Anotācija (ex-ante)

25-TA-618: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Invazīvo sugu introdukcijas un izplatīšanās profilakses un pārvaldības noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izstrādāts saskaņā ar Sugu un biotopu aizsardzības likuma 4. panta 21. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai izveidotu efektīvu invazīvo sugu introdukcijas un izplatīšanās profilakses un pārvaldības sistēmu, īstenojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 22. oktobra regulā Nr. 1143/2014 par invazīvu svešzemju sugu introdukcijas un izplatīšanās profilaksi un pārvaldību (turpmāk – Regula Nr. 1143/2014) noteiktos Eiropas Savienības dalībvalstu pienākumus attiecībā uz invazīvām svešzemju sugām, kas rada bažas Eiropas Savienībai, un regulējot citas invazīvas sugas, kas nav identificētas kā sugas, kas rada bažas Eiropas Savienībai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumu projektā lietotais termins "invazīva suga" atbilst Regulā Nr. 1143/2014 lietotajam terminam "invazīva svešzemju suga". Jebkura invazīva suga ir svešzemju, savukārt ne visas svešzemju sugas jaunajā teritorijā ir ar invazīvu ietekmi.

Invazīvās sugas ir dzīvnieku un augu sugas, kas nav raksturīgas konkrētajai teritorijai, tās izplatās ļoti strauji, tām nav dabisko ienaidnieku, tās dominē un izkonkurē vietējās sugas. Invazīvās sugas ir nopietns drauds gan bioloģiskajai daudzveidībai, dabiskajām ekosistēmām, tās var radīt būtisku kaitīgu ietekmi uz cilvēka veselību un ekonomiku.

Noteikumu projekta nosaukums veidots, balstoties uz Regulas Nr. 1143/2014 nodaļu sadalījumu – ar profilaksi saprotot ierobežojumus, atļaujas un invazīvu sugu ienākšanas un izplatīšanās ceļu samazināšanu, savukārt – ar pārvaldību saprotot agrīnu atklāšanu un plaši izplatījušos sugu pārvaldību. Balstoties uz Regulas Nr. 1143/2014 definīcijām, pārvaldība (līdz minimumam samazinot ietekmi uz blakus sugām un to dzīvotnēm) sevī ietver vairākas darbības:
- izskaušanu – invazīvas sugas populācijas pilnīgu un pastāvīgu iznīcināšanu, kas tiek veikta sugas agrīnas atklāšanas gadījumā, kad īpatņu skaits ir neliels;
- populācijas kontroli – darbības, ko piemēro invazīvas sugas populācijai, ar mērķi pēc iespējas samazināt indivīdu skaitu tā, lai, nespējot sugu izskaust, līdz minimumam samazinātu tās invazīvo spēju un kaitīgo ietekmi uz bioloģisko daudzveidību, attiecīgajiem ekosistēmu pakalpojumiem, cilvēku veselību vai ekonomiku;
- ierobežošanu – jebkurus pasākumus, kuru mērķis ir radīt barjeras, kas līdz minimumam samazina invazīvas svešzemju sugas populācijas izkliedēšanas un izplatīšanās risku ārpus skartās teritorijas.

Saskaņā ar Regulas Nr. 1143/2014 4. pantu ar īstenošanas regulām tiek pieņemti saraksti ar invazīvām svešzemju sugām, kas rada bažas Savienībai (turpmāk – ES saraksts):
- daļa no ES sarakstā iekļautajām sugām, jau Latvijā atrodas un ir plaši izplatītas – tās ir sugas, kuru populācija ir pārdzīvojusi naturalizācijas posmu, kurā tās kļūst par pašpietiekamu populāciju, un ir izplatījušās, ieņemot lielu daļu no iespējamā areāla, kurā tās spēj izdzīvot un vairoties;
- daļa no ES sarakstā iekļautajām sugām, ja nākotnē iekļūs Latvijā, var iedzīvoties un sākt nekontrolēti izplatīties, jo svešzemju sugām Latvijā var nebūt dabisko ienaidnieku;
- daļai no ES sarakstā iekļautajām sugām nav Latvijā piemēroti klimatiskie apstākļi un tās neizdzīvos.

Ir invazīvas sugas, kas jau sastopamas Latvijā vai arī tām ir augsta iespējamība šeit ienākt nākotnē, bet ES sarakstā tās nav iekļautas (piemēram, sugas dabiskais izplatības areāls ietilpst ES teritorijā – kā Spānijas kailgliemeža Arion vulgaris gadījumā). Tāpēc nepieciešams Latvijas invazīvo sugu saraksts (turpmāk – Latvijas saraksts), kurā neiekļauj sugas, kas jau ir iekļautas ES sarakstā.

Latvijā izšķir plaši izplatītas invazīvas sugas un valstī tikko ienākušas sugas agrīnā invāzijas stadijā.
Plaši izplatītas invazīvas sugas nozīmē, ka to pilnīga iznīcināšana tuvākajā nākotnē (nākamie 5 gadi) nav iespējama, tomēr šīs sugas ir iespējams ierobežot, nepieļaujot to tālāku izplatību. Pasākumi plaši izplatītām invazīvām sugām primāri būtu jāveic Natura 2000 teritorijās un ĪADT, kur šo sugu negatīvā ietekme uz bioloģisko daudzveidību ir visievērojamākā. Citās teritorijās zemes īpašniekam plaši izplatīta suga ir jāierobežo, lai, nespējot sugu izskaust pilnībā, līdz minimumam samazinātu tās invazīvo spēju un kaitīgo ietekmi un samazinātu populācijas izkliedēšanas un izplatīšanās risku.
Pasākumi tikko ienākušām sugām agrīnā invāzijas stadijā ir stingrāki. Agrīni ienākušas sugas jācenšas iznīcināt pilnībā jeb izskaust relatīvi īsā laikposmā, prasot aktīvāku iestāžu un zemes īpašnieka, lietotāja vai tiesiskā valdītāja rīcību.
Noteikumu projektā lietotie vārdi “invazīvas sugas” nozīmē “plaši izplatītas invazīvas sugas”, savukārt vārdi “agrīni ienākušas sugas” nozīmē tikko ienākušas sugas agrīnā invāzijas stadijā, kas valstī iepriekš nav bijušas konstatētas.
Neatkarīgi no sugu izplatības mēroga vai spējas iedzīvoties, Latvijai jānodrošina Regulas Nr. 1143/2014 nosacījumi ES sarakstā iekļautajām sugām – 7. panta ierobežojumi visām sugām, 17. panta ātra izskaušana sugām agrīnā invāzijas stadijā, 19. panta pārvaldības pasākumi plaši izplatītām sugām tās izskaužot, kontrolējot vai ierobežojot, lai līdz minimumam samazinātu sugas ietekmi uz bioloģisko daudzveidību, attiecīgajiem ekosistēmu pakalpojumiem un cilvēku veselību vai ekonomiku, kā arī profilakses un uzraudzības pasākumi visām sugām.
Pasākumi atšķiras augu un dzīvnieku sugām, atkarībā no sugas ekoloģijas, izplatības mēroga u.c. faktoriem, taču Regula Nr. 1143/2014 pārvaldības, profilakses un uzraudzības pasākumus nosaka vispārīgi. Latvijā pienākumi invazīvo sugu pārvaldībā saskaņā ar Sugu un biotopu aizsardzības likumā noteikto ir sadalīti starp  iestādēm, pēc iespējas veicot jaunās funkcijas esošā budžeta ietvaros. Lai novērstu funkciju sadrumstalotību un nodrošinātu vienotu pieeju Regulā Nr. 1143/2014 minēto pienākumu izpildei, nepieciešams noteikumu projekts "Invazīvo sugu introdukcijas un izplatīšanās profilakses un pārvaldības noteikumi".
Regula Nr. 1143/2014 nosaka, ka plaši izplatītu sugu pārvaldības pasākumiem jābūt efektīviem, lai sugas ietekmi uz bioloģisko daudzveidību, attiecīgajiem ekosistēmu pakalpojumiem un uz cilvēku veselību vai ekonomiku samazinātu līdz minimumam. Agrīnas invāzijas gadījumā - invazīvas sugas īpatņa vai īpatņu klātbūtnes apstiprināšanas vidē, pirms suga ir plaši izplatījusies, invazīvas sugas atradne ir jāiznīcina pilnībā – jāizskauž, ja neiestājas Regulas Nr. 1143/2014 18. panta nosacījumi, kas pieļauj neveikt ātru izskaušanu. Ātru izskaušanu īpaši būtiski piemērot:
a) jebkurai ES saraksta sugai, kuras klātbūtne valsts teritorijā vai teritorijas daļā iepriekš nebija zināma;
b) jebkurai ES saraksta sugai, atkārtotas parādīšanās gadījumā valsts teritorijā vai teritorijas daļā pēc tam, kad ir veikta šīs sugas izskaušana.
Šo noteikumu 2. punkts nosaka kompetentās iestādes un to funkcijas. Lai izvairītos no iestāžu mākslīgas funkciju sadrumstalošanas vai funkciju mākslīgas dublēšanas, kompetentās iestādes invazīvo sugu jomā ir sadalītas pa sugu grupām, noteikumu projekta redakcijā pievienojot funkcijas, jo dažādām iestādēm funkcijas var atšķirties. Šāda redakcija turpmākajā noteikumu tekstā ļauj konsekventi atsaukties uz kompetentajām iestādēm.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Sugu vērtēšana iekļaušanai sarakstā
Invazīvās sugas ir viens no būtiskākajiem bioloģiskās daudzveidības apdraudējumiem pasaulē[1], tām ir nozīmīga negatīva ietekme arī uz attiecīgajiem ekosistēmu pakalpojumiem un var būt negatīva ietekme uz cilvēku veselību vai ekonomiku[2].
ES sarakstā iekļautajām sugām profilakses un pārvaldības pasākumi ir jāpiemēro obligāti. Sugām, kam Latvijā ir invazīva ietekme, bet, kas nav iekļautas ES sarakstā, tas būtu vēlams. Pasākumu neveikšana rada kumulatīvās izmaksas, kas ilgtermiņā var pieaugt daudzas reizes, salīdzinot ar pasākumu izmaksām[3], neatkarīgi no tā vai suga iekļauta ES vai Latvijas sarakstā.  Neveicot svešzemju sugas riska analīzi, nav iespējams sugu atzīt par invazīvu un sniegt priekšlikumu tās iekļaušanai ES sarakstā vai iekļaut Latvijas invazīvo sugu sarakstā, kā arī noteikt sugai pārvaldības pasākumus. ES sarakstā jau iekļautās sugas ir jānovērtē, lai noteiktu sugas spējas izdzīvot un iespējamo negatīvo ietekmi Latvijas dabā (ir daudzas sugas, kas Latvijas klimatiskajos apstākļos nevar izdzīvot), kā arī nepieciešamību piemērot turpmākos pārvaldības pasākumus. Pārvaldības (“pārvaldība” –  rīcība, kuras mērķis ir invazīvas svešzemju sugas populācijas izskaušana, kontrole vai ierobežošana, vienlaikus līdz minimumam samazinot ietekmi uz citām sugām un to dzīvotnēm[4]) pasākumus nepiemēro, ja suga Latvijā savvaļā nevar izdzīvot, bet turpina piemērot Regulas Nr. 1143/2014 7. panta ierobežojumus

[1] https://www.cbd.int/invasive/target6IAS
[2] Regula Nr. 1143/2014 4. pants
[3] “Managing biological invasions: the cost of inaction” https://link.springer.com/article/10.1007/s10530-022-02755-0
[4] Regula Nr. 1143/2014 3. pants
Risinājuma apraksts
Eiropas Komisija ES sarakstā iekļauj sugas par kurām, pamatojoties uz pieejamiem zinātniskiem pierādījumiem, ir konstatēts, ka tās ir svešas Eiropas Savienības teritorijā, izņemot tālākos reģionus. Saskaņā ar Regulas Nr. 1143/2014 12. pantu valsts var veidot nacionālo sarakstu.
Latvijas sarakstā neiekļauj sugas, kas jau ir iekļautas ES sarakstā.
Lai noteiktu vai svešzemju sugu var atzīt par invazīvu Latvijā un veiktu sugas riska analīzes novērtējumu, projekta "Natura 2000 aizsargājamo teritoriju pārvaldības un apsaimniekošanas optimizācija" (LIFE19IPE/LV/000010 LIFE-IP LatViaNature) ietvaros ir sagatavotas “Vadlīnijas sugu iekļaušanai invazīvo sugu sarakstā Latvijā”[1] (turpmāk – Vadlīnijas), kurās ietverti secīgi soļi, lai novērtētu svešzemju sugas bīstamību Latvijas apstākļiem. Minētās Vadlīnijas kompetentās iestādes vadītājs sugu riska un pārvaldības pasākumu novērtējuma funkcijas veikšanai vadlīnijās ietverto  var izdot kā iekšēju iestādes normatīvo aktu.
Sugas novērtējums jāveic ievērojot secīgus darbību posmus:
1) svešzemju sugu sākotnējā atlase, lai noteiktu vai suga radīs apdraudējumu un tai nepieciešams veikt tālāku riska analīzi;
2) sugu prioritizācija tālākai riska analīzes veikšanai, lai vispirms analīzi veiktu tām sugām, kuras, ja tās naturalizēsies, visticamāk, kļūs par draudu dabiskiem biotopiem vai vietējām sugām;
3) riska analīze, ietverot riska novērtējuma daļu un pārvaldības pasākumu analīzes daļu.

Svešzemju sugu sākotnējā atlasē, vērtē šādus kritērijus:
1. augu sugām:
1.1. sugas esošie vai potenciālie ienākšanas un izplatības ceļi (nostabilizēšanās);
1.2. sugas izplatība valstī, ieskaitot arī kultivētās atradnes (nostabilizēšanās);
1.3. suga atzīta par invazīvu kaimiņvalstīs un citur Eiropas mērenā klimata zonā (nostabilizēšanās un tālāka izplatība);
1.4. suga apdraud vai varētu apdraudēt dabiskos un daļēji dabiskos biotopus vai vietējās sugas (ietekme uz vidi);
1.5. suga vairojas vai var vairoties savvaļā (tālāka izplatīšanās);
1.6. suga izrāda tālākas invāzijas pazīmes (tālāka izplatība);
1.7. svešzemju sugu sadalījums riska klasēs – augsta, potenciāli augsta un zema riska klase;
2. dzīvnieku sugām:
2.1. sugas invāzijas vietas Eiropā;
2.2. sugas izdzīvošanas un vairošanās spējas;
2.3. sugas ienākšanas ceļi un vektori;
2.4. sugas iedzīvošanās, dabiskās izplatīšanās spējas;
2.5. sugas ietekme uz vietējām sugām, ekosistēmām vai cilvēku veselību.

Ja sākotnējā atlase parāda, ka suga Latvijas apstākļos apdraudējumu neradīs, tālāku sugas vērtējumu nav nepieciešams veikt. Pretējā gadījumā jāveic sugas riska analīze, kas ietver pārvaldības pasākumu novērtējumu.
Saskaņā ar sākotnējā atlases rezultātiem un ietverot sugu izplatību Latvijā, sugas tiek prioritizētas riska analīzes veikšanai.
Riska analīzi svešzemju sugām veic, vērtējot parametrus, kas minēti Noteikumu projekta 1. pielikumā. Riska analīzē ietilpst riska novērtējuma sadaļa un pārvaldības pasākumu analīzes sadaļa. Sugām, kas riska analīzes novērtējuma daļā iegūst augstu vērtējumu sadaļās – introdukcija, ienākšanas ceļi un izplatīšanās (vismaz 19 punkti) un iedzīvošanās varbūtība (vismaz 17 punkti), un vismaz vidēji augstu vērtējumu sadaļā ietekmes (vismaz 7 punkti), veic pārvaldības iespēju izvērtējumu un pārvaldības pasākumu analīzi. Minētās sugas nepieciešams iekļaut Latvijas invazīvo sugu sarakstā vai iesniegt iesniegumu EK par šo sugu iekļaušanu ES sarakstā.
Invazīvas sugas pārvaldības pasākumu analīzē, kas ir daļa no riska analīzes, vērtē esošos pārvaldības pasākumus, esošo pārvaldības pasākumu efektivitāti Latvijā, ietekmi uz vidi, introdukcijas un izplatīšanās ceļus un izmaksu un ieguvumu analīzi. Izstrādājot pārvaldības pasākumu novērtējumu, jāņem vērā ietekme uz citām sugām un dzīvotnēm, vidi, cilvēku veselību, izmaksu un ieguvumu analīzi un negatīvi ietekmēto jeb cietušo ekosistēmu atjaunošanas iespējas.
Sugu virza iekļaušanai Latvijas invazīvo sugu sarakstā vai iesnieguma sagatavošanai EK par šo sugu iekļaušanu ES sarakstā tikai pēc tam, kad sugai veikta pārvaldības pasākumu analīze.

Latvijas dabai neraksturīgo sugu riska analīzi un pārvaldības pasākumu novērtējumu nodrošina Dabas aizsardzības pārvalde dzīvniekiem un Valsts augu aizsardzības dienests augiem no iestādes resursiem, ja nepieciešams, izmantojot ārpakalpojumu. Analoģiski kompetentā iestāde nodrošina sugas riska analīzes pārskatīšanu vai sugas svītrošanu no Latvijas invazīvo sugu saraksta. Sugas riska analīze būtu jāveic zinātniskajai institūcijai vai sugu un biotopu aizsardzības jomas ekspertam.

Šis MK noteikumu projekts sagatavots, balstoties uz deleģējumu Sugu un biotopu aizsardzības likumā, kura mērķis ir pilnveidot esošo regulējumu. Kā minēts normatīvā akta “Grozījumi Sugu un biotopu aizsardzības likumā” anotācijā, tiek izslēgts deleģējums Augu aizsardzības likumā par kārtību kādā invazīvo augu suga tiek iekļauta invazīvo augu sugu sarakstā, pamatojot ar to, ka normas no 2008.gada 30.jūnija Ministru kabineta noteikumiem Nr.467 “Invazīvo augu sugu izplatības ierobežošanas noteikumi”, tiek integrētas jaunajā MK noteikumu projektā. Saskaņā ar minēto – funkcija VAAD veikt riska analīzi augu sugām, lai sugas iekļautu Latvijas invazīvo sugu sarakstā – ir ietverta šajā MK noteikumu projektā. Pretējā gadījumā veidojas situācija, ka iestāde no esošas funkcijas atsakās, taču finansējums iestādei tiek saglabāts.

[1] https://latvianature.daba.gov.lv/wp-content/uploads/2021/11/Vadlinijas_sugu_ieklausanai.pdf
Problēmas apraksts
Introdukcijas ceļi
Ja netiek identificēti invazīvo sugu ienākšanas ceļi un novērsta turpmāka invāzija, sugas turpina valstī ieviesties gan  cilvēka darbības rezultātā, gan sugu sekundārās introdukcijas ceļā, gan izplatoties savvaļā no dārziem, dzīvnieku turēšanas vietām u.tml.,  normatīvo aktu nepilnību un sabiedrības neinformētības dēļ.
Saskaņā ar Regulas Nr. 1143/2014 13. pantu 18 mēnešu laikā no dienas, kad pieņemts ES saraksta papildinājums, jāveic visaptveroša analīze par invazīvu sugu, neapzinātas introdukcijas un izplatīšanās ceļiem kā sauszemes teritorijā, tā arī jūras ūdeņos. Savukārt, trīs gadu laikā no ES saraksta papildinājuma dienas, jāizstrādā un jāīsteno rīcības plāns vai rīcības plānu kopums saistībā ar introdukcijas un izplatīšanās ceļu analīzes laikā identificētajiem prioritārajiem sugu izplatības ceļiem. Rīcības plānos jāiekļauj rīcības grafiks un jāapraksta pasākumi, tostarp brīvprātīgas darbības un paraugprakses kodeksi saistībā ar prioritārajiem izplatības ceļiem, lai novērstu invazīvo sugu neapzinātu introdukciju vai izplatīšanos.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu 12. punktā minētās iestādes nodrošina vienota rīcības plāna izstrādi un īstenošanu saistībā ar invazīvo sugu prioritārajiem izplatības ceļiem, nosakot nepieciešamos mērķus, rīcības un pasākumus, lai novērstu invazīvu sugu neapzinātu introdukciju vai izplatīšanos. Minētās iestādes pārskata rīcības plānu reizi sešos gados.
Pārvalde nodrošina sadarbību un koordināciju ar citām valstīm boreālā reģiona līmenī (Skandināvijas un Baltijas valstis).
Šobrīd, sadarbojoties Dabas aizsardzības pārvaldei (turpmāk – Pārvalde), Daugavpils Universitātei (DU), Pārtikas un veterinārajam dienestam (PVD), Valsts augu aizsardzības dienestam (turpmāk – Dienests), Valsts meža dienestam (VMD), Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM) un Zemkopības ministrijai (ZM), ir sagatavots “Invazīvo sugu prioritāro ienākšanas ceļu vienotais rīcības plāns Latvijai 2023-2028” https://www.varam.gov.lv/lv/media/35204/download?attachment , nosakot nepieciešamās darbības, iestādes, to funkcijas, kā arī nepieciešamo finansējumu.
Problēmas apraksts
Atļaujas
Saskaņā ar Regulas Nr. 1143/2014 8. un 9. pantu, lai veiktu šajos pantos minētās darbības ar invazīvajām sugām – ES saraksta invazīvo sugu zinātnisko izpēti un ārpus dabiskās dzīvotnes (ex situ) saglabāšanu, piemēram, zooloģiskajos vai botāniskajos dārzos, ir jāsaņem kompetentās iestādes atļauja.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta trešajā nodaļā ietverts regulējums atļauju izsniegšanai, apturēšanai un anulēšanai darbībām ar invazīvām sugām. Minētās darbības jāveic slēgtos objektos, kur organismi tiek turēti ierobežotos apstākļos un kur ir veikti visi nepieciešamie pasākumi, lai novērstu invazīvu sugu izbēgšanu vai nelikumīgu izplatīšanos. Pienācīgi pamatotos izņēmuma gadījumos, nepārvaramu sabiedrības interešu labā ir iespēja veikt arī citas darbības, tostarp komerciālas darbības, ja saņemta Eiropas Komisija atļauja, nodrošinot, lai netiktu pieļauta kaitīga ietekme uz aizsargātām sugām un dzīvotnēm.
Atļaujai tiek pievieno dokumenta formāts, kas kalpo par pierādījumu atļaujai, kuru dalībvalstu kompetentās iestādes izdevušas saskaņā ar Regulas Nr. 1143/2014 8. panta 2. punktu vai 9. panta 6. punktu – Īstenošanas regula nr. 2016/145 (izd.2016. gada 4. februāris), ar ko pieņem formātu, kādā sagatavojams dokuments, kas kalpo par pierādījumu dalībvalsts kompetentās iestādes izdotai atļaujai veikt konkrētas darbības attiecībā uz invazīvajām svešzemju sugām, kas rada bažas Savienībai, saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1143/2014.
Atļaujas turētājs nekavējoties informē kompetento iestādi, ja mainās atļaujas izdošanas nosacījumi piemēram, ir palielinājies īpatņu skaits, veiktas izmaiņas īpatņu turēšanas vietā, uc.
Dienests un Pārvalde invazīvās sugas ierobežotas turēšanas apstākļus uzrauga un kontrolē pēc faktiskās nepieciešamības.
Problēmas apraksts
Uzraudzība
Norisinās tirdzniecība ar invazīvām sugām. Audzēšanas un turēšanas vietās var atrasties invazīvu sugu īpatņi bez atbilstošas atļaujas.
Saskaņā ar Regulas Nr. 1143/2014 16., 17. un 18. pantu ir nepieciešams agrīni atklāt invazīvas sugas introdukciju vai klātbūtni. Pēc sugas atklāšanas ir jāvar sugas atradni izskaust - pilnīgi un pastāvīgi iznīcināt populāciju, ja neiestājas 18. panta “Atkāpes no ātras izskaušanas pienākuma” nosacījumi.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekta 31. punkts paredz veikt monitoringu tikai ES saraksta invazīvām sugām. Latvijas saraksta sugām tiks apkopoti sabiedrības novērojumi, kas tiek apkopoti jau šobrīd, ievērojami samazinot iestāžu finansiālos izdevumus. Sabiedrības novērojumus uzsākusi apkopot Pārvalde vietnē “Ziņo invazīvs!” gan par dzīvnieku, gan augu sugām. Lai iestāžu funkcijas mākslīgi nesadalītu, kā arī nepalielinātu datu infrastruktūras uzturēšanas izdevumus, Pārvalde arī turpmāk apkopos sabiedrības novērojumus par augu sugām. Arī citās valstīs sabiedrības novērojumi ir nozīmīgs datu ieguves avots
MK noteikumu projekta 33. punkts paredz audzēšanas, turēšanas, tirdzniecības vietu un tirgotāju uzraudzību. Pārvaldes esošajās funkcijās neietilpst stādaudzētavu kontrole, savukārt Dienests stādaudzētavas kontrolē regulāri.
Ievērojot valsts pārvaldes vērtību pamatprincipus, kā arī, lai mazinātu birokrātijas un administratīvo slogu, uzlabojot un efektivizējot valsts pārvaldes darbu, un izvairoties no nelietderīgas funkciju fragmentēšanas, Dienesta regulārajās kontrolēs stādaudzētavās iekļaujama visu augu kontrole, jo īpaši ņemot vērā, ka ūdensaugu īpatsvars stādaudzētavu sortimentā ir salīdzinoši neliels. Vienlaikus, ņemot vērā, ka Spānijas kailgliemeža ienākšana ceļš Latvijā saistīts gk. ar podoto stādu tirdzniecību, VAAD stādaudzētavu kontrolēs jāietver arī Spānijas kailgliemeža klātbūtnes pārbaudes. Nav ekonomiski pamatota divu iestāžu kontrole stādaudzētavās gan no iestāžu budžeta viedokļa, gan no uzņēmēju sloga palielināšanas viedokļa.
MK noteikumu projekta 5. nodaļā ietvertas jaunas funkcijas iestādēm, lai nodrošinātu Regulas Nr. 1143/2014 16., 17. un 18. panta izpildi.
Agrīna noteikšana – invazīvas  sugas īpatņa vai īpatņu klātbūtnes apstiprināšana vidē, pirms suga ir plaši izplatījusies. Visefektīvākā un izmaksu ziņā lietderīgākā reaģēšana bieži ir pēc iespējas ātrāka populācijas izskaušana, kamēr īpatņu skaits vēl ir neliels. Pastāv gadījumi, kad izskaušana nav praktiski iespējama (pieejamās izskaušanas metodes kaitīgi ietekmē cilvēku veselību, vidi vai citas sugas) vai izskaušanas izmaksas ilgtermiņā nozīmīgi pārsniedz vides, sociālos un ekonomiskos ieguvumus, tad jāveic ierobežošanas un kontroles pasākumi.
Saskaņā ar labas pārvaldības principiem šo noteikumu 59. punkts paredz regulāru iestāžu apmaiņu ar informāciju.
Šo noteikumu 34. punkts paredz, ka Pārtikas un veterinārais dienests veic sugu sastāva kontroli savvaļas sugu dzīvnieku turēšanas vietās papildus esošajām kontroles darbībām, piemēram, ja saskaņā ar esošajiem normatīvajiem aktiem PVD pārbauda dzīvnieku turēšanas vietas saskaņā ar 2017. gada 3. janvāra MK noteikumu Nr. 17 “Veterinārās prasības to dzīvnieku apritei, kas nav minēti citos normatīvajos aktos par veterināro kontroli” 17. punktu vai reģistrē savvaļas sugu dzīvnieku turēšanas vietu saskaņā ar 2010. gada 21. decembra MK noteikumu Nr. 1146 “Savvaļas sugu dzīvnieku turēšanas vietu reģistrācijas kārtība” 8. punktu, tad PVD var konstatēt ES invazīvo sugu saraksta vai Latvijas invazīvo sugu saraksta invazīvo sugu.
Dati par invazīvām sugām jāapkopo no  dažādiem avotiem, ietverot gan bioloģiskās daudzveidības monitoringa programmā iegūtos datus, gan pētījumos iegūtos, gan datus no sabiedrības novērojumiem, kuri ir īpaši nozīmīgi, jo invazīvo sugu izplatība, ieviešanās posmā saistīta ar cilvēka darbību, un var palīdzēt atklāt agrīnus invāzijas gadījumus. Papildus nepieciešami dati par ierobežošanas un iznīcināšanas pasākumiem un to efektivitāti.
MK noteikumu projekta 65. punkts paredz, ka, ņemot vērā, ka dati par invazīvām sugām jāapkopo no  dažādiem avotiem, kā arī ierobežoto finansējumu, personas, kuru rīcībā ir dati par invazīvas sugas izplatību, sniedz šo informāciju kompetentajām iestādēm.
Ņemot vērā, ka invazīvo sugu jomā Pārvalde vienlaikus ir gan kompetentā, gan koordinējošā iestāde, sadarbības funkcijas, kas jāveic starp kompetento un koordinējošo iestādi uz Pārvaldi neattiecas.
Problēmas apraksts
Pārvaldības pasākumi
Neveicot pārvaldības pasākumus, valstī invazīvas sugas turpina ieviesties un jau esošas invazīvās sugas turpina izplatīties, sugu pārvaldības pasākumi ir dažādi un tos ietekmē dažādi faktori.
Lai būtu vienota pieeja invazīvo sugu pārvaldībā, nepieciešams katras Latvijā sastopamas sugas pārvaldības pasākumu novērtējums un katras sugas pārvaldības pasākumu plāns.
Risinājuma apraksts
Sugas pārvaldības pasākumu analīze ir secīga Riska analīzes daļa. Pārvaldības pasākumu analīze jāveic tai pašai iestādei, kas veic Riska analīzi.
Pēc ES invazīvo sugu saraksta papildinājuma noteikumu 2. punktā minētās iestādes novērtē jaunajā saraksta papildinājumā iekļauto sugu esošo un potenciālo (ja suga vēl nav konstatēta Latvijā) negatīvo ietekmi, ienākšanas, izplatīšanās un izdzīvošanas iespējas Latvijā. Ja nepieciešams jāvērtē arī pārvaldības pasākumi. Sugu novērtēšanai ir sagatavotas Vadlīnijas, kurās ietverta svešzemju sugas pārvaldības pasākumu analīze Latvijas apstākļiem.
Novērtēšana jāveic kā secīgi soļi:
1) Svešzemju sugu sākotnējā atlase, lai noteiktu vai suga radīs apdraudējumu un tai nepieciešams veikt tālāku riska analīzi;
2) Sugu prioritizācija tālākai riska analīzes veikšanai, lai vispirms analīzi veiktu tām sugām, kuras, ja tās naturalizēsies, visticamāk, kļūs par draudu dabiskiem biotopiem vai vietējām sugām;
2) Riska analīze, ietverot riska novērtējuma daļu un pārvaldības pasākumu analīzes daļu.
Noteikumu 2. punktā minētās iestādes pārvaldības pasākumu analīzi veic gan ES saraksta sugām, gan sugām, kuras tiek vērtētas iekļaušanai Latvijas sarakstā, kā secīgu soli pēc sākotnējās atlases un riska analīzes veikšanas.
Pārvaldības pasākumu analīzē vērtē šādus parametrus:
a) esošos pārvaldības pasākumus;
b) esošo pārvaldības pasākumu efektivitāti Latvijā;
c) ietekmi uz vidi;
d) introdukcijas un izplatīšanās ceļus;
e) izmaksu un ieguvumu analīzi.
Pēc pārvaldības pasākumu analīzes ir iespējams sagatavot invazīvās sugas pārvaldības pasākumu plānu – informācijas un nepieciešamo darbību kopumu, kuru rezultātā iespējams nodrošināt invazīvās sugas pārvaldību. Invazīvās sugas pārvaldības pasākumu plānu izstrādā – sauszemes augu sugām Dienests, jūras un piekrastes sugām – Daugavpils Universitātes aģentūra "Latvijas Hidroekoloģijas institūts" (turpmāk – LHEI), citām sugām – Pārvalde. Iestāde plānu publicē savā tīmekļvietnē.

Pārvaldības pasākumu plānus neizstrādā sugām, kas valstī nav vēl nav sastopamas. Šīm sugām pēc nepieciešamības rīkojas saskaņā ar Noteikumu projekta 5. nodaļu. Medījamas sugas gadījumā, ja invazīvā suga ir izskaužama ar medību paņēmieniem, iestāde uzdod medību tiesību lietotājiem iegūt un likvidēt invazīvo sugu īpatņus. Ja tā ir ūdens suga, tad iestāde var iesaistīt zvejniekus vai makšķerniekus.
Ja valstspilsētas vai novada pašvaldības izlemj izveidot ekspertu grupu, kuras sastāvā iekļauj attiecīgo kompetento institūciju pārstāvjus, tā, izmantojot iepriekš sagatavoto invazīvās sugas iznīcināšanas un ierobežošanas plānu, izstrādā konkrētās, attiecīgās pašvaldības sugu iznīcināšanas un izplatības ierobežošanas pasākumu plānu, ietverot konkrētajai pašvaldības teritorijai būtiskos pārvaldības pasākumus.

Noteikumu projekta 68. punktā minētajā Pārvaldības plānā tiek vērtēts:

1. Sugas raksturojums, ietverot:
1.1. sugas aprakstu;
1.2. līdzīgo sugu raksturojumu;
1.3. izplatību;
1.4. galvenos ienākšanas ceļus Latvijā un Eiropā;
1.5. ekoloģiju:
1.5.1. augiem: augšanas apstākļu raksturojumu, vairošanās veidus un reprodukciju, izplatīšanos (ceļi, veidi, populācijas blīvums);
1.5.2. dzīvniekiem: dzīvotnes raksturojumu, vairošanos, izplatīšanos, uzvedību, barošanos, dabiskos ienaidniekus (gan dabiskajā areālā, gan invadētajā teritorijā);
1.6. izmantošanu;
1.7. ietekmi uz: vidi, ekonomiku, cilvēka veselību;
1.8. pārvaldības pasākumu stratēģijas raksturojumu, saskaņā ar pārvaldības pasākumu analīzi;
1.9. līdzšinējo apsaimniekošanu Latvijā (neiekļaujot izmaksu raksturojumu).

2. Pārvaldības pasākumu kopējais novērtējums un prioritizēšana, kur pasākumus novērtē trīspakāpju skalā:
I – apzīmē prioritāri veicamas darbības, kuras neīstenojot paredzama sugas strauja un nekontrolēta tālāka izplatīšanās;
II – apzīmē darbības, kuru veikšana palīdz ierobežot sugas nekontrolētu izplatību ilgtermiņā;
III – apzīmē darbības, kuru veikšana ir nepieciešama, bet kas nav saistītas ar konkrētiem sugas ierobežošanas pasākumiem.

3. Izskaušanas, populācijas kontroles, ierobežošanas metožu un negatīvi ietekmēto jeb cietušo ekosistēmu atjaunošanas novērtējums.
Tiek novērtētas manuālās, mehāniskās, bioloģiskās, ķīmiskās un kombinētās metodes, raksturojot kāds katrai metodei:
- mērķis;
- teritorija (metodei piemērotākās teritorijas un mērogs);
- veikšanas ilgums (izmantošanas laiks un biežums);
- efektivitāte;
- izmaksas;
- priekšrocības;
- trūkumi.
Pārvaldības pasākumu plānam ir ieteikuma raksturs, to izmanto jebkura persona invazīvo sugu ierobežošanai un iznīcināšanai, izvēloties piemērotākos paņēmienus.
Noteikumu projekta 71. punkts paredz, ka izvēloties teritorijas invazīvo sugu ierobežošanai un iznīcināšanai, primāri izvēlas Eiropas nozīmes aizsargājamās dabas teritorijas (Natura 2000). Invazīvās sugas ir tiešs drauds bioloģiskajai daudzveidībai, tāpēc teritorijās, kuras veidotas bioloģiskās daudzveidības aizsardzībai, invazīvās sugas ir jāierobežo primāri.
Saskaņā ar Sugu un biotopu aizsardzības likuma 9. panta piekto punktu zemes īpašnieku vai lietotāju pienākumi ir veikt invazīvās sugas pārvaldības pasākumus, lai novērstu sugas tālāku izplatību, ar to saprotot, ka zemes īpašnieks vai lietotājs veic populācijas kontroli (“populācijas kontrole”[2] – jebkuras  darbības, ko piemēro invazīvas svešzemju sugas populācijai, vienlaikus līdz minimumam samazinot ietekmi uz blakus esošajām sugām un to dzīvotnēm, ar mērķi pēc iespējas samazināt indivīdu skaitu tā, lai, nespējot sugu izskaust, līdz minimumam samazinātu tās invazīvo spēju un kaitīgo ietekmi uz bioloģisko daudzveidību, attiecīgajiem ekosistēmu pakalpojumiem, cilvēku veselību vai ekonomiku) vai ierobežošanu (“ierobežošana” [3] ir jebkurš pasākums, kura mērķis ir radīt barjeras, kas līdz minimumam samazina invazīvas svešzemju sugas populācijas izkliedēšanas un izplatīšanās risku ārpus skartās teritorijas) minimizējot invazīvās sugas izplatību vai nodrošinot sugas palikšanu vismaz esošās platības robežās.
Ņemot vērā, ka Eiropas nozīmes aizsargājamās dabas teritorijās šāds pārvaldības pasākumu apjoms ir nepietiekams, lai nodrošinātu aizsargājamo sugu un biotopu ilgtspējīgu pastāvēšanu un labu stāvokli, ir pieļaujams, ka pašvaldība, izmantojot pieejamos valsts, ārvalstu finanšu instrumentus, publisko vai privāto finansējumu, var organizēt un koordinēt kompleksus pasākumus, kas ietvertu vairākus  īpašumus vai vairākas sugu grupas, būtiski samazinot invazīvo sugu izplatību un to negatīvo ietekmi.
Noteikumu projekta 69. un 70. punkts paredz invazīvo sugu izplatības ceļa regulēšanu.
Viens no galvenajiem invazīvo sugu izplatīšanās ceļiem ir invadēta tehnika teritorijas apsaimniekošanas darbos, kā arī augsne vai augsnes substrāts, kas satur dzīvus invazīvās sugas organismus jebkurā to attīstības stadijā vai dzīvotspējīgas organisma daļas, kuras, pārvietojot cilvēka darbības rezultātā, pārvar lielākus attālumus, nekā to dabiskās izplatīšanās spējas, un ieviešas teritorijās, kuras bijušas brīvas no invazīvām sugām. Tāpēc veicot teritorijas apsaimniekošanas darbus, pirms tehnikas pārvietošanas uz citu teritoriju, jānotīra tehnikas daļas, kas bijušas saskarē ar augiem un augsni, t.sk. riepas. Ja darbības tiek veiktas kā pakalpojums, pakalpojuma saņēmējam būtu jāveic teritorijas, kurā plānots veikt darbību, fotofiksācija. Invazīvas augu sugas ir ar augstu dzīvotspēju un gandrīz vienmēr parādās nākamās veģetācijas sezonas laikā.  

[1] Vadlīnijas. 39.lpp.
[2] Regulas nr. 1143/2014 3. pants https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014R1143
[3] Regulas nr. 1143/2014 3. pants https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014R1143
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Regula nosaka invazīvo sugu iznīcināšanu, ņemot vērā efektīvākos, izmaksu ziņā lietderīgākos pasākumus, balstoties uz izmaksu un ieguvumu analīzi un ietverot bezdarbības radītās izmaksas.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 22. oktobra regulā Nr. 1143/2014 par invazīvu svešzemju sugu introdukcijas un izplatīšanās profilaksi un pārvaldību.
Apraksts
Regula, kas nosaka Eiropas Savienības dalībvalstu pienākumus attiecībā uz invazīvām svešzemju sugām, kas rada bažas Eiropas Savienībai.
Nosaukums
https://environment.ec.europa.eu/topics/nature-and-biodiversity/invasive-alien-species_en#studies-and-publications
Apraksts
Eiropas Komisijas vietne ar pētījumu un publikāciju sarakstu.
Nosaukums
https://easin.jrc.ec.europa.eu/easin/
Apraksts
Eiropas svešzemju sugu informācijas tīkls.
Nosaukums
https://ias.eea.europa.eu/
Apraksts
Eiropas invazīvo svešzemju sugu portāls.
Nosaukums
https://www.eppo.int/ACTIVITIES/invasive_alien_plants/iap_lists
Apraksts
Eiropas un Vidusjūras augu aizsardzības organizācijas invazīvo augu datubāze.
Nosaukums
Pergl J., Sádlo J., Petrusek A., Laštůvka Z., Musil J., Perglová I., Šanda R., Šefrová H., Šíma J., Vohralík V., Pyšek P. 2016. Black, Grey and Watch Lists of alien species in the Czech Republic based on environmental impacts and management strategy.– NeoBiota 28: 1–37.
https://www.sciencedirect.com/org/science/article/pii/S1619003316000190
Apraksts
Svešzemju sugu novērtēšanas principi.
Nosaukums
https://latvianature.daba.gov.lv/wp-content/uploads/2021/11/Vadlinijas_sugu_ieklausanai.pdf
Apraksts
Vadlīnijas sugu iekļaušanai invazīvo sugu sarakstā.
Nosaukums
https://latvianature.daba.gov.lv/wp-content/uploads/2023/06/Vadlinijas_parvaldibas_pasakumu_plans_C_5_4.pdf
Apraksts
Invazīvo augu un dzīvnieku sugu pārvaldības pasākumu plānu izstrādes vadlīnijas.
Nosaukums
https://latvianature.daba.gov.lv/wp-content/uploads/2024/05/24_PRIORITARO_SUGU_SARAKSTS_rev2.pdf
Apraksts
24 prioritāro invazīvo sugu saraksts turpmākai pārvaldības pasākumu plānu izstrādāšanai.
Nosaukums
https://latvianature.daba.gov.lv/wp-content/uploads/2024/02/C_5_3_nodevums_ABS_apraksts.pdf
Apraksts
Priekšlikums invazīvo sugu agrīnas atklāšanas un ātras izskaušanas sistēmas izstrādei.
Nosaukums
Danish A.Ahmed, Emma J.Hudgins, Ross N.Cuthbert, Melina Kourantidou, Christophe Diagne, Phillip J.Haubrock, Brian Leung, Chunlong Liu, Boris Leroy, Sergei Petrovskii, Ayah Beidas, Franck Courchamp. 2022. Managing biological invasions: the cost of inaction.– Biological Invasions 24: p.1927–1946. 
https://link.springer.com/article/10.1007/s10530-022-02755-0
Apraksts
Bezdarbības izmaksas invazīvo sugu pārvaldībā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Tiks ietekmēti zemes īpašnieki un personas, kuru pienākumos ietilpst nekustamā īpašuma apsaimniekošana.
Precīzas izmaksas nav nosakāmas, jo:
- katrai sugai ierobežošanas un iznīcināšanas izmaksas var būt stipri atšķirīgas;
- izmaksas var atšķirties arī vienai sugai, jo tās ietekmē invāzijas blīvums;
- daudzām sugām ierobežošanas un iznīcināšanas izmaksas nav zināmas, jo šādi aprēķini nav veikti.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Tiks ietekmēti zemes īpašnieki un personas, kuru pienākumos ietilpst nekustamā īpašuma apsaimniekošana.
Precīzas izmaksas nav nosakāmas, jo:
- katrai sugai ierobežošanas un iznīcināšanas izmaksas var būt stipri atšķirīgas;
- izmaksas var atšķirties arī vienai sugai, jo tās ietekmē invāzijas blīvums;
- daudzām sugām ierobežošanas un iznīcināšanas izmaksas nav zināmas, jo šādi aprēķini nav veikti.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ņemot vērā 2024. gada 19. septembrī Ministru kabinetā izskatīto informatīvo ziņojumu “Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam”, kurā apstiprināti informatīvā ziņojuma 1. un 2. pielikumā ietvertie prioritārie pasākumi 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam, kā arī 2025. gada 26. jūnijā grozīto Ministru kabineta 2025. gada 27. marta rīkojumu Nr. 179 "Par likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas grafiku", šobrīd nacionālie atbalsta programmu līdzekļi finansējuma novirzīšanu invazīvo sugu ierobežošanai neparedz.

Dabas aizsardzības pārvalde, Valsts augu aizsardzības dienests, Pārtikas un veterinārais dienests, kā arī Daugavpils Universitātes aģentūra "Latvijas Hidroekoloģijas institūts" noteikumu projektā tam paredzētās funkcijas nodrošinās pieejamā budžeta ietvaros.

Pašvaldības funkcijas veic pieejamā budžeta ietvaros un izmanto savā rīcībā esošos finanšu instrumentus.

4.1.1. Dabas aizsardzības pārvaldes publisko maksas pakalpojumu cenrādis

Pamatojums un apraksts
Izmaiņas tiesību aktā par atļaujas izsniegšanu.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

4.1.2. Valsts augu aizsardzības dienesta maksas pakalpojumu cenrādis

Pamatojums un apraksts
Izmaiņas tiesību aktā par atļaujas izsniegšanu.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R1143
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2014. gada 22. oktobris, Eiropas Parlamenta un Padomes Regula, Nr. 1143/2014. Par invazīvu svešzemju sugu introdukcijas un izplatīšanās profilaksi un pārvaldību
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32016R0145
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2016. gada 4. februāris, Komisijas Īstenošanas Regula 2016/145, ar ko pieņem formātu, kādā sagatavojams dokuments, kas kalpo par pierādījumu dalībvalsts kompetentās iestādes izdotai atļaujai veikt konkrētas darbības attiecībā uz invazīvajām svešzemju sugām, kas rada bažas Savienībai, saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1143/2014
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2014. gada 22. oktobris, Eiropas Parlamenta un Padomes Regula, Nr. 1143/2014. Par invazīvu svešzemju sugu introdukcijas un izplatīšanās profilaksi un pārvaldību
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
5.2.
5.,6.
Pārņemtas pilnībā
8.2.,8.3.,8.5.,8.7.,8.8; 9.1.
14.,15.,16.,17.,18.
Pārņemtas pilnībā
12.pants
5.,6.,7.,8.,9.
Pārņemtas pilnībā
13.pants
10.,11.,12.
Pārņemtas pilnībā
14.pants
22.,23.,27.,28.
Pārņemtas pilnībā
16. pants
26.
Pārņemtas pilnībā
17. pants
26.
Pārņemtas pilnībā
18.1., 18.4.
26.
Pārņemtas pilnībā
19. pants
30.,31.,35.
Pārņemtas pilnībā
4.4
3.
Pārņemtas pilnībā
4.
3.
Pārņemtas pilnībā
20. pants
32.
Pārņemtas pilnībā
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Latvija neplāno paredzēt stingrākus valsts noteikumus ar mērķi nepieļaut invazīvu svešzemju sugu introdukciju, naturalizāciju un izplatīšanos, kā minēts Regulas Nr. 1143/2014 23. pantā.
Šāds risinājums izvēlēts, jo jaunās funkcijas iestādēm, ieviešot Regulā Nr. 1143/2014 noteikto, tiek plānotas bez papildus finansējuma .
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu akta projekts neietver ietver valsts tehniskos noteikumus.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2016. gada 4. februāris, Komisijas Īstenošanas Regula 2016/145, ar ko pieņem formātu, kādā sagatavojams dokuments, kas kalpo par pierādījumu dalībvalsts kompetentās iestādes izdotai atļaujai veikt konkrētas darbības attiecībā uz invazīvajām svešzemju sugām, kas rada bažas Savienībai, saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1143/2014
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas pielikums. 
17.
Pārņemtas pilnībā
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Dabas aizsardzības pārvalde, Pārtikas un veterinārais dienests, Valsts augu aizsardzības dienests, Valsts meža dienests, Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/2b3a4707-8cc9-4c51-8e59-730d65c90a29

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Ņemts vērā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Dabas aizsardzības pārvalde
  • Zemkopības ministrija
  • Valsts augu aizsardzības dienests
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • Valsts meža dienests
  • Daugavpils Universitātes aģentūra "Latvijas Hidroekoloģijas institūts"
  • VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Tiek noteiktas kompetentās iestādes un sadalītas funkcijas Regulas Nr. 1143/2014 īstenošanai, nosakot tās starp esošajām iestādēm.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi