pielikumu ar jaunu kritēriju (17.punkts), ka personām, kuras cietušas nelaimes gadījumā darbā, slimo ar arodslimību vai slimību, kura saistīta ar piedalīšanos Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanā, darbspēju zaudējumu vērtē, arī ja personai ir šajā pielikumā neminēts veselības traucējums, kurš ir pielīdzināms kādam no šajā pielikumā norādītajiem veselības traucējumiem atbilstoši tā saistībai ar kādu ķermeņa daļu vai funkciju. Šādos gadījumos darbspēju zaudējuma procentuālo apmēru nosaka atbilstoši šajā pielikumā norādītajiem veselības traucējumiem.
Tāpat piezīmēs ir redakcionāli precizēta un precīzāk izskaidrota darbspēju zaudējuma noteikšana procentos.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.805 8.pielikuma "Kritēriji atzinuma sniegšanai par īpašas kopšanas nepieciešamību personai ar invaliditāti no 18 gadu vecuma" 2.punktā noteikts, ka personai ar I invaliditātes grupu nepieciešama īpaša kopšana, ja tā atbilst šādam kritērijam: "pašaprūpes, mobilitātes un ar mājas dzīvi saistīto darbību novērtējums atbilstoši šo noteikumu 2. pielikuma 6. punktam ir zemāks par 7 punktiem". Attiecīgo novērtējumu pēc Komisijas pieprasījuma veic pašvaldības sociālais dienests, savukārt Projekts paredz, ka to veiks arī ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcija. 
Komisijas ārsti eksperti ir sastapušies ar situācijām, ka pašaprūpes, mobilitātes un ar mājas dzīvi saistīto darbību novērtējums neatbilsts medicīniskajai informācijai, kas ir Komisijas ārstu ekspertu rīcībā par personu, kā rezultātā ir nepieciešams pieprasīt gan papildu medicīnisko informāciju, gan lūgt sociālajam dienestam atkārtoti veikt pašaprūpes, mobilitātes un ar mājas dzīvi saistīto darbību novērtējumu. Šādās situācijas ievērojami pagarina invaliditātes un darbspēju ekspertīzes procesu.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr.805 8.pielikuma 2.punktu izteikt šādā redakcijā: "pašaprūpes, mobilitātes un ar mājas dzīvi saistīto darbību novērtējums atbilstoši šo noteikumu 2. pielikuma 6. punktam ir zemāks par 7 punktiem un tas korelē ar medicīnisko informāciju."
Jau sākotnēji apzinoties, ka pašaprūpes, mobilitātes un ar mājas dzīvi saistīto darbību novērtējuma rezultātu Komisijas ārsts eksperts vērtē kopsakarā ar medicīnisko informāciju, tiks mazināta nepieciešamība  pieprasīt papildus informāciju par personu, tādējādi paātrinot arī invaliditātes un darbspēju ekspertīzes procesu.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.805 9.pielikumā ir noteikti kritēriji atzinuma sniegšanai par medicīnisko indikāciju noteikšanu vieglā automobiļa speciālai pielāgošanai un pabalsta saņemšanai transporta izdevumu kompensēšanai. Šo kritēriju piemērošanas gaitā ir secināts, ka atsevišķos gadījumos tie nav definēti pietiekami precīzi, kā arī ir jāpiemēro vispārīgāk definētie kritēriji situācijās, kur personas saslimšanu var identificēt precīzi. MK noteikumu Nr.805 9.pielikumā noteikto kritēju precīzāka definēšana ļautu padarīt šīs normas saprotamākas personām, tādējādi mazinot arī Komisijas lēmumu apstrīdēšanas risku. 
Risinājuma apraksts
Tiek precizēts MK noteikumu Nr.805 9.pielikuma 2. un 3.punkts, atsakoties no konkrēta speciālista - protēžortopēda apstiprināta medicīniskā atzinuma, to aizstājot ar ārsta speciālista atzinumu. Normatīvajos aktos nav noteikts specifisks protēžortopēda medicīnisks atzinums. Iemesli, kāpēc kāja vai pēda nav amputējama var būt dažādi, tāpēc praksē kompetentu slēdzienu var sniegt traumatologs, ortopēds, ķirurgs, endokrinologs vai cits ārsts speciālists. Tāpat 4.punktā tiek paredzēts atteikties no protēžortopēda atzinuma par nespēju nēsāt ortopēdiskos apavos, jo Komisijas ārstu ekspertu ieskatā vienas kājas saīsinājuma gadījumos ortopēdiskie apavi ne vienmēr atvieglo pārvietošanas iespējas. Savukārt atzinums par medicīniskajām indikācijām vieglā automobiļa speciālai pielāgošanai un pabalsta saņemšanai transporta izdevumu kompensēšanai tiek sniegts personām, kurām ir pārvietošanās traucējumi, tāpēc Komisijās ārsta eksperta uzdevums ir vērtēt, vai personai ir pārvietošanas traucējumi neatkarīgi no tā, vai persona spēj vai nespēj nēsāt ortopēdiskos apavus.
Tiek precizēts MK noteikumu Nr.805 9.pielikuma 8.punkts atbilstoši precīzākiem apstākļiem un medicīniskajai terminoloģijai, kas liecina par pārvietošanās traucējumiem.
 MK noteikumu Nr.805 9.pielikuma 11.punktā vārds "funkciju" tiek aizstāts ar vārdu "pārvietošanās", precizējot normu un norādot uz konkrētu funkcionālo traucējumu veidu.
Tiek precizēts MK noteikumu Nr.805 9.pielikuma 15.punkts atbilstoši aktuālajā situācijā piemērotai un lietotai medicīniskajai terminoloģijai.
Tiek papildināts MK noteikumu Nr.805 9.pielikuma 16.punkts ar jauni saslimšanu - ļoti smaga elpošanas nepietiekamība ar 24 stundu skābekļa atkarību. Līdzšinējā praksē personām ar smagu elpošanas nepietiekamību ar 24 stundu skābekļa atkarību Komisija noteica medicīniskās indikācijas vieglā automobiļa speciālai pielāgošanai un pabalsta saņemšanai transporta izdevumu kompensēšanai pamatojoties uz šī pielikuma 18.punktu. Taču ņemot vērā, ka šīs slimības izpausmes ir līdzīgas kā dekompensētas sirds mazspēja ar ascītu un anasarku gadījumā, proti abas slimības rada slodzes tolerances izteiktus traucējumus, tad ir pamats šo slimību izdalīt atsevišķi, iekļaujot to 16.punktā. Tāpat šīs slimības atsevišķa izdalīšana ļauj pamatotāk izskaidrot cilvēkiem atzinuma izsniegšanas pamatotību.
Tiek papildināts MK noteikumu Nr.805 9.pielikuma 18.punkts, ka atzinums tiek sniegts personām ar tādiem traucējumiem, kuru dēļ persona pat ar citas personas pastāvīgu atbalstu nevar izmantot sabiedriskā transporta pakalpojumus. Līdzšinējā praksē atsevišķi šādi traucējumi netika izdalīti, taču medicīniskās indikācijas vieglā automobiļa speciālai pielāgošanai un pabalsta saņemšanai transporta izdevumu kompensēšanai tāpat tika noteiktas pamatojoties uz šī pielikuma 18.punktu, jo arī šai personu grupai ir izteikti pārvietošanās traucējumu. Nepieciešamība atsevišķi izdalīt personas ar tādiem traucējumiem, kuru dēļ persona pat ar citas personas pastāvīgu atbalstu nevar izmantot sabiedriskā transporta pakalpojumus skaidrojama ar to, ka Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijā pārvietošanās traucējumi ir klasificējami domēnā d450 “Staigāšana”, savukārt traucējumi, kuru dēļ persona pat ar citas personas pastāvīgu atbalstu nevar izmantot sabiedriskā transporta pakalpojumus ir klasificējami domēnā d470 “Transportlīdzekļa izmantošana pasažiera lomā". Šajā domēnā, piemēram, ir identificējamas personas ar abu roku amputāciju. Personu ar tādiem traucējumiem, kuru dēļ persona pat ar citas personas pastāvīgu atbalstu nevar izmantot sabiedriskā transporta pakalpojumus, atsevišķa izdalīšana šajā punktā ļauj arī labāk izprast un pamatot šī kritērija piemērošanu attiecīgajai personu grupai.

Precizējumi MK noteikumu Nr.805 9.pielikumā nepasliktina personas iespējas saņemt atzinumu par medicīnisko indikāciju noteikšanu vieglā automobiļa speciālai pielāgošanai un pabalsta saņemšanai transporta izdevumu kompensēšanai, to mērķis ir atvieglot Komisijas ārstiem ekspertiem šo kritēriju piemērošanu ikdienas darbā. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Iesnieguma veidlapā norādāmās informācijas precizēšana ļaus efektīvāk izmantot Komisijas resursus, jo būs pieejama precīzāka invaliditātes un darbspēju ekspertīzes veikšanai nepieciešamā informācija un būs iespēja nepieciešamības gadījumā operatīvāk sazināties ar personu. Veselības traucējumu novērtēšanas kritēriju, darbspēju zaudējuma noteikšanai procentos personām, kuras cietušas nelaimes gadījumā darbā, slimo ar arodslimību vai slimību, kura saistīta ar piedalīšanos Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanā kritēriju, atzinuma sniegšanas par īpašas kopšanas nepieciešamību personai ar invaliditāti no 18 gadu vecuma kritēriju un atzinuma sniegšanas par medicīnisko indikāciju noteikšanu vieglā automobiļa speciālai pielāgošanai un pabalsta saņemšanai transporta izdevumu kompensēšanai kritēriju precizēšana ļaus efektīvāk piemērot šos kritērijus.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Efektivizējot invaliditātes un darbspēju ekspertīzes procesu tiks operatīvāk un kvalitatīvāk izskatīti personu iesniegumi.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
 Tiks pilnveidots invaliditātes un darbspēju ekspertīzes process, ka rezultātā personas varēs saņem precīzāku, savlaicīgāku un argumentētāku informāciju par ekspertīzes procesu un Komisijas lēmumiem, tādējādi tiks nodrošināta iespēja personām veikt savlaicīgas darbības savas veselības uzlabošanai. 

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi