23-TA-2307: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts meža dienesta amatpersonu formas tērpa un atšķirības zīmes paraugs un nēsāšanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Valsts meža dienesta likuma (turpmāk – likums) 13. panta otrā daļa, kurā noteikts, ka Valsts meža dienesta (turpmāk – dienests) amatpersonas, pildot dienesta pienākumus, nēsā dienesta formas tērpu vai atšķirības zīmi. Ministru kabinets nosaka formas tērpa un atšķirības zīmju paraugu un nēsāšanas kārtību.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Lai dienesta amatpersonas būtu atpazīstamas pienākumu izpildē un tās varētu nešaubīgi atšķirt no citu valsts uzraudzības iestāžu amatpersonām, ir jāsagatavo jauni Ministra kabineta noteikumi, tajos nosakot atšķirības zīmes paraugu un nēsāšanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saeimā 2023. gada 14. decembrī tika pieņemts likums "Grozījumi Valsts meža dienesta likumā", kurš stājās spēkā 2024. gada 12. janvārī. Likuma pārejas noteikumi papildināti ar 5. punktu, kurā paredzēts, ka Ministru kabinets līdz 2024. gada 31. martam izdod šā likuma 13. panta otrās daļas otrajā teikumā minētos noteikumus. Likuma 13. panta otrajā daļā noteikts, ka Ministru kabinets nosaka formas tērpa un atšķirības zīmju paraugu un nēsāšanas kārtību.
Spēkā esošā likuma 13. panta otrajā daļā ir noteikts, ka dienesta amatpersonas, pildot dienesta pienākumus, nēsā dienesta formas tērpu vai atšķirības zīmi.
Dienests ir zemkopības ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde. Likuma 2. pantā noteiktas dienesta funkcijas un paredzēts, ka dienests savas kompetences jomā uzrauga meža apsaimniekošanu un izmantošanu un medības reglamentējošo normatīvo aktu ievērošanu, uzrauga un īsteno meža ugunsdzēsību un piedalās valsts meža politikas izstrādē un ieviešanā. Precīzāk tā funkcijas noteiktas meža apsaimniekošanu un dienesta kompetenci reglamentējošajos normatīvajos aktos, tostarp Ministru kabineta 2013. gada 30. jūlija noteikumos Nr. 449 "Valsts meža dienesta nolikums".
Dienests pilda valsts pārvaldes funkcijas, un tā kompetence noteikta likuma 7. pantā, kurā minētas dienesta amatpersonu tiesības. Tā kā dienesta uzraudzībā un kontrolē ir dažādas jomas, tostarp meža apsaimniekošanu un izmantošanu un medības vai meža ugunsdrošību regulējošo normatīvo aktu ievērošana, kā arī produkcijas ieguves, glabāšanas, pārstrādes vai realizācijas vietas un produkcijas ieguves rīku pārbaude, Ministru kabineta noteikumos ir jānosaka formas tērpa un atšķirības zīmes paraugs un nēsāšanas kārtība.
Līdz šim dienesta amatpersonas, pildot pienākumus, uzrādīja tikai dienesta apliecību un atšķirības zīmes paraugs un nēsāšanas kārtība nebija noteikta ar ārējo normatīvo aktu.
Spēkā esošā likuma 13. panta otrajā daļā ir noteikts, ka dienesta amatpersonas, pildot dienesta pienākumus, nēsā dienesta formas tērpu vai atšķirības zīmi.
Dienests ir zemkopības ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde. Likuma 2. pantā noteiktas dienesta funkcijas un paredzēts, ka dienests savas kompetences jomā uzrauga meža apsaimniekošanu un izmantošanu un medības reglamentējošo normatīvo aktu ievērošanu, uzrauga un īsteno meža ugunsdzēsību un piedalās valsts meža politikas izstrādē un ieviešanā. Precīzāk tā funkcijas noteiktas meža apsaimniekošanu un dienesta kompetenci reglamentējošajos normatīvajos aktos, tostarp Ministru kabineta 2013. gada 30. jūlija noteikumos Nr. 449 "Valsts meža dienesta nolikums".
Dienests pilda valsts pārvaldes funkcijas, un tā kompetence noteikta likuma 7. pantā, kurā minētas dienesta amatpersonu tiesības. Tā kā dienesta uzraudzībā un kontrolē ir dažādas jomas, tostarp meža apsaimniekošanu un izmantošanu un medības vai meža ugunsdrošību regulējošo normatīvo aktu ievērošana, kā arī produkcijas ieguves, glabāšanas, pārstrādes vai realizācijas vietas un produkcijas ieguves rīku pārbaude, Ministru kabineta noteikumos ir jānosaka formas tērpa un atšķirības zīmes paraugs un nēsāšanas kārtība.
Līdz šim dienesta amatpersonas, pildot pienākumus, uzrādīja tikai dienesta apliecību un atšķirības zīmes paraugs un nēsāšanas kārtība nebija noteikta ar ārējo normatīvo aktu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Dienesta amatpersonas pašlaik netiek nodrošinātas ar formas tērpiem, jo dienests par ekonomiski lietderīgāku risinājumu ir atzinis dienesta amatpersonu nodrošinājumu ar ikdienas darba tērpu, identifikācijai izmantojot atšķirības zīmi. Tā lietošana un aprite ir noteikta ar dienesta ģenerāldirektora iekšējo normatīvo aktu.
Lai pienākumu pildīšanas laikā dienesta amatpersonas būtu atpazīstamas, kā arī tās varētu identificēt no attāluma, ar noteikumiem jānosaka formas tērpa un atšķirības zīmes paraugs un nēsāšanas kārtība.
Lai pienākumu pildīšanas laikā dienesta amatpersonas būtu atpazīstamas, kā arī tās varētu identificēt no attāluma, ar noteikumiem jānosaka formas tērpa un atšķirības zīmes paraugs un nēsāšanas kārtība.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts meža dienesta amatpersonu formas tērpa un atšķirības zīmes paraugs un nēsāšanas kārtība" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, lai noteiktu dienesta amatpersonu formas tērpa un atšķirības zīmes paraugu un nēsāšanas kārtību, paredzot, ka atšķirības zīmi uz amatpersonas formas tērpa nēsā labi redzamā vietā. Atšķirības zīmi uz formas tērpa ir svarīgi izvietot tā, lai šī zīme būtu redzama un kalpotu dienesta amatpersonu atpazīstamībai. Kopā ar atšķirības zīmi vai atsevišķi no tās lieto uzrakstu "VALSTS MEŽA DIENESTS" (turpmāk – uzraksts). Formas tērps var būt tumši zaļā, brūnā vai zaļganbrūnā krāsā. Savukārt diennakts tumšajā laikā vai nepietiekamas redzamības apstākļos dienesta amatpersona lieto gaismu atstarojošu vesti spilgti dzeltenā vai spilgti gaišzaļā krāsā ar labi redzamiem atstarojoša materiāla elementiem, uz kuras ir izvietota atšķirības zīme un uzraksts.
Dienesta atšķirības zīmi veido emblēma ar trīs pamatelementiem – vairogu, ozollapām un Latvijas valsts karogu, kā arī uzraksts. Dienesta vienotās identitātes lietošana noteikta dokumentā "Valsts pārvaldes iestāžu vienota identitāte. Grafiskais standarts". Formas tērpa un atšķirības zīmes paraugs un tās krāsu palete norādīti noteikumu projekta pielikumā.
Dienesta atšķirības zīmi veido emblēma ar trīs pamatelementiem – vairogu, ozollapām un Latvijas valsts karogu, kā arī uzraksts. Dienesta vienotās identitātes lietošana noteikta dokumentā "Valsts pārvaldes iestāžu vienota identitāte. Grafiskais standarts". Formas tērpa un atšķirības zīmes paraugs un tās krāsu palete norādīti noteikumu projekta pielikumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Dienesta amatpersonu formas tērpi un atšķirības zīmes tiks iegādātas par dienestam piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts meža dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/f08956f3-c504-466f-b84b-e53952b9775e
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Par noteikumu projektu nav saņemti ne priekšlikumi, ne iebildumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts meža dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi