Anotācija (ex-ante)

24-TA-1418: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Pelītes" Salas pagastā, Jēkabpils novadā, daļas pirkšanu gājēju un velosipēdu ceļa būvniecības projekta īstenošanai gar valsts reģionālo autoceļu P76 "Aizkraukle–Jēkabpils" posmā no Salas ciema līdz Jēkabpilij" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no nekustamā īpašuma īpašnieces atsavināt nekustamā īpašuma daļu, kas nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – gājēju un velosipēdu ceļa būvniecības projekta īstenošanai gar valsts reģionālo autoceļu P76 “Aizkraukle-Jēkabpils” posmā no Salas ciema līdz Jēkabpilij 38,65.-42,57. km.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Gājēju un velosipēdu ceļa būvniecības projekta īstenošanai gar valsts reģionālo autoceļu P76 “Aizkraukle-Jēkabpils” posmā no Salas ciema līdz Jēkabpilij nepieciešams no nekustamo īpašumu īpašniekiem atsavināt nekustamā īpašuma “Pelītes” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5686 002 0310) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 5686 002 0848) 0,2250 ha platībā – Salas pagastā, Jēkabpils novadā.
Minētā nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Projekta konceptuālā nepieciešamība ir apliecināta, valsts budžeta apakšprogrammā 23.06.00 “Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana” paredzot finanšu līdzekļus programmas “2.3. Satiksmes organizācija un satiksmes drošība” apakšprogrammai 2.3.4. “Gājēju un velosipēdistu ceļu izbūve” finansēšanas plānā.
Vienlaikus projekta konceptuālā nepieciešamība apliecināta ar Transporta attīstības pamatnostādnēm 2021. - 2027. gadam, kur paredzētas aktivitātes ceļu satiksmes drošības uzlabošanai un mikromobilitātei (Ministru kabineta 2021. gada 21. oktobra rīkojums Nr. 710 “Par Transporta attīstības pamatnostādnēm 2021. - 2027. gadam”). Attiecīgi Ministru kabinets ir ne tikai izteicis vispārīgu piekrišanu līdzekļu apropriācijai projektiem vai arī to īstenošanai kopumā, bet vienlaikus ir akceptējis, ka šie projekti ietvers arī nekustamo īpašumu atsavināšanu no privātpersonām.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums “Pelītes” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5686 002 0310) ir ierakstīts Zemgales rajona tiesas Salas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000062190.
Nekustamā īpašuma “Pelītes” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5686 002 0310) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 5686 002 0848 ir noteikti šādi apgrūtinājumi (saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem):
- applūstošā (10% applūduma varbūtība) teritorija – 0,2250 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem – 0,2250 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,0173 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju – 0,0259 ha platībā;
Daugavas vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,2250 ha platībā.
Nekustamā īpašuma īpašnieces pilnvarotā persona ir piekritusi nekustamā īpašuma “Pelītes” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5686 002 0310) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 5686 002 0848) 0,2250 ha platībā – Salas pagastā, Jēkabpils novadā atsavināšanai atbilstoši aprēķinātajam atlīdzības apmēram, informējot par to telefoniski.
Nekustamajam īpašumam noteiktie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Satiksmes ministrijai, izmantojot valsts nekustamos īpašumus, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 „Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 5.jūnija lēmumu Nr. 03.1-14/2112 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Pelītes” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5686 002 0310) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 5686 002 0848) 0,2250 ha platībā – Salas pagastā, Jēkabpils novadā, nosakot to 4 102,50 EUR, kas sastāv no nekustamā īpašuma tirgus vērtības 4 027,50 EUR un kompensējamiem zaudējumiem par augošajiem kokiem 75,00 EUR. Nekustamā īpašuma īpašnieces pilnvarotās personas pieteiktie zaudējumi tika noraidīti šādu apsvērumu dēļ:
1. Būvprojekta īstenošanai izstrādāts un apstiprināts zemes ierīcības projekts (ZIP) par nekustamā īpašuma “Pelītes” sastāvā esošās zemes vienības sadali, kadastrāli uzmērot un izveidojot zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 56860020848, platība ir 0,2250 ha. Neskatoties uz to, ka nekustamais īpašums pirms sadalīšanas bija instrumentāli uzmērīts, ZIP izstrādes un nekustamā īpašuma sadalīšanas rezultātā zemes vienības (paliekošās zemes vienības) un atsavināmās zemes vienības platību kopsumma ir mainījusies no 6,43 ha uz 6,3450 ha, tas ir, samazināta par 0,0850 ha (850 m2). Tādējādi Īpašnieka ieskatā, kā atsavināmās zemes vienības vērtību būtiski ietekmējošs faktors (zaudējums) ir jāņem vērā nekustamā īpašuma platības samazinājums par 0,0850 ha, ko Īpašnieks nevarēja paredzēt vai ietekmēt.
Izvērtējot prasīto zaudējumu tika konstatēts, ka 2020. gadā veiktās nekustamā īpašuma sadales rezultātā tika kamerāli pārzīmēts zemes robežu plāns, tai skaitā zemes vienībai, kur tiek atsavināta platība valsts vajadzībām,  pieļaujot pirmreizējā uzmērīšanā norādīto kļūdu – 2000.gada 1. jūnijā noteiktā robeža noteikta 7 m no ceļa ass. Veicot robežu neatbilstības novēršanu, tika precizēta robeža atbilstoši ceļa novietojumam un konstrukcijai apvidū, kā arī atbilstoši likumā “Par autoceļiem” noteiktajam. Līdz ar to secināms, ka nekustamā īpašuma pilnvarotās personas pieteiktais zaudējums nav saistīts ar nekustamā īpašuma atsavināšanas procesu, un platības kopsumma ir mainījusies mērniecības darbu rezultātā, novēršot pirmreizējās uzmērīšanas laikā radīto kļūdu.
2. Par nekustamā īpašuma īpašnieces pilnvarotās personas pieteikto zaudējumu, ka izvietotā robežlīnija nodrošināja iespēju plānot un izveidot pat vairākus zemesgabala pieslēgumus pie autoceļa, savukārt pēc Būvprojekta īstenošanas izbūvētā inženierbūve (gājēju-velosipēdu ceļš) samazinās zemes vienības sadalīšanu apbūves gabalos, secināts, ka pieslēgums paliekošajai zemes vienībai ir saglabāts nemainīgs, ko apliecina izstrādātais zemes ierīcības projekts un pašvaldības lēmums par zemes ierīcības projekta apstiprināšanu.
Savukārt nākotnes pieslēgumu izveide notiek saskaņā ar 2008.gada 7. jūlija Ministru kabineta noteikumiem Nr. 505 “Noteikumi par pašvaldību, komersantu un māju ceļu pievienošanu valsts autoceļam” 13.punktu, kas nosaka, ka ceļa pievienojumu valsts autoceļiem atļauts veidot, ja attiecīgais ceļa pievienojums atbilst detālplānojumam.
3. Izvērtējot zaudējumus, kas saistās ar atlikušās zemes īpašuma daļas tirgus vērtības izmaiņām, tiek secināts, ka atsavināmās zemes vienības kopējā platība ir 0,2250 ha jeb ~2% no kopējās nekustamā īpašuma “Pelītes” (kadastra Nr.56860020310) platības. Pirms vērtējamās zemes vienības atdalīšanas īpašuma “Pelītes” (kadastra Nr.56860020310) platība bija 10,1450 ha. Atsavināšanas rezultātā netiek mainīta atlikušās zemes vienības forma, izmantošanas un piekļuves iespējas. 
Nekustamā īpašuma sertificēts vērtētājs ir norādījis, ka atsavināmās zemes vienības ar kopējo platību 0,2250 ha, (kadastra apzīmējums 56860020848) atsavināšanai nav vērā ņemamas ietekmes uz atlikušo nekustamā īpašuma tirgus vērtību.
Pamatojoties uz nekustamā īpašuma sertificēta vērtētāja iesniegtajiem dokumentiem un dabā konstatētajiem apstākļiem, tiek secināts, ka atlīdzība par zaudējumiem, kas nekustamā īpašuma īpašniekam nodarīti saistībā ar nekustamā īpašuma atsavināšanu, netiek identificēti.

Satiksmes ministrija īpašuma tiesības uz atsavināmo nekustamā īpašuma daļu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
 
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma “Pelītes” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5686 002 0310) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 5686 002 0848) 0,2250 ha platībā – Salas pagastā, Jēkabpils novadā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Minētā nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai. Satiksmes ministrija ir meklējusi risinājumus un līdzekļus mērķa sasniegšanai, un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar nekustamā īpašuma īpašnieku un netiešā veidā skar valsts reģionālā autoceļa P76 “Aizkraukle-Jēkabpils” lietotājus.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projektā risinātie jautājumi netiešā veidā skar valsts reģionālā autoceļa P76 “Aizkraukle-Jēkabpils” lietotājus.
Uzlabojot transporta infrastruktūru, pastarpināti tiek veicināta arī uzņēmējdarbība autopārvadājumu jomā.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un veicot autoceļu būvniecību vai pārbūvi, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
4 103
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
4 103
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
4 103
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
4 103
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekts šo jomu neskar.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija

Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumi, kas saistīti ar nepieciešamā nekustamā īpašuma pirkšanu, tiks segti no valsts budžetā 2024. gadam Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti nepieciešamā nekustamā īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā tiks segti no valsts budžetā 2024. gadam Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.07.00 "Valsts autoceļu pārvaldīšana" paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Ministru kabineta rīkojuma projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un VSIA “Latvijas Valsts ceļi”.
 

6.4. Cita informācija


Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Ministru kabineta rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzlabojot transporta infrastruktūru, tiek veicināta attiecīgā reģiona ekonomiskā izaugsme.
 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
 

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi