24-TA-2670: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 29. septembra noteikumos Nr. 545 "Pārtikas apritē nodarbināto personu apmācības kārtība pārtikas higiēnas jomā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams nodrošināt, ka visas personas, kas iesaistītas pārtikas apritē, ir apliecinājušas nepieciešamo zināšanu apguvi pārtikas higiēnas jomā, tādējādi veicinot nekaitīgas pārtikas apriti un sabiedrības veselības aizsardzību.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 29. septembra noteikumos Nr. 545 "Pārtikas apritē nodarbināto personu apmācības kārtība pārtikas higiēnas jomā" (turpmāk - noteikumi Nr. 545) sagatavoti ar mērķi noteikt prasību pārtikas apritē iesaistītajām personām pēc minimālo higiēnas prasību obligātās apmācības veikt zināšanu rakstveida pārbaudi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd spēkā esošie noteikumi Nr. 545 nenosaka zināšanu pārbaudi kā obligātu prasību pirms apliecības izsniegšanas par kursa “Minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā” apguvi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pastāv risks, ka personas, kas iesaistītas pārtikas apritē, iespējams, nav apguvušas nepieciešamās zināšanas pārtikas higiēnas jautājumos. Tas var radīt higiēnas pārkāpumus un pārtikas nekaitīguma apdraudējumu, īpaši attiecībā uz personām, kuras piegādā pārtiku, tostarp gatavos ēdienus (kurjeri), kuriem šīs zināšanas ir būtiskas ikdienas darbā.
Risinājuma apraksts
Noteikumi Nr. 545 jāpapildina ar 5.1 punktu, nosakot prasību par obligātu rakstveida pārbaudes darba kārtošanu pēc kursa “Minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā” noklausīšanās. Šī prasība būs attiecināma uz visām pārtikas apritē iesaistītajām personām, kurām saskaņā ar noteikumos Nr. 545 noteiktajām prasībām ir jāapgūst mācību kurss “Minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Pārtikas apritē iesaistītās personas
- Personas, kuras pasniedz mācību kursu “Minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā”
Ietekmes apraksts
Pārtikas apritē iesaistītajām personām, kurām saskaņā ar noteikumos Nr. 545 noteiktajām prasībām ir jāapgūst mācību kurss “Minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā”, turpmāk pēc kursa noklaušišanās būs jākārto rakstveida pārbaudes darbs.
Personām, kuras pasniedz mācību kursu "Minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā”, jāsagatavo pārbaudes darba jautājumi mācību kursa apguvējiem.
Personām, kuras pasniedz mācību kursu "Minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā”, jāsagatavo pārbaudes darba jautājumi mācību kursa apguvējiem.
Juridiskās personas
- Pārtikas apritē iesaistītās personas
- Personas, kuras pasniedz mācību kursu “Minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā”
Ietekmes apraksts
Pārtikas apritē iesaistītajām personām, kurām saskaņā ar noteikumos Nr. 545 noteiktajām prasībām ir jāapgūst mācību kurss “Minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā”, turpmāk pēc kursa noklaušišanās būs jākārto rakstveida pārbaudes darbs.
Personām, kuras pasniedz mācību kursu "Minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā”, jāsagatavo pārbaudes darba jautājumi mācību kursa apguvējiem.
Personām, kuras pasniedz mācību kursu "Minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā”, jāsagatavo pārbaudes darba jautājumi mācību kursa apguvējiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Pārtikas apritē iesaistītās personas
palielinās
Vērtības nozīme:
15,00
eiro
3,00
stundas
1
Nav nosakāms
1
reizi trīs gados
45,00
Tā kā mācību kurss jānoklausās un rakstveida pārbaudījums jākārto vienu reizi trīs gados un līdz noteikumu spēkā stāšanās dienai iegūtās apliecības būs derīgas trīs gadus no to izsniegšanas brīža
Personas, kuras pasniedz mācību kursu “Minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā”
palielinās
Vērtības nozīme:
10,97
Eiro, dati no VID datu bāzes
8,00
stundas
1
Nav nosakāms
1
reizi trōs gados vai retāk
87,76
Rakstveida zināšanu pārbaudei ir jāistrādā metodika, tas vairāk ir kā vienreizējs pasākums, kas, iespējams reizi trijos gados ir jāpārskata, ja mainās, piemēram, normatīvo aktu prasības.
Kopā
132,76
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Patērētais laiks - stundās
Aprēķinu skaidrojums
Pārtikas apritē iesaistītās personas
palielinās
Vērtības nozīme:
4,00
stundas
1
Nav nosakāms
1
reizi 3 gados
4,00
Apmācība 4 stundas vienu reizi 3 gados.Tā kā mācību kurss jānoklausās un rakstveida pārbaudījums jākārto vienu reizi trīs gados un līdz noteikumu spēkā stāšanās dienai iegūtās apliecības būs derīgas trīs gadus no to izsniegšanas brīža
Personas, kuras pasniedz mācību kursu “Minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā”
palielinās
Vērtības nozīme:
8,00
stundas
1
Nav nosakāms
1
reizi 3 gados vai retāk
8,00
Rakstveida zināšanu pārbaudei ir jāistrādā metodika, tas vairāk ir kā vienreizējs pasākums, kas, iespējams reizi trijos gados ir jāpārskata, ja mainās, piemēram, normatīvo aktu prasības.
Kopā
12,00
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme vai dokumentu sagatavošanas un iesniegšanas izdevumi - euro
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Izlietotie naudas līdzekļi - euro
Aprēķinu skaidrojums
Pārtikas apritē iesaistītās personas
palielinās
Vērtības nozīme:
50,00
eiro
1
Nav nosakāms
1
reizi trīs gados
50,00
Vienai personai izdevumi par apmācību veikšanu var sastādīt līdz 50 eiro. Šādi izdevumi rodas vienu reizi trijos gados.
Personas, kuras pasniedz mācību kursu “Minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā”
palielinās
Vērtības nozīme:
87,76
eiro
1
Nav nosakāms
1
reizi trīs gados vai retāk
87,76
Pieņemot, ka rkstveida pārbaudījuma metodikas sagatavošana aizņem vienu darba dienu - astoņas stundas. Rakstveida zināšanu pārbaudei ir jāistrādā metodika, tas vairāk ir kā vienreizējs pasākums, kas, iespējams reizi trijos gados ir jāpārskata, ja mainās, piemēram, normatīvo aktu prasības.
Kopā
137,76
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
137,76
Pārtikas apritē iesaistītās personas
Jā
Vērtības nozīme:
50,00
eiro
1
personas
50,00
Nav datu par pārtikas apritē nodarbināto fizisko personu skaitu. Ir zināms pārtikas aprites uzņēmumu skaits, kas reģistrēti pārtikas un veterinārajā dienestā. To uz šo brīdi ir 26955
Personas, kuras pasniedz mācību kursu “Minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā”
Jā
Vērtības nozīme:
87,76
eiro
1
personas
87,76
Nav datu par fizisko personu skaitu, kuras veic šādas apmācības.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
137,76
Pārtikas apritē iesaistītās personas
Jā
Vērtības nozīme:
50,00
eiro
1
personas
50,00
Nav datu par pārtikas apritē nodarbināto juridisko personu skaitu. Ir zināms pārtikas aprites uzņēmumu skaits, kas reģistrēti pārtikas un veterinārajā dienestā. To uz šo brīdi ir 26955
Personas, kuras pasniedz mācību kursu “Minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā”
Jā
Vērtības nozīme:
87,76
eiro
1
personas
87,76
Nav datu par juridisko personu skaitu, kuras veic šādas apmācības.
Kopā
275,52
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pārtikas un veterinārais dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
