Anotācija (ex-ante)

22-TA-1646: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 3. maija rīkojumā Nr. 307 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 3. maija rīkojumā Nr. 307 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" sagatavots pēc vairāku nozaru ministriju, t.sk. Labklājības ministrijas (2022.gada 20.maija vēstule Nr. 25-02/702) un Finanšu ministrijas, kā arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas iniciatīvas, lai nodrošinātu elastīgāku finansējuma piešķiršanas procesu kompensāciju veikšanai pašvaldībām par izdevumiem, kas tām radušies, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 3. maija rīkojumā Nr. 307 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" paredz svītrot finansējuma sadalījumu pa jomām, lai rastu elastīgāku iespēju finansējuma piešķiršanas procesam. Kopējā ar Ministru kabineta 2022. gada 3. maija rīkojumu Nr. 307 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" (MK rīkojums Nr.307) apstiprinātā finansējuma kopsumma netiek mainīta un ir 12 997 832 euro.
Spēkā stāšanās termiņš
25.05.2022.
Pamatojums
Nepieciešams nodrošināt finansējumu, lai saskaņā ar Likuma 13. panta trešo daļu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) reizi mēnesī kompensētu pašvaldībām izdevumus, kas radušies sakarā ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu, pieprasot līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", izņemot Likuma 11. pantā minētos izdevumus.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK rīkojums Nr.307 paredz finansējuma sadalījumu starp atbalsta jomām, taču prakse rāda, ka lietderīgāk būtu neizdalīt finansējuma apmēru pa atbalsta jomām, lai ar iepriekš minētā rīkojuma atbalstītā finansējuma ietvaros segtu tādu izdevumu apmēru pa atbalsta jomām atbilstoši faktiskajiem pašvaldību izdevumiem.

Ņemot vērā, ka pašvaldību izdevumi (kopā par februāri, martu, aprīli) sociālā atbalsta nodrošināšanai un izdevumi valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam pārsniedz ar MK rīkojumu Nr.307 noteikto finansējuma apmēru pa atbalsta jomām, atbilstoši  vairāku nozaru ministriju, t.sk.  Labklājības ministrijas un Finanšu ministrijas, kā arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas iniciatīvai, nepieciešams MK rīkojumā Nr.307 svītrot jomu sadalījumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kopējais ar MK rīkojumu Nr. 307 apstiprinātais finansējuma apmērs 12 997 832 euro paliek nemainīgs. Turklāt, spēkā paliek arī nosacījums par to, ja pašvaldību faktiskie izdevumi līdz 2022. gada 30. aprīlim ir mazāki, nekā paredzēts, un MK rīkojuma Nr.307 minētais finansējums netiek izmantots pilnā apmērā, šā MK rīkojumā Nr. 307 minēto finansējumu drīkst izmantot arī pašvaldību faktisko izdevumu segšanai pēc 2022. gada 30. aprīļa atbilstoši MK rīkojumā Nr.307 noteiktajai kārtībai.
Risinājuma apraksts
Sagatavoti MK rīkojuma Nr. 307 grozījumi, lai nodrošinātu elastīgāku finansējuma piešķiršanas procesu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi