Anotācija

25-TA-341: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 10. decembra noteikumos Nr. 808 "Energokopienu reģistrēšanas un darbības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2024. gada 10. decembra noteikumos Nr. 808 "Energokopienu reģistrēšanas un darbības noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 808), ietverot tajos energokopienu universālā pakalpojuma nosacījumus, kā arī nosacījumus, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. jūnija direktīvā (ES) 2024/1711, ar ko groza Direktīvas (ES) 2018/2001 un (ES) 2019/944 attiecībā uz Savienības elektroenerģijas tirgus modeļa uzlabošanu (turpmāk - Direktīva Nr. 2024/1711) ietvertās normas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 808, lai ietvertu tajos energokopienu universālā pakalpojuma nosacījumus un Direktīvā Nr. 2024/1711 ietvertos nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK noteikumi Nr. 808, kas nosaka vispārējos energokopienu reģistrēšanas un darbības noteikumus, stājušies spēkā 2024. gada 13. decembrī. MK noteikumu Nr. 808 stāšanās spēkā līdz 2024. gada beigām bija nepieciešama, lai ieviestu Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma komponentes RePowerEU ietvaros plānoto reformu. Vienlaikus pēc MK noteikumu Nr. 808 stāšanās spēkā ir konstatēts, ka tos ir nepieciešams papildināt ar normām, kas izriet no likumprojekta "Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā" (730/Lp14) (turpmāk - Likumprojekts) Ministru kabinetam dotā deleģējuma un Direktīvā Nr. 2024/1711 ietvertajām normām. Papildus MK noteikumos Nr. 808 nepieciešams veikt tehniskus precizējumus tiesiskās skaidrības nodrošināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likumprojektā ietvertais Elektroenerģijas tirgus likuma (turpmāk - likums) 1. panta otrās daļas 29. punkts noteic, ka energokopienas universālais pakalpojums ir energokopienas garantētas tiesības uz tās objektos saražotā elektroenerģijas pārpalikuma nodošanu elektroenerģijas tirgotājam par skaidri salīdzināmu un pārskatāmu cenu. Savukārt Likumprojektā ietvertā likuma 37.7 panta septītā daļa noteic, ka elektroenerģijas tirgotāji savos elektroenerģijas tirdzniecības piedāvājumos iekļauj energokopienas universālo pakalpojumu. Ministru kabinets nosaka energokopienas universālā pakalpojuma nosacījumus un pakalpojuma piedāvājuma izteikšanas veidu, tajā skaitā energokopienas universālā pakalpojuma minimālo cenu.
Šobrīd spēkā esošajā MK noteikumu Nr. 808 redakcijā nav ietvertas normas, kas nosaka energokopienas universālā pakalpojuma nosacījumus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 808 ar jaunu 34.1 punktu, kas ietver energokopienas universālā pakalpojuma nosacījumus, nosakot, ka tā cena tiek noteikta atbilstoši elektroenerģijas biržas "Nord Pool AS" Latvijas tirdzniecības apgabala tirdzniecības intervāla cenai, kas publicēta elektroenerģijas biržas tīmekļvietnē, piemērojot tai samazinājumu, kas nepārsniedz 20 euro par megavatstundu, un vienlaikus nav zemāka par 0 euro, kā arī tiek noteikts, ka šāda līguma darbības minimālais termiņš ir 12 mēneši. Noteikumu projektā ir ietvertas energokopienas tiesības izbeigt energokopienas universālā pakalpojuma līgumu pirms līguma termiņa beigām, nepiemērojot līguma izbeigšanas maksu. Papildus noteikts, ka energokopienai ir tiesības izmanto energokopienas universālo pakalpojumu, ja tās elektroenerģijas kopīgošanas objektos kopējā uzstādītā elektroenerģijas ražošanas jauda nepārsniedz 0,999 megavatus. Šāds ierobežojums skaidrojams ar to, ka saskaņā ar 2009.gada 27.oktobra Ministru kabineta noteikumu Nr.1227 "Noteikumi par regulējamiem sabiedrisko pakalpojumu veidiem" 2.1.apakšpunkts nosaka, ka elektroenerģijas apgādē nepieciešams regulēt elektroenerģijas ražošanu elektro­stacijās, kuru uzstādītā elektriskā jau­da ir lielāka par vienu megavatu, līdz ar to, tās energokopienas, kuru elektroenerģijas kopīgošanas objektos kopējā uzstādītā elektroenerģijas ražošanas jauda būs vismaz viens megavats, tiks klasificētas kā elektroenerģijas ražotāji. Papildus skaidrojam, ka universālais pakalpojums klasiski tiek piemērots ierobežotam lietotāju skaitam, energokopienu universālā pakalpojuma pamata nosacījumi ir salāgoti ar neto norēķinu sistēmas universālā pakalpojuma nosacījumiem, tādējādi radot vienlīdzīgu attieksmi pret visiem aktīvajiem lietotājiem elektroenerģijas tirgū.
Kā arī skaidrojam, ka energokopienas univeršalais pakalpojums būtu attiecināms tikai uz elektroenerģijas energokopienām un atjaunīgās enerģijas energokopienām atbilstoši likumā un MK noteikumos Nr.808 lietotajai terminoloģijai.
MK noteikumi Nr. 808 tiek papildināti arī ar jaunu 34.2 punktu nosakot elektroenerģijas tirgotājiem pienākumu publicēt savā tīmekļvietnē informāciju par energokopienas universālo pakalpojumu.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 808 6. punkts noteic, ka, ja pašvaldība ir elektroenerģijas energokopienas biedrs, pašvaldībai ir pienākums daļu no tās saražotās elektroenerģijas vai energokopienas ietvaros gūtos ieņēmumus novirzīt mazaizsargātajām iedzīvotāju grupām. Attiecīgais regulējums neparedz noteikt pienākumu pašvaldībām dalīties ar noteiktu elektroenerģijas apjomu ar sabiedrības mazaizsargātajām grupām. Vienlaikus jānorāda, ka 2024. gada 13. jūnijā tika pieņemta Direktīva Nr.2024/1711, kuras 15.a panta 8. punkts noteic, ka dalībvalstis nodrošina, ka enerģijas koplietošanas projektos, kuri pieder publiskā sektora iestādēm, koplietoto elektroenerģiju dara pieejamu neaizsargātiem lietotājiem vai enerģētiskās nabadzības skartiem lietotājiem vai iedzīvotājiem. To darot, dalībvalstis dara visu iespējamo, lai sekmētu to, ka minētās pieejamās elektroenerģijas daudzums ir vidēji vismaz 10 % no koplietotās elektroenerģijas. Attiecīgais nosacījums par pienākumu pašvaldībai dalīties ar daļu enerģijas ar sabiedrības neaizsargātajām grupām izriet arī no Atjaunošanas un noturības mehānisma plāna komponentes "RePowerEU" sasniedzamajiem mērķiem un atskaites punktiem, un viens no attiecīgajiem atskaites punktiem Nr.215 ir reforma, kas paredz regulējuma izveidi, kas nosaka energokopienu reģistrēšanas un darbības nosacījumus, paredz pienākumu pašvaldībām dalīties ar daļu no energokopienā saražotās enerģijas ar sabiedrības mazaizsargātajām grupām, kā arī paredz pienākumu tirgotājiem savos pakalpojumus ietvert vismaz vienu tirdzniecības pakalpojumu energokopienām.
Papildus konstatēts, ka tiesisko skaidrību nevieš MK noteikumu Nr. 808 6. punktā ietvertais termins "sabiedrības mazaizsargātās grupas". Vienlaikus Ministru kabineta 2005. gada 11. janvāra noteikumu Nr. 32 "Noteikumi par sociāli mazaizsargāto personu grupām", kas izdoti uz Sabiedriskā labuma organizāciju likuma 2. panta ceturtās daļas pamata, 2. punkts nosaka sociāli mazaizsargāto personu grupas, kas ir ģimenes, kuras audzina trīs un vairāk bērnus, nepilnās ģimenes, invalīdi, personas virs darbaspējas vecuma, 15–25 gadus veci jaunieši, personas, kuras atbrīvotas no brīvības atņemšanas iestādēm, ilgstošie bezdarbnieki, bezpajumtnieki, cilvēktirdzniecības upuri, politiski represētās personas, personas, kurām stihisku nelaimju vai dabas katastrofu dēļ ir nodarīts kaitējums, vai viņu ģimenes, Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībnieki un viņu ģimenes, Černobiļas atomelektrostacijas avārijas dēļ cietušās personas un viņu ģimenes, personas ar alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko vielu, azartspēļu vai datorspēļu atkarības problēmām un viņu ģimenes, ģimenes, kuras audzina bērnu invalīdu, bērni, no vardarbības cietušās personas. Ņemot vērā minēto, un lai nodrošinātu tiesisko skaidrību MK noteikumos Nr. 808 ir precizēta terminoloģija, izmantojot jau spēkā esošajos tiesību aktos ietverto terminoloģiju.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto noteikumu projekts paredz MK noteikumu Nr. 808 6. punktā noteikt, ka pašvaldību, kuras ir energokopienu biedri, pienākums ir nodrošināt, ka 10% no pašvaldības elektroenerģijas kopīgošanas objektos saražotās elektroenerģijas tiek novirzīti sociāli mazaizsargāto personu grupām.
Problēmas apraksts
Spēkā esošā MK noteikumu Nr. 808 redakcija paredz, ka energokopienu reģistrēšanu un uzraudzību veic Būvniecības valsts kontroles birojs (turpmāk - Birojs). Vienlaikus ir pieņemts Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra rīkojums Nr. 1191 "Par Vides pārraudzības valsts biroja un Būvniecības valsts kontroles biroja reorganizāciju", kas paredz, ka sākot no 2025. gada 1. februāra tiek veidota jauna Enerģētikas un vides aģentūra (turpmāk - Aģentūra), kurai tiek nodotas enerģētikas administrēšanas funkcijas, tostarp pienākums veikt energokopienu reģistrēšanu un uzraudzību. Vienlaikus jānorāda, ka Birojs arī turpmāk būs ar enerģētikas politikas administrēšanu saistīto informācijas sistēmu pārvaldnieks.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, noteikumu projekts paredz precizēt MK noteikumos Nr. 808 ietvertās normas, nosakot, ka turpmāk energokopienu reģistrēšanu un uzraudzību veiks Aģentūra, vienlaikus nosakot, ka energokopienām ir jāreģistrējas Biroja Energoresursu informācijas sistēmas energokopienu reģistrā (MK noteikumu Nr. 808 12. punkts). Ņemot vērā, ka energokopienu reģistra pārvaldnieks arī turpmāk būs Birojs, MK noteikumos Nr. 808 netiek veiktas izmaiņas attiecībā uz nosacījumiem par datu glabāšanu reģistrā (MK noteikumu Nr. 808 66. punkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • energokopienu biedri
Ietekmes apraksts
Tiks radīta iespēja veikt izvēli starp visu elektroenerģijas tirgotāju piedāvātajiem energokopienas universālajiem pakalpojujmiem, tādējādi radot labvēlīgus nosacījumus energokopienas darbībai tirgū.
Juridiskās personas
  • elektroenerģijas tirgotāji
Ietekmes apraksts
Tiks noteikti specifiski energokopienas universāla pakalpojuma nosacījumi, kas ietverami elektroenerģijas tirgotāju izstrādātājos energokopienas universālā pakalpojuma piedāvājumos, izrietot no Elektroenerģijas tirgus likumā noteiktā pienākuma elelktroenerģijas tirgotājiem šādus piedāvājumus nodrošināt.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
elektroenerģijas tirgotāji
neietekmē
Nav identificēts izmaksu palielinājums
Kopā
0,00

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Patērētais laiks - stundās
Aprēķinu skaidrojums
energokopienu biedri
neietekmē
Nav identificētas izmaiņas laika vienību patēriņā
Kopā
0,00
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme vai dokumentu sagatavošanas un iesniegšanas izdevumi - euro
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Izlietotie naudas līdzekļi - euro
Aprēķinu skaidrojums
energokopienu biedri
neietekmē
Nav identificēts izmaksu palielinājums
Kopā
0,00

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32024L1711
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. jūnija direktīva (ES) 2024/1711, ar ko groza Direktīvas (ES) 2018/2001 un (ES) 2019/944 attiecībā uz Savienības elektroenerģijas tirgus modeļa uzlabošanu
Apraksts
Noteikumu projekts pārņem Direktīvas Nr. 2024/1711 15.a panta 8. punktu.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. jūnija direktīva (ES) 2024/1711, ar ko groza Direktīvas (ES) 2018/2001 un (ES) 2019/944 attiecībā uz Savienības elektroenerģijas tirgus modeļa uzlabošanu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
15.a panta 8.punkts
1.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav attiecināms
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav attiecināms
Cita informācija
Pārējās Direktīvā (ES) 2024/1711 ietvertās, vēl nepārņemtās normas, kas netiek paņemtas ar noteikumu projektu, tiks pārņemtas, izstrādājot grozījumus Elektroenerģijas tirgus likumā un Enerģētikas likumā. Direktīvas prasības bija jāpārņem līdz 2025. gada 17. janvārim, bet vienīgi 2. panta 2. un 5. punkta prasības jāpārņem līdz 2026. gada 17. jūlijam. Ņemot vērā minēto Klimata un enerģētikas ministrija veiks iespējami drīzu direktīvas prasību pārņemšanu nacionāla līmeņa tiesību aktos.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
pašvaldības
Nevalstiskās organizācijas
Cits
elektroenerģijas tirgotāji, energokopienu biedri

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekta publiskā apspriešana norisinājās no 2025.gada 17.februāra līdz 3.martam, tās laikā nav saņemti ieinteresēto pušu iebildumi un priekšlikumi.

6.4. Cita informācija

https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/387ec3df-47de-478d-878f-665eb2f6a5c4
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Būvniecības valsts kontroles birojs
  • Enerģētikas un vides aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Būvniecības valsts kontroles birojs
neietekmē
Birojam netiek nodotas papildu funkcijas, nav nepieciešams papildu finansējums. Funkciju un tām nepieciešamā finansējuma pārdale no Biroja uz Aģentūru tiek veikta saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra rīkojumu Nr. 1191 "Par Vides pārraudzības valsts biroja un Būvniecības valsts kontroles biroja reorganizāciju". Nepieciešamā finansējuma pārdale no Ekonomikas ministrijas budžeta uz Klimata un enerģētikas ministrijas budžetu tika veikta atbilstoši Ministru kabineta 2025.gada 30.janvāra rīkojumam Nr. 54 "Par apropriācijas pārdali".
Enerģētikas un vides aģentūra
neietekmē
Funkciju un tām nepieciešamā finansējuma pārdale no Biroja uz Aģentūru tiek veikta saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra rīkojumu Nr. 1191 "Par Vides pārraudzības valsts biroja un Būvniecības valsts kontroles biroja reorganizāciju". Nepieciešamā finansējuma pārdale no Ekonomikas ministrijas budžeta uz Klimata un enerģētikas ministrijas budžetu tika veikta atbilstoši Ministru kabineta 2025.gada 30.janvāra rīkojumam Nr. 54 "Par apropriācijas pārdali".
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Funkciju un tām nepieciešamā finansējuma pārdale no Biroja uz Aģentūru tiek veikta saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra rīkojumu Nr. 1191 "Par Vides pārraudzības valsts biroja un Būvniecības valsts kontroles biroja reorganizāciju". Nepieciešamā finansējuma pārdale no Ekonomikas ministrijas budžeta uz Klimata un enerģētikas ministrijas budžetu tika veikta atbilstoši Ministru kabineta 2025.gada 30.janvāra rīkojumam Nr. 54 "Par apropriācijas pārdali".
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Labvēlīgi ietekmēs sociāli mazaizsargāto personu grupas, jo paredz pašvaldību, kuras ir energokopienu biedri, pienākumu nodrošināt, ka vismaz 10% no pašvaldības elektroenerģijas kopīgošanas objektos saražotās elektroenerģijas tiek novirzīti sociāli mazaizsargāto personu grupām.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk