Anotācija (ex-ante)

22-TA-2268: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 43. punkts, valsts galvenā pārtikas un veterinārā inspektora 2022. gada 8. jūlija rīkojums Nr. 90 "Par karantīnas noteikšanu un ierobežojumiem Kuldīgas novada Rudbāržu pagastā" un valsts galvenā pārtikas un veterinārā inspektora 2022. gada 11. jūlija rīkojums Nr. 95 "Par karantīnas noteikšanu un ierobežojumiem Kuldīgas novada Rudbāržu pagastā".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pārtikas un veterinārajam dienestam (turpmāk – PVD) un Lauku atbalsta dienestam nepieciešami papildu budžeta līdzekļi (47 783,90 euro), lai segtu izdevumus, kas radušies, organizējot Kuldīgas novada Rudbāržu pagastā novietnēs esošo cūku piespiedu nogalināšanu, cūku līķu, kontaminētās barības un no apgrozības izņemtās dzīvnieku izcelsmes pārtikas transportēšanu un iznīcināšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts galvenais pārtikas un veterinārais inspektors 2022. gada 8. jūlijā izdeva rīkojumu Nr. 90 "Par karantīnas noteikšanu un ierobežojumiem Kuldīgas novada Rudbāržu pagastā", pamatojoties uz valsts zinātniskā institūta "Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR"" (turpmāk – institūts BIOR) 2022. gada 7. jūlija testēšanas pārskatu Nr. DZ-2022-V-385400.01, un 2022. gada 11. jūlijā – rīkojumu Nr. 95 "Par karantīnas noteikšanu un ierobežojumiem Kuldīgas novada Rudbāržu pagastā", pamatojoties uz institūta BIOR 2022. gada 11. jūlija testēšanas pārskatu Nr. DZ-2022-V-386459.01. Minētie institūta BIOR testēšanas pārskati oficiāli apstiprināja, ka Kuldīgas novada Rudbāržu pagasta "Rudbāržos" (novietnes reģistrācijas numurs Lauksaimniecības datu centra datubāzē LV1220451) un "Liepniekos" (novietnes reģistrācijas numurs Lauksaimniecības datu centra datubāzē LV1221380) ir konstatēta mājas cūku saslimšana ar Āfrikas cūku mēri (turpmāk – ĀCM).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regulu 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā ("Dzīvnieku veselības tiesību akts"), Eiropas Komisijas 2019. gada 17. decembra Deleģētās regulas 2020/687, ar ko attiecībā uz noteikumiem par noteiktu sarakstā norādītu slimību profilaksi un kontroli papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429, (turpmāk – Regula 2020/687) 12. pantu un Ministru kabineta 2004. gada 17. februāra noteikumu Nr. 83 "Āfrikas cūku mēra likvidēšanas un draudu novēršanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 83) 29.1. apakšpunktu, visi dzīvnieki inficētajā novietnē ir jānogalina, lai likvidētu slimības uzliesmojumu.
Regulā 2020/687 ir noteikts, ka dzīvnieku izcelsmes blakusprodukti, kas nav paredzēti cilvēku patēriņam (turpmāk – blakusprodukti), tostarp iegūti, nonāvējot dzīvniekus, kā arī dzīvnieku izcelsmes produkti un reproduktīvi produkti tiek likvidēti vai pārstrādāti saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 21. oktobra Regulu (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1774/2002 (turpmāk – Regula Nr. 1069/2009). Savukārt noteikumos Nr. 83 ir noteikts, ka ĀCM uzliesmojuma gadījumā blakusproduktus pārstrādā, piemērojot Regulas Nr. 1069/2009 nosacījumus un Eiropas Komisijas 2011. gada 25. februāra Regulā (ES) Nr. 142/2011, ar kuru īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un īsteno Padomes Direktīvu 97/78/EK attiecībā uz dažiem paraugiem un precēm, kam uz robežas neveic veterinārās pārbaudes atbilstīgi minētajai direktīvai, (turpmāk – Regula Nr. 142/2011) noteiktās pārstrādes metodes un nosacījumus, lai novērstu slimības ierosinātāja izplatīšanās iespēju.
Tātad kopumā jāņem vērā šādi faktori:
1) ātra rīcība ar slimajiem dzīvniekiem ĀCM skartajās dzīvnieku novietnēs;
2) tūlītēja dzīvnieku līķu, inficētās dzīvnieku barības un no apgrozības izņemtās dzīvnieku izcelsmes pārtikas pārstrāde un likvidēšana;
3) blakusproduktu pārstrādes uzņēmumam jābūt ar attiecīgu darbības jaudu.
Latvijā ir tikai viens dzīvnieku līķu (2. kategorijas blakusproduktu) pārstrādes uzņēmums, kas atbilst Regulā Nr. 1069/2009 un Regulā Nr. 142/2011 noteiktajām prasībām, – blakusproduktu uzņēmums SIA "Grow Energy" (reģistrācijas numurs 40103275664, juridiskā adrese "Gravas", Limbažu pagasts, Limbažu novads, LV-4020, faktiskā adrese "Gravas", Limbažu pagasts, Limbažu novads, LV-4020, PVD atzīšanas numurs A 064721) ar dzīvnieku līķu pārstrādes jaudu liela epizootijas uzliesmojuma gadījumā. Turklāt PVD ir līgums ar SIA "Grow Energy" par nobeigušos un inficēto mežacūku līķu savākšanu visā Latvijas teritorijā, to pārstrādi un likvidēšanu.
PVD ir veicis epidemioloģisko izmeklēšanu un noskaidrojis epidemioloģiski saistīto cūku novietni un pārtikas uzņēmumu – veikalu. PVD inspektori attiecīgi saistītajā cūku novietnē organizēja cūku piespiedu nogalināšanu un pārtikas uzņēmumā izsekoja gaļas pārvietošanu un aizturēja produkciju.
Nogalinot cūkas, radās 81,54 tonnas dzīvnieku līķu, un, no apgrozības izņemot 116,945 kg dzīvnieku izcelsmes pārtiku, radās 81,66 tonnas dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu, kā arī ir iznīcinātas 1,82 tonnas kontaminētās barības.
PVD nepieciešami papildu budžeta līdzekļi, lai segtu izdevumus, kas radās, organizējot Kuldīgas novada Rudbāržu pagastā inficētajās novietnēs esošo cūku piespiedu nogalināšanu.
Dzīvo cūku piespiedu nogalināšanai tiek izmantots oglekļa dioksīds. PVD iegādājās oglekļa dioksīdu, nomāja dzīvnieku nogalināšanai piemērotus transportlīdzekļus, mazgāja un dezinficēja cūku nogalināšanā izmantotās kravas automašīnas un traktorus. PVD radās arī izdevumi, kas saistīti ar ĀCM uzliesmojumu apkarošanā iesaistītā personāla izmitināšanu, kā arī virsstundu darba apmaksai PVD nodarbinātajiem. Visiem PVD īstenotajiem pasākumiem kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 9701,55 euro apmērā.
Latvijā tiek īstenota ar Eiropas Komisiju saskaņota un apstiprināta ĀCM uzraudzības un kontroles programma, taču tajā minētie līdzekļi nav paredzēti, lai segtu izdevumus, kas radušies ĀCM uzliesmojumu apkarošanai cūku novietnēs.
Risinājuma apraksts
Lai segtu zaudējumus, kas radušies ĀCM apkarošanas laikā, no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" Zemkopības ministrijai nepieciešams saņemt 47 783,90 euro.
Dalībvalstu izdevumus, kas radušies, pēc ĀCM uzliesmojuma īstenojot tā apkarošanas pasākumus cūku novietnēs, Eiropas Savienība līdzfinansē kā ārkārtas pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 28. aprīļa Regulas (ES) 2021/690, ar ko izveido iekšējā tirgus, uzņēmumu, tostarp mazo un vidējo uzņēmumu, konkurētspējas, augu, dzīvnieku, pārtikas aprites un dzīvnieku barības jomas un Eiropas statistikas programmu (vienotā tirgus programma) un atceļ Regulas (ES) Nr. 99/2013, (ES) Nr. 1287/2013, (ES) Nr. 254/2014, un (ES) Nr. 652/2014, (turpmāk – Regula 2021/690) 12. un 13. panta un I pielikuma nosacījumiem.
Rīkojuma projekta pieņemšana problēmu atrisinās pilnībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

ĀCM Latvijā ir aktuāls kopš 2014. gada 26. jūnija, kad Latvijas teritorijā Baltkrievijas un Krievijas Federācijas pierobežā tika konstatēti pirmie mežacūku saslimšanas gadījumi ar ĀCM. Vēlāk, slimībai izplatoties mežacūku populācijā, ĀCM tika konstatēts arī piemājas cūku novietnēs.
Īstenojot ĀCM uzraudzības programmu, šogad laikposmā līdz 15. jūlijam ir atklātas 488 mežacūkas, kuru laboratoriskie izmeklējumi ir pozitīvi uz ĀCM.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
47 784
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
47 784
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-47 784
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-47 784
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
47 784
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
ĀCM skartajās novietnēs, nogalinot dzīvniekus, radās 81,54 tonnas dzīvnieku līķu un no apgrozības izņemti 116,945 kg dzīvnieku izcelsmes pārtikas. Tādejādi kopumā iznīcinātas 81,66 tonnas dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu, kā arī ir 1,82 tonnas kontaminētās barības. SIA "Grow Energy" ir iesniegusi aprēķinu par dzīvnieku līķu un no apgrozības izņemtās dzīvnieku izcelsmes pārtikas savākšanas, transportēšanas, pārstrādāšanas un likvidēšanas izmaksām, kas ir 433,51 euro par tonnu. SIA "Grow Energy" ir iesniegusi aprēķinu par inficētās dzīvnieku barības savākšanas, transportēšanas, pārstrādāšanas un likvidēšanas izmaksām, kas ir 1473,77 euro par tonnu. 
Kopā izmaksu aprēķins ir šāds:
81,66 t x 433,51 euro/t = 35 400,43 euro
1,82 t x 1473,77 euro/t = 2682,26 euro,
35 400,43 euro + 2682,26 euro = 38 082,69 euro.
SIA "Grow Energy" iesniegumā Nr. IE-22-25/07 lūdz izmaksāt 38 082,35 euro.

PVD izdevumi ĀCM likvidēšanas pasākumiem Kuldīgas novada Rudbāržu pagastā kopā veido 9 701,55 euro, tai skaitā izdevumi atlīdzībai (EKK 1000) 1912,20 euro un izdevumi par precēm un pakalpojumiem (EKK 2000) 7789,35 euro. PVD izdevumi veidojas šādi:

1. Virsstundu darba apmaksa 1 912,20 euro apmērā saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumiem Nr. 361 "Noteikumi par valsts institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību, kā arī par profesijām un specifiskajām jomām, kurām piemērojams tirgus koeficients":
1) nodarbinātā stundas likme 11,065 euro/stundā * 13 virsstundas * 200% * 1,2359 VSAOI = 355,56 euro;
2) nodarbinātā stundas likme 9,458 euro/stundā * 9 virsstundas * 200% * 1,2359 VSAOI = 210,40 euro;
3) nodarbinātā stundas likme 12,2497 euro/stundā * 6 virsstundas * 200% * 1,2359 VSAOI = 181,67 euro;
4) nodarbinātā stundas likme 9,9306 euro/stundā * 20 virsstundas * 200% * 1,2359 VSAOI = 490,93 euro;
5) nodarbinātā stundas likme 7,7899 euro/stundā * 15 virsstundas * 200% * 1,2359 VSAOI = 288,83 euro;
6) nodarbinātā stundas likme 7,0763 euro/stundā * 22 virsstundas * 200% * 1,2359 VSAOI = 384,81 euro.
2. Izdevumi par precēm un pakalpojumiem 7789,35 euro apmērā:
1) dzīvnieku nogalināšanai piemērota transporta pakalpojumu izmaksas ir 3025,00 euro;
2) oglekļa dioksīds cūku nogalināšanai – 1219,97 euro (36 baloni x 14,99 euro + 21% PVN, maksa par piegādi 468,60 euro + 21% PVN);
3) ar personāla izmitināšanu saistītās izmaksas u.c. izdevumi – 450,00 euro (3 naktis x 3 personas x 50,00 euro) - un dienas nauda saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumu Nr. 969 "Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi" 21.2. apakšpunktu: 8,00 euro x 3 personas x 4 dienas = 96,00 euro. Kopā 546,00 euro;
4) inventāra un transportlīdzekļu tīrīšanai un dezinfekcijai pēc cūku nogalināšanas – 2998,38 euro.

Attaisnojošie dokumenti par faktiskajām izmaksām tika nosūtīti uz Finanšu ministrijas elektroniskā pasta adresi Vairis.Santars@fm.gov.lv
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi PVD un SIA "Grow Energy" tiek segti no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Regula 2021/690 paredz ārkārtas pasākumu līdzfinansējumu saskaņā ar 3. panta 2. punkta "e" apakšpunktā minēto mērķi un nosacījumiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi