Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka 07.11.2024 plkst. 22:00-23:59 notiks plānoti tehniskie darbi, kuru laikā var tik traucēta autentifikācija ar visiem autentifikācijas rīkiem.
22-TA-167: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2000. gada 26. septembra noteikumos Nr. 330 "Vakcinācijas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi paredz iespēju, ka šīs sezonālās gripas (turpmāk - gripa) sezonas laikā atbilstoši pieejamajam pretgripas vakcīnu apjomam var veikt bērnu un iedzīvotāju, kas vecāki par 50 gadiem, vakcināciju pret gripu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir sniegt iespēju ne tikai Vakcinācijas noteikumos jau uzskaitītajām riska grupām saņemt valsts apmaksātu pretgripas vakcīnu, bet arī ļaut izmantot šādu iespēju bērniem un iedzīvotājiem no 50 gadu vecuma atbilstoši pieejamajam pretgripas vakcīnu apjomam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pasaules Veselības organizācijas Eiropas reģiona gripas uzraudzības tīkla informācija liecina, ka gripas aktivitāte turpina pieaugt visā Eiropas reģionā. Par plaši izplatītu gripas aktivitāti un/vai vidēju vai augstu gripas intensitāti ir ziņojušas Albānija, Izraēla, Ziemeļu Maķedonija, Norvēģija, Krievijas Federācija un Zviedrija. Sešas valstis ir ziņojušas par pozitīvo paraugu īpatsvaru virs 10 %: Armēnija (78 %), Izraēla (68 %), Zviedrija (36 %), Francija (33 %), Moldovas Republika (24 %) un Albānija (18 %). Par intensīvās terapijas nodaļās stacionētiem pacientiem ir ziņojusi Francija, Zviedrija un Apvienotā Karaliste. Igaunija ir ziņojusi par lokālu gripas izplatību. Atbilstoši Slimību profilakses un kontroles centra (turpmāk - SPKC) sagatavotajam epidemioloģijas biļetenam (Nr. 2) par gripas un citām elpceļu infekcijas slimībām 2021.–2022. gada sezonā Latvijā no 2021. gada 47. nedēļas tiek reģistrēti sporādiski gripas gadījumi. 2022. gada 1. nedēļā tika paziņots par diviem klīniski apstiprinātiem gripas gadījumiem. Vidējā intensitāte Latvijā - 3,0 gadījumi uz 100 000 iedzīvotājiem. VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” ziņoja par vienu A tipa gripas vīrusa apstiprinātu gadījumu, pacients bija hospitalizēts. 2021. gada 51. nedēļā tika ziņots par pieciem gripas gadījumiem Liepājā, vienu Rīgā un par vienu klīniski apstiprinātu gripas gadījumu Daugavpilī. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā gripas aktivitātes pieaugumu šajā gripas sezonā, slimnīcas gatavojas pacientu, kas saslimuši ar sezonālo gripu, identificēšanai un aprūpei. Jāņem vērā, ka, vienlaicīgi pieaugot gripas un Covid-19 saslimstības rādītājiem, paredzams papildu slogs gan ārstniecības iestādēm, gan stacionāriem, gan ģimenes ārstu praksēm. Lai to novērstu, ir nepieciešama plaša riska grupu (cilvēku vecumā virs 65 un cilvēku ar hroniskām slimībām) vakcinācija pret gripu. Tomēr kā liecina SPKC dati par vakcinācijas pret gripu aktivitāti riska grupās, tā ir ievērojami zemāka nekā iepriekšējos gados. Lai maksimāli pasargātu riska grupas no inficēšanās ar gripu, ir jāpanāk plašāka vakcinācijas aptvere pret gripu sabiedrībā kopumā, lai mazinātu gripas vīrusa cirkulāciju. Lai paplašinātu sabiedrības vakcinācijas aptveri pret gripu, jāparedz iespēja jau šobrīd noteiktajām riska grupām vakcinācijai pret sezonālo gripu arī vakcinēties ar valsts apmaksātu pretgripas vakcīnu bērniem (no 2 līdz 18 gadu vecuma) un iedzīvotājiem, kas vecāki par 50 gadiem, jo šīs sabiedrības grupas ir mazāk aizsargātas sabiedrības grupas, kuras gripas epidēmija var apdraudēt vairāk, piemēram, bērniem ir ļoti augsts risks inficēties ar gripu apmeklējot izglītības iestādi un pēc tam pārnest infekciju uz savu mājsaimniecību. Bērni vecumā līdz diviem gadiem jau ir iekļauti to riska grupu personu skaitā, kuras jau pašlaik var saņemt valsts apmaksātas pretgripas vakcīnas. Savukārt vecumā virs 50 gadiem cilvēkiem ir vairāk hronisko slimību un citu riska faktoru, kuru rezultātā inficēšanās ar gripu varētu noritēt smagākā formā. 
Vienlaikus ir norādāms, ka Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumu Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" 3. punkts nosaka, ka personai, kurai ir tiesības saņemt valsts apmaksātās medicīniskās palīdzības minimumu, nodrošina vakcinācijas kalendārā ietverto vakcināciju (pēc būtības tas nozīmē valsts centralizēti iepirktās vakcīnas).
Risinājuma apraksts
Grozījumos šajā gripas sezonā (no 2022. gada 3. februāra līdz 2022. gada 1. maijam) no valsts budžeta līdzekļiem apmaksātu vakcināciju pret sezonālo gripu var saņemt bērni (no 2 līdz 18 gadiem) un iedzīvotāji no 50 gadu vecuma, atbilstoši pieejamajam pretgripas vakcīnu apjomam. Atbilstoši minētajam ikviens no norādītās personu grupas varēs vakcinēties ar centralizēti iepirktām sezonālās gripas vakcīnām, kamēr vakcīnas būs pieejamas vakcinācijas iestādēs.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Katru gadu SPKC analizē par valsts budžeta līdzekļiem iegādāto vakcīnu izlietojumu un sasniegto vakcinācijas aptveri.
Nacionālais veselības dienests informē ārstniecības iestādes par veiktajām izmaiņām normatīvajos aktos saistībā ar izmaiņām veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanā. Arī SPKC, apkopojot vakcinācijas iestāžu vakcinācijas pasūtījumus, informē par izmaiņām veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Šajā gripas sezonā noteikumu projektā uzskaitītās personu grupas (bērni no 24 mēnešiem līdz 18 gadiem un personas virs 50 gadu vecuma) var saņemt par valsts budžeta līdzekļiem iegādātās pretgripas vakcīnas.
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz sabiedrības veselību – tiek aizstāvētas sabiedrības intereses kopumā, jo vakcinējamais personu loks tiek pasargāts pret inficēšanos un saslimšanu ar gripu.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmē arī:
1. ģimenes ārstus, vakcinācijas iestādes un ārstniecības iestādes, kuras veiks pretgripas vakcināciju;
2. SPKC darbiniekus, kuri apkopo vakcinācijas iestāžu vakcīnu pasūtījumus, atskaites par vakcināciju un vakcīnu izlietojumu;
3. Nacionālā veselības dienesta darbiniekus, kuri nodarbojas ar vakcīnu iepirkumu veikšanu.
Projekta izpildē iesaistītās institūcijas noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanu nodrošinās tām piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekts paredz šajā gripas sezonā papildus jau Vakcinācijas noteikumos uzskaitītajām riska grupām valsts apmaksātu pretgripas vakcīnu saņemt arī bērniem līdz 18 gadu vecumam un iedzīvotājiem no 50 gadu vecuma atbilstoši šai sezonai pieejamajam pretgripas vakcīnu apjomam. Ņemot vērā, ka pretgripas vakcīnas jau ir iepirktas, jaunas pretgripas vakcīnas šo iedzīvotāju grupu vakcinācijai netiks iegādātas, tādēļ papildu finanšu līdzekļi nav nepieciešami.
Detalizēts finanšu aprēķins tika sniegts Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumu Nr. 892 "Grozījumi Ministru kabineta 2000. gada 26. septembra noteikumos Nr. 330 "Vakcinācijas noteikumi"" anotācijas 3. sadaļā (https://likumi.lv/ta/id/328737-grozijumi-ministru-kabineta-2000-gada-26-septembra-noteikumos-nr-330-vakcinacijas-noteikumi-). 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts tiek virzīts steidzamības kārtā, jo pastāv iespēja, ka tuvākajā laikā Latvijā var sākties gripas epidēmija, tādēļ sabiedrības iesaiste projekta izstrādē attiecībā uz noteiktu personu grupu vakcināciju pret gripu netika organizēta, projekta izstrādē netika iesaistītas nevalstiskās institūcijas.
SPKC katru gadu veic kampaņas par vakcināciju, kā arī vienmēr informē ārstniecības personas par izmaiņām vai aktualitātēm vakcinācijas jomā.
Konsultācijas ar sabiedrības pārstāvjiem nav notikušas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts skar sabiedrības veselības jautājumus.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi