23-TA-3277: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Jaunsardzes centra nolikums" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16.panta pirmā daļa nosaka, ka tiešās pārvaldes iestādes darbību reglamentē Ministru kabineta apstiprināts nolikums. Ministru kabineta 2009. gada 15. decembra noteikumi Nr. 1419 “Jaunsardzes centra nolikums” (turpmāk – Nolikums) stājušies spēkā 2010. gada 1. janvārī un līdz šim brīdim vairākkārt ir veikti normatīvā akta grozījumi. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16. panta otrajā daļā ir noteiktas prasības, kas tiešās pārvaldes iestādei jāiekļauj iestādes nolikumā. Jaunsardzes centrs (turpmāk – Centrs) konstatēja, ka Nolikumu nepieciešams papildināt, norādot Centra kompetenci, kā arī nepieciešams pārskatīt un precizēt Centra funkcijas, uzdevumus, tiesības un struktūru. Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 66. punkts noteic, ka normatīvā akta grozījumu likumprojektu nesagatavo, ja tā normu apjoms pārsniedz pusi no spēkā esošā likuma normu apjoma. Šādā gadījumā sagatavojams jauns Ministru kabineta noteikumu projekts. Ņemot vērā, ka Nolikumā veiktie grozījumi pārsniedz pusi no spēkā esošo normu apjoma, ir sagatavots jauns normatīvā akta projekts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts nosaka, ka Centra darbības mērķis ir veicināt Latvijas jaunatnes iesaisti visaptverošā valsts aizsardzībā un izpratni par to, attīstīt jaunatnes fizisko sagatavotību un visaptverošai valsts aizsardzībai nepieciešamās iemaņas.
Noteikumu projekta mērķis ir Centra funkciju, uzdevumu un tiesību aktualizēšana, nodrošinot Centra darbības efektivitāti un tiesiskumu, kā arī sniedzot sabiedrībai plašāku informāciju par Centra darbību.
Noteikumu projekta mērķis ir Centra funkciju, uzdevumu un tiesību aktualizēšana, nodrošinot Centra darbības efektivitāti un tiesiskumu, kā arī sniedzot sabiedrībai plašāku informāciju par Centra darbību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta noteikumu projekts nosaka centra funkcijas, uzdevumus un tiesības, kā arī nosaka Centra darbības tiesiskuma nodrošināšanas un pārskatu par iestādes darbību tiesisko regulējumu.
Nolikumā iekļautas šādas nodaļas:
I. Vispārīgie jautājumi
II. Centra funkcijas, uzdevumi un tiesības
III. Centra pārvalde
IV. Centra darbības tiesiskuma nodrošināšana un pārskati par centra darbību
V. Noslēguma jautājumi
Nolikumā iekļautas šādas nodaļas:
I. Vispārīgie jautājumi
II. Centra funkcijas, uzdevumi un tiesības
III. Centra pārvalde
IV. Centra darbības tiesiskuma nodrošināšana un pārskati par centra darbību
V. Noslēguma jautājumi
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta 2009. gada 15. decembra noteikumi Nr. 1419 “Jaunsardzes centra nolikums” ir stājušies spēkā jau 2010. gada 1. janvārī un normatīvajam aktam ir veikti vairākkārtēji grozījumi pēc būtības, līdz ar to tajā ir daudz grozījumi un tas ir nepārskatāms. Normatīvajā aktā ir nepieciešams veikt Centra struktūras, kompetences, funkciju, uzdevumu un tiesību aktualizēšanu, lai sabiedrībai sniegtu plašāku un saprotamāku informāciju par Centra darbību un tā tiesiskumu. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16. panta otrās daļas 3. punktu nolikumā norādāma iestādes kompetence, kas spēkā esošajā redakcijā nav norādīta.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta noteikumu projektā II nodaļa “Centra kompetence, funkcijas, uzdevumi un tiesības” ir izteiktas jaunā redakcijā, tās papildinot ar jaunām un dzēšot tās, kas vairs nav aktuālas. II nodaļā saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16. panta otrās daļas 3. punktu iekļauts 3. punkts, nosakot Centra kompetenci, kas šobrīd aktuālajā redakcijā nav iekļauta.
Ministru kabineta noteikumu projekts ir papildināts ar III nodaļu “Centra struktūra un amatpersonu kompetence”, kurā ir noteiktas, Centra struktūrvienības u.c. punkti.
Ministru kabineta noteikumu projekta IV nodaļa “Centra darbības tiesiskuma nodrošināšana un pārskati par centra darbību” un V nodaļa “Noslēguma jautājumi” bez būtiskiem labojumiem.
Tāpat Ministru kabineta noteikumu projekts papildināts, precizējot Centra uzdevumu un tiesību uzskaitījumu, nosakot Centra kompetenci un iekļaujot noteikumu projektā iestādes struktūru, lai nodrošinātu Valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likumā Centram noteikto funkciju īstenošanu.
Veicot Ministru kabineta 2009. gada 15. decembra noteikumu Nr. 1419 “Jaunsardzes centra nolikums” aktualizēšanu un vairāku punktu grozīšanu, dzēšanu un papildināšanu ar jauniem punktiem, ir secināts, ka normatīvajā aktā grozījumu apjoms pārsniedz pusi no spēkā esošās redakcijas, tādējādi, pamatojoties uz Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 66. punktu, Centrs normatīvā akta grozījumu likumprojektu nesagatavo, bet gan sagatavo jaunu normatīvo aktu.
Ministru kabineta noteikumu projekts ir papildināts ar III nodaļu “Centra struktūra un amatpersonu kompetence”, kurā ir noteiktas, Centra struktūrvienības u.c. punkti.
Ministru kabineta noteikumu projekta IV nodaļa “Centra darbības tiesiskuma nodrošināšana un pārskati par centra darbību” un V nodaļa “Noslēguma jautājumi” bez būtiskiem labojumiem.
Tāpat Ministru kabineta noteikumu projekts papildināts, precizējot Centra uzdevumu un tiesību uzskaitījumu, nosakot Centra kompetenci un iekļaujot noteikumu projektā iestādes struktūru, lai nodrošinātu Valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likumā Centram noteikto funkciju īstenošanu.
Veicot Ministru kabineta 2009. gada 15. decembra noteikumu Nr. 1419 “Jaunsardzes centra nolikums” aktualizēšanu un vairāku punktu grozīšanu, dzēšanu un papildināšanu ar jauniem punktiem, ir secināts, ka normatīvajā aktā grozījumu apjoms pārsniedz pusi no spēkā esošās redakcijas, tādējādi, pamatojoties uz Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 66. punktu, Centrs normatīvā akta grozījumu likumprojektu nesagatavo, bet gan sagatavo jaunu normatīvo aktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projekts būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Jaunsardzes centrs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi