22-TA-1584: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
1. Ministru kabineta 2021. gada 10. augusta rīkojuma Nr. 518 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” 91.punkts:
Par dienesta pienākumu izpildes laiku, piedaloties šā rīkojuma īstenošanai nepieciešamajos pasākumos, Nacionālo bruņoto spēku karavīram papildus mēnešalgai izmaksā piemaksu 100 procentu apmērā no viņam noteiktās mēnešalgas. Zemessargam par katru dienu, kad tas veicis šā rīkojuma izpildei nepieciešamos pasākumus, izmaksā dienesta uzdevumu izpildes kompensāciju normatīvajos aktos noteiktajā apmērā, to reizinot ar koeficientu 2. Ar piemaksu saistītos izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram. Šajā punktā minētās piemaksas un kompensācijas noteikšanas kritērijus un piešķiršanas kārtību nosaka aizsardzības ministrs.
2. Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumi Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”.
Par dienesta pienākumu izpildes laiku, piedaloties šā rīkojuma īstenošanai nepieciešamajos pasākumos, Nacionālo bruņoto spēku karavīram papildus mēnešalgai izmaksā piemaksu 100 procentu apmērā no viņam noteiktās mēnešalgas. Zemessargam par katru dienu, kad tas veicis šā rīkojuma izpildei nepieciešamos pasākumus, izmaksā dienesta uzdevumu izpildes kompensāciju normatīvajos aktos noteiktajā apmērā, to reizinot ar koeficientu 2. Ar piemaksu saistītos izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram. Šajā punktā minētās piemaksas un kompensācijas noteikšanas kritērijus un piešķiršanas kārtību nosaka aizsardzības ministrs.
2. Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumi Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Piešķirt Aizsardzības ministrijai finansējumu 398 085 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas radušies no 2022. gada 1. janvāra līdz 30.aprīlim īstenojot nepieciešamos pasākumus uz Latvijas Republikas - Baltkrievijas Republikas valsts robežas, un ir saistīti ar Aizsardzības ministrijas Nacionālo bruņoto spēku Zemessardzes dienesta uzdevumu izpildes kompensāciju izmaksu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 10. augusta rīkojumam Nr. 518 „Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” (ar grozījumiem) (turpmāk – rīkojums Nr. 518), ņemot vērā Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas nelikumīgās šķērsošanas gadījumu skaita straujo pieaugumu, kā arī ievērojot kaimiņvalstī Lietuvā fiksēto lielo Lietuvas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas nelikumīgās šķērsošanas gadījumu skaitu, tika izsludināta ārkārtējā situācija Ludzas novadā, Krāslavas novadā, Augšdaugavas novadā un Daugavpils pilsētā no 2021. gada 11. augusta līdz 2022. gada 10. augustam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 10. augusta rīkojumu Nr. 518 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” Nacionālie bruņotie spēki (turpmāk – NBS) un Zemessardze veic šā rīkojuma izpildei nepieciešamo pasākumu īstenošanu:
1. sniedz palīdzību Valsts robežsardzei Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas robežuzraudzības nodrošināšanā, lai nepieļautu robežas nelikumīgu šķērsošanu;
2. izmanto rīcībā esošos līdzekļus un procedūras, lai atturētu personas no Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas nelikumīgas šķērsošanas;
3. konstatējot, ka persona ir nelikumīgi šķērsojusi Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežu, dot rīkojumu minētajai personai atgriezties valstī, no kuras persona šķērsoja robežu, un veic nepieciešamos pasākumus, lai pārliecinātos, ka minētā persona izpilda šo rīkojumu;
4. sadarbībā ar Valsts robežsardzi un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi nodrošina vietu un infrastruktūru, kur izmitināt personas, kas nelikumīgi šķērsojušas Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežu, kā arī personas, kas ieradušās no Baltkrievijas Republikas un iesniegušas iesniegumu par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu.
Zemessargi dienesta uzdevumus Zemessardzē pilda no pamatdarba brīvajā laikā. Lai piedalītos dotajā uzdevumā, viņi nevar veikt savus ikdienas darba pienākumus, kas rada apgrūtinājumu zemessarga darba devējam.
Šobrīd no Aizsardzības resora finanšu līdzekļiem tiek finansēti degvielas izdevumi, sakaru pakalpojumi, dienesta uzdevumu izpilde kompensācija, uzturdevas kompensācija, saimniecības, higiēnas preces, dzeramais ūdens.
Zemessarga dienesta uzdevumu izpildes un apmācību kompensācijas apmēru un izmaksāšanas kārtību nosaka Ministru kabineta noteikumi Nr. 948 “Noteikumi par zemessargiem izmaksājamo dienesta uzdevumu izpildes un apmācību kompensāciju, Zemessardzes veterānu priekšnieka algu, kā arī zemessarga mantai nodarīto zaudējumu atlīdzību. Ņemot Ministru kabineta 10.08.2021. rīkojuma Nr.518 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” 9.prim punktu, Zemessarga dienesta uzdevumu izpildes kompensāciju (turpmāk – DUI) tiek reizināta ar koeficientu 2.
1. sniedz palīdzību Valsts robežsardzei Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas robežuzraudzības nodrošināšanā, lai nepieļautu robežas nelikumīgu šķērsošanu;
2. izmanto rīcībā esošos līdzekļus un procedūras, lai atturētu personas no Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas nelikumīgas šķērsošanas;
3. konstatējot, ka persona ir nelikumīgi šķērsojusi Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežu, dot rīkojumu minētajai personai atgriezties valstī, no kuras persona šķērsoja robežu, un veic nepieciešamos pasākumus, lai pārliecinātos, ka minētā persona izpilda šo rīkojumu;
4. sadarbībā ar Valsts robežsardzi un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi nodrošina vietu un infrastruktūru, kur izmitināt personas, kas nelikumīgi šķērsojušas Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežu, kā arī personas, kas ieradušās no Baltkrievijas Republikas un iesniegušas iesniegumu par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu.
Zemessargi dienesta uzdevumus Zemessardzē pilda no pamatdarba brīvajā laikā. Lai piedalītos dotajā uzdevumā, viņi nevar veikt savus ikdienas darba pienākumus, kas rada apgrūtinājumu zemessarga darba devējam.
Šobrīd no Aizsardzības resora finanšu līdzekļiem tiek finansēti degvielas izdevumi, sakaru pakalpojumi, dienesta uzdevumu izpilde kompensācija, uzturdevas kompensācija, saimniecības, higiēnas preces, dzeramais ūdens.
Zemessarga dienesta uzdevumu izpildes un apmācību kompensācijas apmēru un izmaksāšanas kārtību nosaka Ministru kabineta noteikumi Nr. 948 “Noteikumi par zemessargiem izmaksājamo dienesta uzdevumu izpildes un apmācību kompensāciju, Zemessardzes veterānu priekšnieka algu, kā arī zemessarga mantai nodarīto zaudējumu atlīdzību. Ņemot Ministru kabineta 10.08.2021. rīkojuma Nr.518 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” 9.prim punktu, Zemessarga dienesta uzdevumu izpildes kompensāciju (turpmāk – DUI) tiek reizināta ar koeficientu 2.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, lai segtu nepieciešamos izdevumus 398 085 euro apmērā par DUI izmaksu zemessargiem ārkārtējās situācijas laikā no 2022. gada 1.janvāra līdz 2022. gada 30.aprīlim. DUI pasākumu īstenošanā iesaistītajam zemessargam aprēķināta proporcionāli dienām, kurās zemessargs ir pildījis dienesta uzdevumus. Nepieciešamības gadījumā Aizsardzības ministrija sagatavos grozījumus šajā MK rīkojumā par papildu finanšu līdzekļiem no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Aizsardzības ministrijas Nacionālo bruņoto spēku zemessargi.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
398 085
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
398 085
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-398 085
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-398 085
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
398 085
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Atbilstoši MK 10.08.2021. rīkojumam Nr.518 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” Zemessargi sniedz atbalstu Robežsardzei 2022.gadā no 1.janvāra līdz 30.aprīlim.
Papildus nepieciešamā finansējuma apmērs:
*DUI likme tiek noteikta katram zemessargam individuāli saskaņā ar Ministru kabineta 05.10.2010. noteikumiem Nr.948 “Noteikumi par zemessargiem izmaksājamo dienesta uzdevumu izpildes un apmācību kompensāciju, Zemessardzes veterānu priekšnieka algu, kā arī zemessarga mantai nodarīto zaudējumu atlīdzību” kompensācijas apmērs zemessargam par vienu dienesta uzdevumu izpildes vai apmācības dienu ir 5 % no profesionālā dienesta karavīra mēneša algas atbilstoši zemessarga amatam noteiktajai dienesta pakāpei un zemessarga izdienai, ko ārkārtējās situācijas laikā reizina ar koeficientu 2 un tāpēc konkrētu vienu vidējo likmi nav iespējams norādīt un norādītas vidējās likmes robežvērtības. Norādītajos mēnešos jau ir veiktas faktiskās izmaksas.
Papildus nepieciešamais finansējums tiks attiecināts uz EKK 1000 (Atlīdzība) EKK 1228 (Darba devēja pabalsti un kompensācijas, no kā neaprēķina iedzīvotāju ienākuma nodokli un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas).
Aprēķins balstīts uz faktiski izmaksāto DUI par janvāri - aprīlim. Aizsardzības ministrija, pēc Ministru kabineta rīkojuma aptirpināšanas, iesniedzot priekšlikumu Finanšu ministrijai par apropriācijas izmaiņām (asignējuma palielināšanai) nosūtīs detalizētus aprēķinu sarakstus.
Izdevumi tiks segti Aizsardzības ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
Papildus nepieciešamā finansējuma apmērs:
Mēnesis, par kuru aprēķināts DUI | Zemessargu skaits x dienas | Vidējā DUI pamatlikme, euro* | Vidējā DUI likme x 2, euro* |
Summa, euro |
Janvāris | 1 682 | 39,33 līdz 40,10 | 78,67 līdz 80,21 | 134 174,99 |
Februāris | 1 425 | 114 293,51 | ||
Marts | 1 285 | 101 087,39 | ||
Aprīlis | 608 | 48 528,64 | ||
5 000 | 398 084, 53 |
Papildus nepieciešamais finansējums tiks attiecināts uz EKK 1000 (Atlīdzība) EKK 1228 (Darba devēja pabalsti un kompensācijas, no kā neaprēķina iedzīvotāju ienākuma nodokli un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas).
Aprēķins balstīts uz faktiski izmaksāto DUI par janvāri - aprīlim. Aizsardzības ministrija, pēc Ministru kabineta rīkojuma aptirpināšanas, iesniedzot priekšlikumu Finanšu ministrijai par apropriācijas izmaiņām (asignējuma palielināšanai) nosūtīs detalizētus aprēķinu sarakstus.
Izdevumi tiks segti Aizsardzības ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Aizsardzības ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavots un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Aizsardzības ministrija
- Finanšu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi