Anotācija (ex-ante)

22-TA-1565: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts meža zemes nodošanu Dobeles novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 2. punkta "c" apakšpunkts, Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa un 43. pants un likuma "Par pašvaldībām" 15. panta pirmās daļas 2. punkts

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir atļaut Zemkopības ministrijai nodot bez atlīdzības Dobeles novada pašvaldībai īpašumā valsts meža zemi – valsts nekustamo īpašumu "Ērgļu mežs" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4646 007 0011) 7,04 ha kopplatībā – Auru pagastā, Dobeles novadā, lai to izmantotu pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai – parka ierīkošanai un uzturēšanai. Rīkojuma projekts stāsies spēkā pēc tā parakstīšanas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atsavināšanas likuma 43. pantā noteikts, ka atļauju atsavināt valsts nekustamo īpašumu bez atlīdzības dod Ministru kabinets, pieņemot par to attiecīgu lēmumu.
Savukārt no Atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas izriet, ka valsts nekustamo īpašumu atvasinātas publiskas personas īpašumā var nodot bez atlīdzības, vienlaikus reglamentējot, ka Ministru kabinets lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā nosaka, kuru atvasinātas publiskas personas funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai tiek nodots nekustamais īpašums.
Saskaņā ar Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 2. punkta "c" apakšpunktu zemesgrāmatā ierakstītās valsts meža zemes atsavināšanu var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, ja valsts meža zeme nepieciešama likumā "Par pašvaldībām" noteikto pašvaldības autonomo funkciju izpildei, tostarp parku ierīkošanai un uzturēšanai. Minētā pašvaldības autonomā funkcija atbilst likuma "Par pašvaldībām" 15. panta pirmās daļas 2. punktam, kurā noteikts, ka pašvaldību autonomajās funkcijās ietilpst savas administratīvās teritorijas labiekārtošanas un sanitārās tīrības nodrošināšana, tostarp parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana.
Atbilstoši Meža likuma 44. panta piektajai daļai Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā valsts meža zeme atsavināma šā panta ceturtās daļas 2. punktā minēto pašvaldības autonomo funkciju izpildei.
Kārtību, kādā valsts meža zeme atsavināma, reglamentē Ministru kabineta 2006. gada 19. septembra noteikumi Nr. 776 "Valsts meža zemes atsavināšanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 776).
Nekustamais īpašums "Ērgļu mežs" (kadastra Nr. 4646 007 0011) Auru pagastā, Dobeles novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums), kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4646 007 0011, (turpmāk – zemes vienība) 2003. gada 6. novembrī ir reģistrēts zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā (Zemgales rajona tiesas Zemesgrāmatu nodaļas Auru pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 1000 0011 5673).
Nekustamais īpašums ir valsts meža zeme Meža likuma 44. panta pirmās daļas izpratnē.
Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem zemes vienībai noteiktais lietošanas mērķis: 0201 – zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir mežsaimniecība, 7,0400 ha platībā.
Zemes vienības platības sadalījums par lietošanas veidiem: mežu platība – 6,5600 ha, zeme zem ūdeņiem – 0,4800 ha.
Zemesgrāmatas III daļas 1. iedaļā "Lietu tiesības, kas apgrūtina nekustamo īpašumu" ierakstīts apgrūtinājums – Bērzes upes aizsargjosla 0,94 ha.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem nekustamajam īpašums noteikts apgrūtinājums – ūdensteces aizsargjoslas teritorija 0,9400 ha.
Dobeles novada pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) 2021. gada 1. septembra vēstulē Nr. 2.6./2572 "Par īpašuma nodošanu" informēja Zemkopības ministriju, ka starp diviem pašvaldībai piederošajiem nekustamajiem īpašumiem (kadastra Nr. 4601 015 8102 un 4601 016 6401) atrodas Zemkopības ministrijai piederošs nekustamais īpašums, kas faktiski ir Dobeles pilsētas teritorijai piekrītošā dabas parka "Ķestermežs" teritorijas sastāvdaļa, un pašvaldība, pamatojoties uz Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu un likuma "Par pašvaldībām" 21. panta pirmās daļas 17. punktu, lūdz nodot nekustamo īpašumu bez atlīdzības Dobeles novada pašvaldībai dabas parka "Ķestermežs" teritorijas attīstībai. 
Pašvaldība ar 2021. gada 1. decembra vēstuli Nr. 2.6/3631 iesniedza atsavināšanas ierosinājumu – Dobeles novada domes 2021. gada 25. novembra lēmumu Nr. 268/16 (prot. Nr. 16, 24.§), kurā nolemts ierosināt Zemkopības ministrijai atsavināt nekustamo īpašumu un tā sastāvā esošo meža zemi 7,04 ha platībā likuma "Par pašvaldībām" 15. panta pirmās daļas 2. punktā noteiktās pašvaldības autonomās funkcijas – parku ierīkošanas un uzturēšanas  – īstenošanai (publiskas atpūtas vietas izveidošanai rekreācijai un atpūtai pašvaldības iedzīvotājiem), kā arī pašvaldībai pārņemt bez atlīdzības valstij piederošo nekustamo īpašumu un tā sastāvā esošo meža zemi 7,04 ha platībā.
Akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" (turpmāk – LVM) kā valsts meža īpašuma pārvaldītāja un apsaimniekotāja 2021. gada 26. jūlija vēstulē Nr. 4.1-2_05jq_101_21_558 informēja Zemkopības ministriju par to, ka konceptuāli neiebilst pret nekustamā īpašuma atsavināšanu pašvaldības autonomās funkcijas – parku ierīkošanas un uzturēšanas – izpildei, ja tiek ievēroti šādi nosacījumi:
1) pašvaldība minētajā zemes vienībā īstenos atmežošanu un tai nepieciešamos cirtes darbus un iegūto koksni realizēs LVM;
2) LVM medību tiesību saistības paliks spēkā līdz Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanai un nodošanas un pieņemšanas akta parakstīšanai starp Zemkopības ministriju, LVM un pašvaldību par platības izslēgšanu no LVM apsaimniekoto platību skaita.
Pašvaldība 2022. gada 2. februāra vēstulē Nr. 2.5/531 "Par īpašuma nodošanu" informēja Zemkopības ministriju par to, ka Dobeles novada teritorijā nav pēc platības līdzvērtīgas zemes vienības, kura atrodas tiešā LVM pārvaldīšanā esošas zemes vienības tuvumā un kurā ir iespējams ieaudzēt mežu vai ir esošs mežs, un kuru pašvaldība varētu nodot Zemkopības ministrijas valdījumā un LVM pārvaldīšanā apmaiņā pret zemes vienību.
Zemkopības ministrija no pašvaldības ar 2022. gada 29. aprīļa vēstuli Nr. 2.5/1891 saņēma papildu dokumentus par valsts meža zemes – nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības  – atsavināšanu pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai – parku ierīkošanai un uzturēšanai:
1) 2022. gada 28. aprīļa izziņu Nr. 2.9/254 "Par plānotās darbības atbilstību teritorijas plānojumam", kurā pašvaldība apliecina, ka nekustamā īpašuma atsavināšana pašvaldības autonomo funkciju izpildei (dabas parka "Ķestermežs" teritorijas attīstībai) atbilst Dobeles novada teritorijas plānojuma 2013.–2025. gadam grozījumiem. Dobeles novada domes saistošie noteikumi Nr. 3 "Dobeles novada teritorijas plānojuma 2013.–2025. gadam grozījumu teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi un grafiskā daļa" stājušies spēkā 2017. gada 27. jūlijā. Atbilstoši Dobeles novada teritorijas plānojuma 2013.–2025. gadam grozījumiem nekustamais īpašums atrodas mežu teritorijā un mežu aizsargjoslas ap pilsētu teritorijā, kas saskaņā ar normatīvos aktos noteikto kārtību tiek noteiktas, lai nodrošinātu pilsētu iedzīvotājiem atpūtai un veselības uzlabošanai nepieciešamos apstākļus, kā arī samazinātu vai kompensētu pilsētu negatīvo ietekmi uz vidi;
2) grafiskās ieceres risinājuma plānu – Ķestermeža un Ērgļu meža perspektīvo attīstības plānu;
3) skaidrojošu aprakstu par plānoto darbību, kurā pašvaldība informē, ka nekustamo īpašumu plāno attīstīt, lai radītu sakoptu un drošu vidi Dobeles novada iedzīvotājiem. Nekustamais īpašums pieguļ Dobeles pilsētas dienvidu daļai  Ķestermežam, kas ir pilsētnieku iemīļota pastaigu un atpūtas vieta visos gadalaikos.
Zemkopības ministrija atbilstoši noteikumiem Nr. 776 izvērtēja pašvaldības iesniegtos dokumentus par valsts meža zemes atsavināšanu.
Noteikumu Nr. 776 5.3. apakšpunkts noteic, ka pašvaldība valsts meža zemes atsavināšanas ierosinājumam pievieno Valsts vides dienesta izdotos tehniskos noteikumus vai Vides pārraudzības valsts biroja atzinumu par paredzētās darbības uz vidi novērtējuma ziņojumu, ja to paredz normatīvie akti par ietekmes uz vidi novērtējumu.
Valsts meža zemes atsavināšana parka ierīkošanai un uzturēšanai nav iekļauta to darbību sarakstā, kurai atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 27. janvāra noteikumu Nr. 30 "Kārtība, kādā Valsts vides dienests izdod tehniskos noteikumus paredzētajai darbībai" pielikumam būtu jāizsniedz tehniskie noteikumi, un nav ietverta likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 1. un 2. pielikumā minēto darbību sarakstā, kurām būtu nepieciešamas ietekmes uz vidi novērtējuma un ietekmes uz vidi sākotnējā izvērtējuma procedūras.
Noteikumu Nr. 776 5.4. apakšpunktā minētais Dabas aizsardzības pārvaldes atzinums nav nepieciešams, jo zemes vienība neatrodas īpaši aizsargājamā dabas teritorijā vai mikroliegumā.
Nekustamo īpašumu un tajā radīto infrastruktūru varēs izmantot ikviena iedzīvotāja vajadzībām, un tas būs publiski pieejams bez maksas, tādēļ, pārņemot nekustamo īpašumu pašvaldības īpašumā, komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumi nav jāpiemēro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Šī rīkojuma projekta būtība ir Zemkopības ministrijai nodot bez atlīdzības Dobeles novada pašvaldībai īpašumā valsts meža zemi pašvaldības autonomās funkcijas (savas administratīvās teritorijas labiekārtošanas un sanitārās tīrības nodrošināšanai, tostarp parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošanai un uzturēšanai) izpildei, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmajā daļā ietverto prasību par valsts nekustamā īpašuma nodošanu atpakaļ Zemkopības ministrijai, ja iestāsies rīkojuma projekta 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots Ministru kabineta rīkojumā minētās funkcijas izpildei. 
Nekustamais īpašums "Ērgļu mežs" ir apgrūtināts ar lietu tiesībām, t.i., Bērzes upes aizsargjosla. Aizsargjoslu veidus un to funkcijas, kā arī saimnieciskās darbības aprobežojumus aizsargjoslās reglamentē Aizsargjoslu likums. Tādējādi Dobeles novada pašvaldībai kā nekustamā īpašuma īpašniecei būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta pieņemšanas un nodošanas un pieņemšanas akta parakstīšanas akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" grozīs ar mednieku klubu "Auri" noslēgto medību tiesību nomas līgumu, medību tiesību nomas platības samazinot par atsavināto valsts meža zemes platību.
Pašvaldībai pēc valsts meža zemes pārņemšanas īpašumā atbilstoši Meža likuma 38.pantā noteiktajam būs jāizdod saistošie noteikumi par konkrētā parka izveidošanu, apsaimniekošanu un aizsardzību. Vienlaikus parka ierīkošanu pēc valsts meža zemes atsavināšanas un tā uzturēšanu pašvaldība īstenos saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 5. marta noteikumiem Nr. 123 "Noteikumi par parku un mežaparku izveidošanu mežā un to apsaimniekošanu". 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Dobeles novada pašvaldība segs izdevumus, kas saistīti ar nekustamā īpašuma "Ērgļu mežs" pārreģistrāciju uz Dobeles novada pašvaldības vārda.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Zemkopības ministrija, AS "Latvijas valsts meži"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā, Ministru kabineta tīmekļvietnes sadaļā "Tiesību aktu projekti".
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Dobeles novada pašvaldība
  • AS "Latvijas valsts meži"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi