Anotācija (ex-ante)

23-TA-2134: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem"  (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz:
- Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra ārkārtas sēdē nolemto  (prot. Nr.2 1.§ 2. un 4.punkts);
- likuma “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” 66.pantu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veikt apropriācijas pārdali, lai ar valsts drošību saistītā prioritārā pasākuma “Valsts robežas joslas infrastruktūras izveide” ietvaros turpinātu valsts ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūvi (patruļtakas izbūve Daugavas posmā (3. kārtas 2.posms)), kā arī kāpinātu robežas infrastruktūras izbūves tempu uz Latvijas Republikas un Baltkrievijas Republikas valsts robežas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 13. janvāra sēdē (prot. Nr.2 1.§) izskatītā Informatīvā ziņojuma “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem  2023. gadam un budžeta ietvaram 2023. – 2025. gadam” 3. pielikumam “Papildu finansējums ar valsts drošību saistītiem prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023. - 2025. gadam” un ievērojot protokollēmuma 2.punktā un 4.punktā noteikto pasākumam “Valsts robežas joslas infrastruktūras izveide” plānots finansējums (finansējums ārpus fiskālās telpas plānotajiem ar valsts drošību saistītiem pasākumiem un neatkarīgo iestāžu vienreizējiem pasākumiem tiek plānots budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” atsevišķā programmā, un finanšu ministrs tajā plānoto apropriāciju pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei atbilstoši Ministru kabineta lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali) 2023. – 2025. gadam 77 574 494  euro apmērā, tai skaitā:
2023. gadā – 23 778 418 euro;
2024. gadā – 44 825 651 euro;
2025. gadā – 8 970 425 euro.

Ar Ministru kabineta 2023. gada 27. jūnija rīkojumu Nr. 397 “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 18.00.00 “Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem” ir atbalstīta apropriācijas pārdale 2023.gadā 1 412 195 euro apmērā uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 40.02.00 “Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums”, lai ar valsts drošību saistītā prioritārā pasākuma “Valsts robežas joslas infrastruktūras izveide” ietvaros nodrošinātu valsts ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūvi, kā arī zemes vienību atsavināšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā.

Lai turpinātu ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūvi valsts ārējās sauszemes robežas apsardzībai uz Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas robežas Daugavas posmā nepieciešams nodrošināt patruļtakas izbūvi (no robežzīmes 164 līdz robežzīmei 182) ~16,7 km apjomā) (3. kārta 2. posms).
Papildus minētajam, ņemot vērā iepriekš neparedzētus izaicinājumus, ar kuriem 2. kārtas teritorijās uz Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas robežas saskarās ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūvē iesaistītās puses, t.sk. bet ne tikai izteikti sarežģīts reljefs valsts robežas joslā, stāvkrasti, kraujas un upes, patrulēšanas joslas izvietojuma (būvprojekta risinājuma) saskaņošana, kā arī nepieciešamība veikt atmežošanu šajā posmā un saskaņot risinājumus ar citām iesaistītajām pusēm ir veicinājusi to, ka ir prognozējamas projekta realizācijas termiņa nobīdes pret plānoto.
Sākotnēji plānotais būvdarbu izpildes termiņš žoga un infrastruktūras izbūvei šajā būvdarbu kārtā tika noteikts līdz 2024.gada beigām, taču ņemot vērā iepriekš minētos apstākļus, kas ievērojami ietekmē būvdarbu uzsākšanu 2.kārtas teritorijā, iespējamā izpildes termiņu novirze prognozējama kritiski liela - indikatīvi ar gala izpildes termiņu 2025.gada pavasaris.
Ņemot vērā projekta prioritāti un kritiski svarīgu izbūves tempu, ir paredzēts kāpināt žoga un infrastruktūras izbūves tempu.
Valsts ārējās sauszemes robežas izbūves turpināšanai ir nepieciešams papildu finansējums patruļtakas izbūvei Daugavas posmā atbilstoši veiktā iepirkuma rezultātam, kā arī papildu finansējums izbūves tempa kāpināšanai, kā arī saistītajiem pakalpojumiem.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu valsts ārējās sauszemes robežas apsardzībai nepieciešamās infrastruktūras izbūvi gar valsts ārējo sauszemes robežu, Valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) 2023.gada 19.jūnijā izsludināja cenu aptauju. Piedāvājumu saņemšanas termiņā 2023. gada 19. jūlijā tika saņemti un izvērtēti 4 pretendentu piedāvājumi. Par saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu tika atzīts piedāvājums par kopējo summu 5 839 190,11 euro (ar PVN). Turklāt, ir nepieciešams finansējums saistītajiem pakalpojumiem (būvuzraudzībai, projekta vadībai u.tml).
Papildus minētajam, iesaistītajām pusēm veicot izbūves kāpināšanas tempu izvērtējumu, uz šo brīdi ir rasts risinājums, kas ļautu samazināt projekta izpildes termiņu novirzi līdz 4 mēnešiem, žoga izbūvi pilnībā pabeidzot līdz 2024.gada jūlijam, piesaistot papildus resursus. Būvnieks sadarbībā ar VNĪ turpina meklēt iespējamos risinājumus, lai žoga izbūvi paātrinātu un pabeigtu vēl ātrākā termiņā, piesaistot papildus apakšuzņēmējus.
          Ievērojot to, ka papildu resursu iesaiste sākotnēji nebija paredzēta un attiecīgi iekļauta Būvdarbu veicēja tāmē, Būvdarbu veicējs iesniedza aprēķinu (prognozēto papildus izmaksu tāmi) izbūves tempu kāpināšanai II kārtas žoga izbūvei (turpmāk – Tāme).
Lai izvērtētu Tāmē iekļauto izdevumu pozīciju pamatotību, konstatēta nepieciešamība piesaistīt ārēju neatkarīgu ekspertu.
VNĪ ir veikusi cenu aptauju “Izmaksu tāmes izvērtēšana objektā “Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas robežas infrastruktūras būvniecības ieceres izstrāde un būvdarbu veikšana – 2.kārta” 10., 11., 12., 13., 14. darbu daļa” un atbilstoši tās rezultātam ekspertīzes veikšanai 2023.gada 08.augustā noslēdza pakalpojuma līgumu ar sertificētu ekspertu (turpmāk – Eksperts) par ekspertīzes veikšanu.
Atbilstoši Eksperta atzinumam papildu prognozētās un pamatotās izmaksas izbūves tempu kāpināšanai 2.kārtas 10., 11., 12., 13., 14.  daļās veido kopā 2 560 574,75 euro (bez PVN) vai 3 098 295,45 euro (ar PVN). Papildus minētajam, izbūves tempa kāpināšanai ir nepieciešams arī finansējums saistītajiem pakalpojumiem (detalizētāk skatīt informatīvajā ziņojumā “Par pastāvīgās infrastruktūras uz valsts ārējās sauszemes robežas izbūves progresu, izbūves turpināšanu un šim mērķim nepieciešamo finansējumu” (23-TA-2133).

Saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra ārkārtas sēdē nolemto (prot. Nr.2 1.§ 4. punkts) noteikts, ka finansējums ārpus fiskālās telpas plānotajiem ar valsts drošību saistītiem pasākumiem un neatkarīgo iestāžu vienreizējiem pasākumiem tiek plānots budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā un finanšu ministrs tajā plānoto apropriāciju pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei atbilstoši Ministru kabineta lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Likuma “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” 66.panta pirmā daļa nosaka, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" noteikto apropriāciju 282 083 221 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei ar valsts drošību saistītu pasākumu īstenošanai, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
 
Risinājuma apraksts
Ievērojot iepriekš minēto, sagatavotais rīkojuma projekts paredz:
1. Pamatojoties uz likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023.,  2024.  un  2025. gadam”  66. pantu, atbalstīt apropriācijas pārdali 3 085 798 euro apmērā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas  18.00.00 “Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem” uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 40.02.00 “Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums”, lai ar valsts drošību  saistītā prioritārā pasākuma “Valsts robežas joslas infrastruktūras izveide” ietvaros turpinātu valsts ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūvi (patruļtakas izbūve Daugavas posmā (3. kārtas 2.posms), kā arī kāpinātu valsts ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūves tempu uz Latvijas Republikas un Baltkrievijas Republikas valsts robežas.

2. Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši šā rīkojuma 1.  punktam. 

3. Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
3 085 798
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
3 085 798
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-3 085 798
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-3 085 798
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
3 085 798
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Iekšlietu ministrijai (Nodrošinājuma valsts aģentūrai) papildu nepieciešams finansējums 3 085 798 euro apmērā (Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums")
Detalizēta informācija iekļauta informatīvajā ziņojumsa “Par pastāvīgās infrastruktūras uz valsts ārējās sauszemes robežas izbūves progresu, izbūves turpināšanu un šim mērķim nepieciešamo finansējumu”
 (23-TA- 2133)
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija
Izdevumi tiks segti Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums" ietvaros, līdzekļus pārdalot no budžeta resora ''74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums'' programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" Nodrošinājuma valsts aģentūrai
izdevumiem, kas saistīti ar valsts robežas infrastruktūras izveides pasākumu īstenošanu,  2023.-2025. gadā ir uzskatāmi par vienreizējo pasākumu likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 5.panta 3.punkta izpratnē, kas tiek izslēgti no vispārējās valdības budžeta strukturālās bilances mērķa.
Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts paredz piešķirt finansējumu Iekšlietu ministrijai (Nodrošinājuma valsts aģentūrai).

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
  • VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"
  • Valsts robežsardze

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi