Anotācija

24-TA-2800: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamo īpašumu daļu pirkšanu valsts vietējo autoceļu V424 "Gulbene–Jaungulbene" un V425 "Pievedceļš Stāķiem" pārbūves projekta īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no nekustamo īpašumu īpašnieka atsavināt nekustamo īpašumu daļas, kuras nepieciešamas transporta infrastruktūras attīstībai – valsts vietējo autoceļu V424 “Gulbene – Jaungulbene” posma 0,00.–6,585. km un V425 “Pievedceļš Stāķiem” posma 0,00.–1,046. km pārbūves projekta īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts vietējo autoceļu V424 “Gulbene – Jaungulbene” posma 0,00.–6,585. km un V425 “Pievedceļš Stāķiem” posma 0,00.–1,046. km pārbūves projekta īstenošanai no nekustamo īpašumu īpašnieka nepieciešams atsavināt:
- nekustamā īpašuma “Upes iela 1” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5001 005 0096) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 5001 005 0157) 0,0188 ha platībā – Upes ielā 1, Gulbenē, Gulbenes novadā;
- nekustamā īpašuma “Upes iela 1A” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5001 005 0116) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 5001 005 0155) 0,0128 ha platībā – Upes ielā 1A, Gulbenē, Gulbenes novadā.
Minētās nekustamo īpašumu daļas tiek atsavinātas transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Projekta konceptuālā nepieciešamība ir apliecināta ar informatīvo ziņojumu “Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformas un investīciju virziena “Reģionālā politika” 3.1.1.r. reformas “Administratīvi teritoriālā reforma” 3.1.1.i. investīcijas “Valsts reģionālo un vietējo autoceļu tīkla uzlabošana” īstenošanu” (Ministru kabineta 2022.gada 8. novembra sēdes protokollēmums (prot. Nr.56, 36.§).
Nekustamo īpašumu daļu atsavināšana šādu aktivitāšu īstenošanai nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts un attiecīgi nekustamo īpašumu atsavināšanā nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma nosacījumi.  
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums “Upes iela 1” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5001 005 0096) ir ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Gulbenes pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000194154.
Nekustamā īpašuma “Upes iela 1” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5001 005 0096) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 5001 005 0157 ir noteikti šāds apgrūtinājums (saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem) – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju – 0,0019 ha platībā.
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir piekritis nekustamā īpašuma “Upes iela 1” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5001 005 0096) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 5001 005 0157) 0,0188 ha platībā – Upes ielā 1, Gulbenē, Gulbenes novadā atsavināšanai atbilstoši aprēķinātajam atlīdzības apmēram, informējot par to telefoniski.
Nekustamajam īpašumam noteiktais apgrūtinājums nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Satiksmes ministrijai, izmantojot valsts nekustamos īpašumus, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Nekustamais īpašums “Upes iela 1A” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5001 005 0116) ir ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Gulbenes pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 810.
Nekustamā īpašuma “Upes iela 1A” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5001 005 0116) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 5001 005 0155 nav noteiktu apgrūtinājumu (saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem).
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir piekritis nekustamā īpašuma “Upes iela 1A” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5001 005 0116) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 5001 005 0155) 0,0128 ha platībā – Upes ielā 1A, Gulbenē, Gulbenes novadā atsavināšanai atbilstoši aprēķinātajam atlīdzības apmēram, informējot par to telefoniski.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 „Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija:
- ar 2024. gada 31.oktobra oktobra lēmumu Nr. 03.1-14/3701 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Upes iela 1” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5001 005 0096) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 5001 005 0157) 0,0188 ha platībā – Upes ielā 1, Gulbenē, Gulbenes novadā, nosakot to 492,52 EUR, kas sastāv no nekustamā īpašuma tirgus vērtības 336,52 EUR un kompensējamiem zaudējumiem 156,00 EUR. Kompensējamie zaudējumi paredzēti par kokiem.
- ar 2024. gada 31.oktobra lēmumu Nr. 03.1-14/3702 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Upes iela 1A” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5001 005 0116) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 5001 005 0155) 0,0128 ha platībā – Upes ielā 1A, Gulbenē, Gulbenes novadā, nosakot to 387,12 EUR, kas sastāv no nekustamā īpašuma tirgus vērtības 229,12 EUR un kompensējamiem zaudējumiem 158,00 EUR. Kompensējamie zaudējumi paredzēti par kokiem.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru. Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Satiksmes ministrija īpašuma tiesības uz atsavināmajām nekustamo īpašumu daļām normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt:
- nekustamā īpašuma “Upes iela 1” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5001 005 0096) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 5001 005 0157) 0,0188 ha platībā – Upes ielā 1, Gulbenē, Gulbenes novadā;
- nekustamā īpašuma “Upes iela 1A” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5001 005 0116) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 5001 005 0155) 0,0128 ha platībā – Upes ielā 1A, Gulbenē, Gulbenes novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Minētās nekustamo īpašumu daļas tiek atsavinātas transporta infrastruktūras attīstībai. Satiksmes ministrija ir meklējusi risinājumus un līdzekļus mērķa sasniegšanai, un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par nekustamo īpašumu daļām aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projektā risinātie jautājumi netiešā veidā skar valsts vietējo autoceļu V424 “Gulbene – Jaungulbene” un V425 “Pievedceļš Stāķiem” lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar nekustamo īpašumu īpašnieku un netiešā veidā skar valsts vietējo autoceļu V424 “Gulbene – Jaungulbene” un V425 “Pievedceļš Stāķiem” lietotājus.
Uzlabojot transporta infrastruktūru, pastarpināti tiek veicināta arī uzņēmējdarbība autopārvadājumu jomā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un veicot autoceļu būvniecību vai pārbūvi, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
880
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
880
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
880
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
880
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekts šo jomu neskar.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumi, kas saistīti ar nepieciešamo nekustamo īpašumu pirkšanu,nekustamo īpašumu tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā un zaudējumu kompensēšanu tiks segti no valsts budžetā 2024. gadam Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" paredzētajiem līdzekļiem.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. 
Ministru kabineta rīkojuma projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un VSIA “Latvijas Valsts ceļi”.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Ministru kabineta rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzlabojot transporta infrastruktūru, tiek veicināta attiecīgā reģiona ekonomiskā izaugsme.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi