Anotācija (ex-ante)

24-TA-291: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Vaivari" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām atsavināt nekustamā īpašuma "Vaivari" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā (kadastra Nr. 4050 003 0006), daļu - zemes vienību (kadastra apzīmējums 4050 003 0170) 7,57 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 4050 003 0171) 1,47 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 4050 003 0173) 0,08 ha platībā (pirms sadales zemes vienība ar zemes vienība kadastra apzīmējumu 4050 003 0006).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma "Vaivari" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4050 003 0006), (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0170) 7,57 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0171) 1,47 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0173) 0,08 ha platībā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu, tostarp:
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0170) 7,57 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0171) 1,47 ha platībā, kas nepieciešama valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0173) 0,08 ha platībā, kas nepieciešama valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (pašvaldības ceļa nodalījuma josla).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ierakstīts Zemgales rajona tiesas Ceraukstes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 90. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašniece).
Nekustamais īpašums pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0006) sadales sastāv no piecām jaunizveidotām zemes vienībām:
1) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0169) 16,21 ha platībā;
2) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0170) 7,57 ha platībā;
3) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0171) 1,47 ha platībā;
4) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0172) 14,47 ha platībā;
5) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0173) 0,08 ha platībā;
6) būves (būves kadastra apzīmējums 4050 0003 0006 001).
Būve - dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4050 003 0006 001) neatrodas uz  atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas.
Zemesgrāmatas nodalījumā Nekustamajam īpašumam nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības. Nekustamais īpašums nav apgrūtināts ar lietu tiesībām.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem:
1) atsavināmām zemes vienībām ir reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0170):
ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,1 ha;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,61 ha;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,19 ha;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju -0,01 ha;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju, ja tā šķērso meža teritoriju – 0,02 ha;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ar nominālo spriegumu no 10 līdz 20 kilovoltiem, ja tā šķērso meža teritoriju – 0,02 ha;
ceļa servitūta teritorija – 0,0600 ha.
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0171):
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,14 ha;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,03 ha;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju – 0,0042 ha;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju, ja tā šķērso meža teritoriju – 0,01 ha;
ceļa servitūta teritorija – 0,02 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0173):
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap liela diametra kolektoru – 0,0044 ha;
ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,01 ha;
ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,01 ha;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,08 ha;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,02 ha;
ceļa servitūta teritorija – 0,01 ha.
2) atsavināmo zemes vienību lietošanas mērķi un lietošanas veidi:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0170) - "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platības sadalījums par lietošanas veidiem: lauksaimniecībā izmantojamā zemes platība 6,23 ha; mežu platība 0,81 ha; ūdens objektu zeme 0,09 ha un zemes zem ceļiem platība  0,05 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0171) - "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platības sadalījums par lietošanas veidiem: lauksaimniecībā izmantojamā zemes platība 1,1 ha; mežu platība 0,02 ha; ūdens objektu zeme 0,01 ha; zemes zem ēkām platība 0,08 ha un zemes zem ceļiem platība  0,02 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0173) - "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platības sadalījums par lietošanas veidiem: lauksaimniecībā izmantojamā zemes platība 0,03 ha; mežu platība 0,02 ha; ūdens objektu zeme 0,02 ha un zemes zem ceļiem platība 0,01 ha;
3) uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0170) atrodas Bauskas novada pašvaldības tiesiskā valdījumā esoša būve (inženierbūve), būves kadastra apzīmējums 4050 003 0006 002, 750 kv.m. platībā, galvenais lietošanas veids: ielas, ceļi un laukumi (kods 2112).
Satiksmes ministrija veic darbības esošās inženierbūves - pašvaldības ceļa "Palejas-Lielkoki" posma iegūšanai Rail Baltica projekta realizācijai.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajam ievērojami noteiktie aprobežojumi attiecīgajā aizsargjoslā. Rail Baltica projekta projektēšanas un būvdarbu ietvaros tiek nodrošināta gan normatīvo aktu, gan attiecīgo komersantu izsniegto tehnisko noteikumu, gan būvvaldes izdoto nosacījumu ievērošana un izpilde.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojas zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0169) 16,21 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0172) 14,47 ha platībā. Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības 2023. gada 12. janvāra atzinumam Nr. BNP/2023/4.7/63/N un 2023. gada 24. aprīļa atzinumam Nr. BNP/2023/4.7/757/N, nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, veidojas zemes vienības, kas ir lielākas par 2 ha un saskaņā ar Bauskas novada domes 2020. gada 30. aprīļa saistošo noteikumu Nr. 11 "Bauskas novada teritorijas plānojuma grafiskā daļa un teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi" (turpmāk – TIAN) regulējumu turpmāk izmantojamas patstāvīgi.
Atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtai informācijai piekļuve atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4050 003 0169 tiks nodrošināta no esošā pašvaldības ceļa "Palejas-Lielkoki" (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0186), kurš savienojas ar publisku projektējamo ceļu no Bauskas stacijas puses, savukārt atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4050 003 0172 (tostarp dzīvojamai mājai) - no projektēta pašvaldības ceļa paralēli Rail Baltica trasei, kurš savienosies ar esošo ceļu "Brunavas ceļš - Liellauki - Lejenieki – Bangas" pie jaunizbūvējamā tuneļa šķērsojuma vietā ar Rail Baltica trasi.
Saskaņā ar Īpašnieces 2018. gada 2. septembrī noslēgto zemes nomas līgumu zemes vienības (pirms sadales zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0006) daļa 35 ha platībā tika iznomāta juridiskai personai līdz 2023. gada 1. septembrim, nomas maksa 170 EUR par hektāru gadā. 2023. gada 1. novembrī tika noslēgts jauns zemes nomas līgums (turpmāk – Zemes nomas līgums) līdz 2024. gada 1. septembrim uz tiem pašiem nosacījumiem. Zemes nomas līgums Zemesgrāmatā lietu tiesības veidā nav ierakstīts. Atbilstoši Civillikuma 2174. pantam, atsavinot nomas priekšmetu, ieguvējam jāievēro nomas līgums tikai tad, ja tas ierakstīts zemes grāmatās (Civillikuma 2126. pants). Valstij nav pamata pārņemt Zemes nomas līguma saistības, jo šo saistību pārņemšana nav samērojama ar attiecīgo sabiedrības vajadzību nodrošināšanu, t.i. Nekustamā īpašuma daļa pāries valsts īpašumā brīva no visiem apgrūtinājumiem un nastām, kuras Nekustamajam īpašumam bija uzliktas saistību rezultātā un par kurām Satiksmes ministrija nav tieši paziņojusi, ka tā uzņemas attiecīgos apgrūtinājumus un nastas.
Nekustamā īpašuma atlikušajām (neatsavināmajām) zemes vienībām (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 4050 003 0169 un 4050 003 0172)  piekļuve tiks nodrošināta.
Atsavināšanas procesā Īpašniece informēja, ka:
1) uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0172) atrodas ģimenes dzīvojamā māja, kura šobrīd ir apdzīvota;
2) visa zemes vienība (pirms sadales zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0006) kā lauksaimniecības zeme ir iznomāta, un tas ir ģimenes ienākums. Līgums šobrīd ir spēkā un nomnieks vēlas turpināt nomas attiecības arī turpmāk. Sadalot šo lauksaimniecības zemi uz pusēm būs liegta pieeja pie visas zemes vienības;
3) saskaņā ar Dabas aizsardzības pārvaldes Pierīgas reģionālās administrācijas vēstuli uz zemes vienības (pirms sadales zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0006) atrodas dižkoks – ozols, kurš ir īpaši aizsargājams.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 6. februāra lēmumu Nr. 03.1-14/422 :
1. apstiprināja kopējo taisnīgas atlīdzības summu 101 067,50 EUR (viens simts viens tūkstotis sešdesmit septiņi euro, 50 centi), ko veido:
1) par nekustamā īpašuma "Vaivari" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4050 003 0006), sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40500030006) daļas 9,1665 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā, atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 97 849,38 EUR (deviņdesmit septiņi tūkstoši astoņi simti četrdesmit deviņi euro, 38 centi) apmērā, tajā skaitā:
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 4050 003 0006) 9,1665 ha platībā tirgus vērtība 95 384,80 EUR jeb 1,12 EUR par vienu kvadrātmetru zemes platības, attiecinot uz lauksaimniecības zemes daļas platību 8,2565 ha, un 0,32 EUR par vienu kvadrātmetru zemes platības, attiecinot uz meža zemes daļas platību 0,91 ha;
- uz zemes vienības atsavināmās daļas 9,1665 ha platībā esošo atsevišķo koku un mežaudzes tirgus vērtība 2 464,58 EUR.
Atlīdzības apmērs precizējams, piemērojot zemes kvadrātmetra tirgus vērtību, ja zemes vienības kadastrālās uzmērīšanas rezultātā, realizējot zemes ierīcības projektu, mainās zemes vienības atsavināmās daļas platība.
2) apstiprināja zaudējumu atlīdzību par nekustamā īpašuma "Vaivari" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4050 003 0006) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40500030006) atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40500030006) daļas 16,0906 ha platībā vērtības samazinājumu 3 218,12 EUR (trīs tūkstoši divi simti astoņpadsmit euro, 12 centi) jeb 0,02 EUR par vienu kvadrātmetru zemes platības.
2. Pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40500030006) kadastrālās uzmērīšanas tika precizēts Nekustamā īpašuma daļas 9,12 ha kopplatībā taisnīgas atlīdzības apmērs, piemērojot attiecīgo zemes kvadrātmetra tirgus vērtību, atbilstoši jaunizveidoto zemes vienību platībām, nosakot kopējās taisnīgas atlīdzības summu 101 050,58 EUR (viens simts viens tūkstotis piecdesmit euro un 58 centi), ko veido:
1) nekustamā īpašuma "Vaivari" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4050 003 0006) atsavināmo zemes vienību 9,12 ha kopplatībā tirgus vērtība 95 344,00 EUR (1,12 EUR par vienu zemes kvadrātmetru, attiecinot uz lauksaimniecības zemes daļas kopplatību 8,27 ha, un 0,32 EUR par vienu zemes kvadrātmetru, attiecinot uz meža zemes daļas platību 0,85 ha), tai skaitā:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0170) lauksaimniecības zemes daļas 6,76 ha platībā tirgus vērtība 75 712,00 EUR un meža zemes daļas 0,81 ha platībā tirgus vērtība 2 592,00 EUR;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0171) lauksaimniecības zemes daļas 1,45 ha platībā tirgus vērtība 16 240,00 EUR un meža zemes daļas 0,02 ha platībā tirgus vērtība 64,00 EUR;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0173) lauksaimniecības zemes daļas 0,06 ha platībā tirgus vērtība 672,00 EUR un meža zemes daļas 0,02 ha platībā tirgus vērtība 64,00 EUR;
2) uz nekustamā īpašuma "Vaivari" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4050 003 0006) atsavināmajām zemes vienībām 9,12 ha kopplatībā esošo atsevišķo koku un  mežaudzes tirgus vērtība 2 464,58 EUR;
3) kompensējamie zaudējumi: nekustamā īpašuma "Vaivari" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4050 003 0006) atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0169) 16,21 ha platībā vērtības samazinājums 3 242,00 EUR (0,02 EUR par vienu zemes kvadrātmetru).
3. Noteica, ka:
3.1. Īpašnieces sniegtā informācija par to, ka Nekustamajā īpašumā esošās zemes vienības kā lauksaimniecības zeme ir iznomāta, un tas ir ģimenes ienākums, ir izvērtēts un ņemts vērā, nosakot atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtību. Nekustamā īpašuma daļas novērtēšanā pielietota tirgus (salīdzināmo darījumu) pieeja. Tirgus darījumos ar lauksaimniecības zemēm potenciālie pircēji ir jau ņēmuši vērā potenciālo ienesīgumu. Attiecīgi papildus tirgus vērtībai iespējamo ieņēmumu zuduma kompensēšanai nav pamata;
3.2. piekļuves atlikušajām (neatsavināmajām) zemes vienībām (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 4050 003 0169 un 4050 003 0172) tiks nodrošinātas un Īpašniece par to ir informēta;
3.3. Nekustamajā īpašumā esošais dižkoks – ozols, kas ir īpaši aizsargājams, neatrodas uz atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas, līdz ar to netika vērtēts.
No Īpašnieces saņemta rakstveida piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniecei ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā. Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Vaivari" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4050 003 0006, daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0170) 7,57 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0171) 1,47 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0173) 0,08 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā un trešā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas - attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu - zemes vienību un uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu – nodot pašvaldības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas noteikumiem.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieci, kurai piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2015. gada 24. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projektā iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropasdzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
  • Satiksmes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi